Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

2x sub för stereo till Lyngdorf 2170

42 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 december 2019 - 01:02

Unregistered72024a6a
  • Unregistered72024a6a
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Tjenare, är på jakt efter två stycken subwoofers som kommer användas med ett par stativhögtalare tillsammans med en Lyngdorf tdai 2170
 

Jag är helt grön på subwoofers och kan inte riktigt avgöra vad som ger mest pang för pengarna.

 

Subarna skall kunna integreras bra I en stereouppsättning, de är enbart musik de skall användas till.

Jag har kikat lite på SVS SB-1000 samt xtz 10.17 Ice som verkar ha fått bra omdömen, Lyngdorf BW-2 då jag är väldigt nöjd med förstärkaren samt Sonus Faber Gravis 2 då dom är ruskigt snygga.

Jag har dock hittat väldigt dåligt med info och recensioner på Lyngdorf och sonus faber suben. Någon som hört dessa? Det är ju nästan dubbla priset om jag skall köra dessa i stereo.

 

Är tacksam för all input!

 

 



#2

Postad 31 december 2019 - 01:18

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

2st REL T7i ? 

 

Hur stort rum har du? och hur långt ner vill du att de ska klara?

Hur lågt dina stativare spelar är intressant också. 


Redigerat av TijY, 31 december 2019 - 01:21.


#3

Postad 31 december 2019 - 08:50

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Instämmer, REL är ett mycket bra val om musik är prio.
Sedan vilken modell man skall välja beror på budget och behov.

För musik är det T eller S-serien som gäller, HT-serien är främst för hemmabio.



#4

Postad 31 december 2019 - 11:05

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
BK XXLS400 ger pang för pengarna. Tycker mina två piskar mina tidigare REL.

#5

Postad 31 december 2019 - 14:38

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

BK XXLS400 ger pang för pengarna. Tycker mina två piskar mina tidigare REL.

Kan mycket väl vara så och betvivlar inte att de är prisvärda.
I mycket så påminner deras basar om äldre REL konstruktioner.
Frågan är hur det presterar jämfört med de nyare REL-modellerna

Vilka REL är det du jämför med?


Redigerat av Blåtand, 31 december 2019 - 14:38.


#6

Postad 31 december 2019 - 23:25

Unregistered72024a6a
  • Unregistered72024a6a
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Rummet är 18-20kvm. Stativarna är avstämda vid 37Hz, kommer inte ihåg exakt vart -6db ligger, har inte mätt detta.

 

Jag vill att subarna ska kunna spela så djupt de bara går vid rätt pris, jag har siktat in mig på minst 10", Jag har 7" Midbasar I stativhögtalarna.

 

Vad jag förstått är REL populära för musik då dom pushar mycket för att köra signalen via högnivå? Enligt lyngdorfens instruktionsbok ska man köra via RCA L/R kanal. Eller är det någon som vet om det går att köra via högnivå på denna? Sätter man I kablar I samma terminaler som till högtalarna isåfall?

 

Om jag kikar på REL´s lite större T9i så är den specad till 28Hz vid -6db I rum, Det känns som lite I det högsta laget? SVS I samma prisklass (SB-2000) går enligt spec ner till 19Hz.

Eftersom många rekommenderar REL, är det så att dom integrerar bättre I stereo för musik än t.ex SVS eller XTZ subarna? Kanske skulle ringa till hembiobutiken och kolla om man kan boka in en demo för jämförelse.. Men det är alltid skönt att få lite input med sig från andras erfarenheter.



#7

Postad 01 januari 2020 - 00:29

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Rummet är 18-20kvm. Stativarna är avstämda vid 37Hz, kommer inte ihåg exakt vart -6db ligger, har inte mätt detta.

 

Jag vill att subarna ska kunna spela så djupt de bara går vid rätt pris, jag har siktat in mig på minst 10", Jag har 7" Midbasar I stativhögtalarna.

