Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JBL HDi

225 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JBL Synthesis HDI-3800 (Golvhögtalare) Rapporterad 6 8,33 (2) 39 990:-
JBL Synthesis HDI-3600 (Golvhögtalare) 1 (0) 29 990:-
JBL Synthesis HDI-1600 (Surroundhögtalare) 1 (0) 19 900:-
JBL Synthesis HDI-1200P (Subwoofers) 1 (0) 29 990:-
JBL Synthesis HDI-4500 (Centerhögtalare) 1 (0) 20 900:-

#101

Postad 16 oktober 2020 - 04:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 956 inlägg
  • 0

Där snackar vi fullrange på riktigt! Alltså, om dem spelar 20hz 105db, kan ju inte gå att sitta ens i närheten! De är fruktansvärt högt när vi snackar så låga Hz! Hur provar man vad dem spelar vid en viss Hz?

Det är ju Pro högtalare sittandes i baffelvägg, dom har alla förutsättningar att klara det.

 

Om man har en källa spelandes, typ film då använder man RTA:n i REW.

Annars sveper man jäkligt högt, du Måste ha en Umik för det och du måste slå om den för högre dB

 

 

Introt till Edge of Tomorrow, subsen har nått max slaglängd.
3nNPwtK.jpg

 

 

 

Introt till Oblivion

E86sHm7.jpg


Redigerat av johan b-lund, 16 oktober 2020 - 05:02.


#102

Postad 16 oktober 2020 - 04:56

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 956 inlägg
  • 0

Jag tror de två största problemen är att man inte är van vid låg dist i basen. Man har "aldrig" hört det då 99,9999% av alla högtalare distar högt redan vid vanliga nivåer. Och sen att man har ett rum som försämrar möjligheten att spela utan att påverka ljudet negativt. 

Jag tror man kan lära sig rätt bra att höra disten genom att under lång tid lyssna på system med enorm överkapacitet och låg dist. Jag är själv nyfiken på vad 8 st basmoduler ska göra i mitt system. Och kanske framförallt, vad nya toppar ska kunna göra. 
Rummet sen kräver fixa akustiken, och det är nog omöjligt för de flesta. Men det gör enormt för ljudet. 

Visst är det så, jag skulle nog vilja säga att mina högtalare tillhör det bättre spektrat och rummet är så pimpat det bara går.

Vid så höga nivåer är det inte lätt att plocka ut dist ifrån ett visst spektra, jag kan gå gå högre men då når basarna Xmech



#103

Postad 16 oktober 2020 - 15:29

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Du svara inte på min fråga "Vilka (ljudmässiga) fördelar finns med frontar som spelar hela sin specad bas mot avlastad dem med bra delning och bra basar?"

 

Resten vet jag inte riktigt vad du försöker säga. Det är inget mer komplext att ha en baslåda i en högtalare eller ha den separat. Sen angående signalvägar kort och dyl. Gör blindtest. Om du tror det skulle påverka så skulle du inte kunna lyssna på någon musik som gått igenom 100 tals meter standardkabel i studion. 
Känns som du är ute på marker du inte direkt har under fötterna. Men du får gärna motbevisa mig. Aldrig fel att lära sig något nytt. :)

 

Blindtest, dubbla blinda test osv. bevisa dittan bevisa datta det är bara så "boring". Det där har nog de flesta läst till leda i dessa trådar.

Det värsta är att en del uppfattar det som en seger när folk tröttnar och slutar att svara, vilket leder till att samma idisslande fortsätter år efter år.
Inga "normala Svensson" gör blint test och det finns mycket som inte med lätthet låter sig bevisas.

 

En försvinnande lite del av medlemmarna här sysslar med regelrätta blindtest om nu någon gör det. Så varför ta upp ämnet?

"Sedan är det väl dubbelt blindtest som gäller enligt förespråkarna (puristerna), annars kan man lika väl låta bli..... "
Obs, inte mina ord för jag kunde inte bry mig mindre.

 

Så erkänner härmed att regelrätta dubbla blindtest är inget jag lägger tid på eller har haft några ambitioner kring och jag har heller inga vettiga förutsättning för att kunna göra sådana. Det finns m.a.o. ett stort mått av subjektiv bedömning i mina utsagor om upplevt ljud. Jag är införstådd med en hel del fysikaliska förutsättningar och teorier där av att jag inte motsätter mig ditt resonemang kring lägre dist vid hög delning för det är sant.
Hur jag sedan skall kunna förklara/bevisa varför det skulle vara bättre med en låg delning? ja har du inte nappat på något av mina tidigare argument så är nog utsikterna rätt små tyvärr att något jag säger här kommer att ändrar på din regida syn i ämnet. 

