Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Diskutera gärna kablar här =)

57 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 maj 2017 - 10:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Jag tänkte att vi kan skapa en kabeldiskussionstråd här, mycket för att samla alla dessa diskussioner som dyker upp här och var och fokusera dessa i en tråd. Här kan vi ex prata resistanser, induktanser eller bara subjektiva beskrivningar av hur ljudet förändras. Det finns ett behov av en sån här tråd. Tyvärr är det omdebatterat och folk blir avstängda och trådar låsta. Är det någon ide att försöka mana till att få folk att skriva med lite respekt till varandra? Osäkert. Men man kan ju alltid prova =)

​Shoot =)



#2

Postad 08 maj 2017 - 11:22

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Ju dyrare desto bättre ljud. It's on!



#3

Postad 08 maj 2017 - 11:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Dat trigger! :D
Fast många talar ju också om olika ljudideal från olika märken :)

#4

Postad 08 maj 2017 - 12:12

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

om det är ok att diskutera hdmi kablar också? så kan jag nämna att vissa tror att hdmi kabel ger bättre bild, stämmer det tror ni?



#5

Postad 08 maj 2017 - 13:08

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

om det är ok att diskutera hdmi kablar också? så kan jag nämna att vissa tror att hdmi kabel ger bättre bild, stämmer det tror ni?

Det beror på, om skärmen bara har DVI så tror jag teorin faller.

#6

Postad 08 maj 2017 - 13:10

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

... vissa tror att hdmi kabel ger bättre bild, stämmer det tror ni?

Bättre bild jämfört mot vad?


Redigerat av Buddypresley, 08 maj 2017 - 13:11.


#7

Postad 08 maj 2017 - 14:26

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Hdmi är tillåtet. Angående den kabeln så finns det ju gamla kablar med begränsad bandbredd (riktigt gamla kablar). Här lär det vara skillnad.

http://m3.idg.se/2.1...r-kabel-bluffen
Det här testet om kablar kan nog vara aktuellt i frågan.

#8

Postad 08 maj 2017 - 15:48

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Bättre bild jämfört mot vad?

jag menade typ: 249:- hdmi vs 599:- hdmi bildmässigt, ny bluray till ny TV, kan man se skillnaden?

(samma tv, samma bluray samma allt förutom hdmi kablen då)


Redigerat av hundrakg, 08 maj 2017 - 15:48.


#9

Postad 08 maj 2017 - 16:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

jag menade typ: 249:- hdmi vs 599:- hdmi bildmässigt, ny bluray till ny TV, kan man se skillnaden?
(samma tv, samma bluray samma allt förutom hdmi kablen då)

Kolla inlägg nr 7

#10

Postad 08 maj 2017 - 16:22

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo, läser det nu, dock vet jag själv mitt svar på frågan, men undrade mest om någon annan har nåt att säga, då att det är skillnad i kablar, enligt HiFi klubben så är det skillnad, de kan se det utan tvekan.... hehe



#11

Postad 08 maj 2017 - 16:26

FenioN
  • FenioN
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Har van den hul clerwater nu som är lite korta men funkar fortsätta med dessa eller mina xtz fördigterminerade?

#12

Postad 08 maj 2017 - 20:03

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

sen kan man vända på de hela, köper ni hdmi kabel för 69kr till en bluray spelare och receiver som kostat 50.000?

 

jag köper ändå trots att jag inte tror dyrare ger bättre bild, en kabel som stämmer lite in på anläggningen jag har, som exempel kostar min hemmabio anläggning 60K(receiver, högt, subbar och bluray), där köper jag hdmi kablar för ca 200-300kr styck, billigare än så skulle kännas "fel"...  :unsure: , men visst en anläggning för 8K skulle jag väl kunna köpa en hdmi kabel för 69kr...



#13

Postad 09 maj 2017 - 08:29

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

sen kan man vända på de hela, köper ni hdmi kabel för 69kr till en bluray spelare och receiver som kostat 50.000?

