Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audio return channel problem

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 oktober 2012 - 17:42

marcus nilsson
  • marcus nilsson
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Jag har problem med ARC mellan min Pioneer VSX-921 och Samsung UE55ES7005. Har på bägge enheter ställt in så att HDMI CEC är aktiverat (vilket verkar vara krav för att aktivera ARC) men när jag gör en sökning i tvn efter anslutna enheter hittar den ingenting.

En märklig sak är dock att när jag har min raspberry pi med Raspbmc inkopplad till förstärkaren och gör en sökning så hittas denna i tv. Går jag sedan in och väljer att aktivera "mottagare" på tv och sedan slår över till tv så får jag ut ljudet i förstärkaren. När jag sedan stänger av tvn och förstärkaren för att återigen starta dessa är ljudet borta och jag måste igen gå in och aktivera "mottagare" för att få ljud.

Så här ska det väl ändå inte fungera? Jag skall väl kunna få ut tv-ljudet i hembion utan att behöva ha andra enheter (R-Pi) inkopplade och utan att behöva gå in i menyer och ändra varje gång jag startar om anläggningen?

Är oerhört tacksam för svar och hjälp att lösa detta problem!

#2

Postad 19 oktober 2012 - 17:48

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
På min samsung d7005 så har jag ARC på HDMI 2 porten, så kolla vilken som är ARC på din, brukar stå ARC brevid HDMI porten.

HDMI CEC har inget med ARC att göra.

Redigerat av Unregistered4bb67943, 19 oktober 2012 - 17:51.


#3

Postad 19 oktober 2012 - 18:44

marcus nilsson
  • marcus nilsson
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

På min samsung d7005 så har jag ARC på HDMI 2 porten, så kolla vilken som är ARC på din, brukar stå ARC brevid HDMI porten.

HDMI CEC har inget med ARC att göra.


Den är kopplad till HDMI 2. Det fungerar ju när Raspberry pin är inkopplad så kopplingsmässigt är det ju rätt. Såvitt jag förstår när jag läser manualen för både tvn och förstärkaren krävs det att både anynet+ och kuro link är aktiverat för att ARC skall fungera.

#4

Postad 19 oktober 2012 - 18:54

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Den är kopplad till HDMI 2. Det fungerar ju när Raspberry pin är inkopplad så kopplingsmässigt är det ju rätt. Såvitt jag förstår när jag läser manualen för både tvn och förstärkaren krävs det att både anynet+ och kuro link är aktiverat för att ARC skall fungera.


Du använder ingen annan hdmi ingång på tv:n bara 2:an?

#5

Postad 19 oktober 2012 - 19:13

marcus nilsson
  • marcus nilsson
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Du använder ingen annan hdmi ingång på tv:n bara 2:an?


Yes det stämmer! Har xbox, bluray och raspberryn kopplade till stärkaren och sen därifrån till HDMI 2 på tvn.

#6

Postad 19 oktober 2012 - 19:40

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0

Yes det stämmer! Har xbox, bluray och raspberryn kopplade till stärkaren och sen därifrån till HDMI 2 på tvn.

Kolla så ARC är aktiverat i förstärkaren också, på vissa som ex min HK fick jag gå in i settings och välja HDMI ARC på on då den var på off default. :)

#7

Postad 19 oktober 2012 - 19:57

marcus nilsson
  • marcus nilsson
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Kolla så ARC är aktiverat i förstärkaren också, på vissa som ex min HK fick jag gå in i settings och välja HDMI ARC på on då den var på off default. :)


Det är också gjort! Det är aktiverat både i förstärkaren och i tv. Precis som jag nämnt tidigare kräver dessa inställningar att både anynet+ och pioneers motsvarighet är aktiverat. Det som är riktigt konstigt är ju att det funkar så länge raspberryn är påslagen men inte annars, undantaget att jag vid varje omstart måste gå in i tv-menyn och välja att aktivera "mottagare" (arc).

