Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

hårdrock högtalare i 5-8000kr klassen

50 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Ergo RC-L (Golvhögtalare) 1 9,26 (113) Inga priser
30 relaterade trådar
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 4 år sedan
Omtag i biorummet (0 inlägg) 4 år sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 4 år sedan
CANTON RC-L (308 inlägg) 6 år sedan
De gamla Canton Ergo RC-L (433 inlägg) 7 år sedan
Insidan på Canton Ergo RC-L (84 inlägg) 7 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 9 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 10 år sedan
Swans Diva 5.2 vs Canton Ergo RC-L???? (5 inlägg) 10 år sedan
Hemmabioreceiver till Canton RC-L (8 inlägg) 10 år sedan
Distande RC-L (23 inlägg) 10 år sedan
Canton RC-L kina-kopior? (23 inlägg) 11 år sedan
Hur koppla Canton RC-L 'boxen'? (47 inlägg) 12 år sedan
Canton Ergo RCL val av förstärkare (6 inlägg) 14 år sedan
Canton GLE 490 (37 inlägg) 14 år sedan
Slutsteg till Canton rc-l (17 inlägg) 15 år sedan
Nya golvare max ~12000:- (47 inlägg) 15 år sedan
Konsten att köpa Canton Ergo RC-L... (265 inlägg) 15 år sedan
Matcha Denon 4308 tillsammans med Canton RCL (0 inlägg) 15 år sedan
Canton RC-L? (41 inlägg) 15 år sedan
Förstärkare till Canton Ergo RC-L (28 inlägg) 15 år sedan
Bi-amping med Canton RC-L box ? (5 inlägg) 16 år sedan
Stereoförsteg (1 inlägg) 16 år sedan
Canton Rc-l Problem (17 inlägg) 19 år sedan
Vilka tror ni är bättre av dessa två? (48 inlägg) 19 år sedan
HK AVR8500 + (2-kanals steg?) + RC-L (13 inlägg) 19 år sedan
Canton Ergo RC-L (8 inlägg) 19 år sedan
Finns det nåt bättre än Canton Ergo RC-L för 7,5k? (62 inlägg) 19 år sedan
Canton Ergo rc-l (263 inlägg) 19 år sedan
mest prisvärt? 8000-15000 (89 inlägg) 19 år sedan

#1

Postad 19 februari 2008 - 18:27

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Tjenare.

Funderar på att uppgradera mina gamla Dali 606, som väl snart har gjort sitt. Dock har de varit tro tjänare i många år och jag har varje dag varit nöjd med dem. Alltid har de jobbat med NAD förstärkare C320, L70 och numera T744/T515.

Oftast lyssnar vi på streamet musik via xbox'en (xbmc) och därför kan det vara mycket olika kvalitet på signalet, mp3 i olika kvalitet. Men det blir dragit några skivor på T515 också.

Mest lyssnar vi på hård metal (jag), akustisk(tjejen), hårdrock(båda) och annars allt möjligt blandat från klassisk till deatch metal. Dock mest hårdrock.

Funderar på wharfedale emerald 97 (gödkänd design av tjejen), men även B&W 684, dali concept8 och många andra..

Har haft dali senaste 15 år (dali 810 och nu 606), men känner det kanske är dags att bytta till något med lite mörkare ljud. Dock är nad/dali ingen dålig kombo till hårdrock och fördelen är då att allt annan musik även låter bra också.

Letar alltså efter en allround högtalare med speciale i hårdrock. Och med tanke på att bygga ut till surround med tiden :)

Alla hårdrockare, fram med era förslag, behöver input innan det blir lyssnarunda hoss diverse återförsäljare ;-)

Peace !

#2

Postad 19 februari 2008 - 19:43

The Man
  • The Man
  • Beroende

  • 1 049 inlägg
  • 0
JBL Nortridge E-100. Där har du en perfekt mangelhögtalare till hårdrock! kanske tappar en del på den akustiska biten dock..
Annars kan du ju alltid satsa på nån Klipsch modell tillsammans med någon sub som går djupt :) (NAD och Klipsch funkar bra, tro mig;)

#3

Postad 19 februari 2008 - 19:51

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
Jag skulle rekommendera Cerwin Vega AL-750 (du får köpa mina för 3000) hehe...

Annars har du ju QLN Artech 12 som jag nyligen köpt... spelar otroligt bra! 5990kr.

Jag har provat med massa Manowar, Iron Maiden, StoneSour, Metallica osv... det är helt otroligt vad dessa spelar med hårdrock!
Provlyssna om du får chansen.

#4

Postad 19 februari 2008 - 20:11

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
bra förslag där, fast jag letar inte efter kylskåp ;-)

Nej, ärligt, de är för stora, det får bli något med 6,5" eller 8" element som max, kanske 10" om det är snyggt och bara én bas. Tjejen måste godkänna de också ju..
Desutan är vår vardagsrum inte så farligt stort (30m² ungefär) och alla möbler är i mörkt trå. Så helst ska det vara något a'la wenge eller rosewood som finish.

