Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Toshiba planerar att slå ut Blu-ray med utökat dvd-format?

72 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 juni 2008 - 12:01

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

#2

Postad 02 juni 2008 - 13:31

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
Spännande! Men egentligen, blir det bättre än dagens dvd-uppskalare, bygger antagligen på samma principer, trodde dvd redan var optimerat men men.. Toshibas hd-dvd hade redan grymm uppskalare av dvd, bättre än blu-ray.

#3

Postad 02 juni 2008 - 13:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0
Kanon.. :blink:

Nu slipper alla filmbolag att filma och mastra bilden i HD. Allt som behövs är ett hemligt chip från Toshiba i spelaren.
De kanske använder samma teknik som i hollywood-filmer, där en pytteliten bild kan förstoras oändligt med
bibehållen skärpa ;)

#4

Postad 02 juni 2008 - 13:58

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 0
Med tanke på att de flesta har 32-42" TV så är det helt klart intressant om priset ligger på samma nivå som DVD idag och det är synbar förbättring.

#5

Postad 02 juni 2008 - 14:03

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Skulle inte förvåna mig om det är en ny variant på HD VMD som har floppat.

Varför inte bara inse att Blu-Ray är här för att stanna?

JOEKO

#6

Postad 02 juni 2008 - 14:08

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0
heja Toshiba!!! Då kanske man slipper köpa Blu-Ray åxo i framtiden då jag tycker HD-DVD är mycke bättre!!

#7

Postad 02 juni 2008 - 14:10

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

...då jag tycker HD-DVD är mycke bättre!!

Nja, detta är inte HD DVD-formatet, snarare DVD HD-formatet :blink: Själv är jag nöjd om det resulterar i en riktigt bra och vettigt prissatt dvd-spelare.

#8

Postad 02 juni 2008 - 14:11

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 411 inlägg
  • 0
Kan inte bara Toshiba börja tillverka BD spelare istället för att fortsätta bråka med Blu-Ray :blink:

#9

Postad 02 juni 2008 - 14:12

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0

Nja, detta är inte HD DVD-formatet, snarare DVD HD-formatet :blink: Själv är jag nöjd om det resulterar i en riktigt bra och vettigt prissatt dvd-spelare.

nä jag vet att detta inte är HD-DVD.. men jag gillar hd-dvd bättre än bluray det var bara det jag menade! ;)

#10

Postad 02 juni 2008 - 14:17

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 411 inlägg
  • 0
Kan väl gissa på att vi inte får 1080p bild med högbit rate och lossless ljud på detta nya format :blink:

Tack Toshiba för att ni startar ett nytt formatkrig och skapar mer förvirring hos folk som istället väljer att fortsätta med DVD ;)

Brilljant :P

och vart tog HD VMD vägen? :lol:

Redigerat av Svante Skoog, 02 juni 2008 - 14:19.


#11

Postad 02 juni 2008 - 14:18

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0
Hur ska det gå till när en vanlig DVD innehåller bara en viss mängd information? låter som nån uppskalningsvariant de ska köra med.

#12

Postad 02 juni 2008 - 14:30

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Tro det är helt möjligt om du bara tittar på deras " HD-XE1" hur väl den skalar upp vanliga DVD. Det är därför jag gillade HD DVD. Jämnför med andra jämnför bara spelare så slår den spelaren de flesta jag har checkat. Jag använder knappast min gamla panasonic spelare längre utan i 99 % hamnar DVD skivan i toshiban. Jag håller tuimmerna för dem :blink: . De är värda det ;)

#13

Postad 02 juni 2008 - 14:38

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Men Toshibas nya DVD ger ju inte utökat lagringsminne, så på den fronten kommer det ju inte att konkurera.

#14

Postad 02 juni 2008 - 14:52

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Det kanske är en Optisk uppskalare ;)
det skulle ju kanske funka eller?:blink:

#15

Postad 02 juni 2008 - 16:09

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Det är ju trevligt om dom kommer med en riktigt bra uppskalare. Det är ju inte fel.
Men att en sådan skulle konkurera med Blu-ray hänger jag inte riktigt med på. Det är ju bra om man kan få gamla DVD-filmer att likna högupplösta men det hotar väl inte något som är högupplöst på riktigt? Dom kan ju inte lägga till information precis.
Tänk istället hur det kan bli om man kör denna teknik på HD-material =) Skala upp HDTV =)

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 02 juni 2008 - 16:10.


