Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låter billigare högtalarkablar samma sak som dyrare?

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 01 juli 2020 - 11:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Ja Det är black edition sc1

Det är silverpläterad koppar i kabeln. Vad tillför silvret? Sen står det inte vilken area ledaren har, vet du det?



#52

Postad 01 juli 2020 - 11:59

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Det är silverpläterad koppar i kabeln. Vad tillför silvret? Sen står det inte vilken area ledaren har, vet du det?

1,9 mm2



#53

Postad 01 juli 2020 - 13:21

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

1,9 mm2

Hmm...HiFi-klubbens billigare 2,5 mm2 kabel mäter bättre, d.v.s. den har lägre resistans per meter än den dyrare silverpläterade. 



#54

Postad 01 juli 2020 - 13:50

Narda
  • Narda
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Fast det där säljsättet var något som kom ifrån Linn själva i det läget som rådde då- de var en maktfaktor inom branschen främst under 80- talet och gav direktiv till de återförsäljare som sålde märket om hur deras produkter skulle marknadsföras. Tror inte att Karlavägen själva bestämde detta. Man ska ha i åtanke att grundaren av Linn en gång i tiden startade upp det hela med motiveringen att det inte fanns några tillverkare som la ner någon större energi på skivspelaren utan det var något som skickades med när en anläggning såldes. I begynnelsen hade han som strategi att själv åka runt till olika hifi- återförsäljare där han bad dem koppla ihop den bästa anläggningen och demonstrera den för honom. Sen bad han dem att koppla ihop den billigaste anläggningen i vilken han kopplade in sin medhavda skivspelare. Intressant var att den sistnämnda kombon spelade skjortan av de dyrare vilket fick hela hifi- branschen att så småningom tänka om när det gällde skivspelarens betydelse. Mot det som bakgrund byggde han sen upp sitt företag och skaffade sig samtidigt ett större inflytande. Strategin de fortfarande hade för c:a 30 år sen var att skivspelaren i sig var det väsentliga och byggde hela sitt säljtänk runt detta. Det funkar lite annorlunda idag. 

 

När man komponerar ihop en vinylrigg så handlar det (som med så mycket annat) om att hitta balansen mellan de ingående komponenterna. Matchningen dem emellan är av största vikt när det gäller att hitta synergin så att de lirar så perfekt tillsammans som det är möjligt. Som jag säkert har nämnt i någon tråd tidigare så är RIAA- steget något som ofta förbises. I min värld är RIAA- steget hjärtat i vinylriggen vari mycket av magin uppstår som sen förmedlas vidare genom ljudkedjan- snålas det här så skiter det sig kort och gott också längre fram i flödet. RIAA- steget har idag fått lite av samma status som skivspelaren hade innan ovan nämnda Mr Tiefenbrun började åka runt med sin skivspelare under armen där i början på 70-talet. Det är synd då jag tror att att många som börjar med vinyl idag snabbt tröttnar då det inte blev så bra som de föreställt sig tack vare att den där synergin inte infinner sig pga av att man har kombinerat ihop anläggningen på ett icke fördelaktigt sätt. Investerar man lite extra i RIAA- steget har man absolut igen det. 

 

Kablarnas betydelse och skillnader kommer vi att kunna diskutera till leda- finns inget ämne inom hifi- hobbyn som skapar mer polarisering än kablar. Dessa diskussioner ger sällan eller aldrig något då de tyvärr nästan alltid slutar i ren pajkastning och aldrig utmynnar i något konstruktivt. 

 

Tack för den fina historieskrivningen, väcker minnen! Jag bodde nära Karlavägsaffären åren 88-91. Jag var inne där nån gång när jag letade ny stärkare med just bra RIAA-steg, den gamla hade brunnit. Säljaren tyckte dock att min främsta prioritering i livet borde vara att slänga ut min fullt fungerande o problemfria TD125II och byta till en LP12...

 

När det gäller kablar så har du nog dessvärre rätt. Men ursäkta om jag tjatar, ur mitt lilla ingenjörsperspektiv så är högtalarkablar för 300' och strömkablar till vägguttaget för 60' mer ett symptom på något större. Ingenjörsvetenskapen har i stort sett övergivit HiFi och lämnat fältet fritt för ormoljesäljarna. På 70-talet hade Svenska HIFI-institutet eller SRs Göran Mård rutit till ;-) 

Jag tror det har att göra med att det grundläggande ingenjörsproblemet i att akustiskt återge en elektrisk signal så väl som som öronen kan uppfatta den i praktiken är löst. Så var det inte för 40 år sedan. Nu sitter ljudtekniker/akustiker etc i sitt hörn med prylar de är helt nöjda med och i ett annat går subjektiva audiofiler bananas över golvdämpning för högtalarsladdar. Men det är väl inget stort problem att nån rik entusiast blir lycklig över en vacker nätsladd. Ett större problem är att den bredare allmänheten får så svårt hitta hifi med bra pris/prestanda. Jag tycker det är pinsamt när man säljer på en normalkonsument sladdar för tusenlappar, pengar som hade kunnat gå till bättre ljud i stället.


Redigerat av Narda, 01 juli 2020 - 13:57.


#55

Postad 01 juli 2020 - 15:20

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Tack för den fina historieskrivningen, väcker minnen! Jag bodde nära Karlavägsaffären åren 88-91. Jag var inne där nån gång när jag letade ny stärkare med just bra RIAA-steg, den gamla hade brunnit. Säljaren tyckte dock att min främsta prioritering i livet borde vara att slänga ut min fullt fungerande o problemfria TD125II och byta till en LP12...

