Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Covid-19 (var preppers)

3035 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#2451

Postad 03 juni 2020 - 19:04

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Räcker väl med 2 masker som man roterar, ytor är ju ingen primär smittoväg.

#2452

Postad 03 juni 2020 - 19:05

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Absolut dummaste argumenten jag hört. Men visst fortsätt spy upp propaganada.
Finns inte tillräckligt med masker, det är den största anledningen att dess verkan/effektivitet ifrågasätts.


Jag är inte ute efter att göra någon propaganda åt endera hållet. Jag använder själv några gamla FFP2-andningsmasker jag har haft liggande. Men de måste användas förståndigt och även med mask måste man ju hålla avstånd till andra.

Så visst tycker jag det vore bra om folk använde masker och/eller munskydd, men om man bara sätter en tygbit framför munnen och slutar hålla avstånd för att man tror sig vara skyddad kan det leda till katastrof. Likaså problemet med att ventilerade masker riskerar bara skydda bäraren.

Du har rätt i att masker och munskydd är bristvara. Det är ett stort problem.

#2453

Postad 03 juni 2020 - 19:26

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Bättre än att gå ut utan mask om man är sjuk. Lovar att de finns folk som är sjuka och tror att de har vanlig influensa eller milda symptom som går ut och handlar. Svårt att klandra folk dok, testas för lite. 

Det är ju det som diskuterats i olika sammanhang. Man ersätter det beteende som rekommendationerna säger, med en mask. Då blir det väl inte säkrare med mask?


Redigerat av Mr_Tom, 03 juni 2020 - 19:27.


#2454

Postad 03 juni 2020 - 19:31

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Det är ju det som diskuterats i olika sammanhang. Man ersätter det beteende som rekommendationerna säger, med en mask. Då blir det väl inte säkrare med mask?

 

Varför skulle mask bärande ändra på rekommendationen att stanna hemma om man är sjuk?!

 

Testa fler så kan man gå ut när man vet att man är negativ istället. 

Edit: Eller rättare sagt, gör det lättare att få testa sig om man har symptom. 

 

"Säker" blir man inte utan FFP3 


Redigerat av TijY, 03 juni 2020 - 19:35.


#2455

Postad 03 juni 2020 - 19:44

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Varför skulle mask bärande ändra på rekommendationen att stanna hemma om man är sjuk?!

Du skrev "Bättre än att gå ut utan mask om man är sjuk".

 

Rekommendationen är ju att inte gå ut om man är sjuk. Jag tolkade dig som att en del ersätter karantänen med mask. Det tycker jag är en dålig utveckling. Jag kanske missförstod :) .


Redigerat av Mr_Tom, 03 juni 2020 - 19:45.


#2456

Postad 03 juni 2020 - 19:47

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Du skrev "Bättre än att gå ut utan mask om man är sjuk".

 

Rekommendationen är ju att inte gå ut om man är sjuk. Jag tolkade dig som att en del ersätter karantänen med mask. Det tycker jag är en dålig utveckling. Jag kanske missförstod :) .

 

Det är naivt att tro att alla lyder rekommendationerna till 100%. Är vad jag menade. Hade vi haft tillgång och varit mer "accepterat" eller grupptryck på maskanvändande så hade de som går ut sjuka forhoppningsvis inte smittat lika många. Kolla siffrorna för idag på hur många nya smittade vi upptäckt. Vem har smittat alla dom? 

 

c19.se 


Redigerat av TijY, 03 juni 2020 - 19:48.


#2457

Postad 03 juni 2020 - 19:54

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det är naivt att tro att alla lyder rekommendationerna till 100%. Är vad jag menade. Hade vi haft tillgång och varit mer "accepterat" eller grupptryck på maskanvändande så hade de som går ut sjuka forhoppningsvis inte smittat lika många. Kolla siffrorna för idag på hur många nya smittade vi upptäckt. Vem har smittat alla dom? 

