Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-HW55ES

300 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 19 december 2013 - 19:28

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Jag matar projektorn med 24hz från en oppo 93 och 1080i från en Humax HD box. Reality Creation är avstängt liksom Motionflow och jag har aldrig använt Frame Creation på AE3000. Jag var även in idag och kikade på JVC X500 (presample) och kunde jämföra med Sony 55 och jag ser samma problem på JVC så jag vet inte om det är ett LCOS/SXRD fenomen jag ser. Jag ser lite av fenomenet på AE3000 men det syns så mycket tydligare på Sonyn och JVC. Bilden blir så mycket mer filmlik på AE3000 men har inte samma svärta och så är den inte tyst.

#52

Postad 19 december 2013 - 19:40

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Att den upplevs för skarp kan ju bero på Panasonics smooth screen som jag tyckte gjorde att den upplevdes lite oskarp..
Det brukar ju ta ca 100h innan panelen lugnat ner sig lite också..

Har du provat motion flow på sonyn då den är rätt fri från artefakter.

#53

Postad 19 december 2013 - 21:42

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Undrar om det är samma fenomen som jag ser på min hw50, stör mig på människor som rör sig, känns nästan som dom laggar lite grann. Jag hade en jvc x30 och bytte den för att jag tyckte bilden liksom fladdrade ibland. Körde en gammal tw700 i ca ett år efter detta och vill inte minnas att jag tyckte något med bildflytet var speciellt dåligt.
Jag har funderat på det här en stund nu men alla verkar ha varit så nöjda så har mest tänkt att jag kanske inbillat mig. Jag tycker att motionflow (low) fungerar till viss grad på tv program men till film är jag helt allergisk mot detta då hela bilden ser ut som en "dokusåpa".

Jag vet inte heller om det är 24 frame problem heller(inte så bra koll vad det är) men vissa filmer klarar jag inte av att se, hobbith "fladdrar" helt galet mkt, såg lite i början the dark knight och tänkte på samma fladder där.

Svårt att beskriva problemet tycker jag och har inte heller möjligheten att switcha mellan 2 projjar som du har så vet faktiskt inte om jag inbillar mig eller om "det var bättre förr". Såg tex nhl match på viasat hd för ett tag sedan och då såg man plexiglaset fladdra helt galet när kameran svepte från ena zonen till den andra.

Kör med cambridge 751 en hd digitalbox till tv.

Vet inte riktigt vart jag ville komma med mitt inlägg men det var gött att lufta sig lite. Skall se om jag kan leta fram min gamla tw700 efter jul och försöka jämföra någon scen. Tråkiga är ju dock om jag skulle tycka att flytet är bättre då det inte finns så mkt bättre(runt den här prisklassen).

#54

Postad 20 december 2013 - 00:23

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
När det gäller 50 och 60hz material testa att slå mellan filmmode auto 1 2 eller off..

#55

Postad 20 december 2013 - 12:34

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0

Jag var även in idag och kikade på JVC X500 (presample) och kunde jämföra med Sony 55 och jag ser samma problem på JVC så jag vet inte om det är ett LCOS/SXRD fenomen jag ser. Jag ser lite av fenomenet på AE3000 men det syns så mycket tydligare på Sonyn och JVC. Bilden blir så mycket mer filmlik på AE3000 men har inte samma svärta och så är den inte tyst.


Har du provat att kolla på några DLP projektorer, i så fall hur upplever du rörelse på dessa?

#56

Postad 20 december 2013 - 15:10

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Det här med taskigt bildflyt på LCOS projektorer som vissa uppenbarligen stör sig på är inget jag personligen märker av, vare sig det gäller Sony eller JVC. Gick själv från en AE2000 till HW50 och kan inte se någon skillnad.


Recension på hw55:an http://www.projector...ater-projector/

I recensionen du länkade till står det att man i Auto Limited läget kan reglera hur mycket irisen skall öppna beroende på hur man ställer det manuella reglaget. Är det något du har hunnit testa?


