Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ A100 i blindtest mot Marantz EISA winner

159 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Marantz PM-15S1 (Stereoförstärkare) 1 9 (8) Inga priser
XTZ Class A-100 (Stereoförstärkare) 1 9,07 (14) Inga priser
XTZ Class A-100 D II (Stereoförstärkare) 2 9,43 (53) Inga priser
Dynaudio Contour S3.4 (Golvhögtalare) 1 9,48 (24) Inga priser
35 relaterade trådar
Dynaudio-klubben (591 inlägg) 1 år sedan
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (393 inlägg) 3 år sedan
* Officiell Tråd - XTZ Class A100 * (1225 inlägg) 4 år sedan
Dynaudio Contour 3.4 vs. ConfidenceC2 eller C4??? (79 inlägg) 8 år sedan
Förstärkare till Audiovector Si3 Signature (8 inlägg) 8 år sedan
Problem med XTZ class A100 DII (1 inlägg) 9 år sedan
Ny DAC (2 inlägg) 9 år sedan
Högtalare för kring 20 000:- (52 inlägg) 10 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (62 inlägg) 11 år sedan
När kommer ersättaren till Dynaudio Contour? (15 inlägg) 12 år sedan
Uppgradering från Dali Concept (49 inlägg) 12 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 15 år sedan
Vilken cd-spelare skulle ni rekommendera till XTZ Class A100 DII? (10 inlägg) 15 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 15 år sedan
2-kanal med digitala inputs (11 inlägg) 15 år sedan
XTZ Class A-100 D / D II: fråga angående digitala ingångar (6 inlägg) 15 år sedan
2-kanal stärkare med preout/main in (0 inlägg) 15 år sedan
Ny Hembio Förstärkare (2 inlägg) 16 år sedan
XTZ A100 VS NAD 218THX (29 inlägg) 16 år sedan
xtz a-100: brusig? (9 inlägg) 16 år sedan
proson stratego vs dynavoice finale (72 inlägg) 16 år sedan
Denon pma1500AE vs XTZ 100D II (11 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare del 2. (6 inlägg) 16 år sedan
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg) 16 år sedan
XTZ Class A-100 D II vs Primare I21 (37 inlägg) 16 år sedan
XTZ Class A-100 D II ? (10 inlägg) 16 år sedan
Bygga ny anläggning (5 inlägg) 16 år sedan
bästa förstärkare och högtalare för ca 20K ? (59 inlägg) 16 år sedan
Marantz PM15-S1 vs. Classic 8.0b (7 inlägg) 16 år sedan
B&W 804S eller Dynaudio 3.4 Contour? (8 inlägg) 17 år sedan
Dynaudio Contour S3.4 (21 inlägg) 17 år sedan
Marantz PM-15S1 vs. Denon PMA-1500AE (2 inlägg) 17 år sedan
Hjälp mig fort! (63 inlägg) 17 år sedan
Inköp av ny 2-kanalare... (18 inlägg) 17 år sedan
Köptips 2-kanalspaket under 10000:- (32 inlägg) 18 år sedan

#51

Postad 29 november 2005 - 09:06

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
@ hifisnubben. Detta är snart det mest genomlysta testet jag sett "publicerat" :) Jag har glömt vad switchen hette minns du kribban ?

#52

Postad 29 november 2005 - 09:34

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

@ hifisnubben. Detta är snart det mest genomlysta testet jag sett "publicerat" ;) Jag har glömt vad switchen hette minns du kribban ?

<{POST_SNAPBACK}>


Nej tyvärr :)

#53

Postad 29 november 2005 - 11:08

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

@ hifisnubben. Detta är snart det mest genomlysta testet jag sett "publicerat" :) Jag har glömt vad switchen hette minns du kribban ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är därför det är så kul att läsa och följa. Visserligen är det alltid kul då folk skriver om sina intryck, men det ger inte alltid så mycket då folk bara skriver något i stil med "Jag har köpt/lyssnat på XXX och den är så jäkla bra så den spöar allt." Sedan visar det sig att man aldrig gjort några som helst jämförelser eller att förutsättningarna för jämförelsen gör jämförelsen helt ointressant ELLER (som tyvärr är allt för vanligt) att man aldrig får veta något mer. Att få saker så pass genomlysta som här tycker jag är kanonkul. Det är då man kan börja dra lite egna slutsatser av testandet.

Keep up the good work.

#54

Postad 29 november 2005 - 11:24

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
@hifisnubben tackar :) Jag skall se om jag kan ta reda på vad det är för switch.

#55

Postad 29 november 2005 - 18:29

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Jag är också inne på den linje som jag tycker hifisnubben halkar in på lite.

Det kan ibland vara skillnader som är klart märkbara och som går att "ta" på, men där man kanske inte alltid kan göra en bedömning om det är bättre eller sämre.
Ofta vill man ju ta en del här och en annan där. Det är när man hittar den perfekta balansen man blir nöjd.

Sedan är det ju ett faktum att en kabel/CD/förstärkare/valfri komponent, oftast, har en egen karaktär och egenskap (långt ifrån alla är neutrala), och det är när man parat ihop hela kittet och fått en helt perfekt balans, enligt ens egna preferenser, som man har nått vägs ände. Kan vara nog så svårt och det krävs lite testande fram och tillbaka.

Det är nog även därför det finns så många avvikande och olika åsikter om en specifik komponent.
Risken för att alla ska ha exakt samma uppsättning är rätt liten, och sen så gör ju även rummet en väldigt stor del för slutresultatet, för att inte nämna den individuella hörseln... ja, det finns lika många "sanningar" som det finns användare, och de riktigt sanna sanningarna är få :)

Jag tycker Marantzen verkar vara en fin produkt, mer säger jag inte innan jag lyssnat igenom den, och den är möjligen kanske rent utav prisvärd. Men det gör isf denna XTZ ännu mer av ett brakfynd... (om man utgår från denna test/recension)
Jag tycker det är roligt att vi får se mer av sånt nu iom Kina-handeln och breddat svenskt sortiment, samt en ny radda klass-D och andra semi-digitala slutsteg mm... skoj skoj!

