Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Det här med att "fria" hur tekniskt sett?

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 december 2013 - 00:02

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
Jag och framtida frugan (beroende på svaret jag får) har nu varit förlovade i drygt 1½år, är på tiden jag gör slag i saken.

Men då vi redan är förlovade (friade inte då, utan vi bara förlovade oss) så har vi båda två ringar nu, så nu när jag inom kort tänkte fria! ska jag erbjuda en ring till då? (till henne)då jag vill göra det hela surprisestyle, så blir det svårt att plötsligt fråga om millimetrar på ringen och hur designen ska vara så båda blir nöjda..


Så, hur gör djur?

Ner på knä o ställa frågan utan ring känns billigt på nå vis! kan jag ge något annat och samtidigt säga att ring köper vi en som båda gillar!?

Tackar för din tid:)

#2

Postad 20 december 2013 - 07:44

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0
Jag var i en liknande situation förra sommaren och valde att fria utan ring. Att jag skulle pricka rätt med förlovningsringen såg jag som högst osannolikt. Dessutom verkar det just nu vara väldigt populärt att bära både vigsel- och förlovningsring som ett par. Vissa väljer t.o.m. att kombinera de så att de byggs ihop.

Mitt råd är att fria utan ring eller att symboliskt ta den gamla förlovningsringen och hålla fram och sen gå och köpa ringarna ihop senare. Såvida du inte känner din blivande fru så pass bra att du skulle kunna pricka rätt med både förlovningsring och vigselring. Jag kunde inte det efter ca 15 års förhållande :P

Edit: Får hoppas att svaret blir rätt du har något väldigt kul framför dig. Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om bröllop tidigare men min bröllopsdag var över all förväntan. Visst kostade det en del men det var värt varenda krona. Sen var svensexan en av de roligaste dagarna i mitt liv. Själva förberedelserna fram till bröllopet var dock ingen höjdare ;)

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 20 december 2013 - 07:48.


#3

Postad 20 december 2013 - 15:41

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Precis, ringen är kanske värt att beställa tillsammans så det blir rätt för både dig och frugan.

#4

Postad 20 december 2013 - 15:54

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0
Jag lånade en ring i smyg från min flickväns smyckeslåda och tog med till en affär där de sålde ringar. De hade mått-mallar och kunde säga direkt vilken storlek det var.

Angående utseendet på ringen så hade jag fiskat i flera månader. Kommenterat ringar i reklamblad och kollat reaktionen från tjejen. I mitt fall var en silver/guld-kombo ett hyfsat säkert kort. Var ju bra att jag gillade det själv också. :)

Redigerat av Frux, 20 december 2013 - 15:55.


#5

Postad 20 december 2013 - 15:54

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Att fria är att fråga om man vill gifta sig, och att vara förlovad är att vänta på (och planera inför) att gifta sig. (Jo).
Så att fria när man redan är förlovad är en aning knepigt...

Men, för att svara på frågan. Jag gick till guldfynd och köpte en silverring, som var snygg nog för henne att använda även senare, och använde sedan den när jag friade. Vi gick sen gemensamt och valde och provade ut ringar som båda var nöjda med.

Redigerat av jaQoB, 20 december 2013 - 15:56.


#6

Postad 21 december 2013 - 21:03

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Vi hade varit förlovade i två år och det var ohyggligt mycket tjat om giftermål från min sambo... Till hennes 30-års dag hade jag som överraskning bokat rum på Yasuragi och även beställt Champagne till rummet (hon hade ingen som helst aning om vart vi skulle eller vad som skulle ske). Hade en hel del olika infallsvinklar i huvudet hur jag skulle gå till väga med själva frieriet.

Hon blev otroligt överväldigad när vi väl kom fram. Men det hela blev inte som jag tänkt mig då hon ville öppna flaskan så fort hon såg den och jag hade ett rent h-vete att hindra henne.

Eftersom borden var låga stod jag redan på knä när jag öppnade flaskan och hon trodde inte sina öron när jag "äntligen" ställde frågan.