Men bara antag att man råkar vara väldigt nöjd med hur ett par frontar spelar i hela sitt frekvensområde (kan ju t.o.m vara därför man köpt dem) och du har sedan fått till en exemplarisk placering, dvs ljudet sitter som en smäck. Det enda som saknas är den sista oktaven i basen när du kör vissa musikgenre. Som av en händelse har du två basar som bara står och dräller. Varför skulle du då välja bort det du gillar med dina frontar. Det är förmodligen inte bara inbillning att de lirar bra ihop då det förmodligen ligger 1000 tals timmar av utprovning bakom att det låter som de gör. Vad är det då förutom en distorsion som jag inte tycker mig ha problem med vid aktuella lyssningsnivåer som man vinner på att istället dela så högt som 80-90Hz eller vad du skrev.

 

Jag kan inte se något utöver detta som talar till fördel för din lösning. I mitt fall så tycker jag det blir att laga något som inte är trasigt och få en sämre sammanhållen ljudbild som konsekvens, men igen det är min subjektiva bedömning. Att man skulle få en bättre integration som du hävdar har jag svårt att köpa och som jag ser det så är det din subjektiva bedömning grundat på en rad förutsättningar som du anser skall gälla, vi har olika förutsättningar. Jag tror att det flesta är eniga om att en så hög delning som 90Hz gränsar till att bli problematisk i stereo och att det nära nog går att bevisat om man orkar jobba sig. "Det gör inte jag" och jag ser det inte heller som mitt kall att försöka övertyga någon som inte ens försöker begripa att det går att landa i en annan åsikt än den man har själv.

 

Hoppas nu att tråden kan få komma tillbaka till vad den var tänkt för. Kan ju vara någon som vill diskutera JBL HDI i denna tråd, vem vet?


Redigerat av Blåtand, 16 oktober 2020 - 15:30.


#104

Postad 17 oktober 2020 - 09:03

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 956 inlägg
  • 0

Blindtest, dubbla blinda test osv. bevisa dittan bevisa datta det är bara så "boring". Det där har nog de flesta läst till leda i dessa trådar.

Det värsta är att en del uppfattar det som en seger när folk tröttnar och slutar att svara, vilket leder till att samma idisslande fortsätter år efter år.
Inga "normala Svensson" gör blint test och det finns mycket som inte med lätthet låter sig bevisas.

 

En försvinnande lite del av medlemmarna här sysslar med regelrätta blindtest om nu någon gör det. Så varför ta upp ämnet?

"Sedan är det väl dubbelt blindtest som gäller enligt förespråkarna (puristerna), annars kan man lika väl låta bli..... "
Obs, inte mina ord för jag kunde inte bry mig mindre.

 

Så erkänner härmed att regelrätta dubbla blindtest är inget jag lägger tid på eller har haft några ambitioner kring och jag har heller inga vettiga förutsättning för att kunna göra sådana. Det finns m.a.o. ett stort mått av subjektiv bedömning i mina utsagor om upplevt ljud. Jag är införstådd med en hel del fysikaliska förutsättningar och teorier där av att jag inte motsätter mig ditt resonemang kring lägre dist vid hög delning för det är sant.
Hur jag sedan skall kunna förklara/bevisa varför det skulle vara bättre med en låg delning? ja har du inte nappat på något av mina tidigare argument så är nog utsikterna rätt små tyvärr att något jag säger här kommer att ändrar på din regida syn i ämnet. 

Men bara antag att man råkar vara väldigt nöjd med hur ett par frontar spelar i hela sitt frekvensområde (kan ju t.o.m vara därför man köpt dem) och du har sedan fått till en exemplarisk placering, dvs ljudet sitter som en smäck. Det enda som saknas är den sista oktaven i basen när du kör vissa musikgenre. Som av en händelse har du två basar som bara står och dräller. Varför skulle du då välja bort det du gillar med dina frontar. Det är förmodligen inte bara inbillning att de lirar bra ihop då det förmodligen ligger 1000 tals timmar av utprovning bakom att det låter som de gör. Vad är det då förutom en distorsion som jag inte tycker mig ha problem med vid aktuella lyssningsnivåer som man vinner på att istället dela så högt som 80-90Hz eller vad du skrev.

 

Jag kan inte se något utöver detta som talar till fördel för din lösning. I mitt fall så tycker jag det blir att laga något som inte är trasigt och få en sämre sammanhållen ljudbild som konsekvens, men igen det är min subjektiva bedömning. Att man skulle få en bättre integration som du hävdar har jag svårt att köpa och som jag ser det så är det din subjektiva bedömning grundat på en rad förutsättningar som du anser skall gälla, vi har olika förutsättningar. Jag tror att det flesta är eniga om att en så hög delning som 90Hz gränsar till att bli problematisk i stereo och att det nära nog går att bevisat om man orkar jobba sig. "Det gör inte jag" och jag ser det inte heller som mitt kall att försöka övertyga någon som inte ens försöker begripa att det går att landa i en annan åsikt än den man har själv.

 

Hoppas nu att tråden kan få komma tillbaka till vad den var tänkt för. Kan ju vara någon som vill diskutera JBL HDI i denna tråd, vem vet?