Cerwin Vega hade jag gått med på om det var de gamla at100 i tråfinish, de var fan snygga och grymma ;-)

#5

Postad 19 februari 2008 - 23:07

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
hmmm... har inte monitor audio nåra golvare i den prisklassen som har ett par valbara färger ? annars är som sagt kylskåp mer råa till hårdrock än mer slanka högtalare.

#6

Postad 19 februari 2008 - 23:19

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

hmmm... har inte monitor audio nåra golvare i den prisklassen som har ett par valbara färger ? annars är som sagt kylskåp mer råa till hårdrock än mer slanka högtalare.

MA RS6 för 9,5k. Jag har själv RS8:orna, men kan tyvärr inte uttala mig om hur de passar till hårdrock eftersom jag inte lyssnar på det. Lyssnar själv mest på blandat av alla slag (aukustiskt & pop), samt en del klassiskt och "mjukrock". Och sällan direkt från CD, utan via iPod (högupplöst AAC - minst 320 kbit/s), eftersom jag inte har en dedikerad cd-spelare utan använder dvd-spelaren innanjag lagt in musiken på iPoden. Jag tycker dock att de spelar väldigt allaround, så jag skulle inte bli förvånad om de funkar bra till death metal också… Om inte annat så är utseendet med stor WAF-faktor. Det finns ett antal fanérer att välja på, så det ska nog inte vara ett problem. Annars finnns ju också MA bronze-serien (som iofs är klädd med folie istället för riktig fanér), men är billigare och några tycker de låter bättre. Dock inte jag, och de flesta andra skulle jag tro… :)





Thomas

Edit: La in produktlänkar också.

Redigerat av Thomas S., 19 februari 2008 - 23:24.


#7

Postad 20 februari 2008 - 08:46

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0

bra förslag där, fast jag letar inte efter kylskåp ;-)

Nej, ärligt, de är för stora, det får bli något med 6,5" eller 8" element som max, kanske 10" om det är snyggt och bara én bas. Tjejen måste godkänna de också ju..
Desutan är vår vardagsrum inte så farligt stort (30m² ungefär) och alla möbler är i mörkt trå. Så helst ska det vara något a'la wenge eller rosewood som finish.

Cerwin Vega hade jag gått med på om det var de gamla at100 i tråfinish, de var fan snygga och grymma ;-)


Haha... du ska se att tjejen godkänner dom när hon fått lyssna på dom :)

Jag vet inte hur QLN Artech 8 spelar men låter dom ungefär som mina med 12" fast med mindre bas så är det väl kanske inte så tokigt...? För dom kan spela HÖGT och det är precis det man vill med hårdrock. B)

#8

Postad 20 februari 2008 - 09:32

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Har haft dali senaste 15 år (dali 810 och nu 606), men känner det kanske är dags att bytta till något med lite mörkare ljud. Dock är nad/dali ingen dålig kombo till hårdrock och fördelen är då att allt annan musik även låter bra också.

Jag tycker Dali har ändrat ljudideal lite sedan 810 och 606. Min personliga uppfattning är att det är mer ljust och kliniskt jämfört med det tidigare lite översläpande "goseljudet".
Kan du tänka dig beg?
De högtalare du kikar på är i "ganska bred prisklass". Vad är ditt tak?

#9

Postad 20 februari 2008 - 10:03

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

bra förslag där, fast jag letar inte efter kylskåp ;-)

Nej, ärligt, de är för stora, det får bli något med 6,5" eller 8" element som max, kanske 10" om det är snyggt och bara én bas. Tjejen måste godkänna de också ju..
Desutan är vår vardagsrum inte så farligt stort (30m² ungefär) och alla möbler är i mörkt trå. Så helst ska det vara något a'la wenge eller rosewood som finish.

Cerwin Vega hade jag gått med på om det var de gamla at100 i tråfinish, de var fan snygga och grymma ;-)


Haha... du ska se att tjejen godkänner dom när hon fått lyssna på dom :)

Jag vet inte hur QLN Artech 8 spelar men låter dom ungefär som mina med 12" fast med mindre bas så är det väl kanske inte så tokigt...? För dom kan spela HÖGT och det är precis det man vill med hårdrock. B)



Håller inte helt med, klart man vill spela högt ibland, men oftast är det ju mer moderat volum man använder, därför anser jag det är mycket viktigare att hitta något som spelar bra båda högt och lågt.

Jag vet att min prisklass är bred, absolut max skulle vara DM684, som står till 8700:-, absolut inte mer än så. Och jag håller med angående DALI högtalare, de har blivit ljusare ocg mer 'audiofile - läs: inte för 'vanliga människor'.. Lyssnade på båda concept 6 och 8 och måste säga min besvikelse var mycket stor. Detta är också årsaken till att jag har börjat leta utanför hifiklubben (som jag annars har varit loyal emot sen början av 90-talet..) Tycker deras sortiment i denna prisklass är mycket dåligt.