(Cayin:en som spöade XTZ heter 153B och är lillebror till 252B. Som den också spöar:
"på många sätt är den bättre än storebror 252B, den är bara inte lika kraftig. Men när det är sagt så måste det tilläggas att det är mer fart och fläkt i 153B än i de allra flesta konkurrenter som kostar lika mycket."
"Detta är den bästa förstärkaren vi hört för 7000 kronor, så enkelt är det!")

#56

Postad 30 november 2005 - 21:41

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
@megalomaniac. Visst händer det mycket när äntligen kineserna kommer på bred front hit. Mängden rena klass D kommer säkerligen att öka närmsta åren- kul! Har tyvärr inte lyssnat på den Cayin som har "fart och fläkt". Enda fläkt jag hör nu är datorfläkten, heh.

#57

Postad 02 december 2005 - 09:35

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0
Ett annorlunda och lite märkligt test.

Ett test där Fyndbörsen i förväg kunnat lyssna på skillnader i ljudet mellan XTZan och Marantzen och på så sätt förvissa sig om att ni skulle få "problem" att höra så väsentliga skillnader i ljudet.

Ett test där Fyndbörsen kunde ana ungefär i vilken riktning erat testprotokoll skulle landa.

Ett test vars slutresultat Fyndbörsen mer eller mindre lyckades kväva debatten om XTZans förmåga att spela lika bra som en 3ggr så dyr förstärkare. XTZan stärkte i varje fall sina aktier när den lyckades hålla jämna steg med EISA vinnaren.

Misstror INTE alls Kribbans och Spacebots lyssningsintryck, XTZan har förmodligen ett väldigt bra pris/prestanda förhållande.

Ville bara peka på det faktum att testresultatet var mer eller mindre "klart" från början och att Fyndbörsen genom Kribban och Spacebot såg sin chans att ... ja, ni fattar.

Smart jobbat Fyndbörsen!

Testet visar oxå att två oberoende medlemmar från ett forum kan hos vissa ge mer äkthet åt ett testresultat än vad vissa tidningar kan, även om tidningarna kan vara mer analytiska av förklarliga skäl.

#58

Postad 02 december 2005 - 09:48

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0

Fyndbörsen genom Kribban och Spacebot såg sin chans att ... ja, ni fattar.

<{POST_SNAPBACK}>

Tja... det finns oftast två sidor av samma mynt...

Hursom helst tycker jag, att erat test med denna efterföljande tråd. Förtjänar all heder. Utvärderingar av detta slag med oberoende deltagare, tycker jag väger tyngre än någon annonssponsrad tidnings rekomendation. Så om MinHembio.com´s medlemmar kunde öka trenden med gällande undersökningar liknande dessa, skulle det kunna bringas lite mera ljus i det allmänna mörkret.

Mvh
:) Passerati

#59

Postad 02 december 2005 - 10:01

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Smart jobbat Fyndbörsen!

<{POST_SNAPBACK}>


Vänd på det Limpan, skulle Fyndbörsen ha ställt upp om de inte visste att de skulle bli imponerade av vad den presterade i relation till priset?

I övrigt ser jag inte något konstigt i det hela, det är vanlig marknadsföring.

Allt är dessutom som bekant relativt och det innebär att ingen bedömning kan bli helt opartisk eller ofärgad. Vi har alla med oss våra färgningar och erfarenheter/fördommar in i allt vi gör. På gott och ont :)


Mvh,


/Kent Johansson

#60

Postad 02 december 2005 - 10:05

kennethS
  • kennethS
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0

Sen är det väl så att inget låter bättre än vad den svagaste länken kan prestera. Kanske kan det vara så att med en mer påkostad signalkälla med bättre prestanda hade det avslöjats mer skillnader mellan de båda?

För parar man ihop Marantzen med en Dvd-spelare för halva priset av vad förstärkaren kostar, så tror jag nog att det är signalkällan som är gränssättande och inte förstärkaren.
Därför så verkar ju Xtz helt klart vara värd sina pengar om man lägger sig på den prisnivån. Ska man gå upp i nivå så lär ju även signalkällan göra det, annars är det ju lönlöst.

<{POST_SNAPBACK}>



Jag tror inte att du någonsin blindtestat DVD-spelare eller Förstärkare med kalibrerade nivåer, rätta mig gärna om jag har fel!

PS. Dyrare är inte alltid synonymt med bättre...

<{POST_SNAPBACK}>



Måste ge er en eloge till att ge er på en sån utömmande test som ni gjorde. Kul att se folk satsa lite! Däremot måste jag hålla med om att denna Pioneer 668 DVD-Spelare inte är direkt mest upphetsande som finns som CD-Spelare och speciellt inte till förstärkare för en 15.000kr. Marantzen spelar ju bara det som DVD-Spelaren skickar ut,inget annat. Skulle gissa på att det sitter en klar begränsning där. Har själv haft den hemma på prov till min dåvarande Nad S300 förstärkare, som ligger i ungefär samma prisklass som Marantzen och Pioneeren lät grått och trist. Tog sen hem en Arcam DVD79 för 16.000kr och då lyfte allt enligt mej markant och ljudet vart bra mycket bättre och mera levande. Så jag tror en dyrare referensspelare hade avslöjat båda förstärkarna mer. Sen brukar Marantz i ärlighetens namn inte vara det mest strömstarka som finns så jag vart också lite förvånad när ni valde Dynaudio S3.4 som helst vill ha en 200w per kanal för att sjunga ut. Trodde också ni skulle satsa på t.ex Audiovector Mi3 Sig eller Avantgarde. Bara ett par funderingar och anmärkningar till en annars mycket intressant test! :)

Redigerat av kennethS, 02 december 2005 - 10:28.


#61

Postad 02 december 2005 - 10:48

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0
[quote name='Kent Johansson' date='Dec 2 2005, 10:01 ']
[quote name='Limpans' date='Dec 2 2005, 10:35 ']Smart jobbat Fyndbörsen!

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Vänd på det Limpan, skulle Fyndbörsen ha ställt upp om de inte visste att de skulle bli imponerade av vad den presterade i relation till priset?

I övrigt ser jag inte något konstigt i det hela, det är vanlig marknadsföring.

