Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Toshiba satsar på XDE

55 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 augusti 2008 - 19:34

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

#2

Postad 18 augusti 2008 - 19:49

Unregistered1384c5c1
  • Unregistered1384c5c1
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Ofta att en film har enbart utomhus scener, mörka scener eller grå dassiga färger.
Finns nog ingen som vill sitta och flippa "mode" med en fjärr 50x/Film.
Priset är väl endå lite magstarkt för en DVD dessutom. Känns som att köpa en VHS med extra allt.
Toshiba kan lägga ner.

#3

Postad 18 augusti 2008 - 19:56

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Det var lite "surt sa räven" över det där beslutet.

#4

Postad 18 augusti 2008 - 20:09

Unregistered39a3ba6e
  • Unregistered39a3ba6e
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
fan orkar med att växla mellan lägena själv då. Finns väl flmer där alla tre lägena kan användas eller...


"...VHS med extra allt." HAHAHAHAHA

Redigerat av Unregistered39a3ba6e, 18 augusti 2008 - 20:10.


#5

Postad 18 augusti 2008 - 20:11

rson39
  • rson39
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Det känns ganska onödigt att försöka utveckla dvd-spelare i dagsläget. Det kommer ju fortfarande bara att vara en dvd hur mycket extra dem än slänger in.

Vore det inte bättre att försöka ta marknadsandelar på bluray-fronten samt att utveckla spelare där innan den stora massan hinner köpa sig en? Riktigt dumt val Toshiba gör enligt mig.

#6

Postad 18 augusti 2008 - 20:12

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Jag har väldigt svårt att tro att man går från en storsatsning till en annan utan att tro på ide'n själv.

Huruvida det har någon betydelse vad Toshiba tror på beror på vad det är för folk som "tror". Om min sambo som är både fullständigt okunnig och ointresserad tror att XDE blir en flipp eller flopp, tar jag inte på alltför stort allvar. Men om någon som är REJÄLT insatt i vad det handlar om tror så mycket på ett sådant här projekt så att de är beredda på att satsa astronomiska belopp på det, så tror jag att det kan vara dumdristigt att avfärda ide'n utan att ens ha sett vad det handlar om...

Jag har inte en susning om hur bildresultatet blir med XDE-tekniken, men bara för det så tänker i vart fall inte jag avfärda den redan innan jag har fått lite mer insikt i vad det handlar om och hur resultatet kan tänkas bli. Teknik-utveckling tycker jag är spännande, oavsett om resultatet i slutändan blir bra eller dåligt.

Jag ser dock framemot att få lära mej mer om XDE-tekniken och vill väldigt gärna se vad den innebär i praktiken.

Av denna anledning så tycker jag det känns lite märkligt när medlemmar på ett teknikrelaterat forum som vårt redan vid första knystet om ny teknik vågar sej på att avfärda den...
Det är lite väl konservativt för en prylbög som mej att agera så, men det är ju bara hur jag fungerar...

...alla är vi ju olika...

EDIT.

Förresten...
...Apropå att dvd skulle vara ett utdöende format...

CD'n revolutionerade ju musik-återgivningen i våra hem och i en herrans massa år så har alla hela tiden föreställt sej att CD-formatet blir det som totalt dödar vinyl-marknaden. Något som cd-formatet nästan lyckades med också, även om det tog mer än 10 år. Det lustiga är att de gamla vinylskivorna har fått ett nytt uppsving och även om vinyl-försäljningen inte kan mäta sej med cd-försäljningen, så är det en grov överdrift att hävda att formatet är dött trots att det har gått så väldigt lång tid nu sedan cd'n introducerades.

Jag tror att det går fortare för t.ex. BD (och kommande format) att "sänka" det numera "gamla" dvd-formatet.

Kanske t.o.m. på halva tiden det tog för cd-skivorna att sänka vinyl-formatet, men det betyder att vi kommer att få se ett vitalt och i allra högsta grad levande dvd-format i lätt 10 år till...

Gott om tid att fortsätta tjäna pengar på dvd-formatet med andra ord...

Lycka till Toshiba...

Redigerat av Unregistered959, 18 augusti 2008 - 20:18.


#7

Postad 18 augusti 2008 - 20:19

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Eftersom jag själv redan tagit beslutet att gå över till ett mer högupplöst format än DVD så tycker givetvis jag att det är ett felaktigt beslut. Uppskalning funkar väl sådär och jag har inte hört om några nya revolutionerade sätt att räkna fram den data som saknas i en DVD så...
Visserligen kan dom säkert få ett hyfsat resultat (försäljningsmässigt) med en maskin av detta slag, men det blir nog under en kortare period innan Blu-Ray kommer till resten av folket.
Lite konstigt måste man väl få tycka att det är ändå, dom satsat stora pengar på HD DVD innan, för att sedan gå ett steg bakåt för att gå framåt igen?

Redigerat av Unregistered828ccd15, 18 augusti 2008 - 20:21.


#8

Postad 18 augusti 2008 - 20:49

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Det är klart att det finns ett värde i att tillverka så bra DVD-spelare som möjligt eftersom folk fortfarande köper och hyr DVD-filmer och många har filmer hemma i hyllan som de vill se om.
Det är när detta framställs som ett seriöst alternativ till Blu-ray som det hela blir patetisktoch löjeväckande (därav hånet på forumet). Toshiba borde rycka strutshuvudet ur sanden och lansera några BD-spelare också. Inte för att jag skulle köpa dem. Alla mina tre HD DVD-spelare lider i varierande grad av uppspelningsproblem på vissa filmer så även om bilden på HD DVD-filmerna vida överstiger DVD så är mitt förtroende för Toshiba ganska lågt.

#9

Postad 18 augusti 2008 - 20:53

benteboy
  • benteboy
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
varför ger dom inte upp å hjälper till på blu-ray fronten?

eller så gör dom en media-spelare. typ som tvix eller något..
känns som dom gräver sin egna grav

#10

Postad 18 augusti 2008 - 21:07

Unregistered7da62804
  • Unregistered7da62804
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
flopp!

#11

Postad 18 augusti 2008 - 21:27

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Flipp!

Ser man till världkonsumtionen av film spelare låter det j..t smart av Toshiba.
Tom i USA så är ju fortfarande konsumtionen av DVD >90% av marknaden, ser vi till hela världen och speciellt inkluderar Bollywood så ligger står säkert(?) DVD marknaden för 99% av behovet.
Kommer naturligtvis över tiden att föändras men aktieägarna vill ha resultat NU och det får man inte om man satsar på marginalprodukter typ BD.
Om 3-5 år kanske Toshiba kommer ut med en HD spelare i någon form lagom tills att behovet finns där.

#12

Postad 18 augusti 2008 - 21:47

Shrimpii
  • Shrimpii
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0
Själv tror jag att Toshiba under tiden som detta sker redan tänker på nästa format, eller ska man säga filmer via nätet. Tror dem kommer fixa en hel del med det. Att satsa på dvd marknaden är då bra eftersom där vet man att det finns kunder. De kommer nog tjäna en del på det innan det verkligen är dags för internetfilm.

