Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation 5 - Officiella tråden (spel, hårdvara, mm)

3763 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#401

Postad 26 april 2019 - 18:48

karlnr9
  • karlnr9
  • Beroende

  • 1 198 inlägg
  • 1
Ah, sant!
En mer levande runtomkring-miljö helt enkelt 😊
Tack👍🏼

#402

Postad 28 april 2019 - 16:06

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Blir dyrt om man ska spela med ratt och vr på ps5 med upplevelsen blir 100 gånger bättre. Har provat spela med vr. Och det lyfter känslan på en hel del spel som stöder det. Kan inte vänta på gran turismo 7 i vr👌

#403

Postad 29 april 2019 - 17:35

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Håller helt med! Blir all in med vr på ps5 då jag tyckte det va sjukt häftigt på ps4 trots den usla bilden. Slut spelat på plattskärm 2020 i hope



#404

Postad 30 april 2019 - 13:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
Lite info om Navi:
https://www.eurogame...aphics-pcb-leak

Linux-drivrutiner visar att den fortfarande använder GCN, och kortets layout är för GDDR6-minne. Platser för VRM visar att den kommer att dra en hel del ström, men det är ju inte säkert att denna motsvarar GPUn i PS5...

Redigerat av Ageve, 30 april 2019 - 13:33.


#405

Postad 01 maj 2019 - 22:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
AMD bekräftade idag att Zen 2 (Ryzen 3000) och Navi (ev är lilla Navi 12 först ut) släpps Q3 2019.

Och Sony väntar till Q4 2020? Får det inte riktigt att lira...

#406

Postad 02 maj 2019 - 00:14

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0

AMD bekräftade idag att Zen 2 (Ryzen 3000) och Navi (ev är lilla Navi 12 först ut) släpps Q3 2019.

Och Sony väntar till Q4 2020? Får det inte riktigt att lira...

 

Sony har väl inte sagt att PS5 släpps Q4. Det enda dom har sagt är att PS5 inte lanseras före april 2020, så den kan då teoretiskt sett släppas i maj 2020.



#407

Postad 02 maj 2019 - 04:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Sony har väl inte sagt att PS5 släpps Q4. Det enda dom har sagt är att PS5 inte lanseras före april 2020, så den kan då teoretiskt sett släppas i maj 2020.

Exakt.
Eller i april då. :)

Verkar dock som om många tolkat Sonys senaste uttalande som att Q4 är givet. Det kan förstås bli så men det finns en rad omständigheter (varv den ovan är en) som iaf gör Q4 mindre sannolikt.

#408

Postad 02 maj 2019 - 08:06

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Ps5 släpps mest troligt tidigast våren 2020. Jag skulle dock inte bli förvånad om det kom q4 2020

#409

Postad 02 maj 2019 - 08:15

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0

AMD bekräftade idag att Zen 2 (Ryzen 3000) och Navi (ev är lilla Navi 12 först ut) släpps Q3 2019.

Och Sony väntar till Q4 2020? Får det inte riktigt att lira...


Men det är väl PC delarna. Konsolerna ska ju
ha custom grejer. Kanske de blir klara senare.

#410

Postad 02 maj 2019 - 09:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Men det är väl PC delarna. Konsolerna ska ju
ha custom grejer. Kanske de blir klara senare.

Absolut. Men se på Pro t.ex. Custom Polaris, typ, där Pro släpptes ca 6 mån efter Polarisgrafikkorten.
Men grundläggande arkitekturerna är alltså redan färdiga och Cerny himself har sagt att tiden utveckling hos AMD->konsol kan göras snabbare än utveckling hos AMD->generell PC-hårdvara. Just för att det är custom, eller senare, specifikt.

Men ja, One X var ju 1.5 år efter Polaris så ja, det kan ta tid. Och en konsollaunch är mkt, mkt mer än att skaka fram hårdvara som snurrar hjälpligt men ändå - 1.5 år känns "off" i detta fallet.


Redigerat av pacman, 02 maj 2019 - 09:35.


#411

Postad 04 maj 2019 - 23:46

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

AdoredTV från youtube kommer med dåliga nyheter om NAVI. Jag som var så pepp. Nu slutar det säkert med att PS5 kommer låta som en jetmotor:

Bifogad fil  Screenshot 2019-05-05 at 00.44.58.png   373,63K   1 Antal nerladdningar


Redigerat av Bonzichrille, 04 maj 2019 - 23:47.