#8

Postad 19 oktober 2012 - 20:03

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Prova och koppla in enheterna i förstärkaren eftersom, kan ju vara så att någon av dessa slår ut arc:en?

#9

Postad 19 oktober 2012 - 21:29

marcus nilsson
  • marcus nilsson
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Prova och koppla in enheterna i förstärkaren eftersom, kan ju vara så att någon av dessa slår ut arc:en?


Försökte undvika detta in i det sista då det inte är kul att komma åt alla kablar men men. Tog hur som helst och kopplade ur allt. Då fungerade det, undantaget att jag varje gång jag startar om måste välja i anynet+ menyn att använda "mottagare" (arc)!

Kopplade sedan in xbox och bluray och såg att det fungerade. När jag sedan kopplar in raspberryn utan ström fungerar det inte (alternativet "mottagare" finns inte längre i menyn). Testade då att koppla bara HDMI kabeln för att se om det var denna det var fel på men icke. Nästa steg var att testa att dra ut nätverkskabel och usb hub (separat strömförsörjning) med hopp om att det kunde vara någon krypström som lyckades ta sig igenom raspberryn men icke, fortfarande samma resultat. Det blir även samma problem när jag kopplar den direkt till tvn så jag antar att det är någonting skumt med den. Är det däremot stöm matat till den fungerar det precis som innan... Man börjar ju snart tro att det spökar.

Har någon nått mer tips på vad jag kan testa eller tror sig veta/förstå vad som är fel? Varför måste jag vid varje omstart av tvn på nytt välja att aktivera arc och vad är det som kan tänkas vara fel på min Raspberry Pi?

#10

Postad 19 juni 2013 - 08:00

Molok
  • Molok
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Jag har problem med ARC mellan min Pioneer VSX-921 och Samsung UE55ES7005. Har på bägge enheter ställt in så att HDMI CEC är aktiverat (vilket verkar vara krav för att aktivera ARC) men när jag gör en sökning i tvn efter anslutna enheter hittar den ingenting.

En märklig sak är dock att när jag har min raspberry pi med Raspbmc inkopplad till förstärkaren och gör en sökning så hittas denna i tv. Går jag sedan in och väljer att aktivera "mottagare" på tv och sedan slår över till tv så får jag ut ljudet i förstärkaren. När jag sedan stänger av tvn och förstärkaren för att återigen starta dessa är ljudet borta och jag måste igen gå in och aktivera "mottagare" för att få ljud.

Så här ska det väl ändå inte fungera? Jag skall väl kunna få ut tv-ljudet i hembion utan att behöva ha andra enheter (R-Pi) inkopplade och utan att behöva gå in i menyer och ändra varje gång jag startar om anläggningen?

Är oerhört tacksam för svar och hjälp att lösa detta problem!


Ursäkta att jag hoppar in lite sent i denna tråd. Men jag har ett snarlikt problem. Tror jag. Nämligen att ljud och bild inte riktigt är i synk via arc.
Jag har en ny Samsung 55-tum (6655), en Onkyo 616 och en Oppo 103 Blu ray-spelare. Inga problem med att styra ljudet via arc. Men när jag spelar bd-material hamnar bild och ljud i osynk. Har försökt att korrigera detta genom inställningarna på såväl tv:n som receivern, men det har inte hjälpt. Har inte detta problem med tv-utsändningen. Jag har en 1.4 HDMI mellan tv:ns arc-utgång och recievern och en 1.4 HDMI mellan recievern och Blu ray-spelaren.

Någon som har stött på detta problem och vet hur man ska fixa till det?

Ska jag kanske testa med att byta från arc-utgången till en vanlig hdmi-dito och kompelettera med en optisk kabel för ljudet mellan tv:n och recievern?