+10 på det här!



#105

Postad 17 oktober 2020 - 17:30

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0
Hämtar mina förhoppningsvis nästa vecka om jag får tid över 😃

#106

Postad 17 oktober 2020 - 19:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 956 inlägg
  • 0

Hämtar mina förhoppningsvis nästa vecka om jag får tid över

Lämna rapport om hur det blev :)



#107

Postad 18 oktober 2020 - 09:49

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0

Lämna rapport om hur det blev :)

 

Absolut :) 

Tänkte göra en unboxing video får vi se :)



#108

Postad 18 oktober 2020 - 10:01

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0

Efter läst denna så blir man ju inte mindre sugen på att hämta dom:
https://www.audiohol...ws/jbl-hdi-3800



#109

Postad 18 oktober 2020 - 10:04

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Efter läst denna så blir man ju inte mindre sugen på att hämta dom:
https://www.audiohol...ws/jbl-hdi-3800


Har du inte lyssnat på dom, för det hade jag gjort innan ens överväga att köpa dom

#110

Postad 18 oktober 2020 - 10:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 956 inlägg
  • 0

Har du inte lyssnat på dom, för det hade jag gjort innan ens överväga att köpa dom

två saker som sticker ut, iaf en port är avstämd till 20hz

HDIimpedance.jpg

 

Och se hur snällt den rullar av, vid Utomhus mätning!!

Ställ in den i ett rum o man får bas så det räcker och blir över, Älskar hur JBL är ärliga med sina mätningar

HDILowFrequencyResponse.jpg


Redigerat av johan b-lund, 18 oktober 2020 - 10:53.


#111

Postad 18 oktober 2020 - 11:11

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

två saker som sticker ut, iaf en port är avstämd till 20hz
HDIimpedance.jpg

Och se hur snällt den rullar av, vid Utomhus mätning!!
Ställ in den i ett rum o man får bas så det räcker och blir över, Älskar hur JBL är ärliga med sina mätningar
HDILowFrequencyResponse.jpg


Min fråga angående jbl hdi serien är inte deras förmåga att spela starkt, för det är jag övertygad att de klarar bättre än många andra märken som b&w, dali, dynaudio eller tex kef, men enligt några reviews, är jbl högtalarna inte lika detaljerade i sin ljudåtergivning, nu har ju jag inte hört dom så kan inte uttala mig om det, jag har idag b&w, som har lite halvdana mättningar, men i mina öron låter dom bra, det hade varit roligt att höra hdi serien faktiskt😀

#112

Postad 18 oktober 2020 - 11:22

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 956 inlägg
  • 0

Min fråga angående jbl hdi serien är inte deras förmåga att spela starkt, för det är jag övertygad att de klarar bättre än många andra märken som b&w, dali, dynaudio eller tex kef, men enligt några reviews, är jbl högtalarna inte lika detaljerade i sin ljudåtergivning, nu har ju jag inte hört dom så kan inte uttala mig om det, jag har idag b&w, som har lite halvdana mättningar, men i mina öron låter dom bra, det hade varit roligt att höra hdi serien faktiskt

Tider ändras och JBL har genomgått flera större förändringar dom senaste  åren.

Vad som för genomsyrade Jbl för var att dom var roliga, medryckande och kanske inte den mest ärliga högtalare som finns.(gäller ej monitorer)

Om bara en del av det släktskapet finns kvar så vet man vart det barkar.

Jag vet vad jag väljer alla dagar i veckan :)



#113

Postad 18 oktober 2020 - 12:58

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0

Har du inte lyssnat på dom, för det hade jag gjort innan ens överväga att köpa dom

Givetvis har jag det.

Men blir helt annat att få lyssna hemma 👌🏼
Gick aldrig dema med film tyvärr heller

Redigerat av Anton, 18 oktober 2020 - 13:07.


#114

Postad 18 oktober 2020 - 14:27

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Givetvis har jag det.

Men blir helt annat att få lyssna hemma 👌🏼
Gick aldrig dema med film tyvärr heller

Jag hade lånat hem högtalarna om jag var du, lyssna i butik blir inte samma sak, och skillnaden kan vara enorm mellan alternativen😎

#115

Postad 18 oktober 2020 - 14:37

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0

Jag hade lånat hem högtalarna om jag var du, lyssna i butik blir inte samma sak, och skillnaden kan vara enorm mellan alternativen😎


Jag vet 👌🏼
Men säker på att detta blir kanon 💪🏼

#116

Postad 18 oktober 2020 - 15:04

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag vet
Men säker på att detta blir kanon

Ibland vet man bara att det blir bra :)



#117

Postad 19 oktober 2020 - 09:27

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Men säker på att detta blir kanon

Det blir det tveklöst! Grattis till köpet :)



#118

Postad 19 oktober 2020 - 10:25

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 2
En pall kommer lastad.....

