Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lista av Dolby Vision filmerna på uhd Blu-ray och stream, film och tv-serie

9 svar till detta ämne Dolby Vision
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 september 2022 - 16:58

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Jag har kollat omkring, och hittar inga lister på nordiska utgivna filmer och serier..

Om folk är intresserad, så börjar jag.

Tv serier är enkelt att hitta då alla apperna svarar på sök.

Men Uhd bd är svårt att hitta info om och är också dåligt märkt.

Oavsett jag bekräftar första.

Kong Vs Godzilla

Morbious

#2

Postad 23 september 2022 - 23:18

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Jag fick hjälp på ett norsk forum på direkten.

Frågade här på minhembio först för norska Diskusjon.no är ett allmänt forum, mens minhembio är typ hembioforum.

Om någon andra undrar så finns alla DV filmer att hitta här på denna sida med svenska flaggan som landskod och sökord Dolby Vision.

https://www.blu-ray....ortby=relevance


Editerad, ochså är vel 4k Blu-ray sonefri, så man kan shoppa från Amazon tex ochså.
Är få filmer utgivna i Skandinavia med 4k. I Norge var det ca 56 filmer med DV i Sverige samma grej.

Är en film på Amazon.se som inte är i Norden som jag Måste ha, men törs inte nämna den för det är få kvar.

Redigerat av Danke, 24 september 2022 - 10:05.


#3

Postad 24 september 2022 - 07:34

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Är det så imponerande med DV så det är en viktig del vid film? Bryr mig inte om det är sdr,hdr eller DV faktiskt, bara bilden blir bra… inte så jäkla imponerad av hdr… har det avstängt på projektorn, men är på, på TVn

#4

Postad 24 september 2022 - 09:16

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Är det så imponerande med DV så det är en viktig del vid film? Bryr mig inte om det är sdr,hdr eller DV faktiskt, bara bilden blir bra… inte så jäkla imponerad av hdr… har det avstängt på projektorn, men är på, på TVn

Ifråga Lyngen och Gorm som är kalibrerare och admin på Avforum.no så är det liv eller död typ. Dvs at DV är så mycket bättre.

Särskilt på 4k blurays som har mycket mer bandbredd/information på skivan änn tex Netflix 4k...

Själv är jag inte säker, måsta prova filmerna först.

Dom på Avforum tror jag jämförde det som lika betydelsefullt som Dolby Atmos.

Klart filmens kvalitet är viktigast, men ok att veta hvilke filmar som har formatet DV om man shoppar på nätet eller?

Redigerat av Danke, 24 september 2022 - 09:20.


#5

Postad 24 september 2022 - 09:44

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Är det så imponerande med DV så det är en viktig del vid film? Bryr mig inte om det är sdr,hdr eller DV faktiskt, bara bilden blir bra… inte så jäkla imponerad av hdr… har det avstängt på projektorn, men är på, på TVn

Svaret är faktiskt tämligen komplicerat och kommer att skilja sig från fall till fall.

 

I teorin kan HDR10 ge exakt samma bild som Dolby Vision och HDR10+, sett till hur ljusa respektive mörka partier presenteras. En bildvisare som är tillräckligt ljusstark och som kan visa upp alla nivåer som källmaterialet innehåller utan tonmappning kommer således inte dra någon direkt nytta av Dolby Vision i detta avseende. En masteringmonitor såsom BVM-HX310, som man använder vid grade för HDR, behöver egentligen ingen dynamisk metadata då bilden blir korrekt ändå.

 

Men det svåra är att alla tillverkare har olika närmanden för HDR10 och då kommer resultaten att skifta rejält mellan olika modeller. Tonmappningen är långt ifrån alltid konsekvent och det gäller främst bland budgetmodeller. Dolby Vision å sin sida är proprietärt och då skapas en särskild tonmappning för den specifika bildvisaren, med källmaterialet i åtanke, för att bilden ska bli så korrekt som möjligt under givna omständigheter.

 

Därefter kan skillnaden vara allt från gigantisk till obefintlig. Philips och LG.s OLEDs drar definitivt nytta av DV på ett ytterst märkbart sätt, medan Panasonics OLEDs ger för det mesta praktiskt taget identiskt resultat under förutsättningen att kalibrering har gått till på rätt sätt.