Allt är dessutom som bekant relativt och det innebär att ingen bedömning kan bli helt opartisk eller ofärgad. Vi har alla med oss våra färgningar och erfarenheter/fördommar in i allt vi gör. På gott och ont :)


Mvh,


/Kent Johansson

<{POST_SNAPBACK}>



Fyndbörsen visste ju på förhandredan hur testet ungefär skulle sluta , tack vare egna tester. Tester ska annars stå på "noll" innan dom ens har börjat.

Och i detta fall med XTZ mot Marantzen borde ju Marantzen ligga på plus redan från början, sett ur en konservativ hifi synvinkel. Men som sagt vad Fyndb. visste redan från början mer eller mindre att oavgjort är en seger i detta fall tack vare prisskillnaden.

Mvh Jörgen.

#62

Postad 02 december 2005 - 12:02

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Visst visste de hur det skulle sluta, vilket för min del bara gör mig mer nyfiken på ett test mot t.ex. Primare eller Rotel SAMT andra högtalare. Håller dessutom med Kenneth i det han skriver MEN jag tycker ändå att testet är intressant. Att man sedan får ta det för vad det är gäller precis som för alla test.
Kanske får vi senare veta om XTZ även står sig bra med andra högtalare, bättre ljudkälla/kablage ed och tuffare förstärkarmotstånd.
Hoppas redan på att någon fler ska ta sig tid och åka och lyssna, men med andra förutsättningar (läs andra högtalare, motståndare, ljudkälla osv).

#63

Postad 02 december 2005 - 14:52

kennethS
  • kennethS
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0
Har lyssnat på en "syskon" modell (Advance Acoustic MAP303) som byggs i samma fabrik som XTZ A100. Lyssnade på den hos Lefflers Hifi här i Linköping. Den lät väldigt bra för 6000kr. Men den är inte lika bra i mitt tycke som en Arcam AVR300 t.ex, och då är det ändå bara en hemmabio- receiver i 18000 kronors klassen. Advance Acoustic:en ska tydligen vara lite vassare än XTZ A100. Men detta är då hörsägen då jag inte hört själv, så ta detta med en nypa salt. Kan dock inte se varför denna skulle på nåt sätt vara sämre då den kommer från samma fabrik, ser likadan ut osv. Har dock lägre effekt (2x100w mot 2x180w i 8Ohm), men den väger 2kg mer( 19kg mot 17kg). Provlyssnade den med Audiovector Mi3 Serien (Kommer ej ihåg exakt vilken modell) och Meridian G07 om jag minns rätt. Kan dock bara spekulera hur Arcam AVR300 står sig mot den nämnda Marantz:en, då jag ej hört den. Men jag har svårt att se hur en hemmabio förstärkare ska kunna mäta sig med en 2-kanalare i samma prisklass (15k - 18k). Skulle jag göra en test, så skulle jag nog personligen se till att ha en extrem signalkälla som är overkill mot övriga grejor och samma sak med högtalarna, utan att dom blir för bökiga i lasten. Iaf om man är ute efter höra skillnader, annars kan ju förmågan att lämna ström bli avgörande och då kanske inte Marantz:en kan spela fullt ut för att den inte är kanske designad för så tungdrivna högtalare som Dynaudio S3.4...Men vad vet jag? :)

EDIT: Tagit fel på modellerna. Den jag lyssnat på är en "syskon" modell som byggs i samma fabrik i Kina. Går dock under namnet "Advance Acoustic". Ska dock vara bättre än XTZ A100, men kostar 5995:-.


Advance Acoustic MAP303

Redigerat av kennethS, 02 december 2005 - 15:12.


#64

Postad 02 december 2005 - 16:18

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
Det gnälls lite angående över valet av ljudkälla, även kablar har jag sett. Om man har invändningar så tycker i alla fall jag att man kan ta sig tiden att tala om vad som är så fel på Pioneer 668 och det använda kablaget. Gör det gärna så utförligt som möjligt och undvik osakligt pladder! Snälla ni, tala gärna om vad DVD:n och kablarna har för tekniska begränsningar jämfört med andra apparater och kablar! Upplys de oupplysta om ni har den information, för ni kommer väl inte bara med tomma argument?!

Vänligaste Hälsningar micke

#65

Postad 02 december 2005 - 16:36

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
Ett blindtest med Arcam, Rotel och XTZ vore extremt intressant. Gärna med krävande tungdrivna högtalare- för att se om de orkar med- och ifall de kan skapa välljud ändå;-)

Ett tag var jag sugen på Naim, men den kombon tappade kontrollen över mina tänkta högtalare (mA RS8) när jag höjde till partyvolym i 24kvm rum, så den går bort - jag skall ha setupen i ett stort rum, och ibland är det party;)

Redigerat av spacebot, 02 december 2005 - 16:41.


#66

Postad 02 december 2005 - 18:08

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Detta med Pioneerspelaren gör kanske att man undrar lite. Finns tre recensioner på Prisjakt och två av dem menar att cd-läget är ganska mediokert. Kanske en förklaring från Fyndbörsen till varför denna spelare?

Redigerat av Unregistered1013, 02 december 2005 - 18:11.


#67

Postad 02 december 2005 - 18:16

Fyndbörsen AB
  • Fyndbörsen AB
  • 87 inlägg
  • 0
Beklagar väntan på svar men det är julstressigt just nu.

Måste säga ÄNTELIGEN en tråd om XTZ som är positiv och det får vi tacka spacebot och kribban för att de gjort en saklig redogörelse för hur testen gick till.
Även kul att denna test blev av slutligen men bättre sent än aldrig.

Några svar:
Angående tomgångseffekt så är den ca 270W


Förklaring switch:
Switchen är just en "blindtestswitch" som har 2st ingångar för tex två förstärkare och 1st utgång för tex 1 par högtalare.Det finns en Grön och en Röd lysdiod för de två ingångarna som man styr med en fjärr från lyssningsposition och kan därför enkelt och snabbt switcha mellan de två förstärkarna.Fjärren har en resetknapp som "nollställer" switchen och när den startas så vet man inte vilken ingång(förstärkare)som är Röd respektive Grön.

