Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVT HDTV

1031 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 06 juli 2011 - 23:18

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Varför måste man konvertera de amerikanska sändningarna? Alla HDTV-TV's måste väl klara av att visa dessa serier i "originalformat" från bolagen utan problem? Visst blir det pannkaka om någon ser det nedskalat på en CRT men dom människorna tycker jag att vi kan ge blanka fan i.



Nix ! Din skärm klarar av de flesta framerates men inte din HD-mottagare (oavsett om den sitter i TV:n eller i en box).

Per Björkman
SVT

Redigerat av Per Björkman, 06 juli 2011 - 23:18.


#102

Postad 07 juli 2011 - 06:50

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Att programtablåerna nu renderas i HD (frånsett bakgrunden)? :)

Samt att ni har bytt typsnitt från Myriad till något annat, om inte det gjordes redan tidigare utan att jag har lagt märke till det.


Nix. det är något annat som jag tänker på.

Per Björkman

#103

Postad 07 juli 2011 - 09:42

Unregisteredfbb15550
  • Unregisteredfbb15550
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
[quote name='Per Björkman' date='Jul 7 2011, 00:10 ' post='3327180']
När vi bygger om våra studios så förbereder vi infrastrukturen ( kablage och routrar) för 1080p50. På sikt vill vi gå över till detta format, men ännu saknas en del komponenter plus att det fortfarande blir lite dyrt. Dubbla datamängden i lagring och transport.

Per Björkman
SVT


Ok men i dagsläget använder kamerorna 720p50 i studion?

#104

Postad 16 juli 2011 - 23:10

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Lite osnyggt att Utvandrarna/Nybyggarna tas ifrån en SD-källa när de kommer ifrån en så pass fin 2K-restaurering... :)

#105

Postad 18 juli 2011 - 00:16

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

Lite osnyggt att Utvandrarna/Nybyggarna tas ifrån en SD-källa när de kommer ifrån en så pass fin 2K-restaurering... :)


Det blir väl Criterion som får visa vart skåpet ska stå som vanligt när det gäller svensk film.

#106

Postad 18 juli 2011 - 12:35

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Hej Per, jag har en allmän fråga som du kanske kan svara på.
I övergången till dvb-t sändningar uppstod det störningar i form av brummande ljud som skiftar beroende på kontrasten i sändningarna. Persienner, skidbackar, eftertexter genererar mer brum.
Jag har prövat 7 boxar på 6 olika SD/HD apparater och alla uppvisar exakt samma problem. Äldre CRT är betydligt värre dock. Mantelfilter gör ingen skillnad.
Analog och dvb-s genererar inte dessa störningar med samma typ av kablage.
Vad beror detta på?

#107

Postad 19 juli 2011 - 06:07

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Det beror inte på SVT i alla fall. Brummet kommer från teveapparaten. Uppstår för det mesta när bilden blir ljus. En klassiker på CRT. Kan vara transformatorn som får jobba extra hårt när bilden blir vit.

Men jag har också frågor till Per. Jag ser ibland hackande bild. Är det för att filmerna lagras på en hårddisk och att filmhastigheten inte synkas vid sändning. Då ska jag också säga att det inte händer lika ofta som reklamkanalerna där det är en plåga att titta på dem.

Det verkar finnas en uppsjö av olika "hackningar". Ibland hackar det till tre gånger, sedan blir bilden bra, sedan hackar det till tre gånger igen. Det är den underligaste varianten. Ibland är hackandet så snabbt att bilden blir dubbel vid panoreringar. Detta tolkar jag som någon slags videoinspelning som man försöker interpolera.

Detta har uppstått på senare tid och var inget jag såg för tio år sedan. Man undrar hur många olika bildhastigheter som finns egentligen.. :)

Sedan vill jag tacka för att du orkar ge svar här. Det ska inte bara vara gnäll.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 19 juli 2011 - 06:08.


#108

Postad 19 juli 2011 - 09:15

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Det beror inte på SVT i alla fall. Brummet kommer från teveapparaten. Uppstår för det mesta när bilden blir ljus. En klassiker på CRT. Kan vara transformatorn som får jobba extra hårt när bilden blir vit.

Fast det förklarar inte varför dvb-t orsakar dessa störningar. Om du kopplar in vilken annan utrustning som helst så ligger de inte på samma hörbara nivåer.

#109

Postad 19 juli 2011 - 09:41

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
ghostlink
Möjlighet att koppla en dator till din TV? Via HDMI/VGA? Sänd en helt vit bild till den och se/lyssna.
Plasma/CRT drar mest energi vid ljusa bilder, då kan nätagg börja brumma.
På vanlig LCD är energiförbrukningen konstant, borde inte påverkas.
På en LED-LCD varierar förbrukningen en aning men borde inte heller påverkas.

