Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Snabb fråga (förhoppningsvis snabbt svar) om kabellängd innan kvällens inkö

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 november 2017 - 20:05

MattEng76
  • MattEng76
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Tänkte höra om jag tänkt rätt angående val av kabel (efter vad jag läst här på forumet) gentemot de längder och val av högtalare jag tänkt köpa nu under helgen:

Ett rum på ca 27kvm. Högtalarna är Klipsch 280f (tillhörande 5.1.2 system) där impendans är 8ohm.

 

surround: 11m och 17.5m

Frontar: 4m till varje

Atmos: 5.5m till varje (dvs liten kompensation i längd då de står på frontarna)

Center: 1.5m

 

Valet på kabel är Supra Classic. Min tanke var först Supra Classic 4 för surround och 2.5 till övriga, men vad jag läst så bör det kanske vara tvärtom?

 

dvs:
Surround -> Supra classic 2.5

Övriga -> Supra classic 4

 

Vill gärna välja rätt direkt här då de kommer krimpas av företaget där de köps in.
 



#2

Postad 24 november 2017 - 18:15

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Du skriver att det går åt 4 meter kabel till var frontare , det skulle betyda att du har runt 7 meter mellan högtalarna , det verkar vara lite mycket , men har du valt att bi-waira dom så är jag med på längderna.

Om jag har räknat rätt på dina uppgivna mått så skulle det gå åt 50 meter kabel totalt .

Jag personligen skulle köpt en 50 meters rulle på Kjell och Kompani av hög kvalitet och jag skulle valt att använda 4mm på alla högtalarna.

På surrarna så skulle jag skippa banankontakterna och skruva kabeln rakt in i högtalarna då dom förmodligen mycket sällan kommer att kopplas ur.

Samma skulle du kunna göra på frontarna men den ände av kabeln som ska sitta i stärkaren skulle jag sätta bananer på för det är mycket lättare att koppla dom då det kan bli lite bökigt att skruva fast beroende då på hur trångt det är på din stärkare.

Att använda 4mm på alla högtalare är lättast rent logistiskt och det bli inte heller för liten aria till dina surrar då dom sitter rätt långt från stärkaren.

Om du väljer att följa detta förslag så kommer du undan den kostnaden som företaget vill ha för att krimpa på kontakterna och du behöver bara köpa dom kontakterna som ska sitta i stärkaren.

#3

Postad 24 november 2017 - 18:45

MattEng76
  • MattEng76
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Hade inte tänkt rätt på det avståndet verkar det som. Har läst på lite nu hur de bör stå (Dvs liksidig triangel mellan lyssnar position och mellan högtalare) så runt 3m kanske, varav en bänk på 1,5m i mellan.  Så bör ju i så fall kunna min kabel till frontar till ca 2.5m (för att kunna dra snyggt utmed golvlisten)

 

Har snackat med hembiobutiken och en annan butik som föreslår liknande, men att 2.5 bör funka bra för surrar och lite bättre 4 eller supra ply 3.4 till frontarna och centern.



#4

Postad 24 november 2017 - 20:09

MattEng76
  • MattEng76
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Räknade om kablaget lite och hamnade på

2,75m
2,75m
4m
4m
1m
10m
17m


Anledning till den långa sladden (17m) är att den ska dras utmed samma kant som 10m sladden (enda möjlighet då andra sidan i rummet är mot trappan till nedervåningen).   Blir troligen att jag kör på Supra classic 4 till allt (killen på hembiobutiken tipsade om det





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.