#16

Postad 02 juni 2008 - 17:03

MGW
  • MGW
  • Forumräv

  • 621 inlägg
  • 0
Är väll jättebra att de ###### med bluray formatet = konkurans = bättre priser för oss.

Bluray är och kommer att förbli det nya HD formatet men om man kan få bättre bild på nuvarande DVD filmer så gör ju det att många inte har lika stor lust att uppgradera till bluray vilket i sin tur gör att de måste sänka priserna för dessa spelare och skivor om de vill sälja.
Helt klar en vinn - vinn situration för oss konsumenter.

GO Toshiba

Edit: Är det censur på j'vlas??? Är det en svordom över huvudtaget? Snarare ett milt kraftutryck.

Redigerat av MGW, 02 juni 2008 - 17:04.


#17

Postad 02 juni 2008 - 17:54

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0
Well personen som skrivit nyheten (eller källan) formulerar sig extremt dåligt.
Det är inte ett nytt format och LSI-kretsen som nämns är helt enkelt en Cell-baserad processor (Likt den som sitter i Sonys Playstation 3-konsoler, IBMs RoadRunner-superdatorer eller varför inte Toshibas egna SpurEngine som finns i deras nya Qosmio laptops.)

Det rör sig om helt vanliga DVD-skivor som spelas upp i en DVD-spelare som har "bra uppskalning". Förmodligen inte lika bra uppskalning som bättre standalone scalers men ändå riktigt bra.

Förmodligen är SpursEngine som Toshiba redan använder i laptops.
För den som är intresserad av specsen kan man se här:
Playstation 3: 1 PPE, 8 SPE (en SPE avstängd, en dedikerad till operativsystemet) @ 3,2 GHz + 512 MB RAM 25,6 GB/s
SpursEngine: 4 SPE @ 1,5 GHz + 128 MB RAM 12,8 GB/s

Med andra ord:
Toshibas styrka lär inte ens ligga i att de har ett sådär superbra chip, det lär ligga i att deras algoritmer, enligt dem, är superbra.

#18

Postad 02 juni 2008 - 18:14

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Känns lite bakåtsträvande av Toshiba att försöka förlänga DVD-formatets livstid. :)

DVD är alltid DVD även om man har bra uppskalning. Skit med 576 linjer blir bara förstorat skit uppskalat till 1080 linjer. Men självklart kan "förstoringen" hanteras bättre och sämre. Så det hänger väl som alltid på att man har en riktigt bra utgåva om det ska se bra ut. Och det är ju inte många DVD-utgåvor som är riktigt bra tycker jag.

Att dom skulle få DVD att bli jämförbart med blu-ray är skitprat. Visst, kanske på en 32tummare 4m från skärmen.
Men jag kör projektor, so no thank you...

Redigerat av Unregistered4325f859, 02 juni 2008 - 18:21.


#19

Postad 02 juni 2008 - 18:49

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 411 inlägg
  • 0

Är väll jättebra att de ###### med bluray formatet = konkurans = bättre priser för oss.


Konkurrens mellan SPELARE gynnar oss konsumenter inte två FORMAT.
Formatkriget höll på att bli HD formatens död då det bara var vi RIKTIGA entusiaster som vågade oss på nåt av dom och resten väntade på en vinnare istället.
Och det är först nu när det blev ETT format som det börjar röra på sig då vanliga dödliga inte behöver oroa sig att dom satsar på ett format som är dött om ett halvår :)

Redigerat av Svante Skoog, 02 juni 2008 - 18:51.


#20

Postad 02 juni 2008 - 19:55

TGX
  • TGX
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Att förlänga och förbättra Dvd-formatet är en jättebra strategi att försöka slå ut Blu-Ray..Nästan alla kollar ju på dvd ändå, och filmen blir ju inte bättre för att den är i HD

#21

Postad 02 juni 2008 - 20:11

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Surt, sa räven.