Dvs det har inget med DVB-T att göra, borde inte ha det.

Redigerat av Monshi, 19 juli 2011 - 09:41.


#110

Postad 19 juli 2011 - 10:36

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

ghostlink
Möjlighet att koppla en dator till din TV? Via HDMI/VGA? Sänd en helt vit bild till den och se/lyssna.
Plasma/CRT drar mest energi vid ljusa bilder, då kan nätagg börja brumma.
På vanlig LCD är energiförbrukningen konstant, borde inte påverkas.
På en LED-LCD varierar förbrukningen en aning men borde inte heller påverkas.

Dvs det har inget med DVB-T att göra, borde inte ha det.

Åter igen det brummar inte med andra källor.
Jag har mina gamla panasonic crter som jag haft i över 10-20 år och den har aldrig brummat oavsett vad man än matat den med förrän dvb-t kom.

och jag vet att jag inte är ensam om detta
https://www.minhembi...howtopic=119128

och jag var kanske lite otydlig med beskrivningen då det inte är plasmabrum, utan ljudet kommer via ljudhögtalarna.
kopplar man bort video output så slutar brummet.

Redigerat av Unregistered577c6879, 19 juli 2011 - 10:52.


#111

Postad 19 juli 2011 - 17:23

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...Jag ser ibland hackande bild. Är det för att filmerna lagras på en hårddisk och att filmhastigheten inte synkas vid sändning. Då ska jag också säga att det inte händer lika ofta som reklamkanalerna där det är en plåga att titta på dem.

...Detta har uppstått på senare tid och var inget jag såg för tio år sedan. Man undrar hur många olika bildhastigheter som finns egentligen.. :)

Hackandet i dagens tv har lite olika orsaker, och ser därför lite olika ut.

DVB-T (och T2) är egentligen inte särskilt "störningskänsligt", och mottagningen kan funka väldigt bra även vid ganska svag signal & högt brus. Problem med "hackande" uppstår då felkorrigeringen måste jobba så hårt att enstaka frames inte kan "återskapas", och resultatet blir då att bilden fryser momentant.

Interferens från andra sändare/källor är systemet dock betydligt känsligare för än man tidigare förutsett, vilket Teracom de senaste par åren fått väldigt klart för sig. Man experimenterar nu glatt med att smälla upp fler slavsändare, vilket förhoppningsvis kan förbättra situationen något, men våra grannländer gör givetvis samma sak, och problemet lär inte försvinna på länge än... :)

En del reklamfilmer hackar ca en gång per sekund, och då är det oftast någon klantskalle som gjort en pal-version av ett ntsc/"film"-original och fuskat med konverteringen, vilket då resulterar i att var 24:e frame visas dubbelt.

I europeisk tv finns BARA 50i/50p

#112

Postad 21 juli 2011 - 18:22

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Hej Per, jag har en allmän fråga som du kanske kan svara på.
I övergången till dvb-t sändningar uppstod det störningar i form av brummande ljud som skiftar beroende på kontrasten i sändningarna. Persienner, skidbackar, eftertexter genererar mer brum.
Jag har prövat 7 boxar på 6 olika SD/HD apparater och alla uppvisar exakt samma problem. Äldre CRT är betydligt värre dock. Mantelfilter gör ingen skillnad.
Analog och dvb-s genererar inte dessa störningar med samma typ av kablage.
Vad beror detta på?



Har du kollat signalstyrkan på antennsignalen? Skall helst vara ca:80%. Om du har fullt utslag så testa att dämpa antennsignalen och kolla om brummet försvinner.

Per Björkman

#113

Postad 23 juli 2011 - 14:06

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Per Björkman

Kan Per Björkman månne tala om hur avtalen mellan t ex Svt och NRK fungerar?

Tänker på detta med att de nu rakt av sänder NRK på Svt2 sen bombdådet osv, och vad får isåfalll Svt betala för att sända deras nyheter rakt av, och hur funkar det när norska nyheterna återger Tv från andra länder i sina nyhetssändningar - blir det då ännu mer extrakostnader för Svt?


Och; varför i Herrans namn sänder de inte detta på Svt24 istället? Det var väl JUST sånt här Svt24 var Avsett för?


( Åsså; när kommer reprisen av FBI, del2, att sändas, som ju nu utgått två ggr pga detta ...? )

Redigerat av anderswillhelmsson, 23 juli 2011 - 18:53.


#114

Postad 25 juli 2011 - 13:54

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Kan Per Björkman månne tala om hur avtalen mellan t ex Svt och NRK fungerar?

Tänker på detta med att de nu rakt av sänder NRK på Svt2 sen bombdådet osv, och vad får isåfalll Svt betala för att sända deras nyheter rakt av, och hur funkar det när norska nyheterna återger Tv från andra länder i sina nyhetssändningar - blir det då ännu mer extrakostnader för Svt?


