Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC 4K projektor modeller: DLA-N5, N7, NX9

941 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JVC DLA-N5 (Projektorer) 3 7 (1) 70 000:-
JVC DLA-N7 (Projektorer) 1 8,75 (3) 89 990:-
JVC DLA-NX9 (Projektorer) 1 (0) 199 990:-
1 relaterade trådar

#651

Postad 24 november 2020 - 19:02

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Så, bara för att jag konstaterade att ”jvc’s kvalitet är på en annan nivå” så råkade jag på en liten tuva denna gång. 😅

Led-indikatorerna på fronten lirar inte riktigt enligt uppgift, lyser endast sporadiskt. Projektorn fungerar perfekt i övrigt men jag inser ju att detta måste fixas. En dag vill man sälja vidare den och då får gärna allt fungera. (Eg en juste feature att kunna stänga av dem, slippa dessa röda/gröna ljus..). Service till sommaren när annat står på agendan!

Appropå tid för ändring av källa/hz osv så är det definitivt en förbättring mot x5000 (gissar ~halva tiden). Jag blev lite rädd för vad som angavs men detta känns ändå rätt ok.

Vilken maskin!, kanonbild (även om jag tycker att steget från x5000 inte är direkt revolutionerande).

Ok, dagens dumma fråga. HDR i låga lampläget - är det att ha handbromsen dragen när man kör eller någon använder detta läge?


Menar du att den inte lyser när den är igång eller är avstängd utan endast ett tag när man startar stänger av den?

#652

Postad 24 november 2020 - 19:46

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Menar du att den inte lyser när den är igång eller är avstängd utan endast ett tag när man startar stänger av den?


Spot on! (Missar jag något?)

Redigerat av martiin82, 24 november 2020 - 19:47.


#653

Postad 25 november 2020 - 07:36

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Spot on! (Missar jag något?)

Läs bruksanvisningens kapitel Others på sidan med "Indicator Display on the Main Unit" och se om det lyser på detta sätt.



#654

Postad 25 november 2020 - 09:28

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Läs bruksanvisningens kapitel Others på sidan med "Indicator Display on the Main Unit" och se om det lyser på detta sätt.


Tack, det är uppenbart att jag läser som en kratta. (Har kikat på detta avsnitt). Då ska jag inte besudla JVC’s kvalitet!

Allt ok 😉

#655

Postad 27 november 2020 - 22:50

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Jag hade det på känn.. ingen Black Friday för JVC tyvärr. :(  Min har dröjt 3 månader pga av stor efterfrågan och komponentbrist sägs det från dem jag handlat hos. Jag har meddelat att jag är nära att öpnna en Dispute för olevererade varor. Men till syven och sist tror jag på dem och att det är JVC som sölar.



#656

Postad 27 november 2020 - 23:36

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Din projektor har alltså inte ens skickats?

 

Helt ärligt, ta dig en funderare om du verkligen tycker det är värt det längre. Har hört skräckexempel där eBay-säljare drar ut på tiden med ursäkter om att det är sena leveranser, brist på beställda delar eller guds tärning som ställer till det - ända tills eventuella case blir "frysta" av eBay och inte längre går att göra något åt varpå de slutar svara. Då sitter man där med en utgift med varken vara eller möjlighet att lämna negativt omdöme, allt medan säljaren har kvar sina 99.9% positiva...

 

Nej, om jag vore i dina skor hade jag inte väntat en dag för länge innan jag blandar in eBay och PayPal för att reda ut detta. Det är trots allt väldigt mycket pengar vi pratar om och det kommer fler tillfällen längre fram, jag lovar.



#657

Postad 28 november 2020 - 00:39

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Nä, den är inte min väg tyvärr. Sist jag frågade fick jag svaret att vara "be patient" men öppen för att den ska skickas i början av dec. Om den inte kommer då måste jag tyvärr öppna ett Dispute genom eBay. 

 

Bra svar, Filmsamlaren1. Jag ska fråga eBay ifa man blir blåst ifall man väntar för länge.  

 

Ger det 2 veckor till sen Dispute. 

 

Tack för din medverkan, dock! 


Redigerat av Marquee, 28 november 2020 - 00:49.


#658

Postad 28 november 2020 - 16:01

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 1

Har du förskottsbetalat någon innan du fått leveransbesked? Då borde du gjort som filmsamlaren säger för länge sedan. Du vet ju inte hur länge ebay tar på sig innan det händer något. 2 veckor till är ju mitten av december, inte början... 