I vårt fall blev själva bröllopet riktigt billigt då jag ville ha det på deras landställe och vi endast bjöd närmaste släkten och närmaste kompisarna.

Jag valde att helt byta ut min ring och frugan ville ha både förlovningsringen samt en vigselring. Att hitta en ring som hon var nöjd med var inte enkelt, så jag skulle aldrig våga mig på att köpa ring själv!

Min förhoppning var att kunna gifta sig på midsommarafton och så blev det. Det lustiga i det hela, som ingen reflekterade över förens det började närma sig, var att mina svärföräldrars bröllopsdag var just midsommarafton det året :)

Redigerat av Unregistereda299ec85, 21 december 2013 - 21:03.


#7

Postad 23 december 2013 - 07:28

Unregistered4085fea2
  • Unregistered4085fea2
  • Forumräv

  • 645 inlägg
  • 0
Vi hade varit förlovade i två år och det var ohyggligt mycket tjat om giftermål från min sambo... Till hennes 30-års dag hade jag som överraskning bokat rum på Yasuragi och även beställt Champagne till rummet (hon hade ingen som helst aning om vart vi skulle eller vad som skulle ske). Hade en hel del olika infallsvinklar i huvudet hur jag skulle gå till väga med själva frieriet.

Hon blev otroligt överväldigad när vi väl kom fram. Men det hela blev inte som jag tänkt mig då hon ville öppna flaskan så fort hon såg den och jag hade ett rent h-vete att hindra henne.

Eftersom borden var låga stod jag redan på knä när jag öppnade flaskan och hon trodde inte sina öron när jag "äntligen" ställde frågan.

I vårt fall blev själva bröllopet riktigt billigt då jag ville ha det på deras landställe och vi endast bjöd närmaste släkten och närmaste kompisarna.

Jag valde att helt byta ut min ring och frugan ville ha både förlovningsringen samt en vigselring. Att hitta en ring som hon var nöjd med var inte enkelt, så jag skulle aldrig våga mig på att köpa ring själv!

Min förhoppning var att kunna gifta sig på midsommarafton och så blev det. Det lustiga i det hela, som ingen reflekterade över förens det började närma sig, var att mina svärföräldrars bröllopsdag var just midsommarafton det året :)



hur billigt blev det

Redigerat av Unregistered4085fea2, 23 december 2013 - 08:23.


#8

Postad 23 december 2013 - 17:53

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
Tackar för era tankar!

Planerar att nu på nyår göra denna övning!

Men ring tänker jag inte köpa,utan det ordnar vi senare! men någon slags gåva vill jag i tidens hetta överlämna! tips på detta?

#9

Postad 23 december 2013 - 18:03

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 1
Min bror överraskade sin sambo med att stoppa förlovnings diamant-ringen på 1 carat i champagne glaset. Sen när hon började dricka trodde han att hon skulle upptäcka det men det gjorde hon inte, men som tur var svalde hon aldrig ringen hehe :P

#10

Postad 26 december 2013 - 14:08

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
Börjar närma sig!

Tips på vad jag kan ge istället önskas! Öronhängen? en smäll?

#11

Postad 26 december 2013 - 17:05

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

Börjar närma sig!

Tips på vad jag kan ge istället önskas! Öronhängen? en smäll?

Varför ge något alls? Ge en upplevelse i samband med det hela istället. En god middag på en fin restaurang uppskattas nog mer än ett par örhängen. Om ni sedan gillar S&M vet jag inte, annars tror jag inte en smäll går hem ;) :P

#12

Postad 26 december 2013 - 18:02

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Varför ge något alls? Ge en upplevelse i samband med det hela istället. En god middag på en fin restaurang uppskattas nog mer än ett par örhängen. Om ni sedan gillar S&M vet jag inte, annars tror jag inte en smäll går hem ;) :P


tantsatan;) kom hem efter rean med ett par nya öronhängen för 20min sen!....

Då jag tänkte slå slag i saken på det berömda klockslaget på nyårsafton så går ju andra upplevelser i stöpet (middag osv.) vill överräcka något! vet bara inte vad!