#13

Postad 18 augusti 2008 - 21:48

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Eftersom jag själv redan tagit beslutet att gå över till ett mer högupplöst format än DVD så tycker givetvis jag att det är ett felaktigt beslut. Uppskalning funkar väl sådär och jag har inte hört om några nya revolutionerade sätt att räkna fram den data som saknas i en DVD så...
Visserligen kan dom säkert få ett hyfsat resultat (försäljningsmässigt) med en maskin av detta slag, men det blir nog under en kortare period innan Blu-Ray kommer till resten av folket.
Lite konstigt måste man väl få tycka att det är ändå, dom satsat stora pengar på HD DVD innan, för att sedan gå ett steg bakåt för att gå framåt igen?

Jag ser inget konstigt i detta alls!

Det handlar om business och att tjäna pengar. HD-DVD var en storslagen satsning som inte led av några markanta nackdelar, men de fick se sej besegrade av Sony's marknads-strategi och det är precis vad det handlar om.

Strategi.

Sony's strategi gick hem och därmed så blev HDDVD en förlustaffär och då får man som rationell företagsledare (och strateg) gå vidare...

Det är finns ingen som helst anledning att misstänka att Toshiba skulle bli konkursfärdiga för att de inte förnedrar sej genom att supporta BluRay-formatet. Deras produkt-portfölj är så stor så att de har råd att välja att helt stå utanför hela HD-biten (om de vill). Det absolut värsta som kan hända är att de får sälja av några fabriker bland alla de hundratals fabriker som ingår i koncernen. So what? Sådant händer var dag ute i världen och är inget som Toshibas ledning behöver oroa sej för.

Därmed så tycker jag det ser fullständigt naturligt att de istället väljer att "mjölka" dvd-formatet ytterligare. Med tanke på omfattningen av dvd-konsumtionen så lär de kunna tjäna många sköna miljoner (för att inte tala om miljarder) innan dvd-formatets omsättning drastiskt krymper p.g.a. de nya formaten...

Tjäna pengar alltså. Det som de flesta vinstdrivande företag jämnt och ständigt försöker...

Att lansera ett nytt format är inte enbart förknippat med stora inkomster utan är också förknippat med i det närmaste astronomiska kostnader. Vinsterna hos ett nytt format väntar inte förrän det har fått stor spridning och än så länge så är spridningen av BluRay bara marginell jämfört med DVD-formatets totala dominans.

Det ena utesluter dock inte det andra och det är fullt möjligt att efter att de stora lanserings-kostnaderna av BluRay har börjat balanseras upp av intäkterna ifrån den större spridningen, så är det ju fortfarande möjligt att Toshiba väljer att ge sej in i leken och börja konkurrera med diverse Blu-ray produkter även om de förlorade HD-kampen. På så sätt så slipper de praktiskt taget alla de kostnader som finns i samband med introduktion av ett nytt format, samtidigt som de ändå har goda möjligheter att få en del av kakan...

Smart tänkt enligt min mening, men absolut inte något konstigt tänkesätt...

Vad som däremot hade sett märkligt ut i mina ögon är om de efter att ha förlorat gigantiska summor i samband med dragkampen om kommande HD-format, helt plötsligt skulle svälja sin förnedring och ge Blu-Ray draghjälp i arbetet med att bräda nuvarande DVD-format. Först EN ekonomisk förlust i kolossal format och sen utöver detta pumpa in astronomiska summor i ett konkurrerande format bara för att konkurrera ut dagens dvd-format.

Nä, nä, Sony och company får nog bekämpa dvd-formatet på egen hand, medan Toshiba fortsätter att mjölka dvd-marknaden.

Allt annat vore ju fullständigt onaturligt...

Men...

Jag förstår faktiskt varför många tycker det är "irriterande" eller nå't att inte också Toshiba satsar på BluRay. Det hade ju skyndat på BD-formatets framsteg på marknaden och bidragit till både bredare lansering av BD-filmer och avspelare. Något som är intressant för oss HD-entusiaster.

Jag personligen hade också tyckt det vore kul om utvecklingen och spridning av både HD-material och maskiner ökade ännu snabbare, men det är ju bara mitt subjektiva tyckande och har inget med hur marknade faktiskt ser ut.

Vad värre är att det kanske inte alls är det bästa sättet att maximera ett företags vinst heller...

...Men så är jag inte heller en företagsledare utan bara en entusiastisk hembio-nisse som inte tycker att utvecklingen går fort nog alltid...

#14

Postad 18 augusti 2008 - 23:03

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Toshiba XD-E500 fixar 1080p/24fps


Det här tyckte jag var det mest intressanta, dagens uppskalare fixar väl inte 24fps från DVD?

Frågan är om det fungerar lika bra i PAL som NTSC med tanke på att ljudet också måste hänga med.

#15

Postad 18 augusti 2008 - 23:47

Unregistered1384c5c1
  • Unregistered1384c5c1
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Som jag har fattat det så är 24p speciellt anpassat för Blu-ray uppspelning då skivan visar 24 bilder per sekund. Detta för att undvika "studder". En DVD å andra sidan visar ju antingen 25 eller 29.97 bilder per sekund beroende på region. Därav 50Hz eller 60Hz system dvs PAL & NTSC. Detta gör ju funktionen således totalt värdelös. Bör ju i teorin försämmra uppspelningen?

wikipedia.
"Though many resolutions and formats are supported, most consumer DVD-Video discs use either 4:3 or anamorphic 16:9 aspect ratio MPEG-2 video, stored at a resolution of 720×480 (NTSC) or 720×576 (PAL) at 29.97 or 25FPS"

#16

Postad 19 augusti 2008 - 00:09

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Som jag har fattat det så är 24p speciellt anpassat för Blu-ray uppspelning då skivan visar 24 bilder per sekund. Detta för att undvika "studder". En DVD å andra sidan visar ju antingen 25 eller 29.97 bilder per sekund beroende på region. Därav 50Hz eller 60Hz system dvs PAL & NTSC. Detta gör ju funktionen således totalt värdelös. Bör ju i teorin försämmra uppspelningen?

Kanske har Toshiba grymma nya kretsar som fixar inverse telecine och omvänd PAL speed up på ett intelligent sätt, men det känns tveksamt...

Annars håller jag med om att de borde satsa på Blu-ray nu, speciellt med tanke på att Blu-rayspelare även klarar DVD. Iofs är ju detta ett sätt att differentiera sig, men man hamnar ändå mellan två stolar tycker jag. Den som lever får se.

#17

Postad 19 augusti 2008 - 02:55

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
Krasse har rätt på många punkter, tror ni verkligen inte att en otroligt noggrann ROI kalkyl har gjorts på detta av Toshiba, skulle gissa att det inte är puckon som sitter på Toshibas strategi avdelning.