Monitor Audio Bronze BR6 ser definitivt intressant ut, den måste jag lyssna på på lördag när jag ändå ska lyssna på Wharfedale.

#10

Postad 20 februari 2008 - 10:28

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Kom på - kan Canton Ergo RC-L accepteras?
Spelar i en helt annat division än de andra du kikar på. Nackdelar är väl dels att den är lite för bra och därmed skoningslös mot dina dåliga inspelningar.

#11

Postad 20 februari 2008 - 10:55

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0
Canton Chrono kanske kan vara något för dig. Inte så stora och ska spela allt inklusive hårdrock på ett bra sätt.

#12

Postad 20 februari 2008 - 10:58

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Kom på - kan Canton Ergo RC-L accepteras?
Spelar i en helt annat division än de andra du kikar på. Nackdelar är väl dels att den är lite för bra och därmed skoningslös mot dina dåliga inspelningar.



Helt klart godkänt design och specs ser ju bra ut. Men det blir nog svårt att hitta de på något ställe, så det går att lyssna, finns ingen info om pris eller något som jag hittar i alla fall.

#13

Postad 20 februari 2008 - 11:04

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Canton Chrono kanske kan vara något för dig. Inte så stora och ska spela allt inklusive hårdrock på ett bra sätt.


Canton Chrono 507 DC ser helt klart spännande ut, ska kolla om jag kan hitta den någonstans, så det går lyssna lite. Är Chrono serien tunga att driva (87,5db) ?

#14

Postad 20 februari 2008 - 11:11

ers
  • ers
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
Kör oxå Canton hemma och det spelar på bra. Åk till närmsta butik som för de och provlyssna.

Vet att Media Markt här i Göteborg har de uppställda...

#15

Postad 20 februari 2008 - 11:16

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0
Vet inte om Chrono är tungdrivna eller ej, men tror inte det eftersom både "lillebror" GLE-serien och "storebror" Ergo-serien (som jag själv har) är ganska lättdrivna.

#16

Postad 20 februari 2008 - 11:16

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Kom på - kan Canton Ergo RC-L accepteras?
Spelar i en helt annat division än de andra du kikar på. Nackdelar är väl dels att den är lite för bra och därmed skoningslös mot dina dåliga inspelningar.



Helt klart godkänt design och specs ser ju bra ut. Men det blir nog svårt att hitta de på något ställe, så det går att lyssna, finns ingen info om pris eller något som jag hittar i alla fall.

Finns väl knappast längre i Sverige. Kom -98 och blev då Årets högtalre High End i Hifioch Musik. Vann div tester i prisklass upp till 25'. Den senaste tiden har den sålts i Tyskland för 7'. Brukar landa på 8' inkl frakt till sverige. Finns en bunt trådar som tar upp dem där du kan få mer info. De är i en helt annan klass än Chrono. Var och lyssnade på Ergo 609. De jag pratat med som lyssnat på de båda mot varandra håller RC-L högre, men ljudidealet känns igen på Ergo 609 (och 607).

#17

Postad 20 februari 2008 - 11:26

Hex
  • Hex
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Annars kanske Heco Metas 700 är något som funkar?

#18

Postad 20 februari 2008 - 11:58

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Kom på - kan Canton Ergo RC-L accepteras?
Spelar i en helt annat division än de andra du kikar på. Nackdelar är väl dels att den är lite för bra och därmed skoningslös mot dina dåliga inspelningar.



Helt klart godkänt design och specs ser ju bra ut. Men det blir nog svårt att hitta de på något ställe, så det går att lyssna, finns ingen info om pris eller något som jag hittar i alla fall.

Finns väl knappast längre i Sverige. Kom -98 och blev då Årets högtalre High End i Hifioch Musik. Vann div tester i prisklass upp till 25'. Den senaste tiden har den sålts i Tyskland för 7'. Brukar landa på 8' inkl frakt till sverige. Finns en bunt trådar som tar upp dem där du kan få mer info. De är i en helt annan klass än Chrono. Var och lyssnade på Ergo 609. De jag pratat med som lyssnat på de båda mot varandra håller RC-L högre, men ljudidealet känns igen på Ergo 609 (och 607).


Kollade lite grann upp detta och de står numera till 800€ på hifi-fabrik.de + frakt. Detta är dock inte ett omöjligt pris. Om bara man kunna lyssna på de någonstans först. Men ett jättebra tips och jag ska kolla närmare på dessa. Skönt med ett forum vart folk kommer med alternativa lösninger och förslag, dessa hade jag aldrig upptäckt själv.


Annars kanske Heco Metas 700 är något som funkar?