 

c19.se 

Jag tror att en mask mycket väl kan öka benägenheten att kompromissa med rekommendationerna.

 

Men jag har inga problem med att någon använder mask. Men det är inget alternativ till att t ex vara hemma vid sjukdom.


Redigerat av Mr_Tom, 03 juni 2020 - 19:57.


#2458

Postad 03 juni 2020 - 20:04

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Jag tror att en mask mycket väl kan öka benägenheten att kompromissa med rekommendationerna.

 

Men jag har inga problem med att någon använder mask. Men det är inget alternativ till att t ex vara hemma vid sjukdom.

 

Sergels Torg idag. 
 

https://www.facebook...watch_permalink

 

Går inte att "öka benägenheten att kompromissa med rekommendationerna." Mycket mer än såhär.  :lol:

Mask på alla där hade hjälpt enormt mycket. 


Redigerat av TijY, 03 juni 2020 - 20:08.


#2459

Postad 03 juni 2020 - 20:18

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 2

Skjut allihopa, smittospridare



#2460

Postad 03 juni 2020 - 20:26

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Går inte att "öka benägenheten att kompromissa med rekommendationerna." Mycket mer än såhär.  :lol:

Mask på alla där hade hjälpt enormt mycket. 

Och varför använde dom inte mask? Det är väl inget som hindrar dom?



#2461

Postad 03 juni 2020 - 20:36

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Och varför använde dom inte mask? Det är väl inget som hindrar dom?

 

Bra fråga. Inget bra svar på den. Men med inställningen som  Zacabeb's inlägg jag citerade på förra sidan så är det inte så konstigt kanske.. ? 


Redigerat av TijY, 03 juni 2020 - 20:42.


#2462

Postad 03 juni 2020 - 20:46

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Mitt resonemang baseras på att jag inte ser att munskydd tillför så mycket med tanke på dom rekommendationer som redan finns. Ditt resonemang verkar baserar på att man inte följer rekommendationerna och då tillför munskydd något.

 

Kanske det, men dom på Sergels torg gjorde varken eller. Munskydd kan kanske vara bra, men jag tror inte att det skall införas som ersättning till det som nu gäller. Tycker du vi skall byta något mot munskydd eller hur skall munskyddet införas rent praktiskt?


Redigerat av Mr_Tom, 03 juni 2020 - 20:51.


#2463

Postad 03 juni 2020 - 21:28

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag såg lite bilder från demonstrationerna och det verkade förekomma masker på en del. Men jag tror inte syftet var att hindra smittspridning :) .



#2464

Postad 03 juni 2020 - 21:34

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Och varför använde dom inte mask? Det är väl inget som hindrar dom?

Det är ju samma som varför använder de inte cykelhjälm när de är ute och går på stan :)



#2465

Postad 03 juni 2020 - 21:42

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det är ju samma som varför använder de inte cykelhjälm när de är ute och går på stan :)

Den kopplingen ser jag inte riktigt i detta sammanhanget  :) .



#2466

Postad 04 juni 2020 - 04:23

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

"Säker" blir man inte utan FFP3 

 

Det är ju en ren lögn i sig, eftersom smittan också sprids via kontaktytor. Typ hårt material till händerna som du sedan eventuallt gnuggar mot öppna porer i huden. Masken i sig har INGET att göra med skydd i det avseendet. Varför haka upp sig på masken? 


Redigerat av PML73, 04 juni 2020 - 04:24.


#2467

Postad 04 juni 2020 - 05:01

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Det är ju en ren lögn i sig, eftersom smittan också sprids via kontaktytor. Typ hårt material till händerna som du sedan eventuallt gnuggar mot öppna porer i huden. Masken i sig har INGET att göra med skydd i det avseendet. Varför haka upp sig på masken? 

 

Nej ditt analfabet troll. Står inte att man är säker med endast FFP3+ mask. 

Gå och lägg dig under en sten igen. 