 

jag köper ändå trots att jag inte tror dyrare ger bättre bild, en kabel som stämmer lite in på anläggningen jag har, som exempel kostar min hemmabio anläggning 60K(receiver, högt, subbar och bluray), där köper jag hdmi kablar för ca 200-300kr styck, billigare än så skulle kännas "fel"...  :unsure: , men visst en anläggning för 8K skulle jag väl kunna köpa en hdmi kabel för 69kr...

Jag köper en hdmi-kabel som fungerar och har god kvalitet oavsett pris på blurayen. Man hamnar väl på ett par hundra kr för en sådan. Erfarenheten får avgöra vad som handlas in. No name från Aliexpress går bort. Har några från Vivanco inköpta på Mediamarkt. Inga problem.



#14

Postad 09 maj 2017 - 09:44

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

sen kan man vända på de hela, köper ni hdmi kabel för 69kr till en bluray spelare och receiver som kostat 50.000?

 

jag köper ändå trots att jag inte tror dyrare ger bättre bild, en kabel som stämmer lite in på anläggningen jag har, som exempel kostar min hemmabio anläggning 60K(receiver, högt, subbar och bluray), där köper jag hdmi kablar för ca 200-300kr styck, billigare än så skulle kännas "fel"...  :unsure: , men visst en anläggning för 8K skulle jag väl kunna köpa en hdmi kabel för 69kr...

 

Fungerar den så fungerar den. Jag skulle m.a.o. inte köpa en annan kabel för att det jag ansluter till är "dyrt". Bra nog är bra nog.

 

Jag skulle nog däremot inte chansat och köpt den för 69:- p.g.a. att jag vet att risken då är stor att den inte är byggd enligt spec och då inte fungerar som den ska. Jag betalar m.a.o. gärna lite mer för att slippa eventuellt strul.



#15

Postad 09 maj 2017 - 10:25

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

bra argument ni tar fram, håller med, jag tror de kan brista i tillverknings spec om kabeln är för billig och framför allt från en källa man aldrig hört talas om.

att lägga 200-300 kr för en hdmi är rimligt, man betalar för att det till mycket stor chans fungerar som de ska samt att kvaliten hur kabeln är uppbyggd och material man använt är gott nog.

 

Visst då borde man tro att dyrare kablar är ännu ett snäpp bättre? visst de kan de vara i många aspekter, dock kan de flippa ut ibland tycker jag, hdmi kablar med andra material än vad som är "normalt", hdmi kablar med EN riktning(yepp de dyra kablarna från hifiklubben har detta), vad de nu ska vara för skillnad? jag tror de kan bli fel om man överdriver också, en kabel ska vara bra gjord enligt spec, bra material, bra skärmning och passa bra, allt över det är nog bara lull lull för att tjäna pengar.


glömde säga, beställde en nonamne hdmi från ebay, den strulade ibland så mycket att jag trodde de var fel på min dator/nätdel samt min receiver, skapade en tråd om detta för ett tag sedan att bilden bröts ibland hela tiden med jämna mellanrum, det var den billiga hdmi kabeln som spökade, den slängdes byttes ut o vips nu funkar datorn till receivern utan avbrott...  så visst kan billiga kablar vara dåliga, men inte i bilden, utan mer annat som kan spöka, men de märker man. OCh det är därför man ska köpa hdmi kabel som man vet funkar, värre än så behöver de inte vara, funkar de så funkar de.



#16

Postad 10 maj 2017 - 14:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

HiFi-klubbens billigaste högtalarkabel ger hörbart bättre ljud än lampsladdar, påstår dom på sin hemsida.

När jag sen frågade om dom verkligen kunde höra skillnad mellan deras billigaste 1.5mm2-kabel och en lampsladd med samma diameter så sa dom, troligtvis inte. Hmm...?

https://www.hifiklub...te-edition-sc1/



#17

Postad 10 maj 2017 - 15:26

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo ibland skjuter sig hifiklubben själv i foten med uttalanden, de borde nog dämpa deras påståenden lite då de ska framstå som "experter" inom hifi och ljud.

 

Att säga att en hdmi kabel av dyrare slag överför fler "ettor och nollor" än en biligare, njaaaaaaa???  hehe , vem tror på det.