#11

Postad 19 juni 2013 - 12:03

Hooligan
  • Hooligan
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0

Ursäkta att jag hoppar in lite sent i denna tråd. Men jag har ett snarlikt problem. Tror jag. Nämligen att ljud och bild inte riktigt är i synk via arc.
Jag har en ny Samsung 55-tum (6655), en Onkyo 616 och en Oppo 103 Blu ray-spelare. Inga problem med att styra ljudet via arc. Men när jag spelar bd-material hamnar bild och ljud i osynk. Har försökt att korrigera detta genom inställningarna på såväl tv:n som receivern, men det har inte hjälpt. Har inte detta problem med tv-utsändningen. Jag har en 1.4 HDMI mellan tv:ns arc-utgång och recievern och en 1.4 HDMI mellan recievern och Blu ray-spelaren.

Någon som har stött på detta problem och vet hur man ska fixa till det?

Ska jag kanske testa med att byta från arc-utgången till en vanlig hdmi-dito och kompelettera med en optisk kabel för ljudet mellan tv:n och recievern?


När du ser film via Oppon så har väl inte ARC nån inverkan på ljudet? Då skickas ju ljud å bild från Oppon till förstärkaren och sen till tv resp högtalare. Det är väl bara när du kör tvns ljud ARC har betydelse eftersom tanken med det är ju att man vill ha tvns ljud till förstärkaren utan att behöva en separat kabel för ljudet. Så i ditt fall borde det vara ljudet från Oppon som spökar.. Eller är jag helt ute å cyklar nu?

Redigerat av Hooligan, 19 juni 2013 - 12:05.


#12

Postad 19 juni 2013 - 13:49

Molok
  • Molok
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

När du ser film via Oppon så har väl inte ARC nån inverkan på ljudet? Då skickas ju ljud å bild från Oppon till förstärkaren och sen till tv resp högtalare. Det är väl bara när du kör tvns ljud ARC har betydelse eftersom tanken med det är ju att man vill ha tvns ljud till förstärkaren utan att behöva en separat kabel för ljudet. Så i ditt fall borde det vara ljudet från Oppon som spökar.. Eller är jag helt ute å cyklar nu?


Du har helt rätt. Det slår mig först nu. Tack! Detta är tydligen inte ett arc-relaterat problem. Det har med största sannolikhet att göra med kommunikationen mellan Oppon och förstärkaren. Jag får ta och "grotta" ner mig i Oppons inställningar. Dock, hade jag inte detta problem med min förra tv (en plasma), som saknade arc-funktion.
Någon Oppo-användare som känner igen sig?

#13

Postad 19 juni 2013 - 14:28

Hooligan
  • Hooligan
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0

Du har helt rätt. Det slår mig först nu. Tack! Detta är tydligen inte ett arc-relaterat problem. Det har med största sannolikhet att göra med kommunikationen mellan Oppon och förstärkaren. Jag får ta och "grotta" ner mig i Oppons inställningar. Dock, hade jag inte detta problem med min förra tv (en plasma), som saknade arc-funktion.
Någon Oppo-användare som känner igen sig?

Skulle även kunna vara tvn som är boven eftersom det funkade på den förra. Har du kalibrerat tvn med nån skiva? Stängt av alla så kallade "förbättringsinställningar" i tvn?

Redigerat av Hooligan, 19 juni 2013 - 14:37.


#14

Postad 19 juni 2013 - 20:12

Molok
  • Molok
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Skulle även kunna vara tvn som är boven eftersom det funkade på den förra. Har du kalibrerat tvn med nån skiva? Stängt av alla så kallade "förbättringsinställningar" i tvn?


Jag har en kalibreringsskiva som jag kanske ska ta och köra, Calibrator. Osäker på vad du menar med förbättringsinställningar. Har bara justerat bilden något, kontrast och skärpa m.m. Kan väl knappast ha någon betydelse?
Jag kanske också testa den andra hdmi-ingången på Oppon. Den har två såna. Slutligen kan jag också prova med göra en fabriksåterställning på Oppon. Får väl roa mig med detta under midsommarhelgen.
Återkommer.