#412

Postad 05 maj 2019 - 10:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag hade velat lämna tillbaka första generationen av PS4 Pro, men tror inte att jag har kartongen kvar; så det blir svårt att reklamera. Men jag surar över hur fläkten låter så mycket på Horizon Zero Dawn. Alternativet skulle vara att sälja nuvarande exemplar och köpa en senare utgåva som lär vara en tystare maskin, men om PS5 kommer 2020, och dessutom kommer vara bakåtkompatibel så känns det som en no brainer att istället vänta. 

 

Varför får inte Sony ordning på hur varma deras konsoler blir, XBOX One X gissar jag fick ordning på sin?

 

Den är inte vara vattenkyld på riktigt, men det rör sig om någon "vapour-kylning". 

 

Jag skulle kunna offra lite prestanda, grafik bara för att få en tystare konsol. Oljudet förtar så mycket spelandet. 


Redigerat av Glidtassen, 05 maj 2019 - 10:50.


#413

Postad 05 maj 2019 - 10:49

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Vapour-kylning är väl bara en hetapipe-lösning?



#414

Postad 05 maj 2019 - 10:51

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Vapour-kylning är väl bara en hetapipe-lösning?

 

Har bara lyssnat på XBOX ONE första varianten hos en kompis, men den lät sååå mycket tystare än både PS3, PS4, PS4 Pro. 


Redigerat av Glidtassen, 05 maj 2019 - 10:51.


#415

Postad 05 maj 2019 - 10:56

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Har bara lyssnat på XBOX ONE första varianten hos en kompis, men den lät sååå mycket tystare än både PS3, PS4, PS4 Pro. 

 

Så det kanske blir ett byte till den gröna sidan 2020? ;) B)



#416

Postad 05 maj 2019 - 11:04

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Har bara lyssnat på XBOX ONE första varianten hos en kompis, men den lät sååå mycket tystare än både PS3, PS4, PS4 Pro. 

 

Men den fetaste versionen har fått en del snakk runt bråk i trådar på detta forum.

 

Det är ju inte svårt att kyla med luft idag med heatpipe-teknologi, det som är svårt är att göra det i små lådor och PS har ju en mindre låda än Xbox så jag tror mycket ligger här. PSpro kör lite samma stil som PS3, dvs en stor tmen tunn kylfläns/block över stort sätt hela maskinen med en stor tunn fläkt. Det är ju en bra tanke men då det är så dåligt med plats blir dom få lufthål som finns väldigt viktiga och dom dammar igjenn ganska lätt. Jag rekommenderar alla att dammsuga dom en gång i veckan som jag gör men jag hoppas ps5 blir lite större, det hade hjälp väldigt bara att få några centimeter mer.



#417

Postad 05 maj 2019 - 11:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Så det kanske blir ett byte till den gröna sidan 2020? ;) B)

 

 

Min första riktiga konsol var en XBOX Crystal 2005 där jag spelade mycket Fable DLC. Men när sedan PS3 kom med HDMI ansågs detta för tiden vara revolutionerande, och jag blev kvar med Sony ett tag till. 

 

Vidare gillade jag med vilken enkelhet man kunde byta HDD på PS4. Inför PS5 spelar detta ingen roll eftersom SSD blir standardiserade. Gissar att man kan ha externa HDD till Xbox nu, frågar eftersom jag inte ägt en sedan 2013. 

 

Kommer inte ihåg om man kunde ha extern HDD på gamla Xbox 360? Men antar att man kan ha det på XBOX ONE S/X.

 

Enligt specs så drar XBOX ONE X ifrån PS4 Pro ordentligt redan nu. Men dessa är bara upphottade last gen konsoler; och vi alla väntar på "the real thing".

 

Om Microsoft arbetar med sin kommande "Ancaconda" och denna hypotetiskt blir kraftigare än PS5 kan det bli spännande att se hur priserna kommer att bli?

 

Vissa titlar ligger i gränszonen mellan last och next gen: Horizon Zero Dawn, FarCry 5 m.fl. Dessa, och många andra titlar som släpps under 2019 kommer nog te sig mer naturligt på kommande next gen konsoler.  