Sen att dom använder BD-dödare i marknadsförningssyfte är väl mer för att skapa buzz kring XDE, tror inte Toshiba själva tror att detta är nästa stora "format".

Entusiasten läser uppskalning av DVD och skrattar medan Svensson läser "Toshiba med teknik att göra vanliga dvd-filmer till HD" genom att satsa på att media hela tiden skall nämna XDE och BD i samma veva så skapas ett samband mellan dom i huvudet hos Svensson, sen att det är vanlig uppskalning av DVD som säkerligen inte är speciellt mycket bättre än vad som finns idag är inget som Svensson vet något om.

Sen att Toshiba "satsar" på XDE är också marknadsföring för att få det att verka som något nytt och stort, tror inte det är speciellt mycket satsning bakom, för Toshiba är det nog XDE som att pressa fram en vanlig billig DVD spelare.

BD gör framsteg fast DVD marknaden finns kvar ett bra tag till och är det egentligen så dumt att släppa en DVD spelare och marknadsföra den som "HD". Det Toshiba gör med XDE är att i Svenssons ögon lägga sig mellan DVD och BD och är det egentligen så dumt?

Toshiba plockar nog kunder som inte vill lägga mer pengar på en BD (dock raderas nog prisskillnaden ut ganska snabbt), vidare plockar dom kunder som inte vet vad BD är, kunder som vill ha en DVD spelare och med XDE har Toshiba lyckats differentiera sig från andra DVD spelare på en mycket mogen marknad.

Så tanken med XDE är nog att mjölka pengar ur DVD marknaden och inte pocka kunder från BD, alla jämförelser med BD är IMO bara smart marknadsföring från Toshiba:

"Toshiba förlorade med HDDVD nu satsar dom rejält och går emot BD genom att släppa en spelare med teknik som får vanliga DVD fimer att nästan bli HD"

Vipps så har man en helt ny mainstream DVD spelare på marknaden som står klart ut från vanliga mainstream DVD spelare, låter inte helt fel med tanke på att det fortfarande finns en hel del pengar att hämta från DVD marknaden.

Så XDE är nog inget hot mot BD och förmodligen inte heller tänkt att vara det och jag har i alla fall förtroende för att ett företag som Toshiba rekryterar folk som har lite vett, detta är ingen "hämdaktion" mot BD, detta är Toshibas sätt att rida på vågen och plocka fram en DVD spelare som säljer bra under övergången.

Toshiba kommer även dom att komma med en BD spelare.

Redigerat av ZoomAir, 19 augusti 2008 - 03:00.


#18

Postad 19 augusti 2008 - 07:10

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
Vaniljbulle: Nej det stämmer inte 24p kan visst vara meningsfullt.. 24p för bluray är bara för film och inte för video och samma sak gäller egentligen för DVD. NTSC-film är faktiskt egentligen 24p även om standarden är att skicka ut detta som 60p.

Exakt hur detta är lagrat med flaggor eller i mönster varier väl mellan filmer och jag vet inte vad som är vanligast. Som regel för film ska man dock kunna utvinna 24p.

Alltså en vanlig DVD spelare gör så här. Interlaced 60 fields per second<---> pulldpown 24 frames per second --> pulldown 60frames per second.

Teoretiskt sett skulle en DVD-spelare kunna hoppa över det sista och skicka ut 24p.

En dator gör samma sak med en NTSC-dvd. Man kan alltså om man vill skicka ut 24p*3 (72hz) eller eller 24hz förutsatt att tv:n kan ta emot det. Detta är faktiskt ett bra sätt att kolla att man ställt in sin dator något så när rätt. Spelar den upp filmen i 29.97fps så kan man vara säker på att den fusk-deinterlacar bilden istället för pulldown med minskad upplösning som följd.

Däremot så är det knappast meningsfullt för PAL. Jag har svårt att se kretsar som på ett övertygande sätt kan backa tillbaka från 25p till 24p utan försämring i ljudet.

#19

Postad 19 augusti 2008 - 08:13

nipatriak
  • nipatriak
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Toshiba blev ganska ensamma om att stödja HD DVD på slutet, bara dom och microsoft stod ju kvar och att hoppa in sist på Blue-ray tåget kanske ger för hård kunkurens från sony, pioneer och panasonic som varit med från början. Jag förstår Toshiba som istället försöker fånga upp mellansegmentet, typ jag, som troligen inte kommer gå över till blueray under 2008.

Att i stället släppa en bra DVD tycker jag inte alls är en dum idé nu när alla gått över till blueray. Man kommer ju vara herren på täppan för ett format som ändå har 90% av marknaden.

Men MinHembio's nyhetsrapportering var ju allt annat än neutral och sågade toshibas satsning ganska rejält. Jag tycker dom gör helt rätt.

#20

Postad 19 augusti 2008 - 08:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Finns det bara valen "Off, Off, Off" (att förvränga bildsignalen har inget med bildkvalité att göra) så kan det ju kanske bli bra detta. :) Ja förutsatt att deinterlace och skalning håller bra kvalité så att original-upplösningen bibehålls efter processing (det har med bildkvalité att göra dock).

1080p24 för NTSC-film var najs, fattar inte varför det inte dykt upp tidigare på dvd-spelare. Vissa videoprocessorer samt Pioneers plasmor har haft möjligheten att ta bort 3:2 cadensen men märkligt nog har dvd-tillverkarna missat det helt.

ZoomAir>>

Toshiba kommer även dom att komma med en BD spelare.

Precis. Tror de gott kan vänta in marknaden så den blir större och jag tror knappast Tosh förlorar ett jota på det heller.

Och ja, snacket om "lika bra som BD" (de sa inte det ordagrant men åt det hållet) var ett geni-drag, klockren PR. Som jag sa i den nyhetstråden, när senast fick en mer eller mindre plain-vanilla DVD-spelare en nyhetstråd med flera sidor med kommentarer - all uppmärksamhet är bra. ;)

Redigerat av pacman, 19 augusti 2008 - 08:46.


#21

Postad 19 augusti 2008 - 09:09

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

Däremot så är det knappast meningsfullt för PAL. Jag har svårt att se kretsar som på ett övertygande sätt kan backa tillbaka från 25p till 24p utan försämring i ljudet.

Varför inte? Då skulle väl ljudet i teorin hamna "rätt" igen, om filmen nu saktades ner motsvarande också? En 2 tim-film gjord med 24fps konvertad till PAL är ca 5 minuter kortare än NTSC och det beror inte på att den är klippt utan att den går fortare pga konverteringen 24->25 fps. Därför stämmer aldrig ljudet på dessa PAL-filmer. Den som vill läsa mer om detta: http://www.paradiso-...n.html#transfer. Bluray är ju räddningen för oss som vill slippa PAL och fel röstläge på skådespelarna (för att inte tala om musiken), så låt oss lägga DVD bakom oss snart. /Håkan

Redigerat av hakanh65, 19 augusti 2008 - 09:23.


