Kan högtalare bli "gamla"
36 svar till detta ämne
Postad 03 augusti 2016 - 10:03
bahama
-
bahama
-
Forumräv
-
-
977 inlägg
Hamnde i en diskution om begagnade högtalare.
Jag hävdar att högtalare egentligen inte kan bli "gamla".
Andra parten hävdar motsatsen.
Kan ljudet de spelar med ändras genom årens lopp eller är det konstant?
Förutsätter naturligtvis att de inte fysiskt blivit skadade.
Cd-spelare har utveklats oerhört på 15år.
Förstärkare har också gått framåt rent tekniskt.
Dessa delar kan ju bli "trötta" i ljudet.
Men byts väl framförallt för nya egenskaper.
Sitter själv med ett par Dali 107 kompletterade med en Dali subbas och dali Blue center och suround. Driver dem med en Yamaha 1087.
Om högtalare kan bli gamla är det kanske dags att börja fundera på byta ut.
Postad 03 augusti 2016 - 10:08
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4 251 inlägg
Såklart högtalare kan bli gamla!
Elementen är väl det som blir sämst med åldern, sen utseendet såklart och sist elektroniken som nästan står helt stilla.
Postad 03 augusti 2016 - 10:51
bahama
-
bahama
-
Forumräv
-
-
977 inlägg
På vilket vis menar du att elementen blir sämre med tiden??
Elektroniken i en högtalare är sällan mer än delningsfilter. Knappast speciellt mycket som kan hända med dem heller.
Postad 03 augusti 2016 - 10:56
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Hamnde i en diskution om begagnade högtalare.
Jag hävdar att högtalare egentligen inte kan bli "gamla".
Andra parten hävdar motsatsen.
Kan ljudet de spelar med ändras genom årens lopp eller är det konstant?
Förutsätter naturligtvis att de inte fysiskt blivit skadade.
Cd-spelare har utveklats oerhört på 15år.
Förstärkare har också gått framåt rent tekniskt.
Dessa delar kan ju bli "trötta" i ljudet.
Men byts väl framförallt för nya egenskaper.
Sitter själv med ett par Dali 107 kompletterade med en Dali subbas och dali Blue center och suround. Driver dem med en Yamaha 1087.
Om högtalare kan bli gamla är det kanske dags att börja fundera på byta ut.
Sålänge inte upphängningen(spindel och kant) skadats har jag svårt att se vad som skulle bli "gammalt". Möjligen att kondensatorer i delningsfilter kan behöva bytas. Drosslar och resistorer, eller talspolar lär inte ändras. Inte heller konmaterial i någon hörbar omfattning.
Sedan är det ju så att utbudet idag av olika skäl ökat. Generellt kan man nog påstå att man kan få mer för mindre pengar idag. Det säger dock på inget vis med någon automatik att du inte fortfarande kan vara alldeles utmärkt nöjd med vad du har. Finns gott om kontruktioner som stått sig väl i flera decennier utan några större ändringar.
För att ta ett gott exempel vad gäller elektronik, så har jag själv en flrstärkare från -89. Urprungskonstruktionen är gjort -69, och sedan dess fått transisrorerna utbytta från germanium till kiselditon. Tillverkas än idag med små förändringar invändigt.
Postad 03 augusti 2016 - 10:57
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4 251 inlägg
Som jag skrev så står tiden i princip stilla för elektroniken så länge inget kortsluts eller bränns.
Men ett element har ju t.ex gummikanten som åldras och blir torr. Sen kan man såklart kanta om den men jag skulle ändå tro att man inte har samma "prestanda" som original efter 10 år oavsett.
Postad 03 augusti 2016 - 11:03
bahama
-
bahama
-
Forumräv
-
-
977 inlägg
Som jag skrev så står tiden i princip stilla för elektroniken så länge inget kortsluts eller bränns.
Men ett element har ju t.ex gummikanten som åldras och blir torr. Sen kan man såklart kanta om den men jag skulle ändå tro att man inte har samma "prestanda" som original efter 10 år oavsett.
Men om gummikanten ldras för hårt går den väl fysiskt sönder? Vet att när man var ung så hade man bekanta som limmade om kanten. Det lät efter det men knappast som det var tänkt men inget någon brydde sig om på den tiden.
Postad 03 augusti 2016 - 12:01
Hooch
-
Hooch
-
Forumräv
-
-
991 inlägg
Jag har högtalare sedan tidigt 90 tal (Mirage), just gummiupphängning (bra gjort) finns det högtalare som klarar av 40 år utan problem.