Now it gets interesting, because there is one other
mode. That one is called Auto Limited. This mode
limits the maximum the iris is open, to what you set
in the Manual area. From there, the iris is dynamic.
In other words it works just like normal, except
you’ve managed to lower your overall brightness.

http://www.projector...ial-features-2/

Frågan är om inte Art Feierman blandar ihop det med VW500 som har den funktionen som jag fattat det.

Taget ur VW500 manualen:
Bifogad fil  Namnlöst.jpg   110,57K   4 Antal nerladdningar
https://docs.sony.co.../VPLVW500ES.pdf

#57

Postad 20 december 2013 - 19:02

Firre77
  • Firre77
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Detta är väldigt intressant. När jag köpte min Hw50 (för bara någon månad sen) försökte jag beskriva precis detta fenomen i Hw50 tråden. Jag upplevde rörelsehanteringen precis som ni beskriver.
Folk tryckte jag var för känslig o petig :D Men med en projj för 20-30k borde man inte ha den upplevelsen.
Att nu läsa att det är fler som upplever precis detta med både Hw50 och Hw55 är som sagt intressant.

Tro mig jag har provat allt som kan tänkas för att testa detta fenomen. Jag har matat projjen med allt tänkbart. Provat mig fram med alla olika format och inställningar.
Vad jag dock aldrig ändrat är min hårdvara. Mitt system har fungerat kalas innan och så borde även med denna projj.
Gamla projjarna är sålda så dessa gick tyvärr inte jämföra med, dock har jag släpat fram min tv åtskilliga gånger för att få någon slags jämförelse av källmaterialet. Jag har varit väldigt, då menar jag väldigt nära på att returnera projjen. Plasten sitter fortfarande kvar, så nära :P

Jag tycker att alla bildförbättrings hjälpmedel skall och borde förbli av. Det skall absolut inte behöva vara ett måste för att få bilden bra.
Så vart befinner jag mig idag?
Nu 296 timmar in på lampan börjar jag faktiskt bli riktigt nöjd med projektorn.
Och helt ärligt vet jag inte vad som har hänt eller vad jag gjort.
Bilden upplevs inte alls lika hackig/laggig som den gjorde i början. Både film/tv sändning/spel känns mer följsamma.
Jag störde mig något enorm innan och kunde knapps se en film utan att bli duktigt irriterad. Spel tex Assassin's Creed, Gta o Last Of Us kunde jag spela kanske en timme innan jag blev helt yr och illamående då snabba panoreringar (bakgrunden) blev skarpt suddig och hackig.
Detta har jag nu inte häller problem med.
Skall nämnas att både spel och film/tv självklart har en viss släpighet/hack/lagg då materialet inte är bättre en vad det är. Jag menar Gta är långt ifrån silken lent.
Men i början kändes det som projjen framhävde släpet på ett mycket negativt sätt. Samtidigt är denna projje o optik bättre en min gamla Hw10 och bilden skarpare. Även detta verkar framhäva det "negativa" i dåligt material.
Men självklart skall en bättre bildvisare inte resultera i sämre bild.... låter ju bara dumt.

Men som sagt börjar jag bli riktigt nöjd med projjen och den grymma bild den presterar.
Antingen har mina ögon vant sig?! Eller så behövde projjen få mysa in sig och började känna sig hemma efter 200+ timmar :)

#58

Postad 20 december 2013 - 20:05

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
När det gäller lcos paneler kan det ta ett tag innan de lugnar ner sig.
Och kul firre77 att det går bättre med din projektor nu..

#59

Postad 21 december 2013 - 00:22

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Borde inte samma fenomen uppstå på vw95? Har kört min nu ett par månader men har aldrig upplevt de fenomen ni beskriver.

#60

Postad 21 december 2013 - 00:32

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Tror det största problemet är att vi är olikt känsliga när det gäller detta jag tyckte det var rätt rejäl skillnad i rörelsehanteringen mellan jvc x30 och sony hw50 och 55:an menas vissa inte ser nån alls. Jag stör mig jättemycket på judder när man spelar upp saker via netflix via atv eller nån annan spelare pga av felaktig refreshrate andra ser det inte...