#22

Postad 02 juni 2008 - 20:13

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
Om det här blir nåt så det är klart att en del drar sig för att satsa på bluray. Jag kör uppskalat och det är helt ok. Jag tror inte detta är så mkt bättre än det.

Så för min del kör jag uppskalat ett tag till. Den dagen bluray verkligen blir vanligt är när de släpper en film enbart på bluray och skiter i vanlig dvd så att vi tvingas köpa en ny spelare. Men vem vågar släppa enbart på bluray? Dessutom, så länge man kan köpa en dvd-film som kostar hälften så mycket som en bluray kommer bluray inte bli vanligt hemma hos medelsvensson som hyr nån film i månaden.

Jag hoppas bluray blir formatet som kommer att gälla men priserna måste ner både på spelare och filmer för att ta över efter dvd på allvar.

#23

Postad 02 juni 2008 - 20:23

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

LSI-kretsen som nämns är helt enkelt en Cell-baserad processor (Likt den som sitter i Sonys Playstation 3-konsoler, ... )

Uppge gärna källan så kan vi uppdatera nyhetstexten.

#24

Postad 02 juni 2008 - 20:45

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0
Trevligt tycker jag. Kommer ha dvd filmer många år framåt och är inte helt nöjd milt sagt med min Marantz dvd spelare. Så en snar lansering av denna billiga spelare kommer troligen sitta fint hos mig.

#25

Postad 02 juni 2008 - 20:58

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Vad håller Toshiba på med, detta är ju löjligt.
Det sparade innehållet på en DVD innehåller 350000pixlar en bluray 2000000, detta innebär att de får hitta på 1650000pixlar som inte finns lagrade på skivan.

Är det bra eller?! Nä knappast och i vart fall skiljer det sig inte från de konverterare som finns på marknaden idag, PS3 har redan cell-processorer och utmärkt uppkonvertering om det är processorkraft och konstgjorda punkter man är ute efter.

Löjligt är min åsikt, de borde producera bluraymaskiner istället.

Redigerat av junkan, 02 juni 2008 - 20:59.


#26

Postad 02 juni 2008 - 20:58

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Har jag missat något? Skulle Toshibans nya chip vara så mycket bättre än exempelvis Denon 3930?

#27

Postad 02 juni 2008 - 20:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0
http://www.nyteknik....ticle361954.ece

Det handlar som sagt bara om helt vanlig uppskalning. Det är direkt löjligt att påstå att det blir en högupplöst
bild av det, och ännu löjligare att försöka konkurrera ut bluray med något som redan har funnits i flera år, dvs
DVD-spelare med uppskalning.

#28

Postad 02 juni 2008 - 21:21

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
Jag trodde enda skillnaden mellan DVD och Blu-Ray var lagringskapaciteten. Dvs det skulle gå utmärkt att spela upp 1080P via DVD (även om filmen skulle bli väldigt kort pga utrymmet)?

#29

Postad 02 juni 2008 - 22:00

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0

Jag trodde enda skillnaden mellan DVD och Blu-Ray var lagringskapaciteten. Dvs det skulle gå utmärkt att spela upp 1080P via DVD (även om filmen skulle bli väldigt kort pga utrymmet)?

Om du menar DVD och Blu-ray som medie så stämmer det du säger utmärkt. Men DVD och Blu-ray är även format-standarder på mediets "content" kan man nog säga.

#30

Postad 02 juni 2008 - 22:10

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

Uppge gärna källan så kan vi uppdatera nyhetstexten.


Källan är min egen slutledningsförmåga. =)

För några veckor sedan gick Toshibas LSI SoC-chef ut med meddelande om att de de färdigutvecklat deras SpursEngine som är till för att avkoda och postprocessa SD/ och HD material mm samt att tekniken kan användas både som instickskort i datorer och som en komponent i TV-apparater, mediaspelare osv. Chipset ska spöa alternativen i form av prestanda och kvalitet.

