Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dune HD Neo 4k, eller ska man titta på andra?

234 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 11 januari 2021 - 20:22

subban
  • subban
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Har någon börjat använda sin DUNE HD Pro II. Är själv mycket intresserad då den har alla de features som jag önskar. Velar lite mellan Plusvarianten som man kan ha en integrerad hårdisk i bara. Men det är väl mest en estetisk fråga. Annars så är det inte så mycket som skiljer dem åt. Svårt att köpa från England förtillfället då det är strul vid tullen ut ur GB annars så verkar Futeko vara ett seriöst och stabilt företag som värnar om sina kunder. Som sagt min favorit just nu.

 

Review Länk:

https://www.nikktech...eview?showall=1

Bifogad fil(er)


Redigerat av subban, 11 januari 2021 - 20:38.


#152

Postad 12 januari 2021 - 10:03

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Ja, det var ju lite intressant att läsa det där testet! Ser ut som att man känner igen stor del av menysystemet och bra att se inställning för att avkoda ljud till LPCM samt bildinställningar. Orkar man inte läsa allt kan jag rekommendera att skrolla längt ned och läsa slutsatserna från testet.

 

Köper jag en spelare nu så kommer den att köras med mina gamla projektor (1080p) och försteg utan avkodning av HD-ljud tillsvidare. Som jag skrivit tidigare så har jag inget behov av plats för hårddisk internt, men jag vill gärna ha den där extra HDMI-utgången. Annars tycker jag den mindre spelaren ser snyggare och smidigare ut. Fast min står ändå i ett skåp, så det spelar ingen roll för mig.

 

Jag har också noterat att Futeko inte skickar till EU längre, och de har inte heller några spelare i lager.

Det har de inte här heller: https://dunehd-europe.com/shop/

Men här verkar de ha modellen utan Plus: https://www.dune-hd.eu

 

Från Hongkong finns de att beställa nu: https://www.dune-hd....-pro-4k-plus-ii

Det var bara det här med skeppning då: https://www.dune-hd.com/pages/shipping

 

Vad innebär det här egentligen?

 

International Taxes, Duties and Customs Fees

We ship all orders on a DDU (Delivery Duty Unpaid) basis which means import duties, taxes, customs fees and related fees are unpaid.
You, the customer, are responsible for all VAT, customs duty, taxes, handling fees, customs clearance charges, and other fees required by your destination country for importing consumer goods.

 

Jag vet att det blivit mer avgifter när man beställer från Kina de senaste åren, men jag har inte beställt något själv.

Hur mycket handlar det om på en spelare för 400 USD?



#153

Postad 12 januari 2021 - 10:23

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jag vet att det blivit mer avgifter när man beställer från Kina de senaste åren, men jag har inte beställt något själv.

Hur mycket handlar det om på en spelare för 400 USD?

 

Skickar de så det går via Posten i Sverige, så är det 75kr + 25% i moms på det deklarerade värdet på försändelsen.

Om vi antar att de faktiskt skriver $400, så är momsen $100, dvs ca 830kr.


Redigerat av frollic, 12 januari 2021 - 10:27.


#154

Postad 12 januari 2021 - 10:37

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Tack för snabbt svar! Funderar på om jag ska testa att beställa en. $400+tull eller €400 blir inte nån större skillnad.



#155

Postad 12 januari 2021 - 11:05

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Tack för snabbt svar! Funderar på om jag ska testa att beställa en. $400+tull eller €400 blir inte nån större skillnad.

 

Skillnaden är 700 kr, dessutom blir ju momsen lägre på det deklarerade värdet,

iom att $1 = 8.25 mot 1€ = 10.10.

 

Ska de göra det "rätt", borde priset i € vara lägre än det i $.

 

Kolla även de andra valutorna de säljer i (om finnes), kan ju visa visa sig att SEK har bättre växlingsvärde

mot någon av de andra än i $.


Redigerat av frollic, 12 januari 2021 - 11:14.


#156

Postad 12 januari 2021 - 11:11

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Nja, jag var lite otydlig där. :blush: $400 är från Hongkong och då blir det tull. €400 är från Europa, så där bör jag slippa tull. De senare har dock inte i lager nu.

 

Edit: Jag skrev tull, men jag menar förstås moms.


Redigerat av Erik_N, 12 januari 2021 - 11:13.


#157

Postad 12 januari 2021 - 11:16

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Nja, jag var lite otydlig där. :blush: $400 är från Hongkong och då blir det tull. €400 är från Europa, så där bör jag slippa tull. De senare har dock inte i lager nu.

 

Edit: Jag skrev tull, men jag menar förstås moms.

Jaha,

 

ja skickar de inifrån EU, och inte bara från HK, så är det ju en no brainer.

Dessutom kommer ju frakten vara betydligt snabbare.