Och; varför i Herrans namn sänder de inte detta på Svt24 istället? Det var väl JUST sånt här Svt24 var Avsett för?


( Åsså; när kommer reprisen av FBI, del2, att sändas, som ju nu utgått två ggr pga detta ...? )


Nej, det kostar inte SVT något extra att sända NRK:s nyheter. I Norden har vi ett ganska stort och omfattande samarbete mellan de nordiska Public Service bolagen (SVT, Nrk, YLE, DR och RUV (Island)) där vi relativt frikostigt delar med oss av Nyhetsmaterial. Inom det som kallas ”Nordvisionen” samarbetar vi även inom andra genre som t.ex. dokumentärer och drama med samproduktioner som sedan är tillgängliga även för de övriga Nordiska PS-bolagen.

På liknande sätt har de andra PS bolagen lagt ut SVT:s nyhetssändningar vid stora nyhetlägen i Sverige.

Jag befinner mig just nu på semester så jag har inte varit direkt inblandad i de tablåändringar som har gjorts. När det gäller SVT24 så ”finns” ju den kanalen bara från kl 20.00 på kvällen. Före det så är det Barnkanalen som har den platsen, och barnprogram vill vi inte göra ändringar i vid en sådan här händelse. Sen har jag sett att vissa sändningar från NRK har varit i Kunskapskanalen.
Men som sagt, jag har ingen detaljkunskap om exakt man har tänkt tablåmässigt.

När det gäller dokumentären om FBI så utgick repriserna den 22/7 och 23/7 i SVT2. Jag har kollat i vårt planeringssystem och det finns inga nya sändningar av del 2 inlagda. Del 3 kommer imorgon tisdag.

Dock finns ju del 2 tillgänglig på SVT Play tom den 9 september.

Per Björkman

#115

Postad 25 juli 2011 - 21:33

Unregisteredfbb15550
  • Unregisteredfbb15550
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Därför att vi tyvärr rätt sällan får filmer levererade med 5.1-ljud. Det är ju inte speciellt många TV-kanaler som sänder med 5.1 ljud (i SD alltså). I Sverige tror jag bara det är SVT och Canal+.

Så även om filmerna givetvis är producerade i 5.1 så väljer många filmbolag att leverera med bara stereo.

När det gäller HD-versioner så är det dock vanligare med mångkanalsljud.

Per Björkman
SVT


Gällande det här med Dolby Digital plus. När är detta aktuellt? Vilken bitrate är det som är aktuell då?

Stämmer det som det står i expertinformationen att "5.1 ljudet kodas enligt Dolby Digital (AC3) i 448 kbit/s"? Jag har för mig att SVT HD sändes i 640 kbit/s tidigare och SD kanalerna i 448 kbit/s.

Mvh Tobbe

#116

Postad 26 juli 2011 - 22:48

Tyckare
  • Tyckare
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Jag befinner mig just nu på semester så jag har inte varit direkt inblandad i de tablåändringar som har gjorts. När det gäller SVT24 så ”finns” ju den kanalen bara från kl 20.00 på kvällen. Före det så är det Barnkanalen som har den platsen, och barnprogram vill vi inte göra ändringar i vid en sådan här händelse. Sen har jag sett att vissa sändningar från NRK har varit i Kunskapskanalen.
Men som sagt, jag har ingen detaljkunskap om exakt man har tänkt tablåmässigt.


Tidigare hade SVT24 ett särskilt uppdrag som SVT:s "extrakanal" för extra sportsändningar och speciella nyhetssändelser. Minns att när Kunskapskanalen och SVT24 bytte kanalplats tog K även över "extrakanal"-statusen innan klockan 20.00, vilket inneburit att överraskade tittare kunnat se vinter-OS och extra nyhetssändningar där.

#117

Postad 27 juli 2011 - 21:26

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Gällande det här med Dolby Digital plus. När är detta aktuellt? Vilken bitrate är det som är aktuell då?

Stämmer det som det står i expertinformationen att "5.1 ljudet kodas enligt Dolby Digital (AC3) i 448 kbit/s"? Jag har för mig att SVT HD sändes i 640 kbit/s tidigare och SD kanalerna i 448 kbit/s.

Mvh Tobbe


Vi gick ner till 448 kbit/s på HD kanalerna när vi började sända i marknätet. Det stämmer att vi tidigare låg på 640 kbit/s på SVT HD.

Vi testar lite olika bitrates för DD Plus. Inget spikat än.

Per Björkman

#118

Postad 29 juli 2011 - 09:18

Unregisteredfbb15550
  • Unregisteredfbb15550
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Vi gick ner till 448 kbit/s på HD kanalerna när vi började sända i marknätet. Det stämmer att vi tidigare låg på 640 kbit/s på SVT HD.

