Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förstärkare

73 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
NAD C 320 (Stereoförstärkare) 1 8 (6) Inga priser
1 relaterade trådar

#51

Postad 10 december 2011 - 20:30

de_dave
  • de_dave
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Jag har en nad T-744

https://www.prisjakt...kt.php?e=139636

Tänker köpa till ett slutsteg.

Jag har s.k. pre-out fullregister i alla fem kanaler.

Hur kopplar jag det rent praktiskt? Kopplar jag in slutsteget in i förstärken eller till högtalarna?

Helt ny på detta, tacksam för hjälp :)

#52

Postad 11 december 2011 - 02:39

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Kopplar jag in slutsteget in i förstärken eller till högtalarna?


Både och, fast kablarna som nu sitter i förstärkaren till högtalarna ska sitta mellan slutsteget och högtalarna i stället. Slutsteget tar över förstärkningen från förstärkaren, så det är bara att flytta dem från förstärkaren till slutsteget. Sen ska du koppla med RCA från pre-out på förstärkaren till slutsteget, så att slutsteget får något att förstärka.

#53

Postad 11 december 2011 - 12:44

de_dave
  • de_dave
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Tack :)

En annan fråga, räknar man den nya effekten som slutsteget plus förstärkaren, eller är det enbart slutsteget som ger kraft då?

/ David

Både och, fast kablarna som nu sitter i förstärkaren till högtalarna ska sitta mellan slutsteget och högtalarna i stället. Slutsteget tar över förstärkningen från förstärkaren, så det är bara att flytta dem från förstärkaren till slutsteget. Sen ska du koppla med RCA från pre-out på förstärkaren till slutsteget, så att slutsteget får något att förstärka.



#54

Postad 11 december 2011 - 13:59

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0
För de högtalare du tänker ge mer kraft till med slutsteget är det bara slutsteget som driver. Det du får ut på pre-out på förstärkaren är innan förstärkning. (pre = innan, före etc)

#55

Postad 11 december 2011 - 16:01

de_dave
  • de_dave
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Då är jag med, tackar.

För de högtalare du tänker ge mer kraft till med slutsteget är det bara slutsteget som driver. Det du får ut på pre-out på förstärkaren är innan förstärkning. (pre = innan, före etc)



#56

Postad 15 januari 2012 - 17:37

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Lite väl mycket "Hiffi" här!

En viktig skillnad mellan transistor och rörförstärkare är att transistorförstärkaren (i ett rätt byggt system) återger den EXAKTA insignalen den får, medan rörförstärkaren ger övertoner som uppskattas av många! Det finns färdiga kretsar att köpa som simulerar rör-ljud igenom att lägga på övertoner på ljudet.

Uppvärmning behövs INTE av en transistorförstärkare då det inte påverkar utsignalen, dock behöver rörförstärkaren uppvärmning för att glödtrådarna ska få rätt arbetstemperatur!


EDIT: Tillägg: OP-förstärkaren gör ingen matematisk uträkning (kan dock användas till det) utan den jämför två signaler och kan "behandla" dem. Behandlingen begränsas till att förstärka signalerna olika mycket. En OP har två ingångar, en inverterande och en ickeinverterande och den jämför skillnaden mellan dessa, tex om man kopplar jord till "plus" och signal till "minus" kommer man få ut en iverterad signal.

Då glömmer du bort att det finns transistorförstärkare i klass A. Minst en halvtimmes uppvärmning innan det börjar låta riktigt bra, Min Sugden funkar så i alla fall.

#57

Postad 17 augusti 2012 - 20:41

Unregistered24b04795
  • Unregistered24b04795
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
hej! sugen på detta:
http://www.hifiklubb...talarsystem.htm

vad behöver / rekomenderar ni för reciever till det paketet ?

#58

Postad 28 november 2012 - 22:32

leffe2k
  • leffe2k
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej,

Jag är så dum på det här med ljud och förstärkare.
Har dock införskaffat mig ett enklare/billigare hemmabiosystem där jag kunde koppla alla mina produkter jag vill använda.

Om jag vill köpa två nya fronthögtalare, hur kollar/vet jag att förstärkaren pallar detta?
Kan ni flytta tråden om den ligger fel?

Denna anläggningen: http://www.netonnet....70/172106.4317/

#59

Postad 01 augusti 2013 - 07:23

eklöf
  • eklöf
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0
Svårt att säga men den driver säkert dom flesta medelbra högtalare. Vad heter själva förstärkaren? Gissar att den levererar 5x75 RMS (20-20kHz,0.1%THD) och det brukar räcka bra om man inte ska spela jättehögt.