#158

Postad 12 januari 2021 - 11:36

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Ja, fast det var ju inte riktigt så enkelt heller. Butikerna i Europa har rätt länge haft "Pre-order" och "Coming soon" nu, utan något datum när de kan tänkas finnas i lager. Från Hongkong finns de att beställa nu, så frågan är vad som tar längst tid....

 

Vill man ha Dune HD Pro 4K II (utan Plus) så finns den som sagt att beställa från Tjeckien nu. €299 inkl. moms, plus €13 i frakt (med Postnord): https://www.dune-hd.eu

 

Å andra sidan så har jag väl inte bråttom, är bara lite sugen på att testa en nyare spelare. Kanske ska lugna mig tills de får hem även Dune HD Pro 4K Plus II. :)

 



#159

Postad 12 januari 2021 - 13:32

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Intresssant! Planerar att digitalera 850 blu-rays och 150 UHDs, så har velat mycket mellan Dune och Zappati. Kommer lagra allt på en 8 bays NAS tror jag och filmerna i MKV, men jag har alla mina filmer uppdaterat och fint i "My Movies". Som jag förstår kan man anv'nda det blibiloteket i Dune men inte i Zappiti.

 

Har ni erfarit NAS och köra över nätverk och dessutom med "my movies"? 



#160

Postad 12 januari 2021 - 13:58

subban
  • subban
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Känns för mig som futeko verkar vara det stabilaste stället att köp. De verkar ha god service och plusvarianten har de nog i lager snart.https://www.futeko.c...&sort=relevance

 

Import från Hongkong är väl också ganska säkert men blir nog aningen dyrare då man får betala moms både i Sverige och i Honkong.https://www.dune-hd....ne-hd-pro-4k-ii

 

 

Här kan du räkna ut tull och moms:

https://www.tullverk...fe9e710532.html

 

 

 

 

Bifogad fil(er)


Redigerat av subban, 12 januari 2021 - 13:59.


#161

Postad 12 januari 2021 - 15:38

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Såg att Futeko uppdaterat sidan med priser och info om leverans till EU nu. När jag kollade häromdan så var det bara röda stoppskyltar överallt. Nu har Pro 4K II i lager och Plus ska komma i början på februari. 



#162

Postad 12 januari 2021 - 16:02

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Intresssant! Planerar att digitalera 850 blu-rays och 150 UHDs, så har velat mycket mellan Dune och Zappati. Kommer lagra allt på en 8 bays NAS tror jag och filmerna i MKV, men jag har alla mina filmer uppdaterat och fint i "My Movies". Som jag förstår kan man anv'nda det blibiloteket i Dune men inte i Zappiti.

 

Har ni erfarit NAS och köra över nätverk och dessutom med "my movies"? 

 

Jag har kört med My Movies, Dune och lagring i nätverk rätt många år nu och det funkar bra. Jag har i första hand kört med Windows-server, men har även en NAS. Det spelar ingen roll var filmerna ligger när de är på plats på nätverksenheterna. För hantering av samlingen är det enklast med en dator med Windows, allt går inte att göra med versionen för MacOS.

 

Fram till rätt nyligen körde jag en server med Windows Home Server 2011, nu har jag bytt till en med Windows Server 2012 R2 Essentials. Fördelen med en server är att man kan automatisera rippningen. Jag har även My Movies Collection Management installerat på två klienter med Windows 7, samt My Movies 2 på en MacBookPro. 

 

Ska du göra MKV så tror jag inte du ska köra rippningen med My Movies, jag tror jag har läst att funktionen där är lite tveksam. Förmodligen bättre med MakeMKV eller så. Jag sparar alla filmer som BDMV resp, VIDEO_TS, så jag har inte testat.

 

Om du inte redan har det så behöver du en skivläsare för BD-XL som är "UHD-friendly", jag skrev nyligen lite om det i den här tråden: https://www.minhembi...howtopic=340478

 

Rippar man med My Movies så läggs sökvägen till mappen automatiskt till filmen i MMCM. Viss reservation för filmer man redan har i samlingen, men finns det inte en sökväg sedan tidigare så tror jag det funkar. En av mina diskar gick sönder så jag fick rippa om en massa filmer. Då la det till samma titlar igen. Det var dock bara att radera dem, då sökvägen redan fanns på mina gamla.

Ska du rippa med MakeMKV lär du ändå få ange sökvägen manuellt till varje filmmapp. Det finns en funktion för att söka av mappar också, men då får du risken att de identifieras som andra utgåvor än de du har. Jag skulle lägga in sökvägarna manuellt undan för undan.

 

Spelare från Zappiti funkar inte på samma sätt som Dune ihop med My Movies. Jag fick det just bekräftat i den här tråden: https://www.mymovies...g=posts&t=46355

 

Med en spelare från Dune kan man bläddra bland filmer i My Movies app i telefon eller padda och starta uppspelning direkt, vilket är så jag vill ha det.