Riktigt snygga, de åker med på lyssnalisten direkt. Dock har jag ett bekymmer med basreflexport på baksidan, då de kommer stå ganska nära väggen hemma (20cm ungefär). Någon som har tips eller tricks till detta ? Vet att mina 606 tx ska flyttas ut 40cm före de spelar optimalt. Har för mig att basreflex på framsiden gör detta problem mindra, eller är det bara någon konstig idé jag har fått ?

#19

Postad 20 februari 2008 - 13:18

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Kollade lite grann upp detta och de står numera till 800€ på hifi-fabrik.de + frakt. Detta är dock inte ett omöjligt pris. Om bara man kunna lyssna på de någonstans först. Men ett jättebra tips och jag ska kolla närmare på dessa. Skönt med ett forum vart folk kommer med alternativa lösninger och förslag, dessa hade jag aldrig upptäckt själv.

Kul om man kan vara till nytta för en gångs skull. Det är som sagt MYCKET skrivet om dem. Tror det finns alternativ till hififabrik om man kikar bland alla inlägg ... men det är ju rätt många.

Klokt at lyssna först. Som sagt - det jag är mest orolig för är väl i så fall att de är FÖR bra för dåligt material. Dessutom får du dubbelkolla att det går att ansluta boxen på din NAD. Har för mig det, men jag har ärligt talat inte full koll. Annars åker du ju på att köra utan box eller köpa ett slutsteg för ca 2' åxå ... och då är det ju en ny prisklass.

#20

Postad 20 februari 2008 - 13:59

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Kollade lite grann upp detta och de står numera till 800€ på hifi-fabrik.de + frakt. Detta är dock inte ett omöjligt pris. Om bara man kunna lyssna på de någonstans först. Men ett jättebra tips och jag ska kolla närmare på dessa. Skönt med ett forum vart folk kommer med alternativa lösninger och förslag, dessa hade jag aldrig upptäckt själv.

Kul om man kan vara till nytta för en gångs skull. Det är som sagt MYCKET skrivet om dem. Tror det finns alternativ till hififabrik om man kikar bland alla inlägg ... men det är ju rätt många.

Klokt at lyssna först. Som sagt - det jag är mest orolig för är väl i så fall att de är FÖR bra för dåligt material. Dessutom får du dubbelkolla att det går att ansluta boxen på din NAD. Har för mig det, men jag har ärligt talat inte full koll. Annars åker du ju på att köra utan box eller köpa ett slutsteg för ca 2' åxå ... och då är det ju en ny prisklass.



Blir inget problem med boxen, finns pre-out / main-in på T744 ;-) Ska kolla lite i Europa och se om jag hittar de billigare !

#21

Postad 20 februari 2008 - 14:07

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Kul att man kom ihåg rätt en gång. B)

#22

Postad 20 februari 2008 - 18:27

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Kan ju tillägga att RC-L blir otroligt harmoniska efter inspelning. Faktiskt tycker jag att de är ganska skonsamma även mot sämre inspelningar. På bra inspelningar är de helt otroliga.

Inget att tveka på om man har ett hyfsat förstärkeri, som trådskaparen har.

#23

Postad 20 februari 2008 - 19:03

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Jag skulle rekommendera Cerwin Vega AL-750 (du får köpa mina för 3000) hehe...

Annars har du ju QLN Artech 12 som jag nyligen köpt... spelar otroligt bra! 5990kr.

Jag har provat med massa Manowar, Iron Maiden, StoneSour, Metallica osv... det är helt otroligt vad dessa spelar med hårdrock!
Provlyssna om du får chansen.



Får man fråga hur artech12 lät i jämförelse med al-750?

#24

Postad 20 februari 2008 - 21:00

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0

Jag skulle rekommendera Cerwin Vega AL-750 (du får köpa mina för 3000) hehe...

Annars har du ju QLN Artech 12 som jag nyligen köpt... spelar otroligt bra! 5990kr.

Jag har provat med massa Manowar, Iron Maiden, StoneSour, Metallica osv... det är helt otroligt vad dessa spelar med hårdrock!
Provlyssna om du får chansen.



Får man fråga hur artech12 lät i jämförelse med al-750?


Absolut! Finlir-mässigt så lät dom riktigt bra båda högtalarna tycker jag. Jag har tyvärr inte provat AL-750 med "rätt" effekt då dom tål en hel del och tydligen låter fruktansvärt mycket bättre med mer effekt.
Har provat dessa två högtalare med samma förstärkare, VSX-1016 Pioneer.
Artech 12 gav enormt mycket mer tryck men AL-750 spelade nog lika högt. El-gitarrer är grymt med mina AL-750! B)
Är ännu i inspelningsfasen med Artech-högtalarna så det är väl inte så rättvist att jämföra än kanske... ;)

#25

Postad 21 februari 2008 - 09:49

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
En liten update.