#22

Postad 19 augusti 2008 - 09:31

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Tja, blir den bara minst lika bra på standard-DVD som deras HD-DVD-spelare är (Denon m.fl. släng er i väggen), så kommer nog många konsumenter att gilla vad dom ser.

24p är meningslöst för PAL DVD men bra för NTSC DVD. 25p gäller för PAL DVD och är väl redan ganska vanligt förekommande i 1080p-uppskalande DVD-spelare gissar jag. Alltså kanske inget jättebra säljargument i Europa och Kina, men däremot kanon för USA och Japan.

Nä, helt fel ute är dom nog inte. Ja, bortsett från de där tre lustiga specialbildlägena som man ska kunna aktivera dårå... :)

Ngn nämnde CD kontra vinyl. En annan jämförelse man skulle kunna göra är ju CD kontra DVD-A och SACD och allt vad det heter. Klart bättre ljud går ju att få än vad CD erbjuder, men säljer det? Näpp... Hotar det CD? Näpp...

Med det sagt så är ju DVD klart ointressant på riktigt stor bildyta jämfört med BD (och andra HD-lösningar), men hur många konsumenter kommer att sitta med större bildyta än ca 40 tum? Troligen inte särskilt många procentuellt sett.
Och som sagt - är denna bara minst lika bra på DVD som HD-A1 o co. är så kommer den att ge GRYMT bra bild från DVD. ;)

#23

Postad 19 augusti 2008 - 09:53

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

  • 851 inlägg
  • 0
Blir detta en hit så kan de ju lätt göra en grym BD/DVD-kombospelare senare.

#24

Postad 19 augusti 2008 - 11:55

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
själv ser jag i varje fall fram emot att se vad denna rackare gör för något, även om jag inte förväntar mig något värre än vad HD-XE1 gör.
skulle det inte vara en Cell processor i deras nya superuppskalare? eller kommer det komma en värre version?

#25

Postad 19 augusti 2008 - 12:28

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
Vad har egentligen Toshiba att vinna på att tilverka en BD-spelare? Svårt att tro att det finns några pengar där.

#26

Postad 19 augusti 2008 - 13:32

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Så länge som Blu Ray-skivor är hutlöst dyra i förhållande till DVD och spelarna likaså, så är väl detta en vettig spelare om man inte vill köpa en BR-spelare bara för att få uppskalning. Särskilt om nu Toshibas uppskalning skulle fungerar bättre än den uppskalning av DVD som finns i BR-spelare.
Kan mycket väl tänka mig att köpa om priset hamnar runt en tusenlapp, i väntan på Bly Rays övertagande.

#27

Postad 19 augusti 2008 - 17:21

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
En sak som kanske bör poängteras är att även om de "riktiga" entusiasterna kanske inte är beredda att välja XDE framför ett "äkta" högupplöst format som BD, så tror jag att det finns gott om stora dvd-samlingar ute hos folk som är lite mer "halvhjärtat" intresserade av hembio (och kanske mer intresserade av filmerna). Den som sitter på några hundra filmer är kanske även för lång tid framöver intresserad av att få se dessa filmer i så hög kvalite som möjligt.

Sen ser jag också en fördel av Toshibas lansering av XDE även för oss HD-entusiaster.

Jag föreställer mej att BD får det betydligt svårare att plocka marknadsandelar ifrån DVD-marknaden om inte BD-filmerna VERKLIGEN utmärker sej genom att visa en bildkvalite rejält bättre än t.o.m. XDE.

Där finns det en förtjänst för oss som redan har fullgoda hembio-anläggningar med BD-kapacitet.

Jag upplever det som att det i dag finns gott om BD-film vars kvalite är ganska långt ifrån den maximala kvaliten man skulle kunna få ur BD-formatet och XDE kanske kan pressa "lägsta-nivån" hos framtida BD-utgåvor på ett sätt som idag saknas.

Detta var en sak jag "sörjde" när HD-DVD gick i graven, för i och med det så fanns det inte längre något som kunde pressa BD-lägret att släppa filmer som kvalitets-mässigt verkligen "stack ut". XDE kanske kan sätta fart på kvalitets-arbetet i samband med frisläppningen av BD-utgåvor.

...För vem är intresserad av att betala dyrt för en högupplöst film i BD-format om det finns ett befintligt, billigare, dvd-format som t.ex. med XDE-teknik kan mäta sej med de BD-filmer som kvalitetsmässigt inte toppar ligan...

Jag vill egentligen inte varken döma ut eller upphöja XDE-konceptet på något sätt, eftersom jag inte har sett det själv (och tydligen inte någon annan heller), men nog tycker jag det är intressant och att det ska bli spännande att få se vad som händer i framtiden...

Att utvecklingen går framåt tycker jag nog är ganska uppenbart och det är ju positivt...


Eller?

#28

Postad 19 augusti 2008 - 18:08

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
CA$H IS KING. Money talks, bull sh*t walks.

Vi behöver lägre priser oavsett media format osv.

#29

Postad 19 augusti 2008 - 18:11

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0

Förresten...
...Apropå att dvd skulle vara ett utdöende format...

CD'n revolutionerade ju musik-återgivningen i våra hem och i en herrans massa år så har alla hela tiden föreställt sej att CD-formatet blir det som totalt dödar vinyl-marknaden. Något som cd-formatet nästan lyckades med också, även om det tog mer än 10 år. Det lustiga är att de gamla vinylskivorna har fått ett nytt uppsving och även om vinyl-försäljningen inte kan mäta sej med cd-försäljningen, så är det en grov överdrift att hävda att formatet är dött trots att det har gått så väldigt lång tid nu sedan cd'n introducerades.

Jag tror att det går fortare för t.ex. BD (och kommande format) att "sänka" det numera "gamla" dvd-formatet.

Kanske t.o.m. på halva tiden det tog för cd-skivorna att sänka vinyl-formatet, men det betyder att vi kommer att få se ett vitalt och i allra högsta grad levande dvd-format i lätt 10 år till...

Gott om tid att fortsätta tjäna pengar på dvd-formatet med andra ord...

Ganska dålig jämförelse, lite som man brukar säga jämföra äpplen med apelsiner.

CDn må varit bättre ur smidighets synvinkel (hantering, uppspelning o.s.v.), men när det kommer till ljudet så är vinyl det bästa formatet hittils.

Eftersom man kan förenkla det hela i jämförelsen mellan DVD och BD (digitalt mot digitalt) så anser jag att det är uppenbart vilket det överlägsna formatet är. Bara en sådan sak som skillnad i lagringskapacitet mellan en DVD och BD är ju runt det tio dubbla (per lager), så den extra mängd information som går att klämma in på en BD, gör att det ökar potentialen för högre upplösningar och bitrates på både bild och ljud.


