Epson projektorer EH-TW7400, 9400, 9400W
639 svar till detta ämne
Postad 29 maj 2023 - 21:20
Firre77
-
Firre77
-
Användare
-
-
241 inlägg
Kontakta Tomi i Stockholm. En rengöring, som det är fråga om, borde landa in på ett par tusenlappar.
Eller hör av dig till en Epson åf nära dig🙂
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Jag har pratat med min återförsäljare som hänvisade till Epson. Kontaktade dom igen efter käftsmällen på 9k. Dom blev lika tagna som mig på den nätta summan 9k. Dom hade dock ingen mer hjälp att ge. Började då själv ringa runt till service verkstäder helt utan resultat tyvärr.
Nu lever hoppet på ditt tips! Tusen tack! Skall ringa dom imorgon.
Vad hade ni gjort om en kund som köpt en 9400 av er kom in förtvivlad och inte ville betala Epson den helt absurda summan på 9k?
Postad 29 maj 2023 - 21:40
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 066 inlägg
Jag har pratat med min återförsäljare som hänvisade till Epson. Kontaktade dom igen efter käftsmällen på 9k. Dom blev lika tagna som mig på den nätta summan 9k. Dom hade dock ingen mer hjälp att ge. Började då själv ringa runt till service verkstäder helt utan resultat tyvärr.
Nu lever hoppet på ditt tips! Tusen tack! Skall ringa dom imorgon.
Vad hade ni gjort om en kund som köpt en 9400 av er kom in förtvivlad och inte ville betala Epson den helt absurda summan på 9k?
Vi använder i princip aldrig Epsons egen service efter garantin har gått ut. Tomi gör det mesta till ett betydligt lägre pris, så dem vänder jag mig också till. Därmed skulle jag inte hänvisat dig till Epson i första läget, vilket möjligen hade besparat dig en del förtvivlan.
Hoppas det löser sig för dig!
Postad 30 maj 2023 - 11:56
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6 649 inlägg
Kontakta Tomi i Stockholm.
Bra att veta.
Jag hade ett par blobbar vid ett tillfälle, på min 7400, men efter att ha kört på lampan på high, så försvann dom. Så antar att det räckte för att blåsa bort dom.
Postad 06 juni 2023 - 15:50
FetTimme
-
FetTimme
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Jag fick en grön fläckar i övre vänstra hörnet som bara syns när det är ”svart” den fick jag efter att jag hade min 9400 inne på garantiärende efter att det blev ett fel på min ”light engine”
Är det en dustblob jag fått där? I så fall så vore det ju lysande om jag kunde få bort det med att köra den i High ett tag
Postad 15 augusti 2023 - 22:13
zobar
-
zobar
-
Användare
-
-
135 inlägg
Ny Firmware ute för 9400: (v1.05)
v.1.05
11-Aug-2023
45.08 MB
.zip
Ytterligare information:
Firmware can be updated using the following projector ports:
USB-A (using USB memory stick)
This latest version includes
- Feature improvements
- Bug Fix
Inte så mkt info vad det gäller, dock hittade jag detta på avforums:
"Note that the update is mainly for some EU compliance around security (passwords etc) and a bugfix with regards to no prompt when shutting down. There are some minor behind the scenes fixes (undocumented by epson) so I wouldnt rush to do it expecting huge change!"
Postad 16 augusti 2023 - 08:59
FetTimme
-
FetTimme
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Då verkar man ju kunna hoppa över denna uppdatering
Den förra verkade ju även ge bättre bild?
Postad 25 augusti 2023 - 22:36
zobar
-
zobar
-
Användare
-
-
135 inlägg
Hej,
Höll på med min Epson 9400 ikväll och justera in bilden med rutmönstret då jag upptäckte två avvikelser på pixlar. Det är inte döda pixlar, då skulle väl varit vit antar jag??
Utan förmodligen en s.k. subpixel, kan inte avgöra om den är svart, röd blå etc men den är mörk.
Köpt den i juni förra året på hembiobutiken men monterat den först nu i sommar.
Kört rutmönster tidigare och inte upptäckt det då, utan först nu.
Enligt hembiobutiken ersätts inte subpixlar av pixelgarantin??
Ska kontakta dem endå men tänkte höra med er om ngn har haft liknande?
