Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rätt ljudnivå

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 oktober 2019 - 14:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Insikten har säkert drabbat oss alla vid något tillfälle. Det är när du får tillfälle att skruva upp till någurlunda "realistika" nivåer som det plötsligt faller på plats.
Ett av upphoven till detta mitt inlägg har med en nyligen upplevd koncert med John Mayer att göra.
Jag har förvisso alltid gillat denna charmerande herre, men stört mig på att inspelningarna är platta och trista. Allt som händer där bakom har ju så mycket mer att erbjuda, men man har helt enkelt inte brytt sig om dynamiken, att man skall kunna höra och uppleva varje skeende i musiken som äkta.
Men.... sä hörde jag ju då under ett par underbara och omvälvande timmar allt detta live. :) Jäklar i min låda!! Vilket liv, vilket drag!! Ler forfarande, nu ett par veckor senare, för mig sjäv när jag tänker på det. :)
Så fick jag då ett tillfälle för mig själv i huset och tänkte prova vad som händer om jag fläskar på riktigt rejält? Alltså lite mer än de där ungefär 85-90 dB man kanske brukar. Och döm om min förväning, detta var tamig tusan inte jättelångt ifrån den härliga känslan från koncerten. Alltså ljudmäsdigt då, live är alltid live, med allt vad det innebär.
Någon som upplevt det likadant, att man faktiskt kan få uppleva den där underbara fysiska och levande känslan musiken hemma, bara man skruvar upp lite extra? Att jag själv inte skruvat upp så mycket tidigare beror på att jag upplever ljudet renare från min vinylspelare än digitalriggen. Väl över 100 dB låter nu hur snyggt som helst.

#2

Postad 26 oktober 2019 - 16:48

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 1
Jag håller med. Musiken upplevs mycket mer vid högre volymer.

#3

Postad 26 oktober 2019 - 20:28

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Håller med om att nivån spelar stor roll för livekänslan, sedan finns det anläggningar som låter mer live än andra även vid högre volym.



#4

Postad 27 oktober 2019 - 09:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Det är sant att olika anläggningar, elller ännu mer olika inspelningar, kan ge olika god "livekänsla".
Men dels finns det ju rent akustiska naturlagar som gör att det behöver skruvas upp, och sedan undrar jag om det inte finns typ en "korrekt" nivå vid vilken det låter som skaparen av verket tänkt det?

#5

Postad 27 oktober 2019 - 13:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Håller med. Det är vissa nivåer där både instrument och röster lixom blommar ut och man hör f.eks säg en akustisk gitarr med ljud som eko i kabinettet efter fingrarna som hamnar där ibland osv. Eller just bara punch från bass och trummor. På låg volym forsvinner allt liv och ja man hör toner och gången i låten men missar lixom gåshuden.

#6

Postad 27 oktober 2019 - 19:51

Unregistered6f63dc08
  • Unregistered6f63dc08
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Jag har upplevt att det även går att spela med för hög volym också. T.ex. om man höjer så det låter mer högljutt än vad det hade gjorts om låten framfördes live i rummet, tycker jag illusionen att det skulle kunna vara live förstörs.



#7

Postad 27 oktober 2019 - 22:38

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

I min ungdom var alla förstärkare utrustad med en knapp märkt med loudness. Vid låga nivååer höjde den basen med upp till 15 db och diskanten med 5 db. När man spelade svagt höjdes basen och diskanten för att det ska låta bättre. Vet inte varför man slopat den funktionen på moderna förstärkare. Saknar funktionen eftersom jag inte vill spela så högt. Dessbättre är det lätt att hitta ett kopplingsschema om man vill bygga en loudnes som man kopplar in mellan för och slutsteget.

https://www.eeweb.co...oudness-control

 

49-1366595064.PNG

 

Parts
P1 - 10K Linear Potentiometer (Dual-gang for stereo)
R1,R6,R8 - 100K 1/4W Resistors
R2 - 27K 1/4W Resistor
R3,R5 - 1K 1/4W Resistors
R4 - 1M 1/4W Resistor
R7 - 20K 1/2W Trimmer Cermet
C1 - 100nF 63V Polyester Capacitor
C2 - 47nF 63V Polyester Capacitor
C3 - 470nF 63V Polyester Capacitor
C4 - 15nF 63V Polyester Capacitor
C5,C9 - 1µF 63V Electrolytic or Polyester Capacitors
C6,C8 - 47µF 63V Electrolytic Capacitors
C7 - 100pF 63V Ceramic Capacitor
IC1 - TL072 Dual BIFET Op-Amp
SW1 - DPDT Switch (four poles for stereo)