Bifogad fil(er)


Redigerat av Anton, 19 oktober 2020 - 10:26.


#119

Postad 19 oktober 2020 - 10:37

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Inte ofta jag blir avundsjuk men just nu är jag det :)

#120

Postad 19 oktober 2020 - 11:07

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Är det hdi 3800

#121

Postad 19 oktober 2020 - 15:11

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0

Är det hdi 3800


HDI-3800 och HDI-4500

#122

Postad 20 oktober 2020 - 12:49

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

HDI-3800 och HDI-4500

Ska bli intressant och se vad tycker om dem ?



#123

Postad 20 oktober 2020 - 14:30

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 1

Nu står en uppställd, gjort en liten unboxing som jag ska ladda upp på YT ikväll så återkommer.

Men livekänslan finns där som jag varit ute efter och jag är inte besviken första 2h på något sätt!

Bifogad fil(er)



#124

Postad 20 oktober 2020 - 16:27

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Vilka bjässar👏

#125

Postad 20 oktober 2020 - 16:46

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Nu står en uppställd, gjort en liten unboxing som jag ska ladda upp på YT ikväll så återkommer.

Men livekänslan finns där som jag varit ute efter och jag är inte besviken första 2h på något sätt!

 

Hälsar välkommen i storformats klubben :)

Skall bli intressant att höra vad du tycker när euforin lagt sig lite och du hittat optimal placering...

 

Angående ditt tidigare inlägg om tankar kring REL sub till film.
Köper du dessa får du med högnivåkabel på köpet som du absolut måste testa att koppla in, då du kan köra med  både HN och LFE samtidigt så är det bara ett extra alternativ och du kan komma att bli positivt överraskad.



#126

Postad 21 oktober 2020 - 16:02

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Ska bli intressant och se vad du tycker om dem ?



#127

Postad 22 oktober 2020 - 04:46

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Härlig tråd, kul att följa. Mer bilder..... :)



#128

Postad 22 oktober 2020 - 10:06

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Hur låter dom😃är dom laidback, ljusa eller är dom neutrala, själv föredrar jag ljud som går åt det lite ljusare hållet, det var inte så förut för mig, brukade gilla ljudet mer laidback, men det typen av ljud tilltalar inte mig längre,

#129

Postad 22 oktober 2020 - 10:19

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0
Återkommer snart med mera feedback 😍

#130

Postad 22 oktober 2020 - 16:41

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Hur låter dom😃är dom laidback, ljusa eller är dom neutrala, själv föredrar jag ljud som går åt det lite ljusare hållet, det var inte så förut för mig, brukade gilla ljudet mer laidback, men det typen av ljud tilltalar inte mig längre,


Hej!

Harman följer enbart vetenskapen som Floyd och Sean forskat fram dom senaste 40 åren när dom tillverkar högtalare.

Därför dom också tillsammans med vissa få tillverkar dom bästa högtalarna idag.

Svaret på din fråga om du nu missat dom objektiva mätningarna är att dom självklart är neutrala!

//Micke

#131

Postad 22 oktober 2020 - 18:51

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hur låter domär dom laidback, ljusa eller är dom neutrala, själv föredrar jag ljud som går åt det lite ljusare hållet, det var inte så förut för mig, brukade gilla ljudet mer laidback, men det typen av ljud tilltalar inte mig längre,

De är nog som Miike888 säger hyfsat neutral avseende färgspektrat på ljudet men en så dynamisk högtalare som denna kan man knappast kalla Laidback.
 

Hej!

Harman följer enbart vetenskapen som Floyd och Sean forskat fram dom senaste 40 åren när dom tillverkar högtalare.

Därför dom också tillsammans med vissa få tillverkar dom bästa högtalarna idag.

Svaret på din fråga om du nu missat dom objektiva mätningarna är att dom självklart är neutrala!

//Micke

Helt klart drar man nytta av all forskning som gjorts men skulle inte tro att alla deras högtalare är 100% neutrala för den sakens skull.
 
 


Redigerat av Blåtand, 22 oktober 2020 - 18:51.


#132

Postad 22 oktober 2020 - 19:21

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

De är nog som Miike888 säger hyfsat neutral avseende färgspektrat på ljudet men en så dynamisk högtalare som denna kan man knappast kalla Laidback.

Helt klart drar man nytta av all forskning som gjorts men skulle inte tro att alla deras högtalare är 100% neutrala för den sakens skull.


Hej!

Vet inte riktigt vad du säger här men deras target är så neutral som det bara går att göra för den budgeten dom har för varje serie.

Med andra ord högtalaren ska bara förmedla ljudet så ofärgat som det bara går med kontrollerad spridning.

#133

Postad 22 oktober 2020 - 19:29

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hej!

Vet inte riktigt vad du säger här men deras target är så neutral som det bara går att göra för den budgeten dom har för varje serie.

Med andra ord högtalaren ska bara förmedla ljudet så ofärgat som det bara går med kontrollerad spridning.

