Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Måste man ha samma längd på alla högtalarkablar?

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 februari 2006 - 22:58

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Visst går det att ha olika långa kablar till frontar, rearar och center (det rör sig om 2 meter till centern, 5 till varje front och 10 till varja bakhgt) ? Det blir ju en tidsförkjutning är den märkbar? Och blir det som en vän påstår: klangskillnad (med samma kablar)?

Redigerat av Professor_Kalkyl, 15 februari 2006 - 22:59.


#2

Postad 16 februari 2006 - 01:50

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

Då flera trådar har slagits ihop så vill jag bara påpeka att detta inlägg diskuterar en medlems
oro för att olika kabellängder skulle leda till tidsskillnader mellan kanalerna.
Det tar ingen hänsyn till skillnader i induktans, kapacitans etc.

------------------


Hejsan :)

Visst går det att ha olika långa kablar till frontar, rearar och center (det rör sig om 2 meter till centern, 5 till varje front och 10 till varja bakhgt) ? Det blir ju en tidsförkjutning är den märkbar?

Tidsförskjutningen är inget du behöver vara orolig för. För länge sedan skrev jag ett inlägg med följande tankeexperiment för att visa detta:

Tänk dig att du till din vänstra fronthögtalare använder en kabel som är 1 meter lång och till den högra fronthögtalaren en kabel som är 1001 meter lång. Den högra kabeln är alltså 1 km längre än den vänstra. Signalen som nu skall skickas från förstärkaren till högtalaren via din högtalarkabel rör sig genom en kopparledare med en fantastisk fart. De siffror man nämner brukar variera mellan 70 och 90 % av ljusets hastighet så om jag hugger till med 250 miljoner meter per sekund så ligger vi tillräckligt nära sanningen för denna teoretiska övning :ph34r: Det är inte den individuella elektronen som du stoppar in i ena änden av kabeln som färdas med denna hastighet utan det fungerar som en vattenslang som är fylld med vatten, dvs. matar du in vatten i ena änden så kommer vatten ut i den andra nästan omedelbart. Hastigheten jag anger är alltså "utbredningshastigheten" av den elektriska energin. En individuell elektron rör sig så långsamt att du lätt promenerar förbi den :P

Nåväl, om samma signal skickas via båda kablarna så kommer elektronen i den längre kabeln att ramla ut 1000/250000000=0.000004 sekunder senare. Den ligger alltså lite efter när det gäller att aktivera högtalarelementet i den högra högtalaren och sätta luften i rörelse. Ljudet breder ut sig med en hastighet av ungefär 340 meter per sekund och när ljudet från den högra högtalaren skall ge sig av så har ljudet från den vänstra redan hunnit 340*0.000004=0.00136 meter, dvs. 1.36 millimeter!

Vad gäller tidsskillnaden så kan du alltså kompensera en kabelskillnad på 1000 meter med att flytta den högra högtalaren 1.36 mm närmare lyssnaren. Skiljer bara 10 meter mellan kablarna så räcker en förflyttning på 13.6 micrometer.

Redigerat av Tomas_D700, 14 april 2006 - 00:55.


#3

Postad 16 februari 2006 - 09:39

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Tack för svaret, kablarna blev bara ½ så dyra nu =)

#4

Postad 23 mars 2006 - 23:43

Unregistered8cf3a914
  • Unregistered8cf3a914
  • Användare

  • 209 inlägg
  • 0
Jag har en riktigt fin nybörjar fråga som kommer här. Lova att ni inte skrattar! :-)

Jag undrar om längden på högtalar kablar spelar stor roll på hur ljudet fördröjs och om det eventuellt blir nån skillnad i ljudkvalite.

Ska jag försöka hålla högtalar kablarna i relativt samma längd eller spela det över huvud taget ingen roll?

Till exempel: Om jag har 1,5 m långa kablar till frontarna och 10m kabel till surround högtalarna hur påverkas hembion som helhet? Mycket eller inget alls?

Tack för svar!

#5

Postad 24 mars 2006 - 01:05

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Alla som säger att längden inte spelar roll ljuger... :P

Du bör hålla nere kabellängden för att minimera de av kabeln orsakade förluster av signalen.