#2468

Postad 04 juni 2020 - 06:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det är ju en ren lögn i sig, eftersom smittan också sprids via kontaktytor. Typ hårt material till händerna som du sedan eventuallt gnuggar mot öppna porer i huden. Masken i sig har INGET att göra med skydd i det avseendet. Varför haka upp sig på masken? 

Vad menar du med "gnuggar mot öppna porer i huden"?



#2469

Postad 04 juni 2020 - 10:47

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Vad menar du med "gnuggar mot öppna porer i huden"?

Räcker att man har ett litet sår på fingrarna så kan man få in viruset den vägen.

Undra om man kan få in det genom att peta i örat ?



#2470

Postad 04 juni 2020 - 10:58

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Räcker att man har ett litet sår på fingrarna så kan man få in viruset den vägen.

Undra om man kan få in det genom att peta i örat ?

Var har du läst att det kan gå in i ett sår?



#2471

Postad 04 juni 2020 - 12:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Har inte heller sett någon sådan info. Det sprids i huvudsak via luftvägarna.

Sen finns det ju mycket rykten, och korrekta iakttagelser blandat med mycket trams, så det är svårt att veta.

Buddy: Angående dödstal, så vet du väl att det är lägre nu? Om det sen håller i sig beror på om folk följer riktlinjerna eller inte, och framförallt på hur det hanteras på äldreboenden.

På den senare punkten ser det inte direkt ljust ut. Regionerna ignorerar tidigare utveckling och tvingar in bekräftat smittade på boenden utan smitta. Om personalen inte vill utsätta sig för det så kallas det arbetsvägran...

edit:

Covid-19 smittar framför allt när någon som har sjukdomen hostar eller nyser. Droppar med viruset kan då färdas genom luften och nå en person i närheten. Oftast handlar det om någon eller några meters avstånd. Smittämnen kan hamna i näsan, munnen eller i ögonen om du får viruset på händerna och sedan rör vid ansiktet. Det kallas för droppsmitta.

Dropparna finns kvar i luften en kort stund och faller sedan ned på föremål och ytor. Där kan viruset vara kvar i upp till flera dagar, men risken är liten att du smittas av att ta i saker.

https://www.1177.se/...19-coronavirus/

Redigerat av Ageve, 04 juni 2020 - 12:39.


#2472

Postad 04 juni 2020 - 13:48

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1

Nej ditt analfabet troll. Står inte att man är säker med endast FFP3+ mask.
Gå och lägg dig under en sten igen.

Känns som om du äger mer aggression än nödvändigt. Se till att träffa rekorderlig terapeut. Finns säkert någon lämplig inom BRY.

Redigerat av PML73, 04 juni 2020 - 13:48.


#2473

Postad 04 juni 2020 - 13:50

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Komiskt vilka myter WHO måste avliva. "5G mobile networks DO NOT spread COVID-19"   :P

https://www.who.int/...ic/myth-busters

 

Står t.ex. att myggor inte sprider sjukdomen eftersom den sprids via luftvägarna.

 

Mitt Facebook-flöde är fullt av skit som att frukt och grönt te dödar viruset.

 

Undrar hur många COVID-19-relaterade dödsfall som kommer som resultat av gårdagens demonstrationer.  <_<

 

WHO's ställning om mask: https://www.who.int/...ow-to-use-masks

 

Intervju med Karl Friston: https://www.youtube....h?v=dUOFeVIrOPg


Redigerat av Unregisterede32cf070, 04 juni 2020 - 14:28.


#2474

Postad 04 juni 2020 - 15:13

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 

 

Undrar hur många COVID-19-relaterade dödsfall som kommer som resultat av gårdagens demonstrationer.  <_<

 

Ja, såna idioter det finns  :angry:



#2475

Postad 04 juni 2020 - 18:15

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Undrar hur många COVID-19-relaterade dödsfall som kommer som resultat av gårdagens demonstrationer.  <_<

 

WHO's ställning om mask: https://www.who.int/...ow-to-use-masks

 

Intervju med Karl Friston: https://www.youtube....h?v=dUOFeVIrOPg

Dom skulle väl ut och demonstrera i Malmö idag. Tyvärr så finns ju ingen brist på dåligt beteende i sammanhanget. Det borde ju gå att stoppa men frågan är väl hur hårdhänt man vill vara också.