Foam däremot kan vara läge att byta tidigare än det. I övrigt tycker jag inte heller högtalare kan bli "gamla".
Postad 03 augusti 2016 - 12:44
Fisher_king
-
Fisher_king
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Just mirage är ju kända för sina oljekylda element där oljan torkar och elementet bränner ihop. (M7, m5, m3, m1. Så visst kan högtalare bli för gamla.
Postad 03 augusti 2016 - 13:18
Unregistered1893
-
Unregistered1893
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Dynaudio räknar på ca 16-20 år, pratade med dem ang deras dyrare serie. De avrådde mig faktiskt att köpa ett par som var 16 år. Kan tillägga att jag inte skulle köpa nya heller, utan det var endast prat om just dessa.
Postad 03 augusti 2016 - 13:37
Hooch
-
Hooch
-
Forumräv
-
-
991 inlägg
Fisher-King: Nyhet för mig, skicka gärna info vad jag kan läsa mer om det
Postad 03 augusti 2016 - 13:47
Fisher_king
-
Fisher_king
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
http://www.diyaudio....-project-2.html
Var väl någon här som brände sina m3:or. Eller var det m1. Problemet är att mirage hade inhouse element och är omöjliga att få tag på idag.
Har själv försökt hitta ett par m3 eller m5 men inte lyckats till vettigt pris
Postad 03 augusti 2016 - 14:09
Ochåäö
-
Ochåäö
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Vissa högtalare blir gammla mycket känt för de som gillar sonab oa-serien.
Sedan finns högtalare som håller MYCKET länge. Finns ju en del morfar farfar som spela på sin gammla stereos utan problem.
Postad 03 augusti 2016 - 14:22
Hooch
-
Hooch
-
Forumräv
-
-
991 inlägg
Faktiskt första gången jag läst det skulle vara specifikt för Mirage, men visst det första jag kollade var mina diskanten. Lyckligtvis inga problem på mina M5si. Håller tummarna för att mina kommande M3si låter som de ska också.
Jodå, det var ett par M1si vår forum medlem pajade, men det handlade om ett överslag i hans el därhemma (lite förenklat) så det hade nog haft sönder vilka frontar som helst.
Lycka till i jakten på högtalare dyker upp på Blocket då och då. Hämtade mina M5si i Karlskrona för ett bra pris
Postad 03 augusti 2016 - 14:54
Unregistered1893
-
Unregistered1893
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Dynaudio räknar på ca 16-20 år, pratade med dem ang deras dyrare serie. De avrådde mig faktiskt att köpa ett par som var 16 år. Kan tillägga att jag inte skulle köpa nya heller, utan det var endast prat om just dessa.
Postad 03 augusti 2016 - 15:35
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Då kan man alltså sluta drömma om ett par Contour 1,3SE då....
Postad 03 augusti 2016 - 16:55
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 224 inlägg
Dynaudio räknar på ca 16-20 år, pratade med dem ang deras dyrare serie.
Om det stämmer har de väldigt dålig kvalitet. 16 år, det är alltså högtalare som är tillverkade år 2000.
Mer troligt är att de helt enkelt vill sälja nya högtalare.
Det är en bra idé att mäta kondensatorerna i delningsfiltret i högtalare som är 20-25 år gamla, eftersom de flesta tillverkare använde elektrolyter på den tiden, och de åldras och tappar i kapacitans.
edit: När det gäller förstärkare, så har det egentligen inte hänt något rent ljudmässigt med 2-kanalare de senaste 20 åren. Tittar du under skalet så ser du att det sitter likadana effekttransistorer, kondensatorer osv nu som det gjorde då. Skillnaden är att man får betala mer idag för motsvarande modell.
CD-spelare slits ju, framförallt lasern, så det är ingen bra idé att köpa en gammal spelare.
Redigerat av Ageve, 03 augusti 2016 - 16:57.
Postad 03 augusti 2016 - 19:46
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3 117 inlägg
Lim som kan spricka upp, skum/gummi kanter som ger med sig, ett större problem är när kanterna förlorar sin styvhet vilket dom kommer att göra med tiden, magneter som tappar styrka (Extra känsligt med neodymium magneter)
Beroende på klimat och material så kan konerna ta stryk med åren.
Det är vad jag kan komma på när det gäller element.
Postad 03 augusti 2016 - 20:01
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Inget håller för evigt. Speciellt de som försöker bygga evighetsmaskiner borde veta.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 03 augusti 2016 - 20:01.
Postad 03 augusti 2016 - 20:30
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 143 inlägg
Absolut kan de bli gamla och absolut påverkas olika modeller olika hårt av ålder.
