Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken kabel ska jag köpa från den här mojängen till högtalarna?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 juli 2018 - 22:05

white-k
  • white-k
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Jag ska extrahera ljudet från mitt Nintendos HDMI så att ljudet kan gå till högtalarna (och bilden till projektorn). Jag gissar att följande pryl kan hjälpa mej med det:

 

https://www.24.se/da...ASABEgJI-_D_BwE

 

Så... ska jag köpa en optisk kabel till högtalarna eller en sån där Coaxial-kabel?

 

Högtalarna (R1280DB) tycks ha båda kontakter för ljud in.

 

 



#2

Postad 05 juli 2018 - 13:05

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Spelar knappast någon roll med de högtalarna, men generellt så är det bättre med en optisk pga större bandbredd.



#3

Postad 05 juli 2018 - 15:11

white-k
  • white-k
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Spelar knappast någon roll med de högtalarna, men generellt så är det bättre med en optisk pga större bandbredd.

 

What?! Det är väl bra högtalare?! :lol:
Okej, tackar! :)



#4

Postad 05 juli 2018 - 19:08

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Spelar knappast någon roll med de högtalarna, men generellt så är det bättre med en optisk pga större bandbredd.

Jag håller med om att det sannolikt inte har någon större betydelse.
Att optisk skulle ha större bandbredd stämmer väl dock inte alls.
Det är väl snarare så att koaxial anslutning har större bandbredd. Optisk genererar generellt mer jitter/tidsfel men är imun mot jordbrumsstörningar via digitalkabeln då den optiska kabeln inte leder ström. Med komponenter av hög kvalitet brukar man välja koaxial anslutning i första hand. Det kan dock finnas goda skäl att välja optisk om man har problem med att störningar letar sig över digitalkabeln.
Prylar som har stöd för hög samplingsfrekvens och stödjer usb, koaxial och toslink brukar ha stöd för högst bandbredd/samplingsfrekvens över usb, sedan koaxial och lägst via toslink.

Redigerat av hampestampe, 05 juli 2018 - 19:15.


#5

Postad 06 juli 2018 - 14:39

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Jag håller med om att det sannolikt inte har någon större betydelse.
Att optisk skulle ha större bandbredd stämmer väl dock inte alls.
Det är väl snarare så att koaxial anslutning har större bandbredd. Optisk genererar generellt mer jitter/tidsfel men är imun mot jordbrumsstörningar via digitalkabeln då den optiska kabeln inte leder ström. Med komponenter av hög kvalitet brukar man välja koaxial anslutning i första hand. Det kan dock finnas goda skäl att välja optisk om man har problem med att störningar letar sig över digitalkabeln.
Prylar som har stöd för hög samplingsfrekvens och stödjer usb, koaxial och toslink brukar ha stöd för högst bandbredd/samplingsfrekvens över usb, sedan koaxial och lägst via toslink.

Ok jag backar på det. Toslink är visst begränsad till 96 kHz/20bit.


What?! Det är väl bra högtalare?! :lol:
Okej, tackar! :)

Jag menar inte att dessa är dåliga utan för att märka någon skillnad talar vi betydligt dyrare högtalare. Det är nog mest en fråga om vad som är praktiskt. Finns det ens Toslink-kablar som är så långa som du antagligen behöver? Detta talar snarare för coax/s/pdif.



#6

Postad 06 juli 2018 - 15:34

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Ok jag backar på det. Toslink är visst begränsad till 96 kHz/20bit.


... Fast faktum är att toslink ofta klarar mer än standarden/certifieringen kräver. Jag har haft många olika streamers/apparater som fixat putta ut 24 bitar och 192 kHz med bra resultat, helt utan problem via toslink. Brukar ofta framgå av produktspecifikationen. Likaså har jag provat ett gäng dacar som problemfritt tar emot 192/24.

#7

Postad 13 juli 2018 - 14:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Ok jag backar på det. Toslink är visst begränsad till 96 kHz/20bit.

 

Nope, har kört 24/192 från dator med Toslink utan problem (receivern tar emot 24/192), men det är bara i 2-kanal såklart.

 

Nu kör jag coax i 24/192 och det fungerar även det ;) 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.