#61

Postad 21 december 2013 - 00:56

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Jo det är sant. Jämnförde vw95 med x55 och valet föll på vw95 för jag tyckte den hade betydligt bättre rörelsehantering än jvc'n.

#62

Postad 21 december 2013 - 09:20

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Det är skönt att veta att det är fler som ser problemet så man inte är tokig. Jag kommer att köra projektorn minst 200 timmar och hoppas att det blir som med Firre77 att problemet förvinner eller att man vänjer sig. Jag kommer nog skicka AE3000 på rengöring och lampbyte och när det är gjort så blir det lite rättvisare att jämföra dom eftersom det är för stor skillnad i ljusstyrka jämfört med en ny lampa och en som gått över 2000 timmar.

Jag skulle vilja prova att få negativ skärpa vilket man inte kan med sonyn. Någon som vet om man kan göra någon sådan inställning i servicemenyn? Den teorin jag har är att eftersom jag upplever sonyn även med skärpan på minimum som något steg för mycket och just sådant brukar jag uppleva att konturer blir mer oroliga vid rörelser.

#63

Postad 21 december 2013 - 12:07

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Du har väl negativ skärpa i Oppon.

#64

Postad 22 december 2013 - 17:31

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Det är skönt att veta att det är fler som ser problemet så man inte är tokig. Jag kommer att köra projektorn minst 200 timmar och hoppas att det blir som med Firre77 att problemet förvinner eller att man vänjer sig. Jag kommer nog skicka AE3000 på rengöring och lampbyte och när det är gjort så blir det lite rättvisare att jämföra dom eftersom det är för stor skillnad i ljusstyrka jämfört med en ny lampa och en som gått över 2000 timmar.

Jag skulle vilja prova att få negativ skärpa vilket man inte kan med sonyn. Någon som vet om man kan göra någon sådan inställning i servicemenyn? Den teorin jag har är att eftersom jag upplever sonyn även med skärpan på minimum som något steg för mycket och just sådant brukar jag uppleva att konturer blir mer oroliga vid rörelser.

Kollade mer noga nu på min egen och jag kan nog med all säkerhet säga att det ni ser är motion blur en nackdel med lcos d-ila och lcd projektorer den enda teknik som inte har det är DLP. Panelerna kan lugna sig något med tiden och att det blir något bättre.

#65

Postad 22 december 2013 - 17:51

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Det är väl något förenklat så här det ser ut http://www.testufo.c...d=stars&pps=960

Olika testprogram http://www.blurbuste...on-tests/tools/

Redigerat av jimjans, 22 december 2013 - 17:51.


#66

Postad 22 december 2013 - 22:49

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Det är väl något förenklat så här det ser ut http://www.testufo.c...d=stars&pps=960

Olika testprogram http://www.blurbuste...on-tests/tools/


Fi fan precis så som jag upplever det. Ok går detta att lösa på något sett? tror jag är uppe i runt 500 timmar på min proj nu och kan väl säga att jag tyckte hela bilden blinkade i början och att detta är lite svagare nu men "lagget" finns ännu där.

Testat jvc x30 innan och samma sak, någon som jämfört och sett hur det ser ut epson tw9100? Den kostar nu 15.900 inklusive isf kalibrering där jag bor och hanterar den det bättre så kanske jag överväger att byta.

#67

Postad 22 december 2013 - 22:59

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Tror du skall satsa på Dlp om du är känslig annars är det nog bara att köra med motionflow..

Epsonen har har snabbare paneler men hur du uppfattar det är en annan sak ,alla lcos och lcd displayer har detta problem även tv-apparater men där är skärmen mindre och du kanske inte märker det..

Du kan ju även prova dark frame insertion på sonyn kan bli lite flimmer men en mycket skarpare bild. Eller så får du mata projektorn med 60hz och köra dark frame insertion för att slippa flimmer.

Redigerat av jimjans, 22 december 2013 - 23:02.


#68

Postad 23 december 2013 - 13:03

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Specialpris 27616kr på..