Redigerat av Glidtassen, 05 maj 2019 - 11:08.


#418

Postad 05 maj 2019 - 11:30

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Som vanligt kommer de väl ha en för liten låda och för dålig kylning så den låter som en hårtork. Det verkar vara en del av deras designkoncept på PlayStation. Varför skulle de annars göra om samma designmiss varenda generation?

#419

Postad 05 maj 2019 - 11:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

 

Varför får inte Sony ordning på hur varma deras konsoler blir, XBOX One X gissar jag fick ordning på sin?

 

Har en vanlig XB1, första versionen. Har inte använt den på länge, men den kunde utan problem värma upp ett helt rum, trots att den är så stor och har rejäl kylare. Så den är tyst, men det har sitt pris det med.

 

Problemet är inte Sony och Microsoft, utan AMD. De har länge haft dålig effektivitet. Ser man till diverse rykten verkar det inte bli så mycket bättre med Navi heller tyvärr.

 

Angående vapor chamber så är det en typ av heatpipes, dvs rören/plattan som har kontakt med APUn. Det är inte vattenkylning*.

 

Spelkonsoller har ju samma problem som spellaptops. Mycket effekt i litet utrymme ger mycket värme helt enkelt.

 

*edit: Vattenkylning är förövrigt sämre än luftkylning, om man inte har en stor kylare med reservoar osv. Se t ex Linus Tech Tips senaste video om det. Dessutom finns ju alltid risken för läckage, så det hade varit en dålig idé i en spelkonsoll.


Redigerat av Ageve, 05 maj 2019 - 13:26.


#420

Postad 05 maj 2019 - 18:56

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har en vanlig XB1, första versionen. Har inte använt den på länge, men den kunde utan problem värma upp ett helt rum, trots att den är så stor och har rejäl kylare. Så den är tyst, men det har sitt pris det med.

 

Problemet är inte Sony och Microsoft, utan AMD. De har länge haft dålig effektivitet. Ser man till diverse rykten verkar det inte bli så mycket bättre med Navi heller tyvärr.

 

Angående vapor chamber så är det en typ av heatpipes, dvs rören/plattan som har kontakt med APUn. Det är inte vattenkylning*.

 

Spelkonsoller har ju samma problem som spellaptops. Mycket effekt i litet utrymme ger mycket värme helt enkelt.

 

*edit: Vattenkylning är förövrigt sämre än luftkylning, om man inte har en stor kylare med reservoar osv. Se t ex Linus Tech Tips senaste video om det. Dessutom finns ju alltid risken för läckage, så det hade varit en dålig idé i en spelkonsoll.

 

 

Yes, vet om att vapour cooling inte är riktig vattenkylning. Vid läckage skulle man få en ny frisyr, och lite piggare trigger-fingers :)



#421

Postad 06 maj 2019 - 10:28

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

  • 3 023 inlägg
  • 1

Skiter fullständigt i om den låter mer eller mindre än Xbox. Man köper konsolen med bäst spel och senaste tiden har det varit Sony och ingenting tyder på att dom inte kommer ha dom bästa exklusiva titlarna till ps5 också. Och för mig är det bara exklusiva titlar som betyder något, resten spelar jag på min pc.



#422

Postad 06 maj 2019 - 11:39

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
@glidtassen

360 har stöd för extern hdd upp till 2TB men jag har för mig det kom först 2015 dvs 1 år efter One släpptes

One har haft stöd för extern hdd sen release, att notera är att sata anslutningen över usb3 är snabbare än den interna, så extern ssd är snabbare än om du skulle få för dig att modda din xbox med intern ssd.

Jag kör X med en 256GB ssd (minsta storleken man kan ha) lätt värd uppgradering för en "gejmer" klarar mig utmärkt på den lilla för de mest frekvent spelade spelet(en)

#423

Postad 06 maj 2019 - 13:03

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 1

Skiter fullständigt i om den låter mer eller mindre än Xbox. Man köper konsolen med bäst spel och senaste tiden har det varit Sony och ingenting tyder på att dom inte kommer ha dom bästa exklusiva titlarna till ps5 också. Och för mig är det bara exklusiva titlar som betyder något, resten spelar jag på min pc.