Man kan även lagra metadata för att bläddra bland filmerna på skärmen, men det använder jag i princip aldrig. Jag har ett USB-minne i Dune-spelaren med dessa metadata.

 

Det enda som väl saknas på dessa nya spelare från Dune är väl Dolby Vision.



#163

Postad 12 januari 2021 - 16:13

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

My Movies är både och. Här kan man läsa om vilka funktioner som finns: https://www.mymovies.dk/products.aspx

 

Det här är visserligen en gammal tråd, men en del är aktuellt än om hur det funkar: http://www.component...showtopic=15207



#164

Postad 12 januari 2021 - 16:20

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Tavk Erik då förstår jag, tror jag håller mig till min Zidoo, mina Vero 4k och Appletvs och Plex för filmtittning när jag är ute å far.



#165

Postad 12 januari 2021 - 17:42

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Jag har kört med My Movies, Dune och lagring i nätverk rätt många år nu och det funkar bra. Jag har i första hand kört med Windows-server, men har även en NAS. Det spelar ingen roll var filmerna ligger när de är på plats på nätverksenheterna. För hantering av samlingen är det enklast med en dator med Windows, allt går inte att göra med versionen för MacOS.

 

Fram till rätt nyligen körde jag en server med Windows Home Server 2011, nu har jag bytt till en med Windows Server 2012 R2 Essentials. Fördelen med en server är att man kan automatisera rippningen. Jag har även My Movies Collection Management installerat på två klienter med Windows 7, samt My Movies 2 på en MacBookPro. 

 

Ska du göra MKV så tror jag inte du ska köra rippningen med My Movies, jag tror jag har läst att funktionen där är lite tveksam. Förmodligen bättre med MakeMKV eller så. Jag sparar alla filmer som BDMV resp, VIDEO_TS, så jag har inte testat.

 

Om du inte redan har det så behöver du en skivläsare för BD-XL som är "UHD-friendly", jag skrev nyligen lite om det i den här tråden: https://www.minhembi...howtopic=340478

 

Rippar man med My Movies så läggs sökvägen till mappen automatiskt till filmen i MMCM. Viss reservation för filmer man redan har i samlingen, men finns det inte en sökväg sedan tidigare så tror jag det funkar. En av mina diskar gick sönder så jag fick rippa om en massa filmer. Då la det till samma titlar igen. Det var dock bara att radera dem, då sökvägen redan fanns på mina gamla.

Ska du rippa med MakeMKV lär du ändå få ange sökvägen manuellt till varje filmmapp. Det finns en funktion för att söka av mappar också, men då får du risken att de identifieras som andra utgåvor än de du har. Jag skulle lägga in sökvägarna manuellt undan för undan.

 

Spelare från Zappiti funkar inte på samma sätt som Dune ihop med My Movies. Jag fick det just bekräftat i den här tråden: https://www.mymovies...g=posts&t=46355

 

Med en spelare från Dune kan man bläddra bland filmer i My Movies app i telefon eller padda och starta uppspelning direkt, vilket är så jag vill ha det.

Man kan även lagra metadata för att bläddra bland filmerna på skärmen, men det använder jag i princip aldrig. Jag har ett USB-minne i Dune-spelaren med dessa metadata.

 

Det enda som väl saknas på dessa nya spelare från Dune är väl Dolby Vision.

 

Vad grymt - stort tack för hjälpen Erik! :)

 

Svårt, det gäller ju att göra "rätt" från början så man har en hållbar lösning över tid. Tänkt t ex ATV med infuse eller Plex, men då krävs rätt bra hårdvara i NAS för att kunna köra utifrån MKVs, å andra sidan är man framtidssärad med MKV? Många frågor man får ställa sig innan beslut.

 

en sak är ju väldans klart: Det kommer ta en tid utan dess like att rippa allt - phew. 



#166

Postad 12 januari 2021 - 18:55

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Tänk på att medAtv får du inte atmos.



#167

Postad 12 januari 2021 - 18:55

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

My Movies är nog inte för alla, det beror lite på hur man vill hantera sina filmer och hur man vill spela upp dem.

 

Äger man sina filmer på fysiska skivor så är My Movies ett bra program för att hålla ordning på dem, då alla titlar är kopplade till streckkod på fodralet och skiv-id. Finns den titel man lägger till i sin samling inte i databasen så får man lägga till den själv, eller vänta på att någon annan gör det. Många använder nog My Movies utan att ha det kopplat till uppspelning av filmerna.

 

Man ska nog vara lite intresserad av att hålla på att katalogisera sina grejer och att ha detaljerad information om filmerna för att hålla på med det här. Koppling till IMDb gör att en del information hämtas därifrån. Använder man My Movies i padda eller telefon kan man gå direkt från en titel för att läsa mer om en film.