Postad 26 augusti 2023 - 14:27
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
898 inlägg
Har för mig att dödpixel kan ha annan färg än vit ? beror på i vilken läge transistorn som sköter just den spegeln la av
Postad 26 augusti 2023 - 19:54
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 292 inlägg
Hej,
Höll på med min Epson 9400 ikväll och justera in bilden med rutmönstret då jag upptäckte två avvikelser på pixlar. Det är inte döda pixlar, då skulle väl varit vit antar jag??
Utan förmodligen en s.k. subpixel, kan inte avgöra om den är svart, röd blå etc men den är mörk.
Köpt den i juni förra året på hembiobutiken men monterat den först nu i sommar.
Kört rutmönster tidigare och inte upptäckt det då, utan först nu.
Enligt hembiobutiken ersätts inte subpixlar av pixelgarantin??
Ska kontakta dem endå men tänkte höra med er om ngn har haft liknande?
Epsons projektorer är enkelt beskrivet 3 stycken LCD-paneler placerade på olika plan runt ett prismablock. En panel tar röd, en andra tar grön och en tredje tar blå primärfärg. Att du får en svart/mörk pixel måste betyda att du har tre olika paneler, på fysiskt olika platser, vilka alla har fått en trasig transistor på exakt samma överlappande ställe. 1 chans på ≈2 miljoner – i kubik. 
Det troliga är att du har fått in skräp/damm i optiken som skymmer pixeln. Men det kan också vara skräp på duken, en död insekt eller fluglort eller för den delen en skada på duken.
Det goda nyheterna om det är skräp i optiken kan det ofta tas bort med rengöring via service. Men innan du går så långt, kolla om pixeln verkligen stör i praktiken? Det går att finna tonvis med svagheter i varje produkt bara man använder rätt testbild.
Postad 26 augusti 2023 - 22:07
ncc1701e
-
ncc1701e
-
Forumräv
-
-
504 inlägg
Då verkar man ju kunna hoppa över denna uppdatering
Den förra verkade ju även ge bättre bild?
Har inte uppdaterat min sen jag fick den, kanske är dax då , men har inga problem,,, men bättre bild låter ju lovande
Postad 28 augusti 2023 - 13:45
zobar
-
zobar
-
Användare
-
-
135 inlägg
Har för mig att dödpixel kan ha annan färg än vit ? beror på i vilken läge transistorn som sköter just den spegeln la av
Ok det var mer än jag visste isf!
Epsons projektorer är enkelt beskrivet 3 stycken LCD-paneler placerade på olika plan runt ett prismablock. En panel tar röd, en andra tar grön och en tredje tar blå primärfärg. Att du får en svart/mörk pixel måste betyda att du har tre olika paneler, på fysiskt olika platser, vilka alla har fått en trasig transistor på exakt samma överlappande ställe. 1 chans på ≈2 miljoner – i kubik. 
Det troliga är att du har fått in skräp/damm i optiken som skymmer pixeln. Men det kan också vara skräp på duken, en död insekt eller fluglort eller för den delen en skada på duken.
Det goda nyheterna om det är skräp i optiken kan det ofta tas bort med rengöring via service. Men innan du går så långt, kolla om pixeln verkligen stör i praktiken? Det går att finna tonvis med svagheter i varje produkt bara man använder rätt testbild.
Inget skräp utan fast pixel, den flyttas/följer med när man justerar bilden, har även "rengjort" och kört lampa på high för att utesluta skräp.
Duken är ny och ingen defekt såsom fluglort/skräp etc.
Redigerat av zobar, 14 september 2023 - 22:33.
Postad 14 september 2023 - 22:32
zobar
-
zobar
-
Användare
-
-
135 inlägg
Update ang min proj. Hembiobutiken hävdade subpixel och hänvisade till Epson som erbjuder sig att reparera kostnadsfritt, antar att de byter ut chipet isf? Dock måste den till England...
Frågan är om det kan uppstå mer problem med subpixlar framöver om man inte lämnar in projektorn, nån som kan bekräfta?
Postad 15 september 2023 - 08:22
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 292 inlägg
Update ang min proj. Hembiobutiken hävdade subpixel och hänvisade till Epson som erbjuder sig att reparera kostnadsfritt, antar att de byter ut chipet isf? Dock måste den till England...
Frågan är om det kan uppstå mer problem med subpixlar framöver om man inte lämnar in projektorn, nån som kan bekräfta?
Jag stukade ena foten igår. Kommer jag stuka andra foten framöver? Någon som kan bekräfta?
Trasiga pixlar är antingen ursprungsfel som alltid funnits där eller en pågående skada som kan förvärras. Ingen vet. Så ingen kan svara på vad som händer i framtiden.