 

Vad jag förstått är REL populära för musik då dom pushar mycket för att köra signalen via högnivå? Enligt lyngdorfens instruktionsbok ska man köra via RCA L/R kanal. Eller är det någon som vet om det går att köra via högnivå på denna? Sätter man I kablar I samma terminaler som till högtalarna isåfall?

 

Om jag kikar på REL´s lite större T9i så är den specad till 28Hz vid -6db I rum, Det känns som lite I det högsta laget? SVS I samma prisklass (SB-2000) går enligt spec ner till 19Hz.

Eftersom många rekommenderar REL, är det så att dom integrerar bättre I stereo för musik än t.ex SVS eller XTZ subarna? Kanske skulle ringa till hembiobutiken och kolla om man kan boka in en demo för jämförelse.. Men det är alltid skönt att få lite input med sig från andras erfarenheter.

 

Gott nytt år! 

 

Inte alla stereoförstärkare som har Sub eller Pre-Out, är väl delvis de REL riktar sig åt.

Jag är osäker på om REL kör med DSP korrigering i förstärkaren, som SVS gör. Därför SVS gräver lite djupare trots att de SB är helslutna. Kör du två subbar så vinner man väl ett par dB/Hz också, någon kan exakta siffrorna. 20kvm är inte överdrivet stort heller. 

 

Inget som hindrar dig från att köra varken högnivå eller REL med lågnivå-rca, eftersom din förstärkare har delningsfilter och rumskorrigering. Men frågan är vilket sätt som integreras bäst med högtalarna, och låter bäst. 

Får REL subbarna agera delningsfilter blir de inte lika brant filter skulle jag gissa. Kan vara värt att testa båda. 

 

I dessa prisklasserna hade jag nog testat hemma om tid finns. Hur ditt rum hanterar bas kan skilja sig mycket från butiken. Men varför inte, kan HBB fixa demo med båda så kör på. 

 

Lycka till! 


Redigerat av TijY, 01 januari 2020 - 02:09.


#8

Postad 01 januari 2020 - 01:37

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Kan mycket väl vara så och betvivlar inte att de är prisvärda.
I mycket så påminner deras basar om äldre REL konstruktioner.
Frågan är hur det presterar jämfört med de nyare REL-modellerna
Vilka REL är det du jämför med?

REL T9 främst. Absolut ingen dålig subwoofer men när den ersattes av BK på samma plats lät det klart bättre. Har även haft en snarlikt specad REL som var väldigt ful och inte heller den lät särskilt bra. De nyare serierna låter säkerligen mycket bra men kostar också betydligt mer än vad BK gör.

Redigerat av Saturnus, 01 januari 2020 - 01:38.


#9

Postad 01 januari 2020 - 14:11

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hittar inte -6dB angivelsen för T9i på REL:s sida, dock anges den på Akkelis hemsida men där sägs samtidigt att man i praktiken kan komma ner mot 20Hz i rum. Hur som helst så är det inte lägsta bas som är mest primärt vid musiklyssning utan en bra integrerad bas.

Detta får man enligt REL (om jag tolkat dem rätt) när man har en snabb responstid, delar under eventuella rumsnoder och med fördel också får med så mycket av ljudsignaturen från förstärkeriet som möjligt även till subben. Deras lösning är att koppla av en mycket liten del av den signal som går ut till högtalarna via förstärkarens högtalarterminaler. Detta är den inkoppling de själva förordar för musiklyssning. Skulle tro att även BK electronic gör likadant av ungefär samma skäl.
 

Sedan kan man för film samtidigt ha lågnivå inkopplat för att kunna dra nytta av en dedikerat subwoofer kanal som mixats i en film.

Personligen skulle jag inte köpa REL om jag inte avsåg att nyttja deras högnivåkoppling.


Redigerat av Blåtand, 01 januari 2020 - 14:13.