Någon vecka senare går Toshiba ut med ännu en pressrelease om att de ska släppa en DVD-spelare med ett LSI-chip som skalar upp med en kvalitet som man tidigare inte kunnat uppleva.

Toshiba har tidigare snackat om "super resolution" när de talat om SpursEngine och de har även nämnt samma uttryck i samband med de nya DVD-spelarna.

Originalnyheten säger inget om att det är ett nytt DVD-format eller ens en "extention" till det befintliga DVD-formatet.


Angående "vanlig" uppskalning: Det speciella med uppskalningen i dessa nya DVD-spelare kommer troligen bygga på den typen av demos toshiba tidigare visat där de interpolerar intilligande frames för att på så sätt bygga upp en bild med mer information. Resultatet blir en bild i upplösningen 1440x960 - 1440x1152 som de sedan skalar om till 720p eller 1080p.
Tekniken fungerar RIKTIGT bra i scener med lagom mycket rörelse men när bilden är statisk eller om det är extremt mycket rörelse så blir resultatet inte särskilt mycket bättre än bara den vanliga skalningen som slutligen appliceras.
Givetvis kan det också resultera i konstiga artefakter om inte algoritmerna detekterar "för" kratiga rörelser etc.
(Det är ju lastgammal teknik det är bara det att man inte tidigare, vad jag vet, använt det i realtid förut.)
Detta skiljer tekniken markant från alla tillgängliga alternativ. Inte ens HQV Teranex kan skryta med något som är i närheten av det här.
Sen återstår ju att se hur pass bra den obligatoriska "traditionella" skalning är som måste ske efter "super resolution" uppskalningen.


OBS! allt ovan är såklart mina tankar och inget jag menar borde stå i nyheten, dock tycker jag fortfarande att det är extremt missvisande att ni skriver att det är ett nytt DVD-format. :)

Redigerat av Unregistered92d7e447, 02 juni 2008 - 22:15.


#31

Postad 02 juni 2008 - 23:57

Jarl
  • Jarl
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Härligt då kan jag byta ut min rätt sunkiga silver färgade SONY DVD som inte är lika snygg som mina mestadels svarta HD och Blu spelare :)

#32

Postad 03 juni 2008 - 00:03

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Det känns verkligen inte angeläget med ett nytt formatkrig. Jag hoppas att Toshiba istället börjar bygga BD-spelare. :)

#33

Postad 03 juni 2008 - 07:59

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

OBS! allt ovan är såklart mina tankar och inget jag menar borde stå i nyheten, dock tycker jag fortfarande att det är extremt missvisande att ni skriver att det är ett nytt DVD-format. :)

Det är inte riktigt hela sanningen om man läser nyheten noggrannt:
"Manufacturers have attempted to extend the lifespan of existing storage technologies by adding additional data which can be used by new players but ignored by older players."

Det innebär ju att man lägger till info på en vanlig DVD som ej kan läsas av en standarspelare. Ungefär som man gjorde med SACD. Detta ger ju en annan förståelse hur denna nya tekniken fungerar. Men frågan är då vilka DVD'er som denna "additional data" kommer att finnas på. Hur bra kommer det att funka med äldre DVD'er som ej har detta? Blir det någon skillnad mot vanlig uppskalning?

#34

Postad 03 juni 2008 - 08:48

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0

Det är inte riktigt hela sanningen om man läser nyheten noggrannt:
"Manufacturers have attempted to extend the lifespan of existing storage technologies by adding additional data which can be used by new players but ignored by older players."

Det innebär ju att man lägger till info på en vanlig DVD som ej kan läsas av en standarspelare. Ungefär som man gjorde med SACD. Detta ger ju en annan förståelse hur denna nya tekniken fungerar. Men frågan är då vilka DVD'er som denna "additional data" kommer att finnas på. Hur bra kommer det att funka med äldre DVD'er som ej har detta? Blir det någon skillnad mot vanlig uppskalning?