 

Historiskt har My Movies fungerat med många olika mediaspelare och program för datorer (HTPC), men ibland sker förändringar i någon ände som gör att det inte funkar längre.

Integration med Windows Media Center var populärt, men lär inte var bra alls längre; och finns väl inte ens i Win 10. Det alternativ som ser mest intressant ut är nog Chameleon MediaCenter: https://chamconsoft.com/cmc/

 

My Movies kan även skapa metadata för Kodi. En del kanske frågor sig vad det ska vara bra för, när Kodi kan skrapa själv. Använder man My Movies skrapa i Kodi mot deras metadata ska det dock gå snabbare och med bättre precision.

 

Det har gått att köra ATV med en app för My Movies, men det funkar inte längre. Tror det var Apple som gjorde att det blev så. Man kan dock göra det via iTunes: https://www.mymovies...h-apple-tv.aspx

Jag har en ATV 4K så jag har testat, men jag ser ingen anledning att göra så. Bättre att använda Plex eller Infuse. Jag har testat båda och jag har en licens för Infuse. Infuse tycker jag är snyggt och bra, men jag föredrar My Movies. 

 

När jag skaffade min Dune HD Max så kom jag från HTPC med Kodi. Jag ville dock bort från dator i uppspelningen. På den tiden ansåg många Dune HD Max som en av de bästa och mest stabila spelarna, som hanterade såväl bild som ljud korrekt. Jag har fått för mig att Dune fortfarande är bland de bästa mediaspelarna och eftersom de funkar bra ihop med My Movies så tänker jag köra vidare på detta. 

 

De första UHD-filmerna som jag rippat har jag provspelat med Infuse i ATV 4K och det funkar utmärkt. Det är bara det att det inte blir integrerat med My Movies då. Därför är jag sugen på en ny Dune. Det är dock ingen brådska då jag inte har projektor för 4K. Jag började med att testa om jag kunde få rippning att funka, nu är det uppspelning, sen får vi se... :)



#168

Postad 12 januari 2021 - 19:01

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

en sak är ju väldans klart: Det kommer ta en tid utan dess like att rippa allt - phew. 

 

När jag rippar en Blu-ray till BDMV så tar det c:a 30 min. Att göra MKV tar kanske längre tid, eftersom det ska kodas om då. Jag har gjort om en del filmer till M4V och det tar 2-3 h.

 

Kom på att jag även kan visa att man kan dela sin filmsamling så här, om man vill: https://oc.mymovies.dk/Erik_N



#169

Postad 13 januari 2021 - 08:42

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

När jag rippar en Blu-ray till BDMV så tar det c:a 30 min. Att göra MKV tar kanske längre tid, eftersom det ska kodas om då. Jag har gjort om en del filmer till M4V och det tar 2-3 h.

 

Kom på att jag även kan visa att man kan dela sin filmsamling så här, om man vill: https://oc.mymovies.dk/Erik_N

 

Eftersom du rippar hela innehållet - upplever du det som krångligt att behöva gå via menyer och sådan istället för att bara dra igång filmen? Vad är det som gjorde att vu valde den strategin att kör BDMV ist för exemeplvis MKV? En stor fördel är att man slipper transcoding förstås, å andra sidan kan ju inte ATV spela native BDMV.

 

Tål att tänkas på!



#170

Postad 13 januari 2021 - 10:55

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Att jag valt BDMV är för att jag vill ha med allt som finns på skivan. Jag vill ha tillgång till extramaterial utan att ta fram skivorna igen, de står nedpackade i lådor. Så krångligt är det inte mer än att det blir som att stoppa skivan i en BD-spelare.

Jag tycker det kan vara roligt att se hur de gjort menyer, och vill som sagt kunna se allt som finns på skivan. Är det skivor med bara extramaterial så rippar jag dem med. Om det är trailers jag inte vill se så är det bara att gå förbi dem, direkt till menyn för val av ljud och text.

 

Dune är bland de få spelare som kan spela menyer från BD. Startar man en film från gränssnittet på skärmen får man dock även ett val "BD Lite". Då startar filmen direkt, som om det var en MKV. För att välja ljud och text får man sen trycka på knapparna Audio resp. Subtitle, på samma sätt som man gör med en MKV med flera ljudspår/texter.

 

Med Infuse i ATV kan man spela upp BDMV, men inte med menyer.


Redigerat av Erik_N, 13 januari 2021 - 14:02.


#171

Postad 13 januari 2021 - 13:14

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Föredömligt Erik, stort tack för att du tar dig tid att svara så utförligt. Du har i alla fall hjälpt mig framåt med detta!



#172

Postad 13 januari 2021 - 14:02

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0
Inga problem! Jag uppskattar dina inlägg i trådar om projektorer etc! thumbsup.gif


#173

Postad 14 januari 2021 - 13:50

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Erik, när du äger att du rippar allt, dvs BDMV, men det M2TS du rippar till då?



