Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

volent högtalare

80 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Volent CL-2 (Surroundhögtalare) 0 8,8 (4) Inga priser
Volent VL-2 (Surroundhögtalare) 5 8,33 (2) Inga priser
Volent CL-2i (Golvhögtalare) 0 (0) Inga priser
Volent CL-3 (Golvhögtalare) 3 7,5 (1) Inga priser
5 relaterade trådar

#51

Postad 22 maj 2017 - 15:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag har varit på enmansdemo av raidhos lilla 100.000 kr-högtalare, den var inte i samma klass som volent någonstans i något register :)

#52

Postad 22 maj 2017 - 17:13

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag har varit på enmansdemo av raidhos lilla 100.000 kr-högtalare, den var inte i samma klass som volent någonstans i något register :)

Där ser man, kan ju inte säga emot då jag aldrig hört Volent.
Men om de nu är så enastående kan jag inte begripa varför du sålde dina :)

 

Måste varit nått som var fel när du lyssnade på Raidho, humöret eller akustiken ;)

 

 

 



#53

Postad 22 maj 2017 - 17:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Gottit med info!

 

Konstigt att inte Magnetostatiska diskanter är mer populärt...B&G är helt underbara om man kan dela de rätt högt...Plasma har jag inte hört än faktiskt.

Finns det ens talare i sveriges hifi butiker som har talare med denna typ av diskanter?

 

Acapella är dom jag har lyssnat på men jag tror inte dom säljs i Sverige.

Man kunde köpa dom lösa förr men hur det är idag vet jag inte.

Hur som så var dom INTE billiga.

ba948c49930be9e8bae5faafc889091c.jpg



#54

Postad 23 maj 2017 - 12:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Där ser man, kan ju inte säga emot då jag aldrig hört Volent.
Men om de nu är så enastående kan jag inte begripa varför du sålde dina :)

Måste varit nått som var fel när du lyssnade på Raidho, humöret eller akustiken ;)

Vad tror du jag frågar mig själv ungefär varje dag? :D numera så vet jag ju att ljudet hade kunnat lösas med hjälp av en plugg i porten bak och delning lite högre upp...

Nej, raidho demades väldigt bra här i Umeå, på lyd. Problemet var att de bara lät bra när man satt på precis ett ställe, demokillen hade satt upp det på det sättet.

De låter ju inte dåligt, men jag saknade mycket.

#55

Postad 23 maj 2017 - 17:19

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

På tal om Raidho, Lars Kristensen som är en av dom bakom demade Nordostkablar för (minns inte om han jobbade för dom)

Hans sätt at dema fick flesta att gapflabba o tyvärr har det sättet spridigt sig till ett par Svenska leverantörer.



#56

Postad 23 maj 2017 - 17:45

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vad tror du jag frågar mig själv ungefär varje dag? :D numera så vet jag ju att ljudet hade kunnat lösas med hjälp av en plugg i porten bak och delning lite högre upp...

Nej, raidho demades väldigt bra här i Umeå, på lyd. Problemet var att de bara lät bra när man satt på precis ett ställe, demokillen hade satt upp det på det sättet.

De låter ju inte dåligt, men jag saknade mycket.

Det måste ha varit distorsion du saknade :)  Möjligen också den djupaste botten men det löser man med en sub eller så väljer man någon av Raidhos större högtalare helt enkelt :) Man får välja bort lite annat som kostar pengar men det är lätt värt de

 

 

På tal om Raidho, Lars Kristensen som är en av dom bakom demade Nordostkablar för (minns inte om han jobbade för dom)

Hans sätt at dema fick flesta att gapflabba o tyvärr har det sättet spridigt sig till ett par Svenska leverantörer.

Tror du har rätt i att han skall ha haft något att göra med Nordost men nu är det väl deras egna märke Ansuz som gäller skulle jag gissa.
Har du sagt A för du säga B. Vad var det som var roligt i deras sätt att dema?

 

Hoppas inte du tror att Raidho som fabrikat skulle vara skrattretande (okej priserna är det) men ljudet är allt annat än skrattretande även om de kan locka fram en och annan glädjetår ibland ;)



#57

Postad 23 maj 2017 - 18:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Det måste ha varit distorsion du saknade :)  Möjligen också den djupaste botten men det löser man med en sub eller så väljer man någon av Raidhos större högtalare helt enkelt :) Man får välja bort lite annat som kostar pengar men det är lätt värt de

 

 

Tror du har rätt i att han skall ha haft något att göra med Nordost men nu är det väl deras egna märke Ansuz som gäller skulle jag gissa.
Har du sagt A för du säga B. Vad var det som var roligt i deras sätt att dema?

