Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCD vs OLED vs Plasma shootouts

210 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 juni 2014 - 06:59

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 3
Edit: Denna tråd blev en sticky och syftet med den är alltså att diskutera shootouts mellan olika tv-apparater (baserade på samma, eller olika, teknik).

*********

En butik i England höll tillsammans med HDTVTests skribent en tillsynes ganska genomtänkt (man kan ha sina synpunkter på vissa grejjer men på det stora hela tycks det varit vettigt) shootout mellan en rad olika tv-modeller:

Postad bild
  • Samsung UE65HU8505 banan 4K LCD
  • Panasonic TX-65AX802B 4K LCD
  • Sony KD-65X9005B 4K LCD
  • Samsung UE65HU7500 4K LCD
  • LG 55EA980W banan OLED
  • Panasonic 60ZT60 Plasma
Allt kalibrerat och ordnat (så att tittarna jämför apparaterna och inte inställningarna vilket är det DU mest gör när du glider runt på stormarknaden en söndag) och man får anta att tonvikt las då rummet möjliggjorde god bildkvalité (dvs att det var hyffsat ljuskontrollerat).

En rad klipp gicks igenom och besökarna fick rösta fram "Best TV". Och vinnaren blev...

- Panasonic ZT plasma med 10 av 17 röster.
- Övriga 7 röstade på LG EA980 OLED.
- INGEN röstade på en 4K LCD som "Best TV" (bland 4K LCD:erna så vann Panasonic AX802-kategorin "Best 4K TV"). Och det är det stormarknader och tillverkare vill få kunderna att köpa...

Så...när ska kunder (och butiker) förstå att displayupplösning INTE är en särskilt viktig prestandaparameter? Tänk att en 8 år gammal tråd håller än. ;)

http://www.hdtvtest....01406013793.htm

Redigerat av pacman, 20 november 2014 - 13:32.


#2

Postad 02 juni 2014 - 07:38

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

On the whole, any minor advantage in resolution on the 4K models was trumped by the superior contrast performance of the OLED and plasma televisions.


:P

#3

Postad 02 juni 2014 - 09:55

Unregisteredc58591b9
  • Unregisteredc58591b9
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 2

Så...när ska kunder (och butiker) förstå att displayupplösning INTE är en särskilt viktig prestandaparameter?


Samma problem som med digitalkameror.
Folk går på upplösning och inser ej att lins och objektiv är tom viktigare.

Att döma av hur släkt & vänner väljer TV så skiter dom i allt sånt.
Dom väljer bara en ny som passar bra i möbel/rummet som är så billig som möjligt av ett märke som är välkänt.

Så genom att visa upp att man har en 4k topmodell i "elladan" så tror Svensson att det måste vara en vass tillverkare och kikar på deras billgare TV.

oled och plasma begriper dom inte vad det är.

#4

Postad 02 juni 2014 - 10:00

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Mycket intressant och ganska väntat även om jag hade trott att OLED skulle piska plasma.

#5

Postad 02 juni 2014 - 10:08

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Mycket intressant och ganska väntat även om jag hade trott att OLED skulle piska plasma.


Håller med.

Har varit väldigt sugen på ny tv men har inte införskaffat något än då tv'n får ticka på tills den tackar för sig.

Väntar in och hoppas att OLED ska komma mer på bred front och hoppas på all hype kring 4K skall lägga sig och vanliga Svensson skall inse att det är inte är häftiga siffror och böjar som gör tv'n bra. Alternativt så införskaffar sig man en panna plasma(om det nu går att hitta) och sover gott om nätterna ett par år framöver.

Redigerat av Crabban, 02 juni 2014 - 10:09.


#6

Postad 02 juni 2014 - 10:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Under "comments" finns ett bra inlägg från en "big_boss" och dennes intryck, läsvärt.