Om det t ex är väldigt stora skillnader i kabellängd mellan frontarna i väster och höger kanal, kan ljudmässiga skillnader mellan dessa uppstå. Fast jag tror inte att detta är ngt egentligt problem i ett normalstort vardagsrum eller då du har förstärkaren mellan frontarna.

Visst uppstår det en viss fördröjning (mkt liten) då signalen färdas genom 10 m kabel. Viktigare är att du inte använder alltför dåliga eller tunna kablar till bakkanalen, eftersom kabelns påverkan då kan bli mkt större än hos en liknande kabel med längden 1.5 m.

Redigerat av xray, 14 augusti 2008 - 17:26.


#6

Postad 30 mars 2006 - 23:03

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0
Eftersom du ställer in både nivå och fördröjning på ljudet på dina surroundhögtalare spelar nog 10 meter ingen roll. Tänk bara på att ju längre kabel, desto grovare skall den vara. Alltså, helst inga 1.0 kablar till surroundhögtalarna om du skall ha 10 m eller längre. 2.5 bör räcka för 10 m men som sagt... ju grovare desto bättre :huh: .

#7

Postad 31 mars 2006 - 09:36

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Elektriska signaler i koppartråd färdas med en hastighet som ligger strax över 200.000 km/s (tror t.o.m. att hastigheten var ännu högre, närmare 260.000 Km/s). Detta innebär att om en kabel är 1 meter lång och den andra är 1000 meter lång så blir fördröjningen mellan de två högtalarna ca 5 (4,995) miljondels sekund, d.v.s. ca 5 mikrosekunders fördröjning.

Min högst ovetenskapliga gissning är att denna fördröjning i verkligheten är helt ohörbar :huh: !

Lägg då märke till att jag jämförde högtalar-kablage som skiljer i längd med 999 meter!!!

10 meters skillnad är m.a.o. (på ren svenska) motsvarande "piss i mississippi"! Inget att bry sej om alltså.

King Cobra och xray får gärna visa mej den hembio-förstärkare där du kan fördröja signalen till en högtalare med så lite som 0,05 mikrosekunder ;) :) ...

En justering av fördröjningen på 5 millisekunder motsvarar alltså ungefär kompensering för kabel-skillnader på ca 100 mil!!

Det där med tjockleken på en högtalar-kabel är egentligen lite mer relevant, men det är ärligt talat inte så att kabelns tjocklek har så mycket med de skillnader man skulle kunna uppleva om en högtalare låter si och den andra låter så. Det är snarare så att kabelns "degraderande" effekt blir värre med längre kablage eftersom tjockleken i sej enbart påverkar kabelns resistans som faktiskt inte ändrar sej nämnvärt bara för att en sladd skulle vara t.ex. 10 meter längre...

Möjligtvis när vi pratar om kablage med diameter på 0,1 mm eller mindre, men i mer normala grovlekar som t.ex. 0,75 och uppåt så är inte resistansen mellan kablarna så hysteriskt stor även om kabel-längden skiljer så mycket som 10 meter.

Jag har ett svagt minne av att formeln för koppar-tråd ser ut ungefär som följande:
0,0175 x (längden / arean) = resistansen
Detta ger oss en resistans i kabeln på 0,175 Ohm om kabeln skulle ha tvärsnitts-arean 1,0 och vara 10 meter lång. Detta ska då jämföras med högtalarens motstånd på t.ex. 8 ohm (50 gånger högre motstånd). Min kvalificerade gissning går ut på att det kan kvitta om en elektrisk krets summerade motstånd är 8 ohm eller 8,175 Ohm...

Lägg märke till att detta är med en kabeltjocklek på 1 kvmm, skulle kabel-tjockleken vara dubbelt så stor så blir kabelns elektriska motstånd också halverat...
Nästan "piss i mississippi" i detta fallet också m.a.o....

Det jag vill ha sagt är att man behöver inte bry sej så mycket om hur grov en högtalar-kabel är (såvida vi inte pratar om extremfall med jättelånga och jättetunna kablar). Det som är viktigt är INTE hur grov en kabel är utan hur BRA kabeln är. Ju bättre kablage desto större förtjänst (eller mindre degradering av ljudet) när sträckorna blir långa. Om en kabel låter bättre än en annan då sträckan är 1 meter så kommer samma kabel också att låta bättre än en annan då sträckan är 10 meter, OAVSETT hur grova de två jämförda kablarna är...