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=192500

#69

Postad 25 januari 2014 - 22:46

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
Hej

Det var inte mycket fart i denna tråd inte :-)

Har totalt tröttnat på JVC efter att ha väntat på en X500 i 3 månader. Fick ett tips av en kille här på forumet att titta lite närmare på HW55.

Är Ni som har denna nöjda ? Vilka år dess största fördelar resp nackdelar ?

Är den jämförbar med X35 eller t.o.m X55 ?

#70

Postad 26 januari 2014 - 15:44

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Jag hade jvc x3 och x30 och valde sonyn istället mest för den dåliga service jvc hade.

Fördelarna med hw55:
- Ljusstarkare
- Bättre rörelsehantering
- Bättre 3d
- Bättre service går din projektor sönder får du låna av sony så länge
- Bättre färger out off box en mer rätt kalibrerad bild från början
- Tyst (har glömt den på sambon märkte det dan efter när den sa no signal) Jvcn låter mer mycket mer men det skall sägas att jag är rätt känslig för fläktljud.


Fördelarna med jvc :
- Lägre svärta nivå men tycker sony är bättre i ljusare scener
- Automatisk zoom om man vill ha 2.35 duk

#71

Postad 26 januari 2014 - 16:44

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
Tack jimjans !

Har nu ägnat några timmar till att läsa 4 olika recensioner om denna HW55 och jag tycker att den är MYCKET intressant :-)

De flesta är överens om att den är ett bättre val än X35 totalt sett och jämförs närmast med X55 och nya X500...men då skall man ju komma ihåg att X500 är närmare 23.000 SEK dyrare och då ingår det till HW55 dessutom 2st 3D glasögon och den har bättre garantier. Skillnaden blir således över 25" vilket ju faktiskt är priset på den DLP Supernova duk som jag precis köpt :-)

Ljudnivån är för mig också väldigt viktig. Har levt med marknadens tystaste projektor (?) i 6 år nämligen Mitsubishi HC5000 (19db) så jag vill verkligen inte ha någon projektor som man märker av i detta avseende.

Det mesta ont för något gott med sig. Tack vara att JVC inte skött sig bra så har jag fått upp ögonen för denna projektor och kanske sparar in en Suoernova duk på köpet :-)

Redigerat av Svansen, 26 januari 2014 - 16:45.


#72

Postad 27 januari 2014 - 02:44

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Gissar att du skall ha den i ett vardagsrum eftersom du valt en supernova duk?

#73

Postad 27 januari 2014 - 09:25

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Gissar att du skall ha den i ett vardagsrum eftersom du valt en supernova duk?

Nej, jag har ett bra rum anpassat för projektordrift men jag har inte kolsvart jämt när jag tittar. Har infällda spottar i taket som ger väldigt trevligt ljus när man dimmrar ned dem. Sedan en braskamin längst bort i hörnet så visst har de flesta nytta av en duk som är duktig på att ta bort reflektioner.

Av det jag läst om Supernova och 08.85 materialet på nätet och i tråden som HD Life har skrivit så skall denna duk passa både ljusa och mörka rum.

Hoppas att HW55 är tillräckligt ljusstark för denna duk och jag tror absolut att så är fallet :-)

#74

Postad 27 januari 2014 - 10:42

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Fi fan avis på din supernova duk. Sett den med hw55 i ljust rum och den hade inga problem att lysa upp den. var 100" på ca 3,5 meter, Såg inga shines eller sparkles eller hotspots. Såg lite allt møjligt och det som gjorde mig mest paff var att den inte bara gjorde svart svartare utan att æven vit blev vitare, Hockeyisen såg helt pløtsligt at som en is.

Enda nackdelen som fanns var tydligen att man kunde få lite færgstick eller var det kallades nær man såg 3d, vi kollade æven lite 3d och jag såg inget av detta och han som demade sa tyckte att det øverdrivet. Han hade æven en likadan duk i sin biogrotta och den duken var ca 3 m bred men dær var var det sony 1000 och den spelar ju en liten annan liga.

Hur som helst så tror jag duken din kommer att vara den størsta uppgraderingen och inte sjælva projektorn.