#7

Postad 02 juni 2014 - 11:13

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Mkt intressant!
Jag hoppas denna tråd får sticky-status så den inte försvinner i mängden här :)

#8

Postad 02 juni 2014 - 11:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Faktiskt ingen dum idé. Det kommer titt som tätt shootouts som drar med sig bra info. Anmäler tråden. :)

#9

Postad 02 juni 2014 - 11:29

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Under "comments" finns ett bra inlägg från en "big_boss" och dennes intryck, läsvärt.


Hoppas OLED mognar snabbt då det verkar lovande i många aspekter.

#10

Postad 02 juni 2014 - 12:00

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 2

Hoppas OLED mognar snabbt då det verkar lovande i många aspekter.


Ja, det är lätt att glömma att de faktiskt jämför den första generationen OLED med i praktiken den sista och mest utvecklade plasman.

Redigerat av EVOVII, 02 juni 2014 - 12:01.


#11

Postad 02 juni 2014 - 17:26

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 2
Frågan är om inte den böjda OLED ligger lite i fatet mot Panasonic. Den är lätt att identifiera och jag får för mig att "nördar" ofta är väldigt konservativa. Här tas det ställning både i bild och form. Lägg märke till att jag inte förordar någon, men redan rubriken "banan" ger en fingervisning om trådskaparens inställning och jag misstänker den delas av många.

Redigerat av Ecis, 02 juni 2014 - 19:40.


#12

Postad 02 juni 2014 - 17:29

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 3
Att vara emot böjd TV är inte konservatism, det är objektivitet.;)

#13

Postad 03 juni 2014 - 06:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Den är lätt att identifiera och jag får för mig att "nördar" ofta är väldigt konservativa.

Nu rör du ihop det. Att konsekvent sätta bildkvalité i fokus har inte ett dugg med konservatism att göra. Rätt ofta man ser det antagandet - mkt märkligt.

Här tas det ställning både i bild och form.

Som sig bör iofs - i de fall form påverkar bild.

men redan rubriken "banan" ger en fingervisning om trådskaparens inställning och jag misstänker den delas av många.

Med all rätt i så fall eftersom det har negativa effekter på bilden.
Du får det att låta som om det är en rent subjektiv fråga. Böjda linjer på fotbollsplanen är objektivt inte bra - om man uttrycker sig så. :)

Med det sagt så är det väldigt möjligt att du har rätt. Hade varit intressant att se om den platta 880W hade gett andra röstresultat.

Redigerat av pacman, 03 juni 2014 - 06:55.


#14

Postad 03 juni 2014 - 21:46

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Jag som tidigare hade möjligheten att njuta av en TV som verkligen hade "true black" (Sony HX9) innan den havererade (och Sony med den) känner spontant att OLED:en måste vara riktigt dålig på motion, DSE osv för att jag inte skulle föredra den. ZT60 är en riktigt bra TV men inte ens när jag såg ZT60 kalibrerad i ett helt mörkt rum kunde jag tänka annat än "mörkgrått". Därmed inte sagt att Sony HX9 på något sätt skulle vara en perfekt TV, far from it, men den skapade en inbränning i min hjärna på skillnaden mellan svart och mörkgrått.

Dock är väl OLED som det sägs fortfarande en rätt omogen teknik och 55" känns mer som något för en frimärkssamlare än en TV-nörd, men det lär väl bli ändring på det snart. Förhoppningsvis utan att prislappen blir ännu astronomiskare än nuvarande OLED priser :)

#15

Postad 03 juni 2014 - 21:52

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 1

Frågan är om inte den böjda OLED ligger lite i fatet mot Panasonic. Den är lätt att identifiera och jag får för mig att "nördar" ofta är väldigt konservativa. Här tas det ställning både i bild och form. Lägg märke till att jag inte förordar någon, men redan rubriken "banan" ger en fingervisning om trådskaparens inställning och jag misstänker den delas av många.