Kabel:
Vi använde kabel av sorten "billig och bra" för jag är rädd för att både "skitkabel" och "svindyr" kabel möjligen hade ifrågasats som ett dåligt val.
Kabel 2x2,5mm fintrådig för ca 10:-/m och signalkabel Proson a 150:- / st (mycket kort längd 50cm)

Frågor från Hifisnubben:
Hörde Ni flera gånger på varje låt?
Svar:Ja,vid två tillfälle körde vi samma låt två gånger och mellan dessa nollställdes switchen.Detta för att dubbelkolla om de kan ge samma svar som vid första lyssningen.Kribban hoppade över detta eftersom har inte hörde skillnad vid första lyssningen.
Spacebot lyckades ena gången men misslyckades den andre,vilket säger mycket om hur små skillnaderna är och hur svårt det är att höra skillnader på dessa förstärkare.
Fick Ni välja någon musik själva?
Svar:Ja, Pink floyd ,Den Klassiska och Vaya con dios var Spacebot:s skivor.


Vi hade innan besöket planerat att göra mycket fler testomgångar för att ge ett så säkert underlag som möjligt med Kribban och Spacebot kan intyga att tiden "rusade" iväg.
Vi ville även gjort följande tester:
-testat förstärkarna vid olika nivåer,för att karaktären på verkas av nivån på ljudet men även för att testa ev bristen när förtärkarna "plågas" lite.
-Testa förstärkarna på minst 1par högtalare till.(dock gjordes även en blindtest med XTZ 99 W2MT contra Dynadjohögtalaren)
-Jämföra med ytterligare 1st förstärkare.
Men vi hann tyvärr ej .


VÅR SLUTSATS:(skulle kunna skriva en uppsats om detta men skall försöka fatta mig kort)
Testen visar tydligt hur svårt det är i praktiken att särskilja två "bra" förstärkare åt i en blindtest,vi har gjort samma test på de flesta anställda mfl och vissa kan med ganska stora problem höra skillnaden medans vissa har ingen möjlighet att avgöra någon skillnad alls.



Så finns det fler som vill komma och "blindtestas" så är ni välkomna att höra av er.
Men att göra en lika stor test som denna gång finns mycket begränsat tid för oss just nu så vi vill gärna att ni motiverar varför ni vill komma och jag hade tyckt det var kul om någon kom med Cayin 153B som påstods vara bättre än Class A100(vilket ni säkert förstår vi tvivlar på)för det hade varit mycket kul och jämfört dessa.
Även någon med en "svindyr"(typ 30-100tusen) förstärkare är välkommen för en test.
Tror även ni forumläsare hade tyckt dessa två kandidater hade varit spännande och läsa om.
Om bara tiden finns så får ni ta hit vad ni vill när det gäller kablar,DVD och högtalare så att vi kan röja undan de frågetecken som dyker upp angående testen.



MVH FYNDBÖRSEN AB



Fakta om ljudrummet:
Det är på ca 25m2.
Rummet är ritat av en ljudrumsdesigner och byggt för att vara helt klangneutralt.Väggar och tak är icke parallella.Tjockleken på vägarna(innerväggar) är 45cm upp till 60cm.Totalt 5 lager gipsplattor och väldigt mycket mineralull(för absorbering av bas) och innsidan är ribbad MDF bak samt en speciell "ljudskiva" fram i rummet.

#68

Postad 02 december 2005 - 18:17

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Ja vad ska man säga. Jag kan med mitt test och lyssningstillfälle säga att jag tycker Marantzen spelade mycket bra :) och i och med det så är XTZ minst lika bra då jag inte kunde höra några skillnader.
Vad ni vill komma fram till vet jag inte men med mina öron så hör jag ingen skillnad.

Om detta är till Fyndbörsens fördel bryr jag mig inte om för jag kan få fantastiskt ljud för väldigt lite pengar. Det är helt upp till er att bedömma detta test på vad som skrivits här. Jag har fördelen att fått lyssna på dem och jag vet vilken jag väljer.

Angående DV 668 så ska detta vara en erkänt bra ljudåtergivare och jag har hört den innan i en väldigt kompetent anläggning och den var fantastikst bra även där. Min filosofi när det gäller ljudåtergivning är att apparaterna ska färga så lite som möjligt och det är denna DVD spelare känd för.

Ni får gärna konspirera vidare i denna tråd angånde Fyndbörsen och vårt blindtest, jag tänker i alla fall inte kommentera det.

MVH Kribban (en som har hört XTZ :P )

#69

Postad 02 december 2005 - 18:55

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

jag hade tyckt det var kul om någon kom med Cayin 153B som påstods vara bättre än Class A100(vilket ni säkert förstår vi tvivlar på)för det hade varit mycket kul och jämfört dessa.

Får ni gärna utveckla. Skeptisk till vissa tidningars tester? :)

Ni får gärna även berätta om varför ni matchade ett par riktigt dyra och hyllade högtalare med Pioneer 668 och billiga kablar.

#70

Postad 03 december 2005 - 00:09

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Det var jag som skrev om Cayin:en.

Det var Bild & Ljud Hemma som hade gjort en shootout mellan just dessa två kombatanter. Det var bara ett axplock i testet som stog i förra inlägget. kontentan av summa summarum var att XTZ lätt hade blivit "bäst förstärkare upp till 5000,-" OM dom inte hade lyssnat på Cayin:en som spöade XTZ:n på rätt många punkter, såsom luftighet, bredd osv osv. Den fick däremot spö när det gällde rent pulver, trots att Cayin:en inte var dålig på detta på något vis. Cayin:en var dessutom bättre än storebror på ett par punkter och utsågs till "Bäst förstärkare för 7000,-"

Hur Ljud & Bild Hemma skulle placera Marantzen i detta sällskap vore rätt intressant :)

För övrigt anser jag ovan nämnda tidning vara den klart mest seriösa och med bäst genomförda tester, av alla våra svenska tidningar.

#71

Postad 03 december 2005 - 13:34

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0

Det var jag som skrev om Cayin:en.

Det var Bild & Ljud Hemma som hade gjort en shootout mellan just dessa två kombatanter. Det var bara ett axplock i testet som stog i förra inlägget. kontentan av summa summarum var att XTZ lätt hade blivit "bäst förstärkare upp till 5000,-" OM dom inte hade lyssnat på Cayin:en som spöade XTZ:n på rätt många punkter, såsom luftighet, bredd osv osv. Den fick däremot spö när det gällde rent pulver, trots att Cayin:en inte var dålig på detta på något vis. Cayin:en var dessutom bättre än storebror på ett par punkter och utsågs till "Bäst förstärkare för 7000,-"

Hur Ljud & Bild Hemma skulle placera Marantzen i detta sällskap vore rätt intressant  :(

För övrigt anser jag ovan nämnda tidning vara den klart mest seriösa och med bäst genomförda tester, av alla våra svenska tidningar.