Bara att gratulera.

#75

Postad 27 januari 2014 - 10:53

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Fi fan avis på din supernova duk. Sett den med hw55 i ljust rum och den hade inga problem att lysa upp den. var 100" på ca 3,5 meter, Såg inga shines eller sparkles eller hotspots. Såg lite allt møjligt och det som gjorde mig mest paff var att den inte bara gjorde svart svartare utan att æven vit blev vitare, Hockeyisen såg helt pløtsligt at som en is.

Enda nackdelen som fanns var tydligen att man kunde få lite færgstick eller var det kallades nær man såg 3d, vi kollade æven lite 3d och jag såg inget av detta och han som demade sa tyckte att det øverdrivet. Han hade æven en likadan duk i sin biogrotta och den duken var ca 3 m bred men dær var var det sony 1000 och den spelar ju en liten annan liga.

Hur som helst så tror jag duken din kommer att vara den størsta uppgraderingen och inte sjælva projektorn.

Bara att gratulera.

TACK !! :-)

Det var roligt att höra :-)

#76

Postad 27 januari 2014 - 19:47

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Jag tror du kommer att bli jättenöjd med sonyn och jag kan säga att dom är milsvida bättre när det gäller service än jvc assist är inga höjdare...

#77

Postad 27 januari 2014 - 22:09

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Jag tror du kommer att bli jättenöjd med sonyn och jag kan säga att dom är milsvida bättre när det gäller service än jvc assist är inga höjdare...

OK...jag tror faktiskt att du har rätt i detta med JVC. Har hört fler som sagt samma sak och utan att gå in på detaljer så har de inte skött sig snyggt :-(

Som det känns nu är En HW55 min hetaste kandidat :-)


#78

Postad 27 januari 2014 - 23:29

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
Om man ändå hade kunnat tyska :-(

Har hittat fler långa riktigt genomgående tester av denna HW55 på Youtube....fast på tyska. Fattar knappt ett skit.

http://youtu.be/obAWprVmvaQ







#79

Postad 02 februari 2014 - 19:25

Videotejp
  • Videotejp
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Jag har 2.47 i takhöjd. Överdelen av min projektorduk sitter 82 cm ner från tak. Kan jag använda Chief KITPD003 fästet och sonyns lenshift för att komma ner i denna höjd?
Har ingen erfarenhet av lensshift nämligen...

#80

Postad 06 februari 2014 - 18:43

Unregisteredff8970c5
  • Unregisteredff8970c5
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Någon som har måtten för fästhålen på projektorn och storlek på skruvgängorna?!

#81

Postad 08 februari 2014 - 03:19

ninjamission
  • ninjamission
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Någon som har måtten för fästhålen på projektorn och storlek på skruvgängorna?!


Postad bild

#82

Postad 07 mars 2014 - 12:30

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0
Jag är väldigt nöjd med projektorn så här långt, men jag har problem med synkningen för 3D glasögonen.

Jag sitter rakt under projektorn och använder den inbyggda ir sändaren för 3D glasögonen.
Glasögonen tappar hela tiden synkningen till den grad att det blir olidligt att titta på filmen.

Är det någon på forumet som använder extern ir eller rf sändare för 3D?

#83

Postad 11 mars 2014 - 22:38

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Jag är väldigt nöjd med projektorn så här långt, men jag har problem med synkningen för 3D glasögonen.

Jag sitter rakt under projektorn och använder den inbyggda ir sändaren för 3D glasögonen.
Glasögonen tappar hela tiden synkningen till den grad att det blir olidligt att titta på filmen.

Är det någon på forumet som använder extern ir eller rf sändare för 3D?


http://www.amazon.co...c/dp/B004443WRG

Dessa ska tydligen fungera, tror man kan köpa sändaren för sig.

google monstervision sony hw55es, så får man lite mer info

#84

Postad 11 mars 2014 - 23:09

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Jag är väldigt nöjd med projektorn så här långt, men jag har problem med synkningen för 3D glasögonen.
Jag sitter rakt under projektorn och använde

r den inbyggda ir sändaren för 3D glasögonen.Glasögonen tappar hela tiden synkningen till den grad att det blir olidligt att titta på filmen.

