Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-HW55ES

300 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 04 juni 2014 - 13:28

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Grejen är att jag får ghosting i nästan allt..

Det konstiga är att beroende på vilken vinkel jag kollar med (vrider huvudet från vänster till höger) så försvinner crosstalken där jag kollar så att säga.

Tex kollar rakt fram ingen ghosting i mitteln men på sidorna. Vrider jag huvudet så jag kollar med en vinkel på tex höger del av duken där det var ghosting så försvinner det helt men nu blir det i mitteln istället...

Fortsätter jag vrida huvudet (ökar vinkeln) så kommer ghostingen tillbaka på högersidan.

För att sammanfatta så är det olika mycket ghosting på olika delar av duken beroende på vilken vinkel jag tittar ifrån.


Väldigt skumt... Har du provat sbs och låta projektorn göra jobbet? Har du provat någon annan källa än din htpc? Såg att du letade efter en inställning för screensize för att du trodde det var problemet men inte märkt att detta påverkar bilden nämnvärt...

Redigerat av jimjans, 04 juni 2014 - 13:29.


#102

Postad 08 juni 2014 - 11:22

s4mp4
  • s4mp4
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Även jag slog till på en HW55:a i helgen, helt galen uppgradering från en gammal Sanyo Z2 hehe

Hur har ni gjort med kalibreringen, kört efter eget tycke (som jag), eller med typ AVCHD eller Imagedirector 3 som Sony rekommenderar?

Är det bara koppla upp med seriell kabel eller finns det bättre sätt?

#103

Postad 09 juni 2014 - 18:42

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0

Är det bara koppla upp med seriell kabel eller finns det bättre sätt?

Seriell kabel :blink:

#104

Postad 09 juni 2014 - 19:57

s4mp4
  • s4mp4
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Hehe japp, sitter ju en rs232 port på projjen ;)

#105

Postad 10 juni 2014 - 14:20

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Hur har ni gjort med kalibreringen, kört efter eget tycke (som jag), eller med typ AVCHD eller Imagedirector 3 som Sony rekommenderar?

En bra början är att utgå från bildläget Reference som ställer in det mesta rätt och stänger av dem flesta s.k. bildförbättringarna. Utöver det så kan det vara bra ta hjälp av någon slags kalibrerings verktyg som innehåller testbilder för att t.ex ställa in rätt vit (Contrast) och svartnivåer (Brightness). Använder själv Spears & Munsil 2nd Edition skivan men har även testat DVE. AVCHD har jag aldrig provat men sägs ju vara bra och innehåller dom flesta testbilderna man behöver.

#106

Postad 10 juni 2014 - 14:39

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0
Imagedirector är ett kraftfullt men också lite väl pilligt verktyg för den som använder mätutrustning, har tid och lust att manuellt skapa nya 10-bitars LUT:ar till gammakorrigering. Jag brukar få huvudvärk efteråt vilket säger en hel del. :)

Redigerat av Ringblixt, 10 juni 2014 - 14:39.


#107

Postad 10 juni 2014 - 17:18

s4mp4
  • s4mp4
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Perfekt, tackar och bockar för svar :)

#108

Postad 10 juli 2014 - 23:25

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Grejen är att jag får ghosting i nästan allt..

Det konstiga är att beroende på vilken vinkel jag kollar med (vrider huvudet från vänster till höger) så försvinner crosstalken där jag kollar så att säga.

Tex kollar rakt fram ingen ghosting i mitteln men på sidorna. Vrider jag huvudet så jag kollar med en vinkel på tex höger del av duken där det var ghosting så försvinner det helt men nu blir det i mitteln istället...

Fortsätter jag vrida huvudet (ökar vinkeln) så kommer ghostingen tillbaka på högersidan.

För att sammanfatta så är det olika mycket ghosting på olika delar av duken beroende på vilken vinkel jag tittar ifrån.

Väldigt skumt...


Hittade detta på amazon.com, det beskriver precis problemet jag upplever!