Kan så vara att detta är det man eftersträvar, har man uttalat det?
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att man har varierande mål med olika högtalarmodeller och det är ju inte så att alla JBL låter likadant, eller har jag missat något?

 

Naturligtvis finns det en koppling till vad en högtalare får kosta och vem den skall attrahera.



#134

Postad 22 oktober 2020 - 20:14

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Hej!

Harman följer enbart vetenskapen som Floyd och Sean forskat fram dom senaste 40 åren när dom tillverkar högtalare.

Därför dom också tillsammans med vissa få tillverkar dom bästa högtalarna idag.

Svaret på din fråga om du nu missat dom objektiva mätningarna är att dom självklart är neutrala!

//Micke

Ja även om det stämmer att man eftersträvar så neutralt ljud som möjligt, så är det inte säkert alla letar efter denna återgivning, högtalare är mest av allt väldigt subjektivt, för mig kommer det aldrig finnas en bästa högtalare, då vi alla strävar och föredrar ljud olika,

Redigerat av Andreas3200, 22 oktober 2020 - 20:30.


#135

Postad 23 oktober 2020 - 06:19

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Ja även om det stämmer att man eftersträvar så neutralt ljud som möjligt, så är det inte säkert alla letar efter denna återgivning, högtalare är mest av allt väldigt subjektivt, för mig kommer det aldrig finnas en bästa högtalare, då vi alla strävar och föredrar ljud olika,


Det du skrev nu stämmer tyvärr inte alls.

Du kanske borde läsa Floyds bok och sätta dig in i vetenskapen och faktan som finns.

//Micke

#136

Postad 23 oktober 2020 - 06:34

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Kan så vara att detta är det man eftersträvar, har man uttalat det?
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att man har varierande mål med olika högtalarmodeller och det är ju inte så att alla JBL låter likadant, eller har jag missat något?



Naturligtvis finns det en koppling till vad en högtalare får kosta och vem den skall attrahera.



Hej!

Ja så klart det är uttalat hela verkssmhrten bygger ju på det.

Nej alla jbl och Revel låter inte exakt likadant för när du kliver upp i prisklass så blir spinoramat bättre alltså mer neutralt.

Men ja det skiljer inget i deras target för båda märkena inom bolaget......för än en gång desto bättre spinorama desto bättre låter det.

Sen skiljer det på direktiviteten och känslighrten och dynamiska kompressionen.

Alla högtalarmärken idag som dedikerar sig till Floyds och olives vetenskap gör också dom bästa högtalarna idag....läs Genelec,KEF,Neumann,Revel,JBL finns några till.

//Micke

#137

Postad 23 oktober 2020 - 07:40

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Det du skrev nu stämmer tyvärr inte alls.

Du kanske borde läsa Floyds bok och sätta dig in i vetenskapen och faktan som finns.

//Micke

Så du menar att ett fåtal högtalartillverkare endast skulle vara dom bästa, om det skulle vara så skulle alla andra kursa, men så är inte fallet, och som jag skrev tidigare, så föredrar vi ljud olika, alla letar inte efter en neutral återgivning, just därför finns alla dessa olika märken att välja på. Så du kan hitta din högtalare för din egen smak, jag kommer givetvis åka på en lyssningsrunda när jag tänkt uppgradera mina högtalare, och jbl hdi 3600/3800, b&w 702 s2, dali Rubicon 8 är högst intressanta,

Redigerat av Andreas3200, 23 oktober 2020 - 08:00.


#138

Postad 23 oktober 2020 - 08:03

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Så du menar att ett fåtal högtalartillverkare endast skulle vara dom bästa, om det skulle vara så skulle alla andra kursa, men så är inte fallet, och som jag skrev tidigare, så föredrar vi ljud olika, alla letar inte efter en neutral återgivning, just därför finns alla dessa olika märken att välja på. Så du kan hitta din högtalare för din egen smak, jag kommer givetvis åka på en lyssningsrunda när jag tänkt uppgradera mina högtalare, och jbl hdi 3600/3800 är högst intressanta

Exakt så är det.

Nej andra kursar inte då myter och inbillningar är en starkt bidragande orsak till att människor köper saker och ting.....kolla bara B&W som tillverkar otroligt dåliga högtalare idag men företaget rullar nog på ändå.

Hur många tittsr på objektiva spinorama mätningar innan högtalarköp?

Inte många och bara det är ju absurt om man tänker efter.



Alltså Andreas jag har sett ett antal inlägg från dig både i denna tråd och i andra och ser att du inte har då bra koll alls på många saker när det kommer till ljudåtergivning.(inget illa menat)

Du borde läsa på fakta hur saker och ting fungerar.

Vad sägs om att läsa Floyds senaste bok? Då kommee du lära dig nästintill allt du behöver veta.

//Micke

Redigerat av MIIKE888, 23 oktober 2020 - 08:07.