Det finns fördelar och nackdelar med att låta Epson ta en service. Du blir utan projektor i veckor - månader och har förstås besväret med logistiken runt detta. Fördelen är att du får felet fixat vilket kan vara en poäng för projektorns andrahandsvärde. Men också hur man hanterar detta som person. Skönt att få det fixat.
Historiskt har det varit en situation där Epson-reparationen hanteras genom att du får en tidigare servad projektor tillbaka så att du slipper vänta. Just ditt exemplar repareras och skickas till någon annan i samma situation i Europa. Det har varit en del problem med detta där man får tillbaka exemplar som förvisso är fixade men är sämre på andra sätt än den projektor man först hade. Kanske mer uttalade ojämnheter i optiken eller liknande.
Jag vet inte hur det är längre. Kan vara så att Epson fick för mycket backlash på detta att de slutade med den policyn. Men dubbelkolla detta.
Därför jag frågar om hur mycket det stör bildkvaliteten i praktiken – för då kan man ofta låta felet vara. Detta är inte produkter byggda enligt militära specar utan det är rätt stora variationer mellan exemplar. Man kan alltid finna fel och skavanker bara man letar.
Postad 15 september 2023 - 09:23
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
898 inlägg
Lika bra att fixa har man en gång sett pricken då kan man inte se film hjärnan o ögonen bara ser den jäkla pricken hela tiden. Tro mig
Postad 03 oktober 2023 - 11:15
Frodo Bagger
-
Frodo Bagger
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Någon som gått från Sony hw 55/65 till Epsdon 9400
Tankar ?
Postad 08 januari 2025 - 18:45
zobar
-
zobar
-
Användare
-
-
135 inlägg
Har fått dust blobs i min 9400 och gjort en ticket till Epson, fått tillbaka godtagen reklamation och ska skickas in för åtgärd, so far all good...
Dock vill de skicka den till Electrocare Nordic i Linköping och när man läser recensioner om det företaget blir man ganska så mörkrädd!
Trodde den skulle till England men har de fler avtal med företag i Sverige? Känns sådär att skicka in och få tillbaka värre??
Postad 08 januari 2025 - 22:30
Wicap
-
Wicap
-
Användare
-
-
140 inlägg
Jag läste recensionerna lite snabbt. Jag skulle nog hellre leva med dustblobs än skicka den dit. Om de fixar den så verkar du ju få vänta fem sex veckor
Postad 08 januari 2025 - 22:41
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
898 inlägg
Har fått dust blobs i min 9400 och gjort en ticket till Epson, fått tillbaka godtagen reklamation och ska skickas in för åtgärd, so far all good...
Dock vill de skicka den till Electrocare Nordic i Linköping och när man läser recensioner om det företaget blir man ganska så mörkrädd!
Trodde den skulle till England men har de fler avtal med företag i Sverige? Känns sådär att skicka in och få tillbaka värre??
Var o när köpte du den ? är det Epsons garanti ? eller är det via en butik i Sverige ? har Epson själva längre garanti än butik , aha nu läste jag , varför lämnar inte butiken garanti på pixlar med Epson gör det ? jag vet att butiken är snabba med att slå i från sig o hänvisa till fabriken , lämnar anlednngar som tex att det är smidigare går fortare etc. Dock är det inte anledningen utan för att dom vill slippa, man vill sälja prylar men inte ta i reklamtioner , du ska veta att enligt vår konsumenttjänst lag funkar det inte så , det finns 2 parter i ett köp , butiken där du handlar och du som kund , lämna den till butiken det är deras ansvar att ta den vart dom vill . lika mkt som om volvohandlaren inte kan hänvisa dig till fabriken i Göteborg eller kina
Redigerat av nyborjare, 08 januari 2025 - 22:48.
Postad 09 januari 2025 - 08:44
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Jag tror jag såg en bild på fejan hur det kan se ut och det är helt uteslutet att inte åtgärda om det är så. Stora färgblaffor på flera platser i bilden skulle göra mig galen. Lämna in den och gör de bort sig så får de ersätta. Dokumentera noga med bilder hur maskinen ser ut innan den lämnas in.
Postad 09 januari 2025 - 12:24
Wicap
-
Wicap
-
Användare
-
-
140 inlägg
Du har säkert rätt. Väldigt många av de dåliga betygen verkar vara datorer och framför allt hörlurar, typ air pods. Så det värsta som lär hända är väl att de skickar tillbaka den och säger att den inte är trasig.