Visst, en hdmi kabel från allibaba för 9kr mot em 1000kr från hifiklubben, så kanske det går att mäta upp någon droppad etta vid överföring(men de beror nog på dålig kontakt isf), men att man skulle tappa information på en vanlig hdmi kabel för 300kr och få fler digitala ettor och nollar levererade med en 1000kr s kabel, haha...  ja jisses



#18

Postad 10 maj 2017 - 19:31

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Finns det någon som gjort REW-mätningar i syfte att jämföra olika högtalarkablar?

#19

Postad 10 maj 2017 - 20:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

en rewmätning, om det är rumsmätningen du syftar på skulle inte mäta något sånt. tänk hur många fler faktorer som spelar in. om du skulle testa göra fem rew-mätningar med samma system efter varandra så skulle du se skillnad på samtliga fem från varandra. därför går det inte att föreslå en rewmätning för att mäta en kabels påstådda påverkan på ljudet, just eftersom rew i sig inte är ett reliabelt mått.



#20

Postad 11 maj 2017 - 06:27

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Men under ideala förhållanden i någon sorts ljudkammare och med sofistikerad utrustning/mjukvara skulle det väl fungera?

#21

Postad 11 maj 2017 - 08:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Högtalarkablar med strömriktningspil??? Åt vilket håll går växelström?



#22

Postad 11 maj 2017 - 09:29

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

hdmi kablar från hifiklubben med riktning som ger bättre bild synbart  :D  finns ju, men högtalarkablar, de var nåt nytt  :o



#23

Postad 11 maj 2017 - 09:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Var har du hittat sådana högtalarkablar. Supra har pil på sina RCA kablar men det beror på att jordningen är ansluten olika i vardera ände.

xnew-2015-main-thunder-speaker-wire_2_14VDHOME.jpgNaim-NACA5-directional.jpg


Redigerat av Buddypresley, 11 maj 2017 - 09:45.


#24

Postad 11 maj 2017 - 11:48

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

.


Redigerat av Buddypresley, 11 maj 2017 - 11:48.


#25

Postad 11 maj 2017 - 12:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Men under ideala förhållanden i någon sorts ljudkammare och med sofistikerad utrustning/mjukvara skulle det väl fungera?

Nej, tyvärr så har vi inte så exakta instrument för att mäta upp ett uppspelat ljud. Även med perfekta förhållanden så skulle det bli skillnad i ljudet på grafen tyvärr.

#26

Postad 11 maj 2017 - 13:10

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Nej, tyvärr så har vi inte så exakta instrument för att mäta upp ett uppspelat ljud. Även med perfekta förhållanden så skulle det bli skillnad i ljudet på grafen tyvärr.

Skulle det verkligen det?

 

Jag tänker mig en uppställning i ett ekofritt rum, högtlare och mikrofoner på stativ, dörren stängd, kablarna kopplas om utifrån på något sätt. (Kanske via en baffelvägg på en sidan rummet, så kablarna befinner sig utanför den ekofria kammaren)



#27

Postad 11 maj 2017 - 13:28

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Enklare skulle väl vara att sätta en gate på signalen? Att mäta högtalare utan rumspåverkan hemma med väldigt god precision över 1000 Hz är ju inga problem.

 

Men det svåra är ju att man då bara kan konstatera att ingen skillnad kunde uppmätas med avseende på frekvens sett till ljudnivå, vid en specifik ljudnivå, med den specifika kringutrustningen.

 

Det enda vettiga sätet för att undersöka den eventuella skillnaden i kablars påverkan är att ta en person som säger sig höra skillnad och få den att göra blindtest. Då låser man inte in sig på en aspekt som man misstänker ligger bakom den upplevda skillnaden. Det är egentligen först efter ett lyckat blindtest som det blir intressant att mäta på andra sätt, för att kartlägga den faktiskt existerande skillnaden.



#28

Postad 11 maj 2017 - 13:35

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

 

 

Det enda vettiga sätet för att undersöka den eventuella skillnaden i kablars påverkan är att ta en person som säger sig höra skillnad och få den att göra blindtest.