The PlayStation 3D and the Sony TDG-BR250 resulted is similar colors and brightness. I think I got the most flickering with the BR250s but hard to say on that count, none were bad. The TDG-BR250 looked good as long as you kept your head level, if you tilted it even slightly to the left or right, the picture got lighter and there was abundant crosstalk. The PlayStation glasses have a polarization filter that reduces the crosstalk and it definitely works. The Xpand 103 glasses were similar to the PlayStation glasses with crosstalk performance. You could tilt your head left or right and the picture didn't change much. However; the picture was a touch darker with the Xpand glasses and the colors were a touch different. I liked the brighter picture and the color rendition of the Sony glasses better. You could probably adjust your picture so that the Xpand glasses would give you a similar color/brightness profile if you were just using Xpand glasses. The color and brightness wasn't so different that watching programing with the different brands would be a big deal

There are polarizing filters available from Sony for the TDG-BR250 that are supposed to correct the crosstalk issue <--

Ska beställa ps glasögonen och se om det blir en förbättring!

Redigerat av cinemadream, 10 juli 2014 - 23:27.


#109

Postad 11 juli 2014 - 12:49

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Hittade detta på amazon.com, det beskriver precis problemet jag upplever!

The PlayStation 3D and the Sony TDG-BR250 resulted is similar colors and brightness. I think I got the most flickering with the BR250s but hard to say on that count, none were bad. The TDG-BR250 looked good as long as you kept your head level, if you tilted it even slightly to the left or right, the picture got lighter and there was abundant crosstalk. The PlayStation glasses have a polarization filter that reduces the crosstalk and it definitely works. The Xpand 103 glasses were similar to the PlayStation glasses with crosstalk performance. You could tilt your head left or right and the picture didn't change much. However; the picture was a touch darker with the Xpand glasses and the colors were a touch different. I liked the brighter picture and the color rendition of the Sony glasses better. You could probably adjust your picture so that the Xpand glasses would give you a similar color/brightness profile if you were just using Xpand glasses. The color and brightness wasn't so different that watching programing with the different brands would be a big deal

There are polarizing filters available from Sony for the TDG-BR250 that are supposed to correct the crosstalk issue <--

Ska beställa ps glasögonen och se om det blir en förbättring!

Är det ps3 glasögonen du skall beställa? Tror inte dom skickar utanför Usa.

#110

Postad 11 juli 2014 - 12:54

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Det måste ju vara något fel på din projektor eller källa jag får samma resultat med ps3 glasögonen och de som följer med ...

Skillnaden är att ps3 glasögonen inte klämmer så på näsan ....

Du bor inte i närheten av Göteborg för då kunde du fått jämföra hos mig.....

#111

Postad 28 augusti 2014 - 18:39

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Demo ex 19990kr genom ...

http://www.hembiocon...ckID=Prisjakt-9

Redigerat av mcmike, 28 augusti 2014 - 18:40.


#112

Postad 28 augusti 2014 - 19:37

RoedeOrm
  • RoedeOrm
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Demo ex 19990kr genom ...

http://www.hembiocon...ckID=Prisjakt-9


Försöker se vilka villkor som ges vid försäljning av ett demoex men finner det ej - någon som vet? Det som efterfrågas är såklart samma villkor som vid nyförsäljning map garanti etc.

Mvh,
Ola

#113

Postad 29 augusti 2014 - 07:50

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0
maila butiken !! o fråga där , är det inte bättre än att fråga här ;)

#114

Postad 29 augusti 2014 - 09:29

DLS
  • DLS
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
Läser man deras blocket annons på den så tolkar jag det som att det är standard garantier som gäller men det står inte nånstans hur många timmar den gått?
http://www.blocket.s...2.htm?ca=12&w=3

Edit: stod visst samma info om garantierna på deras sida.

Redigerat av DLS, 29 augusti 2014 - 09:31.


#115

Postad 29 augusti 2014 - 09:36

RoedeOrm
  • RoedeOrm
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

maila butiken !! o fråga där , är det inte bättre än att fråga här ;)


Det gjorde jag men det var sent på kvällen och jag tänkte att svar kommer inte förrän imorgon (läs idag, fredag). Eftersom det säkert inte skulle dröja länge innan projektorn var såld vände jag mig hit... Nåväl, den diskussionen är av akademisk karaktär, butiken meddelande mig att projektorn såldes i natt. Något svar på frågorna om garanti gavs ej.