 

DV FEL kan ge andra förbättringar såsom högre bitdjup och färgsampling trots att fördelarna är begränsade i de flesta konsumentsammanhang. Dessutom finns det gånger då DV FEL har mer eller mindre "lagat" komprimeringsfel som funnits i HDR10-lagret, men i de fallen verkar det snarare vara mer tur än något avsiktligt.

 

DV MEL däremot innehåller endast dynamisk metadata och inga andra förbättringar, men det är också den mest centrala styrkan hos DV.



#6

Postad 24 september 2022 - 10:42

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

@ Filmsamlaren :  Tack för intressant information!  :)

Det är panasonic hz980 jag har, och kör på fimmakermode  i SDR och hdr,eller professionell 1 när det är lite ljusare i rummet, i DV dark, och DV IQ när det är ljusare. Har inte kalibrerat, utan bara ställt in brightness efter AVS HD och munsli eller vad det heter för HDR/DV.

Det som är mest irriterande är att det blir frameskipping ibland i DV.

Funderar på att skaffa LG 77"... men vet inte vilken man ska gå efter då för att få ungefär lika bra bild som panasonicen :ph34r:


Ifråga Lyngen och Gorm som är kalibrerare och admin på Avforum.no så är det liv eller död typ. Dvs at DV är så mycket bättre.

Särskilt på 4k blurays som har mycket mer bandbredd/information på skivan änn tex Netflix 4k...

Själv är jag inte säker, måsta prova filmerna först.

Dom på Avforum tror jag jämförde det som lika betydelsefullt som Dolby Atmos.

Klart filmens kvalitet är viktigast, men ok att veta hvilke filmar som har formatet DV om man shoppar på nätet eller?

 

Japp, skiva är väl bäst... tyvärr har jag aldrig kollat DV från skiva, då min Samsung UHBD spelare inte har stöd för det  :mellow:  :)



#7

Postad 24 september 2022 - 20:50

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Lite Off topic, men är det någon som känner till "My movies" appen/progammet?.

Ser jag har lagt inn många filmer, 50 första är gratis, därefter ca 100kr engångsbelopp så sant jag fattar köpvillkor.

Dansk bolag

Redigerat av Danke, 24 september 2022 - 20:50.


#8

Postad 26 september 2022 - 23:55

KinoNiki
  • KinoNiki
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Om någon andra undrar så finns alla DV filmer att hitta här på denna sida med svenska flaggan som landskod och sökord Dolby Vision.

https://www.blu-ray....ortby=relevance

Är få filmer utgivna i Skandinavia med 4k. I Norge var det ca 56 filmer med DV i Sverige samma grej.

 

Jag fick 101 matchningar på Sverige med Dolby Vision. Alla är dock inte "filmer", ex Game of Thrones 8 säsonger.



#9

Postad 27 september 2022 - 00:00

KinoNiki
  • KinoNiki
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Lite Off topic, men är det någon som känner till "My movies" appen/progammet?.

Ser jag har lagt inn många filmer, 50 första är gratis, därefter ca 100kr engångsbelopp så sant jag fattar köpvillkor.

Dansk bolag

 

Har testat det några gånger men alltid gått tillbaka till gamla DVD Profiler. Det uppdateras dock inte längre men jag har 2000+ titlar från 1999 och framåt inlagda så det är för jobbigt att byta. :)

 

Har dock installerat CLZ Movies på telefon/surfplattan som komplement men lägger bara till nyinköpta titlar där.


Redigerat av KinoNiki, 27 september 2022 - 00:01.


#10

Postad 27 september 2022 - 00:52

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Har testat det några gånger men alltid gått tillbaka till gamla DVD Profiler. Det uppdateras dock inte längre men jag har 2000+ titlar från 1999 och framåt inlagda så det är för jobbigt att byta. :)

Har dock installerat CLZ Movies på telefon/surfplattan som komplement men lägger bara till nyinköpta titlar där.


Jag hör ochså folk i Norge rekommenderar Dvd profiler, hvad är det som gör att du gillar den?

Bara nyfiken, vill ha något som är bra, och lätt att använda..

Jag har redan lagt in massa filmer i My Movies...




Även taggad med Dolby Vision

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.