Postad 09 januari 2025 - 13:11
zobar
-
zobar
-
Användare
-
-
135 inlägg
Jag tror jag såg en bild på fejan hur det kan se ut och det är helt uteslutet att inte åtgärda om det är så. Stora färgblaffor på flera platser i bilden skulle göra mig galen. Lämna in den och gör de bort sig så får de ersätta. Dokumentera noga med bilder hur maskinen ser ut innan den lämnas in.
Jo dokumentera har jag tänkt göra men endå är man lite orolig att det ska skita sig och då står man där utan projje ännu längre tid...
Postad 09 januari 2025 - 14:01
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Men är det ett alternativ att sitta med en bild som ser ut som ngn kastat färgklickar på? Jag skulle riva av plåstret och in med den. Det finns alltid risker med allt tyvärr. Ställ frågan till din ÅF om det du är orolig över. Dvs vad sker om servicepartnern klåpar sig? Så vet ni spelreglerna innan.
Postad 11 januari 2025 - 11:13
zobar
-
zobar
-
Användare
-
-
135 inlägg
Nej absolut inte är det acceptabelt att stirra på en massa färgklickar
Som du säger så är det som sagt risktagande med allt så plåstret är avrivet, projektorn nedpackad och allt dokumenteras. Återstår nu bara att skriva ut fraktsedel och skicka iväg, cross my fingers
Postad 11 januari 2025 - 11:25
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Utgå från att det kommer gå bra. Och om inte så går det att hantera på ngt vis.
Postad 01 februari 2025 - 00:57
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 634 inlägg
Tja!
Jag har för närvarande en Sony VPL-VW95ES som jag är mycket nöjd med. Tycker den ger en härlig naturlig bild och upplever inte att något stör. Ibland funderar jag dock på hur mycket bättre det skulle kunna bli. Tyvärr ryms inte en 4k projektor i någon budget och jag tycker nog ärligt talat att det är för mycket pengar för mig att lägga. En tanke var att en begagnad Epson TW9400 skulle kunna vara något kanske. Hur stor skillnad i bildkvalitet skulle det vara anser ni?
Om ni kollar sista bilden i mitt galleri så ser ni förutsättningarna i rummet.
/Genstruktur
Redigerat av genstruktur, 01 februari 2025 - 01:00.
Postad 01 februari 2025 - 09:00
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Sony är just kända för sin naturliga och lugna bild. Sen har den inte jättemkt ljus, men i din miljö som har god ljuskontroll så behöver du inte supermkt ljus heller. 9400 har mer ljus, kan hantera 4k från källa och har en trevlig bild också.
När jag köpte min förra projektor, en Sony VW570 så jämförde jag rakt av mot en 9400. Där upplevdes Sony en mer naturlig bild, bättre flyt och svärta. Men jag vet inte hur din 95 står sig i en sån jämförelse. Om du är mkt nöjd med din nuvarande så kanske den blir kvar ett tag till, tills du ev kan ta ett hopp till en ny Sony?
Postad 01 februari 2025 - 09:52
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 990 inlägg
@genstruktur om din projektor inte har den "berömda" kontrast förlusten och du tycker att ljuset räcker till finns väl egentligen inte orsak att byta. Epsonen fixar inte HDR rakt av iallafall, dock merq ljus men den har lite blåton i sin svärta.
Redigerat av mcmike, 01 februari 2025 - 09:53.
Postad 01 februari 2025 - 10:33
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 634 inlägg
Tack för svar DPC och mcmike  .
Jag har ju bara haft min nuvarande projektor och är inte särskilt kunnig inom bild och projektorer så hjälp behövs!
Jo en äkta 4k projektor från Sony hade ju varit
något! Tyvärr är det lite mycket pengar tycker jag men jag kan vänta några år och köpa en begagnad, som jag gjorde med min nuvarande 95es. Den var väldans dyr ny med.
Jag har också förstått det som att Sony VPL-VW95ES är en rätt ljussvag projektor. Jag vet inte om jag är konstig men jag upplever inte det som något problem. Kör rätt ofta den i low lamp setting och kan ibland uppleva high som nästan lite bländande. Så jag tror inte att det är mer ljusstyrka jag är ute efter.
Epson TW9400 hanterar ju 4k och har hdr och många verkar ju väldigt nöjd med den. Det är väl de sakerna som jag kanske mest tänker på skulle bli bättre. Skarpare bild och bättre färger kanske?
Redigerat av genstruktur, 01 februari 2025 - 10:36.