#116

Postad 29 augusti 2014 - 10:18

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Jag har nu skickat in min HW55 på reparation. Den har ett fel som jag knappt märkte i början men som blivit värre med tiden. Ofta så börjar bilden vibrera lite/skaka, syns framför allt på ljus text som inte är helt stilla. Ibland blir det ännu värre och då upplevs det som att alla ljusa partier i bilden blinkar.

Att byta lampläge löser problemet tillfälligt, men kommer tillbaks efter ett tag. Att stänga av auto-irisen hjälper inte.

Får hoppas de fixar det snabbt, är orolig att det ska ta tid för dem att se problemet eftersom det inte inträffar alltid, och man ofta måste vara lite känslig för att lägga märke till det. (I början såg bara jag det, men när hon vet om problemet är det uppenbart för sambon också)

#117

Postad 29 augusti 2014 - 21:16

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Jag har nu skickat in min HW55 på reparation. Den har ett fel som jag knappt märkte i början men som blivit värre med tiden. Ofta så börjar bilden vibrera lite/skaka, syns framför allt på ljus text som inte är helt stilla. Ibland blir det ännu värre och då upplevs det som att alla ljusa partier i bilden blinkar.

Att byta lampläge löser problemet tillfälligt, men kommer tillbaks efter ett tag. Att stänga av auto-irisen hjälper inte.

Får hoppas de fixar det snabbt, är orolig att det ska ta tid för dem att se problemet eftersom det inte inträffar alltid, och man ofta måste vara lite känslig för att lägga märke till det. (I början såg bara jag det, men när hon vet om problemet är det uppenbart för sambon också)

Antagligen lampan . Min började göra likadant så sony skickade en ny lampa till mig och då var problemet borta..

Redigerat av jimjans, 29 augusti 2014 - 21:16.


#118

Postad 29 augusti 2014 - 23:47

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 1
Haft exakt samma problem på min hw50 och efter lite snabbt googlande så märkte jag att jag inte var ensam. Många med samma strul på avforums. Inskickad till England, byttes power supply och ny lampa. Problemet borta men tror det beror på att lampan försämras och att det det är i mellanskiftet som bilden flimrar. Läste dock att någon stackare skickat in den typ 3 går och ännu bättre, Sony prime eller vad det hette hade ju såklart aldrig hört om problemet. Bull.... men men tippar på att du är runt 1000 timmar eller högre så bara ring eller maila, var utan proj ett tag och få sedan ny lampa.

#119

Postad 30 augusti 2014 - 06:36

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Var på 349h när jag kontaktde prime, men sett problemet betydligt längre än så

Antagligen lampan . Min började göra likadant så sony skickade en ny lampa till mig och då var problemet borta..


Det hade varit smidigt, men du ville att jag skulle skicka in projektorn. UPS skulle hämta den igår.. men det hade blivit något fel i deras system så nu har jag en nerpackad projektor stående i en gigantisk kartong i hallen.. :(

#120

Postad 30 augusti 2014 - 06:39

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Blev nyfiken och googlade också, hittade den här videon som första träff som exakt visar problemet jag upplever
https://www.youtube....h?v=YJcbfPkaMlo

#121

Postad 30 augusti 2014 - 08:03

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
349 timmar var lågt. Verkade som dom flesta låg runt 800 vilket var lika för mig, vid 1500 kom det igen och den gången så var det värre och gick inte att lösa med att byta lampläge. Bättre att ha projektorn i hallen än ha den fastsittandes i tullen. Var tvungen att skicka in den på nytt. När jag fick tillbaka den efter lampläge så funkade inte lens shiften som den skulle. Bilden flyttades ca 5 cm åt gången både upp, ner, höger och vänster så bara att packa ner den igen:(

#122

Postad 30 augusti 2014 - 08:36

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Jag tror egentligen problemet varit där från början, men då uppträdde det bara i ett av preset-lägena, så jag undvek helt enkelt det läget och trodde det var en inställningsfråga. Sen har det blivit värre och jag började felsöka, då blev det uppenbart att det var ett fel och inte en inställningsfråga.