Jag kan ändå ge medhåll för att det är vettigt att fortsätta försöka utveckla DVD formatet, och att få ut den högsta möjliga prestandan ur det formatet, men till slut kommer man nog till gränsen av vad som går att förbättra, och då finns BD där för att ta över, då det helt enkelt är det bättre formatet.

Ska bli intressant att se om de verkligen levererar vad de lovar, skeptisk som man är så tror jag att det inte blir just något bättre än någon annan DVD spelare med "bra" uppskalning. Toshiba kommer ändå inte få några av mina pengar då det blir att skaffa ett PS3 (3e gången gillt kanske :)) och då få en riktigt bra BD spelare, DVD spelare och CD spelare ;)

Redigerat av TKvC-SainT, 19 augusti 2008 - 18:13.


#30

Postad 19 augusti 2008 - 19:52

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Nu behöver vi kanske inte starta någon diskussion om vilket format som är bäst på något sätt (eftersom det ändå inte hör till trådens ämne). Men vi kan ju göra det lite enklare för oss (läs: för mej :) )...

Ganska dålig jämförelse, lite som man brukar säga jämföra äpplen med apelsiner.

CDn må varit bättre ur smidighets synvinkel (hantering, uppspelning o.s.v.), men när det kommer till ljudet så är vinyl det bästa formatet hittils.

"Vanligt folk" gillar generaliseringar. De är inte nämnvärt intresserade av tekniska djupdykningar och gillar argument som t.ex. "bäst", trots att ordet egentligen saknar betydelse utan en närmare definition i vad man väger in i ordet.

Rent generellt så upplevde också de allra flesta cd-mediet som det "bästa" mediet. För det stora flertalet människor så gav cd-formatet ett musik-media som levererade ett väldigt bra ljud, utan sprak och knaster, inga behov av regelbunden rengöring, inga behov av justeringar av pickuper, inga problem med akustisk återkoppling som t.ex. av hårda fotsteg, inget svaj och rumble. Dessutom så upplevde de flesta "vanliga" människor cd-mediat som i det närmaste revolutionerande eftersom man kunde få plats med så mycket som 74 minuter musik på en skiva, utan att behöva vända skivan efter halva tiden.

Pricken över I:et var att de flesta cd-spelare kunde styras ifrån en fjärrkontroll!

Fjärrkontrollen var nog den största enskilda faktorn för dåtidens "vanliga människor" som avgjorde saken till nackdel för vinyl-svarvarna.

Jag VET att det finns otroligt mycket välljud att hämta ur vinylskivor, framförallt om pressningarna är bra, skivspelarna duktiga och pickuperna både friska och av god kvalite, men rent generellt så hade inte "vanligt" folk varken bra skivspelare, pickuper som var friska och av god kvalite och inte heller några nämnvärt bra pressningar.

Därav att Cd-formatet med lätthet besegrade vinylen, trots alla subjektiva åsikter om huruvida cd-ljud låter/lät bra eller dåligt...

"Svenssons" gamla vinyl-svarv fick helt enkelt spö så det visslade om det, när de första cd-spelarna introducerades.

Eftersom man kan förenkla det hela i jämförelsen mellan DVD och BD (digitalt mot digitalt) så anser jag att det är uppenbart vilket det överlägsna formatet är. Bara en sådan sak som skillnad i lagringskapacitet mellan en DVD och BD är ju runt det tio dubbla (per lager), så den extra mängd information som går att klämma in på en BD, gör att det ökar potentialen för högre upplösningar och bitrates på både bild och ljud.

Hur "korrekt" ovanstående nu än är, så är det för de flesta ganska ovidkommande information...

Vilken "svensson" bryr sej om hur många gigabyte en film tar upp på en skiva?
De matar in skivan i sin spelare och det som intresserar dom är att få se på filmen.

Att potentialen för bildkvaliten blir bättre med BD-formatet ÄR intressant enligt min mening, men i praktiken spelar inte potentialen någon roll om den aldrig eller mycket sällan utnyttjas fullt ut!

Jag har hört CD-skivor spelas upp med en helt otrolig kvalite där bl.a. närvaro-känslan var FULLSTÄNDIGT övertygande. Så till den milda grad övertygande så att det inte ens på långa vägar handlade om att lyssna på en ljudanläggning utan det lät som att lyssna på ett live-band i alla akustiska avseenden.

Den tekniska potentialen hos DVD-Audio, SACD, BluRay är vida överlägsen det numera gamla cd-formatet, men när "vanligt folk" aldrig ens har varit i närheten av att höra vilken potential som cd-formatet har inbyggt, varför inbilla sej att den större potentialen hos de nyare digitala formaten skulle ha någon praktiskt betydelse för "svenssons"?

Det som intresserar de allra flesta människor är inte de teoretiska fördelarna utan vad man faktiskt får uppleva i verkligheten. Det hjälper t.ex. inte nämnvärt att en film i BD-format har upplösningen 1080x1920 om bilden ändå inte upplevs som mer än marginellt bättre på "svenssons" nyligen inköpta HDready platt-tv för 7995:- på t.ex. siba...

Det blir helt enkelt svårare att "övertala" svenssons att de nu ska köpa alla sina filmer i BD-format istället för dvd-format om de inte upplever några större fördelar.

Det är just där XDE kommer in och ställer till det...

Finns det en (om än långsökt) chans att XDE minskar avståndet i bildkvalite (i praktiken) mellan dvd-formatet och BD-formatet, så kommer det att antingen hålla tillbaka utvecklingen av BD eller tvinga "BD-lägret" att höja kvaliten på filmerna lagrade på BluRay skivor så att de närmar sej den tekniska potential som trots allt finns hos formatet.

Detta gynnar ju även oss som är lite mer intresserade av ämnet än "svenssons" och därmed så tycker jag att XDE trots allt kan vara en positiv erfarenhet...

Hellre maskiner och filmer som utnyttjar potentialen i högre grad än fler och billigare maskiner och filmer som med nöd och näppe kan prestera en bildkvalite något högre än de bättre dvd-filmerna (och spelarna)...

#31

Postad 19 augusti 2008 - 20:43

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

  • 1 134 inlägg
  • 0
Jag håller med krasse. Det är ju faktiskt i teorin möjligt att XDE kommer att överträffa BD (oavsett pressning). Jag tror att chansen för detta är minimal. Det är rent av orimligt att vänta sig ett sådant resultat, men trots allt vet vi inte. Låt oss vänta på spelarna och sen såga dem.