Vilket i så fall borde innebära kraftig komprimering för att få plats med en hel film (extra matrial, ljudspår?) på en vanlig DVD-skiva som sen skalas upp. För mig låter det som ett segment mellan DVD och Blu-ray som endast kommer att ge DVD en sista suck tills Blu-ray-marknaden mognat. Frågan är hur många är intresserade av pseudo-HD när "riktig" HD redan finns ute på marknaden, även om det kommer vara dyrare?

Vi har ett format, ett nytt har precis kommit, men nu gör vi ett tredje som ska klämma sig in mellan det gamla och nya. OM det är så tror jag det floppar ganska starkt.

#35

Postad 03 juni 2008 - 09:17

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

Det är inte riktigt hela sanningen om man läser nyheten noggrannt:
"Manufacturers have attempted to extend the lifespan of existing storage technologies by adding additional data which can be used by new players but ignored by older players."


Ja fast om du läser meningen säger den att det redan har gjorts och att det gjorts av "tillverkare" dvs inte Toshiba specifikt. De talar inte i futurum vilket de gör när de talar om Toshibas kommande spelare.

Med andra ord de spekulerar kring om det möjligen kan vara ett tillägg till DVD-standarden.

Som folk säkert vet finns det redan ett par tillägg till DVD-standarden.


Det enda tillägg jag kan tänka mig som de kan göra för att öka kvaliteten är ju om de kan lägga in ickestandardiserade flaggor som Toshibas kommande uppskalerande DVD-spelare läser av för att kunna göra en bättre analys av materialet.



I vilket fall: Toshiba har aldrig sagt något om ett nytt format eller en extention till ett befintligt format: de har bara sagt att uppskaleringen på deras kommande DVD-spelare kommer att vara så bra att det kan konkurrera med HD DVD/Blu-ray.

De har visat demos på uppskaleringsteknik som använder information från intilligande fields/frames för att generera en bild med högre upplösning än originalet. De har också visat demos på hårdvaran som kan göra detta. De har också sagt att uppskaleringstekniken och hårdvaran som driver den kommer att finnas i deras, och andras, framtida DVD-spelare (bla Sharp har licensierat tekniken).

Och som sista punkt: om det verkligen var en extention till DVD-formatet så skulle specifikationen varit ute vid det här laget. Annars kommer det ju finnas ganska exakt noll filmer som använder tekniken när spelaren väl släpps.

Lägger man ihop siffrorna är det inte så svårt att lista ut vad det är som pågår här. :)



Så nej, det är inget nytt format och nyheten borde verkligen ändras som sagt. Kanske har blivit lite prestige att inte ändra den.

Redigerat av Unregistered92d7e447, 03 juni 2008 - 09:19.


#36

Postad 03 juni 2008 - 12:09

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

Så nej, det är inget nytt format och nyheten borde verkligen ändras som sagt.

Ingen har påstått att det är ett nytt format. Nyheten baseras på Vnunet.com:s artikel där just fraserna "extension to the DVD format" och "modified DVD format" används. Vnunet anger i sin tur Yomiuri Shimbun som källa men berättar inte om det rör webbutgåvan Daily Yomiuri Online eller en mer omfattande artikel i papperstidningen The Daily Yomiuri. Jag har nu plockat bort länken till Daily Yomiuri Online för att tydliggöra att vår källa är Vnunet och ingen annan.

#37

Postad 04 juni 2008 - 09:18

rillern
  • rillern
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0
Läste för inte så länge sedan att Blu-ray formatet håller på att floppa! säljer tydligen inte en bråkdel av vad de borde göra! Vilket inte är så konstigt då det är lite overkill med en bluray till medel svensson som fortfarande kopplar in sin DVD med scartkabel..... Blir Toshibas spelar billiga och ger ett rejält lyft i bilden tror jag inte att familjen svensson väljer en dyr blu-ray när deras DVD gått sönder! Har de dessutom en TV på runt 40" tycker jag personligen inte att det är någon superskillnad mellan en bra uppskalad DVD och en blu-ray. Testkörde en kompromerad DVD från min TVIX (kingdom of heaven) till min TV, uppskalad till 1080p och kvaliten var grym!!!