#139

Postad 23 oktober 2020 - 08:09

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Hej!

Ja så klart det är uttalat hela verkssmhrten bygger ju på det.

Nej alla jbl och Revel låter inte exakt likadant för när du kliver upp i prisklass så blir spinoramat bättre alltså mer neutralt.

Men ja det skiljer inget i deras target för båda märkena inom bolaget......för än en gång desto bättre spinorama desto bättre låter det.

Sen skiljer det på direktiviteten och känslighrten och dynamiska kompressionen.

Alla högtalarmärken idag som dedikerar sig till Floyds och olives vetenskap gör också dom bästa högtalarna idag....läs Genelec,KEF,Neumann,Revel,JBL finns några till.

//Micke

Herregud. Ingen högtalare är neutral. Även fast det är simulering med testoner från fabrik som utförs så har jag aldrig hört en högtalare som är neutral i verkligheten och jag kan då nämna att jag har hört anläggning för någon miljon. De är verkligen duktiga forskare. Idag när jag ser Harman coperation är jag väldigt tveksam tycker ej de är lika bra som de var. Vi andra orkar inte bry oss om samma ständiga svar som skrivs om placebo och annat. Kommer bara svara en gång för trådens skull

#140

Postad 23 oktober 2020 - 08:14

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Exakt så är det.

Nej andra kursar inte då myter och inbillningar är en starkt bidragande orsak till att människor köper saker och ting.....kolla bara B&W som tillverkar otroligt dåliga högtalare idag men företaget rullar nog på ändå.



Alltså Andreas jag har sett ett antal inlägg från dig både i denna tråd och i andra och ser att du inte har då bra koll alls på många saker när det kommer till ljudåtergivning.(inget illa menat)

Du borde läsa på fakta hur saker och ting fungerar.

Vad sägs om att läsa Floyds senaste bok? Då kommee du lära dig nästintill allt du behöver veta.

//Micke

Jag håller inte med om detta alls, och nej b&w är inte dåliga enligt mig själv, annars hade jag inte levt med dessa så länge, har hört 702an ett par gånger och de spelar bra enligt mig, att man inte gillar vissa märken, har jag ju full förståelse för, vi är alla olika, vi föredrar olika typer av ljud, bilar, maträtter och så vidare, att läsa en bok hjälper inte mig att välja vilka högtalare jag satsar på, att lyssna på dom hjälper, men det bästa är att ta hem och prova så man hinner i god tid att gå genom den musik man brukar lyssna på. Jag som bor i skåne har ingen möjlighet att lyssna på jbl hdi serien så vidare inte the rock i lund kommer ta in dom,

Redigerat av Andreas3200, 23 oktober 2020 - 08:16.


#141

Postad 23 oktober 2020 - 09:09

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag håller inte med om detta alls, och nej b&w är inte dåliga enligt mig själv, annars hade jag inte levt med dessa så länge, har hört 702an ett par gånger och de spelar bra enligt mig, att man inte gillar vissa märken, har jag ju full förståelse för, vi är alla olika, vi föredrar olika typer av ljud, bilar, maträtter och så vidare, att läsa en bok hjälper inte mig att välja vilka högtalare jag satsar på, att lyssna på dom hjälper, men det bästa är att ta hem och prova så man hinner i god tid att gå genom den musik man brukar lyssna på. Jag som bor i skåne har ingen möjlighet att lyssna på jbl hdi serien så vidare inte the rock i lund kommer ta in dom,

Orka ej lägga energi på honom. Lyssna du på der du gillar. Mitt enda problem med B&W är att det är kalle anka butikkedja som måste sälja varumärket. Horn tror jag man måste lyssna väldigt noga innan man väljer den sorten. Jag förstår att JBL är populär inom bio för dess förmåga att kunna spela höga ljudtryck. All så kallad forskning producenterna gör spelar nada roll i slutet. Javisst att det går att spela högre. Vi är människor och inte robotar det vi hör är det vi hör.

#142

Postad 23 oktober 2020 - 10:41

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Många åsikter blir det och det är väl tur att inte alla föredrar samma utrustningar. Då skulle det inte finnas så mycket att diskutera.

 

För den som inte orkar plöja en lång bok om spinnoramas förträfflighet men vill lyssna på vad Floyd har att säga så finns det även videos på You Tube som kan rekommenderas för alla som är det minsta intresserade.

 

Sedan är ju inte han ensam i världen om att ha utfört långvarig forskning på ljud så att idiotförklara alla andra och i princip säga att de tillhör ett B-lag och att deras konstruktioner endast kan säljas på grund av myter och inbillning "give me a break."

 

JBL HDI fungerar för övrigt förträffligt till annat än bio även om det självklart har fördelar framför många andra när det kommer till just detta med bio.

 

Hornhögtalare är inte så väsensskilt idag som det möjligen var förr och särskilt inte nyare JBL. Många skulle förmodligen inte inse att det var hornhögtalare de lyssnade på om man inte såg dem. Man bör alltid testa högtalare före köp, men det är inget som gäller särskilt för hornhögtalare.