 

Vilka lågt ställda krav. Jag hoppas verkligen de får ner ljudet på alla konsoler jag köper nästa generation. Samt att byggkvaliteten blir bättre, 360 gick sönder för mig förra generationen, PS4 Pro den här generationen. Brister är inget jag skiter fullständigt i.



#424

Postad 06 maj 2019 - 14:06

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Sedan om man kör på pc är väl xbox ganska meninglöst ändå? Finns det ens några titlar som inte kommer till pc som finns till xbox.



#425

Postad 06 maj 2019 - 14:17

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Sedan om man kör på pc är väl xbox ganska meninglöst ändå? Finns det ens några titlar som inte kommer till pc som finns till xbox.

 

Har sett flera köpa Xbox enbart för Game Pass, det är inte lika komplett på PC.

 

Får hoppas Sony gör något liknande, men det är väl tveksamt. De är mer traditionella och vill inte ge bort sina firstpartyspel för de vet att de säljer drösvis ändå.



#426

Postad 06 maj 2019 - 15:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Samt att byggkvaliteten blir bättre, 360 gick sönder för mig förra generationen, PS4 Pro den här generationen. Brister är inget jag skiter fullständigt i.

 

Håller med, fast Sony skulle väl göra PS4 ännu billigare att tillverka nu. Trodde inte den kunde bli mer plastig än min PS4 Pro, men det går tydligen.

 

Allt i jakten på låg prislapp, som med så mycket nuförtiden...



#427

Postad 06 maj 2019 - 15:33

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0

Vilka lågt ställda krav. Jag hoppas verkligen de får ner ljudet på alla konsoler jag köper nästa generation. Samt att byggkvaliteten blir bättre, 360 gick sönder för mig förra generationen, PS4 Pro den här generationen. Brister är inget jag skiter fullständigt i.

 

Japp, min PS4 låter verkligen som om det är uppskjutning på gång. Sen tycker jag att kontrollerna är viktiga. Mina bägge DS4:or är helt avskavda sedan lääänge. Mina joy-cons till switch disconnectar i handheld mode och pro kontrollern ger random input på d-paden. Lägg tid på att göra grejer som funkar och håller för att användas som dom är tänkta att användas.  



#428

Postad 06 maj 2019 - 17:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Men alla ps har väl vart plastiga? Är det nån som stuckit ut som mer välgjord?

#429

Postad 06 maj 2019 - 17:58

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Har bara lyssnat på XBOX ONE första varianten hos en kompis, men den lät sååå mycket tystare än både PS3, PS4, PS4 Pro.


Ps3 slim låter som ett jetplan. Ps4 pro är relativt tystlåten av sig, åtminstående den jag har är

#430

Postad 06 maj 2019 - 19:21

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

  • 3 023 inlägg
  • 1

Har samma ps4 som jag köpte på releasedagen och har köpt 1 ny kontroll till den. Visst kan den låta mycket ibland, men då jag antingen har headset eller volym överhuvudtaget när jag spelar, så hör jag ändå inte den. Och för den delen skrev jag inte att det va okej att det lät mycket, utan att det inte är en avgörande faktor när jag köper nästa generation. Om Sony har dom bästa spelen enligt mitt tycke, det är ju väldigt subjektivt såklart. Så kommer jag ju inte köpa en Xbox bara för att den låter mindre...



#431

Postad 06 maj 2019 - 19:41

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har en CUH-7016B, vilket torde vara de första Playstation Pro om kom ut. 

 

I kommande specs för PS5 så utlovas mer exklusiva uppdateringar på ljudsidan; kan vara tacksamt för alla er som kör hembio. 

 

Så klart att det inte är irrelevant hur mycket konsolen låter!  Om man spelar ett spel med schysst soundtrack, bra mix på alla effekter - så självklart han man en större behållning om man inte blir distraherad en en konsol som låter som ett tröskverk. 

 

Jag har väldigt bra ljudrigg hemma även om jag inte kör surround. För mig personligen dras hela upplevelsen ned av ett vinande läte från konsolen, en del av stämningen försvinner helt klart. 