Snälla ring en återförsäljare och kolla vad du kan få för pris på en N5 i Sverige, du kommer aldrig se skillnad på dom har Sveriges mest kunniga förklarat för dig. Hoppas verkligen du tar ditt förnuft tillfånga, har ju gått sjukt lång tid. Eftersom andra uppenbarligen kan köpa N5/N7 så verkar det ju inte stämma att det är dåligt med tillgänglighet.

N5:an är ju definitivt bättre än ingen projje och stort hål i plånkan.



#659

Postad 02 december 2020 - 19:45

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
avforums review av N7🎥

https://www.avforums...or-review.15860

What are my alternatives?

The obvious alternative is the Sony VPL-
VW590ES, which you can pick up for £6,999, or the Sony VPL-VW790ES, if you can afford £11,999. The Sonys are good 4K projectors, but we can't help feeling the company has failed to fully innovate due to a lack of competition. Sony was first to market with native 4K projectors, and it appears the company has been happy to coast on that monopoly for the last few years.

However the arrival of JVC's N Series changes all that, and these new projectors are better built, better specified and better performing. JVC may have taken longer to reach the market with native 4K projectors but it was worth the wait, and the company's policy of retaining the same models but offering annual free firmware updates definitely gives JVC the edge.

Redigerat av mcmike, 02 december 2020 - 19:54.


#660

Postad 02 december 2020 - 20:13

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Har nu fått några kvällar och timmar med N5an (settings ootb) och den växer på mig. Svårt att ärligt jämföra med x5000 då det gått 7-8 månader sedan den såldes men jag hittar inget att störa mig på, det i sig är ju ett väldigt bra betyg!(?)

En grej, satt o trixade igår med inställningarna. Var/hur växlar jag till 2.35/1? (Vill egentligen skriva att jag kollat allt men uppenbarligen missar jag något. Helt otroligt, kollade YT igår, en video där de redogjorde för dessa inställningar. Trots detta går jag bet... 😅

#661

Postad 02 december 2020 - 23:38

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 1

Martiin82. På fjärren så trycker du på "setting memory". Där kan du lagra olika settings. 
Sen trycker du på "Lens control" tills du får fram zoom som börja ställa in olika settings. 



#662

Postad 03 december 2020 - 22:21

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Martiin82. På fjärren så trycker du på "setting memory". Där kan du lagra olika settings.
Sen trycker du på "Lens control" tills du får fram zoom som börja ställa in olika settings.


Där har jag varit och ställt in shift/zoom/skärpa så fort jag fick upp maskinen. (Jag är med på vad de olika linjerna indikerar)
Jag har alltid kört 16/9-duk så på just denna punkt är jag ganska grön. Min tanke var att, då jag inte riktigt lyckas fylla ut bilden på duken med mitt kastavstånd, köra i cinemascope när film/serie är i det formatet. På så vis skulle jag utnyttja dukens bredd iaf. (Kanske tänker helt fel här)
Enda sättet att få ut bilden i kanterna är att ställa Aspect på ”Zoom” istället för ”native”.
Jag ser att detta läge klipper topp och botten av bilden, kanske mer?
Inte helt uppenbart i mina ögon 😅

#663

Postad 04 december 2020 - 07:50

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Om du får ut dukens bredd med native så är duken i fel mått. Om bilden matchar bredden så ska den såklart även passa höjden, om du har en 16:9 duk. Mät dukens exakta mått.

Alltså projektorn kan inte byta upplösning, den visar alltid 16:9. Det man gör om man har en 2.35:1 duk (har du det?) Är att man zoomar för att matcha bredden, sen gäller det att man har en mörk vägg bakom duken så inte dom "svart" delarna av bilden inte syns ovan och under bilden. Vill man sedan se 16:9 material så zoomar man in bilden så den matchar dukens höjd. Då blir sidorna på duken obelysta. 

 

Jag läser din text igen och inser att du inte får ut dukens bredd, så köp en ny duk eller backa projjen. Om du inte får ut dukens bredd och ändå vill ha stor bild skulle jag inte köpa 2.35 duk. Då får du ännu mindre bild vid 16:9 material. Alternativt köpa en multiscope duk om du gärna vill ha en ram runt bilden vid 2.35 tittande.