#10

Postad 01 januari 2020 - 15:27

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Letar själv efter en ny sub, främst till musik, och följer tråden med intresse. När jag läser på utländska forum får jag intrycket av att SVS är vassare än REL, om man inte behöver högnivåkontakterna, precis som flera av er är inne på. Är egentligen väldigt sugen på en SVS sb-1000, då jag tycker den verkar vara en bra kompromiss mellan prestanda, storlek och utseende. Men, det tar lite emot att betala 6500 kr (eller 7000 för den vita), när den under ganska lång tid såldes för 4500 kr, och fortfarande återkommande verkar säljas ut för 399$ i USA...

XTZ tycker jag är lite stora sett till sin prestanda. Synd att de inte har en vettig stängd serie (?).

Redigerat av jaQoB, 01 januari 2020 - 15:31.


#11

Postad 01 januari 2020 - 23:20

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Letar själv efter en ny sub, främst till musik, och följer tråden med intresse. När jag läser på utländska forum får jag intrycket av att SVS är vassare än REL, om man inte behöver högnivåkontakterna, precis som flera av er är inne på. Är egentligen väldigt sugen på en SVS sb-1000, då jag tycker den verkar vara en bra kompromiss mellan prestanda, storlek och utseende. Men, det tar lite emot att betala 6500 kr (eller 7000 för den vita), när den under ganska lång tid såldes för 4500 kr, och fortfarande återkommande verkar säljas ut för 399$ i USA...

XTZ tycker jag är lite stora sett till sin prestanda. Synd att de inte har en vettig stängd serie (?).

Tror man inte att det finns fördelar med REL och BK:s sätt att integrera en sub med frontarna via högnivå så behöver man inte högnivå det är lätt att inse, men kanske att man skall testa innan man säger att detta inte är ett behov.

 

Denna metod och dessa fabrikat är annars hyfsat välkända och positivt omtalade när det kommer till användande av subwoofers i musiksammanhang så det är inte någon man kan avstyra som om det vore ormolja. Har själv haft ett otal subbar innan jag gick över till REL och skulle inte välja något annat om det inte vore till en renodlad hemmabio. Vill man ha det som smäller högst och går djupast för pengarna så finns det mycket annat att välja på framför REL T & S serien. Som SVS, Arendal, Klipsch, XTZ eller möjligen REL:s HT-serie som är tänkt att vara ett billigare alternativ gjort för hemmabiobruk.
Den serien funkar som alla andra basar dvs. endast lågnivå.


Redigerat av Blåtand, 01 januari 2020 - 23:27.


#12

Postad 01 januari 2020 - 23:46

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Tror man inte att det finns fördelar med REL och BK:s sätt att integrera en sub med frontarna via högnivå så behöver man inte högnivå det är lätt att inse, men kanske att man skall testa innan man säger att detta inte är ett behov.

Denna metod och dessa fabrikat är annars hyfsat välkända och positivt omtalade när det kommer till användande av subwoofers i musiksammanhang så det är inte någon man kan avstyra som om det vore ormolja. Har själv haft ett otal subbar innan jag gick över till REL och skulle inte välja något annat om det inte vore till en renodlad hemmabio. Vill man ha det som smäller högst och går djupast för pengarna så finns det mycket annat att välja på framför REL T & S serien. Som SVS, Arendal, Klipsch, XTZ eller möjligen REL:s HT-serie som är tänkt att vara ett billigare alternativ gjort för hemmabiobruk.
Den serien funkar som alla andra basar dvs. endast lågnivå.


SVS PB och SB-1000 har också högnivå, inte 2000 dok. Lite märkligt.
Jag ser inte riktigt fördelarna att bara köra digitalt LP filter på subbar från förstärkaren. Utan HP-filter på högtalarna. Analoga (mindre branta) LP filter kanske integreras bättre om man inte har HP? Bara en tanke.

Redigerat av TijY, 02 januari 2020 - 00:04.