Den enskilt viktigaste faktorn är nog ändå hur man sköter om sina högtalare.
Det finns tveklöst riktiga kap på begagnatmarknaden om man kan tänka sig en äldre högtalare (designen är ju inte modern men kan ju funka ändå).
Postad 03 augusti 2016 - 20:36
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 531 inlägg
Eftersom att jag är rätt säker på att det är undertecknad och en del av mina grejer som nämns ovan ska jag försöka reda ut ett par saker. 
Det som hände med mina Mirage M-1si var att båda baselementen i båda högtalarna gick sönder. Orsaken till detta var att nätdelen i försteget gick sönder och skickade ut en elakartad signal, jag var inte inne när det hände så jag hörde det inte. Nätdelen gick sönder försteget (Meridian G68ADV) gick sönder för att den har en bristfällig konstruktion. Den som är intresserad av att läsa mer om detta kan göra det på Component i den här tråden.
När jag sökte efter baselement till dessa högtalare så hittade jag en del information om det här med diskanter som brunnit, på grund av att oljan som kyler dem läckt ut. Det verkar som att ett antal personer råkat ut för detta, men jag vet inte om det är ett väldigt utbrett problem. Problem är det dock att få tag i reservdelar....
Jag köpte mina M-1si begagnade 2001, de var från början på 90-talet. Jag upplevde aldrig något problem med diskanterna på dem, på de tretton år jag använde dem. När jag grejade med basarna råkade jag dock stöta mot skumkanten på ett av mellanregistren som dock sprack. De var torra och sköra på alla fyra elementen, men det är ju ett mindre problem att kanta om. För övrigt lät högtalarna mycket bra ända tills de gick sönder, trots att de då var över 20 år gamla.
Före dessa hade jag ett par M-5 som jag köpte begagnade 1995, borde ha varit från runt -90. Ett par år efter jag köpt dem var det ett konstigt ljud från de bakre basarna på båda. Det visade sig att kantupphängningen delvis släppt från konen och gav ett vibrerande ljud. Det här var dock ett känt problem och med hjälp av Gustafssons Musikhandel i Karlstad (där jag köpt högtalarna) fick jag fyra nya element helt gratis från Mirage. Det fanns inga garantier som gällde då, ren goodwill! 
De nya element jag fick var den typ som sitter i si-modellen, som har en bättre infästning av upphängningen mot konen. Senare lyckades jag spela sönder två av dessa basar (knäckta talspolar) så de fick bytas igen. När jag köpte M-1si 2001 köpte en kompis dessa högtalare och de har sedan dess fungerat felfritt hos honom, inga brända diskanter där.
En anna kompis köpte ett par begagnade M-5si i slutet av 90-talet och har kvar dem än. Han lyckades en gång spela sönder såväl alla fyra basarna som delningsfiltren, vaknade morgonen efter och kände en stickande lukt.... Efter reparation har de dock funkat utan problem i många år, inga brända diskanter där heller.
Så, problemet med diskanter som går sönder på grund av att olja läckt ut är känt efter att ha läst om det på nätet, men jag vet inte hur utbrett det är. De tre par högtalare som jag har haft koll på under rätt många år har inte drabbats av detta. M-serien är trots allt fantastiska högtalare som ger väldigt mycket välljud för pengarna, men det är klart att det alltid finns risker med att köpa så gamla grejer.
Postad 03 augusti 2016 - 21:05
Unregistered71a682bb
-
Unregistered71a682bb
-
Användare
-
-
249 inlägg
Ja, högtalare kan åldras och gör det oftast med värdighet.
Som nämnts kan en del komponenter i delningsfilterna torka, men de går ju att byta. Oavsett ålder tycker jag att det är klokt att smörja gummikanterna med glycerol. Det finns på apoteken och är stalltipset bland veteranbilsägare för att hålla gummidetaljer på bilar fräscha. Det har jag gjort vart eller åtminstone vartannat år och har än så länge klarat mig från torrsprickor. Säkert var sådant vanligare förr när fler rökte i hemmen.
Laddie15, dröm du vidare om dina Dynaudio. Jag byggde ett par med Dynaudioelement 1993. Jag sålde dem till en kompis för några år sedan. Han har kvar dem och de låter fortfarande skrämmande bra jämfört med nya högtalare.
Postad 03 augusti 2016 - 22:27
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Ja, högtalare kan åldras och gör det oftast med värdighet.