Tja, oavsett om den står nerpakad för att hämtas av ups eller om den är i tullen så kan jag inte titta på film.. när den står här hemma så vet jag att de inte ens börjat felsöka.. så känns drygt

#123

Postad 30 augusti 2014 - 14:52

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Jag tror egentligen problemet varit där från början, men då uppträdde det bara i ett av preset-lägena, så jag undvek helt enkelt det läget och trodde det var en inställningsfråga. Sen har det blivit värre och jag började felsöka, då blev det uppenbart att det var ett fel och inte en inställningsfråga.

Tja, oavsett om den står nerpakad för att hämtas av ups eller om den är i tullen så kan jag inte titta på film.. när den står här hemma så vet jag att de inte ens börjat felsöka.. så känns drygt

du försökte inte prata dig till en låneprojektor då ? Brukar inte vara några problem när det gäller sony haft det de gånger jag lämnat in min...

#124

Postad 30 augusti 2014 - 14:55

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Nope, men drar det ut på tiden så kommer jag väl att ångra det.. men är inte så sugen på att montera upp/ner och ställa in grejerna fler gånger än vad jag måste..

#125

Postad 30 augusti 2014 - 15:13

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Nope, men drar det ut på tiden så kommer jag väl att ångra det.. men är inte så sugen på att montera upp/ner och ställa in grejerna fler gånger än vad jag måste..

Tror dom det kommer ta mer än 10 dagar så får du automatiskt en förfrågan om en låneprojektor...

#126

Postad 01 september 2014 - 18:01

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0
min HW50 var hos SONY för att försöka fixa ett annat problem. . dom bytte i samband med detta lampa o lampelektronik. ( av någon anledning )
Efter det fick jag detta "vibrerande bild" fenomen, nått jag inte hade innan "reparationen" . . . eftersom dom inte lagat första felet utan bara gjort den sämre är den hos SONY igen. . . denna gången fick jag låne proj

#127

Postad 01 september 2014 - 20:29

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Låter ju dystrare och dystrare det här..

#128

Postad 01 september 2014 - 20:37

Unregistered726722a6
  • Unregistered726722a6
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Har också upplevt detta. Ser nästan ut som "projection mode" är på så jag kollade men icke!

#129

Postad 09 september 2014 - 19:04

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Då har jag fått reda på att de ska byta ut lampa och power supply i den.. men de väntar på reservdelar.. undrar om den kommer tillbaks innan helgens inplanerade filmmaraton..

#130

Postad 10 september 2014 - 21:29

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Har börjat se flimmer jag också, 220 h på lampan. Försvinner efter ett tag om man bytar till high lamp mode. Blir väl att skicka in senare...

Ps. Har också haft problem med ghosting/crosstalk så in i Hilvede (beroende på vilken vinkel jag tittade så var det mer eller mindre, kvittar i vilken scen)

Fick äntligen tag på PS3 Glasögonen OCH J*VLAR VILKEN SKILLNAD, nu får jag verkligen leta efter Ghosting/crosstalk för att se någon :D Innan jag skaffade dessa tänkte jag på alla recensioner om 3D:n på denna projektor,hur bra det var och tänkte "vad snackar dem om?".

Så frågan är om det är fel på båda 3D glasögonen jag fick med projektorn och tror ni i så fall att jag får dem utbytta ?

Här kan ni läsa mina förra inlägg om promblemet:

Postad bildcinemadream 04 juni 2014 - 13:26 skrev:


Grejen är att jag får ghosting i nästan allt..

Det konstiga är att beroende på vilken vinkel jag kollar med (vrider huvudet från vänster till höger) så försvinner crosstalken där jag kollar så att säga.