Technical data:

Frequency response referred to 1KHz and different control knob positions:

49b-1366595064.PNG

Total harmonic distortion at all frequencies and 1V RMS output:
<0.01%

Notes:

  • SW1 is shown in "Control flat" position.
  • Schematic shows left channel only, therefore for stereo operation all parts must be doubled except IC1, C6 and C8.
  • Numbers in parentheses show IC1 right channel pin connections.
  • R7 should be set to obtain maximum undistorted output power from the amplifier with a standard music program source and P1 rotated fully clockwise.

Source: Red Free Circuit Design


 

Följande är saxat från tidningen Ljud och bild 

 

Sätt tillbaka loudness-knappen! Jag vill ha tillbaka dynamiken i musiken. Men dynamikreducering kan ändå vara bra ibland. Lösningen heter loudness!

Vi befinner oss i den värsta perioden av ljudnivåkriget hittills. Detta är ett fenomen som har pågått i flera årtionden och som går ut på att musikproducenterna sänker dynamiken i inspelningarna mer och mer – alltså drar ner de starkaste partierna i musiken för att höja nivån på de svagaste. Allt för att inspelningen ska låta högre. Skälet är enkelt: att få inspelningen att låta så högt som möjligt inom de dynamiska ramarna som sätts av inspelningsmediet och avspelaren som man förväntar sig att musiken ska spelas på.

Om en låt låter högre än låten innan och efter, oavsett om man lyssnar på radion eller iPoden, sticker den ut ur mängden! Och vice versa: om den låter lägre än låten innan och låten efter så tappar lyssnaren intresset. Skivbolagen är rädda att förlora pengar om de gör en inspelning som har lägre ljudnivå än andra. Så går resonemanget åtminstone i teorin. Jag har däremot aldrig sett några bevis på att folk är mer benägna att köpa inspelningar som låter högre.

Genom att ta bort dynamiken i en musikinspelning tar man samtidigt bort glöden i musiken. Popmusik från på 70- och 80-talet har ofta härliga, hamrande trummor som känns ända in i märgen när man spelar högt på en stor anläggning. Merparten av modern musik låter bara förvrängt om man försöker göra samma sak. Och det gäller även äldre musik som har remastrats för att låta ”mer modernt”.

Men hur kan jag då säga att dynamikreducering kan vara en fördel?

Fördelarna
Att sänka dynamiken har faktiskt sina praktiska användningsområden. Om du lyssnar på musik på en liten bordsradio blir den lätt stressad och förvrängd när du försöker vrida upp volymen och musiken har mycket dynamik. En dynamisk inspelning har en ljudnivå som uppfattas som lägre, vilket innebär att man vill ratta upp volymen motsvarande mycket. Och om anläggningen – radion – inte är gjord för det så låter den illa.

Samma sak gäller om man lyssnar på musik på en smartmobil som inte har någon riktig hörlursförstärkare inbyggd, då begränsar ljudnivån sig själv. Musik som är inspelad med dagens standard går att spela högre, och högre kan som sagt uppfattas som bättre. Speciellt om du befinner dig någonstans med mycket bakgrundsljud, till exempel på bussen eller i tunnelbanan.

Bilister vet också att musik med för mycket dynamik lätt drunknar i motor- och vägljud. Speciellt musikens svaga partier.

Vem bär ansvaret?
Detta kan verka som ett dilemma. Musik utan dynamik låter skräp på en stor anläggning. Musik med för mycket dynamik låter däremot spinkigt på en liten anläggning eller en genomsnittlig bilstereo. Så vem ska man producera musiken för?

Så som jag ser på saken så ligger bollen hos de som bygger anläggningar.

Musikproducenterna ska mixa och mastra ljudet så att det låter så bra som möjligt, punkt slut. Låt gå för att en viss dynamikreducering behövs eftersom de flesta inte har en stereo som kan spela 120 decibel i vardagsrummet, från djupaste basen upp till de högsta övertonerna. Men att sänka dynamiken så att den passar en bordsradio eller bilstereo är det de som bygger elektroniken som måste tänka på.