Som nämnts kan en del komponenter i delningsfilterna torka, men de går ju att byta. Oavsett ålder tycker jag att det är klokt att smörja gummikanterna med glycerol. Det finns på apoteken och är stalltipset bland veteranbilsägare för att hålla gummidetaljer på bilar fräscha. Det har jag gjort vart eller åtminstone vartannat år och har än så länge klarat mig från torrsprickor. Säkert var sådant vanligare förr när fler rökte i hemmen.
Laddie15, dröm du vidare om dina Dynaudio. Jag byggde ett par med Dynaudioelement 1993. Jag sålde dem till en kompis för några år sedan. Han har kvar dem och de låter fortfarande skrämmande bra jämfört med nya högtalare.
Fortfarande världens vackraste högtalare. Har dock inte hört dem på många år. Kanske ett sånt där "minne bättre glömt"?
Postad 03 augusti 2016 - 22:49
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1 984 inlägg
Jag försöker förklara för min fru att högtalarna är utslitna efter 3-5 år och måste då bytas mot nya. Hon verkar dock inte förstå det riktigt...
Postad 03 augusti 2016 - 23:00
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
edit: När det gäller förstärkare, så har det egentligen inte hänt något rent ljudmässigt med 2-kanalare de senaste 20 åren. Tittar du under skalet så ser du att det sitter likadana effekttransistorer, kondensatorer osv nu som det gjorde då. Skillnaden är att man får betala mer idag för motsvarande modell.
Say what? Klass D? Inte så mycket ljudmässig skillnad på dem men i övrigt vill jag påstå att det skett lite av en revolution senaste 10 åren.
Postad 04 augusti 2016 - 05:42
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Jag försöker förklara för min fru att högtalarna är utslitna efter 3-5 år och måste då bytas mot nya. Hon verkar dock inte förstå det riktigt...

Postad 04 augusti 2016 - 12:12
Hooch
-
Hooch
-
Forumräv
-
-
991 inlägg
Ha, ha...min fru har gett upp mina inköp av prylar å andra sidan räknar jag inte hennes Odd Molly koftor, handväskor, sjalar, skor och annat "essentiellt" för henne. Skönt med olika hobbies!
Postad 04 augusti 2016 - 14:58
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 224 inlägg
Say what? Klass D? Inte så mycket ljudmässig skillnad på dem men i övrigt vill jag påstå att det skett lite av en revolution senaste 10 åren.
Jag menade det jag skrev, dvs:
...så har det egentligen inte hänt något rent ljudmässigt med 2-kanalare de senaste 20 åren
Klass D är möjligtvis en revolution om man bara ser till effektiviteten, men mätmässigt finns det fortfarande ingen som matchar den låga distorsionen i en hyfsat bra AB-förstärkare.
Postad 04 augusti 2016 - 16:32
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
Det var ditt tillägg till det som gjorde det lite oklart då:
Tittar du under skalet så ser du att det sitter likadana effekttransistorer, kondensatorer osv nu som det gjorde då.
Tolkade det som om du inte kom ihåg att det numera finns en helt ny typ av förstärkardesign.
Postad 11 augusti 2016 - 12:05
Ochåäö
-
Ochåäö
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Vill lägga till att om högtalaren går sönder av ålderdom så går de att lagga. Så är det en model som är bra så kan det vara värt det.
Jag skulle kunna köpa gamla högtalare utan problem.
Har själv ett par od-11.
Postad 12 augusti 2016 - 13:50
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Jag menade det jag skrev, dvs:
...så har det egentligen inte hänt något rent ljudmässigt med 2-kanalare de senaste 20 åren
Klass D är möjligtvis en revolution om man bara ser till effektiviteten, men mätmässigt finns det fortfarande ingen som matchar den låga distorsionen i en hyfsat bra AB-förstärkare.
Jag tror revolutionen snarare är tillverkningmetoden. Det går troligtvis smycket snabbare nu än förr. Monteras högtalarna av robotar -så mycket bättre. Då kan tillverkaren jobba på nya modeller hela tiden.
Postad 16 augusti 2016 - 09:35
Unregistered1d08dcea
-
Unregistered1d08dcea
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hur är det , finns det någon smörja man kan lägga på kantringarna för att fördröja uttorkning osv ?
Postad 16 augusti 2016 - 09:41
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3 117 inlägg
Vill lägga till att om högtalaren går sönder av ålderdom så går de att lagga. Så är det en model som är bra så kan det vara värt det.
Jag skulle kunna köpa gamla högtalare utan problem.
Har själv ett par od-11.