#664

Postad 04 december 2020 - 08:14

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Tror att det är lite missförtstånd här.

 

Men för att klagöra lte Martin:

På 1n 16:9-duk kommer scope-material, dvs 2.35 eller 2.40-filmer visas med black bars ovan och under bild. Du kan/ska inte zooma ut på en 16_9 duk då kommer du missa eller projicera en jäkla maasa bild vid sidan om duken. Så då får du hålla ditt 16:9 och leva med svarta blocks ovan och under när materialet är 2.35/2.4.

 

Har du däremot en scopescreen, dvs 2.35/2.4 kan du zooma ut när materialet är 2.35/2.4 såsom Karamasha beskriver ovan.

 

För mig låter det som att du har en 16:9-duk. Med den kan du inget göra. ett zoomläge endast och det är 16:9!



#665

Postad 04 december 2020 - 08:34

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Tack vänner, en 16/9 duk har jag (den får stanna, är nog övervägande det formatet jag tittar på). Jag hade missat att jag behöver nån dm mer kastavstånd med denna jmf med min gamla x5000... men, det kan jag leva med.

Men då är jag med på funktionen i sig, hoppas jag. Det jag menar med att ha ”zoom” under Aspect är att bilden fyller ut mer av duken än native. Den klipper lite av bilden uppe och nere och jag misstänker att det blir lite nersida i pixelmatchandet. Är detta helt obegripligt(?) 😅

#666

Postad 04 december 2020 - 08:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Ligger man på gränsen innan, bör man överväga möjligheterna att kunna flytta bak projektorn el skaffa mindre duk. Naive 4k "äter upp" lite bildyta, gjorde själv inte min läxa ordentligt😊

Redigerat av mcmike, 04 december 2020 - 08:57.


#667

Postad 04 december 2020 - 11:08

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Ligger man på gränsen innan, bör man överväga möjligheterna att kunna flytta bak projektorn el skaffa mindre duk. Naive 4k "äter upp" lite bildyta, gjorde själv inte min läxa ordentligt😊


Rummet är vad det är tyvärr.. men det är i ärlighetens namn inte så farligt. En större renovering/utbyggnad ligger i 5-årsplanen, då får man en ärlig chans att påverka förutsättningarna 😉

#668

Postad 04 december 2020 - 11:43

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 1
Så kan det vara, men nya ev köpare bör ha det med i beräkningen😊 Har själv ca 1.5cm som inte fylls ut nedtill med cinemascope material men passar juh bra med vissa streaming tjänster och texten iallafall. Syns inte heller vid mörkläggning och ingenting man tänker på då🎥

Redigerat av mcmike, 04 december 2020 - 11:44.


#669

Postad 04 december 2020 - 13:13

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Jag kör ned bilden på 2.35:1 så den hamnar kant i kant nederst, då har man fina kanter på alla sidor utom där uppe. Med motoriserad lins går det ju fort.

#670

Postad 04 december 2020 - 14:06

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Jag kör ned bilden på 2.35:1 så den hamnar kant i kant nederst, då har man fina kanter på alla sidor utom där uppe. Med motoriserad lins går det ju fort.

 

Vad du menar är att när du får en 2.4-bild så fyller den inte hela tid 2.35 och dår får du typ 10 pixlar i ovankant som är under dukramen?



#671

Postad 04 december 2020 - 20:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Kikade på Mulan, wow vilken bildkvalitet som levererades. Bra djup och färgerna var nog det grymmaste jag sett hittills. Nu visade projektorn verkligen vad den gick för🤗

Redigerat av mcmike, 05 december 2020 - 06:49.


#672

Postad 04 december 2020 - 21:18

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Vad du menar är att när du får en 2.4-bild så fyller den inte hela tid 2.35 och dår får du typ 10 pixlar i ovankant som är under dukramen?

Vad jag menar är att jag har en 16:9 duk och projektorn är innställd på att fylla hela bilden. Men när det kommer en smalare film (t.ex 2.35:1) då flyttar jag ned bilden kant i kant där nede. När jag har sett färdigt så flyttar jag den upp igenn.

 

Då får man en kontrast-kant dvs bilden 0.5cm utanför det svarta på alla sidor med 16:9 och på 3 sidor på smalare filmer. Jag har kommit fram till att jag oftast inte ser så mycket där uppe i bilden och att höger-vänster-botten är dom viktigaste att ha fina avslutningar på.