#174

Postad 14 januari 2021 - 14:23

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Det vet jag inte. Inställningen i My Movies är BDMV, ISO eller Video Converter. Jag väljer BDMV och då skapas en mapp med filmens namn och årtal (eftersom jag ställt in så). I den mappen blir det mappar och filer enligt bild nedan. Vad jag ser blir det precis som om man sätter skivan i skivläsaren i och öppnar den i utforskaren, plus ett par filer för My Movies.

 

Bifogad fil  BDMV.png   213,42K   0 Antal nerladdningar



#175

Postad 14 januari 2021 - 14:30

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Ok,

 

Tänker att filerna i foldern är BDMV, dvs det är foldern medan filerna i foldern säkert är M2TS.



#176

Postad 14 januari 2021 - 14:34

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Ja, är det vad som är på skivan så är det nog det. Det ska bli en exakt kopia.



#177

Postad 14 januari 2021 - 15:26

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Inte för att verka som ett pain in the ass, men har du lust att kolla filerna som ligger i BDMV-foldern och se vad de heter? ;)



#178

Postad 14 januari 2021 - 16:24

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Inga problem! I undermappen Stream ligger rätt många filer med ändelsen .m2ts. En är rätt stor, så den får väl förmodas inne huvudtiteln. :)

 

Bifogad fil  BDMV2.png   816,88K   0 Antal nerladdningar



#179

Postad 14 januari 2021 - 16:40

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Snyggt - läst på lite. MKV är ju en fördel att man kan skala bort det man inte behöver/vill ha t ex audio och subtitles. Men å andra sidan får man HELA innehållet med M2TS, menyer och så går inte med MKV, men å andra sidan äter det plats. 

 

En annan fördel med MKV är att utan mediaspelare kan spela upp filerna utan transcoding med Infuse Pro eller Plex på t ex ATV i ett sovrum. Detta innebär i stort att en hyfsat specad NAS kommer kunna göra jobbet bra - värsting behövs inte. 

 

Förstudien som detta är minst lika kul som det kommer vara att streama i stöllet för att stoppa i skivor :)



#180

Postad 14 januari 2021 - 17:08

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

MKV är helt klart bra för att spara plats, men jag vill inte låsa mig till begränsningarna med att ha tagit bort saker. Jag har istället val en lösning som tar ännu mer plats! 

 

Med My Movies app (i telefon eller padda) så kan jag starta uppspelning av film på min Dune mediaspelare. Det finns även ett val för att se filmen direkt i appen, men det funkar inte med BDMV. 

My Movies har en Video Converter och eftersom jag vill ha filmerna anpassade för enheter från Apple så väljer jag att göra M4V-filer. Jag tar med ljudspår för både 2.0 och 5.1, men inga undertexter (eftersom jag inte vill ha dem inbrända).

De här filerna lagrar jag på en NAS, vid sidan om min stora server. Även om Infuse kan läsa BDMV så har jag ställt in appen i såväl ATV som telefon och padda på denna filmmapp. Det här är mest för att det är roligt att testa lite hur det funkar. Hittade en billig NAS på Tradera, så utrymmet kostar mig inte så mycket. 

 

Så har man bara utrymme är det inga problem att köra parallella system med BDMV och M4V. Eftersom jag använder My Movies för att konvertera lägger det till sökvägen till filmen på NAS:en, det kan hantera två extra sökvägar. Vid konverteringen används en temp-mapp på servern och när konverteringen är klar så flyttas mappen till NAS:en.

 

För att lägga till filmer i kön så använder jag My Movies app, där jag även kan se hur långt som är klart. Varje film tar 2-3 h att konvertera. Så här ser det ut när det pågår:

 

Bifogad fil  Video Converter.png   567K   0 Antal nerladdningar



#181

Postad 15 januari 2021 - 08:02

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Coolt att du tänkt till!

 

Jag tänker en uppsättning med angingen en Dune eller Zappatti i Bion, sedan ATVs i vardagrummet och dess TV samma i kidsen rum. Jag vill helst ha ett format som fungerar i okomprimerat i bion - det är ett grundkrav så klart och där fungerar både M2TS och MKV, och jag villl ha möjlighet att ATV ska kunna läsa och spela upp filerna utan transcoding - då verkar angingen Infuse eller Plex göra det jobbet, även i de fall man vill använda en padda i sängen t ex. 

 

Så vill bygga upp digitalt utan att anpassa för viss mediaspelare eller att jag måste ha en monster-NAS och som är hållbar över tid, kommer aldrig lägga jobbet att digitalisera mer än en gång. Sedan är ju frågan hur mycket detta får kosta. jag har 1000 filmer varav 150 UHDs resten Blu-rays med några få DVDs. Det är ju inte lite utrymme vi pratar om. Tänkte en 8-bays NAS, men 12 eller 14 TB-diskar i - bara där är vi närmare 20k. För visso behöver inte alla diskar köpas in på en gång så klart - det kommer ta ungefär ett år att digitalisera om jag snittar tre filmer om dagen.  