Beror på element, tar du som mellan reg i gamla Kappa serien så ær det gummit eller vad det nu ær hårt och vitt istællet før mjukt o transparent.
Finns det inga element på lager då står man dær.
Elektrostater och Magnestater har också en begrænsad livslængd men dær finns paneler att hitta æn.
Hur är det , finns det någon smörja man kan lägga på kantringarna för att fördröja uttorkning osv ?
Glycerin kan hjælpa på ældre høgtalare men på nyare hade jag inte gjort något.
Den dagen kanterna behøver bytas så ær det ett ganska simpelt jobb.
Postad 16 augusti 2016 - 09:45
Unregistered1d08dcea
-
Unregistered1d08dcea
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Beror på element, tar du som mellan reg i gamla Kappa serien så ær det gummit eller vad det nu ær hårt och vitt istællet før mjukt o transparent.
Finns det inga element på lager då står man dær.
Elektrostater och Magnestater har också en begrænsad livslængd men dær finns paneler att hitta æn.
Glycerin kan hjælpa på ældre høgtalare men på nyare hade jag inte gjort något.
Den dagen kanterna behøver bytas så ær det ett ganska simpelt jobb.
Ok ska kolla på glycerin , Mina burkar börjar bli lite till åren.
Redigerat av Unregistered1d08dcea, 16 augusti 2016 - 09:47.
Postad 17 augusti 2016 - 04:54
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 044 inlägg
Ok ska kolla på glycerin , Mina burkar börjar bli lite till åren.
Finns på apoteket.
Postad 18 januari 2025 - 00:19
joga
-
joga
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag spelar än idag med mina Dynaudio Countour S3.4 som snart är 20 år år gamla och dom låter väldigt bra, grymt bra mer tycker jag...tror mer på gymnastik..... (eller pris kontra kvalitet) använd era saker varje dag. Låt dem jobba...hårt med , kan säkert ha fel men det är vad jag tror...ingen fakta eller uträkning...bara lyssnande under väldigt många år..och ännu mer lyssnande.
Dom finns kvar men mer där bak idag..inte för att dom är dåliga..mer mot att jag bytt ljud framåt.
Alla olika möjliga kanaler i ljud...bra låter dom hur som. Även de andra som center S C och Audience 42
är lika gamla.
Borde jag byta ut dem när allt låter så jäkla bra ?
I min början av min Hifi/Hemmabio era så körde jag med par Infinity Kappa 90 och rotel..runt förra årtusendet..1999 och bakåt..där fick jag köpa ett nytt element men jag tror mer på att Rotel/Infinity inte passade ihop så det sket det sig därav.
Inte av ålder..
Därav tror jag att man ska använda sin Hifi/Hemmabio varje dag eller så mycket man kan..den mår bra av det.
Eller kan ett märke som säljer en högtalare för låt oss säga flera miljoner vilja höra att deras billigare modeller pajar efter ett par år..vette fan...man trycker nog kvalitet nedåt tror jag.
Redigerat av joga, 18 januari 2025 - 01:31.
Postad 18 januari 2025 - 07:26
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 044 inlägg
Update på mina gamla Mirage M1,
fick ta över ett par Mirage M1 från en kamrat som flyttade till lägenhet. Ena mellanregistret hade dock torkat. Kantade om och de spelar fortfarande lika fint som förr. Det enda kruxet är att de idag endast agerar högtalarstativ i studion/replokalen. De borde få äran att presentera sig i en seriös anläggning.
Postad 18 januari 2025 - 21:15
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 224 inlägg
Får väl uppdatera mitt inlägg längre upp nu 9 år senare.
Klass D är numera bättre än många AB-steg även sett till distorsion i diskanten, tack vare Purifi.
Om man sen kan höra skillnaden är en annan sak.
Och angående att högtalare åldras så ja, klart de gör det, men bra konstruerade grejer håller minst 20-30 år utan problem.
Det största problemet från 90-talet och framåt är när diskanterna har ferrofluid (en olja blandad med magnetiskt pulver). Det kan torka/stelna med tiden, och det orsakar lägre känslighet (tystare diskant helt enkelt), eller i värsta fall inget ljud alls (talspolen fastnar i "smeten").
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
AVM90
DPC
2025-02-08 08:22:25
-
Anthem AVM70 och AVM90
DPC
2025-02-08 08:17:57
-
70 blir 90
DPC
2025-02-08 08:13:27
-
Tyg på subwoofer
DPC
2025-01-26 16:07:11
-
Vy bakåt i salongen, nu med Camiratyg i taket
DPC
2025-01-26 16:04:53
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|