Var och lyssnade på Concept 8 och DM684 igår.
Concept 8 är nog den största besvikelse jag har haft i hifi-klubben hittils, om inte du spelar tokhögt, då är den klen, utan riktig dynamisk, kall och helt enkelt ointresseant att lyssna på. Även The Struggle Within med Metallica, som har en grum intro dog helt för mig.. Skulle inte ville bytta min 606 för dessa. Usch...

B&W DM684 var en annan sak, basguitar var riktig snygg, stereobild var hyffsad bra. Dock är den inte alls närvarande och musikalsk (för det priset). Hade den kostat 6000lr, då skulle den ha varit intressant, men inte för 8700:- ...

I helgen blir det Wharfedale, Canton och Monitor Audio som det ska lyssnas på !

#26

Postad 21 februari 2008 - 10:06

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
Försök att ge JBL studio L serien en chans. Enligt mig så är dom riktigt bra till hårdrock

#27

Postad 21 februari 2008 - 12:00

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

Cerwin Vega hade jag gått med på om det var de gamla at100 i tråfinish, de var fan snygga och grymma ;-)


http://www.blocket.s...178.htm?ca=11_s

http://www.blocket.s...093.htm?ca=11_s

https://www.minhembi...x/marknad/78592

Bara till att handla då!!!

Mycket rolig högtalare!!!

/Johan

#28

Postad 21 februari 2008 - 13:16

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Dock en modell som är rätt bra att granska innan då måååång ahar problem med "frasig kant".

#29

Postad 21 februari 2008 - 13:24

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
yup, de hade inte de bästa upphängen kan man lugnt säga.

men jag kommer ihåg en kul sommer i ´96, då var de toppen av poppen :)

Inte riktigt en seriös lösning för mig, men har alltid tyckt att det var en grym högtalare och även en jättesnygg finish. Synd CW gick i svart (på mer än 1 sätt..)

#30

Postad 21 februari 2008 - 13:40

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Monitor Audio RS och hårdrock. Den kombinationen tycker jag du ska skippa helt. Kolla in ett Audio Pro Blue Diamond V.2. istället.

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 21 februari 2008 - 13:41.


#31

Postad 21 februari 2008 - 15:26

The Man
  • The Man
  • Beroende

  • 1 049 inlägg
  • 0

Cerwin Vega hade jag gått med på om det var de gamla at100 i tråfinish, de var fan snygga och grymma ;-)


http://www.blocket.s...178.htm?ca=11_s

http://www.blocket.s...093.htm?ca=11_s

https://www.minhembi...x/marknad/78592

Bara till att handla då!!!

Mycket rolig högtalare!!!

/Johan


En mer eller mindre rolig grej bara (inte för att skapa debatt men ändå..) I den första anonsen beskrivs AT-100 som en betydligt bättre högtalare än exempelvis AL-1000, enligt historien här på forumet vet jag att vissa här på inte håller med :) hehe

#32

Postad 21 februari 2008 - 16:00

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Lite kul... :) Men sen kan man väl säga att AT-100 är en av de bättre, sen tror jag inte den tar AL i finlir, men den är absolut bättre än nyare burkarna från CV.

Sen är det kul att se att folk inte orkar ta egna bilder på det de ska sälja. Bilderna på blocket är på samma högtalare. Den bilden har JAG gjort i ordning för att lägga till produkten här på prisjakt. Själv snodd av mig, men det är ett bra tag sen... ;)

/Johan

#33

Postad 21 februari 2008 - 16:40

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Nu vet jag ju att trådskaparen bestämt sig, men jag slänger ändå in en dark horse
https://www.minhembi.../marknad/172023
Själv tycker jag Dynaudio är "sådär" till hårdrock, men vet att många andra tycker de är perfekta.
Den kräver rätt mycket av stärken.
Kan man inte provlyssna så kan man i alla fall lyssna på 72Se för att få ljudidealet. Tycker man 72SE är ok torde man inte bli besviken på 1.8mkII

#34

Postad 21 februari 2008 - 17:19

20 HZ
  • 20 HZ
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Kolla in dessa kan vara ett alternativ, mjuka och fina i diskant och mellan register men ändå väldigt detaljerade och det går att spela duktgt högt rekomenderas varmt http://www.hifikit.s...rod.asp?id=2471

#35

Postad 24 februari 2008 - 12:05

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

  • 628 inlägg
  • 0

En liten update.

Var och lyssnade på Concept 8 och DM684 igår.
Concept 8 är nog den största besvikelse jag har haft i hifi-klubben hittils, om inte du spelar tokhögt, då är den klen, utan riktig dynamisk, kall och helt enkelt ointresseant att lyssna på. Även The Struggle Within med Metallica, som har en grum intro dog helt för mig.. Skulle inte ville bytta min 606 för dessa. Usch...

B&W DM684 var en annan sak, basguitar var riktig snygg, stereobild var hyffsad bra. Dock är den inte alls närvarande och musikalsk (för det priset). Hade den kostat 6000lr, då skulle den ha varit intressant, men inte för 8700:- ...