 

Intressanta länkar, speciellt den till WHO. WHO rekommenderar maskanvändning, i specifika fall. Det sista faller ofta bort i diskussionen. Och då skall den användas rätt. Undrar hur många som använder den på anvisat sätt, d v s "rätt". Och annars kanske den gör mera skada än nytta :) . Jag är fortsatt skeptisk till något allmänt "masktvång"  :) .

 

Intervjun med Karl Friston var också intressant, av helt andra orsaker.



#2476

Postad 04 juni 2020 - 18:35

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

Ja, såna idioter det finns  :angry:

Det är väl bra. Då sparar vi pengar på sikt... eller



#2477

Postad 04 juni 2020 - 18:40

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

Jag såg lite bilder från demonstrationerna och det verkade förekomma masker på en del. Men jag tror inte syftet var att hindra smittspridning :) .

Brottslingar använder väl vad de kan för att undgå identifiering.  :ph34r:



#2478

Postad 04 juni 2020 - 21:54

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Vad menar du med "gnuggar mot öppna porer i huden"?

Det undrar jag också.
Huden är ett otroligt bra skydd mot mycket, inklusive virus.
Om man normalt sett går omkring med öppna sår så har man värre problem än Covid 19.
Om Covid 19 nu ens smittar genom sår.

#2479

Postad 05 juni 2020 - 08:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Det senaste i kampen mot Covid-19: 

 

https://www.aftonbla...kommer-for-nara

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2020-06-05 kl. 09.05.15.png   141,43K   4 Antal nerladdningar



#2480

Postad 05 juni 2020 - 08:09

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Vem vill inte förknippas med Pet Shop Boys?



#2481

Postad 05 juni 2020 - 12:39

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 1

Det undrar jag också.
Huden är ett otroligt bra skydd mot mycket, inklusive virus.
Om man normalt sett går omkring med öppna sår så har man värre problem än Covid 19.
Om Covid 19 nu ens smittar genom sår.

 

Står i namnet, luftvägsvirus. De allra flesta luftvägsvirus infekterar just genom luftvägarna, deras höljen är anpassade för att bryta sig in via dem, inte för att landa på huden och ta sig igenom den.

 

Sår är inte en infektions vektor för Covid-19, det har man redan kollat upp. Har du sårskorpa på såret så är risken 0% för just Covid-19. De flesta luftvägsvirus har enormt svårt att ta sig in via huden/sår, eller krasst sett, andra vägar än just luftvägarna. Risken är nog där om en smittad biter dig, så det kommer direkt in i blodomloppet. Finns virus som tom MÅSTE landa på slemhinna för att aktiveras. Alla virus har sin typ av värd cell som det måste "hitta" och infektera först för att föröka sig.

 

"In the case of the new coronavirus entering through a cut, “the receptors aren’t there,” Ison said." (https://www.wrcbtv.c...sneezedon-salad)

 

 

 

Stora undersökningar klara angående munskydd, ger 85% skydd för gemene man.


Redigerat av Unregistered8c5802be, 05 juni 2020 - 12:44.


#2482

Postad 05 juni 2020 - 13:18

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Så då kan vi döda iden om att munskydd ökar smittspridningen?



#2483

Postad 05 juni 2020 - 13:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Så då kan vi döda iden om att munskydd ökar smittspridningen?

Vem har påstått att munskydd ökar smittspridningen?



#2484

Postad 05 juni 2020 - 14:05

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Det är bra att munskydd och mask hjälper. Vi får hoppas på att det blir bättre tillgänglighet framöver och de inte kostar mer än skäligt, samt att folk kommer ihåg att följa rekommendationerna även med munskydd på.