Vi testar lite olika bitrates för DD Plus. Inget spikat än.

Per Björkman


Var det så att de sista 192 kbit/s inte fick plats i marknätet eller var det ingen skillnad i subjektiv ljudkvalitet mellan 640 & 448?

Finns det några tankar på att ta bort MP2 ljudet på HD kanalerna och sedan låta mottagande tv eller box konvertera ner Enhanced AC3 till stereoljud för att på så sätt kunna satsa på ännu bättre bildkvalitet eller ljud?

Tack på förhand // Tobbe

#119

Postad 04 augusti 2011 - 09:48

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Var det så att de sista 192 kbit/s inte fick plats i marknätet eller var det ingen skillnad i subjektiv ljudkvalitet mellan 640 & 448?

Finns det några tankar på att ta bort MP2 ljudet på HD kanalerna och sedan låta mottagande tv eller box konvertera ner Enhanced AC3 till stereoljud för att på så sätt kunna satsa på ännu bättre bildkvalitet eller ljud?

Tack på förhand // Tobbe


Storleken på de olika strömmarna är en prioritering mellan dem. Totalsumman är statisk.Visst skulle det gå att fortsätta med 640 kbit/s på ljudet, men det blir ju videosignalen (VBR) som får släppa till kapacitet. Nu är det ingen större skillnad på 640 resp 448 kbit/s. Vi tycker det är rimligt att köra med samma 5.1 ljud på HD som i SD.

Tanken är absolut att gå över till endast DD Plus och helt skippa stereoljudet. Istället skapas stereosignalen i mottagaren med ”downmix” av 5.1 ljudet. Onödigt att sända ljudet två gånger.
Problemet är bara att få alla operatörer att sända DD+ och att få det att fungera med befintliga mottagarbestånd.

Per Björkman
SVT

#120

Postad 04 augusti 2011 - 13:50

Unregisteredfbb15550
  • Unregisteredfbb15550
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Storleken på de olika strömmarna är en prioritering mellan dem. Totalsumman är statisk.Visst skulle det gå att fortsätta med 640 kbit/s på ljudet, men det blir ju videosignalen (VBR) som får släppa till kapacitet. Nu är det ingen större skillnad på 640 resp 448 kbit/s. Vi tycker det är rimligt att köra med samma 5.1 ljud på HD som i SD.

Tanken är absolut att gå över till endast DD Plus och helt skippa stereoljudet. Istället skapas stereosignalen i mottagaren med ”downmix” av 5.1 ljudet. Onödigt att sända ljudet två gånger.
Problemet är bara att få alla operatörer att sända DD+ och att få det att fungera med befintliga mottagarbestånd.

Per Björkman
SVT


Kan inte en tanke vara att köra MP2 och AC3 på STDV och köra enbart AC3 eller AC3 plus på HD kanalerna? Eller är det en omöjlighet med tanke på att internt på SVT finns bara SVT 1 & 2 HD?



Vi gick ner till 448 kbit/s på HD kanalerna när vi började sända i marknätet. Det stämmer att vi tidigare låg på 640 kbit/s på SVT HD.

Vi testar lite olika bitrates för DD Plus. Inget spikat än.

Per Björkman


Får man vara nyfiken och fråga vilka olika bitrates ni testar med?

#121

Postad 04 augusti 2011 - 20:09

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Kan inte en tanke vara att köra MP2 och AC3 på STDV och köra enbart AC3 eller AC3 plus på HD kanalerna? Eller är det en omöjlighet med tanke på att internt på SVT finns bara SVT 1 & 2 HD?


Japp, eftersom ljudströmmarna är separate TS-strömmar kan vi muxa ihop dem som vi vill för SD och HD. Även olika ljudströmmar för olika plattformar är möjligt.

Får man vara nyfiken och fråga vilka olika bitrates ni testar med?


DD+ koden skall ju vara lite bättre än DD så en tanke är att köra på 320kbps. Men vi på SVT är alltid skeptiska till överdrivna förbättringar i nya kodningsformat. Så vi är beredda att fortsätta med 448kbps om vi inte blir nöjda med resultatet.

Per Björkman

Redigerat av Per Björkman, 04 augusti 2011 - 20:09.


#122

Postad 06 augusti 2011 - 08:52

Unregistered27424def
  • Unregistered27424def
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Satte mig och skulle se Diamond League igår, som enligt tablån skulle sändas i HD, men det var definitivt SD. Det känns väldigt tråkigt att SVT inte tar tillvara de få sporträttigheter man har, och i det här fallet ljuger man dessutom i tablån. Tävlingarna fortsätter idag, och återigen utlovas det HD, återstår att se hur det går...