Problemet är att den som säger sig höra skillnad vill inte göra ett blindtest.



#29

Postad 11 maj 2017 - 14:34

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Skillnad mellan kablar. 8 met. 0,75 mot 8 met. 2,5.

kabelmatningjamo.jpg

http://www.ljudfokus...talarkablar/56/



#30

Postad 11 maj 2017 - 14:58

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

det där var lite intressant, dock så kan man kanske säga att för tunn kabel inte är de bästa... vilket kanske är ganska logiskt, men att den ger toppar på ställen över registret i vissa register är intressant. intressant vore att få se lite högre effekter och mäta dist också då..



#31

Postad 11 maj 2017 - 15:04

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

det där var lite intressant, dock så kan man kanske säga att för tunn kabel inte är de bästa... vilket kanske är ganska logiskt, men att den ger toppar på ställen över registret i vissa register är intressant. intressant vore att få se lite högre effekter och mäta dist också då..

Om högtalarens impedanskurva är rak over hela registret så blir skillnaden lika för alla frekvenser.

Sen om 0.75-kabeln kortas av till ca 2,5 meter så blir mätningen gentemot en 8 meters 2,5-kabel lika.



#32

Postad 11 maj 2017 - 15:04

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Ökar man resistansen i kabeln kommer de frekvenser med lägst impedans drabbas mest. En högtalare med mycket varierande impedans som stundtals är väldigt låg är alltså mest känslig för för tunna kablar.



#33

Postad 11 maj 2017 - 22:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Skulle det verkligen det?

Jag tänker mig en uppställning i ett ekofritt rum, högtlare och mikrofoner på stativ, dörren stängd, kablarna kopplas om utifrån på något sätt. (Kanske via en baffelvägg på en sidan rummet, så kablarna befinner sig utanför den ekofria kammaren)

Ja, definitivt. Du kan testa att göra en sån mätning hemma om du har rew och se hur olika graferna är. Samma sak kommer hända i ekofria rum. Man måste alltid använda en utjämning och inte ens då tror jag att resultatet skulle replikeras exakt i 10 mätningar på rad, trots exakt samma förutsättningar.

#34

Postad 12 maj 2017 - 07:14

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Nu har jag bara kört mätningar med XTZ Room Analyser, äldsta versionen, och får då oerhört varierande resultat mellan mätningarna. Nästan så att det blir oanvändbart för mig även om enstaka resultat ligger nära varandra. Om proffsen också har samma utmaningar lär eventuella kabelmätningar inte kunna bevisa att hörbara skillnader finns.

Grafen ovan där en 0,75 mm2 kabel mäts mot en 2,5 mm2 var trots det intressant då resultaten är i det närmaste identiska så när som på ljudnivå. Kan någon uppfatta en halv decibels förstärkning som ett bättre ljud?

#35

Postad 12 maj 2017 - 07:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0


Grafen ovan där en 0,75 mm2 kabel mäts mot en 2,5 mm2 var trots det intressant då resultaten är i det närmaste identiska så när som på ljudnivå. Kan någon uppfatta en halv decibels förstärkning som ett bättre ljud?

Samma typ av mätning har gjorts på McIntosh laboratorium

http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm



#36

Postad 12 maj 2017 - 07:54

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

 Kan någon uppfatta en halv decibels förstärkning som ett bättre ljud?

jag hör det ganska lätt, det är rätt mycket tycker jag, mer än 10% mer i effekt från förstärkaren som motsvarighet.

 

Dock vet jag inte att det kanske är vanligt att köra med så tunnkabel så långa sträckor, men visst till surround högt bak så?



#37

Postad 12 maj 2017 - 08:23

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag som gammal bil spl snubbe, som tävlat en del inom billjud vet ju att tunna kablar var direkt mätbart och hörbart i alla fall, men visst, de var iof oftast flera tusen watt jag hade då, speciellt till basarna. men tunna kablar är aldrig bra,



#38

Postad 12 maj 2017 - 11:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
40 inlägg senare utan att någon fått sparken från forumet? Dafuq?