#32

Postad 19 augusti 2008 - 20:47

diabolo
  • diabolo
  • Mästare

  • 3 548 inlägg
  • 0
PR från Tosh

Toshiba 'Breathes New Life' Into DVD with XDE™ Technology

och några kommentarer från Engadget

Eyes-on Toshiba's new XD-E500 upconverting DVD player

Bifogad fil  tosh_xed_top.jpg   46,63K   0 Antal nerladdningar
Yes, Toshiba seems resigned to some sort of HD disc-free existence, as it continues to mope about HD DVD's loss to Blu-ray and refrains from releasing a player for the once rival format, but let's set all aside for the moment. We got a look at Toshiba's new XD-E500 in action, and we must say: it does what it sets out to do. Most consumers will see a visible quality improvement when playing their DVDs, particularly in the realm of sharpness. Toshiba's new filters are "intelligent" enough to spice up the grass while leaving the sky and clouds free of noise, and while the contrast and color filters are less necessary, many consumers will enjoy their effect -- even if video purists would scoff at such alterations. As for usability, it couldn't really be much easier to flip on and off the three different enhancements, but there's also no customization of those modes to speak of. This $150 player isn't in any way Toshiba's Blu-ray killer, but thankfully the company actually seems to recognize that, and plans to market to Joe consumer who doesn't want to fork over the dough for a Blu-ray player or doesn't want to invest in a brand new video library, and won't be insulting videophiles' intelligence with claims to the contrary. If you're looking for something to magically make DVDs look like HD, this isn't it, but it bests Toshiba's best upconverter easily, and we'd venture to guess it's probably tops yours as well. All that said, Toshiba will have in store demos of the player at major retailers, and we'd highly recommend taking a gander for yourself before you take the plunge.



#33

Postad 19 augusti 2008 - 22:42

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Jag håller med krasse. Det är ju faktiskt i teorin möjligt att XDE kommer att överträffa BD (oavsett pressning). Jag tror att chansen för detta är minimal. Det är rent av orimligt att vänta sig ett sådant resultat, men trots allt vet vi inte. Låt oss vänta på spelarna och sen såga dem.

Att XDE skulle överträffa BD oavsett pressning tror jag kanske är att ta i för mycket, men om inte BD-formatets potential börjar utnyttjas i lite högre grad, så har XDE förutsättningarna för att kunna bli en allvarlig "nagel i ögat" i BD-lägret.

Det som främst skiljer BD och DVD rent tekniskt är att BD har möjligheterna att visa upp bilder med högre detaljerings-grad än vad DVD klarar av, oavsett uppskalnings-processer av DVD-filmer. Inte nödvändigtvis skärpa m.m....

Men ta en titt på en valfri BD-film. Syna bilden lite mer i detalj, så kommer ni att märka att det är sällsynt att bilden innehåller detaljer som är i pixel-storlek på en fullhd-skärm. Det är vanligt att de minsta detaljerna i bilden är mycket större än skärmens pixel-storlek, vilket innebär att de "ritas" upp av ibland väldigt många pixlar. Ett hårstrå kan vara så tjockt som 10pixlar i vissa scener i vissa filmer och det betyder i princip halva detaljeringsgraden jämfört med vad PAL systemet i teorin förmår att återge.

DET är inte referens-kvalite i en BD-film och så länge det finns BD-filmer som inte ens är i närheten av att utnyttja potentialen, så finns det en marknad för XDE om XDE förmår att bättra på nyttjandet av potentialen hos DVD-formatet genom t.ex. förbättrad skärpa.

BD KAN bättre och ibland så får man verkligen se prov på hur makalöst detaljerad bild som BD-formatet kan leverera, men av de filmer jag har, så är det bara lite då och då som man verkligen får se prov på sådan detaljerings-grad och i vissa filmer ser man nästan inte vid något tillfälle bilder med så hög detaljerings-grad.

Häng nu inte upp er för mycket på detaljerna i min jämförelse. Den ÄR starkt förenklad, jag vet det, men poängen är den att jag misstänker att de få filmerna jag redan har inte är speciellt unika. Av de filmerna jag har så är det nog Planet Earth som större delen av spel-tiden håller sej något så när i närheten av den detaljerings-grad som BD-formatet förmår att leverera. De andra filmerna ser i stort sett ut som riktigt bra dvd-filmer utom i några få scener där potentialen utnyttjas lite bättre.

Kan man få flertalet dvd-filmer i sin hylla att se bättre ut än vad de redan gör och samlingen är tillräckligt stor, så är nog sjutton XDE intressant iallafall...

Jag ser dock framemot konkurrensen för jag hoppas istället att XDE ska "pressa" BD-lägret att höja den generella kvaliten hos BD-filmer så att "lägsta nivån" blir rejält mycket högre än idag.

Just nu känns det som att de kämpar för att få ut så många filmer som möjligt i BD-format, men på bekostnad av kvaliten hos de BD-filmer som släpps och då tycker jag att det kan kvitta. Jag är inte nämnvärt intresserad av att betala lite mer för en film i BD-format om inte kvaliten på bilden samtidigt är rejält mycket högre än vad dvd-formatet förmår att prestera.

Potentialen finns ju...

Redigerat av Unregistered959, 19 augusti 2008 - 22:46.


#34

Postad 20 augusti 2008 - 01:28

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0
Problemet/fördelen(?) med XDE är att det inte har en tydligt konkurrent, toshiba försöker lansera en ny minidisc på formatmarknaden. De märkte efter ett tag att hd-dvd som direktkonkurrent till Blu-ray misslyckades och nu försöker man releasa en produkt som stör balansen i leden men som inte angriper någon direkt.

Idén? En dvd på steroider mot ett format det absolut inte kan rubba i längden.

Förhoppningar? Snabba pengar.

Resultatet? Några hundratusen sålda enheter, nada mas.

#35

Postad 20 augusti 2008 - 08:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

CDn må varit bättre ur smidighets synvinkel (hantering, uppspelning o.s.v.), men när det kommer till ljudet så är vinyl det bästa formatet hittils.


Nej

CD är ett tekniskt överlägset format utan alla de fel som vinyl ger. Att sen skivorna ofta är dåligt mastrade på CD
har ingenting med formatet att göra.

Ska bli intressant att se om de verkligen levererar vad de lovar, skeptisk som man är så tror jag att det inte blir just något bättre än någon annan DVD spelare med "bra" uppskalning.


Toshiba försöker skapa hype kring en uppskalande DVD-spelare, inte speciellt intressant utanför Onoff och
Elgiganten. Därmed inte sagt att de kommer att ge dålig bild. HDDVD-spelarna hanterar DVD bättre än många
renodlade DVD-spelare, och är fullt jämförbara med t ex Denon DVD-1930.

Redigerat av Ageve, 20 augusti 2008 - 08:10.


#36

Postad 20 augusti 2008 - 11:54

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Toshiba försöker skapa hype kring en uppskalande DVD-spelare, inte speciellt intressant utanför Onoff och
Elgiganten. Därmed inte sagt att de kommer att ge dålig bild. HDDVD-spelarna hanterar DVD bättre än många
renodlade DVD-spelare, och är fullt jämförbara med t ex Denon DVD-1930.