 

@Anton: Jag skulle vilja veta hur du tycker att HDI 3800 fungerar att lyssna på vid lägre lyssningsvolymer eller om du behöver spela högt för att ljudet skall lossna. "om du kommit fram till något gällande detta"
Hade också varit intressant att veta vilka rumsdimensioner du har och hur långt ut från väggen de behöver stå.


Redigerat av Blåtand, 23 oktober 2020 - 10:42.


#143

Postad 23 oktober 2020 - 10:46

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Herregud. Ingen högtalare är neutral. Även fast det är simulering med testoner från fabrik som utförs så har jag aldrig hört en högtalare som är neutral i verkligheten och jag kan då nämna att jag har hört anläggning för någon miljon. De är verkligen duktiga forskare. Idag när jag ser Harman coperation är jag väldigt tveksam tycker ej de är lika bra som de var. Vi andra orkar inte bry oss om samma ständiga svar som skrivs om placebo och annat. Kommer bara svara en gång för trådens skull


Ärligt sluta skriv en massa lögner och subjektiva påhitt!

Är du inte påläst och kunnig skriv då hellre inget.

Ingen högtalare är 100% neutral men det har man som target! för desto bättre högtalaren presterar desto neutralare är den.

Sen att du lyssnat på svindyra högtalare säger absolut INGENTING! Om du inte sett objektiva mätningar på högtalaren så du vet hur den presterar.

#144

Postad 23 oktober 2020 - 10:50

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Jag håller inte med om detta alls, och nej b&w är inte dåliga enligt mig själv, annars hade jag inte levt med dessa så länge, har hört 702an ett par gånger och de spelar bra enligt mig, att man inte gillar vissa märken, har jag ju full förståelse för, vi är alla olika, vi föredrar olika typer av ljud, bilar, maträtter och så vidare, att läsa en bok hjälper inte mig att välja vilka högtalare jag satsar på, att lyssna på dom hjälper, men det bästa är att ta hem och prova så man hinner i god tid att gå genom den musik man brukar lyssna på. Jag som bor i skåne har ingen möjlighet att lyssna på jbl hdi serien så vidare inte the rock i lund kommer ta in dom,


Andreas vill du inte inse fakta om att B&W gör dåliga högtslare idag objektivt vill säga så får du helt enkelt fortsätta att inbilla dig det! Och du frågade dig hur dom isåfall fortfarande kunde sälja högtalare?

#145

Postad 23 oktober 2020 - 10:53

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Många åsikter blir det och det är väl tur att inte alla föredrar samma utrustningar. Då skulle det inte finnas så mycket att diskutera.

För den som inte orkar plöja en lång bok om spinnoramas förträfflighet men vill lyssna på vad Floyd har att säga så finns det även videos på You Tube som kan rekommenderas för alla som är det minsta intresserade.

Sedan är ju inte han ensam i världen om att ha utfört långvarig forskning på ljud så att idiotförklara alla andra och i princip säga att de tillhör ett B-lag och att deras konstruktioner endast kan säljas på grund av myter och inbillning "give me a break."

JBL HDI fungerar för övrigt förträffligt till annat än bio även om det självklart har fördelar framför många andra när det kommer till just detta med bio.

Hornhögtalare är inte så väsensskilt idag som det möjligen var förr och särskilt inte nyare JBL. Många skulle förmodligen inte inse att det var hornhögtalare de lyssnade på om man inte såg dem. Man bör alltid testa högtalare före köp, men det är inget som gäller särskilt för hornhögtalare.

@Anton: Jag skulle vilja veta hur du tycker att HDI 3800 fungerar att lyssna på vid lägre lyssningsvolymer eller om du behöver spela högt för att ljudet skall lossna. "om du kommit fram till något gällande detta"
Hade också varit intressant att veta vilka rumsdimensioner du har och hur långt ut från väggen de behöver stå.


Vem har idiotförklarad alla andra som utfört objektiv forskning om ljud?

Men vem har gjort mest för ljudutvecklingen senaste 40 åren ohotat....Floyd och Sean.

#146

Postad 23 oktober 2020 - 11:20

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Andreas vill du inte inse fakta om att B&W gör dåliga högtslare idag objektivt vill säga så får du helt enkelt fortsätta att inbilla dig det! Och du frågade dig hur dom isåfall fortfarande kunde sälja högtalare?