Tex kollar rakt fram ingen ghosting i mitteln men på sidorna. Vrider jag huvudet så jag kollar med en vinkel på tex höger del av duken där det var ghosting så försvinner det helt men nu blir det i mitteln istället...

Fortsätter jag vrida huvudet (ökar vinkeln) så kommer ghostingen tillbaka på högersidan.

För att sammanfatta så är det olika mycket ghosting på olika delar av duken beroende på vilken vinkel jag tittar ifrån.

Väldigt skumt...


Hittade detta på amazon.com, det beskriver precis problemet jag upplever!

The PlayStation 3D and the Sony TDG-BR250 resulted is similar colors and brightness. I think I got the most flickering with the BR250s but hard to say on that count, none were bad. The TDG-BR250 looked good as long as you kept your head level, if you tilted it even slightly to the left or right, the picture got lighter and there was abundant crosstalk. The PlayStation glasses have a polarization filter that reduces the crosstalk and it definitely works. The Xpand 103 glasses were similar to the PlayStation glasses with crosstalk performance. You could tilt your head left or right and the picture didn't change much. However; the picture was a touch darker with the Xpand glasses and the colors were a touch different. I liked the brighter picture and the color rendition of the Sony glasses better. You could probably adjust your picture so that the Xpand glasses would give you a similar color/brightness profile if you were just using Xpand glasses. The color and brightness wasn't so different that watching programing with the different brands would be a big deal

There are polarizing filters available from Sony for the TDG-BR250 that are supposed to correct the crosstalk issue <--

Ska beställa ps glasögonen och se om det blir en förbättring!

#131

Postad 11 september 2014 - 08:28

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Intressant, beställde två par playstation 3 glasses att prova med på amazon, de var ju förhållandevis billiga så även om de inte blir bättre så är det inte fel med 2 par till när man är fler som vill kolla film.

#132

Postad 13 september 2014 - 08:38

packe
  • packe
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
Fick ni med 3D-glasögon med 55:an och i så fall hur många?
Låter eran autoiris som en katt med ont i magen? :)

#133

Postad 13 september 2014 - 09:10

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Fick ni med 3D-glasögon med 55:an och i så fall hur många?
Låter eran autoiris som en katt med ont i magen? :)


2 st, och nej, har inte hört något ljud från autoirisen, men sitter ~1,5 m framför projektorn och den hänger uppe i taket, plus jag gillar att dra på lite volym när jag tittar.. så inte säkert att jag hade märkt det även om den gjorde det.

#134

Postad 13 september 2014 - 12:13

packe
  • packe
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
Jo, du hade hört detta ljudet. Fick dessutom bara ett par glasögon med min projektor. Undrar om den har varit använd...

#135

Postad 13 september 2014 - 12:28

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Fått tillbaks min från servicen nu, tycker att lens-shift kontrollerna är mycket hackigare nu än de var tidigare.. men lyckats få till det bra till sist i alla fall. Glad att jag inte hade betalt för att få den professionelt kalibrerad.. hade varit pengar i sjön nu då..

#136

Postad 13 september 2014 - 13:28

packe
  • packe
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
De ska väl vara väldigt bra direkt ur kartong vad jag förstått? Skönt att du fick till det!

#137

Postad 13 september 2014 - 13:31

packe
  • packe
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
Såg att du hade SVS? Är du nöjd? Funderar på att köpa en SB-2000.

#138

Postad 13 september 2014 - 13:58

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Fått tillbaks min från servicen nu, tycker att lens-shift kontrollerna är mycket hackigare nu än de var tidigare.. men lyckats få till det bra till sist i alla fall.

Skönt att det verkar ha löst sig.

Glad att jag inte hade betalt för att få den professionelt kalibrerad.. hade varit pengar i sjön nu då..

Kan inte svara för hur andra butiker/installatörer gör men vi har ett reducerat pris när man behöver en återkalibrering, tex vid lampbyte. I ett läge där kunden får sin kalibrerade maskin reparerad på garanti, och vi har sålt maskinen, så får man ju hitta en vettig lösning. Man ska ju aldrig behöva känna att man har kastat pengarna i sjön...