Jag tyckte ungefär tvärtom, att 684 var totalt ointressant att lyssna på och att Concept 8 var det mer spelglädje i när jag jämförde dessa två på klubben. Smaken är som baken :D

#36

Postad 01 mars 2008 - 20:40

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Tack för alla förslag som har kommit fram, det var mycket inspirerande !
Vinnaren blev canton ergo rc-l som klev in på 7k inkl frakt.

JBL blev även en stärk kandidat, audio monitor var också hyffsad bra, inget fel alls på de. Men efter att ha lyssnat på ergo 902, då var saken klar. Hade aldrig lyssnat på canton förut, men blev mycket positivt överraskat över deras ljud.

Blir lite mer job för mig dock, fick radera min mp3-samling och har nu börjat lägga in alla skivar i .flac istället.. Att jag aldrig för har fattat hur dåligt mp3-formatet faktiskt är, det är helt otroligt.. Mp3 är dött för mig, länge leva .flac och .wav . Vad man inte blir tvungit att göra för nya högtalare, hehe.

Peace out all !

#37

Postad 01 mars 2008 - 21:09

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Av egna erfarenheter säger jag Cerwin Vega CLS-12. Bra tyngd i ljudet med en rapp bas med lagom 12" element som är perfekt för metal/hårdrock. Lyssnar 90% på metal och de är de bästa jag har hört för hur jag vill att det ska låta. Distade gitarrer kommer tydligt fram genom mellanregistret och basen är så rapp och fast som en snabb baskagge kräver (måste dock ha bra med kraft i förstärkeriet för att det ska funka!). Rekommenderas varmt! ;)

#38

Postad 01 mars 2008 - 23:05

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Av egna erfarenheter säger jag Cerwin Vega CLS-12. Bra tyngd i ljudet med en rapp bas med lagom 12" element som är perfekt för metal/hårdrock. Lyssnar 90% på metal och de är de bästa jag har hört för hur jag vill att det ska låta. Distade gitarrer kommer tydligt fram genom mellanregistret och basen är så rapp och fast som en snabb baskagge kräver (måste dock ha bra med kraft i förstärkeriet för att det ska funka!). Rekommenderas varmt! :P



cerwin vega är bra om man spelar högt, men efter min mening absolut ingen höjdare på moderat volum.. Och sen är deras 'nya' design inte speciellt snyggt.
Har inte gillat cw sen at serien :D

#39

Postad 02 mars 2008 - 20:59

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Av egna erfarenheter säger jag Cerwin Vega CLS-12. Bra tyngd i ljudet med en rapp bas med lagom 12" element som är perfekt för metal/hårdrock. Lyssnar 90% på metal och de är de bästa jag har hört för hur jag vill att det ska låta. Distade gitarrer kommer tydligt fram genom mellanregistret och basen är så rapp och fast som en snabb baskagge kräver (måste dock ha bra med kraft i förstärkeriet för att det ska funka!). Rekommenderas varmt! ;)



cerwin vega är bra om man spelar högt, men efter min mening absolut ingen höjdare på moderat volum.. Och sen är deras 'nya' design inte speciellt snyggt.
Har inte gillat cw sen at serien ;)

Håller faktiskt inte med. Har man kraftig förstärkare så låter de bättre till metal än de andra i samma prisklass jag har hört.

#40

Postad 03 mars 2008 - 11:23

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Vinnaren blev canton ergo rc-l som klev in på 7k inkl frakt.

Blir lite mer job för mig dock, fick radera min mp3-samling och har nu börjat lägga in alla skivar i .flac istället.. Att jag aldrig för har fattat hur dåligt mp3-formatet faktiskt är, det är helt otroligt.. Mp3 är dött för mig, länge leva .flac och .wav . Vad man inte blir tvungit att göra för nya högtalare, hehe.

Grattis! Kul! Som sagt - baksidan av för bra saker - man märker mer av dåliga inspelningar. ;)

Annars kan man ju köra på CV och bara låta det låta lika ... ;)

#41

Postad 03 mars 2008 - 11:35

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Grattis! Kul! Som sagt - baksidan av för bra saker - man märker mer av dåliga inspelningar. ;)

Annars kan man ju köra på CV och bara låta det låta lika ... ;)


Vissa saker måste låta illa för att det ska vara bra, gamla maiden skivor tx..
Men fan, en ny hdd och en konvertering från mp3 är inte det värsta. Kunna ju också bara dra skivorna i spelaren, men det är så smidigt med xbmc ;)

#42

Postad 05 mars 2008 - 23:42

sprattlas
  • sprattlas
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

bra förslag där, fast jag letar inte efter kylskåp ;-)

Nej, ärligt, de är för stora, det får bli något med 6,5" eller 8" element som max, kanske 10" om det är snyggt och bara én bas. Tjejen måste godkänna de också ju..
Desutan är vår vardagsrum inte så farligt stort (30m² ungefär) och alla möbler är i mörkt trå. Så helst ska det vara något a'la wenge eller rosewood som finish.