Poängen är väl att den ska ge en bättre bild på DVD än en uppskalande BluRay-spelare. Gör den inte det så är den ju i praktiken överflödig. Men om man vänder på det och den ger en bättre bild och har ett lågt pris så är den ju intressant att ha som ett komplement till en BR-spelare. Man vill ju trots allt få så bra bild som möjligt på sina DVD'er, då dessa knappast lär hamna på vinden lika snabbt som de gamla VHS-banden.

#37

Postad 20 augusti 2008 - 18:37

Jimmy Nilsson
  • Jimmy Nilsson
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag ska nog pröva på den det verkar vara en intressant sak :)

#38

Postad 20 augusti 2008 - 21:03

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
Angående att få ut 24p ur pal-skivor så vore det givetvis fantastiskt bra.

Men jag tror helt enkelt inte att de kommer göra en sådan avancerad lösning som kräver 1.) avkodning av DD-spåret 2.) Omsampling och förändring av ljudet genom pitch-förändring och sänka hastigheten 3.) Koda tillbaka detta till DD. Om detta ska göras utan kvalitetsförlust krävs ganska avancerade prylar och det är tyvärr en ickefråga då 1080p i pal är ett format som funkar i fler fall än p24 och det är tyvärr få som bryr sig.

Dessutom så kan man väl, om jag inte missminner mig, ändra från 24p till 25p på flera olika sätt både på bild och ljudsidan. Det är inte vanligt men det borde väl i teorin kunna finnas intressanta kombinationer där man använt pulldown för konvertering 24p - 25 tillsammans med timestretching. Denna funktion måste alltså vara smart för inte musikaler med korrekt pitch helt plötsligt börjar gå för sakta....

Och vad händer med sådant material som faktiskt ligger lagrat i 25p? Finns säkert någon tv-serie som använt sig av detta. Finns ju amerikanska tv-serier som är 30p istället för 60i.

Kanske är extremt ovanligt detta men min poäng är att det finns en del scenarion där en sådan funktion kan gå rejält fel och det är en funktion som få efterfrågar, och ännu färre kan ha nytta av. Men visst skulle det sälja med 1080p24 :)

#39

Postad 21 augusti 2008 - 08:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Jag ser dock framemot konkurrensen för jag hoppas istället att XDE ska "pressa" BD-lägret att höja den generella kvaliten hos BD-filmer så att "lägsta nivån" blir rejält mycket högre än idag.

Det där är högst ologiskt. Om XDE mot förmodan får nån betydelse så ger det resultatet att BD-spelartillverkarna kommer satsa på LullLull-processing, inget annat. Varför skulle de pressa de som gör materialet, det är ju uppenbarligen inte materialkvalité (vilken förstås kommer förbättras efterhand ändå, precis som det var med DVD) som spelar roll utan hur mkt man micklar med bildsignalen som spelar roll.
Tillverkarna sysslar med LullLull redan idag dock så vad XDE skulle göra för skillnad vet jag dock inte.

Att XDE skulle överträffa BD oavsett pressning tror jag kanske är att ta i för mycket,

Precis, snap back to reality här.
Att tugga på bildsignaler är inget nytt, vissa här får det att låta som om XDE är en dos utomjordisk magi. Det är det knappast utan vad det handlar om är en variant av teknik som redan finns och som dessutom kommer vidareutvecklas för såväl SD som HD. Vissa här får det at låta som om Toshiba är de enda som jobbar med bildbehandling.

Det är väl inte omöjligt att XDE kan ge, iaf i vissas ögon, förbättrad bildkvalité av DVD. Högst väntat i så fall för var det nån som trodde att bildprocessing av SD-signaler har stannat i utveckling? Glöm det. Lika lite som utvecklingen av HD-signaler står stilla i utveckling.

Men ja, detta är smart PR av Toshiba - som sagt. :P Förutom namnet då, hade de döpt det till "FHD" hade det gett mkt mer klirr i kassan. :)

agpath>>

Problemet/fördelen(?) med XDE är att det inte har en tydligt konkurrent, toshiba försöker lansera en ny minidisc på formatmarknaden.

Va? Misdisc är ett skivformat. XDE är bildprocessing. Hur kom minidisc in som jämförelse?
XDE är ett försök att sälja DVD-spelare, inget annat.

#40

Postad 21 augusti 2008 - 22:13

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Det där är högst ologiskt. Om XDE mot förmodan får nån betydelse så ger det resultatet att BD-spelartillverkarna kommer satsa på LullLull-processing, inget annat. Varför skulle de pressa de som gör materialet, det är ju uppenbarligen inte materialkvalité (vilken förstås kommer förbättras efterhand ändå, precis som det var med DVD) som spelar roll utan hur mkt man micklar med bildsignalen som spelar roll.

Jag tror att vi kan lämna logiken därhän. Detta handlar om spekulationer och vad vi tror (jag iallafall) kan hända.

"Svensson" har inte koll på om det handlar om Lulllull-processing, megapixlar, utökat färgdjup, eller vad det handlar om "under ytan". Det "svenssons" har koll på är ENKLA saker och hur det ser ut (med "svenssons" begränsade uppfattning om bildkvalite).

Om någon antyder att XDE ger HD-kvalite, så kommer majoriteten att komma ihåg detta, medan det bara är en liten minoritet som verkligen har förstått vad det handlar om.
Ser bilden bra ut hemma hos Svenssons så kan detta vara tillräckligt för att "vanligt" folk ska bli nöjda.

Det argument som kan vara effektivast för BD-lägret att "spela ut" är det faktum att BD ger "äkta" fullHD-upplösning d.v.s. 1080x1920. Ett argument som är så pass förenklat så att de flesta "svenssons" kan "ta in" argumentet, men argumentet hjälper inte om inte BD-lägret inte "backar upp" sina argument med filmer som exellerar i detaljrikedom som inte någon uppskalad dvd förmår att prestera.

DÄRFÖR tror jag att en lansering av XDE kan vara fördelaktigt även för nissar som föredrar en "äkta" högre upplösning.

Men detta är bara vad jag tror och det är kanske lite långsökt ändå, för bara att förklara det kändes "knöligt" på något sätt :) ...

Vi får väl helt enkelt se vad som händer.

Oavsett vad så gillar jag tekniska nyheter och tycker de flesta är spännande, men sen så är jag ju som jag är...

#41

Postad 21 augusti 2008 - 22:24

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0

Va? Misdisc är ett skivformat. XDE är bildprocessing. Hur kom minidisc in som jämförelse?

Utan XDE loggan på enheterna kan de ju glömma att de säljer fler spelare än normalt. Min poäng var att Toshiba kommer att vara måna om att lansera XDE som ett unikum. Det kommer att betraktas som ett "format" under samma princip som Divx och Xvid, trots att inte egentligen någon är det.

Redigerat av Unregistered76636631, 21 augusti 2008 - 22:49.


#42

Postad 22 september 2008 - 14:13

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0
Finns det någon här som har testat eller sett filmer på XDE?