#13

Postad 04 januari 2020 - 19:55

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Mitt enda råd är att köra på lyngdorfs basar om du använder roomperfect och det är för de är formade för att stå mot väggen och spela MED väggen. Systemet är tänkt så och just basen blir imponerande med lyngdorfs roomperfekt. (När man lärt sig mäta. -jo det är lite så beroende på rum)

#14

Postad 06 januari 2020 - 19:57

Unregistered72024a6a
  • Unregistered72024a6a
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Tack för allt intresse, suget för en SB2/3/4000 har bara blivit större ju mer jag läst runt.

FSB: Lyngdorfs sub är säkert jättebra med roomperfect, det är synd att hifi klubbens butiker inte har några ordentliga lyssningsrum, för i prisklassen vinner ju svs subar på pappret åtminstone! Kör du eller har du hört roomperfect med två stycken bw2?


Jag har iallafall lagt ut mitt slutsteg till försälning/byte, då planen med att bygga golvhögtalare blev till ett par stativare istället, får se om det blir något respons så kanske man blir svs ägare snart!

Redigerat av Unregistered72024a6a, 06 januari 2020 - 19:57.


#15

Postad 07 januari 2020 - 01:02

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Dubbla SVS:ar röstar jag för..så stora du har råd med. Sedan en i mitten på högtalarvägen och en precis bakom sittplatsen och så lite room perfect på det så blir det prima.



#16

Postad 07 januari 2020 - 18:24

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Är också inne på att dubbla, slutna svs, så stora som möjligt kommer ge riktigt bra ljud och integrera bra med frontarna. Nu är jag iofs jävig i frågan då jag kör med dubbla slutna svs och jag är väldigt nöjd. Det är ena as till basar att spela samtidigt de har full kontroll och riktigt bra respons. 



#17

Postad 08 januari 2020 - 08:37

Unregistered72024a6a
  • Unregistered72024a6a
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

DPC; Vilken modell är det du kör? Har du någon digital rumskorrigering? Det låter precis som det jag är ute efter. Att få riktig full range med djup, kontrollerad och transientsnabb bas. Ska försöka ta mig till HBB I helgen, ska ringa och kolla vilka modeller dom har för demo. SB-4000 ser ju så jäkla fin ut, kanske lite overkill för mig.



#18

Postad 08 januari 2020 - 09:02

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Låter som att du söker två slutna från Arendal.
Forumanvändare som provat båda verkar föredra den framför motsvarande svs. Skrivs lite mer i närliggande trådar här på forumet. Men sök internationellt för mer info.

#19

Postad 08 januari 2020 - 09:02

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Så länge du kalibrerar det kan du i princip inte ha för mycket kapacitet du får bara mindre distorsion. Jag har 6 x 12" basar i ett normalstort rum och jag hade kunnat ha 6 basar till utan problem. Har hört 24 x 12" basar i ett vardagsrum, det var den renaste basen jag någonsin hört. Man kunde spela infrabas så att blommorna fladdrade i vinden. Vill man spela "avgrundsdjup" bas så finns nästan inte overkill. 

 

Men tar man inte hand om rumsproblemen så kommer man ha stora peakar i basen och det kommer låta överbasat och man tror att man har för stora basar. Med smart placering i kombination med rumskalibrering kan man ofta komma runt rumsproblemen utan att behöva göra stora åtgärder i rummet i sig. 



#20

Postad 08 januari 2020 - 09:45

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Överskatta inte heller att provlyssna på bas eftersom du mest får en uppfattning om hur demo-rummet låter.

Ta en vettig konstruktion som folk verkar nöjda med är mitt tips. Resten är inställning och installation i ditt rum.

 

Och lyssna på Philip ovan :)



#21

Postad 08 januari 2020 - 11:14

Unregistered72024a6a
  • Unregistered72024a6a
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Ja okej, Någon speciell modell du skulle rekommendera att jag kikar närmare på hos Arendal då? Problemet jag ser där är om man vill ha elementen framåt så blir slutstegen synliga.



#22

Postad 08 januari 2020 - 12:14

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Ja okej, Någon speciell modell du skulle rekommendera att jag kikar närmare på hos Arendal då? Problemet jag ser där är om man vill ha elementen framåt så blir slutstegen synliga.