Det får ju stå för dig, jag tycker inte alls dom är dåliga, en dålig högtalare skulle aldrig sättas i produktion, är dom neutrala absolut inte, men neutralt ljud är inte vad alla eftertraktar, nu är jag inte bara insnöad på just b&w, utan det var här jag börja min resa, och har Njutit av musik alla gånger jag lyssnat vilket är det viktigaste när man väljer sina högtalare, nästa högtalare kan bli något annat,
Det kommer bli det som öronen gillar bäst, men det här snacket om b&w är dåliga, är bara rent ut sagt nonsens, där finns folk som gillar dom, och de som inte gör det, det handlar om tycke och smak inget annat, det borde väl inte vara så svårt att förstå😃, jag eftertraktar i nästa uppgradering en högtalare av lite ljusare klang, för det är i min smak, men vi kommer inget vidare med detta, jag tycker det bättre du slutar kastar skit, och låta folk gilla det ljudet dom vill, vi behöver inte förstöra den tråden med ytterligare onödiga diskussioner, kan vi inte återgå till vad tråden handlar om snälla,

#147

Postad 23 oktober 2020 - 11:21

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vem har idiotförklarad alla andra som utfört objektiv forskning om ljud?

Men vem har gjort mest för ljudutvecklingen senaste 40 åren ohotat....Floyd och Sean.

Du idiotförklarade inte bokstavligen men indirekt genom att du skrev nedanstående som svar på en fråga om hur det kommer sig att andra kan sälja högtalare och inte går i konkurs:

 

Citat: "Nej andra kursar inte då myter och inbillningar är en starkt bidragande orsak till att människor köper saker och ting.....kolla bara B&W som tillverkar otroligt dåliga högtalare idag men företaget rullar nog på ändå."

 

Tror det finns en del välrenommerade designers och forskare i många av dessa "andra bolag" och inte minst hos B&W som lagt en massa forskning på att ta fram element.

 

Vet att Floyd och Sean gjort mycket men tyvärr kan jag inte yttra mig lika tvärsäkert om vem som är bäst störst och vackrast. Står det också i en bok?
Guiness rekordbok?


Redigerat av Blåtand, 23 oktober 2020 - 11:26.


#148

Postad 23 oktober 2020 - 11:54

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ärligt sluta skriv en massa lögner och subjektiva påhitt!

Är du inte påläst och kunnig skriv då hellre inget.

Ingen högtalare är 100% neutral men det har man som target! för desto bättre högtalaren presterar desto neutralare är den.

Sen att du lyssnat på svindyra högtalare säger absolut INGENTING! Om du inte sett objektiva mätningar på högtalaren så du vet hur den presterar.

Woooooöoow någon som prövar sig vara bässssst och alla andra kan inget.

#149

Postad 23 oktober 2020 - 12:16

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Det får ju stå för dig, jag tycker inte alls dom är dåliga, en dålig högtalare skulle aldrig sättas i produktion, är dom neutrala absolut inte, men neutralt ljud är inte vad alla eftertraktar, nu är jag inte bara insnöad på just b&w, utan det var här jag börja min resa, och har Njutit av musik alla gånger jag lyssnat vilket är det viktigaste när man väljer sina högtalare, nästa högtalare kan bli något annat,
Det kommer bli det som öronen gillar bäst, men det här snacket om b&w är dåliga, är bara rent ut sagt nonsens, där finns folk som gillar dom, och de som inte gör det, det handlar om tycke och smak inget annat, det borde väl inte vara så svårt att förstå😃, jag eftertraktar i nästa uppgradering en högtalare av lite ljusare klang, för det är i min smak, men vi kommer inget vidare med detta, jag tycker det bättre du slutar kastar skit, och låta folk gilla det ljudet dom vill, vi behöver inte förstöra den tråden med ytterligare onödiga diskussioner, kan vi inte återgå till vad tråden handlar om snälla,


Tyvärr Andreas detta inlägg bevisar din okunnighet! Sorgligt faktiskt att inte veta mer med tanke på all vetenskap som finns.

Tycker du ska sänka guarden och läsa på det som kan hända är ju faktiskt att du börjar inse fakta och lär dig en massa saker.....skulle det vara så dåligt?

//Micke

#150

Postad 23 oktober 2020 - 12:20

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Du idiotförklarade inte bokstavligen men indirekt genom att du skrev nedanstående som svar på en fråga om hur det kommer sig att andra kan sälja högtalare och inte går i konkurs:

Citat: "Nej andra kursar inte då myter och inbillningar är en starkt bidragande orsak till att människor köper saker och ting.....kolla bara B&W som tillverkar otroligt dåliga högtalare idag men företaget rullar nog på ändå."

Tror det finns en del välrenommerade designers och forskare i många av dessa "andra bolag" och inte minst hos B&W som lagt en massa forskning på att ta fram element.

Vet att Floyd och Sean gjort mycket men tyvärr kan jag inte yttra mig lika tvärsäkert om vem som är bäst störst och vackrast. Står det också i en bok?
Guiness rekordbok?


Du verkar också ha svårt för sanningen men kommer inte med nån objektiv fakta om nånting läsvärt.

Nej guiness rekordbok finns dom intr i men i otroligt många sndra böcker där det står om deras vetenskap.

Till dig också...prova sänk guarden och läs på!

//Micke



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.