#2485

Postad 05 juni 2020 - 15:24

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Vem har påstått att munskydd ökar smittspridningen?

De som teoretiserar att folk kommer gå ut och partaja hårdare i hopp om att munskydd ger hundraprocentigt skydd. Finns flera här som använt det argumentet mot munskydd



#2486

Postad 05 juni 2020 - 16:09

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Kinas svar på USAs anklagelser: http://www.chinaemba...xw/t1777966.htm



#2487

Postad 05 juni 2020 - 16:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

De som teoretiserar att folk kommer gå ut och partaja hårdare i hopp om att munskydd ger hundraprocentigt skydd. Finns flera här som använt det argumentet mot munskydd

Ungefär som att säkerhetsbälte på i bilen ökar riskerna p.g.a. att föraren kör fortare och slarvigare


Ser ut som Adam Savage från mythbusters om man tittar snabbt  :D



#2488

Postad 05 juni 2020 - 17:10

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Vem vill inte förknippas med Pet Shop Boys?

haha :D



#2489

Postad 05 juni 2020 - 18:02

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Stora undersökningar klara angående munskydd, ger 85% skydd för gemene man.

Har du någon referens på detta?

 

Vad betyder siffran 85% egentligen och gäller det mask eller mask i kombination med annat?



#2490

Postad 05 juni 2020 - 18:24

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Har du någon referens på detta?

 

Vad betyder siffran 85% egentligen och gäller det mask eller mask i kombination med annat?

 

WHO?

 

https://www.gp.se/ny...kydd-1.28902475

 

85% lägre spridning antar jag att han menar.


Redigerat av TijY, 05 juni 2020 - 18:25.


#2491

Postad 05 juni 2020 - 19:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Har du någon referens på detta?

 

Vad betyder siffran 85% egentligen och gäller det mask eller mask i kombination med annat?

Hittade detta men jag har inte fördjupat mig i artikeln.

 

 

Face masks may reduce COVID-19 spread by 85%, WHO-backed study suggests

https://www.livescie...prevention.html



#2492

Postad 05 juni 2020 - 19:51

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 2

WHO?

 

https://www.gp.se/ny...kydd-1.28902475

 

85% lägre spridning antar jag att han menar.

WHO säger att om du är i en folksamling så kan munskydd minska riskerna. Svenska strategin är att undvika folksamlingen vilket jag sett att WHO också rekommenderar. 

 

Men det står inget om 85%, vilken var min fråga. Det andra visste jag :) .

 

85% är ju i relation till ett referensvärde. Min fråga gäller vad man refererar till. Var kommer siffran ifrån?

 

Och sedan kom nästa länk, betydligt bättre:

 

Face masks may reduce COVID-19 spread by 85%, WHO-backed study suggests

https://www.livescie...prevention.html

 

Med ansiktsmask är enligt studien risken för infektion 3% och utan 17%, reduktion ~85%.

 

Med minst en meters  avstånd är risken för infektion 3% och utan avstånd 13%, reduktion ~75%.

 

Med ögonskydd är risken för smitta 6% och utan 16%, reduktion ~60%.

 

Min första funderingen är vad referensen är eftersom siffrorna utan skydd varierar. Kan möjligen vara olika undersökningar i botten, men det vet jag inte. Man har inte heller studerat sammanlagda effekter.

 

Alltså, som jag tolkar det, om man håller avstånd, enligt FHM rekommendationer, eller använder en mask, resultatet blir detsamma. Man har 3% sannolikhet för infektion. Och med tanke på att FHM's rekommendation skall följas, tillför masken något? Gör man båda blir det sannolikt inte sämre förutsatt att man använder masken korrekt. Frågan är om alla gör det.


Redigerat av Mr_Tom, 05 juni 2020 - 19:52.