#182

Postad 15 januari 2021 - 12:19

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Det är ju inte lite utrymme vi pratar om. Tänkte en 8-bays NAS, men 12 eller 14 TB-diskar i - bara där är vi närmare 20k. För visso behöver inte alla diskar köpas in på en gång så klart - det kommer ta ungefär ett år att digitalisera om jag snittar tre filmer om dagen.

Lite OT, men ....

Köp WD Elements-diskar från Amazon, och strippa.

Sitter som oftast NAS-diskar i dom lådorna.

En 14TBare kostar ca 2100kr när de har rea, mot en "vanlig" NAS-disk som ligger på minst 3500kr, enligt Prisjakt.

Googla på wd elements shuck eller wd easystore shuck.

Redigerat av frollic, 15 januari 2021 - 12:27.


#183

Postad 15 januari 2021 - 13:12

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Tack Frollic, grym input!



#184

Postad 15 januari 2021 - 14:05

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Bra tips frolic!

 

Om du väljer att köra med BDMV och använda My Movies för att kopiera skivorna så kan jag rekommendera att köra med en riktig server istället för en NAS. Funkar med olika varianter på Windows Server 2008 och 2012 med Essentials samt WHS 2011.

 

Som jag nämnde tidigare så bytte jag nyligen server. Köpte en begagnad Dell med 4x4 TB. Satte i en SSD för systemet, en BD-XL-läsare och flyttade 3x8+6 TB med filmer från mina gamla server. Min gamla server hade några diskar till, men där flyttade jag filmerna till de som satt i den nya. Behöver jag mer utrymme så börjar jag nog byta ut de äldsta och minsta diskarna mot nya stora. Har dock även en NAS som jag kan lägga en del på. Jag har även ett SATA-kontrollerkort i mina gamla server som jag skulle kunna sätta i den nya, och ha upp till åtta diskar i en extern låda.



#185

Postad 15 januari 2021 - 14:21

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Lite OT, men ....

Köp WD Elements-diskar från Amazon, och strippa.

Sitter som oftast NAS-diskar i dom lådorna.

En 14TBare kostar ca 2100kr när de har rea, mot en "vanlig" NAS-disk som ligger på minst 3500kr, enligt Prisjakt.

Googla på wd elements shuck eller wd easystore shuck.

mmm så var det nog innan, men börjar komma in rapporter om att det inte längre är "white.label" red- nas diskar längre utan några andra.



#186

Postad 15 januari 2021 - 14:26

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

mmm så var det nog innan, men börjar komma in rapporter om att det inte längre är "white.label" red- nas diskar längre utan några andra.

kan bero vilken storlek du köper.

 

>= 8TB är fortfarande NAS, de mindre kan ju numera dessutom vara SMR, vilket är ännu sämre.

https://www.minhembi...howtopic=339766

 

Folk har tom fått DC NAS/NAS PRO diskar den senaste tiden.

 

Postat på ett annat forum i mitten på Dec:

Jag fick precis hem en ny WD Mybook 10TB ....

....

Device model: WDC WD100EZAZ-11TDBA0
Model family: WDC HGST Ultrastar He10

 

Ultrastar HE10 är enterprise grade-diskar.

 

Här är en annan post som är en mån gammal

 

Inside they are either WD140EDFZ or WD140EMFZ, so basically either air filled or helium filled white-label 5400rpm WD reds.


Redigerat av frollic, 15 januari 2021 - 15:29.


#187

Postad 15 januari 2021 - 15:08

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Ja, man vill väl ha samma disk typ, segt o blanda.. air filled or helium filled 

 

"WD80EFAX-68LHPN0, which is the helium-filled 8GB model. This is the model you should be looking for. There's another model, WD80EFAX-68KNBN0, which is air-filled, runs 10-15 degrees hotter & is noisier. It is ~20% faster though. Depending on your use cases, you might want that one instead. In which case don't buy this one that Komplett sells. BTW I think it's a complete joke that Western Digital sells two disks with completely different characteristics (performance, thermal behavior, noise) while having the same model number WD80EFAX."



#188

Postad 23 januari 2021 - 10:04

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Tänkte att detta kanske kan vara intressant för vissa. Ny Dune med V10-engine är ju väldigt intressant skulle jag säga. 

  

https://www.futeko.c...ducts/MP112.php    



#189

Postad 23 januari 2021 - 10:42

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Ja, den ser intressant ut! Ser ut att vara identisk med HD Pro 4K II Plus, men klarar även Dolby Vision då. Det var väl egentligen det enda som saknades på den tidigare.