Är det fel i tablån, fel i sändningen från England eller vad är det som hänt?

#123

Postad 06 augusti 2011 - 14:00

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Sunkigt beteende. Det verkar som SVT håller på och bli som SJ. Man kanske skulle låta bli att betala abbonemanget ett tag?

#124

Postad 06 augusti 2011 - 14:07

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0
Växlar just nu mellan svt1 och svt1 hd, precis samma bild. Ser via CD parabol

Kollade själv tablån förut, stod sänds i svt1hd. Men det kanske bara betyder att samma program även sänds i den kanalen. Och inte att sändningen ska vara i HD.

Tråkigt Svt!

/Fredrik

#125

Postad 06 augusti 2011 - 14:37

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Växlar just nu mellan svt1 och svt1 hd, precis samma bild. Ser via CD parabol

Kollade själv tablån förut, stod sänds i svt1hd. Men det kanske bara betyder att samma program även sänds i den kanalen. Och inte att sändningen ska vara i HD.

Tråkigt Svt!

/Fredrik

Det stod dock HD i en logga när dom bytte kanal så det SKA varit HD

#126

Postad 06 augusti 2011 - 14:41

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0
Ok, ska kolla igen.

Edit: Har nu växlat mellan kanalerna och bilden på svt1 hd är lite bättre. En av de sämsta hd sändningarna jag sett är det i alla fall.

/Fredrik

Redigerat av porch123, 06 augusti 2011 - 14:46.


#127

Postad 06 augusti 2011 - 19:22

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
En logga kan de kladda dit samtidigt som de skalar upp vanlig standardkvalitet. Det säger inget om källans upplösning. Jag litar inte på dem för fem öre.

#128

Postad 06 augusti 2011 - 21:06

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

En logga kan de kladda dit samtidigt som de skalar upp vanlig standardkvalitet. Det säger inget om källans upplösning. Jag litar inte på dem för fem öre.

Jag tycker det ska stå "Native HD" om en sändning är i Full HD från källan till tittaren. "HD" är ett lika luddigt begrepp som "bredband" så det är hög tid att vi börjar kalla en spade för en spade.

#129

Postad 06 augusti 2011 - 21:47

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Jag tycker det ska stå "Native HD" om en sändning är i Full HD från källan till tittaren. "HD" är ett lika luddigt begrepp som "bredband" så det är hög tid att vi börjar kalla en spade för en spade.


Full HD = 1080p/50 finns inte i broadcast än. Inga mottagare på marknaden kan ta emot 1080p.

HD = 1080i/25 eller 720p/50. SVT sänder alltid i 720p/50.

Per Björkman
SVT

En logga kan de kladda dit samtidigt som de skalar upp vanlig standardkvalitet. Det säger inget om källans upplösning. Jag litar inte på dem för fem öre.



När SVT lägger ut markeringn "HD" i vänstra övre hörnet vid programstart så innebär det att orginalmaterialet är i HD. Om vi inte lägger ut loggan i hörnet så är det inte HD utan uppskalad SD.

Per Björkman
SVT

#130

Postad 06 augusti 2011 - 21:48

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 0

Full HD = 1080p/50 finns inte i broadcast än. Inga mottagare på marknaden kan ta emot 1080p.

HD = 1080i/25 eller 720p/50. SVT sänder alltid i 720p/50.

Per Björkman
SVT

1080i/25?

När jag kollar TV4 HD, History HD och Discovery HD anser min TV att det är 1080i/50. (Om SVT HD säger den 720p/50).

#131

Postad 06 augusti 2011 - 22:00

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Full HD = 1080p/50 finns inte i broadcast än. Inga mottagare på marknaden kan ta emot 1080p.

HD = 1080i/25 eller 720p/50. SVT sänder alltid i 720p/50.

Per Björkman
SVT

Med "Full HD" avsåg jag den högst upplösta HD som TV-bolagen använder dvs 1080i/25 (eller för SVT 720p/50).
Jag vet att ingen TV-utsändning fn sker i 1080p. Vissa renläriga menar att endast Blu-Ray är "Full HD" men det där kan man alltid tvista om.

#132

Postad 06 augusti 2011 - 22:03

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Ok, ska kolla igen.

Edit: Har nu växlat mellan kanalerna och bilden på svt1 hd är lite bättre. En av de sämsta hd sändningarna jag sett är det i alla fall.

/Fredrik



Det verkar finnas en stor missuppfattning om att HD per automatik betyder hög teknisk kvalite på bilden.
Det enda som HD betyder är att bilden innehåller fler bildpunkter. Vilket inte är samma sak som hög teknisk kvalité.