<{POST_SNAPBACK}>

Oj! Där går verkligen våra uppfattningar isär! Jag har aldrig läst en så dålig tidning i hela mitt liv som de två exemplaren av ”Bild&ljud hemma” som jag läst! (Jag menar nutid då jag skriver det, för det finns helt klart nummer av ”Hi-Fi & musik” och ”High Fidelity” från 90-talet som var ännu sämre. Men av de tidningar som ges ut på svenska som jag läst de senaste 5åren så måste jag säga att ”Bild&ljud hemma” hamnar som absolut sista plats av läsvärda tidningar!) Flummigt värre är det enda ord jag kan komma på att beskriva den högst osakliga tidningen med. De föreslår ju för guds kull att man ska byta kablar för att få bort kabinettresonanser!!! Hur ska man lyckas med det genom att byta kabel? Linda kabeln extra hört runt högtalarlådan eller!?!?! Påståendet är så löjligt och urbotat dumt att jag funderade på om det gick att stämma tidningen då jag läste deras svammel!

#72

Postad 03 december 2005 - 17:55

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Det lät ju inte något vidare, det påståendet, och det är inte ett typexempel på det jag tycker är bra med den tidningen.

Å andra sidan har jag läst mycket dunkelt och luddigt i andra tidningar, och vissa verkar ha klart svårt att dela ut befogad kritik, vilket jag ogillar skarpt då man ska våga ta ställning för att verka seriös. Vissa saker har därtill varit helt skogstokiga och, ja du ser... de flesta har fel och brister.

Det som är bra med tidningen tycker jag däremot är bättre, men vi lämnar nog denna off-topic-topic här va?

(Vill du pennfajtas så gör det via PM.)

#73

Postad 05 december 2005 - 09:37

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
[quote name='micke5721' date='Dec 3 2005, 14:34 ']Oj! Där går verkligen våra uppfattningar isär! Jag har aldrig läst en så dålig tidning i hela mitt liv som de två exemplaren av ”Bild&ljud hemma” som jag läst!

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Får nog faktiskt hålla med där. Även jag har lite svårt för B&L.

Rörande tidigare inlägg om kablage: Att ge sig in på tekniska specifikationer och mätningar har jag aldrig haft intresse av. Har i sak ingen anledning att betvivla t.ex. LTS teoretiska åsikter. Konstaterar bara att jag har hört skillnader på kablage. I vissa fall ganska stora skillnader. Om det beror på att de kablar som låtit sämre varit extremt dåliga eller om det beror på att de som låtit bättre varit bra vet jag inte. Jag konstaterar bara att jag kan höra skillnad på en del kablar (även om det är fler jag inte kunnat höra skillnad mellan).
Betyder det att jag sitter med svindyra kablar? Nope. Har alldeles för dålig akustik i novarande uppsättningar för att ens fundera på att börja försöka laborera med kablage.
Dessutom vidhåller jag det jag skrivit tidigare - tror inte att kablaget eller ljudkälla hade särskilt stor vikt för utgången av resultatet även om det självklart hade varit roligt med ännu "värre" saker.
Kommenterar inte frågan mer än så då det som sagt oftast slutar i antingen pajkastning eller (i goda fall) att man konstaterar att man har olika uppfattningar.


[QUOTE]Så finns det fler som vill komma och "blindtestas" så är ni välkomna att höra av er.
Men att göra en lika stor test som denna gång finns mycket begränsat tid för oss just nu så vi vill gärna att ni motiverar varför ni vill komma och jag hade tyckt det var kul om någon kom med Cayin 153B som påstods vara bättre än Class A100(vilket ni säkert förstår vi tvivlar på)för det hade varit mycket kul och jämfört dessa.
Även någon med en "svindyr"(typ 30-100tusen) förstärkare är välkommen för en test.
QUOTE]

Känner väl igen mig att tiden går sjukt fort då man ska försöka testa. Tror alla som laborerat hemma eller i en butik känner igen det. Det är sällan man hinner allt man vill.
Nyfiken fråga: Är man lika välkommen om man vill jämföra mot något i samma prisklass? (Håller med Er att det kan vara svårt att skilja två "bra" förstärkare från varandra, men kan det kanske det även kan vara om man kikar i prisklasser som ligger nära XTZ. :P Ruggigt nyfiken på ett kör mot t.ex. Rotels RA02 som åxå låg på 5'. )

#74

Postad 05 december 2005 - 16:09

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Även jag hör skillnader mellan kablar, det lilla jag har testat förstås. För den som tvivlar kan jag även bedyra att även en av mina grannar och min sambo hörde skillnad, och det var blindtest för deras del. Totalt oerfarna men utrustade med öron som hör. Vet inte hur vi kom in på just det men så är det iaf.

Cayin:en kostar 7 papp eller därikring, vilket får anses vara rätt nära 5 lock.
Vore ju förstås extra kul med en exakt lika dyr/billig apparat :P

#75

Postad 05 december 2005 - 19:25

Unregistered7463fa9d
  • Unregistered7463fa9d
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
vad kul att någon orkade jämföra dessa två. man blir liksom sugen på att köpa en Xtz 100 nu när man har sett att folk vågat blindtesta. fast jag var sugen innan med :D

för dom som tror att det är arrangerat eller anordnat så att Xtz skulle vinna detta:
tråkigt att man inte kan tro på FB som seriösa. vad har dom egentligen för anledning att sätta den dyrare apparaten i sämre dager? när nu Marantzen är så mycket dyrare känns det som FB skulle sätta krokben för sig själva.

jag menar, många köper väl Xtz med andra tankar i huvet än att "den har gjort bra ifrån sig i ett blindtest" och har något lägre förhoppningar än att den ska kunna piska en apparat i 15 tkr-klassen? nä, FB vill nog sälja båda tror jag.. även om Xtz har fått dåliga kommentarer(eller?) från en del personer tror jag att denna blindtest inte påverkar i stor utsträckning bland svenska folket.

altså min teori: FB tjänar nog varken mer eller mindre på att sätta Xtz i bättre ljus eftersom en köpare med en budget på 5tkr förmodligen ändå inte sparar 10tkr till för att köpa Marantzen. det baserar jag på att de allra flesta ändå inte lägger en sådan stor mändg pengar på förstärkare/slutsteg som bortåt 15000.

låter det vettigt? :P

#76

Postad 05 december 2005 - 20:32

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

altså min teori: FB tjänar nog varken mer eller mindre på att sätta Xtz i bättre ljus eftersom en köpare med en budget på 5tkr förmodligen ändå inte sparar 10tkr till för att köpa Marantzen. det baserar jag på att de allra flesta ändå inte lägger en sådan stor mändg pengar på förstärkare/slutsteg som bortåt 15000.