 

Förmodar att Pro 4K II Plus utgår nu, står ändå att den är slut för det mesta. Pro Vision 4K Solo ska gå att beställa 5 februari: https://www.futeko.c...&sort=relevance


Kollade på Dunes webbplats nu och där står det så här: 

 

 

 

Dune HD Pro 4K Plus II

 

SOLD OUT

An improved version of this model is available:
Dune HD Pro Vision 4K Solo

 

Mer om den spelaren här: https://www.dune-hd....-vision-4k-solo



#190

Postad 24 januari 2021 - 12:23

subban
  • subban
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Bifogad fil  Pro_Vision_4K_Solo_1_2000x.png   293,13K   0 Antal nerladdningar Hardware Compatibility

HDD models to be used as an internal HDD.

For player models supporting an internal HDD (such as Dune HD Mini, Dune HD Center, Dune HD Base, Dune HD Base 2.0, Dune HD Base 3.0, Dune HD Max, Dune HD Smart H1, Dune HD Smart D1), please consider the following recommendations:

  • Use HDD with a suitable heat emission level. The exact suitable HDD models may depend on various factors, such as the ambient temperature and player cooling and airflow conditions. Generally, it is recommended to use HDD models with the smallest possible RPM value (e.g. 5400 RPM), smallest possible number of platters (e.g. 1 or 2 platters), and specially optimized for reduced power consumption and heat production and for use inside A/V equipment (e.g. Western Digital Green Power series).
  • For example, HDD models such as Western Digital WD5000AACS (500 GB, 5400 RPM, 2 platters) and Seagate ST31000528AS (1000GB, 7200 RPM, 2 platters) are typicaly suitable.
  • HDD models with high heat production, such as Seagate ST31500341AS (1500 GB, 7200 RPM, 4 platters) are not suitable and must not be used.

https://dune-hd.com/...storage_devices

 

Det verkar inte som att vilken HDD som helst är kompatibel med DUNE,  utan endast  lite mindre och långsammare som WD Green power passar bäst.


Redigerat av subban, 24 januari 2021 - 14:01.


#191

Postad 28 januari 2021 - 17:43

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Dök upp en ny modell i dag, Dune HD Max Vision 4K.

 

Max_Vision_4K_1_2000x.png?v=1611349917

Max_Vision_4K_3_2000x.png?v=1611349920

Premium full-sized 4Kp60 Dolby Vision & HDR10+ Media Player on Realtek RTD1619 with 2 HDD racks and Hi-Fi audio.

 

  Advanced connectivity, 2x HDD: hot-swap + internal, Hi-Fi audio DAC, High-End toroidal PSU, premium case, OLED display.

 

https://www.dune-hd....d-max-vision-4k

https://www.futeko.c...ducts/MP114.php

 

Plats för två hårddiskar, bättre D/A-omvandlare samt balanserade analoga utgångar m.m. är väl inget jag känner behov av för att spela film, men kan kanske var kul för någon.

 

Ser att Futeko nu lagt pre-order från 1 februari för Pro Vision 4K Solo. Är rätt sugen på att beställa en sån på måndag. :)

 

 



#192

Postad 28 januari 2021 - 17:58

subban
  • subban
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

De släpper ju en ny spelare i halvåret ! :)  Tror ändå att jag skulle bli belåten med Pro Vision 4K Solo, funderar också på att beställa denna så snart det är möjligt.



#193

Postad 29 januari 2021 - 15:45

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

De släpper ju en ny spelare i halvåret ! :)  Tror ändå att jag skulle bli belåten med Pro Vision 4K Solo, funderar också på att beställa denna så snart det är möjligt.

 

Njae - Dune brukar verkligen inte släppa spelare i onödan. Jag gissar att dom blev väldigt överraskade när ett annat företag släppte spelare med det uppdaterade RTD 1619DR med Dolby VS10 chipset, när de själva släppte den uppdaterade HD Pro 4k II utan Dolby VS10 funktionen. 

Varför dom då släpper Plus II modellen utan det uppdaterade chippet klart senare, känns ju minst sagt mycket märkligt. Låter den vara ute ett par månader och sen byter chipset.

Att Dune sen släpper en ny Max Vision är väl egentligen inga konstigheter, lär inte sälja speciellt många av den modellen alls då den är väldigt dyr.

 

Jag går bara och väntar på att det ska komma en uppdaterad Hd Pro 4k Vision. Dom två modellerna som finns ute nu är helt enkelt för dyra för att jag skulle vara intresserad. Men, jag sitter inte i sjön, Shielden täcker mitt behov just nu.  



#194

Postad 29 januari 2021 - 23:32

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
Finns ju alltid  UHD3000 HIFI 4K UHD Media Play samt Zappiti Pro 4K HDR.
Har själv en Zidoo Z9S som fungerar bra,, inga att klaga på förutom att den ser lite "pluttig ut" bland allt annat i skåpet :P
Hade velat haft en 19" spelare utan massor med "ljud"utgångar och hdd-bays..