Vet inte om de riktiga nördarna är konservativa, men de tenderar att vara rätt långt ifrån 99,99% av övriga TV-köpare. Sen är det ingen större hemlighet att Panasonics plasmor varit den stora darlingen ända sen Pioneer kastade in handduken, med en fanatism som i många fall inte låg långt efter den tjejer i de lägre tonåren tenderar att uppvisa för Pojkband X :D

#16

Postad 07 juni 2014 - 22:38

Applekungen
  • Applekungen
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
4K LCD är ju framtiden :)

#17

Postad 07 juni 2014 - 22:52

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

4K LCD är ju framtiden :)


Stryk LCD så är du på rätt spår :)

#18

Postad 07 juni 2014 - 22:54

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Nä, 4K OLED är framtiden.

#19

Postad 08 juni 2014 - 11:07

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0

Nä, 4K OLED är framtiden.

Varför inte 8 K inom 5 år

Redigerat av Ecis, 08 juni 2014 - 11:09.


#20

Postad 08 juni 2014 - 12:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Allt blir stort i framtiden.
https://www.youtube....h?v=1YKbb_AZysE

#21

Postad 09 juni 2014 - 08:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Så...när ska kunder (och butiker) förstå att displayupplösning INTE är en särskilt viktig prestandaparameter?

Nån som fortfarande inte förstår? :)

The LG 49UB850V is not only the worst 4K TV we’ve tested, it’s also one of the worst-performing televisions we’ve reviewed to date in terms of image quality.

HDTVTest testar LG UB850 - 4K LCD

Redigerat av pacman, 09 juni 2014 - 08:29.


#22

Postad 09 juni 2014 - 13:08

Unregisteredc3031afe
  • Unregisteredc3031afe
  • Användare

  • 193 inlägg
  • 0

Nån som fortfarande inte förstår? :)

improvise...
Det verkar som min ZT60 klarar sig rätt bra i konkurrensen! :)

ZT60 är en riktigt bra TV men inte ens när jag såg ZT60 kalibrerad i ett helt mörkt rum kunde jag tänka annat än "mörkgrått".

Mörkgrått? Nonsens...

Redigerat av Unregisteredc3031afe, 09 juni 2014 - 13:08.


#23

Postad 09 juni 2014 - 15:39

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

improvise...
Det verkar som min ZT60 klarar sig rätt bra i konkurrensen! :)

Mörkgrått? Nonsens...


ZT60 är en riktigt bra TV, bortset från OLED så är det nog den TV med bästa svärtan som säljs just nu (iaf gjorde det nyligen). Men mot en OLED..nä, den dag du skaffar en kommer du förstå :D

"Plasma and OLED had a clear advantage over LED. All 4K TVs struggled with displaying true blacks. The black bars on top and bottom looked dark grey on LED. OLED was the best, with proper black. It made even the plasma look average!"

#24

Postad 14 juni 2014 - 09:09

Unregisteredcb88d85a
  • Unregisteredcb88d85a
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 1
saken är att butiker inte bryr sig om vad som är "bäst" dom vill sälja det dom tjänar mest på och MÅSTE introducera ny teknik för att locka folk att dumpa sin gamla tv och köpa ny AKA slit å släng.

Plasma är utdöende men fortfarande bäst för att det är minst förtjänst i en plasma TV helt enkelt, billigare att tillverka LED

#25

Postad 14 juni 2014 - 09:41

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0

Plasma är utdöende men fortfarande bäst för att det är minst förtjänst i en plasma TV helt enkelt, billigare att tillverka LED

Konstigt inlägg.
Är plasma bäst för att det är minst förtjänst?

Det betyder att folk inte är beredda att betala vad en teknik kostar. Affärer säljer vad som efterfrågas.

LG räknar med att skeppa 5 miljoner OLED 2015 då får vi se vad man är beredd att betala för en bra bild, för priset kommer sättas så man blir av med dem.

#26

Postad 14 juni 2014 - 10:46

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 3
När kan jag köpa en 100"+ ljudtransparent OLED i 2.35 format? Det vore ultimat ;)

#27

Postad 14 juni 2014 - 15:13

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Konstigt inlägg.
Är plasma bäst för att det är minst förtjänst?