Redigerat av Unregistered959, 31 mars 2006 - 09:51.


#8

Postad 31 mars 2006 - 09:48

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
R=ρL/A, där R=resistans, ρ=resistivitet (materialberoende egenresistans), L=längden och A=arean.

#9

Postad 31 mars 2006 - 09:55

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
[quote name='krasse' date='Mar 31 2006, 09:36 ']
Elektriska signaler i koppartråd färdas med en hastighet som ligger strax över 200.000 km/s (tror t.o.m. att hastigheten var ännu högre, närmare 260.000 Km/s). Detta innebär att om en kabel är 1 meter lång och den andra är 1000 meter lång så blir fördröjningen mellan de två högtalarna ca 5 (4,995) miljondels sekund, d.v.s. ca 5 mikrosekunders fördröjning.

Om inte jag minns rätt så färdas el med ljusetshastighet 300,000 m/s

#10

Postad 31 mars 2006 - 10:07

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Joo, närmare ljushastighet (300 000 km/s) brukar man ange hasigheten för en signal genom en ledare.

Det är själva vågrörelsen som har denna hastighet. Elektronerna rör sig med ca 1 mm/s.

#11

Postad 31 mars 2006 - 13:12

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Ville inte ta i för mycket när jag höftade elektriska signalers hastighet i koppar, men jag är faktiskt ganska säker på att hastigheten är en aning lägre än ljusets hastighet i vakum. Men siffran kanske var 289.000 km/s istället för ljusets som ligger på 298.000 km/s (ca)...

Hur som helst så betyder det i vilket fall som helst att skillnaderna i fördröjning p.g.a. olika kabel-längder i verkligheten är ÄNNU mindre och det var ju det som var poängen...

#12

Postad 13 april 2006 - 10:31

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Om någon tycker denna tråd ser lite konstig ut är det pga att jag slagit ihop 2st trådar som handlade om samma sak.
Nya trådar om detta ämne kommer låsas och hänvisas hit då man kommer få läsa Krasses och Tomas fina förklaringar om ämnet :)

#13

Postad 13 april 2006 - 17:29

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Kablarna skall vara lika långa eftersom resistansen, kapacitansen, induktansen mm är beroende av längden.
Eftersom man vid basslag skickar enormt höga strömstyrkar är det mycket viktigt att de håller samma värden på tex resistansen.

#14

Postad 13 april 2006 - 22:25

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
HHHMMM intressanta diskussioner. I synnerhet då tillverkare själva säger att längden inte spelar någon roll.

#15

Postad 13 april 2006 - 22:37

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Ja alltså ju större area på kabeln desto mindre påverkar ju resistansen men tänk på att ett basslag kan pumpa ut 100A genom en högtalarkabel, då spelar resistansen naturligtvis roll.

Det är ju bara att räkna: Spänningen över kabeln är strömmen gånger resistansen. om man har höga ströstyrkor och mycket olika resistans i kabeln pga av olika längd kommer inte samma signal fram till högtalaren, sedan kan man ju komplicera det högst väsentligt genom att ta med alla andra parametrar men det orkar jag inte...

Självklart färdas elektronerna med ljusets hastighet så det är inget problem, det jag anger ovan är egentligen mer var energin hamnar någonstans.


Edit:
Det här är också en av anledningarna till att jag är skeptisk när man testar högtalarkablar, de kommer alltid att låta olika om de inte har samma area, längd eller material.
Det är endast meningsfullt att testa kabel A med koppar samt kabel B med koppar om de har samma area och längd.

Redigerat av junkan, 13 april 2006 - 22:55.


#16

Postad 12 maj 2006 - 14:46

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Har ett problem. Såhär ser det ut hos mig:

Bifogad fil  setup.JPG   8,27K   90 Antal nerladdningar

(DVD till vänster om Center, Reciever till höger om center. Det blåa är duken)

Har precis bytt reciever och skall nu biampa mina frontar. Jag äger ett par Eichmann Tech Express 4 2*2.5 meters kablar och de räcker fint från reciever till höger högtalare men inte till vänster.