#39

Postad 12 maj 2017 - 12:31

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag bytte från en skog av olika högtalarkablar alla 2,5 mm2 koppar och aluminium till alla 4 mm2 koppar mest för att jag och en jag känner gjorde beräkningar hur långa (längst 13 m) högtalarkablar påverkar förstärkaren och 4 mm2 passade bäst.

Om vi räknar bara på koppar...13 met 2.5 mm2 = 0,17 ohm. 13 met 4mm2 = 0,11 ohm. Gick det att höra nån skillnad?

http://www.epanorama...ndex=calc_cable



#40

Postad 12 maj 2017 - 13:53

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Ja, definitivt. Du kan testa att göra en sån mätning hemma om du har rew och se hur olika graferna är. Samma sak kommer hända i ekofria rum. Man måste alltid använda en utjämning och inte ens då tror jag att resultatet skulle replikeras exakt i 10 mätningar på rad, trots exakt samma förutsättningar.

Fast att man får så stora variationer är ju åtminstone till del pga att en förflyttning bara en millimeter åt sidan kommer att påverka väldigt mycket för högre frekvenser, framför allt om det finns mycket reflektioner. Om du i ett ekofritt rum fortfarande får variationer är det då för att högtalare/förstärkare inte klarar att spela exakt samma sekvens flera gånger, eller skulle det vara i algoritmen som räknar fram det problemet uppstår?

 

Känner mig långt ifrån övertygad, jag tror inte du hade haft de problemen i ett ekofritt rum med fast monterad utrustning.



#41

Postad 12 maj 2017 - 14:10

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Samma typ av mätning har gjorts på McIntosh laboratorium
http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm

Intressant läsning!

Det här utsnittet sammanfattar nog saken relativt väl. Herr Russell har då testat sin förmåga att höra skillnader mellan lampsladd och två dyra högtalarkablar:

The test proved his point. When I took the test, I was unable to hear any differences using several different 8-ohm speaker systems. BUT, when I deliberately played one particular 4-ohm speaker and I switched to the line cord position, I could hear differences. I knew this system dipped down to 2.6 ohms in one frequency range, and 3 ohms in another. It verified that differences can be heard if the wire is too light for a lower impedance system. A system this low in impedance requires heavier wire. After replacing the line cord with a heavier line cord of equal length, differences could no longer be heard.

More often than not, a controlled test like this is ignored and the wire being used is known and the delay in connecting the other wire for comparison is too long. Even worse, when the new wire is installed and no comparison is made at all except for the memory of what the previous wire might have sounded like, the test can be completely invalid. Of course, when the new wire is known and all the hype is fresh in mind and/or expectations are high, believing can then be what is heard and not the wire.


Jag kör själv en Hegel H360 och Dynaudio S3.4. Under inspelningen tyckte jag mig höra sämre bas med ett par Chord Oddysey än med Kjell & Company 4mm2 kopparkabel av enkel sort. Jag blev förvånad då jag (naivt) trott att den dyrare kabeln skulle ge bättre ljud än min gamla tjockkabel och därmed hade en psykologisk morot att höra skillnad till Chords fördel. Frågan är om mina högtalare utgör en tuff last i de lägre registren? Finns det t o m någon mätning/graf över denna högtalares motstånd vid olika frekvenser?

Edit: enligt den här sidan dippar LE-varianten av S3.4. ned till 2.2 ohm vid 107 Hz. Är det tillräckligt för att Chord Oddysey ska begränsa outputen?
http://www.analogues...our S3.4 LE.pdf

Redigerat av Saturnus, 12 maj 2017 - 14:26.


#42

Postad 12 maj 2017 - 20:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Fast att man får så stora variationer är ju åtminstone till del pga att en förflyttning bara en millimeter åt sidan kommer att påverka väldigt mycket för högre frekvenser, framför allt om det finns mycket reflektioner. Om du i ett ekofritt rum fortfarande får variationer är det då för att högtalare/förstärkare inte klarar att spela exakt samma sekvens flera gånger, eller skulle det vara i algoritmen som räknar fram det problemet uppstår?