Loudness-knapp
Man löser allt med en ”loudness”-knapp på fronten av förstärkaren eller radion. Förr i tiden satt en sådan på nästan alla förstärkare, men numera är de mer sällsynta. I vissa fall är den en ren EQ-funktion som höjer basen och diskanten, men för att den ska fungera som jag vill bör den bara reducera dynamiken. Alltså fungera som en kompressor.

Alla bilstereoanläggningar och små musikspelare borde ha en loudness-knapp på fronten och allra helst ska funktionen gå att aktivera från fjärrkontrollen.

Gärna på film också
Blu-ray-spelare och hemmabioförstärkare får också gärna ha en sådan knapp. För även om explosioner och massor av bas absolut gör filmen fängslande så kan det bli för mycket av det goda om man tittar på film på kvällen och måste välja mellan att väcka hela familjen och att titta på filmen på så låg volym att man inte hör vad skådespelarna säger. Många blu-ray-spelare och hemmabioförstärkare har en så kallad ”midnight-funktion” som löser problemet, men jag vill ha den på en knapp så att jag slipper rota i menysystemet varje gång jag vill titta på film på kvällen. En särskild knapp skulle nog göra att fler använde sig av funktionen.

Länge leve loudness-knappen!
Jag sammanfattar: Ljudnivåkriget måste få ett slut! Musikinspelningar som har en ljudkurva som ser ut som en tegelsten är inte vad vi vill ha! Men i vissa fall kan det vara en fördel att reducera dynamiken. Men det måste göras på avspelningsutrustningen och inte i själva inspelningen! Lösningen är enkel: sätt tillbaka loudness-knappen!


Redigerat av samsara, 27 oktober 2019 - 22:40.


#8

Postad 27 oktober 2019 - 22:58

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Kör själv med en hembyggd loudness mellan Bl spelaren och slutsteget. Kör med en Bl spelare som har 7.1 ut som går direkt in till slutstegen via min hembyggda loudness. Har ingen hemmbioförstärkare. Problemet är att det inte går att få tag i en 8 kanals potentiometer så jag blev tvungen att bygga in min loudness i med låda med 4 skjutreglage.    Reglage 1 = vänster+höger front. Reglage 2 front mitt + subbvoffer. Reglage 3 surround vänster+höger. Pot 4 surround bak vänster och höger.



#9

Postad 28 oktober 2019 - 16:52

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Yamaha Advantage har loudness men den heter något annat typ adaptive dynamic range och funkar bra när man ska se film på lägre volym lite sent. Jag menar att den fungerar som loudness dvs ökar bas och diskant men i tilägg begränsar detsamma om det blir för högt så man inte stör om det plötsligt blir massa action, så den drar allting ihop så att säga. Det blir mycket lättare att höra dialog i f.eks Game of thrones och det blir till och med bra tryck och pondus i dialog och action utan att det blir för mycket.

#10

Postad 28 oktober 2019 - 20:54

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Laddie,

 

du har så rätt gällande nivå och känsla. Skratt, något problematiskt dock då du plockar fram en kille jag nästan får allergiska utslag av att höra...   :wacko:  :lol:

 

Kanske inte lyssnat på honom på tillräckligt hög nivå än. Jag har funderat massor i dessa banor. Hur olika musik/produktioner/upplösning faktiskt låter tillräckligt bra på olika nivåer. För egen del kopplar jag det gärna mot 1, övertygad återgivning och 2, rummets utformning där ljudet samlas till en tillräckligt hög energifaktor för upplevelsen. Inte samma känsla för andra, men duger för mig.

 

Gällande Loudness så har ordet fått en relativt fostrande skälsordstatus de senaste 20 åren. Loudness fungerar utmärkt vid lyssning på lägre/låg volym. Det fina i kråksången är att Loudness är byggt att minska i effekt ju högre man spelar. Så rummet alltid ska kunna ha en tillräckligt hög nivå av ex bas eller diskant. Eftersom öronen generellt inte är skapta för att lyssna på bas( eller rak frekvenskurva) på låg volym då vårt lyssningsorgan har en volymanpassad frekvenskurva. SÅ anser jag att det passar med lite loudness vid lyssning kring -50dB på min stärkare.  B)  :D



#11

Postad 29 oktober 2019 - 09:03

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Rammstein och the prodigy är typiskt musik som kommer riktigt till liv och till sin rätt på höga volymer

#12

Postad 29 oktober 2019 - 19:13

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Apropå rätt ljudnivå,

 

fick låna hem en riktigt grym kalibrerad dB/SPL-mätare. Nu i helgen ska jag pröva jämföra hörsel/verklighet på jämn frekvenskurva.  :)