Cerwin Vega hade jag gått med på om det var de gamla at100 i tråfinish, de var fan snygga och grymma ;-)


Haha... du ska se att tjejen godkänner dom när hon fått lyssna på dom :)

Jag vet inte hur QLN Artech 8 spelar men låter dom ungefär som mina med 12" fast med mindre bas så är det väl kanske inte så tokigt...? För dom kan spela HÖGT och det är precis det man vill med hårdrock. ;)



Håller inte helt med, klart man vill spela högt ibland, men oftast är det ju mer moderat volum man använder, därför anser jag det är mycket viktigare att hitta något som spelar bra båda högt och lågt.

Jag vet att min prisklass är bred, absolut max skulle vara DM684, som står till 8700:-, absolut inte mer än så. Och jag håller med angående DALI högtalare, de har blivit ljusare ocg mer 'audiofile - läs: inte för 'vanliga människor'.. Lyssnade på båda concept 6 och 8 och måste säga min besvikelse var mycket stor. Detta är också årsaken till att jag har börjat leta utanför hifiklubben (som jag annars har varit loyal emot sen början av 90-talet..) Tycker deras sortiment i denna prisklass är mycket dåligt.

Monitor Audio Bronze BR6 ser definitivt intressant ut, den måste jag lyssna på på lördag när jag ändå ska lyssna på Wharfedale.


Var de Dali högtalarna du lyssnade på inspelade? Har själv varit på tre olika HK och lyssnat på concept 8, från knappt spelade till väl inspelade och det skiljer verkligen ljusår mellan dom!!

Köpte mina, provade med olika förstärkare och fastnade för en komination med Onkyo 805 och Concept 8. Jag lyssnar på all slags hård metal. Onkyon gav högtalarna en dovare, fetare karaktär med bra mellanregister och len men detaljerad diskant.

I början undrade jag var basen var, var tvungen att höja den lite på stärkarn och minska diskanten för det "sköna metalmanglet". Efter ca 250-300h undrade jag om någon dragit basen på max. Satte allt på noll som det ska vara, har efter ordentlig inspelning inte hört bättre ljud i denna prisklassen.
Enligt mig o de provlyssningar jag gjort så är Monitor Audio de högtalare jag upplever som ljusa och med lite skärande diskant. De kanske passar bättre till klassiskt men inte till hårdrock enligt mig.

Det roliga var att killen på hifiklubben sa att concept 8:orna knappt behövde spelas in! Han borde veta bättre.

#43

Postad 06 mars 2008 - 08:31

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Var de Dali högtalarna du lyssnade på inspelade? Har själv varit på tre olika HK och lyssnat på concept 8, från knappt spelade till väl inspelade och det skiljer verkligen ljusår mellan dom!!

Köpte mina, provade med olika förstärkare och fastnade för en komination med Onkyo 805 och Concept 8. Jag lyssnar på all slags hård metal. Onkyon gav högtalarna en dovare, fetare karaktär med bra mellanregister och len men detaljerad diskant.

I början undrade jag var basen var, var tvungen att höja den lite på stärkarn och minska diskanten för det "sköna metalmanglet". Efter ca 250-300h undrade jag om någon dragit basen på max. Satte allt på noll som det ska vara, har efter ordentlig inspelning inte hört bättre ljud i denna prisklassen.
Enligt mig o de provlyssningar jag gjort så är Monitor Audio de högtalare jag upplever som ljusa och med lite skärande diskant. De kanske passar bättre till klassiskt men inte till hårdrock enligt mig.

Det roliga var att killen på hifiklubben sa att concept 8:orna knappt behövde spelas in! Han borde veta bättre.



De lät ganska kalla, det måste jag erkänna, absolut inte omöjligt att de var helt nya och inte inspelade. Dock fall jag för canton ergo så fort jag hörde 609/611 spela, det var precis den ljud jag var på jakt efter. Stor respekt för Dali, dock tycker jag inte concept serien är något speciellt för pengarna.. Men det var ändå skönt att höra någon tyckte de var bra, glad att du är nöjd med de :)

#44

Postad 06 mars 2008 - 11:12

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
Hej,en jag känner sålde nyligen sina rcl till förmån för ett par gamla at-100,han hade varit hos mig ock lyssnat ock blev alldeles förbluffad över hur bra ett par gamla cerwin låter till hårdrock(men nu är han nöjd),finns inga högtalare i rimlig prisklass som matchar gamla cerwin i fråga om lättdrivenhet ock spelglädje,sen får folk säga va dom vill men jag har kört många olika modeller sida vid sida mot mina med samma resultat varje gång,dom har ingen chans i ljudtryck ock spelglädje.Mvh.