 

Bra att jag även fick input av prestandan på externa SSD Skibbe :) Men med PS4 Pro tror jag inte SSD:n är flaskhalsen, utan snarare hur snabbt maskinen kan läsa all info som finns lagrad på disken. Om en spelkonsol inte kan dra full nytta av en SSD, så blir man lidande ändå. Märk väl; har aldrig haft en ren SSD i min Pro. 

 

Har just nu en 1TB SSHD med 16GB flash, vilket torde vara det något bättre alternativet just nu. Efter alla tester som jag har tagit del av så vinner en SSD över en SSHD, men ändå vinner bara några sekunder, och är just nu därför inte det mest prisvärda alternativet med tanke på kostnaden. 

 

Om nu SSD kommer att bli standard i både PS5 samt XBOX 2 så försvinner hela incitamentet att välja konsol utifrån lagring och olika hårddiskar. Jag valde delvis PS4 pga. möjligheten att pendla och jämföra olika interna HDD. 

 

I min PS3 samt PS4 har jag prövat 3 olika SSHD, men detta har visserligen varit över en längre period - men laddningstiderna skiljer sig väldigt lite mellan två SSHD, men SSHD är en klar förbättring gentemot vanliga traditionella HDD. 

 

Anledningen till att jag pendlat mellan olika SSHD har handlat om utbudet på olika modeller av diskar. Första åren som SSHD kom var det mest 500 GB med 8GB nand. Efter några år kom andra modeller med större flashminne. 


Redigerat av Glidtassen, 06 maj 2019 - 19:52.


#432

Postad 06 maj 2019 - 19:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Blir det märkbart med SSD i pron? Divinity tar lång tid att ladda och 1TB ssd kostar inte sååå mycket.

#433

Postad 06 maj 2019 - 19:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kanske PS5 kommer dra ur all kräm ur en SSD på ett bättre sätt än PRO?



#434

Postad 06 maj 2019 - 19:48

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Kanske PS5 kommer dra ur all kräm ur en SSD på ett bättre sätt än PRO?

 

Det är redan konstaterat att den kommer göra mycket bättre av arkitekten själv.



#435

Postad 09 maj 2019 - 20:31

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Hoppas man gör en rejäl upphottning av handkontrollen i form av extra paddlar



#436

Postad 10 maj 2019 - 16:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ryktet säger:

8 core Zen 2, 3.2Ghz.
Navi GPU, 56CU, 1.8Ghz, 12.9TF.
24GB RAM.

Och detta för 500 dollar. 6000 kr. Förhoppningsvis inte mer, då blir det nog svårsålt. 4999 skulle vara mysigt :D

#437

Postad 11 maj 2019 - 11:38

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kan inte vänta på en ny bakåtkompatibel konsol; några av de senare cross-gen titlarna är ospelbara hemma hos mig. Prövade Mass Effect men fick stänga av eftersom det ven så pass mycket om fläktarna på min Pro. Som tidigare nämnt, kan inte lämna tillbaka den eftersom kartongen är slängd. Antar att man får stå ut ett drygt år till. 



#438

Postad 11 maj 2019 - 13:03

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0
Om man reklamerar behöver man inte ha kartong. Det är bara om man vill byta pga öppet köp eller annat.

#439

Postad 11 maj 2019 - 16:54

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Fattar inte poängen med en bakåtkompatibel konsol. Man kan ju rota fram den gamla konsolen ur förrådet om man tvunget skall spela något gammalt spel.

#440

Postad 11 maj 2019 - 17:19

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0

Fattar inte poängen med en bakåtkompatibel konsol. Man kan ju rota fram den gamla konsolen ur förrådet om man tvunget skall spela något gammalt spel.


Man vill mest ha gamla spel ibörjan för o jämföra grafik. Man vill må bra och mysa av nöjdhet över sitt nya inköp.

#441

Postad 11 maj 2019 - 18:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Ryktet säger:
...
Navi GPU, 56CU, 1.8Ghz, 12.9TF.


Vega 56 har 56 CUs (därav namnet ;) ), och har teoretisk boost clock på 1474MHz (10,57 AMD-teraflops). Kortet har en TDP på 210W och blir varmt trots att det sitter i ett stort öppet datorchassi.