Redigerat av ncc1701e, 30 januari 2021 - 11:58.


#195

Postad 31 januari 2021 - 10:54

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Ja, visst kunde det var snyggt med en sådan spelare i fullbredd. Jag har dock min inne i ett skåp, så jag ser den ändå inte.

 

När jag köpte min HD Max så behövde jag inte heller skivläsare eller plats för hårddisk, men det var den som ansågs ha bäst bild och funktion då. Dessutom kunde de mindre modellerna inte skicka ut LPCM 7.1, vilket är ett krav för mig.

 

De andra spelarna du nämner är inte av intresse för mig, då de inte kan integreras med My Movies på samma sätt (starta uppspelningen från deras app).

 

För att även återkoppla till förra inlägget så håller jag med om att det nästan måste ha varit ett misstag att släppa modellen som inte klarade Dolby Vision, när detta redan fanns hos konkurrenter.

 

Egentligen skulle jag också kunna klara mig bra med en Pro Vision 4K utan plats för inbyggd hårddisk, men vill som sagt gärna ha den där extra HDMI-utgången. Jag kan dock inte se att en Max Vision 4K tillför något jag behöver. Bilddelen verkar vara precis samma, så det är inget att vinna där. Bättre analoga utgångar för ljud har jag inget bruk för.

 

Såg nyss att Pro Vision 4K Solo står som "In stock" hos Futeko och nu kunde jag inte hålla mig längre, så jag beställde en. Betalde med Paypal och det blev 3805 kr med frakt, sen får vi se vad som tillkommer i tull och moms. https://www.futeko.c...ducts/MP112.php

 

Jag har inte projektor för varken 4K, HDR eller DV och än så länge bara fem filmer på UHD. De dubbla fjärrarna kommer jag inte ha mycket nytta av då jag använder en Logitech Harmony eller styrning från My Movies app för det mesta. Hårddisk kommer jag inte montera, då alla filmer finns på server. Dubbla HDMI kan komma till användning om jag köper ny projektor för försteg.

 

Det var dock länge sen jag köpte något till hembion och jag har lite förhoppning om att den här spelaren är lite snabbare än min gamla. Sen har den ju nyare chip för bild, men jag vet inte om jag kan förvänta mig nån skillnad med min gamla Sony VPL-VW95ES. Det ska i alla fall bli kul att testa en ny mediaspelare! :)



#196

Postad 31 januari 2021 - 11:12

subban
  • subban
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Det blev en beställning av Pro Vison 4K Solo här också, Jag betalade i GBP och kan därför inte se exakt vad det kosta i Skr, det blir först i morgon. Kul ska det bli med en ny mediaspelare idag sitter jag med en Boxee box som nu gjort sitt. :D



#197

Postad 31 januari 2021 - 11:55

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Roligt att du också beställt en! När jag betalar med kort brukar jag alltid betala i lokal valuta, då växlingskursen brukar bli bäst då. Nu gick kortbetalningen via Paypal och då valde jag att betala direkt med Paypal istället, och då skedde växlingen direkt. Ska bli intressant att se om det blir nån skillnad mot vad det blir för dig.

 

Med en Boxee Box innan blir det nog en större uppgradering för dig än för mig! :)

 

 



#198

Postad 31 januari 2021 - 12:15

subban
  • subban
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Jag betalde också med Paypal, men denna gången  kryssade jag i alternativet växla i  kortägares bank. Kan röra sig om någon hundralapp men som sagt ska bli kul att se om det skiljer sig något när allt är klart. Kan bli fint att få lite support även här på sida kanske om problem uppstår. :)



#199

Postad 31 januari 2021 - 18:22

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Vad kul att det snart finns möjlighet att få utlåtande kring den nya Dune-spelaren med Dolby Vision. Även om man inte använder Dolby Vision, så kan man använda VS10-engine till 1080p-material. Det blir en väldigt tydlig effekt, med en klart ljusstarkare bild som resultat. Jag kunde uppskatta effekten på många serieavsnitt, men för film blev det inte riktigt lika bra. 

 

Jag kan ju önska, att Dune valde att inte hoppa på Dolby Vision-varianten på 1619-chipet för att det fanns för mycket buggar i början. Att Dune har utvecklat mjukvaran innan de släpper spelare på marknaden. För konkurrenten med Dolby Vision-spelare på marknaden fungerar ju inte optimalt skulle jag säga. 



#200

Postad 01 februari 2021 - 19:18

subban
  • subban
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Nu har Paypal dragit 316,99 GBP för min Pro Vison 4K Solo och det blev 3638,89 Skr när växling sker hos SEB, sen tillkommer tull och moms men frakt ingår. den är skickad och jag ser fram emot att den snart landar hemma hos mig. Det får väl bli lite unboxing teaser.  :wub: 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.