Postad 01 februari 2025 - 11:32
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 066 inlägg
Epson TW9400 hanterar ju 4k och har hdr och många verkar ju väldigt nöjd med den. Det är väl de sakerna som jag kanske mest tänker på skulle bli bättre. Skarpare bild och bättre färger kanske?
Skarp bild får man främst av en bra optik ihop med projektorns upplösning samt kvaliteten på det material du matar in. Ska bilden samtidigt röra sig så blir projektorns rörelsehantering också en stor faktor för hur projektorn kan bibehålla skärpan. Din VW95 har sannolikt en bättre optik och bättre rörelsehantering och upplösningen är i praktiken densamma då TW9400 också har 1080-panel.
Om TW9400 hanterar HDR kan diskuteras. På papperet kanske, men bildresultatet lämnar övrigt att önska.
En fördel med att projektorns videokort kan hantera 4k är att du på en del streamingtjänster kan få ut en bättre bildkvalitet då du kommer åt deras 4k nivå. Men det finns produkter du kan köpa till så att det går att lösa även med din befintliga maskin.
Min personliga åsikt är att du inte får någon uppgradering med en TW9400 med dina förutsättningar, men bäst är alltid att försöka titta själv och värdera.
Precis som Mcmike skriver så kan det vara så att din maskin har tappat i kontrast/svärta med åren och då måste man förstås jämföra just ditt exemplar med den nyare maskinen.
Redigerat av Marcus_TheRock, 01 februari 2025 - 11:33.
Postad 01 februari 2025 - 12:25
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 634 inlägg
@Marcus_TheRocks
Går det på något enkelt sätt att ta reda på om min 95es tappat i konstrast/svärta?
Det låter inte direkt som att det självklart skulle bli bättre med en TW9400 för mig efter att ha läst vad ni skriver. Om nu hdr inte fungerar helt bra så faller även det argumentet bort. Högre upplösning på streaming är inte något jag värdesätter heller.
Jag trodde dock att det här med att TW9400 dubblerar 1080 paneler, eller vad man skall säga, skulle ge upphov till klart bättre bild än min 95es. Tycker det låter så när man läser recensioner i alla fall  .
Redigerat av genstruktur, 01 februari 2025 - 12:31.
Postad 01 februari 2025 - 15:08
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 066 inlägg
Går det på något enkelt sätt att ta reda på om min 95es tappat i konstrast/svärta?
Har man ett tränat öga så ser man det ganska snabbt. Men annars får man göra en mätning med mätverkyg, då ser man snabb ifall det inte går att få till en gammakurva som följer standard. Att kolla bottensvärtan är enklast att i ett nedsläckt rum justera upp så att du ser kanten där projektorn slutar lysa upp bilden med något material i cinemascope. Men för att dra någon slutsats av det så behöver du ju veta hur den såg ut när den var ny.
Jag trodde dock att det här med att TW9400 dubblerar 1080 paneler, eller vad man skall säga, skulle ge upphov till klart bättre bild än min 95es. Tycker det låter så när man läser recensioner i alla fall .
Man ska inte tro allt man läser . Pixelshiften gör absolut nytta, inget snack om den saken. Men utgångsläget är en sämre optik, paneler av LCD-typ och en billigare och enklare konstruktion än din Sony.
Postad 01 februari 2025 - 16:48
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 634 inlägg
Har man ett tränat öga så ser man det ganska snabbt. Men annars får man göra en mätning med mätverkyg, då ser man snabb ifall det inte går att få till en gammakurva som följer standard. Att kolla bottensvärtan är enklast att i ett nedsläckt rum justera upp så att du ser kanten där projektorn slutar lysa upp bilden med något material i cinemascope. Men för att dra någon slutsats av det så behöver du ju veta hur den såg ut när den var ny.
Man ska inte tro allt man läser . Pixelshiften gör absolut nytta, inget snack om den saken. Men utgångsläget är en sämre optik, paneler av LCD-typ och en billigare och enklare konstruktion än din Sony.
Tack för fint och uttömmande svar! Jag bedömer att det inte är rätt väg att gå med en TW9400. Jag får helt enkelt avvakta lite, köpa en ny lampa till min 95es om några hundra timmar istället. Jag väntar lite till och ser om jag kan införskaffa en "äkta" 4k proj begagnat när de kommer ner i pris lite.
Postad 01 februari 2025 - 17:29
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Tror det är en klok strategi att vänta in en 4K Sony till rätt pris och skick. Det kommer exemplar på blocket rätt regelbundet i tjugotusenkronorsklassen. Mkt bild för pengarna då.