 

Hoppas inte du tror att Raidho som fabrikat skulle vara skrattretande (okej priserna är det) men ljudet är allt annat än skrattretande även om de kan locka fram en och annan glädjetår ibland ;)

 

Den dansande Dansken!

 

Han hade alltid med sig ett par kablar av annat märke som inte var direkt billiga.

Det vart lite snack om kabeln och vilka fel det var på den, sen sattes musiken på.

Då började han med lite höftvickning till musiken.

 

När sen någon billigare Nordost skulle kopplas in så var det lite snack om alla bra kvalisorter, sen åkte musiken på.

Då var det åter höftvickningar men även lite fingerknäppande i takt med musiken.

Om låten stegrade då fick man till o med se ett par försiktiga danssteg.

 

Sist så kopplades det dyraste Nordost har o lite snack om kabeln kom så klart, men återgivningen skulle få tala för sig självt.

Då fick han plötsligt problem med att stå still, lite i stil att jag verkligen måste lägga band på mig själv för att inte dansa loss rejält.

Hela lars gungade i tack o Elvis hade varit avis på hur höfterna gungade på.

 

 

Såg samma beteende på senaste Malmömässan, ju dyrare högtalare ju mer diggande.



#58

Postad 23 maj 2017 - 18:52

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Den dansande Dansken!

 

Han hade alltid med sig ett par kablar av annat märke som inte var direkt billiga.

Det vart lite snack om kabeln och vilka fel det var på den, sen sattes musiken på.

Då började han med lite höftvickning till musiken.

 

När sen någon billigare Nordost skulle kopplas in så var det lite snack om alla bra kvalisorter, sen åkte musiken på.

Då var det åter höftvickningar men även lite fingerknäppande i takt med musiken.

Om låten stegrade då fick man till o med se ett par försiktiga danssteg.

 

Sist så kopplades det dyraste Nordost har o lite snack om kabeln kom så klart, men återgivningen skulle få tala för sig självt.

Då fick han plötsligt problem med att stå still, lite i stil att jag verkligen måste lägga band på mig själv för att inte dansa loss rejält.

Hela lars gungade i tack o Elvis hade varit avis på hur höfterna gungade på.

 

 

Såg samma beteende på senaste Malmömässan, ju dyrare högtalare ju mer diggande.

Ja men det känner jag igen från många demo genom åren, men inte bara kablage demos.

Han måste vara bra gammal om han var först med detta, haha.

 

Har aldrig blivit så rädd för den mentala hälsan hos någon butikspersonal som då jag av misstag ramlade in på en av alla dessa små Linn butiker som fanns i slutet på 80 och början på 90. Jag skulle gå in för att titta på en CD-spelare "trodde jag". Typ 3 timmar senare, 5-6 koppar kaffe och gud vet hur många pepparkakor så hade jag fortfarande inte fått varken se höra eller klämma på en CD-spelare.

Däremot hade jag efter upprepade försöka att lämna butiken bokstavligen blivit nerknuffad i soffan igen och tvingats höra på den ena LP-skivan sämre än den andra som demades med både handklapp, heja rop, danssteg och dessa förhatliga trampa takten fötter. Säkert en jäkla bra skivspelare men jag var så frustrerad så trotts att jag satt där hela dagen och lyssnade på skivor så kommer jag inte ihåg vilken Linnspelare det var. Hans säljmetod var inget vidare effektiv kort och gott.
Baahhh och sådana butiker finns det folk som går till frivilligt, t.o.m. så är dessa kunder mer trogna sitt märke och dessa butiker än några andra mig veterligen. Känner flera stycken sanna entusiaster och hur mycket annan stereo de än är med och diskuterar så blir det alltid något nytt från Linn. Så vem vet, några kanske faller för detta med fotstamp ändå........... fotfetischister?

 

Många år efter denna traumatiska upplevelse har jag insett att även Ljudteama måste ha en skola för just detta fottrampande som de tvingar sina återförsäljare att gå på.
Har vid ett flertal tillfällen tagit mig för pannan när jag varit i sådana butiker. Tur att det bara är dessa säljare som är så klämkäcka och trotts total tondövhet och dålig taktkänsla tvingar på lyssnarna sitt fotarbete. Det är tur att det finns vettigt folk också inom denna hobby :)

 


Redigerat av Blåtand, 23 maj 2017 - 19:06.


#59

Postad 23 maj 2017 - 20:06

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Visst är det kul att studera :)

Lars kan väl vara runt 60 skulle jag tro.



