Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

CD-spelaren dödförklarad, ny ljudstreamer för audiofiler!

79 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 09 september 2006 - 01:12

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Låt inte denna tråden dö ut ... :P

Vad jag tror är nödvändigt, är att hjälpa "alla som vill" att förstå hur man
gör med transporter och vilken höjdare det är .. precis som lillebror
squeezbox.

Tror att man måste hjälpa till att ta fram alternativ till att ha HD på pc
De olika Nas alternativ som finns är krångliga. Till och med för mig, :P
då jag inte alls är hemma på Linux. Såg på deras hemsida att de tagit
fram en färdigkonfigurerad nas ,,, men den var både stor o dyr ...

Fortsätt att prata ... :angry:

MaVeRiC

#52

Postad 10 september 2006 - 23:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
För den som känner sig skeptiskt mot vad en Squeezebox kan prestera så rekommenderas lite läsningen i senaste High Fidelity :)

#53

Postad 11 september 2006 - 17:16

Unregistered441b6096
  • Unregistered441b6096
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
vad sades? :)

#54

Postad 11 september 2006 - 17:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Dom koncentrerar sig på att använda sig av den digitala utången till en extern dac, där upplever dom skillnaden som att gå från cd-kvalitet till dvd-audio eller sacd.. osv osv .. sidor med lovord!

Jag använder iofs bara de analoga ljudutgångarna på min, men det låter för jä*la bra ändå :)

#55

Postad 11 september 2006 - 23:00

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

vad sades? <_<

<{POST_SNAPBACK}>


Du kan läsa min lilla redogörelse för vad som står i tidningen I en annan tråd :unsure:

MaVeRiC :lol:

#56

Postad 30 september 2006 - 09:48

visuatrox
  • visuatrox
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Jag väntar ivrigt på att någon hongkong bootleg firma ska plagiera den här, och sälja den för 10% av det här priset B).

Jag skulle verkligen vilja ha en sån där transporter, men kan aldrig motivera att köpa den när den kostar så mycket. Det blir ju mer än vad jag lagt ut för min TV, och mer än vad jag tänkt betala för en ny reciever ;).

Jag skulle dock nöja mig om dem gjorde en mellangrej, Squeezeboxen är ju inte så dålig bara det att den är ful. Skulle vara rätt nöjd om dem gjorde en ny billig spelare i en box av metall och bytte ut några komponenter mot högre kvalitet.

#57

Postad 15 oktober 2006 - 10:50

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Nyheten uppdaterad med länkar till svenska distributörens produktwebbsida samt produktblad på svenska :blink:

#58

Postad 15 oktober 2006 - 18:16

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
CD spelaren död?
Har inte ens ägt en enda spelare av just det formatet :)
Dags för hurra nu :blink:

#59

Postad 15 oktober 2006 - 19:12

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Den är för dyr ... :blink:

MaVeRiC :)

#60

Postad 15 oktober 2006 - 21:08

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Det är ju en riktig high-end maskin, så den är relativt sett billig!
För mera normala användare finns ju squeezeboxen :blink:

#61

Postad 15 oktober 2006 - 21:55

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Det må vara så att det är en High-End spelare i stora mått..

Men ett pris på över 18.000 på något som behöver en dator för
att fungera, är lite i överkant.. få se vad som händer om ett
par månader när den varit på marknaden ett tag..

Kanske är den värd varenda en krona.. men det vet vi inte
förrän någon har köpt den ...

MaVeRiC :blink:

#62

Postad 15 oktober 2006 - 23:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Vi får väl se snart, jag vet iaf folk här på forumet som har beställt. Vet inte när dom dyker upp dock :blink:

Datorn ser jag bara som ett stort plus då man kan använda dess processorkraft till tex aktiv rumskorrigering eller annat skoj. Skulle det var inbyggt i boxen skulle det behövas inbyggda fläktar och annat man inte vill ha i närheten av musikrummet!

Redigerat av Martin.M, 15 oktober 2006 - 23:11.


#63

Postad 16 oktober 2006 - 14:00

Abtech AB
  • Abtech AB
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej,

Vi har nu fått in den första leveransen av Transporter. Våra återförsäljare kommer ha den i lager under morgondagen.

MVH
Daniel

#64

Postad 16 oktober 2006 - 14:20

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Hej,

Vi har nu fått in den första leveransen av Transporter. Våra återförsäljare kommer ha den i lager under morgondagen.

MVH
Daniel

<{POST_SNAPBACK}>


Vad bra..