Det betyder att folk inte är beredda att betala vad en teknik kostar. Affärer säljer vad som efterfrågas.

LG räknar med att skeppa 5 miljoner OLED 2015 då får vi se vad man är beredd att betala för en bra bild, för priset kommer sättas så man blir av med dem.


Det som är bäst är det som motsvarar kundens förväntningar och behov, oavsett vilken teknik den använder. Att plasma skulle vara på väg ut för at kunderna inte fattar att det är bäst köper iaf inte jag (däremot köper jag plasmor).

#28

Postad 23 juni 2014 - 15:48

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 1

Konstigt inlägg.
Är plasma bäst för att det är minst förtjänst?


Hausmanis menar förmodligen att avansen är lägre på plasma-burkar än prismässigt jämförbara lcd, och att den högre tillverkningskostnaden antyder högre kvalitet. En inte helt ointressant teori, men svår att finna belägg för.

Det som är bäst är det som motsvarar kundens förväntningar och behov, oavsett vilken teknik den använder. Att plasma skulle vara på väg ut för at kunderna inte fattar att det är bäst köper iaf inte jag.


Plasma är givetvis på väg ut för att efterfrågan och ibland avansen på dessa generellt är "för låg", och både tillverkare och distributörer vill ju helst tjäna pengar. :)

#29

Postad 25 juni 2014 - 13:50

blejs08
  • blejs08
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag som funderar på denna tv från lg som är lcd och 55 tum, http://www.elgigante...led-tv-55la965w ni anser alltså att jag borde spana hellre på en OLED? Men hur långt tills priset hamnar på samma nivå isåfall? Tanken är att jag ska streama filmer från datorn till tvn, samt streamingtjänster via tvn, samt tvspelande. Eh ja det var väl typ allt man kunde säga som alternativ också.

#30

Postad 18 augusti 2014 - 06:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Årets deltagare i Value Electronics HDTV Shootout verkar spikade nu:
http://www.avsforum....-announced.html

(edit: ha! ja det borde de ju va eftersom eventet gick i helgen...bra där pacman, trodde det var nästa helg :D)

Lite småtråkig line-up, det hade varit bättre om de tagit in lite fler apparater som fler än 3 personer har råd att köpa...

Dessutom samma feltänk som hela branschen tycks lida av, varför dela in dem i FullHD och 4K? Displayupplösning utgör typ den minsta skillnaden mellan apparaterna.

Redigerat av pacman, 18 augusti 2014 - 08:56.


#31

Postad 18 augusti 2014 - 10:42

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 1
Till ditt försvar kan väl sägas att få siter är sämre än Value Electronics :)

Vad blev resultatet i år? Rimligtvis borde väl OLED ha vunnit utan större problem

#32

Postad 18 augusti 2014 - 10:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Haha japp, 1994 ringde och ville ha sin webdesign tillbaka...

Har låtit live-strömmen börjat snurra i bakgrunden. Först ut Joe Kane - alltid intressant. Larry Weber (plasma teknikens fader, typ) blir intressant oxå.
http://new.livestrea.../events/3297676
(uselt lågt ljud tyvärr)

Redigerat av pacman, 18 augusti 2014 - 11:54.


#33

Postad 19 augusti 2014 - 06:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
OLED, Plasma, OLED och sen sist alla 4K LCD:er... Ungefär som väntat mao. :)
Postad bild

Kontrastsiffror, från oändligt (LG OLED) till 714:1 (X900 måste vara en IPS?)
Postad bild
(tar med denna av egentligen ingen annan anledning än att påvisa att de kontrastsiffror man ser i specar är i bästa fall skrattretande - om nu nån inte visste det redan :))

Redigerat av pacman, 19 augusti 2014 - 07:01.