#15

Postad 20 juni 2013 - 07:44

Hooligan
  • Hooligan
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0

Jag har en kalibreringsskiva som jag kanske ska ta och köra, Calibrator. Osäker på vad du menar med förbättringsinställningar. Har bara justerat bilden något, kontrast och skärpa m.m. Kan väl knappast ha någon betydelse?
Jag kanske också testa den andra hdmi-ingången på Oppon. Den har två såna. Slutligen kan jag också prova med göra en fabriksåterställning på Oppon. Får väl roa mig med detta under midsommarhelgen.
Återkommer.

Jo, prova köra den. På min Samsung (vilket iofs är en plasma) så valde jag sceneläget film. Där brukar oftast de så kallade förbättringsinställningarna vara på av eller låg. Nu vet jag inte vad alla de heter på din tv, men hittade en engelsk review på ES8000, vilket borde ha ganska snarlika inställningsmöjligheter som din. Kolla här http://www.flatpanel...l&id=1336393657
Prova dig fram å se vart du landar nånstans.. Lycka till! :)

#16

Postad 20 juni 2013 - 07:44

Molok
  • Molok
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Jag har en kalibreringsskiva som jag kanske ska ta och köra, Calibrator. Osäker på vad du menar med förbättringsinställningar. Har bara justerat bilden något, kontrast och skärpa m.m. Kan väl knappast ha någon betydelse?
Jag kanske också testa den andra hdmi-ingången på Oppon. Den har två såna. Slutligen kan jag också prova med göra en fabriksåterställning på Oppon. Får väl roa mig med detta under midsommarhelgen.
Återkommer.


Kom på en annan åtgärd jag kan testa. Nämligen prova med en annan hdmi-kabel mellan Oppon och recievern. I samband med den nya tv:n bytte jag ut mina hdmi-kablar 1.3 till 1.4. Innan dess var det inga problem med synkningen. Kan vara boven i dramat. Det ska väl funka med 1.3 för att kunna hantera 3D?

#17

Postad 20 juni 2013 - 07:51

Molok
  • Molok
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Jo, prova köra den. På min Samsung (vilket iofs är en plasma) så valde jag sceneläget film. Där brukar oftast de så kallade förbättringsinställningarna vara på av eller låg. Nu vet jag inte vad alla de heter på din tv, men hittade en engelsk review på ES8000, vilket borde ha ganska snarlika inställningsmöjligheter som din. Kolla här http://www.flatpanel...l&id=1336393657
Prova dig fram å se vart du landar nånstans.. Lycka till! :)


Jag kör filmläget. Min Samsung (6655) har inte de där avancerade inställningsmöjligheterna som ES8000.

#18

Postad 20 juni 2013 - 14:51

Hooligan
  • Hooligan
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0

Jag kör filmläget. Min Samsung (6655) har inte de där avancerade inställningsmöjligheterna som ES8000.

Så klart.. Jag sökte på trådskaparens TV!:/

#19

Postad 20 juni 2013 - 21:16

Molok
  • Molok
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Kom på en annan åtgärd jag kan testa. Nämligen prova med en annan hdmi-kabel mellan Oppon och recievern. I samband med den nya tv:n bytte jag ut mina hdmi-kablar 1.3 till 1.4. Innan dess var det inga problem med synkningen. Kan vara boven i dramat. Det ska väl funka med 1.3 för att kunna hantera 3D?


Har nu bytt tillbaka till min tidigare hdmi-kabel, modell 1.3, och nu är bild och ljud i synk igen. Märkligt. Det går tydligen bra att blanda.

#20

Postad 21 juni 2013 - 09:00

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Har nu bytt tillbaka till min tidigare hdmi-kabel, modell 1.3, och nu är bild och ljud i synk igen. Märkligt. Det går tydligen bra att blanda.

HDMI-kablar har inte versionsnummer. Så det existerar inget "blanda". Den andra kabeln låter defekt på något märkligt vis.

#21

Postad 21 juni 2013 - 10:02

Molok
  • Molok
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 1

HDMI-kablar har inte versionsnummer. Så det existerar inget "blanda". Den andra kabeln låter defekt på något märkligt vis.


Ja, så var det säkert. Men nu är problemet löst. För den här gången.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.