 

Det har också stora problem att hålla den frekvensen, se t ex här:

https://www.sweclock...a-56/24#content

 

Att Navi, som är baserad på samma GCN-arkitektur, skulle boosta minst 400MHz mer än vad Vega 56 klarar att hålla stabilt, i en liten slimmad spelkonsoll, utan att brinna upp... Tillåt mig att tvivla. Verkar mest vara önsketänkande...

 

PS4 Pro: 911 MHz

XB1X: 1172 MHz


Redigerat av Ageve, 11 maj 2019 - 18:13.


#442

Postad 11 maj 2019 - 18:52

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 3

Fattar inte poängen med en bakåtkompatibel konsol. Man kan ju rota fram den gamla konsolen ur förrådet om man tvunget skall spela något gammalt spel.

 

Om du har en konsol som kan spela allt så kan du ha 1 konsol på bänken istället för 4-5. Finns ingen poäng med att inte ha det, då det inte kostar något extra för oss.



#443

Postad 11 maj 2019 - 21:00

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Att Navi, som är baserad på samma GCN-arkitektur, skulle boosta minst 400MHz mer än vad Vega 56 klarar att hålla stabilt, i en liten slimmad spelkonsoll, utan att brinna upp... Tillåt mig att tvivla. Verkar mest vara önsketänkande...

PS4 Pro: 911 MHz
XB1X: 1172 MHz


Jädrans, hemska temperaturer! Visst vill man gärna ha temperatur lite lägre på konsoler dessutom? Men... Finns det möjlighet att konsolerna blir betydligt större än tidigare? Fast det kanske inte räcker? Vätskekylt då?

Det har väl sagts att ps5 ska vara starkare än Stadia iaf?

#444

Postad 11 maj 2019 - 21:02

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Brukar dom inte customisera dom til konsol? Kan man vara så säkra på dessa siffror rakt av?

#445

Postad 11 maj 2019 - 21:27

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Om du har en konsol som kan spela allt så kan du ha 1 konsol på bänken istället för 4-5. Finns ingen poäng med att inte ha det, då det inte kostar något extra för oss.

 

Dvs. andrahandsvärdet på PS4:an kommer inte vara högt. :)



#446

Postad 11 maj 2019 - 21:49

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 1

Brukar dom inte customisera dom til konsol? IKan man vara så säkra på dessa siffror rakt av?


De brukar nerfa processorerna för konsumenten vill inte betala för den kylning som krävs i så små chassin. Det klagas ju redan på ljudnivån.

#447

Postad 12 maj 2019 - 11:06

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Det är den enaste typen av customisering som någonsin gjorts i en konsol vs cpun ute in the wild. Ok.



#448

Postad 12 maj 2019 - 18:50

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Fattar inte poängen med en bakåtkompatibel konsol. Man kan ju rota fram den gamla konsolen ur förrådet om man tvunget skall spela något gammalt spel.

 

Ta en titt på vad Xbox One X gör med original Xbox och 360 spel.

På Xbox One så slipper man screen tearing, får bättre framerate, och på X får man, på vissa spel, även grafiken renderad i 4K, jämfört med 720p på 360:n.

 

Och äger man inte en fungerande gammal konsoll, och fortfarande har en samling med gamla spel, så är det väl trevligare att kunna spela dom igen, på den nya konsollen. Simple as that.


Redigerat av Svante Skoog, 12 maj 2019 - 18:51.


#449

Postad 12 maj 2019 - 19:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Ja, bakåtkompatibilitet är bara en fördel, och det är ju relativt enkelt nu med. PS4 och framåt är PC-baserade (x86-64) och kör ett Linux-liknande OS*.

 

Att inte göra PS5 bakåtkompatibel hade varit sällsynt korkat. ;)

 

edit: Bakåtkompatibiliteten på XB1 är imponerande, men det handlar egentligen om HLE, high level emulation. 360 och PS3 var väldigt olika nuvarande konsoller.

 

*Sonys konsoller då. XB1 kör ett OS baserat på Windows 10, så där är det ännu mindre skillnad mot plattformen som spelen görs på (PC).


Redigerat av Ageve, 12 maj 2019 - 19:35.


#450

Postad 12 maj 2019 - 20:11

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Ps2 (fat) innehöll nästan en ps1 också för att få til bakåtkompabillitet. Det var ps1 cpu och minne i den. Säger lite om hur billig teknik blir, att man kan "kasta med det på köpet".



2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.