Du har helt rätt (tror jag) i att de två maskinerna inte konkurrerar med varandra. Det är ju istället segmentet strax över 5000kr som får stryka på foten om det inte är någon större skillnad på Xtz A100 och Marantz PM15. Om tex Rotel RA-03 (testvinnare på flera håll) kostar 7500 kr så blir den ganska ointressant när det finns en för 5000kr som "låter" som en som kostar närmare 15000 kr.

Att positiva inlägg här säljer är helt klart (är själv ett exempel) och naturligtvis något som uppmärksammats av fler än Fyndbörsen. Bara bra om det sker på vettigt sätt med tex medlemstester då det kan bli en "win - win" situation.

Ang. kablar mm så tycker jag det hade varit vettigare att rigga med lite dyrare, om inte annat så bara för att hålla ev. misstankar borta.

#77

Postad 06 december 2005 - 08:56

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

tråkigt att man inte kan tro på FB som seriösa.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror de bidragit till den tron en hel del själva. ;)

vad har dom egentligen för anledning att sätta den dyrare apparaten i sämre dager?

<{POST_SNAPBACK}>

Få sälja mer XTZ. :rolleyes:

jag menar, många köper väl Xtz med andra tankar i huvet än att "den har gjort bra ifrån sig i ett blindtest" och har något lägre förhoppningar än att den ska kunna piska en apparat i 15 tkr-klassen? nä, FB vill nog sälja båda tror jag.. även om Xtz har fått dåliga kommentarer(eller?) från en del personer tror jag att denna blindtest inte påverkar i stor utsträckning bland svenska folket.

altså min teori: FB tjänar nog varken mer eller mindre på att sätta Xtz i bättre ljus eftersom en köpare med en budget på 5tkr förmodligen ändå inte sparar 10tkr till för att köpa Marantzen. det baserar jag på att de allra flesta ändå inte lägger en sådan stor mändg pengar på förstärkare/slutsteg som bortåt 15000.

<{POST_SNAPBACK}>

Att man säljer fler märken behöver för det första inte att man inte vill styra mot det ena av dem. Är inne på Pefres linje. Gör man ett test där en förstärkare står sig bra mot EN annan förstärkare i en annan prisklass så tolkar många det som att den är bäst i sin prisklass. Ett kanonbra sätt att få folk som kikar på en förstärkare för 4 till säg 10' att nappa på XTZ. Eftersom man då utgår från att den är "lika bra" som alla förstärkare för 15' (eftersom den slagit en "testvinnare") så MÅSTE den vara klart bäst i prisklassen under 10'. Alltså behöver man inte lyssna runt och jämföra. Det är bara att beställa.
Själv tolkar jag testet lite annorlunda.

Var vill jag nu komma? Tror jag FB riggat testen? Nope. Inte alls. Jag tror testet är korrekt utfört enligt de förutsättningar som redovisats. Det är betydligt mer seriöst än många av de tester vi andra gör och redovisar här på forumet. Visst tjänar FB på testet, men det kan åtminstone jag ta. Riktigt kul att det är genomfört. Som sagt ännu roligare om det gjorts med kablage och ljudkälla som matchat den dyrare stärken och/eller om man jämfört med några andra förstärkare (helst i liknande prisklass), men det kanske kommer framöver.

#78

Postad 06 december 2005 - 09:56

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Kukl tråd, men föga överraskande resultat av blindtestet!

Sådana här diskussioner brukar alltid förr eller senare sluta med en stängd tråd. Därför kommer jag bara att posta mina erfareheter och ödmjukt ignorera alla flaim-baits! :rolleyes:

Jag har länge varit av den uppfattningen att förstärkaren är av ringa betydelse för ljudkvaliteten, även en relativt "billig" förstärkare kan utmana en förstärkare som kostar som en mindre bil. Detta under förutsättning att man spelar på normala ljudnivåer, d v s inte försöker spräcka glas och pressar förstärkaren till gränsen, att den är behäftad med något fel eller brusar mycket.

Jag var själv övertygad om att det "måste låta bättre" om en förstärkare kostar 3-4 ggr så mycket. Men jag har lånat hem ett antal prisade förstärkare utan att kunna peka på någon större skillnad i ljudkvalitet. Inte ens mot min gamla Sony förstärkare! Dom små skillnader som jag tyckt mig höra har jag aldrig kunna påvisa i enkla blindtester, varken med högtalare eller hörlurar av studio-klass.

Samma sak gäller f ö kablar, det är helt bortkastade pengar att spendera tusentals kronor på dyra kablar. Det finns andra åtgärder som har större inverkan på ljudkvaliteten, t ex att förbättra akustiken i lyssningsrummet. Många audiofiler skulle prova att byta gardiner istället för kablar ;) Jag har utsatt många av mina vänner, båda vanliga dödliga, audiofiler och professionella musiker för att verifiera att det inte är fel på mina öron.

Jag har debatterat detta med andra audiofiler i flera olika forum och man blir lätt idiotförklarad med denna uppfattning; "det måste vara något fel", "högtalarna är för dåliga", "din anläggning klarar inte att återge skillnaderna" osv. Få har dock provat på att testa blint och kommer med alla möjliga bortförklaringar, eller snarare undanflykter till varför inte blindtester fungerar. Men man kan enkelt ta alla dessa förklaringar, och dessutom applicera lika många till, på öppna tester!