#60

Postad 21 november 2013 - 16:45

lendogg
  • lendogg
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Vet inte om jag är på rätt tråd nu men kanske sitter det nån gammal inbiten hifi räv som kan ge klarhet i nån fråga här...

Jag har en harman kardon 430 twin powered receiver från ca 1975 och jag har lite frågor kring den som jag skulle vara mkt tacksam för tips/råd kring detta.

Hade nyligen en NAD C320BEE som jag haft några år och tyckte var bra. Av en slump
kopplade jag in H/K 430 receivern och blev helt tagen på sängen hur bra den var.


Nu har jag nyligen bytt lampor i frontpanelen som varken krävde lödning eller några större kunskaper och det blev hur bra som hellst nu lyser den sådär mossgrön som den gjorde 1975, har lampor till radiopekaren, powerknappen och stereo lampan som verkar krävas lödkunskaper. Någon som har lite tips kring detta vet om det är svårt mm?

Receivern låter mkt bra enligt mig, kanske något större grundbrus än NADen men annars bra. Många jag har pratat med säger att ett byta av kondensatorer på en sådan gammal pjäs skulle förbättra ljudet ytterligare och då är min fråga/frågor: är det jätte nödvändigt att byta kondensatorer, är det svårt/dyrt.

/Vill gärna att den ska låta och se ut så nära orginal som möjligt, är BETUTTAD av 70tals förstärkare. Tack på förhand.

#61

Postad 21 november 2013 - 17:15

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Ärligt talat? Tre identiska inlägg i tre olika trådar? Så beter man sig inte, på något forum.

#62

Postad 21 november 2013 - 17:24

lendogg
  • lendogg
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag är ny och undrade om en sak som är av stor vikt för mig och fick inget svar, visste inte riktigt vilket forum det passade.

Men visst jag kan hålla med om att det kanske var dumt det förstår jag också men men det ska aldrig mer upprepa sig

#63

Postad 21 november 2013 - 17:26

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Inget svar? Det är en (1) timme mellan dina inlägg. Lite får du nog avvakta, folk jobbar ju dagtid.

#64

Postad 21 november 2013 - 17:30

lendogg
  • lendogg
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag avvaktar med all respekt!

#65

Postad 23 juli 2014 - 10:40

martin16
  • martin16
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag är ute efter lite bättre ljud till min TV än det inbyggda och är väldigt snål. Jag har därför tvekat till att köpa ett riktigt hemmabiosystem utan kollar mer på billiga lösningar. Surfade runt och hittade http://www.pioneer.e...1-K/specs.html. Den har riktiga kontakter till högtalarna och kostar runt tusenlappen vilket är i min prisklass.

Det jag nu undrar är om man i framtiden skulle kunna koppla in ett par billiga golvare istället för högtalarna som följer med? Jag är inte kräsen med ljud så det hade nog blivit något i stil med http://www.netonnet....er/193312.4320/ eller motsvarande. Jag kommer inte heller spela särskilt högt utan mer på "normal" nivå.

Så, är förstärkaren för klen för ett par billiga golvare av typ ovan eller kommer den klara något liknande med normal ljudnivå?

Redigerat av martin16, 23 juli 2014 - 10:40.


#66

Postad 25 juli 2014 - 12:51

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Jag är ute efter lite bättre ljud till min TV än det inbyggda och är väldigt snål. Jag har därför tvekat till att köpa ett riktigt hemmabiosystem utan kollar mer på billiga lösningar. Surfade runt och hittade http://www.pioneer.e...1-K/specs.html. Den har riktiga kontakter till högtalarna och kostar runt tusenlappen vilket är i min prisklass.

Det jag nu undrar är om man i framtiden skulle kunna koppla in ett par billiga golvare istället för högtalarna som följer med? Jag är inte kräsen med ljud så det hade nog blivit något i stil med http://www.netonnet....er/193312.4320/ eller motsvarande. Jag kommer inte heller spela särskilt högt utan mer på "normal" nivå.

Så, är förstärkaren för klen för ett par billiga golvare av typ ovan eller kommer den klara något liknande med normal ljudnivå?