#45

Postad 06 mars 2008 - 14:46

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Hej,en jag känner sålde nyligen sina rcl till förmån för ett par gamla at-100,han hade varit hos mig ock lyssnat ock blev alldeles förbluffad över hur bra ett par gamla cerwin låter till hårdrock(men nu är han nöjd),finns inga högtalare i rimlig prisklass som matchar gamla cerwin i fråga om lättdrivenhet ock spelglädje,sen får folk säga va dom vill men jag har kört många olika modeller sida vid sida mot mina med samma resultat varje gång,dom har ingen chans i ljudtryck ock spelglädje.Mvh.



Jag håller till dels med dig, AT-100 är en av de bästa högtalare jag har hört (till hårdrock) och finish var grymt snyggt. Men eftersom vi har blandat musiksmak, krävs lite annat. Samtidigt är det svårt att hitta at-100 i bra skick och upphängen har tendens att smulra med tiden...

#46

Postad 06 mars 2008 - 22:27

sprattlas
  • sprattlas
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Var de Dali högtalarna du lyssnade på inspelade? Har själv varit på tre olika HK och lyssnat på concept 8, från knappt spelade till väl inspelade och det skiljer verkligen ljusår mellan dom!!

Köpte mina, provade med olika förstärkare och fastnade för en komination med Onkyo 805 och Concept 8. Jag lyssnar på all slags hård metal. Onkyon gav högtalarna en dovare, fetare karaktär med bra mellanregister och len men detaljerad diskant.

I början undrade jag var basen var, var tvungen att höja den lite på stärkarn och minska diskanten för det "sköna metalmanglet". Efter ca 250-300h undrade jag om någon dragit basen på max. Satte allt på noll som det ska vara, har efter ordentlig inspelning inte hört bättre ljud i denna prisklassen.
Enligt mig o de provlyssningar jag gjort så är Monitor Audio de högtalare jag upplever som ljusa och med lite skärande diskant. De kanske passar bättre till klassiskt men inte till hårdrock enligt mig.

Det roliga var att killen på hifiklubben sa att concept 8:orna knappt behövde spelas in! Han borde veta bättre.



De lät ganska kalla, det måste jag erkänna, absolut inte omöjligt att de var helt nya och inte inspelade. Dock fall jag för canton ergo så fort jag hörde 609/611 spela, det var precis den ljud jag var på jakt efter. Stor respekt för Dali, dock tycker jag inte concept serien är något speciellt för pengarna.. Men det var ändå skönt att höra någon tyckte de var bra, glad att du är nöjd med de :)


Kul att du hittade högtalare som passade din smak men det blev väl lite dyrare än 5-8000kr klassen som du skriver i forumrubriken. Har inte lyssnat på de högtalarna, får göra det när jag får pengar... =) Finns ju alltid nåt som är bättre än det man har.

#47

Postad 06 mars 2008 - 22:36

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Det blev 7000:- inkl frakt, så priset var precis som jag ville ha det :)

#48

Postad 11 mars 2008 - 19:07

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Det blev 7000:- inkl frakt, så priset var precis som jag ville ha det :(


Oj, ångrar inget alls. Det var precis denna ljud jag var på jakt efter, detaljerat, musikalsk och vilken bas, wow!
Fortfarende kalla, men fan vilket bra första intryck !

För priset kan jag inte se vilken konkurrens dessa skulle ha...

#49

Postad 28 mars 2008 - 20:29

old_666_school
  • old_666_school
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Av egna erfarenheter säger jag Cerwin Vega CLS-12. Bra tyngd i ljudet med en rapp bas med lagom 12" element som är perfekt för metal/hårdrock. Lyssnar 90% på metal och de är de bästa jag har hört för hur jag vill att det ska låta. Distade gitarrer kommer tydligt fram genom mellanregistret och basen är så rapp och fast som en snabb baskagge kräver (måste dock ha bra med kraft i förstärkeriet för att det ska funka!). Rekommenderas varmt! :huh:


Ska köpa mig en MARANTZ 7002 näsa vecka och byta högtalare. Är dessa bra till den stärkaren? lyssnar ENDAST på metal (death, black och gammal hårdrock) och massa filmer-tvspel.....

#50

Postad 28 mars 2008 - 20:38

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Det blev 7000:- inkl frakt, så priset var precis som jag ville ha det :)


Oj, ångrar inget alls. Det var precis denna ljud jag var på jakt efter, detaljerat, musikalsk och vilken bas, wow!
Fortfarende kalla, men fan vilket bra första intryck !

För priset kan jag inte se vilken konkurrens dessa skulle ha...


Hej

Ursäkta att jag frågar men vilken förstärkare och cd-spelare har du? Vilka kablar använder du? Jag vet nämligen ingen annan som tycker att Canton RC-L är kalla.

Kanske är du van vid murrigare ljud?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.