Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips 65OLED873/12 - fråga gällande oled-paneler

6 svar till detta ämne oled
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 november 2018 - 17:03

Dando
  • Dando
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej,

 

Enligt Philips support så har det i en firmware update kommit skydd mot inbränning genom att stänga av rader med pixlar på sidorna och alla OLED-paneler behöver detta.

 

I mitt fall så fungerar TVn utan avstängda rader av pixlar i ungefär 5-10 minuter och sedan börjar oftast vänster sida bli större, men detta kan även hända på de andra sidorna av TVn. Enligt support så skall bilden vara centrerad även fast det är avstängda rader med pixlar på sidan/sidorna men detta är inget jag märker av då TVn inte ser symmetriskt ut och har blivit lite av ett störningsmoment.

 

Tänkte kolla ifall någon har information gällande att alla OLED-paneler stänger av rader med pixlar för att skydda mot inbränning som Philips support uppger?

 

Svårt att visa på bild men har försökt fota det så gott det går.

 

 

 

 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Dando, 09 november 2018 - 17:06.


#2

Postad 10 november 2018 - 00:24

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Nu låter det som att nån gett dig fel information eller att du missuppfattat nått. Pixel shift är inget nytt, har funnits sen plasma-tiden och det handlar inte om att stänga av pixlar i kanterna, vad skulle det göra för nytta mot inbränningar? Pixel shift innebär att hela bilden förskjuts lite med jämna mellanrum, jag är dock skeptisk till hur det faktiskt ska kunna förhindra inbränningar i nån större utsträckning. Bilden flyttas bara några enstaka pixlar och hur det ska kunna förhindra inbränning tex. av en logga som är flera hundra pixlar bred fattar inte jag i alla fall. Möjligen att det kan sudda ut kanterna på loggan något.

 

Sen får du nog förklara lite mer i detalj vad du menar med att "vänster sida blir större"?

 

Det nya som kommit är ju annars en funktion som känner av statiska ljusa objekt i bilden och dimmar ner just dessa områden efter en stund. Inte så insatt i hur pass bra detta funkar dock.



#3

Postad 10 november 2018 - 02:50

Dando
  • Dando
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Med vänster sida blir större menade jag att kanten på skärmen ser ut som att den blir "större" dvs att rader med pixlar stängs av. Detta brukar börja på vänster och kan sedan byta sida. Att den dimmar ner händer nog inte på denna modell vad jag märkt av, när jag kollar nära med t.ex. en ficklampa så ser jag tydligt att det är flera rader med helt avstängda pixlar.

Men enligt Philips supporten så har de lagt in detta i senaste uppdateringen på deras OLED-serie för att förhindra inbränning, dvs den alternerar med att stänga av rader med pixlar för att förhindra inbränning, och tydligen skulle alla OLED paneler (även från andra leverantörer) ha denna funktion mot inbränning.

Det kan vara pixel shift de talade om men i deras fall innebär det att rader av pixlar är avstängda och alternerar från sidorna samt toppen av TVn vilket fungerar som det skall enligt deras support.

Lite osäker hur jag känner över detta då det är märktbart vilken sida detta händer på och ifall detta fungerar så på andra leverantörers OLED Tvn..

 



#4

Postad 10 november 2018 - 07:24

h0llowman
  • h0llowman
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Här har du en tråd jag skapade när jag såg detta på min ny inköpta philips 9002 oled 55 tum. Och som supporten säger till dig är det ett inbränningsskydd som dom lagt in.
Min fungerar lika som din vänster Höger och även översidan av bilden kan skifta i stl
Man blir van det efter ett och tänker inte på det!
Vet inte hur LG s tv apparater fungerar

Men du fick du ett bra/rätt svar av supporten när jag ringde om det sa dom att det inte var normalt så jag åkte och lämnade tillbaka tv på öppet köp och tog en ny som betedde sig precis lika tyvärr😤
fick sen prata med Rätt person på supporten som förklarade allt 😉.
https://www.sweclock...inte-full-skarm

Redigerat av h0llowman, 10 november 2018 - 07:35.


#5

Postad 10 november 2018 - 14:37

Dando
  • Dando
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Dåligt av mig som inte sett någon information gällande detta alls, hade eventuellt påverkat mitt köp.

 

Brukar även din TV börja pixel shift på just vänster sida? Känns som på min är det just vänster sidan som detta händer på och byter höger mer sällan. Sen kanske man tycker den inte behöver vara igång hela tiden för när man startar TVn så är denna funktion ej påslagen i 5-10 minuter i mitt fall.

 

Även synd att man inte kan stänga av funktionen på Philips, men tackar för informationen!



#6

Postad 10 november 2018 - 19:00

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Om man inte kör med overscan så blir det vid närmare eftertanke såklart så att en del pixlar i kanterna måste bli svarta när bilden skjuts. Det innebär också att lika mycket bildmaterial på motsatt sida går förlorad. Panelen har ju en fast 4K upplösning om 3840x2160 pixlar och om man matar den med en sådan signal och sen skjuter bilden x antal pixlar i bredd och/eller höjd så är detta helt ofrånkomligt.

 

Men som jag redan sagt, mycket skeptiskt till att den här funktionen gör särskilt mycket nytta då den flyttar bilden så pass lite. På min Panasonic plasma kallas funktionen pixel orbiter och går att stänga av i inställningarna.



#7

Postad 10 november 2018 - 20:33

h0llowman
  • h0llowman
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

Dåligt av mig som inte sett någon information gällande detta alls, hade eventuellt påverkat mitt köp.

Brukar även din TV börja pixel shift på just vänster sida? Känns som på min är det just vänster sidan som detta händer på och byter höger mer sällan. Sen kanske man tycker den inte behöver vara igång hela tiden för när man startar TVn så är denna funktion ej påslagen i 5-10 minuter i mitt fall.

Även synd att man inte kan stänga av funktionen på Philips, men tackar för informationen!

Nej det är inte dåligt av dig det är dåligt av butikerna som säljer philips oled att dom inte informerar om det.
Ja det brukar börja från vänster sidan

Om man inte kör med overscan så blir det vid närmare eftertanke såklart så att en del pixlar i kanterna måste bli svarta när bilden skjuts. Det innebär också att lika mycket bildmaterial på motsatt sida går förlorad. Panelen har ju en fast 4K upplösning om 3840x2160 pixlar och om man matar den med en sådan signal och sen skjuter bilden x antal pixlar i bredd och/eller höjd så är detta helt ofrånkomligt.

Men som jag redan sagt, mycket skeptiskt till att den här funktionen gör särskilt mycket nytta då den flyttar bilden så pass lite. På min Panasonic plasma kallas funktionen pixel orbiter och går att stänga av i inställningarna.

Finns tyvärr ingen overscan på philips oled har jag för mig iallafall inte på min 9002. Och som sagt tyvärr kan man inte stänga av den har även frågat philips support men gick blankt nej om Info hur man gör tyvärr




Även taggad med oled

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.