Scenario 1) Jag säljer mina Eichmann och köper nya eichmann men 4*3 meter. Kostnad ca 3000, förutsatt att jag får 1000 för mina när jag säljer.

Scenario 2) Jag kopplar glatt in min högra högtalare med 2*2.5 och köper sedan ett par begagnade Eichmann Tech 4 som är 2*3 meter och kopplar in min vänstra högtalare i.

Kommer jag att uppleva någon skillnad på att kablarna till den vänstra inte är lika långa som till den högra? Har läst det fina inlägget om skillnader i elektroners hastighet genom kabeln, men likväl förbaskat svarar 4 av 4 handlare jag pratade med idag att scenario 2 inte är att rekommendera. Så nu vänder jag mig hit, förvirrad som jag är. Hilfe!

#17

Postad 12 maj 2006 - 15:31

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

...men likväl förbaskat svarar 4 av 4 handlare jag pratade med idag att scenario 2 inte är att rekommendera.

Jag föreslår att du ber dessa handlare att förklara vilka teorier som ligger bakom, dvs. hur de motiverar sina påståenden :wub: Börjar de prata fysikaliska storheter så fråga dem om hur mycket som skiljer mellan en kabel på 2,5 m och en på 3 m.

#18

Postad 12 maj 2006 - 20:08

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

...men likväl förbaskat svarar 4 av 4 handlare jag pratade med idag att scenario 2 inte är att rekommendera.

Jag föreslår att du ber dessa handlare att förklara vilka teorier som ligger bakom, dvs. hur de motiverar sina påståenden :wub: Börjar de prata fysikaliska storheter så fråga dem om hur mycket som skiljer mellan en kabel på 2,5 m och en på 3 m.

<{POST_SNAPBACK}>


hehe tror inte du hittar en "kabelförsäljare" som kan ge några vettiga eller för den delen vetenskapliga frklaraingar om varför man skall ha den och den kabeln elle rlängden på dessa.

Trams är ett ord.

Krasse och Tomas_D700 har redan förklarat detta.

Längdskillnaden är försumbar.

#19

Postad 12 maj 2006 - 22:04

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Då kan ju frågan om det spelar någon roll att man förlänger den kabel man har till en längre utan att det påverkar något?

Dvs att det är en kabel som inte är helt intakt hela vägen till recivern utan har blivigt lite längre och har nu en koppling till , det kanske inte spelar någon roll att man bara tvinnar ihop kablarna och tejpar skarven och så bli det bra?

För det är något jag har fått förklarat för mig att det Måste vara intakte kablar hela vägen till stärkaren!!

//Golfen

#20

Postad 12 maj 2006 - 22:14

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Du är rolig du Golfen :wub: :(

#21

Postad 02 juni 2007 - 10:45

Martin83
  • Martin83
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0
Mycket intressant och lärorik tråd - ska försöka sammanfatta och rätta mig gärna eller berätta om det är rätt uppfattat så man har lärt sig något nytt även idag:)

Högtalarkablars längd har ingen stor betydelse eftersom ljudet ändå färdas, nästan, i ljusets hastighet och det då blir en mikroskopisk skillnad som inte är hörbar om man jämför en 1 meters kabel och en 1000+ meters kabel. Ljudmässigt är detta inte något vi märker.

Men vid längre kabellängder ska man alltid satsa på grövre kablar, så kallade 2.5or, för att minska risken att tappa lite av signalen på vägen. Det är alltid bättre med grövre kablar eftersom risken att förlora i signal minimerar (bättre skydd).

Eller?

#22

Postad 02 juni 2007 - 19:34

lamm
  • lamm
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
med risk för att bli dumförklarad ställer jag min fråga.

Kan jag köra olika längder och olika kablar till bak och frontar utan att elektroniken blir ledsen eller att det blir klangskillnader?
jag går från en lösning där jag har haft recievern mellan frontarna (supra rondo 2x2.5 ca 7m långa till bakre och ixos sw511t 4.17mm diameter ca 3m långa, till frontarna) till en lösning där recievern står mitt mellan vänster front och vänster bak. jag tänkte koppla ixos kablarna till de vänstra högtalarna och rondon till de högra.