Postad 01 februari 2025 - 17:48
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 634 inlägg
Tror det är en klok strategi att vänta in en 4K Sony till rätt pris och skick. Det kommer exemplar på blocket rätt regelbundet i tjugotusenkronorsklassen. Mkt bild för pengarna då.
Ja det känns så. Är förhållandevis mycket pengar (för mig) och då vill jag ha en tydlig förbättring om jag skall slanta upp!
Postad 01 februari 2025 - 18:19
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 990 inlägg
Ja det känns så. Är förhållandevis mycket pengar (för mig) och då vill jag ha en tydlig förbättring om jag skall slanta upp! 
Finns en tråd gällande kontrastförlusten och bilder hur det kan se ut. Personligen skulle jag tänka mig för innan köp, låga timmar på projektorn större risk. https://www.minhembi...howtopic=342276
Redigerat av mcmike, 01 februari 2025 - 18:19.
Postad 01 februari 2025 - 19:18
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Som alltid när man köper ngt begagnat är det viktigt att utvärdera exemplaret. Min 570 hade ingen märkbar förlust efter 6 år. Men den gick nästan dagligen och fick mer eller mindre optimala förhållanden.
Postad 01 februari 2025 - 19:58
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 634 inlägg
Aha, att projektorn använts regelbundet är bättre vid begagnatköp? Ser rätt ofta i annonser "sparsamt använd" som något positivt, men det kanske egentligen är potentiellt negativt då?
Redigerat av genstruktur, 01 februari 2025 - 19:59.
Postad 01 februari 2025 - 22:52
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
För de projektorer som ev kontrastförlust föreligger så är det mindre bra om de stått längre tider/använts lite. Regelbunden användning är mkt bättre. Sen vill jag minnas att ngn också har sett en koppling till fukt. Men kommer inte ihåg vad som var bra och inte.
Postad 06 februari 2025 - 01:08
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6 649 inlägg
Köpte en 9400, i höstas, och jag tycker den är jävligt bra bang for the buck.
Svärtan påminner om en Sony HW65.
Hade en 7400 innan, och svärta och kontrast är mycket bättre på denna. Inga problem med findetaljer i mörkret på denna.
Och på 7400 fick jag köra SDR 2020 genom min Panasonic spelare, då HDR inte blev bra alls på den. Men på denna, kan jag köra HDR utan problem.
Ligger mellan 4-6 på HDR settingen i projjen, och inte känt nåt behov alls av dynamisk tonmappning.
Visst är väl en JVC bättre på allt. Men kände inte längre att jag vill lägga så mycket pengar på en projektor, till en vardagsrums bio.
Och efter att både ha upplevt paneler som åldrats dåligt, på både en HW65 jag ägt, och nu även på en polares, så är jag inte längre sugen på Sony.
Dom kanske har fixat detta nu, men det vet vi väl egentligen inte, med säkerhet, förrän om nåt år.
Stort plus också för att 9400 fick en uppdatering, för 3x pixel shift. På mitt avstånd, 3,5 meter från en 120 tums duk, så är det redigt mycket skarpare, jämför mot 7400. Små detaljer syns tydligt, när jag kör 4K från datorn, i Windows och spel. Det ser helt enkelt ut som native, så länge som man inte står en meter från duken. Men så nära kollar jag inte på film 
Optiken är det inga problem med, då jag har perfekt skärpa, från hörn till hörn. Nåt jag INTE hade på min gamla Sony.
Jag är iaf skitnöjd. Men är man über high-end "nörd", och inte har några problem att lägga 100 papp på en JVC, och har byggt en dedikerad bio i stugan, ja då är väl detta kanske inte rätt val 
Men som sagt, bra bang for the buck.
Redigerat av Svante Skoog, 06 februari 2025 - 01:10.
Postad 06 februari 2025 - 07:40
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
898 inlägg
Trevligt att du är nöjd. Har själv varit där ca 4-5 gånger.. tills man besöker en butik elle biomässa. Då blir det en nyare proj.)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
AVM90
DPC
2025-02-08 08:22:25
-
Anthem AVM70 och AVM90
DPC
2025-02-08 08:17:57
-
70 blir 90
DPC
2025-02-08 08:13:27
-
Tyg på subwoofer
DPC
2025-01-26 16:07:11
-
Vy bakåt i salongen, nu med Camiratyg i taket
DPC
2025-01-26 16:04:53
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|