#34

Postad 19 augusti 2014 - 09:07

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Jo, att OLED skulle vinna kändes väl givet i en seriös test. Måste erkänna att jag känner mig lite tveksam till originaltestet i denna tråd där ZT60 utsågs till bästa TV, inte för att ZT60 skulle vara dålig på något sätt men inte tusan är det OLED-nivå på den (förutom rörelsehanteringen där LGs OLED verkar ha lite kvar).

#35

Postad 19 augusti 2014 - 09:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Tjaa, det är ju ingen exakt vetenskap och gud vet vilka grunder var och en röstar på (kan ju vara så att en platt OLED hade fått högre betyg) så givetvis ger sådana här omröstningar inga exakta och odiskutabla "fakta". Man får ta det för vad det är, är lite hint om "var vindarna tenderar att blåsa" då jämförelser utförs under mer kontrollerade former än det typiska "Jocke Sexpack tar en tur till elladan en regnig söndag". :)

Redigerat av pacman, 19 augusti 2014 - 09:19.


#36

Postad 19 augusti 2014 - 09:14

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Haha japp, 1994 ringde och ville ha sin webdesign tillbaka...

Har låtit live-strömmen börjat snurra i bakgrunden. Först ut Joe Kane - alltid intressant. Larry Weber (plasma teknikens fader, typ) blir intressant oxå.
http://new.livestrea.../events/3297676
(uselt lågt ljud tyvärr)


Att de inte skaffat head-set till talet är en gåta. Det kostar inte mycket att hyra ett sånt.

#37

Postad 19 augusti 2014 - 09:52

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Tjaa, det är ju ingen exakt vetenskap och gud vet vilka grunder var och en röstar på (kan ju vara så att en platt OLED hade fått högre betyg) så givetvis ger sådana här omröstningar inga exakta och odiskutabla "fakta". Man får ta det för vad det är, är lite hint om "var vindarna tenderar att blåsa" då jämförelser utförs under mer kontrollerade former än det typiska "Jocke Sexpack tar en tur till elladan en regnig söndag". :)


Jo, förvisso, men ibland måste man väl acceptera faktum också :) Jag har själv en 64" F8505 vilken som bekant vann förra årets Shootout (före t.ex. ZT60) men ändå skulle jag inte tveka en sekund att byta den mot en 55"+ OLED om jag fick chansen. Skillnaden mellan bra svärta och riktig svärta tycker jag bara i sig gör att OLED slår allt annat, lägg dessutom till det förmågan att producera en bild med tillräcklig ljusstyrka och det blir än mer solklar seger för OLED. Därmed inte sagt att OLED är perfekt, finns saker kvar att förbättra där också, men redan i Generation 1 tycker jag det är seger på KO för OLED.

Redigerat av improwise, 19 augusti 2014 - 09:52.


#38

Postad 19 augusti 2014 - 10:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Jupp. Av den anledningen hade det varit intressant om röstare lämnade en motivering oxå.

#39

Postad 19 augusti 2014 - 11:57

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Intressant ändå att plasman anses ha så mycket bättre "Color accuracy". "Motion sharpness" är ju inte heller oviktigt för hur bilden upplevs, utgår jag ifrån?

Men visst, om svärta är det viktigaste så är ju OLED bättre.

#40

Postad 19 augusti 2014 - 12:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
EC9300 tycks vara lite ofärdig, en del av problemen kan de lösa med bättre firmware.

#41

Postad 19 augusti 2014 - 13:30

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

EC9300 tycks vara lite ofärdig, en del av problemen kan de lösa med bättre firmware.


Jo, förbättringspotential finns allt fortfarande i OLED och bra är väl det på sätt och vis

#42

Postad 19 augusti 2014 - 13:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Påtvingad brusreducering har iofs inget med OLED att göra - det är bara ren och skär klassisk idioti. :)

Förhoppningsvis har de fått ordning på mjukvaran tills de släpper 55EC830 och 65EC830 till rimliga priser...ehhh. :rolleyes:

#43

Postad 20 augusti 2014 - 08:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Emissive HDTVs Beat Transmissive UHDTVs in Value Electronics 2014 Shootout

For the first time in the 10-year history of the Value Electronics Flat-Panel Shootout, there are two winners. Depending on how you parse the audience votes, the crown goes to LG's 55EC9300O OLED or Samsung's PN64F8500 plasma, which is why VE president Robert Zohn announced a tie.