#13

Postad 29 oktober 2019 - 19:22

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Apropå rätt ljudnivå,
 
fick låna hem en riktigt grym kalibrerad dB/SPL-mätare. Nu i helgen ska jag pröva jämföra hörsel/verklighet på jämn frekvenskurva.  :)

Annars har jag tillgång till en NTI Audio XL2 via jobbet ;)

#14

Postad 29 oktober 2019 - 19:57

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
[quote name="Takeo" post="4570888" timestamp="1572373327"]Annars har jag tillgång till en NTI Audio XL2 via jobbet ;)[/quote

Aha, låter trevligt. Ska kolla först med min, annars hör jag av mig.

#15

Postad 30 oktober 2019 - 15:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Laddie,

 

du har så rätt gällande nivå och känsla. Skratt, något problematiskt dock då du plockar fram en kille jag nästan får allergiska utslag av att höra...   :wacko:  :lol:

 

Kanske inte lyssnat på honom på tillräckligt hög nivå än. Jag har funderat massor i dessa banor. Hur olika musik/produktioner/upplösning faktiskt låter tillräckligt bra på olika nivåer. För egen del kopplar jag det gärna mot 1, övertygad återgivning och 2, rummets utformning där ljudet samlas till en tillräckligt hög energifaktor för upplevelsen. Inte samma känsla för andra, men duger för mig.

 

Gällande Loudness så har ordet fått en relativt fostrande skälsordstatus de senaste 20 åren. Loudness fungerar utmärkt vid lyssning på lägre/låg volym. Det fina i kråksången är att Loudness är byggt att minska i effekt ju högre man spelar. Så rummet alltid ska kunna ha en tillräckligt hög nivå av ex bas eller diskant. Eftersom öronen generellt inte är skapta för att lyssna på bas( eller rak frekvenskurva) på låg volym då vårt lyssningsorgan har en volymanpassad frekvenskurva. SÅ anser jag att det passar med lite loudness vid lyssning kring -50dB på min stärkare.  B)  :D

:) Konstigt det där med hur breda musikaliska preferenser man kan ha. Detta representerar väl den mjukare änden av min skala. Men faktum är att det var riktigt häftigt live. Dubbla trumset gjorde inte minst sitt till.



#16

Postad 30 oktober 2019 - 15:19

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Håller allmänt med om att loudness inte skall avfärdas. Hade själv länge för mig att befrielse från tonkontroller och dyl. var en garant för en seriös konstruktion.  

En utmärkt funktion vid lägre nivåer. I bilen min har den blivit en alldeles lagom utfyllnad mot inbyggda brister i högtalarsystemet. Precis lagom fett nu.

 

Skall bli intressant att se vid vilka nivåer ni tycker musiken låter bäst. Har själv jämfört min gamla Iphone mot jättedyra B&K systemet i labbet på jobbet, och mobil-micken verkar stå sig förvånansvärd bra.


Redigerat av laddie15, 30 oktober 2019 - 15:20.


#17

Postad 31 oktober 2019 - 15:54

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Några som justerar bas och diskant på sina förstärkare. Har själv hört att det inte är det bästa för ens högtalare med pådragen bas diskant med hög volym. Själv lämnar jag hellre det på standardläget för tycker det låter bäst så

#18

Postad 31 oktober 2019 - 18:49

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Loudness är eller kanske snarare var en trevlig funktion. Kunde gott fått finnas kvar även på dagens tvåkanalare.

Gjorde i mitt tycke att man fick mer behållning av att lyssna även på lägre volym. Idag blir det lätt att man hamnar på lite högre volym för att verkligen dra nytta av sin anläggning. Visst hör man skillnad på anläggningar även på låg volym men när man kommer upp i volym så blir det mer utslagsgivande på alla sätt.

Bas och diskant reglage har jag knappt pillat på sedan mitten av 90-talet i den mån där funnits några på de förstärkare jag ägt.
Har främst gjorts i experiments syfte de gånger det hänt. Har föredragit dessa reglage i neutralt läge så gott som alltid.
De gånger jag haft några knepigheter i frekvensbandet har nästan alltid en flytt av högtalarna varit lösningen.


Redigerat av Blåtand, 31 oktober 2019 - 18:53.