 

Ja man måste flytta ned och upp, men JVC har såpass bra mönster att man lär sig snabbt att få det bra med en gång. Efter att ha haft en CRT så är detta småpotatis.


Redigerat av Demon Slayer, 04 december 2020 - 21:20.


#673

Postad 04 december 2020 - 23:29

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0



Ja man måste flytta ned och upp, men JVC har såpass bra mönster att man lär sig snabbt att få det bra med en gång. Efter att ha haft en CRT så är detta småpotatis.


Men visst använder du bildminne till detta så du inte håller på och flyttar detta manuellt varje gång?

#674

Postad 04 december 2020 - 23:33

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Men visst använder du bildminne till detta så du inte håller på och flyttar detta manuellt varje gång?

Tror inte jag har det på min. Jag har en gammal JVC (DLA-HD350), men följer tråden då jag är intresserad i N5.



#675

Postad 04 december 2020 - 23:36

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Tror inte jag har det på min. Jag har en gammal JVC (DLA-HD350), men följer tråden då jag är intresserad i N5.

Ok. Trodde du redan hade N5an och missat funktionen

#676

Postad 06 december 2020 - 22:22

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Det är ju en fantastisk känsla att gå från en 16:9 bild på samma duk till en större cinemascope bild🤗 Bio delux man inte tröttnar på🎬

Testat lite olika inställningar med TO och kommit fram till att under mina förutsättningar så har jag den oftast på high. Dock kör jag irisen på -4, tycker jag får fram detaljerna bättre lite stängd än fullt fräs😊

Redigerat av mcmike, 06 december 2020 - 22:27.


#677

Postad 07 december 2020 - 09:59

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Jag har fortfarande svårt att komma över de enstaka pulseringar i ljuset som kommer i ett fåtal scener då man kör Frame by Frame och även Scene by Scene frame adapt. Det har gjort att jag numera kör Static eller vanlig HDR10. Enligt vad jag läst mig till störs man olika mycket av detta fenomen, och det verkar inte vara helt perfekt varje sig man kör JVC, Lumagen eller MadVR / Envy. 



#678

Postad 07 december 2020 - 10:36

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Jag har fortfarande svårt att komma över de enstaka pulseringar i ljuset som kommer i ett fåtal scener då man kör Frame by Frame och även Scene by Scene frame adapt. Det har gjort att jag numera kör Static eller vanlig HDR10. Enligt vad jag läst mig till störs man olika mycket av detta fenomen, och det verkar inte vara helt perfekt varje sig man kör JVC, Lumagen eller MadVR / Envy. 

 

Jag hade en N5 till för ngn månad sedan och jag störde mig aldrig att det skiftade från scen-till-scen eller frame-by-frame. Är det något som kom med den nya firmware? Det är asbolut inget som stör mig i Lumagen heller, känner absolut inte igen det, även om man vid enstaka tillfällen kan se klar skillnad från en scen till en annan så är det inget som stör så som du beskriver det Drem.



#679

Postad 07 december 2020 - 11:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Ni måste komma ihåg att Drem är en livsnjutare och finsmakare i det övre skiktet. :)



#680

Postad 07 december 2020 - 11:46

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Ni måste komma ihåg att Drem är en livsnjutare och finsmakare i det övre skiktet. :)

Hehe, men då skulle han ju ha ngt annat än JVC N7 ;)



#681

Postad 07 december 2020 - 11:47

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Hehe, men då skulle han ju ha ngt annat än JVC N7 ;)

Se på hans ljud då.



#682

Postad 07 december 2020 - 11:58

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Ni måste komma ihåg att Drem är en livsnjutare och finsmakare i det övre skiktet. :)

 

Haha, det tar jag som en komplimang  :wub:  Man ska njuta, det är vad allting handlar om. Men det finns baksidor med att nörda ner sig så som vi gör i vår älskade hobby, förutom att plånboken ofta får lida svårt. Ögon och öron blir mer och mer kritiska. Eller så är det för att jag börjar bli gammal och gnällig helt enkelt  :lol:  



#683

Postad 07 december 2020 - 20:07

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Nejda det var absolut en komplimang, och att du då har vana ögon att se när det inte är helt hundra.