Är det bara att koppla på o njuta?

#23

Postad 03 juni 2007 - 15:05

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Lamm, det är bara att köra på.

MVH
/Chuck

#24

Postad 07 juli 2007 - 18:31

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
De som hävdar att längden inte spelar någon roll hänvisar enbart till faktumet att vågutbredningen i kabeln är så pass snabb att skillnader i tid på vanliga kablar blir försumbara. Det köper jag.

Men hur är det med kabelns impedans, kapacitans och induktans?
En lite utförligare genomlysning av detta vore önskvärt. Resistansen i kabeln ökar ju linjärt med längden (såklart), och resistansen i en 10 m lång kabel blir ju 200 % av resistansen i en 5 m lång likadan kabel. Hur pass mycket inverkar detta på ljudet?

Säg också att man kommer fram till att samma längd på kablarna är det bästa, men att sträckan till högtalarna är olika. Vad gör man i så fall av den extra kabelbit som blir "över" mellan förstärkaren och ena högtalaren? Lindar man ihop den så har man ju vips gjort sig en tjusig spole, alltså är det intressant att veta hur induktansen spelar in också!
Kanske även kapacitansen, men den är ju svår att komma ifrån oavsett hur man joxar ihop din extra kabelhärva.

Kom igen, få lite smarta inlägg här nu! :D

#25

Postad 07 juli 2007 - 22:53

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Den resistansen du pratar om ger ljudnivåskillnader på under 0.5dB om jag inte är ute och cyklar.

En nivå som är helt omöjligt att höra.

#26

Postad 07 juli 2007 - 23:04

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0
Ja om det stämmer att det har såpass liten inverkan så känns det ju hyffsat irrelevant. Har du någon länk till mer info i ämnet eller nån annan form av referenser?

Sen var det bara det här med induktans/kapacitans då. Om det finns någon med mer kunskap i ämnet vill säga. :D

#27

Postad 08 juli 2007 - 10:55

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Läste det på valutronics hemsida, där man kollar vad de tar per 10m kabel ;)

#28

Postad 13 juli 2007 - 14:27

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Ingvar Öhman skrev i ett inlägg på faktiskt att man i första hand bör försöka ta reda på vad utvecklaren använde för kabel, och längd, när högtalaren utvecklades eftersom det är den kabeln som högtalaren ska spela med för att låta rätt.

Om detta inte är möjligt ska man använda så korta och tjocka kablar som möjligt eftersom de flesta högtalare egentligen är designade för att inte ha någon kabel alls, allt enligt Öhman.

När det gäller olika längder så bör detta absolut påverka de elektriska egenskaperna i kabeln. Hur stor denna påverkan är och om den är hörbar har jag faktiskt ingen aning om. Det varierar säkerligen från fall till fall.

Min egen tumregel är att alltid ha så kort kabel som möjligt i lika längder till båda högtalarna. Det känns liksom säkrast, eller hur? :)

#29

Postad 05 augusti 2007 - 15:30

beke
  • beke
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0

Ja om det stämmer att det har såpass liten inverkan så känns det ju hyffsat irrelevant. Har du någon länk till mer info i ämnet eller nån annan form av referenser?

Sen var det bara det här med induktans/kapacitans då. Om det finns någon med mer kunskap i ämnet vill säga. :blink:

<{POST_SNAPBACK}>


Induktans/kapacitans är försumbart i en högtalakabel vid de frekvenser en ljudanläggning jobbar, en högtalarkabel är att betrakta som en rent resisiv last i serie med en komplex last (högtalaren) kabeln bidrar alltså inte till någon fasvridning, vilket medför att ljudet ej påverkas ur det hänsendet

Men resistansen påvekar förstås genom att man får en effektförlust i kabeln, en effekt som hade kunnat utvecklas i högtalaren där den gjort "nytta" men som någon visat tidigare med ett räkneexempel så är den effektförlusten också fursumbar vid normala kabellängder och areor.