#13

Postad 26 december 2013 - 18:19

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Jag förstår tanken med att vilja göra det när klockan ringen, men vill du att det VERKLIGEN går hem så hade jag isf hyrt hem en riktig kock. Nu är det dock väldigt kort om tid, men jag skulle försöka höra av mig exempelvis till http://www.sverigesk...tjarnkockar.php

#14

Postad 26 december 2013 - 18:28

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Gå till närmaste leksaksaffär och köp en dödskallering i plast! Själv bjöd jag på trerätters och frågade men varför inte ett nyårstal? Baka in det i samband när alla är samlade och ska lyssna...

#15

Postad 26 december 2013 - 19:18

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Gå till närmaste leksaksaffär och köp en dödskallering i plast! Själv bjöd jag på trerätters och frågade men varför inte ett nyårstal? Baka in det i samband när alla är samlade och ska lyssna...


Bra tips! en ring i "5kronorautomaten" på willys är ju klockrent:) mat har vi ju på kvällen i goda vänner lag! champagne( svindyr) har jag! tal... hmmm. svårt att baka in det under kvällen utan att outa mina intentioner! men kanske något tal vid 00 snåret:)

Jag förstår tanken med att vilja göra det när klockan ringen, men vill du att det VERKLIGEN går hem så hade jag isf hyrt hem en riktig kock. Nu är det dock väldigt kort om tid, men jag skulle försöka höra av mig exempelvis till http://www.sverigesk...tjarnkockar.php


Kommer ha 2 riktiga kockar redan under kvällen:) så maten kommer vara top notch!

#16

Postad 26 december 2013 - 20:05

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1
WTF, kunde du inte sagt det tidigare. Brandlarmet här hemma gick ju igång när jag försökte tänka ut något trevligt :)

Observera ironin!

Till det mer seriösa hållet igen så låter som ni kommer få en riktigt trevlig kväll. Frågade precis frugan vad hon skulle sett fram emot om det gällde henne och hon skulle absolut inte vilja ha någon ring (som ändå inte kommer användas iom ni skall leta andra). Örhängen är något som glöms bort (vilket din, förhoppningsvis, blivande fru redan köpt).

Om det gällde henne så hade hon sett en redigt vacker bukett med rosor i samband med frieriet. Nackdelen är ju dock att dessa inte håller så länge och måste sitta i vatten ganska tidigt (kanske kan förvaras hos en granne?).

Jag önskar dig all lycka, för nu har jag slut på idéer.

#17

Postad 01 januari 2014 - 00:57

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Nååå...hur gick det?

#18

Postad 01 januari 2014 - 16:41

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Nu får du stilla vår nyfikenhet med hur du lade upp det hela och vad hon svarade :)

#19

Postad 01 januari 2014 - 20:53

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 1
Tjo!

Blev vid 12 slaget! surprise med alla vänner och "ring of fire"med planterade tomtebloss osv, enkelt men effektfullt och någorlunda romantiskt! firade med men 2000:- Champagne..

(gav ingen gåva)

Hon svara JAAAAAAAA :)

#20

Postad 01 januari 2014 - 23:03

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Härligt! Så längr du är nöjd med det hela så blev det kanon. Nu vankas nästa stress/ångestmoment - planera bröllop :)

#21

Postad 02 januari 2014 - 08:11

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Tjo!

Blev vid 12 slaget! surprise med alla vänner och "ring of fire"med planterade tomtebloss osv, enkelt men effektfullt och någorlunda romantiskt! firade med men 2000:- Champagne..

(gav ingen gåva)

Hon svara JAAAAAAAA :)


Härligt! Gratulerar!

#22

Postad 02 januari 2014 - 08:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Grattis, lycka till med förberedelserna.

#23

Postad 02 januari 2014 - 22:01

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Härligt! Så längr du är nöjd med det hela så blev det kanon. Nu vankas nästa stress/ångestmoment - planera bröllop :)


Hehe jo, damen har redan börjat planeringen, jag tar det med ro;)

Härligt! Gratulerar!


Tackar:)

Grattis, lycka till med förberedelserna.


Tackar:)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.