#684

Postad 08 december 2020 - 02:19

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag har fortfarande svårt att komma över de enstaka pulseringar i ljuset som kommer i ett fåtal scener då man kör Frame by Frame och även Scene by Scene frame adapt. Det har gjort att jag numera kör Static eller vanlig HDR10. Enligt vad jag läst mig till störs man olika mycket av detta fenomen, och det verkar inte vara helt perfekt varje sig man kör JVC, Lumagen eller MadVR / Envy. 

Blir inte detta värre om du kör linsen i auto1 eller auto2?



#685

Postad 08 december 2020 - 09:01

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Blir inte detta värre om du kör linsen i auto1 eller auto2?

Tänkte också att det va nått med linsen. Eller fungerar inte tonemappingen om man har linsen i "fast läge"?

#686

Postad 09 december 2020 - 23:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Vill minnas att jag har sett problem i scener som går från väldigt ljust till svart (t ex film till eftertext) och vill minnas att det har försvunnit när jag ändrade till manuell lins istället för auto 1/2. 



#687

Postad 10 december 2020 - 12:31

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Nej det är inte autoiris-problem. Det är ett fenomen som oftast visar sig i sekvenser där en väldigt ljus bakgrund (oftast himmel med moln) delar bild med mörkare partier, som exempelvis figurer i förgrunden. Ett exempel är i senate Star Wars Rise of Skywalker, då gänget kommer till festivalen på ökenplaneten. Under dessa sekvenser finns lfera ställen där man ser detta. Det känns ungefär som att den justerar in för ett läge, men så kan den inte riktigt bestämma sig och skfitar fram och tillbaka, så länge kameran ligger kvar på samma scen. Det är den grejen som stör mig lite för mkt :) Om den bara kunde stanna i första läget utan att byta fram och tillbaka i förvirring så hade det varit perfekt  :D Går man till Scene by Scene så blir det något bättre eftersom den endast justerar vid byte av en ny scen, men det syns ändå ibland. Det är synd för annars tycker jag Frame by Frame ger en fantastisk bild och jag hade gärna använt detta hela tiden. En del filmer rullar på helt utan att detta syns men jag ser det allt för ofta för att vilja köra i det läget konstant. 


Redigerat av Drem, 10 december 2020 - 12:38.


#688

Postad 10 december 2020 - 23:29

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Testa den här scenen i Thor Ragnarok

31m34s

Himlen och molnen bakom henne, hur reagerar detta när ni kör Frame by Frame?

#689

Postad 11 december 2020 - 10:16

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 1
Har inte sett tillstymmelse av detta "problem" tidigare, så nu ska jag undvika Thor tack för tipset😅

Redigerat av mcmike, 11 december 2020 - 10:16.


#690

Postad 11 december 2020 - 12:50

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Har inte sett tillstymmelse av detta "problem" tidigare, så nu ska jag undvika Thor tack för tipset

 

Haha, ber om ursäkt om jag planerat ett litet frö här nu  B) Sitter man nöjd ska man ge fan i att läsa på forumet  :D

 

Jag är mest nyfiken på om andra ser detta eller om det är något i min setup. Är ganska säker på att detta fenoman existerar, efter att ha läst på andra forum. Jag kör en Oppo BDP-203 och har testa lite olika inställningar, men det känns som att detta introduceras med JVCs frame adapt algoritm. Tror att blandningen av mörk och ljust i dessa scener blir för svårt och den inte riktigt vet vart den skall landa. Scene-by-Scene är annars en hyfsad kompromiss tycker jag. 


Redigerat av Drem, 11 december 2020 - 12:54.


#691

Postad 11 december 2020 - 14:54

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Haha, ber om ursäkt om jag planerat ett litet frö här nu B) Sitter man nöjd ska man ge fan i att läsa på forumet :D


Ett försök med glimten i ögat inlägg, kan konstatera att jag misslyckades totalt😅

Redigerat av mcmike, 11 december 2020 - 14:56.


#692

Postad 12 december 2020 - 20:42

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 1
Jag har ovanan att vara snabb att uttrycka om jag är missnöjd med något så jag tänkte jobba lite på balansen. 😉

34h på lampan nu och fått testa lite varierat material. Om första intrycket var ”bra men inte direkt revolutionerande” så börjar det luta lite mer mot iaf en mindre revolution. Kombon med bildkvalitet, installations-smidighet och plug n’ play tänk (ffa då för HDR) är helt perfekt i mina ögon.