Säkert ett litet irritationsmoment från Toshiba för att förstöra ännu mer för Sony & co! Härligt! Sony e ju som vi alla vet, djävulens avkomma ; )

#38

Postad 04 juni 2008 - 12:28

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Det hade varit bättre att nyttja det som kallas "Warner HD-DVD9", d.v.s lagring av HD-material på en DVD9 genom att använda VC-1. Det skulle kunna bli en farlig konkurrent till BD om bolagen bestämmer sig för det. Steget till fullständigt HD-DVD9-stöd i spelarna är ju kort.

Ska Toshiba utmana BD hade det varit effektivast att satsa på detta istället för att försöka extrahera HD ur det vanliga DVD-formatet.

#39

Postad 04 juni 2008 - 14:37

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Vad är det för fel med blu-ray?

#40

Postad 04 juni 2008 - 16:21

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Igentligen inget.
1) Mer än det är dyra tillverka. På grund copyrightbeskyddet bland annat.
2) Sämre ljud o bild , enligt många. Men det är individuellt.
3) Höga licens avgifter.Konsumenterna får betala för deras kostsamma krig. Men toshiba hade säkertgjort de samma. Men den är mycket högre med BR än den var med HD DVD.

Vad är det för fel med blu-ray?



#41

Postad 04 juni 2008 - 16:41

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Finns säkert +100 miljoner dvd spelare och det är 100 miljoner fler än vad det finns på dagens HD optiska skiva.

Framtiden är digitala nedladdnings tjänster så Toshiba gör helt rätt i sin strategi tycker jag.

#42

Postad 04 juni 2008 - 17:36

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Hmmm...
OM det är så att det är tekniskt möjligt att lägga till ytterligare information i en DVD-ström på en skiva som konformerar med vanliga DVD-standarden då den spelas upp i en standard-DVD-spelare - men som visar denna extra information då den stoppas i en speciell spelare - ja då tycker jag att det är en kanonidé. På det sättet skulle man ju kunna "smyga in" HD hos de breda massorna på helt vanliga DVD-utgåvor. Utgåvor som "blommar ut" den dag Svensson byter till "rätt" spelare.
Då det gäller lagringsutrymmet så har det väl bevisats bortom de flesta tvivel att man t.ex. med rätt algoritmer kan få ned en lång spelfim till en bra bit under 9 GB med en bildkvalitet som på 99% av alla displayer där ute i hemmen är oskiljbar från en BD.

Tycker faktiskt att det är en fascinerande tanke, även om jag inte har en susning om ifall det är detta man menar på Toshiba eller om man enbart pratar om en ny uppskalningsmetod. :(

#43

Postad 04 juni 2008 - 20:27

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Vilken djungel alltså :(
Jag som tycker att det klassiska DVD-formatet är ypperligt bra! Visserligen tittar jag bara på min 20" CRT-TV :)

#44

Postad 04 juni 2008 - 22:26

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0
Ska Hillary Clinton nu starta ett eget parti bara för att hon förlorade mot Obama?
Bättre att Toshiba gör gemensam sak med ALLA andra tillverkarna och förbättrar Blu-Ray formatet. Helt patetiskt att sysselsätta sig med annat duttande.

#45

Postad 05 juni 2008 - 10:19

QAM
  • QAM
  • Forumräv

  • 755 inlägg
  • 0
Och därmed har Toshiba visat sin sanna sida, tidigare var jag bara glad över att kriget fick en vinnare, nu gläds jag även över att Toshiba förlorat.

Sicket pladder om uppskalning till BD-kvalitet, men tyvärr kommer de lyckas lura en hel del. Det är sant att HD överlag inte fått någon kalasstart, men jag tror på en lavineffekt. Alla jag visat BD för har gapat som fågelholkar över kvaliten och fått köplust. När de sedan handlar och visar för sina vänner...

#46

Postad 05 juni 2008 - 11:57

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 411 inlägg
  • 0

2) Sämre ljud o bild , enligt många. Men det är individuellt.


Antingen är de som påstår detta antingen döva OCH blinda, inte har råd med BD och gnäller på formatet pga avundsjuka, eller helt enkelt griniga HD-DVD "fanboys" :)

HD-DVD och Blu-Ray har LIKA bra kvalitét.