#2493

Postad 05 juni 2020 - 20:03

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

WHO säger att om du är i en folksamling så kan munskydd minska riskerna. Svenska strategin är att undvika folksamlingen vilket jag sett att WHO också rekommenderar. 

 

Men det står inget om 85%, vilken var min fråga. Det andra visste jag :) .

 

85% är ju i relation till ett referensvärde. Min fråga gäller vad man refererar till. Var kommer siffran ifrån?

 

Och sedan kom nästa länk, betydligt bättre:

 

 

Med ansiktsmask är enligt studien risken för infektion 3% och utan 17%, reduktion ~85%.

 

Med minst en meters  avstånd är risken för infektion 3% och utan avstånd 13%, reduktion ~75%.

 

Med ögonskydd är risken för smitta 6% och utan 16%, reduktion ~60%.

 

Min första funderingen är vad referensen är eftersom siffrorna utan skydd varierar. Kan möjligen vara olika undersökningar i botten, men det vet jag inte. Man har inte heller studerat sammanlagda effekter.

 

Alltså, som jag tolkar det, om man håller avstånd, enligt FHM rekommendationer, eller använder en mask, resultatet blir detsamma. Man har 3% sannolikhet för infektion. Och med tanke på att FHM's rekommendation skall följas, tillför masken något? Gör man båda blir det sannolikt inte sämre förutsatt att man använder masken korrekt. Frågan är om alla gör det.

 

"FHM's rekommendation skall följas?"  :rolleyes:

 

Hostar eller nyser någon framför dig i en korridor eller hiss innan du passerar spelar de ingen roll hur stort avstånd du har. 

 

Edit: Har alla glömt att sjukhuspersonalen fick munskydd som godkänd skyddutrustning istället för ffp2-3 masker? Visserligen en del som blivit sjuka också. 


Redigerat av TijY, 05 juni 2020 - 20:06.


#2494

Postad 05 juni 2020 - 20:21

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 1

jag var i Karlstad idag på första gången på flera månader. alla butiker och köpcenter var välfyllda. även restaurangerna. allt som vanligt och folk lever precis som innan pandemin verkar det som. Jag också. jag håller mig dock till rekommendationen att hålla avstånd. det är dock jättesvårt när ingen annan bryr sig om det. Förutom i köerna, där är folk ganska duktiga. Sen kan dom dock gå och ställa sig i en stor klunga tätt intill varann direkt efteråt utan problem. Ganska komiskt :D



#2495

Postad 05 juni 2020 - 20:30

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

"FHM's rekommendation skall följas?"  :rolleyes:

 

Hostar eller nyser någon framför dig i en korridor eller hiss innan du passerar spelar de ingen roll hur stort avstånd du har. 

 

Edit: Har alla glömt att sjukhuspersonalen fick munskydd som godkänd skyddutrustning istället för ffp2-3 masker? Visserligen en del som blivit sjuka också. 

Stämmer, FHM's rekommendationer skall följas, det är grundförutsättningen som gäller oss alla.

 

Dom jag träffar dagligen skulle jag säga sköter det generellt bra. Distanseringen fungerar generellt bra och folk stannar hemma vid sjukdomssymtom.

 

Ute på stan är det svajjigare men jag kan ju välja var jag rör mig. Sedan händer det väl att någon nyser eller hostar men jag har inte vara nära någon i det läget.

 

Nyfiken fråga, använder du munskydd själv? Det finns ju inget förbud mot användning.


Redigerat av Mr_Tom, 05 juni 2020 - 20:33.


#2496

Postad 05 juni 2020 - 20:52

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Stämmer, FHM's rekommendationer skall följas, det är grundförutsättningen som gäller oss alla.

 

Dom jag träffar dagligen skulle jag säga sköter det generellt bra. Distanseringen fungerar generellt bra och folk stannar hemma vid sjukdomssymtom.

 

Ute på stan är det svajjigare men jag kan ju välja var jag rör mig. Sedan händer det väl att någon nyser eller hostar men jag har inte vara nära någon i det läget.