Det är en lång väg för "ljuset" att färdas mellan "glaset i kameralinsen" till "glaset i monitorn hemma" och däremellan finns en lång kedja av teknisk utrustning och framför allt människor vars kompetens har en stor inverkan på slutresultatet. Trots det digitala revolutionen inom TV brukar jag alltid säga att fotografens skicklighet är den absolut viktigaste komponenten för slutresultatet.

Nu såg jag inte sändningen från friidrotten, så jag kan inte uttala mig om den, men det har hänt förr att HD-bilder har blivit fullständigt förstörd av en undermålig satellitlänk hem till Sverige.

Per Björkman
SVT

#133

Postad 06 augusti 2011 - 22:07

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

1080i/25?

När jag kollar TV4 HD, History HD och Discovery HD anser min TV att det är 1080i/50. (Om SVT HD säger den 720p/50).


Jo jag vet att dett uttryck ofta missbrukas. Så här är det: Siffran efter "/" skall ange bildhastigheten per sekund. Eftersom interlaca system använder delbilder så blir den faktiska bildhastigheten 25 hela bilder per sekund. Därför uttrycket 1080i/25.

Om man skriver 1080i/50 så innebär det ett system med 100 delbilder per sekund (något sådant system existerar inte!!)

Per Björkman

#134

Postad 06 augusti 2011 - 22:10

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 0

1080i/25?

När jag kollar TV4 HD, History HD och Discovery HD anser min TV att det är 1080i/50. (Om SVT HD säger den 720p/50).


Inser nu varför min TV säger 1080i/50: http://en.wikipedia.org/wiki/1080i

"The frame rate can be implied by the context, while the field rate is generally specified after the letter i, such as "1080i60". In this case 1080i60 refers to 60 fields per second or 30 frames per second. The European Broadcasting Union (EBU) prefers to use the resolution and frame rate (not field rate) separated by a slash, as in 1080i/30 and 1080i/25, likewise 480i/30 and 576i/25.[1] Resolutions of 1080i60 or 1080i50 often refers to 1080i/30 or 1080i/25 in EBU notation."

Jo jag vet att dett uttryck ofta missbrukas. Så här är det: Siffran efter "/" skall ange bildhastigheten per sekund. Eftersom interlaca system använder delbilder så blir den faktiska bildhastigheten 25 hela bilder per sekund. Därför uttrycket 1080i/25.

Om man skriver 1080i/50 så innebär det ett system med 100 delbilder per sekund (något sådant system existerar inte!!)

Per Björkman

Där var du snabb :)

#135

Postad 06 augusti 2011 - 22:14

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Med "Full HD" avsåg jag den högst upplösta HD som TV-bolagen använder dvs 1080i/25 (eller för SVT 720p/50).
Jag vet att ingen TV-utsändning fn sker i 1080p. Vissa renläriga menar att endast Blu-Ray är "Full HD" men det där kan man alltid tvista om.


Inte ens BluRay är FULL HD. BluRay är endast specad upp till 1080p/24, dvs 24 bilder per sekund.

FULL HD är ett uttryck myntat av TV-tillverkarna för att vilseleda konsumenterna om att SKÄRMEN klarar att återge 1080p/50

Per Björkman
SVT

Redigerat av Per Björkman, 06 augusti 2011 - 22:17.


#136

Postad 06 augusti 2011 - 22:23

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Inte ens BluRay är FULL HD. BluRay är endast specad upp till 1080p/24, dvs 24 bilder per sekund.

FULL HD är ett uttryck myntat av TV-tillverkarna för att vilseleda konsumenterna om att SKÄRMEN klarar att återge 1080p/50

Per Björkman
SVT

Hur ska man då göra för att uppleva "Full HD" dvs 1080p/50?
Det verkar inte finnas något sätt för oss "dödliga" att få se bilder i "Full HD" på en skärm...

#137

Postad 06 augusti 2011 - 22:40

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
Per Björkman - Här kommer en liten hyllning till SVT!

Jag har en väldigt, väldigt sentimental plats inom mig för SVT med dess innehållsrika utbud av lärdomsfulla och mysiga filmer som sänts, reportage, konserter som valts att sändas etc. Ni gör ett toppenjobb, fortsätt som ni gör, men försök öka utbudet av konserter, exempelvis Live Dolly Parton och liknande ni haft innan. Det vore trevligt att få se lite mer musikdedikerat, i svt tradition med gammaldagsmusik etc. Förmodar att rättigheter till sådana kanske är svåra att få tag i , men hursom - Ni gör ett fint jobb!

#138

Postad 07 augusti 2011 - 08:28

Unregistered27424def
  • Unregistered27424def
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

Nu såg jag inte sändningen från friidrotten, så jag kan inte uttala mig om den, men det har hänt förr att HD-bilder har blivit fullständigt förstörd av en undermålig satellitlänk hem till Sverige.