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

De ska väl vara väldigt bra direkt ur kartong vad jag förstått?

Sonys projektorer ligger väldigt bra ur kartong, vad gäller färgkorrekthet. Vitbalansen behöver dock alltid kalibreras, om man har höga krav på det. Det blir förstås extra viktigt om man, som väldigt många, har en högkontrastduk då dessa oftast är allt annat än färgneutrala. Väldigt ofta drar de åt blått och de drar oftast inte jämnt över hela gråskalan.

Proj+duk+rum=bilden, och då behöver även kalibreringen ta hänsyn till hela kedjan.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#139

Postad 14 september 2014 - 10:40

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Såg att du hade SVS? Är du nöjd? Funderar på att köpa en SB-2000.


Jag är till sist nöjd nu efter att ha jobbet mycket med placering och kalibrering, har gjort ett ganska långt inlägg i den tråden idag om vad jag gjort och hur det blev. (Har även en annan dedikerad tråd för mina basproblem med ännu mer info i)

#140

Postad 19 september 2014 - 15:00

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Vill bara passa på att ge en elogé till Sonys support, tog 10 arbetsdagar från att de hämtade projektorn tills att jag fick tillbaks den, blev en del extra strul initialt för att UPS Sverige inte klarar av att göra det de hade kommit överens med, tydligen arbetar UPS UK och Sverige inte på samma sätt...

Efter att jag fick tillbaks projektorn så ringde Sony till mig efter ett par dagar för att höra om allt var ok, och om de kunde stänga ärendet. Pratade även med dem flera gånger i telefon medans UPS strulade, de har hela tiden varit mycket hjälpsamma och trevliga, och har som kund inte alls behövt jaga på utan de har snarast jagat mig för att ringa och berätta hur det gick.

#141

Postad 06 oktober 2014 - 18:26

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Intressant, beställde två par playstation 3 glasses att prova med på amazon, de var ju förhållandevis billiga så även om de inte blir bättre så är det inte fel med 2 par till när man är fler som vill kolla film.


Har du testat än ? :P I så fall, vad tycker du ? :)

#142

Postad 06 oktober 2014 - 18:49

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Har du testat än ? :P I så fall, vad tycker du ? :)


Jag har dem här hemma, det ena paret är laddat, men har inte tittat på någon 3d på länge så inte sett om de fungerar.

#143

Postad 08 oktober 2014 - 08:14

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0
Även jag har fått tillbaka min från SONY Prime för andra gången nu. . . . .o nu funkar allt :) . . . .fick också en gratis kalibrering av killen som kalibrera den innan strulet

#144

Postad 08 oktober 2014 - 10:18

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Har du testat än ? :P I så fall, vad tycker du ? :)


Testade härom kvällen, vi tcykte de var ungefär likvärdiga som de medföljande, lite annorlunda passform.

Stor mig på båda modellerna på att det läcker in för mycket ljus runt kanterna på glasögonen, om man håller händer som en kikare runt gör det mycket för upplevelsen (sitter tyvärr inte en kolsvart gruva), men det är ju inte särkilt hållbart..

#145

Postad 20 oktober 2014 - 20:54

TMsurround
  • TMsurround
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Efter en inte helt perfekt Benq w1300 (damm) och en Epson TW9200 som jag blev tvungen att returnera pga färgskiftningar i panelerna så har turen nu hamnat hos Sony HW55es.
Epson projektorn var väl ok i övrigt men tror ändå Sonyn tilltalar mig mer med sin extremt låga ljudnivå samt en något mindre synbar screendoor!? Får hoppas den är hundraprocentig så man slipper att returnera! :mellow: Borde dyka upp imorgon (Tis) :)

#146

Postad 21 oktober 2014 - 18:07

TMsurround
  • TMsurround
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Ja då har man fått upp hw55:an i taket och justerat den näst intill perfekt mot duken...men bilden är inte helt skarp!?
Kör jag en databild så finns det ett stråk mitt i bilden i vertikalt led som inte går att få skarp! Justerar jag upptill (i mitten) så att det ser bra ut så ser det skit ut ned till. Och justerar jag mitt i bilden så att skärpan är maximal där, då blir både övre och nedre delen oskarpt.