Är det någon på forumet som använder extern ir eller rf sändare för 3D?

Köp orginal sändare och så funkar alla blutooth glasögon till den http://www.hembiobut...p?pgrpnr=195680

#85

Postad 01 april 2014 - 16:23

packe
  • packe
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
Tjena!
Kanske fel tråd, men är det någon som hört något om uppföljaren?
Bor just nu i Kina men är sugen på att köpa projektor när jag kommer hem och denna verkar ju vara riktigt nice.

Vore lattjo om de släppte en 4K för runt 40k.

/Patrik

#86

Postad 01 april 2014 - 17:44

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Tjena!
Kanske fel tråd, men är det någon som hört något om uppföljaren?

HW55 kommer troligen att vara aktuell en bra bit in på hösten/vintern 2014. Kanske ännu längre.

Vore lattjo om de släppte en 4K för runt 40k.

Nää, troligen inte så lattjo. För att dra nytta av så hög upplösning så krävs en väldigt påkostad optik. En maskin med 4k i 40.000krs klassen skulle kunna ha en panel med antalet pixlar men bilden skulle förmodligen knappt bli skarpare än en bra 1080 maskin.

Men det kommer säkert en sådan maskin från någon tillverkare eftersom folk har en övertro på nya prylar och tyvärr ofta går efter bästa spece och höga siffror när de handlar.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#87

Postad 02 april 2014 - 02:01

packe
  • packe
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
Tack för svaret!

Tror inte att Sony skulle släppa någon dålig projektor, men du har nog rätt angående att priset på 40k är en dröm. Sony VPL-VW500ES ligger inom nåbart avstånd även om det skulle svida att betala de pengarna, speciellt när man vet att det kommer komma billigare saker "snart". :)

Köpte en Pioneer 50" plasma 2007 för 40k, 4 månader senare låg den på 20k. Är förvisso nöjd med den än idag men jösses vilket prisras.

/Patrik

Redigerat av packe, 02 april 2014 - 02:05.


#88

Postad 20 maj 2014 - 19:32

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Hur funkar kastavståndet på denna? Jag har 4m från bakvägg till framvägg. Vad blir då max-storleken på bild? Jag litar inte riktigt på Projectorcentrals avstånds-räknare.

#89

Postad 21 maj 2014 - 07:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Tror inte att Sony skulle släppa någon dålig projektor,

Det var iofs inte riktigt vad Marcus sa... 4K kräver sin optik för att nyttjas riktigt bra. Optik kostar - något Sony inte kan göra så mkt åt.

men du har nog rätt angående att priset på 40k är en dröm.

40K i sig är ingen dröm. Men om man tror att man kan få VW500-prestanda för 40K så drömmer man nog lite...

Sony VPL-VW500ES ligger inom nåbart avstånd även om det skulle svida att betala de pengarna, speciellt när man vet att det kommer komma billigare saker "snart". :)

Billigare saker kommer/finns ju alltid men hurvida det svider beror ju på hur pass bra dessa produkter är iförh med den äldre/dyrare modell man jämför med. Eller är det bara prislappen som är relevant?

Möjligt att Marcus vet vad som är på G men det skulle faktiskt förvåna lite om Sony inte släpper en "HW500" i vinter. Kanske i prisklassen 40-50 papp. Hurvida en sådan, högst spekulativ proj, kommer av VW500-spekulanter uppfattas "tillräckligt bra" återstår dock att se.

#90

Postad 21 maj 2014 - 16:28

packe
  • packe
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
Är med på vad ni menar. :)
En del av "problemet" med 4k är att det ännu inte är en etablerad marknad. Med högre efterfrågan och fler tillverkade maskiner borde det bli billigare att ta fram optiken. Inser att det alltid kommer något bättre, men hävdar att "smärttröskeln" för att handla 4k är ännu lite för hög (för mig!). Lite som Sony-projektorer med 1080 var 2006. :)

Hoppas på en 4k då. Även om den inte är lika bra som VW500. :) Sen kan jag ju sitta där och kolla på referensfilmer hemma, för det är väl typ det enda som att går att få tag på. :(

#91

Postad 21 maj 2014 - 16:43

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Jag säger bara kakaku i Asien.där finns Sony's nya projjar till halva det tyska priset!