Vad är det med alla HD-DVD "fanboys" som fortfarande inte kan släppa att Blu-Ray vann?????

Ni vet MYCKET väl vad ni gav er in på när ni valde att hoppa på format kriget.
Ni visste MYCKET väl att just ERAT format kunde bli förloraren.
Ni har er bara själva att skylla.

Jag ägde själv en HD-DVD spelare tillsammans med min PS3:a under kriget och jag älskade HD-DVD precis lika mycket som Blu-Ray. Och för min del spelade det inte roll vilket av dom som vann. Hade HD-DVD gått vinnare ur striden så hade jag varit PRECIS lika nöjd. Skit samma vem som vann bara vi fick ETT format tillslut. Nu råkade det bli Blu-Ray så GET OVER IT!

Och ni som VÄGRAR att skaffa en Blu-Ray spelare för att Sony är så onda, well gå tillbaks till uppskalad DVD eller sönderkomprimerade pirat nerladdningar av HD material ni så njuter vi andra av Blu-Ray istället.

Spelar väl för **** ingen roll om filmen var på HD-DVD eller Blu-Ray så länge som det handlar om att njuta av film i HD i högbitrate :)

Redigerat av Svante Skoog, 05 juni 2008 - 12:09.


#47

Postad 05 juni 2008 - 12:03

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 411 inlägg
  • 0

Alla jag visat BD för har gapat som fågelholkar över kvaliten och fått köplust. När de sedan handlar och visar för sina vänner...


Samma här!
Det har börjat sprida sig likt löpeld bland kompiskretsarna i stan ungefär som det gjorde med DVD när Matrix släpptes och alla sprang och köpte en usel "Nintaus" BUDGET spelare för 3500:- :blush:

De som påstår att BD står stilla och inte ökar borde kanske kolla vad som händer i VERKLIGHETEN och inte förlita sig på "BD is DYING" info på nätet :)

Visst BD ökar inte lika SNABBT dom DVD gjorde än, med det ÖKAR iallafall :)

Hoppas som sagt att Toshiba snart släpper en BD spelare istället då jag definitivt vore intresserad av en sån med tanke på hur bra deras HD-DVD spelare är, och med detta nya UPPSKALNINGSchip så kunde den bli kanon då många av BD spelarna hittils inte lyckats så bra på den fronten än.

Redigerat av Svante Skoog, 05 juni 2008 - 12:28.


#48

Postad 05 juni 2008 - 12:27

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0
Tycker det är bara bra att man maximerar kvaliten på dvd tekniken innan man börjar med nåt "nytt"
Personligen kommer jag köra på både Bd o dvd. Alla filmer man har på dvd, som jag typ 500 filmer klart jag vill ha det bästa ut av dom. Men det verkar inte alla förstå. Det är lite som att alla skulle vara tvungna att köra på diesel
när dom flesta kör på bensin. Är det verkligen ett hot ja då är väl inte Blu-ray så bra som vissa vill tro att det är. som nån nämde så får man väl hoppas att Sony o grabbarna kommer att få sig en tanke ställare om det visar sig att det verkligen blir ett hot mot Bd, att dom börjar med paneler med ännu högre upplösning än full hd och Bd med uppskalning.

#49

Postad 05 juni 2008 - 17:22

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Jag förstår inte dem som köper filmer, har jag sett en film så vill jag inte se den igen det är helt klart.
Så prenumeration på film i brevlådan och bluray passar mig perfekt, skulle man mot förmodan vilja se om ngn gammal DVD så kanske den har kommit i en ny Bluray-version så då är det bara att markera den så har man den ett par dagar senare.

#50

Postad 06 juni 2008 - 00:23

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 411 inlägg
  • 0

Jag förstår inte dem som köper filmer, har jag sett en film så vill jag inte se den igen det är helt klart.


Okej men för oss FILMÄLSKARE så är en BRA film som att höra en bra låt eller läsa en bra bok. Man vill uppleva den om och om igen. Och när man ser en bra film igen för andra gången så ser man den på ett annat sätt :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.