Det finns en utmaning i USA som ger $10.000 till den som kan skilja på två förstärkare i ett blindtest,vad jag vet så har ingen kammat hem pengarna ännu. Detta har fått mig att ändra på vad jag lägger mina pengar på i min anläggning, jag satsar nu mer på högtalarna och att förbättra akustiken i lyssningsrummet. Förstärkare ägnar jag inte så mycket tid och möda åt!

#79

Postad 06 december 2005 - 10:58

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Bara att grattulera. :rolleyes: Billigare och nöjd är en fin kombination.

#80

Postad 06 december 2005 - 11:30

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Bara att grattulera. :rolleyes: Billigare och nöjd är en fin kombination.

#81

Postad 06 december 2005 - 11:36

Ljudfjollan
  • Ljudfjollan
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
OJOJOJ!

Tackar för ert fantastiska jobb.
Hur många HiFi-tidningar gör så här seriösa tester?

Mvh
Ljudfjollan

#82

Postad 06 december 2005 - 12:59

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0

OJOJOJ!

Tackar för ert fantastiska jobb.
Hur många HiFi-tidningar gör så här seriösa tester?

Mvh
Ljudfjollan

<{POST_SNAPBACK}>


Jag vet bara en, Musik&ljudteknik även känd som: "MoLt"

#83

Postad 06 december 2005 - 15:13

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0
Hur man än verkar vilja vrida och vända på sanningen står man ändå med att man Shitload of massa förstärkare för sina pengar. Sen att man kanske får sväja sina fördommar mot märken som XTZ som inte lyser lika fint rummet som Rotel, Primare och övriga är ju en annan femma! Hade man kunnat dela på försteg och slutsteg hade jag köpt ett eller kanske två direkt utan att tveka!!

Finns det någon passande (design/sitlmässigt) DVD spelare som man kan ha till A100?

case

#84

Postad 06 december 2005 - 15:41

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Har bokat en XTZ A100 utifrån vad jag läst på forumet och i blaskorna (Hifi & Musik samt HighFidelity). Syskonmodellen MAP 303 som bla Reference Audio och Ljudmakarna säljer för en tusenlapp mer har delbart för/slutsteg. Vägde för och emot (Map:en har en line-in mindre, men phono-in, rec-out & pre-in-out loop), valde A100:an för dess icke-delbara för/slutsteg (potentiell bruskälla) och en line-in mer.

Som CD till A100:an har jag valt Original 2008 Mk2 från HifiTrade. De blir inte precis enäggtvillingar i racket, men jag tror att de är samma andas barn i stilen. Båda har blåskimrande displayer och metalliska yttren. ;)

XTZ Class A100
Original 2008 Mk2

För (relativt) facila 12500 tror jag mig ha köpt mig en besynnerligt välljudande anläggning. Får hem prylarna den 16/12:e. :rolleyes:

Mvh,


/Kent Johansson

#85

Postad 06 december 2005 - 16:17

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

För (relativt) facila 12500 tror jag mig ha köpt mig en besynnerligt välljudande anläggning. Får hem prylarna den 16/12:e.  :rolleyes:

Borde finnas förutsättningar för skapligt ljud. Kanske missat något tidgare inlägg men vilka högtalare till detta?

#86

Postad 06 december 2005 - 16:49

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
@ kent j: är det den med dubbla DAC- en för cd och en för hdcd - där man kan välja vilken DAC man använder + justerbart filter/lutning på filtret ?

#87

Postad 06 december 2005 - 16:58

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

För (relativt) facila 12500 tror jag mig ha köpt mig en besynnerligt välljudande anläggning. Får hem prylarna den 16/12:e.  :rolleyes:

Borde finnas förutsättningar för skapligt ljud. Kanske missat något tidgare inlägg men vilka högtalare till detta?

<{POST_SNAPBACK}>


Initialt mina gamla trotjänare, men på sikt - när jag vet vilken klangfärg jag får ur stärkare/cd - något nytt. Lite sugen på Monitor Audio RS6/8 eller XTZ 99 WMT med W12s l/r basar. Men först måste jag som sagt bekanta mig med ljudbilden som signalkälla å förstärkare ger.

"Trotjänarna" är 15 år gamla Boston Acoustics T-830 (sluten låda, 8" bas, 4" mid, 1" diskant) med nytt internt kablage å nya fötter.

@ kent j: är det den med dubbla DAC- en för cd och en för hdcd  - där man kan välja vilken DAC man använder + justerbart filter/lutning på filtret ?

<{POST_SNAPBACK}>


Yäpp, den är det. Kallad 2008f eller 2008 mk2 beroende på vem man köper den av. Tänkte skriva av mig lite om den när jag fått hem den.


Mvh,


/Kent Johansson

#88

Postad 06 december 2005 - 17:50

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Hur man än verkar vilja vrida och vända på sanningen står man ändå med att man Shitload of massa förstärkare för sina pengar. Sen att man kanske får sväja sina fördommar mot märken som XTZ som inte lyser lika fint rummet som Rotel, Primare och övriga är ju en annan femma! Hade man kunnat dela på försteg och slutsteg hade jag köpt ett eller kanske två direkt utan att tveka!!

case

<{POST_SNAPBACK}>

Då äre det ju bara att slå till på en eller två Advance MAP 303 som är i det närmaste identisk med XTZ A100, förutom att den HAR delbart för/slutsteg... :rolleyes:

Kostar bara en tusing mer, men förutom delbarheten fåru då även med ett inbyggt phonosteg...!

Ska själv, när jag får TID och Ljudmakarn fått in ett ex, gå och lyssna på denna Advance MAP 303, som i Stockholm även säljs av Ref Audio.

Hoppas då kunna testa emot Rotel RA03 & en dyrare Hegel.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 06 december 2005 - 17:56.


#89

Postad 06 december 2005 - 18:12

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
@kent: Jag har testat med 99 W2MT med W12s ihop med XTC A100 i ett ljudrum. Högtalarna är- som sagts på andra ställen här på prisjakt/minhembio- riktigt prisvärda och de fungerar riktigt bra med förstärkaren. Min tanke är att kombinera förstärkaren med RS8- utan sub- förstärkaren är värd dom högtalarna... och jag med. När jag skrapat ihop pengarna...