1961 1s var den jag närmast tänkte på. Ny serie.
Är det av estetiska skäl du vill ha elementet framåt?

#23

Postad 08 januari 2020 - 13:36

Unregistered72024a6a
  • Unregistered72024a6a
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Okej, jag drog iväg ett mail till Arendal och frågade runt lite om olika modeller till 2 kanals musiksystem.. 
Ja dels det, sedan så förespråkar Lyngdorf att man ställer subben på sin högsta delningsfrekvens när man använder room perfect.. Jag kan förstå att det inte har någon betydelse i de allra nedersta frekvenserna, men kommer man upp mot 150-200Hz borde de bli lite mera riktningskänsligt gissar jag?



#24

Postad 08 januari 2020 - 13:44

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Okej, jag drog iväg ett mail till Arendal och frågade runt lite om olika modeller till 2 kanals musiksystem.. 
Ja dels det, sedan så förespråkar Lyngdorf att man ställer subben på sin högsta delningsfrekvens när man använder room perfect.. Jag kan förstå att det inte har någon betydelse i de allra nedersta frekvenserna, men kommer man upp mot 150-200Hz borde de bli lite mera riktningskänsligt gissar jag?

 

Ja allt över 80hz är ju "placeringsbart". 

 

Det är väl för att förstärkaren ska ställa in delningsfrekvensen som det står så i manualen skulle jag gissa. Inte för att delningsfrekvensen kommer vara så hög. 

 

Generellt så vill man väl ha lite lägre delningsfrekvens till musik, typ bas-stöd. 
Beror lite på vad man har för högtalare dok. Och om man kan köra HP filter på 2 kanalerna. 


Redigerat av TijY, 08 januari 2020 - 13:48.


#25

Postad 08 januari 2020 - 15:40

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Generellt så vill man väl ha lite lägre delningsfrekvens till musik, typ bas-stöd. 

Beror lite på vad man har för högtalare dok. Och om man kan köra HP filter på 2 kanalerna. 

 

Det skulle jag inte påstå. Musik och film har samma krav - båda är ljud. Vill man bara ha bra ljud till film eller tvärtom? Det handlar om att få en bra delning så man inte hör basarna. Basen skall låta som om den bara finns där/kommer från R/L. Hör man att basen komma från subbarna så har man inte lyckats med delningen eller någon annan detalj. 

 

När man delar vi t.ex. 80Hz så är det liksom inte ett brant stup där den skär vi 80Hz utan någon oktav ovan och under denna frekvens påverkas! Det är därför viktigt att man har subbar och högtalare som även kan spela snyggt högre upp och längre ner än delningens frekvens. Hur delningens branthet ser ut spelar också roll. Detta är varför t.ex. Ino cr80s delningsfiltret är så otroligt bra. Man har tänkt hela vägen med den prylen och man kan få en totalt sömlös integration. Receivrar har typiskt sett ganska dåliga delningsfilter och aktiva subbars inbyggda har ännu sämre. 

 

Min receiver verkar inte ha så bra filter men Dirac kör över detta och fixar problemet som uppstår runt delningen. 

Vissa tillverkare..inga nämnda har ju ett roligt koncept där man skall försöka plussa ihop dubbelbas med ett ...ja mindre bra delningsfilter. Jag säger så för jag har ägt sådana basar en gång i tiden och testat detta. Siffrorna på ratten stämmer inte ens när man mäter på det. Lycka till med att få en bra delning där - man kommer vara framme och skruva på det där varannan låt. I vissa låtar funkade det men i nästa låt gick inte pusslet ihop liksom..