 

Nyfiken fråga, använder du munskydd själv? Det finns ju inget förbud mot användning.

 

Nope, bor en skonad region med väldigt få smittade. Jag beställde dok ffp2 masker i februari. Fick aldrig några så avbeställde efter ett par månader. 

Visst vissa är ganska duktiga på att följa vissa av FHM rekommendationer. Och många undviker säkert en massa saker. 

Det ändrar dok inte det faktumet att inget är olagligt förrns man blivit diagnosticerad med covid-19. 

 

Jag är bara glad att vi äntligen börjar göra det lättare för folk att testa sig och att WHO media och fler förstår nyttan med masker. 



#2497

Postad 05 juni 2020 - 21:05

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det ändrar dok inte det faktumet att inget är olagligt förrns man blivit diagnosticerad med covid-19. 

Detta har diskuterats tidigare i tråden och jag tror du har fel. Covid-19 klassades tidigt i pandemin som samhällsfarlig och det ger myndigheterna lite andra möjligheter. En annan sjukdom som ligger i den klassen är ebola, Så rekommendationerna är inte frivilliga och det finns tvångsmöjligheter även före diagnos :) .

 

Det står en del om detta under smittskyddslagen: https://www.1177.se/...ittskyddslagen/



#2498

Postad 05 juni 2020 - 21:31

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Detta har diskuterats tidigare i tråden och jag tror du har fel. Covid-19 klassades tidigt i pandemin som samhällsfarlig och det ger myndigheterna lite andra möjligheter. En annan sjukdom som ligger i den klassen är ebola, Så rekommendationerna är inte frivilliga och det finns tvångsmöjligheter även före diagnos :) .

 

Det står en del om detta under smittskyddslagen: https://www.1177.se/...ittskyddslagen/

 

Absolut i teorin. När den byråkrat-maskinen går igång tror jag skadan redan hade skett. Finns det några praktiska exempel? Verkade ju inte direkt som polisen hade särskilt bråttom att upplösa demonstrationen på Plattan exempelvis. 



#2499

Postad 06 juni 2020 - 08:24

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Absolut i teorin. När den byråkrat-maskinen går igång tror jag skadan redan hade skett. Finns det några praktiska exempel? Verkade ju inte direkt som polisen hade särskilt bråttom att upplösa demonstrationen på Plattan exempelvis. 

Sveriges strategi bygger ju till stor del på frivillighet och eget ansvar. Det har sagts åtskilliga gånger och när jag läser eller ser utländsk nyhetsrapportering så är det en av sakerna som förvånar andra länder mest.

 

Sedan situationen på Plattan i Stockholm, jag blev förvånad över hur korkat en del beter sig. Ingen som var där kan ju ha undgått att det pågår en pandemi i hela världen. Det är ingen lätt situation för polisen att hantera utan att det blir värre. Men dom som var där tog inget "eget ansvar" det tycker jag var ganska tydligt. Malmö var väl något lugnare även om det definitivt inte var bra och vi får se hur det går i Göteborg. Jag förstår inte riktigt varför man ger tillstånd, en gräns på 50 personer fungerar ju inte.

 

Det finns ju flera exempel på att en större samling fått igång en smittspridning. Vi kan väl låta den första vågen lugna sig lite mera innan vi drar igång den andra :) .



#2500

Postad 06 juni 2020 - 09:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Sveriges strategi bygger ju till stor del på frivillighet och eget ansvar. Det har sagts åtskilliga gånger och när jag läser eller ser utländsk nyhetsrapportering så är det en av sakerna som förvånar andra länder mest.

 

 

 

det är det som är det största felet med vår strategi. att det bara är rekommendationer istället för tydliga regler och förbud.

inte konstigt att vi har så enormt många döda jämfört med andra länder.

 

jag tycker så enormt synd om våra gamla i det här landet. Det finns ingen som bryr sig om dom, inte innan pandemin och inte nu heller. Dom är inte skit värda.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.