Första länken funkar inte men fick fram att det var X-HM11-K. Den är klen men funkar om du tar det lugnt med volymen. Några andra snållösningar du kan kolla på:



https://www.komplett...36-284FB69F5D76

http://www.brl.se/sv...2866-svart.html
+ valfria högtalare

Du kan även ha ett par aktiva högtalare (förstärkare inbyggd) med volymfjärr.



http://www.tech-crit...r1600t-iii.html



#67

Postad 26 juli 2014 - 10:12

martin16
  • martin16
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Första länken funkar inte men fick fram att det var X-HM11-K. Den är klen men funkar om du tar det lugnt med volymen. Några andra snållösningar du kan kolla på:



https://www.komplett...36-284FB69F5D76

http://www.brl.se/sv...2866-svart.html
+ valfria högtalare

Du kan även ha ett par aktiva högtalare (förstärkare inbyggd) med volymfjärr.



http://www.tech-crit...r1600t-iii.html



Kommer inte spelar särskilt högt och om jag nu skulle få för mig det så antar jag att det börjar dista eller nått sånt o inte typ bränna förstärkardelen.

Angånde dom andra alternativen så va det bra att du länkade förstärkaren på BRL, alltid fint att hitta sänkta pris på så pass redan billiga förstärkare.

#68

Postad 26 juli 2014 - 10:19

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Kommer inte spelar särskilt högt och om jag nu skulle få för mig det så antar jag att det börjar dista eller nått sånt o inte typ bränna förstärkardelen.

Ja så kan det vara. Problemet är ju att om du spelar en liten stund med dist kommer risken att spela sönder högtalarna istället vara stor, oavsett om du spelar högt eller inte.

#69

Postad 30 oktober 2014 - 21:43

oscarehrler
  • oscarehrler
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Hej. :)
Jag har precis köpt en behringer 3000dsp som jag skall använda som basförstärkare till 2 passiva 10tums basar.
Men jag lyckas inte få allt att lira...
Problemet är att jag inte får någon insignal från min förstärkare till inuken, den är kopplad såhär Yamaha rx v-667 subwoofer pre out - (rca-TS) Inuke inpuke.Jag får ingen insignal även om det känns som jag har kopplat rätt... Vad har jag då gjort för fel?
MVH//Oscar

Föresten, borde det inte finnas en klistrad tråd om PA förstärkare??

#70

Postad 05 november 2014 - 17:29

oscarehrler
  • oscarehrler
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
HAHA ja känner mig ganska dum nu...
Jag va och lämnade in steget till dj service och de de gjorde var att vrida på mer volym och då fick man mer på insignalsstapeln ochså...
Altså hade jag varit aldeles för snål på volymratten, ja trodde väl att nåt skulle hända :P

Problemet är alltså löst

#71

Postad 21 juni 2015 - 04:15

Unregistered0e87a371
  • Unregistered0e87a371
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Klass-D

Hembygge

'Brutus' - 1000W/1000V dual-mono - Ice Power (moduler, innan dom blev tillgängliga alls) - Mucho Uf kondingar.

Låter bra.

Chassie 7cm högt, 22kg (Sleeper) och kondingarna stora som halvliters ölburkar är försänkta genom bottenplåten.
Rifa såklart.
Resten är också Rifa och diverse smått och gott.

:)

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered0e87a371, 21 juni 2015 - 04:16.


#72

Postad 05 april 2016 - 19:17

Unregistered6c9772c4
  • Unregistered6c9772c4
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Hej,

 

Jag undrar om någon av er alla forum rävar har hört Leema Acoustics Tucanna II? Ser att den har blivet hyllad lite överallt via olika tester (i sin prisklass) och min tanke är att den skall driva ett par dynaudio focus 260. 

 

Mvh Mats



#73

Postad 23 juli 2021 - 15:45

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Jag  funderar lite om Main  på förstärkare är det samma som preout.

    Fick svar från Hembiobutiken   att Preout  går genom signalbehandling.     Men Main ska inte gå genom signalbehandling.


Redigerat av mr richards, 23 juli 2021 - 19:14.


#74

Postad 26 juli 2021 - 09:16

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Jag  funderar lite om Main  på förstärkare är det samma som preout.

    Fick svar från Hembiobutiken   att Preout  går genom signalbehandling.     Men Main ska inte gå genom signalbehandling.

 

Tänker du på "main in" så är det en ingång direkt till slutstegsdelen, utan volymkontroll. Pre-out är ut från försteget med volymkontroll.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.