 

Utöver det så avlastas inte R/L så man får inte fördelen av att faktiskt dela mot basar. Gör man en riktig delning så i princip uppgraderar man sina högtalare så de spelar renare..så länge man inte snålar då och köper bara en bas som är sämre på att spela bas än sina R/L(samt att en bas är ju bara en källa och R + L är två källor). Det är en fälla många tyvärr hamnar i för att man vill ha sin .1 liksom och där börjar det spridas myter om att subbar bara är för bioljud för där är det bara explosioner osv. Det stämmer inte. Explosioner kan låta bra och dåliga. Då får man bättre ljud med bara R/L. 

 

Här kan man läsa lite mer om delning och det kan vara lättare att se varför det är bra att subben och högtalare kan spela frekvenser som är högre och lägre än delningen https://mehlau.net/a...-avr-crossover/


Redigerat av philipbtz, 08 januari 2020 - 15:42.


#26

Postad 08 januari 2020 - 15:41

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Okej, jag drog iväg ett mail till Arendal och frågade runt lite om olika modeller till 2 kanals musiksystem.. 
Ja dels det, sedan så förespråkar Lyngdorf att man ställer subben på sin högsta delningsfrekvens när man använder room perfect.. Jag kan förstå att det inte har någon betydelse i de allra nedersta frekvenserna, men kommer man upp mot 150-200Hz borde de bli lite mera riktningskänsligt gissar jag?

Som jag förstår så har din förstärkare både hög och låg-passfilter. Alltså menar de att du ska låta subben släppa igenom all signal, därav ställa subben på max frekvens. Det leder inte till att du faktiskt delar vid 150Hz  utan ~80Hz (om du nu inte väljer det av nån anledning). Och det gör du i förstärkaren.

Det TijY troligen menar är man (kanske) kan höra var basen är placerad från 80Hz, inte åt vilket håll elementet är riktat.



#27

Postad 08 januari 2020 - 21:10

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Det skulle jag inte påstå. Musik och film har samma krav - båda är ljud. Vill man bara ha bra ljud till film eller tvärtom? Det handlar om att få en bra delning så man inte hör basarna. Basen skall låta som om den bara finns där/kommer från ........[/url]


Vad jag menade var 2-kanals(musik) system. Vanligare att man matchar mot högtalarna brukar bli 35-55hz någonstans. Ganska ovanligt med högpassfilter på stereoaparater...

Letade om lyngdorfen hittade inget om HP, men finns antagligen i "room-perfect".

Redigerat av TijY, 08 januari 2020 - 21:12.


#28

Postad 08 januari 2020 - 22:40

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Det är väldigt ovanligt som du säger :) man får gå på externt delningsfilter. Det flesta är på gott och ont digitala vilket betyder att man får en extra AD/DA konvertering. Kör man tvåkanal utan rumskorrigering blir då guldstandarden ett analogt filter.

#29

Postad 08 januari 2020 - 23:14

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Kan inte tänka mig något annat än att den har ett korrekt HP filter så som ett Linkwitz Riley fourth order filter 24dB/oktav men jag kan inget om produkten i fråga.

#30

Postad 09 januari 2020 - 09:04

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Robbaz; jag ser nu att du bygger trevliga stativare. Är det inte läge att bygga två trevliga basar också? Du verkar ju kunna det där med snickeri :)

 

Kanske ett par som kan dubblera som stativ till dem t.ex? 



#31

Postad 09 januari 2020 - 17:41

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

DPC; Vilken modell är det du kör? Har du någon digital rumskorrigering? Det låter precis som det jag är ute efter. Att få riktig full range med djup, kontrollerad och transientsnabb bas. Ska försöka ta mig till HBB I helgen, ska ringa och kolla vilka modeller dom har för demo. SB-4000 ser ju så jäkla fin ut, kanske lite overkill för mig.

 

SB16 Ultra. Har antimode till dem. Jag var också ute efter mer djup i basen och det får man! Responsen i dem är imponerande och dessutom väldigt nyanserade. Jag hör saker jag inte hört tidigare. Sen så kan du som andra nämner inte få för mycket. Du får bara mer eller mindre headroom. Jag använder långt ifrån kapaciteten i mina, fast lite påsmält har jag allt.. Är kul med bas. SB4000 är riktigt bra. Åk o lyssna!