Det var inga fel på bilden i form av artefakter, den var bara inte högupplöst som utlovat. HD-loggan dök upp i rutan vid starten av första delsändningen, men när de bytte kanal dök den inte upp igen.

Notera att tävlingen var i London, en stad som vi ska få mängder med HD-sändningar från nästa är när det är OS...

#139

Postad 07 augusti 2011 - 08:39

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Det var inga fel på bilden i form av artefakter, den var bara inte högupplöst som utlovat. HD-loggan dök upp i rutan vid starten av första delsändningen, men när de bytte kanal dök den inte upp igen.

Notera att tävlingen var i London, en stad som vi ska få mängder med HD-sändningar från nästa är när det är OS...

Du talar alltså om fredagens sändningar dvs 19:30-20:00 i SVT2 och 20:00-22:00 i SVT1 ?
Loggan var alltså där medan SVT2 sände men sen försvann den när SVT1 tog över?
Hur såg det ut igår lördag då?
Enligt tablån var det sändning från Diamond League 15:00-17:50 i SVT1. Fortfarande "SD-kvalitet" på bilden, med eller utan HD-logga?
Självklart ska bilden vara perfekt nästa år under OS. Annars får Eurosport ta över - deras "Native HD"-sändningar från bl a Tour de France och Alpina världscupen är fantastiska! Där har vi ett benchmark för SVT!

#140

Postad 07 augusti 2011 - 09:14

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Per? När en kanal är HD, innebär det att sändningen dygnet runt måste sändas i HD?

Det är bara ett program jag irriterar mig på, och det är PANAMA. Maken till juddering när Gylling, som verkar vara en trevlig prick, visar sina videor får man ju leta efter. Jag antar att det inte finns tid och pengar att fixa till detta. Detta ser jag på via den vanliga antennutgången i väggen i våran bostadsrättsförening. Hackig bild verkar också vara ett digitalt fenomen som jag inte alls såg när jag var ung. Jag antar att det mesta man ser kommer från en hårddisk. Inget fel med att visa det så, men ibland hytter jag med näven åt den digitala världen.. :)

Du får ursäkta om jag var lite brysk förut och sade att jag inte litade på er för ett. Det var lite juvenilt.

Robban

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 07 augusti 2011 - 09:15.


#141

Postad 07 augusti 2011 - 09:30

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Per? När en kanal är HD, innebär det att sändningen dygnet runt måste sändas i HD?

Svarade han inte alldeles nyss några inlägg upp att det är BARA när det verkligen är HD-material som loggan med HD visas ...?


Detta ser jag på via den vanliga antennutgången i väggen i våran bostadsrättsförening. Hackig bild verkar också vara ett digitalt fenomen som jag inte alls såg när jag var ung. Jag antar att det mesta man ser kommer från en hårddisk.

Om du menar att taskig bild med judder osv skulle bero på att det är SVTs hårddisk som 'hackar', så kan du glömma det.

Kolla istället styrkan på signalen i ditt antennuttag - om den är för låg kan det ju bli problem med mottagningen.
Är det Comhem ni har i väggen så kan de komma och skruva upp styrkan.

#142

Postad 07 augusti 2011 - 09:58

Unregistered27424def
  • Unregistered27424def
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

Du talar alltså om fredagens sändningar dvs 19:30-20:00 i SVT2 och 20:00-22:00 i SVT1 ?
Loggan var alltså där medan SVT2 sände men sen försvann den när SVT1 tog över?
Hur såg det ut igår lördag då?
Enligt tablån var det sändning från Diamond League 15:00-17:50 i SVT1. Fortfarande "SD-kvalitet" på bilden, med eller utan HD-logga?
Självklart ska bilden vara perfekt nästa år under OS. Annars får Eurosport ta över - deras "Native HD"-sändningar från bl a Tour de France och Alpina världscupen är fantastiska! Där har vi ett benchmark för SVT!

Precis så, HD-markeringen visades som hastigast vid 1930, men inte när det bytte kanal 2000. Igår såg jag inte början av sändningen, men det var även då bara SD-kvalitet på det jag såg, trots att tablån på svt.se säger annat...

#143

Postad 07 augusti 2011 - 15:36

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Inte ens BluRay är FULL HD. BluRay är endast specad upp till 1080p/24, dvs 24 bilder per sekund.

FULL HD är ett uttryck myntat av TV-tillverkarna för att vilseleda konsumenterna om att SKÄRMEN klarar att återge 1080p/50

Per Björkman
SVT

Hej Per!

Jag skulle nog snarare vilja påstå att begreppet "Full HD" enbart avser upplösningen som sådan, dvs att skärmen är native 1920x1080, och att det inte finns några egentliga referenser till 50p i det här sammanhanget.

"HD Ready 1080p" brukar innebära att apparaten åtminstone kan ta emot 1080p24, 1080p50 och 1080p60. Hur det sen visas är ofta en annan sak...