#19

Postad 16 november 2019 - 13:03

mikaelmark
  • mikaelmark
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Antar att ni inte bor i lägenheter med grannar, kan säga att jag lyssnar normalt kring 70dBA och vid 75 så är det ordentligt högt tycker jag!

 

Trots att jag inte har några extremt höga ljudnivåer så har jag akustikbehandlat lyssningsrummet med skumgummiabsorbenter och diffusorer. Kvalitétsljud anser jag är viktigare än att bara spela högt och därför föredrar jag oftast att hellre lyssna hemma än på konserter eller pubar oftast med jobbigt höga nivåer och undermålig ljudkvalitét, då jag själv kan bestämma volymen hemma!



#20

Postad 16 november 2019 - 15:05

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Helt rätt, bor inte i lägenhet men spelar egentligen inte särskilt högt.
För det mesta spelar jag bara tillräckligt för att få till det där släppet på ljudet som är avgörande för i princip allt aktivt lyssnade, i bland så blir det ytterligare lite upp i nivå så är det väl. När ljudet släpper beror till stor del på dina högtalare och sker inte alltid vid någon specifik nivå i dB, det skiljer sig en hel del.

Skulle säga att det för min del med den anläggning jag har idag inte alls behöver betyda realistisk nivå i den meningen att det skall vara som på en koncert där man i 9 av 10 fall utsätts för skadliga nivåer. Men jag har haft andra högtalare som varit ganska trista fram tills man kommer upp bra högt i ljudnivå. Sedan finns det enligt mitt tycke högtalare som även efter att ljudet kommit loss saknar rätt känsla när det kommer till presentation av livemusik. 

 

 


Redigerat av Blåtand, 16 november 2019 - 15:05.


#21

Postad 16 november 2019 - 21:28

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Antar att ni inte bor i lägenheter med grannar, kan säga att jag lyssnar normalt kring 70dBA och vid 75 så är det ordentligt högt tycker jag!

Trots att jag inte har några extremt höga ljudnivåer så har jag akustikbehandlat lyssningsrummet med skumgummiabsorbenter och diffusorer. Kvalitétsljud anser jag är viktigare än att bara spela högt och därför föredrar jag oftast att hellre lyssna hemma än på konserter eller pubar oftast med jobbigt höga nivåer och undermålig ljudkvalitét, då jag själv kan bestämma volymen hemma!


Håller med det mesta du säger. Kvaliten är viktigare än hur högt eller djupt högtalarna spelar. Men en högtalare som kan balansera dessa 3 är en riktigt bra högtalare i mina öron. Jag gillar när det låter detaljerat, men även hög volym inte öron bedövande cirka 80-85 db från lyssningplatsen, tycker jag är en bra volym för att kunna uppleva musiken på ett bra sätt, smaksak dock, men jag tycker musiken vaknar mer till liv när det fått en rättvis volym.

#22

Postad 17 november 2019 - 10:02

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0
End the loudnesswar and bring back the loudness button! Nu, på en gång!

#23

Postad 17 november 2019 - 13:53

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Antar att ni inte bor i lägenheter med grannar, kan säga att jag lyssnar normalt kring 70dBA och vid 75 så är det ordentligt högt tycker jag!

 

Trots att jag inte har några extremt höga ljudnivåer så har jag akustikbehandlat lyssningsrummet med skumgummiabsorbenter och diffusorer. Kvalitétsljud anser jag är viktigare än att bara spela högt och därför föredrar jag oftast att hellre lyssna hemma än på konserter eller pubar oftast med jobbigt höga nivåer och undermålig ljudkvalitét, då jag själv kan bestämma volymen hemma!

 

Jag bor i lägenehet och jag brukar bara fläska på om jag ser på dagtid (kan totalt mörklägga) så på helgkvällar brukar jag sätta volymen på -25 när jag ska starta en film och detta blir ungefär 75db men +10 i LFE-spåret. Håller med om att detta kan bli ganska högt, men det beror mycket på hur stort rum du sitter i, och det är också ganska upp och ned vilken film man ser på, ofta måste jag skruva ned til -28 men ibland kan man måste skruva upp ända til -20 för att höra vad dom säger, men -25 är en ganska bra startvolym. Så om klockan drar över 23 så brukar jag sitta och höjja och sänka litegrand om det blir alltför kraftigt i actionscener. Brukar inte köra loudness om det är Atmosfilmer - känns som man förstör litegrand utan det är stort sett bara för serier/spel.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.