#30

Postad 30 augusti 2007 - 00:52

Jonas-Hammar
  • Jonas-Hammar
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
fy fanken så intressant, detta leder mig till en funderare jag hade när jag bodde i småland, hade en hel inredd källarvåning som rum när jag bodde hos mina föräldrar och använde vid det läget en synnerligen ointressant standard stereoförstärkare från JVC och cdspelare likaså, hade högtalarna ställda på ett sätt som gav bra stereoseparation och en hyffsad ljudbild men tyckte i över 2 år att det alltid lät lägre i högra högtalaren, och trodde att detta berodde på att sladden till högra högtalaren va runt 10 meter och sladden till den vänstra enbart 3 meter, men efter att ha läst detta så får jag nog acceptera faktumet att den jvc'n hade gjort sitt hehe.. men va skönt! då vet man att man inte behöver vara lika nojjig som förut för att kapa dyra sladdar i längre längder än normalt =)

#31

Postad 27 juli 2008 - 17:14

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
http://www.kennethsh...arskroenor.html

#32

Postad 08 augusti 2008 - 14:48

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Vet om en förfrågan om en custom kabel från QED som gick på ca 2000:-/m och enligt QED skulle det inte spela någon roll om den ena kabeln var 1,5m och den andra var 4m. Tycker det är konstigt att de inte skulle ha sagt annorlunda för att sälja mer kabel om det nu var så att det spelade någon roll..

#33

Postad 09 augusti 2008 - 11:26

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Vet om en förfrågan om en custom kabel från QED som gick på ca 2000:-/m och enligt QED skulle det inte spela någon roll om den ena kabeln var 1,5m och den andra var 4m. Tycker det är konstigt att de inte skulle ha sagt annorlunda för att sälja mer kabel om det nu var så att det spelade någon roll..

Jag tror inte det är speciellt viktigt att kablarna skall ha riktigt samma längd, men i fallet med 1,5 och 4m kan det ju bli tal om små skillnader, speciellt om det rör sig om sämre kablar som påverkar den överförda signalen. Jag antar att försäljaren ansåg QED kabeln skulle klara denna uppgiften lätt, eller så insåg försäljaren att kundens smärtgräns var nådd beträffande priset...

#34

Postad 09 augusti 2008 - 11:40

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
5 högtalar kablar ur mitt 5.1 system ---> 2.7m 3.5m 4.7m 4.75m 10.6m

Viktigaste är väl ändå att det är samma märke runt om.

#35

Postad 09 augusti 2008 - 12:06

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Audio Code 3 det viktigaste är att du inte har en dålig kabel till 10.6m, medan övriga längorna får mkt bättre kablar.

#36

Postad 18 augusti 2008 - 13:41

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Jag tror inte det är speciellt viktigt att kablarna skall ha riktigt samma längd, men i fallet med 1,5 och 4m kan det ju bli tal om små skillnader, speciellt om det rör sig om sämre kablar som påverkar den överförda signalen. Jag antar att försäljaren ansåg QED kabeln skulle klara denna uppgiften lätt, eller så insåg försäljaren att kundens smärtgräns var nådd beträffande priset...

Nu var det ju inte försäljaren (snubben på hifiklubben) utan QED själva. Priset var det inget tal om utan mer vilka kablar som passar.

#37

Postad 10 mars 2009 - 18:42

KennyStarfighter
  • KennyStarfighter
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Audio Code 3 det viktigaste är att du inte har en dålig kabel till 10.6m, medan övriga längorna får mkt bättre kablar.


1) Du kunde väll erkänna att du hade fel om kablars längd och där med att du uttalar dig som okunnig?

2) Om du läser högtalarskrönor som det hänvisas till tidigare i trådenen ser man det praktiska i att troligtvisvis (trots att hörseln är mycket känslig) INGEN skillnad är hörbar. Dessutom vet alla som läst statistik och undersökning eller liknande där saker skall bevisas att placebon för människor är _väldigt_ stor!

Då jag själv bara pluggat några år på Elektroteknik på KTH utan att ta examen är jag ödmjuk för de som (orkar) räkna på detta; så nä jag kan inte mycket om ellära och elektronik heller. Men jag skulle heller aldrig tro en kabelförsäljare i en HiFi-butik... inte ens min vän!