 

Känner mig långt ifrån övertygad, jag tror inte du hade haft de problemen i ett ekofritt rum med fast monterad utrustning.

jag är först och främst säker på att det är skillnader i micen som skulle orsaka mätskillnaderna, och EVENTUELLT högtalarna i andra hand. men absolut närmast ligger det micen fångar upp och sen ritar upp i programmet som man använder. 

 

det kan vara extra intressant att köra ex rew vattenfall i sitt rum. även om man går ut ur rummet och gör tio mätningar så kommer alla att se lite olika ut, oavsett hur bra rum man faktiskt har. men absolut, ett helt ekofritt rum skulle ge optimala förutsättningar. dock så räcker det inte för att uppnå exakt samma mätningar om och om igen.



#43

Postad 19 maj 2017 - 17:49

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Lite konsumentupplysning:


"Helhet och åter helhet. Här får vi just en
sådan kabel där det finns mycket att hämta, en
kabel som man kopplar in och närmast direkt
gläder sig åt så bra helheten fungerar. Vi har
provat många - många - väsentligt dyrare
kablar som inte kan skapa den där helheten som
faktiskt är grundpelaren för hela
musikupplevelsen. Här finns gott om detaljer i
den öppna diskanten, en fast och rapp bas och
ett mellanregister där röster låter som röster
ska. Ett klart prisvärt alternativ!"
High Fidelity

HD-TDC är den absoluta prestigemodellen i Real
Cable´s högtalarkabelsortiment, vars
uppbyggnad av ledare, avskärmning och
kontakter håller en extremt hög teknologi och
är av bästa materialval.
Denna högtalarkabel har hela 12 ledarsektioner
som är individuellt isolerade från varandra
enligt en princip kallad Quasi-Litz, vilket
ger en mer precis distribution av olika
signalfrekvenser i ledarna. Varje ledare är
unik till de andra, då de alla har helt olika
uppbyggnader. Denna avancerade teknik, som
Real Cable tagit till maximum i HD-TDC, kallas
för TDC (Time Difference Control), vilket
innebär att ledarkanalerna är tillverkade med
olika grova kardeler i ledarkanalerna. Denna
medför att de olika frekvensregistrena (bas,
mellanregister och diskant) överförs utan
tidsförskjutning, vilket ger ett väldigt
fasstabilt beteende.

😂😂

#44

Postad 19 maj 2017 - 18:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

ja, jädrans... undrar vad det är för dina kablar inne i folks högtalare? :D



#45

Postad 19 maj 2017 - 20:27

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

ja, jädrans... undrar vad det är för dina kablar inne i folks högtalare? :D


Ja där inne brukar det inte vara särskilt fancy kablar precis.

#46

Postad 19 maj 2017 - 22:06

INSANE-145
  • INSANE-145
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Jag har för mig att B&W använder VDH cs122 i sina cm10 som internt kablage, Typ 200 spänn metern vanligt konsument pris.



#47

Postad 19 maj 2017 - 23:24

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jag hittade i.a.f. inget som säger att det är så när jag söker. Och om det vore så skulle jag avfärda det med att Van Den Hul sponsrar B&W med det i rent PR-syfte (i.s.f dåligt utfört).

 

I 99.99% av alla kvalitetshögtalare (jag kan verkligen inte backa upp den siffran, men det är upp till er att motbevisa) så sitter det kopparkabel av helt vanlig sort. Det behövs verkligen inte annat.



#48

Postad 20 maj 2017 - 15:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag tror det var audiovector som stoppade i koppar som hade blivit fruset tidigare, det skulle ge någon bra egenskap i ljudet tydligen. Jag ska kolla om jag hittar källan på det :)

#49

Postad 20 maj 2017 - 16:56

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Vill man komma billigt undan så finns det kopparkabel till billigt pris här https://www.b-a.eu/p...earch_word=ydyp Köpte 100 meter till bion för 700:- till dörren eller något sånt. 



#50

Postad 21 maj 2017 - 10:11

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Det är enkeltrådiga kablar





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.