#60

Postad 23 maj 2017 - 20:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

JDet är tur att det finns vettigt folk också inom denna hobby :)

Ja det verkar vara en tuff bransch med hifi prylar hehe! Nä trådhögtalarna platsar inte här hemma i vardagsrummet,de åker in i sovrummet😊

Redigerat av mcmike, 23 maj 2017 - 20:17.


#61

Postad 23 maj 2017 - 21:14

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Det måste ha varit distorsion du saknade :) Möjligen också den djupaste botten men det löser man med en sub eller så väljer man någon av Raidhos större högtalare helt enkelt :) Man får välja bort lite annat som kostar pengar men det är lätt värt de


Haha, nej, det skulle jag då inte tro att det var. Jag saknade nog lite av varje, det var ett litet anonymt ljud från en liten anonym högtalare. Sen djupaste botten... Njae, jag saknade nog botten över huvudtaget, jag brukar inte räkna med att botten är nådd vid 55Hz eller så :)

#62

Postad 24 maj 2017 - 15:14

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Haha, nej, det skulle jag då inte tro att det var. Jag saknade nog lite av varje, det var ett litet anonymt ljud från en liten anonym högtalare. Sen djupaste botten... Njae, jag saknade nog botten över huvudtaget, jag brukar inte räkna med att botten är nådd vid 55Hz eller så :)

Försöker inte övertyga dig, men ett ensamt baselement på 4,5" ger inte mycket till botten så jag kan förstå att det kan låta tunt under vissa betingelser och särskilt de små utan stöd från en sub. Skulle säga att dessa mindre modeller kräver en sub för det mesta som inte är rent gitarrplinkande eller skönsång. Det är också anledningarna till att jag inte brytt mig om att gå upp till nästa steg från X-1. Jag kommer ändå att behöva dela av dem och då kan jag lika gärna ha en som naturligt droppar av redan vid 70-80Hz. Att de bara skulle låta bra på ett ställe låter väldigt främmande då jag helt ärligt inte hört någon traditionell lådhögtalare försvinna ur ljudbilden på samma sätt och måla upp en så stor stereo scen. Inte fläskigt och massiv, men luftig och transparent.

Vore det inte för detta skulle jag valt annat fabrikat. För mig står det helt klart att något inte var rätt vid din demo! Får du chansen igen så be dem dema dessa med en sub som ni trimmar in så gott det går och ganska många steg upp på volymreglaget på en bra förstärkare så skall du se att du blir positivt överraskad.

Jag är helt på det klara med att man väljer bort något med en konstellation som min och det är tyngden i mellanbasen. För lite elementyta helt enkelt men respons snabbheten och den låga distorsionen är i en egen klass för högtalartypen.    



#63

Postad 24 maj 2017 - 22:18

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Acapella är dom jag har lyssnat på men jag tror inte dom säljs i Sverige.

Man kunde köpa dom lösa förr men hur det är idag vet jag inte.

Hur som så var dom INTE billiga.

ba948c49930be9e8bae5faafc889091c.jpg

Sett dessa innan och du har rätt...De var svindyra!

De gjorde också många rätt intressanta högtalarbyggen om jag inte är ute o cyklar men det är nog lätt räknat folk som sitter på dessa i sverige.


Redigerat av robert293, 24 maj 2017 - 22:22.


#64

Postad 25 maj 2017 - 09:04

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Vad har pip för elementstorlek? Mycket mer vas från dem, och bättre ljud också, imo :)

Nej, allt var helt perfekt uppställt, det var den svenske generalagenten som var där. Tror du att han skulle ställa upp dem fel? Verkligen?

Jag tycker att det mer börjar låta som att du inte vill acceptera att andra inte gillar ditt val av högtalare (jag har förstått att du äger ett par nu).

#65

Postad 25 maj 2017 - 09:23

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vad har pip för elementstorlek? Mycket mer vas från dem, och bättre ljud också, imo :)

Nej, allt var helt perfekt uppställt, det var den svenske generalagenten som var där. Tror du att han skulle ställa upp dem fel? Verkligen?

Jag tycker att det mer börjar låta som att du inte vill acceptera att andra inte gillar ditt val av högtalare (jag har förstått att du äger ett par nu).

Jo då du får absolut tycka vad du vill om dem, har bara lite svårt att begripa hur man kan lyssna på dem och ha en så fullständigt avvikande uppfattning mot alla andra jag hört kommentera sina intryck inklusive mig själv då.