 

När det gäller kablar så har du nog dessvärre rätt. Men ursäkta om jag tjatar, ur mitt lilla ingenjörsperspektiv så är högtalarkablar för 300' och strömkablar till vägguttaget för 60' mer ett symptom på något större. Ingenjörsvetenskapen har i stort sett övergivit HiFi och lämnat fältet fritt för ormoljesäljarna. På 70-talet hade Svenska HIFI-institutet eller SRs Göran Mård rutit till ;-) 

Jag tror det har att göra med att det grundläggande ingenjörsproblemet i att akustiskt återge en elektrisk signal så väl som som öronen kan uppfatta den i praktiken är löst. Så var det inte för 40 år sedan. Nu sitter ljudtekniker/akustiker etc i sitt hörn med prylar de är helt nöjda med och i ett annat går subjektiva audiofiler bananas över golvdämpning för högtalarsladdar. Men det är väl inget stort problem att nån rik entusiast blir lycklig över en vacker nätsladd. Ett större problem är att den bredare allmänheten får så svårt hitta hifi med bra pris/prestanda. Jag tycker det är pinsamt när man säljer på en normalkonsument sladdar för tusenlappar, pengar som hade kunnat gå till bättre ljud i stället.

På den tiden ansågs TD125 vara en dinosaurie- liknande teknik i båda dock där Linn förfinat den en aning ytterligare. Idag är det inget snack om vilken man kan lyfta mest prestandamässigt då Linn fortsatt utveckla sin eftermarknad medan Thorens dog. Dock har nu det sistnämnda märket återupplivats med nya fräscha modeller med den där speciella retrolooken som utmärker Thorens. En gammal Thorens som TD125 står sig bra än idag men bara till en viss gräns- sen måste man börja modda för att lyfta prestandan ytterligare.

 

Om vi ska vara helt ärliga så är det nog inte normalkonsumenten som köper de extrema produkterna du nämner- det är entusiastprylar som bara de mest inbitna som sitter på riktigt tunga anläggningar köper. De flesta rör sig nog i de betydligt lägre prisklasserna så ingen blir lurad i extremfallen- det är entusiasterna som vet vad de gör och var de stoppar pengarna som slår till i dessa fall. 

 

Om du frågar mig så är det idag inte alls speciellt svårt att hitta hifi och tillbehör med fint pris-prestanda- förhållande. Idag finns internet där man kan finna all info man kan tänkas behöva med bara ett knapptryck bort.


Redigerat av GyroSE, 01 juli 2020 - 15:24.


#56

Postad 01 juli 2020 - 18:23

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1

Sök på "Paradox", kablar som hyllades av diverse test-siter och beskrevs med många superlativer.

Någon startade att klippa dessa för att se hur dom såg ut innuti och det visade sig vara vanlig elkabel innuti, ofta med helt undermålig ihopsättning och i några fall brandfarligt. Det kom också fram att någon hade fått proppen att gå varje gång dom testade strömkabeln, inte så konstigt om man ser på bilderna.

 

Dessa kostade sånn 50 000,-

 

Utanpå:

Bifogad fil  p1.gif   410,86K   2 Antal nerladdningar

 

 

 

Innuti:
 

Bifogad fil  p2.jpg   13,76K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  p3.jpg   23,08K   2 Antal nerladdningar

Quote fra review:
"

Sound

The first cable I inserted into my resident system was the power cable and immediately I could tell this was a cable that was not shy of delivering high current. Bass became fuller and more taut, with a complete lack of boom or overhang – the benchmark of a good power cord.

...My favourite cable of the three was the power cord, in it’s ability to transfer plenty of current when needed and being overhang and boom-free in the bass registers.

"

från: https://hifipig.com/...x-audio-cables/

 



#57

Postad 01 juli 2020 - 21:14

Narda
  • Narda
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

...

 

Om vi ska vara helt ärliga så är det nog inte normalkonsumenten som köper de extrema produkterna du nämner- det är entusiastprylar som bara de mest inbitna som sitter på riktigt tunga anläggningar köper. De flesta rör sig nog i de betydligt lägre prisklasserna så ingen blir lurad i extremfallen- det är entusiasterna som vet vad de gör och var de stoppar pengarna som slår till i dessa fall. 

 

....

Nja, jag stör mig nog mest på när normalkonsumenten går o köper en bra anläggning för kanske 10-20 tusen och blir påsåld kablar för ett par tusen till, enligt min åsikt helt i onödan. En kollega till mig köpte golvhögtalare för 12', integrerad förstärkare för 6', banankontakter för 900kr och kabel för 548kr/m, allt enligt säljarens rekommendation. Det två första väldigt prisvärda tycker jag, de senare rena rånet. 

 

Det är därför jag tycker att mytologiseringen av kablar är av ondo, den legitimerar att man viggar flera hundralappar av varenda vanlig konsument i butiken. Men jag kan tycka att de riktigt dyra kablarna är snygga, vilket även gäller audiofilanläggningar i stort. Ärligt talat kan det vara otroligt vackert, man blir glad av att se en anläggning i toppklass.

 

Men nu blev det lite väl många inlägg i denna fråga från mig, beklagar. Dessutom är jag ingen audiofil, jag gillar musik (klassisk). Och några högtalarkablar har jag inte heller längre. Bara en USB-sladd och två balanserade digitala signalkablar och två små aktiva högtalare som är alldeles utomordentligt fula.


Redigerat av Narda, 01 juli 2020 - 21:33.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.