Kan du inte rada upp dina återförsäljare här ..

Då jag förstår att alla inte är med i prisjakt

MaVeRiC B)

#65

Postad 17 oktober 2006 - 17:00

Abtech AB
  • Abtech AB
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Vi håller just nu på att starta upp samarbeten med lite tyngre hificenter.

Transportern kommer visas på digitalhome mässan i dagarna tillsammans med audioprophile. I januari kommer en rikstäckande hifikedja ha hela Slim devices sortiment. Vår målsättning är att det skall finnas möjlighet till att verkligen "uppleva" produkterna innan köp.

NAS-lösningar är på gång med Infrant samt Qnap och presenteras innan jul.

Återkommer med en åflista.

Daniel

#66

Postad 31 oktober 2006 - 11:39

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

CD:n är död som produkt. Det sade den brittiska musikjätten EMI:s chef och styrelseordförande Alain Levy till åhörare på London Business School häromdagen.

Musikindustrin kommer enligt EMI-chefen inte kunna fortsätta att sälja regelrätta CD-skivor i framtiden.

Läs hela artikeln hos www.e24.se

*** Kortade inlägget samt la till källinformation och länkar (regel 8.1) /Tomas_D700

Redigerat av Unregistered1103, 31 oktober 2006 - 13:05.


#67

Postad 31 oktober 2006 - 11:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Håller delvis med. Det fysiska formatet ger jag inte mycket för .. dock så funkar det helt okej med 16 bitar och 44.1 khz :)
För den stora massan är det ju mp3 som gäller.

Redigerat av Martin.M, 31 oktober 2006 - 11:56.


#68

Postad 23 maj 2007 - 22:21

Tescatlipoca
  • Tescatlipoca
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Kan man inte ha en "nätverks hårddisk" istället för att ha datorn på hela tiden. Man har hela sitt bibliotek på datorn och på en nätverks hårddisk.

Man ser till att synka diskarna så att man hela tiden får in all ny musik också på Nät-disken, på så sätt har man också ett backup system för om någon utav diskarna skulle krascha.

Funkar detta eller tänker jag helt fel?

#69

Postad 23 maj 2007 - 22:50

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Om den externa disken kan köra slimserver så är det nog inga problem.

Läs liter mer här om olika NAS-prylar .. http://wiki.slimdevi...cgi?SSwithoutPC

#70

Postad 12 januari 2009 - 19:08

WASA STAR
  • WASA STAR
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Stolt ägare aven en SB sedan några dagar tillbaka. Fungerade utmärkt att installera, no problems what so ever!
Har dock förlorat en "kär" funktion på fjärren.
Eftersom jag har en del musik redan på min dator så började jag med att stream dessa. Då jag inte förtöver allt själv från CD till datorn så sakans en del info om artister låtar osv. Därför är de något lurigt att använda mapp kategorier som Album, artist osv.
Använde därför till att börja med funktionen som heter musikmapp dvs jag använder min egen katalog info som syns i utforskaren.
Nu till problemet! Har helt och hållet tappat Musikmapps alternativet i fjärrens menu, finns kar som vid installation i Squeesecenter (Slimdevice) meyn på datorn.
Hurgör jag för att få tillbaka Musik mappen i fjärren?

Trots detta minimala problem torde detta vara den bästa investering jag gjort på länge. Jag är kär

#71

Postad 10 december 2009 - 19:59

jannegbg
  • jannegbg
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej!

Även jag har nyligen köpt en Squeezebox Classic och rippat ner hela min CD-samling till en Netgear ReadyNAS. Det är ju suveränt att med en fjärrkontroll bläddra igenom alla mina "skivor". Dessutom behöver man inte ha datorn påslagen.

Men säg den lycka som är fullständig... Då jag bläddrar genom mitt Music Library, har jag en mängd både Unknown Album och Unknown Artist. När jag tittar på mapparna i Windows, så ser det bra ut. Vad kan jag ha gjort fel?

PS Jag har rippat skivorna till WAV. DS

#72

Postad 10 december 2009 - 20:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Wav hanterar inte taggar, så du har bara filnamnen att gå efter.

A & O är att ha sina filer korrekt taggade för bästa upplevelsen av det hela.

#73

Postad 10 december 2009 - 20:10

jannegbg
  • jannegbg
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Wav hanterar inte taggar, så du har bara filnamnen att gå efter.

A & O är att ha sina filer korrekt taggade för bästa upplevelsen av det hela.