Observera att detta endast är centralt i bilden!? Ut mot kanterna ser det ut som jag tycker det borde, alltså inte superskarpt men ändå godtagbart för den här typen av projektor!? Hade Epson TW9200 hemma för inte så länge sen och den visade upp en väldigt jämn skärpa över hela bilden vilket jag även tycker denna borde mäkta med!?

Vad kan detta fenomen bero på? Gissar på att den åker tillbaka för detta är jag inte helt nöjd med!

Någon/några fler som haft detta "fel"?

/D

#147

Postad 21 oktober 2014 - 18:34

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0
Slänger du fram datorns skrivbord brukar det bli tydligt att det är få projektorer som är helt skarpa och utan optiska fenomen som färgblödningar.

Optiken hos HW55 är väl den svagaste egenskapen för sin prisklass och jag har ännu inte sett något exemplar i HW-serien som gett komplett skärpa hela vägen. Jag har svårt att tro att du får ett nytt exemplar som är helt utan problem, men du kanske kan få ett exemplar som har ett mindre krökt fokusplan.

Epson hade tidigare denna jumboplacering men lyckades med TW9200 få till riktigt skarp optik. Intressant nog är TW9200 också betydligt klenare i ljusstyrkan jämfört med de äldre TW9100-modellerna.

JVC X35 är den som varit mest konsekvent i kvaliteten. Inte perfekt och det går att finna problem, men det är sällan det är stora problem som syns på soffavstånd.

Vill du ha bra optiska egenskaper så kostar det tyvärr en del. 1-chips DLP i klass med Sim2 eller Projection design med long throw-optik är väl vad man får räkna med ifall man vill ha så nära perfektion man kan komma.

#148

Postad 21 oktober 2014 - 21:59

TMsurround
  • TMsurround
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Optiken hos HW55 är väl den svagaste egenskapen för sin prisklass och jag har ännu inte sett något exemplar i HW-serien som gett komplett skärpa hela vägen. Jag har svårt att tro att du får ett nytt exemplar som är helt utan problem, men du kanske kan få ett exemplar som har ett mindre krökt fokusplan.


Det märkliga som jag kan tycka är att det inte är full skärpa i centrala delar av bilden, det är nog det som jag stör mig mest på!? Syns nästan inte alls när man kollar film och särskilt när filmen är i 2.35:1 men jag vet att det är där.
Om oskärpan varit ut mot hörnen så skulle jag nog haft mindre att irritera mig över och godtagit det mer!?

En annan sak... Varför har Sony en något mindre (smalare bredd) på panelerna? De passar inte helt perfekt inom 16:9 ramen, utan det blir ett svart fält på varje sida!?

/D

#149

Postad 22 oktober 2014 - 07:45

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0
Fokusplanet är krökt. Huruvida det är skarpt i mitten eller kanterna beror alltså på hur du vrider fokusratten.

#150

Postad 22 oktober 2014 - 08:45

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Det märkliga som jag kan tycka är att det inte är full skärpa i centrala delar av bilden, det är nog det som jag stör mig mest på!? Syns nästan inte alls när man kollar film och särskilt när filmen är i 2.35:1 men jag vet att det är där.
Om oskärpan varit ut mot hörnen så skulle jag nog haft mindre att irritera mig över och godtagit det mer!?

En annan sak... Varför har Sony en något mindre (smalare bredd) på panelerna? De passar inte helt perfekt inom 16:9 ramen, utan det blir ett svart fält på varje sida!?

/D


Min har ett litet svart fält ovan/under bilden, dvs om jag ska fylla hela bilden på höjden så hamnar den utanför på bredden (Linea React Tab Tension 104"). Efter att min var på service så la jag märkte till en viss barrelroll, kan nog vara 1-2% smalare på biten än ute vid kanterna. Hade jag inte tänkt på innan den var på service, så vet inte om jag hade otur och optiken blev sämre monterad när de skruvade ihop den igen eller något



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.