 

Att man gör ett annat högtalarval ser jag som helt naturligt för de flesta av många anledningar som jag inte bryr mig om att rabbla upp :)



#66

Postad 25 maj 2017 - 12:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Tja, jag har väl samma uppfattning som ägaren på lyd, så vi är uppenbarligen fler än en som inte lovordar den.

Robert, har du hört raidho c1.1 (som var modellen jag hörde) eller något annat i sortimentet och vill dela med dig av dina upplevelser? :)

Redigerat av Zartok, 25 maj 2017 - 12:51.


#67

Postad 25 maj 2017 - 20:11

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tror vi kan lämna Raidho nu, blev som sagt bara förvånad då jag aldrig tidigare hört ett negativt ord om de modeller de sålt på senare år "dvs. modellerna efter Eben" skulle väl vara att de är löjligt dyra om man vill ha fullregister möjligen.

 

Har aldrig hört talas om Lyd, du kanske skulle hjälpa dem att sätta upp en hemsida :)

Tar man kort på lyd eller är det kontanter som gäller.....bara skoja ;) 



#68

Postad 25 maj 2017 - 20:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Förvånad skulle jag nog inte säga är rätt ord på dina känslor. Du gillar dom, bra för dig, det är du som äger dom. Jag skulle föredra en bunt andra stativare, ex pip. Bra för mig.

#69

Postad 16 juni 2017 - 18:00

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag har en mycket glädjande nyhet att dela med mig av. I förrgår så var allt klappat och klart, min volent, från usa, kom fram!

DSC_0205_zps7unipwpk.jpg

Jag har gjort många affärer med många olika högtalare, men volent är den enda högtalaren som jag känt att jag sålt och saknat. Jag har jagat dessa klenoder under en längre tid och när rätt affär dök upp så slog jag till.

Dessa är i ett otroligt nyskick, som synes då inte ens plasten tagits bort från dem. Äntligen har jag fått tillbaka mina volent. Mitt ljudideal är uppfyllt.

#70

Postad 19 juni 2017 - 14:26

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Jag har en mycket glädjande nyhet att dela med mig av. I förrgår så var allt klappat och klart, min volent, från usa, kom fram2!

DSC_0205_zps7unipwpk.jpg

Jag har gjort många affärer med många olika högtalare, men volent är den enda högtalaren som jag känt att jag sålt och saknat. Jag har jagat dessa klenoder under en längre tid och när rätt affär dök upp så slog jag till.

Dessa är i ett otroligt nyskick, som synes då inte ens plasten tagits bort från dem. Äntligen har jag fått tillbaka mina volent. Mitt ljudideal är uppfyllt.


Är det signature eller standard modellen? Fantastiska högtalare även fast dem är kinkiga med högt avstånd till bakvägg och verkar kräva rejäla stativ för att ljudet skall kunna släppa från högtalaren.

#71

Postad 19 juni 2017 - 21:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ehm... Bör vara standard. Ska kolla :D

#72

Postad 20 juni 2017 - 07:25

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Har du hört VL-2 tidigare? Visst var det CL-2 som LYD hade inne tidigare? 



#73

Postad 20 juni 2017 - 10:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag har ju ägt dem tidigare, Marcus! :P

#74

Postad 20 juni 2017 - 17:19

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Jag har ju ägt dem tidigare, Marcus! :P

Ja men visst ja :P men hur är CL-2 mot VL-2 då?

#75

Postad 20 juni 2017 - 22:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Cl-2 tycker jag är en fantastisk högtalare faktiskt. Väldigt bra den med, samma diskant som i Vl-2. Mellanregistret är väldigt bra på den med måste jag säga, helt klart :)

#76

Postad 21 juni 2017 - 01:01

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Grattis! 

Fantastiska stativare de där.

Bifogad fil(er)



#77

Postad 21 juni 2017 - 12:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det är bara att tacka :D jag ska koppla in dem nu snart dessutom :D

#78

Postad 21 juni 2017 - 23:45

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Blev det så bra som du hoppats på?



#79

Postad 22 juni 2017 - 09:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
... har inte fått fingrarna ur riktigt ännu, men de är uppe ur kartongen iaf :D

#80

Postad 22 juni 2017 - 22:52

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

... har inte fått fingrarna ur riktigt ännu, men de är uppe ur kartongen iaf :D

Latmask  ;)

 

Ska bli kul att höra vad du tycker då du haft några hyffsat kompetenta burkar hemma sen du hade de i första omgången.


Redigerat av robert293, 22 juni 2017 - 22:53.


#81

Postad 09 april 2018 - 21:07

Unregisteredb43f01ea
  • Unregisteredb43f01ea
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Om någon är intresserad ligger mina vl2 ute på hifimagasinet nu.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.