As in years past, the audience vote determined the overall winner; the F8500 beat all of the LCD-based UHDTVs in every category and garnered the highest overall average score, while LG's new—and relatively inexpensive—OLED scored the highest of all the TVs in four out of six weighted categories. On top of that, the calibrators who set up the TVs chose Samsung's KN55S9C OLED as the best-performing display in the shootout. It's fair to say that, in the eyes of both the audience and the pros, LCD-based UHDTVs (which are known as transmissive displays because light must pass through the LCD layer) did not perform that well compared to OLED and plasma panels, which are called emissive because the pixels emit their own light.

...

http://www.avsforum.com/forum/40-flat-panels-general-oled-technology/1651922-emissive-hdtvs-beat-transmissive-uhdtvs-value-electronics-2014-shootout.html

#44

Postad 20 augusti 2014 - 11:21

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 226 inlägg
  • 0
"We have a correction to our early determination on the 2014 King of TV. LG's EC9300 OLED won in the most categories and in the most important categories, however, if all the categories are averaged for each TV, the F8500 comes out slightly higher overall. So this year we are declaring a tie between the LG EC9300 OLED and Samsung F8500 plasma, with the expert calibrators' top pick as the Samsung OLED! Congrats to the excellent Samsung, Sony, and LG displays competing in the event."

Bifogad fil(er)



#45

Postad 20 augusti 2014 - 11:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Ett annat sätt att säga det är att F8500 vann matematiskt men att EC9300 vann i verkligheten.

Jajja, 880 äter dem alla till frukost ändå. :)

#46

Postad 20 augusti 2014 - 12:48

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 226 inlägg
  • 0
Här är en annan visualisering.

Bifogad fil(er)



#47

Postad 20 augusti 2014 - 13:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
:lol:

#48

Postad 20 augusti 2014 - 21:34

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Hoppas verkligen inte att F8500 är lika bra som en OLED för inte är det någon perfekt TV på många sätt och vis även om jag nog fortfarande skulle sätta den som nummer 2 efter OLED:arna i ett vanligt vardagsrum.

#49

Postad 20 augusti 2014 - 21:36

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 226 inlägg
  • 0
Upprepar min kommentar/fråga från en annan tråd:
Att OLED har bra svart nivåer var ingen nyhet för mig men att de bara kom upp i 22 och 26.5 fL för ANSI kontrast mätningen var lite udda... särskilt när Samsung F8500 kommer upp i 40.5 fL samt att båda OLED får pisk även av alla sunkiga LED apparater, de är helt enkelt sämst i klassen när det gäller ljusstyrkan vid ANSI kontrastmätningen.
Kan det stämma?

#50

Postad 21 augusti 2014 - 08:03

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Det stämmer. Vi har ett ABL-ljusventilförfarande på OLED. Så vid riktigt ljus bild och hög APL sjunker ljusstyrkan och på det sättet liknar det en plasma.

Jag hade tillfälle att fråga ingenjörer från LG/Korea om detta och språkförbistringen gör att det inte är helt lätt att förklara tekniska termer. De som besöker Sverige är dessutom inte ingenjörer på golvet utan i någon form av marknadsposition. Svaret var helt enkelt (och lite kryptiskt) "adhere to specifications and requirements" vilket efter lite lirkande indikerade att det handlar både om komponenternas tålighet, till exempel i fråga om värmeutveckling och slitage samt att hålla sig till lägre effektförbrukning för att få behålla Energiklass A-märkningen.

Vill man köra NHL-hockey mitt på dagen och smälta tapetklistret med ljusstyrkan är det fortfarande LED-belyst LCD som gäller med andra ord.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.