När det gäller Blu-Ray finns stöd för både 1080i/29.97 och 1080i/25 (ebu-lingo).
1080p/25 ingår inte i standarden och används därför inte, men PsF funkar givetvis bra, precis som i HD-SDI.

Redigerat av Unregistered277056c3, 07 augusti 2011 - 16:22.


#144

Postad 07 augusti 2011 - 17:04

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

Svarade han inte alldeles nyss några inlägg upp att det är BARA när det verkligen är HD-material som loggan med HD visas ...?

Frågan kan tolkas annorlunda än vad du gör. Man kan nämligen även tolka den som att frågan är om utgående format från programbolaget alltid måste vara HD-upplöst om det är en HD-kanal (oavsett vad källmaterialet är i, dvs det kan handla om uppskalad SD).

#145

Postad 07 augusti 2011 - 17:15

Unregistered2000
  • Unregistered2000
  • Lärjunge

  • 328 inlägg
  • 0
Kanske har missat några inlägg i tråden

Men Det är ingen HD logga uppe någonsin på SVT HD

Lite dåligt, då de flesta andra HD kanaler alltid använder sig av logga när det är HD material de sänder

#146

Postad 07 augusti 2011 - 17:48

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Kanske har missat några inlägg i tråden

Men Det är ingen HD logga uppe någonsin på SVT HD

Lite dåligt, då de flesta andra HD kanaler alltid använder sig av logga när det är HD material de sänder

Det står en del intressant här:
http://svt.se/2.1521...2408786/q_och_a
Som synes visas HD-loggan endast "under ett par sekunder" i början av programmet. Anledningen är tydligen att de som ser på SD-tv inte ska bli förvirrade eftersom SVT hanterar enbart den högre upplösningen internt och nedkonverterar denna för att anpassa utgående signal till de tittare som inte har HD-box. Därför är det också samma logga på SD- och HD-kanalplatserna för SVT1 och SVT2.
Saker börjar klarna.

#147

Postad 07 augusti 2011 - 18:55

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Som synes visas HD-loggan endast "under ett par sekunder" i början av programmet.

Kollade på Life SVT2 HD ikväll och jag hann se:
HD
5.1-ljud

Men det varade i kanske högst 5 sekunder.

#148

Postad 07 augusti 2011 - 19:08

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
"Om du menar att taskig bild med judder osv skulle bero på att det är SVTs hårddisk som 'hackar', så kan du glömma det.

Kolla istället styrkan på signalen i ditt antennuttag - om den är för låg kan det ju bli problem med mottagningen.
Är det Comhem ni har i väggen så kan de komma och skruva upp styrkan
."

Jag är helt säker på att skruva upp styrkan inte hjälper ett dugg för att få hackandet att försvinna. Det jag menar är "judder" för att "svengla" till det hela.

Vissa kanaler verkar ju nästan göra detta till en sport. Hade jag jobbat med TV-sändning så hade jag frågat någon bildansvarig att se över varför vissa reklamfilmer hackar. Men vem vet, det kanske kommer senare i kedjan.

Jag vet med ABSOLUT säkerhet att det inte är ett fel på min teve. Detta dök upp får ett gäng år sedan. Jag antar att problemet är bilduppdatering mellan två format innan utsändning.

Är det ingen som upplever detta med sina digitalboxar? Jag har ingen själv så jag vet inte.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 07 augusti 2011 - 19:10.


#149

Postad 07 augusti 2011 - 20:11

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Per? När en kanal är HD, innebär det att sändningen dygnet runt måste sändas i HD?


I praktiken Ja!

Man kan ändra upplösning (och även kodning MPEG2 / MPEG4) i en konternuerlig Transportström, men det flesta mottagare tar ett par sekunder att ställa om sig (= svart i rutan). Vissa mottagare har visat sig ta över 5 sekunder.

Därför tror vi att det är bäst för tittarupplevelsen att tekniskt sätt sända HD (720p/50) hela tiden med mpeg4 kodning. Därför skalar vi upp SD materialet först till 720p/50, så tekniskt sätt är SVT1/2 HD en HD-kanal dygnet runt. "Äkta" HD blir det först om materialet även är producerat i HD-format. De är dessa program som vi makerar under några sekunder i början av programstarten med texten "HD" i vänstra hörnet.

Per Björkman
SVT

Redigerat av Per Björkman, 07 augusti 2011 - 20:12.


#150

Postad 08 augusti 2011 - 19:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Tack för svaret Per! Rätt schysst att ha en direktkanal till SVT genom dig.. :)

Synd att det skalas SD-material i en HD-kanal. Men jag antar att det inte finns tillräckligt med högupplöst material för att täcka in ett helt dygn?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.