#38

Postad 11 april 2009 - 01:47

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0
Rolig läsning =P

#39

Postad 13 maj 2009 - 12:50

Almen2
  • Almen2
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 1
Tidförskjutningen i olika långa kablar är, som påpekats, försumbar.

Däremot kan det vara på sin plats att ha koll på två saker: slutstegets dämpfaktor (mostvarar utgångsimpedansen) samt högtalarens impedansgång. Olyckliga kombinationer härav kan definitivt göra en hörbar skillnad.

Rekommendationen måste nog ändå vara: så korta kablar som möjligt, så lika längd som möjligt.

#40

Postad 16 januari 2012 - 14:02

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 1

Tidförskjutningen i olika långa kablar är, som påpekats, försumbar.

Däremot kan det vara på sin plats att ha koll på två saker: slutstegets dämpfaktor (mostvarar utgångsimpedansen) samt högtalarens impedansgång. Olyckliga kombinationer härav kan definitivt göra en hörbar skillnad.

Rekommendationen måste nog ändå vara: så korta kablar som möjligt, så lika längd som möjligt.

+1

#41

Postad 16 januari 2012 - 16:18

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Nu lyckades du alltså med konststycket att trolla ( :P passande ordval?) fram ännu en kabletråd (denna gång riktigt gammal) på din korta tid här på forumet fabriken. Bra jobbat! B)

#42

Postad 12 januari 2013 - 23:19

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 1

Ja alltså ju större area på kabeln desto mindre påverkar ju resistansen men tänk på att ett basslag kan pumpa ut 100A genom en högtalarkabel, då spelar resistansen naturligtvis roll.


Va 100A...! Skulle inte tro det...

#43

Postad 25 juni 2013 - 10:33

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Har dolt ett par inlägg då inte har med topic att göra.

#44

Postad 27 juni 2013 - 09:05

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Dolt inlägg igen, kom igen nu!

#45

Postad 20 augusti 2014 - 01:04

palbin
  • palbin
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Det finns ju tidsjusteringsmöjligheter i aktiva delningsfilter - men
dessa är ju främst avsedda för justera för högtalarplacering (där
avstånd verkligen spelar roll ... ) istf kabellängd ... .

#46

Postad 13 april 2019 - 13:10

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Jeg har alle Surround høytalere kabling langs høyre vegg. Best Waf og ser pent ut.

De som kan dette, sier det ikke har noe å si. Inntil 7-10 meter ekstra ingen forskjell..

#47

Postad 02 maj 2022 - 10:54

anveshj
  • anveshj
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

fy fanken så intressant, detta leder mig till en funderare jag hade när jag bodde i småland, hade en hel inredd källarvåning som rum när jag bodde hos mina föräldrar och använde vid det läget en synnerligen ointressant standard stereoförstärkare från JVC och cdspelare likaså, hade högtalarna ställda på ett sätt som gav bra stereoseparation och en hyffsad ljudbild 192.168.0.1 men tyckte i över 2 år att det alltid lät lägre i högra högtalaren, och trodde att detta berodde på att sladden till högra högtalaren va runt 10 meter och sladden till den vänstra enbart 3 meter, men efter att ha läst detta så får jag nog acceptera faktumet att den jvc'n hade gjort sitt hehe.. men va skönt! då vet man att man inte behöver vara lika nojjig som förut för att kapa dyra sladdar i längre längder än normalt =)

Thanks for the best share.

 


 

fy fanken så intressant, detta leder mig till en funderare jag hade när jag bodde i småland, hade en hel inredd källarvåning som rum när jag bodde hos mina föräldrar och använde vid det läget en synnerligen ointressant standard stereoförstärkare från JVC och cdspelare likaså, hade högtalarna ställda på ett sätt som gav bra stereoseparation och en hyffsad ljudbild men tyckte i över 2 år att det alltid lät lägre i högra högtalaren, och trodde att detta berodde på att sladden till högra högtalaren va runt 10 meter och sladden till den vänstra enbart 3 meter, men efter att ha läst detta så får jag nog acceptera faktumet att den jvc'n hade gjort sitt hehe.. men va skönt! då vet man att man inte behöver vara lika nojjig som förut för att kapa dyra sladdar i längre längder än normalt =)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.