För det vore ju isf faktiskt ganska intressant.

#43

Postad 22 september 2008 - 14:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Kollade ner på IFA-mässan, visst det blir ju bra bild. Men självklart kan det inte mäta sig med bluray eller hddvd.

Lamt försök av Toshiba tycker jag, vore bättre om dom kom över sin prestigeförlust och passade på att släppa en grym blurayspelare istället.

#44

Postad 24 september 2008 - 13:37

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0
För egen del är jag ganska intresserad av hur den står sig mot HD-E1 och Pioneer DV-LX50

#45

Postad 24 september 2008 - 18:01

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Uppskalat mot äkta går ju inte att jämföra eftersom den äkta varan har fem ggr så mycket information redan från början, och det är då korrekt information och inte gissad som vid uppskalning.


Sedan kan den ju vara en riktigt bra DVD-spelare visst men jämföra mot en HD-DVD som HD-E1, nää

#46

Postad 29 september 2008 - 21:06

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Uppskalat mot äkta går ju inte att jämföra eftersom den äkta varan har fem ggr så mycket information redan från början, och det är då korrekt information och inte gissad som vid uppskalning.


Sedan kan den ju vara en riktigt bra DVD-spelare visst men jämföra mot en HD-DVD som HD-E1, nää




Syftade på dess dvd del när det gäller HD-E1...

HD och Blu-ray är bättre än dvd. Man är ganska trög om man säger något annat. Men fortfarande finns det knappt några blu-ray filmer på nätet som går att laddas ner och bränna (pga begränsat hårddiskutrymme och för slöa uppkopplingar). Dessutom är tomma blu-ray skivor minst 4-5ggr så dyra som en vanlig dvd-rw skiva. Och de som verkligen finns att ladda ner på nätet är på grund av redan nämnda faktorer oftast komprimerade så de blir inte bättre jämfört med en bra dvd-film spelad på en bra dvd spelare.
Priserna på blu-ray filmer är fortfarande ca 4ggr så dyra jämfört med dvd filmer.

Så självklart finns det intresse för en bra uppskalare!!

Redigerat av fitnessrx, 29 september 2008 - 21:14.


#47

Postad 29 september 2008 - 21:18

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Syftade på dess dvd del när det gäller HD-E1...

HD och Blu-ray är bättre än dvd. Man är ganska trög om man säger något annat. Men fortfarande finns det knappt några blu-ray filmer på nätet som går att laddas ner och bränna (pga begränsat hårddiskutrymme och för slöa uppkopplingar). Dessutom är tomma blu-ray skivor minst 4-5ggr så dyra som en vanlig dvd-rw skiva. Och de som verkligen finns att ladda ner på nätet är på grund av redan nämnda faktorer oftast komprimerade så de blir inte bättre jämfört med en bra dvd-film spelad på en bra dvd spelare.
Priserna på blu-ray filmer är fortfarande ca 4ggr så dyra jämfört med dvd filmer.

Så självklart finns det intresse för en bra uppskalare!!

Då är jag trög då...

Precis som det finns dvd-filmer med så anskrämligt låg bildkvalite så man börjar undra varför man överhuvudtaget har bemödat sej att överföra den urgamla vhs-kopian till dvd-formatet, så finns det också en stor variation bland Bluray-filmerna...

Faktum är att de flesta Bluray-filmerna jag har inte alltid överträffar de bästa dvd-filmerna jag har i ren detaljrikedom ens en gång. Något som man tycker borde vara självklart.

Lägsta nivån har blivit högre med Bluray, det får jag nog medge. Men vad det bästa bluray kan prestera har vi nog inte sett riktigt än...

Det tog ju trots allt x antal år innan dvd-formatet till fullo avslöjade vad det kunde prestera rent bildmässigt...

Så länge det är såhär, så kan det mycket väl finnas en marknad för XDE...

#48

Postad 29 september 2008 - 22:06

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Syftade på dess dvd del när det gäller HD-E1...

HD och Blu-ray är bättre än dvd. Man är ganska trög om man säger något annat. Men fortfarande finns det knappt några blu-ray filmer på nätet som går att laddas ner och bränna (pga begränsat hårddiskutrymme och för slöa uppkopplingar). Dessutom är tomma blu-ray skivor minst 4-5ggr så dyra som en vanlig dvd-rw skiva. Och de som verkligen finns att ladda ner på nätet är på grund av redan nämnda faktorer oftast komprimerade så de blir inte bättre jämfört med en bra dvd-film spelad på en bra dvd spelare.
Priserna på blu-ray filmer är fortfarande ca 4ggr så dyra jämfört med dvd filmer.

Så självklart finns det intresse för en bra uppskalare!!


Man kan hyra filmer utan några som helst problem, det du pratar om är knappast tillåtet att ens diskutera i detta forumet.

lovefilm är en alldeles utmärkt nätuthyrningsfirma, jag betalar 99:- per månad och får då 4st filmer per månad i brevlådan, det finns dyrare abb. som ger obegränsat osv också

#49

Postad 29 september 2008 - 22:59

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Man kan hyra filmer utan några som helst problem, det du pratar om är knappast tillåtet att ens diskutera i detta forumet.

lovefilm är en alldeles utmärkt nätuthyrningsfirma, jag betalar 99:- per månad och får då 4st filmer per månad i brevlådan, det finns dyrare abb. som ger obegränsat osv också



Jag vet, är själv med där. Det är sant det du säger det kostar lika mycket att hyra blu-ray som dvd. Men sen å andra sidan hur många som är medlem på minhembio tror du hyr dvd-filmer? Antingen köper man eller så bränner man.

Redigerat av fitnessrx, 29 september 2008 - 23:06.


#50

Postad 29 september 2008 - 23:04

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Då är jag trög då...

Precis som det finns dvd-filmer med så anskrämligt låg bildkvalite så man börjar undra varför man överhuvudtaget har bemödat sej att överföra den urgamla vhs-kopian till dvd-formatet, så finns det också en stor variation bland Bluray-filmerna...

Faktum är att de flesta Bluray-filmerna jag har inte alltid överträffar de bästa dvd-filmerna jag har i ren detaljrikedom ens en gång. Något som man tycker borde vara självklart.

Lägsta nivån har blivit högre med Bluray, det får jag nog medge. Men vad det bästa bluray kan prestera har vi nog inte sett riktigt än...

Det tog ju trots allt x antal år innan dvd-formatet till fullo avslöjade vad det kunde prestera rent bildmässigt...

Så länge det är såhär, så kan det mycket väl finnas en marknad för XDE...




Generellt sett är det Mycket bättre kvalité på blu-ray än dvd.
Nej vi har inte sett vad blu-ray kan prestera fullt ut. Det finns i dagsläget varken skivor med deep colour eller x.v. colour.

Och ja precis som jag argumenterade i mitt förra inlägg så finns det en marknad för XDE..



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.