#32

Postad 14 januari 2020 - 14:39

Unregistered72024a6a
  • Unregistered72024a6a
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Ja att bygga egna är ju helt klart ett alternativ, vad tror ni om dayton audio ultimax 15-22? Verkar vara ett hyffsat populärt element utomlands som går att få tag på i sverige.

https://www.brl.se/s...o-um15-22-.html

Har för övrigt vart o lyssnat på rel t9i, lät mycket bra, skulle vilja lyssna på de större rel lådorna också! Hörde även SB 4000 men endast igenom .1 lfe kanalen i ett annat, större rum.

#33

Postad 14 januari 2020 - 14:53

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

vad tror ni om dayton audio ultimax 15-22?

Populärt för bio men få om någon skulle använda det till en musikrigg :)

 

Finns massor av byggen i forumets gör-det-själv-del. Främst för några år sedan. Kolla där!


Redigerat av Supernaut77, 14 januari 2020 - 14:54.


#34

Postad 14 januari 2020 - 23:26

Unregistered72024a6a
  • Unregistered72024a6a
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Aa jag gissade det, hifikit har ju ett par trevliga lite större element också, vi får se vad det blir. Tänkte ta mig iväg och försöka kolla in S510 sho och den äldre S5 SHO imorgon, hifi experience verkar ha bägge för visning.



#35

Postad 16 januari 2020 - 13:33

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Allt beror på hur mycket pengar och tid man är beredd att lägga - det finns bättre element än Dayton men då kostar det med. Några av de mer intressanta elementen tycker jag kommer från Acoustic Elegance, BMS och Scan Speak.

 

Jag var nära att köpa fyra sånna här men det blev Ino istället. 
https://data-bass.co...a12ec?_k=j1qtoq



#36

Postad 16 januari 2020 - 14:08

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Haft hemma en BW-2 men den åker tillbaks igen tyvärr.

 

I mitt fall så räcker den inte till, alltför låg output även till musik.

De klart om tanken är att man skall ha 2st men då börjar det kosta väldigt mycket pengar.

 

Mitt tips är att försöka låna hem dessa innan köp för egen bedömning.



#37

Postad 17 januari 2020 - 15:53

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

En liten sluten 10:a räcker inte långt tyvärr. Har man fyra 10:or börjar det ta sig om kravet på djupbas inte är stor. 



#38

Postad 17 januari 2020 - 20:26

Unregistered72024a6a
  • Unregistered72024a6a
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Efter en hel del velande fram och tillbaka står det nu en REL S5 SHO, den äldre större modellen med 12" element hemma och spelar, hifi experience hade en ny blank vit i kartong till ett nedsatt, bra pris. Den har fått spela en del timmar när jag vart hemifrån och det börjar låta riktigt bra, jag har bara placerat den till höger om tv bänken mellan högtalarna. Jag har inte letat bästa positionen än men den integrerar och spelar riktigt bra redan nu. Bör man köra det klassiska att ställa subben I lyssningsposition och krypa eller ska man skita I att hitta stället med mest output när det redan låter bra?



#39

Postad 18 januari 2020 - 09:06

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Fick du lyssnat och jämfört mot den nyare modellen hos dom?

#40

Postad 18 januari 2020 - 11:48

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Efter en hel del velande fram och tillbaka står det nu en REL S5 SHO, den äldre större modellen med 12" element hemma och spelar, hifi experience hade en ny blank vit i kartong till ett nedsatt, bra pris. Den har fått spela en del timmar när jag vart hemifrån och det börjar låta riktigt bra, jag har bara placerat den till höger om tv bänken mellan högtalarna. Jag har inte letat bästa positionen än men den integrerar och spelar riktigt bra redan nu. Bör man köra det klassiska att ställa subben I lyssningsposition och krypa eller ska man skita I att hitta stället med mest output när det redan låter bra?

Till att börja med grattis till en fin sub.