OK. Hur går man då tillväga? Kan jag editera i efterhand? Kan Jag konvertera i eferhand? Eller är all rippning i Windows Media Player, ogjort arbete?

#74

Postad 10 december 2009 - 20:30

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

OK. Hur går man då tillväga? Kan jag editera i efterhand? Kan Jag konvertera i eferhand? Eller är all rippning i Windows Media Player, ogjort arbete?



Med tex verktyg som dbpoweramp bach converter så kan du enkelt konvertera alla filerna i en mapp till flac, men troligtvis får du sedan sitta med något verktyg tex tag & rename och manuelt söka upp infon till varje album, inte svårt men ganska tidskrävande, använder du från början ett vettigt rippningsverktyg tex Exakt audio copy så rippar det automatiskt skivorna till wav och därefter till flac och sparar ner den information det hittar om skivorna i flac-filen.

Min egen metod är superenkel, jag använder min whs-server att rippa med och till whs finns ett plugin som heter dbpoweramp ripnas, som är otroligt användarvänligt, man stoppar i skivan, väntar tills skivan kommer ut så är allt klart.

Här finns en bra guide

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 10 december 2009 - 20:38.


#75

Postad 10 december 2009 - 23:45

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Som sagt, dbpoweramp är väl att rekommendera eftersom du redan rippat allt. Funkar kanon.

Själv föredrar jag flac, men det finns ju även andra losslessformat. Fördelen är att om du tex inte gillar flac kan du konvertera om det till något annat losslessformat helt utan kvalitetsförluster, du kan även återställa allt till wav om du skulle vilja det.

#76

Postad 11 december 2009 - 15:50

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Som sagt, dbpoweramp är väl att rekommendera eftersom du redan rippat allt. Funkar kanon.

Själv föredrar jag flac, men det finns ju även andra losslessformat. Fördelen är att om du tex inte gillar flac kan du konvertera om det till något annat losslessformat helt utan kvalitetsförluster, du kan även återställa allt till wav om du skulle vilja det.



Det som skulle göra ett man valde ett annat loosslessformat än flac är väl möjligtvis att man vill använda mediaplayer mycket, då skulle jag nog välja wma-lossless, har själv problem med att få mediaplayer att visa taggarna rätt trots att jag försökt med de hack som finns. Men och andra sidan så finns det ju bättre spelare än Mediaplayer :D

#77

Postad 14 december 2009 - 17:18

jannegbg
  • jannegbg
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tack för tipsen!

Nej, jag ser inget självändamål i att behålla låtarna i WAV-format. Mitt skäl till att välja det formatet, var att jag ville undvika kvalitetsförlust och att jag hade gott om hårddiskuttrymme. Nu förstår jag att jag fick taskig taggning på köpet.

Om jag vill få med all metadata och undvika dataförlust, är det alltså FLAC, jag skall gå på?

Dbpoweramp verkar vara ett vedertaget verktyg. Är det det man skall satsa på?

Vad gör Windows Home Servern? Är det ett alternativ till min ReadyNAS?

Redigerat av jannegbg, 14 december 2009 - 17:19.


#78

Postad 14 december 2009 - 17:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Om jag vill få med all metadata och undvika dataförlust, är det alltså FLAC, jag skall gå på?

Yes, dock kommer du få lägga till en del metadata i efterhand.

Dbpoweramp verkar vara ett vedertaget verktyg. Är det det man skall satsa på?

I detta fall tycker jag det absolut då allt redan är rippat.

Vad gör Windows Home Servern? Är det ett alternativ till min ReadyNAS?

Windows home server är en vanlig dator alltså, med home server programvaran.

Är du inte väldigt missnöjd med din ReadyNas ser jag ingen anledning att byta.

#79

Postad 14 december 2009 - 17:59

jannegbg
  • jannegbg
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tackar, återigen. Skall prova med dbpoweramp. Jag är nöjd med ReadyNAS:en (förutom ljudnivån då...men det finns väl inga ljudlösa hårddiskar)

#80

Postad 17 december 2009 - 01:44

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Windows home server är en vanlig dator alltså, med home server programvaran.

Är du inte väldigt missnöjd med din ReadyNas ser jag ingen anledning att byta.


Förutom att en whs kan grymt mycket mer än readynas och är helt skalbar, bara stoppa i en disk till adda den till poolen så har man utökat diskutrymmet med diskens storlek. Plugin finns även för att tex rippa musik och dvd-filmer utan att man behöver göra ett dugg mer än stoppa i skivan i läsaren.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.