HDR ger onekligen något extra, tillsammans med stor bild känns det verkligen som något ”nytt”. Denna känsla vill man ju helst ha när man lagt så gräsligt mycket pengar på det!

#693

Postad 13 december 2020 - 14:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Kan bara svara för mig själv, tycker N5:an ger galet mycket bild för pengarna😊 Leta fel har jag slutat med, med reservation för några funderingar outside this site!

Redigerat av mcmike, 13 december 2020 - 14:38.


#694

Postad 14 december 2020 - 09:00

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Ingen som vågat testa ovan scen i Thor Ragnarok?  :D



#695

Postad 14 december 2020 - 10:32

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Jag gjorde det i helgen. Lite märkligt resultat,,

Första ggn skedde det jag tror du syftar på, man ser att himlen klipper till och ändrar ljusstyrka.
När jag spolade tillbaka för att se det igen lyckades jag inte återskapa det (testade 3-4 ggr). Är det rimligt? Borde ju bli samma resultat varje gång tänker jag..

Kör frame-by-frame

#696

Postad 14 december 2020 - 12:52

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Jag gjorde det i helgen. Lite märkligt resultat,,

Första ggn skedde det jag tror du syftar på, man ser att himlen klipper till och ändrar ljusstyrka.
När jag spolade tillbaka för att se det igen lyckades jag inte återskapa det (testade 3-4 ggr). Är det rimligt? Borde ju bli samma resultat varje gång tänker jag..

Kör frame-by-frame

 

Ja precis det borde bli samma. Om du inte av misstag kanske råkat köra Scene-by-Scene eller något. Tack för att du testade. Då tycker jag iaf det är bekräftat att det inte handlar om någon mismatch mellan min blurayspelare och projektor. Hade varit kul att se hur MadVR, Lumagen och Envy hanterar samma scen, eller liknande scener. 


Redigerat av Drem, 14 december 2020 - 12:53.


#697

Postad 14 december 2020 - 20:41

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Var tvungen att testa ikväll igen. Lyckas ej framkalla ljusklippet(!). Testat både högt och lågt lampläge, kan konstatera att frame-by-frame är valt.
Jag vet att jag såg det i första vändan igår men vi får nog se det som ett undantag mtp att jag nu kört klippet ytterligare 5ggr. Allt väl, jag hade nog kunnat leva med något enstaka ”fel” ändå.

#698

Postad 15 december 2020 - 07:01

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Var tvungen att testa ikväll igen. Lyckas ej framkalla ljusklippet(!). Testat både högt och lågt lampläge, kan konstatera att frame-by-frame är valt.
Jag vet att jag såg det i första vändan igår men vi får nog se det som ett undantag mtp att jag nu kört klippet ytterligare 5ggr. Allt väl, jag hade nog kunnat leva med något enstaka ”fel” ändå.

 

Fasen vad underligt. Jag testade massor igår kväll med denna scenen. Känns som att fenomenet blir starkare så fort man reglerar kontrastvärdet över 0, men det försvinner inte. Testade mänger med inställningar även i Oppo 203 men för mig går det inte helt att bli av med detta som synes. Jag vill ha en hundra procent stabil bild utan konstigheter så jag kör ren HDR10, men för att få lite mer punch i bilden kör jag HDR ( PQ) och justererar upp Picture Tone något. Riktigt nöjd med hur det ser ut. Däremot är jag fortfarande oerhört nyfiken på detta "fenomen" och vad som kan tänkas framkalla det. Vad kör du för inställningar i övrigt för Frameadapt och vad har du för spelare?



#699

Postad 15 december 2020 - 17:25

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Nu har jag kikat lite, skulle tro att jag inte sett det om jag inte gnuggade ögonen😅 31.28 runt tornet i mitten kan man skölja liten flash, dock endast med iris 1/2 blir inte med manuell inställning. Har ingenting med vilken HDR processing jag använder..

Redigerat av mcmike, 15 december 2020 - 18:38.


#700

Postad 16 december 2020 - 07:20

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Nu har jag kikat lite, skulle tro att jag inte sett det om jag inte gnuggade ögonen 31.28 runt tornet i mitten kan man skölja liten flash, dock endast med iris 1/2 blir inte med manuell inställning. Har ingenting med vilken HDR processing jag använder..

 

Inget från 31.34 och framåt, på himlen och molnen bakom henne? Har du ett kontrastvärde högre än 0 inställt?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.