Jag har ju två S3:or och har provat att följa REL:s rekommendation dvs att utgå från ett hörn och prova olika positioner genom mindre förflyttningar diagonalt utifrån rummet det brukar vara lätt att hitta rätt och det brukar betyda relativt nära hörnet funkar bra och går relativt snabbt.
Tyvärr har jag inte längre möjlighet till hörnplacering sedan jag bytte till större frontar. Tycker det funkar rätt bra nu också när de står på insidan av frontarna men hörplaceringen var definitivt bättre under den period jag körde med en ensam S3:a. De problem jag får nu är en stor skillnad på den det gain som placeringen i rummet ger upphov till vilket innebär en del nivå justering subbarna emellan. Det är ju inget problem i ditt fall.

Har du möjlighet placeringsmässigt att utgå från ett hörn skulle jag tveklöst börjat med det.



#41

Postad 19 januari 2020 - 15:18

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Jag var nära att köpa fyra sånna här men det blev Ino istället.
https://data-bass.co...a12ec?_k=j1qtoq

Hade du tänkt köra dem slutet?

Har du nån uppfattning om den lite mindre 15n850v2?

#42

Postad 19 januari 2020 - 15:44

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Hade du tänkt köra dem slutet?

Har du nån uppfattning om den lite mindre 15n850v2?

 

Precis, jag hade tänkt att köra slutet. Jag har inte kollat på 15n850v2. Slutet är det ultimata så länge man har bra med kapacitet. 



#43

Postad 30 januari 2020 - 20:56

Unregistered72024a6a
  • Unregistered72024a6a
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Fick du lyssnat och jämfört mot den nyare modellen hos dom?

Nej, lyssnade på en t9 och kände och klämde på en s510sho, det blev alldeles för stor prisdiff på 6k för S510 jämte s5 för att jag ens skulle överväga att provlyssna, ska man sedan upp på samma bestyckning som s5 sho så är det s812 sho för 29k som gäller, det verkar ha skett en rejäl prishöjning, jag vet dock inte om REL tycker man ska jämföra s5 mot s510 och s812 är en ny spelare I serien men jag tvivlar på det.

Jag var imponerad hur t9an lyfte ett par stativare, I deras mindre, och bättre dämpade rum än vad jag har hemma så jag slog till på s5an, jag tror denna sub kommer kunna hänga med även vid uppgradering av högtalare till bra mycket högre prisklass än vad jag har nu.

 

Till att börja med grattis till en fin sub.

Jag har ju två S3:or och har provat att följa REL:s rekommendation dvs att utgå från ett hörn och prova olika positioner genom mindre förflyttningar diagonalt utifrån rummet det brukar vara lätt att hitta rätt och det brukar betyda relativt nära hörnet funkar bra och går relativt snabbt.
Tyvärr har jag inte längre möjlighet till hörnplacering sedan jag bytte till större frontar. Tycker det funkar rätt bra nu också när de står på insidan av frontarna men hörplaceringen var definitivt bättre under den period jag körde med en ensam S3:a. De problem jag får nu är en stor skillnad på den det gain som placeringen i rummet ger upphov till vilket innebär en del nivå justering subbarna emellan. Det är ju inget problem i ditt fall.

Har du möjlighet placeringsmässigt att utgå från ett hörn skulle jag tveklöst börjat med det.

 

Tackar! nu står suben I högra hornet och jag är toknöjd, Jag hoppas på att kunna fynda en likadan begagnad I framtiden när jag har ett vettigare rum! 

 

Kör för övrigt suben med högnivå till min Lyngdorf TDAI 2170 om någon funderar på om det fungerar.. strunta I den svarta kabeln som man på en traditionell A/B förstärkare kopplar till minus och jorda genom ett oanvända rca ut/intag på lyngdorfen till .1 LFE kanalen på suben så blir den knäpptyst! Tänk på att tejpa den svarta kabeln och vrida ner 1. LFE volymratten till 0 på REL suben.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.