#90

Postad 06 december 2005 - 22:01

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Då äre det ju bara att slå till på en eller två Advance MAP 303 som är i det närmaste identisk med XTZ A100, förutom att den HAR delbart för/slutsteg... :rolleyes:

Kostar bara en tusing mer, men förutom delbarheten fåru då även med ett inbyggt phonosteg...!

<{POST_SNAPBACK}>


Jag vägde för och emot, med bara tre line in och den potentiella bruskälla som pre-out-in loopen så vägde XTZ'ns fyra line in tyngre. En pre-out-in loop kan vara kul om man ska meka med rumskorrigering eller aktiva filter, men det är inte aktuellt just nu för mig. Med tre line in hade jag fått dessutom fått ha en ingångsväljare till (har fyra line-källor jag vill ha anslutna) vilket iofs går, men det plåttrar till och är åter en potentiell störkälla. Med Thorens spelaren i garderoben och LP skivorna i en låda på vinden så behöver jag inte Phono-in.

Kommer att sakna att XTZ'n inte har någon rec-out som MAP:en har. Men när jag till äventyrs ska spela in från CD får jag väl krypa lite bakom racket å koppla CD'n direkt till bandaren.

Mvh,


/Kent Johansson

#91

Postad 07 december 2005 - 00:30

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Kent Johansson - Läs gärna vem jag "quotade"... :rolleyes: Det var inte dig jag syftade på utan på case som skulle kunna tänka sig köpa 1-2 stärkare utan att tveka om de bara hade haft delbart för/slutsteg... ;)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 07 december 2005 - 00:33.


#92

Postad 07 december 2005 - 11:44

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Kent Johansson - Läs gärna vem jag "quotade"... :rolleyes: Det var inte dig jag syftade på utan på case som skulle kunna tänka sig köpa 1-2 stärkare utan att tveka om de bara hade haft delbart för/slutsteg... ;)

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

Klart jag såg vem du citarade, påvisade bara att det finns andra aspekter än delbart för/slutsteg att beakta när man väljer mellan MAP-303 II och XTZ Class A100. De är inte helt jämförbara.

Mvh,


/Kent Johansson

#93

Postad 07 december 2005 - 15:08

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Sprang precis på en annons om en begagnad XTZ A100 med ett par Cerwin Vega V15F i Örebro för 7k om någon är intresserad:

http://www.blocket.se/vi/6809388.html

#94

Postad 07 december 2005 - 16:10

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Cirka 2-3mån gammalt säljes pga 3 prickar å hot om vräkning :-(

:rolleyes: :) :o

#95

Postad 07 december 2005 - 16:21

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Från annonsen: "XTZ Class A-100 är en High-End förstärkare..."

Naturligtvis bra att man kan referera till detta även när man säljer i andra hand. :rolleyes:

#96

Postad 07 december 2005 - 16:36

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

Från annonsen: "XTZ Class A-100 är en High-End förstärkare..."

Naturligtvis bra att man kan referera till detta även när man säljer i andra hand. :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>


???

Är det mindre High-End för att man säljer i andra hand?

Förstår inte riktigt...

Redigerat av Lust, 07 december 2005 - 16:37.


#97

Postad 07 december 2005 - 17:28

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

???

Är det mindre High-End för att man säljer i andra hand?

Förstår inte riktigt...

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry! Nej naturligtvis inte. Frågan som ventilerats färdigt (?) är om det är High End ifrån start. Bara en notering om att marknadsföringen hänger med även i beggad variant.
Diskussionen gällande High End eller ej är avslutad / ligger på is just nu. Stop. :rolleyes:

#98

Postad 07 december 2005 - 17:45

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
OK, då förstår jag.

Är knappast någon idé att älta om vad som får kallas för ett uttryck som saknar egentlig definition.

Ungefär som "gourmétmat" - man får ett positivt intryck, men det betyder ju egentligen inte mer än att ambitionen är hög.

#99

Postad 08 december 2005 - 09:49

Ralle_81
  • Ralle_81
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Ja vad ska man säga. Jag kan med mitt test och lyssningstillfälle säga att jag tycker Marantzen spelade mycket bra :rolleyes: och i och med det så är XTZ minst lika bra då jag inte kunde höra några skillnader.
Vad ni vill komma fram till vet jag inte men med mina öron så hör jag ingen skillnad.

Om detta är till Fyndbörsens fördel bryr jag mig inte om för jag kan få fantastiskt ljud för väldigt lite pengar. Det är helt upp till er att bedömma detta test på vad som skrivits här. Jag har fördelen att fått lyssna på dem och jag vet vilken jag väljer.

Angående DV 668 så ska detta vara en erkänt bra ljudåtergivare och jag har hört den innan i en väldigt kompetent anläggning och den var fantastikst bra även där. Min filosofi när det gäller ljudåtergivning är att apparaterna ska färga så lite som möjligt och det är denna DVD spelare känd för.

Ni får gärna konspirera vidare i denna tråd angånde Fyndbörsen och vårt blindtest, jag tänker i alla fall inte kommentera det.

MVH Kribban (en som har hört XTZ :) )

<{POST_SNAPBACK}>


Varför klanka ner på valet av DVD? den e erkänt neutral och bra, har själv lyssnat på den.

Kablarna kanske man kan säga ngt om men men

skall man vara petig så kan man ju se d från 2 olika synvinklar:

1. blindtest av dessa 2 förstärkare med SVINDYR kringutrustning, (inkl kablar o så) för att minimera felkällor (men vem köper en stärkare för 5000 resp 15000 o sedan köper annan kringutrustning för typ 1-200 000 kr??)

2. blindtest av stärkarna med liknande kringutrustning så att dom som ev köper dessa stärkare lägger ungefär samma mängd pengar på komponenterna runt omkring, därav bra val av DVD spelaren.

enormt bra o rolig läsning, bra initiativ

tråkigt att folk hela tiden skall komma med misstankar o sånt, håll en låg profil med dessa istället,

#100

Postad 08 december 2005 - 21:29

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
I den Hifi&Musik som landade i brevlådan idag finns ett "singeltest" av Marantz PM15S1 (och matchande spelare). Testaren öste inte lovord över den precis (min tolkning).
Däremot så är den ju verkligen snygg i mina ögon (men det motiverar ju inte priset direkt).



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.