#92

Postad 22 maj 2014 - 07:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Lite som Sony-projektorer med 1080 var 2006. :)

Exakt! ;)
https://www.minhembi...dpost&p=3911940

#93

Postad 22 maj 2014 - 16:47

packe
  • packe
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
Haha, tummar hålls för det. Får se om jag kan damma av min Panasonic 700 och hålla borta köpdjävulen tills i vinter. :)

#94

Postad 25 maj 2014 - 17:17

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Någon som vet i fall denna projektor har "screensize settings for 3D" ? Eller så är det bara jag som inte hittar dem ?

Någon ? :P

Redigerat av cinemadream, 28 maj 2014 - 13:53.


#95

Postad 29 maj 2014 - 16:43

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Fel postad..

Redigerat av mcmike, 29 maj 2014 - 17:32.


#96

Postad 03 juni 2014 - 13:43

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Hur upplever ni crosstalk/ghosting med denna projektor?

Kör mina blurays via min htpc för att se 3D ( eftersom ps4 har inte 3D atm -.-)

Använder PowerDVD 14.

Ser dubbelbild / ibland trippel bild i nästa all material och endast få scener som inte har detta...

Använder IR glasögonen som följde med, även om jag sätter brightness till lägsta så försvinner det inte.

Några förslag/tips på felsökning ?

#97

Postad 03 juni 2014 - 14:53

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Hur upplever ni crosstalk/ghosting med denna projektor?

Kör mina blurays via min htpc för att se 3D ( eftersom ps4 har inte 3D atm -.-)

Använder PowerDVD 14.

Ser dubbelbild / ibland trippel bild i nästa all material och endast få scener som inte har detta...

Använder IR glasögonen som följde med, även om jag sätter brightness till lägsta så försvinner det inte.

Några förslag/tips på felsökning ?

du har ju något som heter 3D depth adjust i 3d menyn som påverkar ghosting.....

Sen beror det ju hur mycket ghosting du ser dom flesta projektorer förutom DLP är till vissa delar drabbade av crosstalk och ghosting...

#98

Postad 03 juni 2014 - 15:26

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Jo visst är DLP bäst på 3D :)

Har testat depth adjusment... Det förflyttar ghostingen så att säga, antingen kan jag få det bra i mitteln av bilden eller ute på sidorna.

Ska ta några bilder sen genom glasögonen! Lite svårt att förklara och jämföra i skrift.

#99

Postad 03 juni 2014 - 17:20

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Jo visst är DLP bäst på 3D :)

Har testat depth adjusment... Det förflyttar ghostingen så att säga, antingen kan jag få det bra i mitteln av bilden eller ute på sidorna.

Ska ta några bilder sen genom glasögonen! Lite svårt att förklara och jämföra i skrift.

Sen beror det ju vilja filmer du kollar på kollar du på tex sammy äventyr så får ghosting sen hur mycket man lägger märke till det är en anna fråga....

#100

Postad 04 juni 2014 - 12:26

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Grejen är att jag får ghosting i nästan allt..

Det konstiga är att beroende på vilken vinkel jag kollar med (vrider huvudet från vänster till höger) så försvinner crosstalken där jag kollar så att säga.

Tex kollar rakt fram ingen ghosting i mitteln men på sidorna. Vrider jag huvudet så jag kollar med en vinkel på tex höger del av duken där det var ghosting så försvinner det helt men nu blir det i mitteln istället...

Fortsätter jag vrida huvudet (ökar vinkeln) så kommer ghostingen tillbaka på högersidan.

För att sammanfatta så är det olika mycket ghosting på olika delar av duken beroende på vilken vinkel jag tittar ifrån.

Väldigt skumt...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.