Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Löd egna audiokablar (RG62 etc)

756 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 02 februari 2008 - 17:44

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Har själv aldrig använt extra flussmedel. Behövs inte om ytorna är rena. Brukar för övrigt sandpappra precis vid lödstället. Spelar ju ingen roll att eventuell guldplätering försvinner eftersom lödningen i sig skyddar mot korrosion. Ett tips är att förtenna skärm och stället där man ska löda skärmen på kontakten innan lödning så får man en bättre lödning.

Behöver man tvätta bort flussrester så funkar T-sprit bra

#152

Postad 03 februari 2008 - 20:33

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Har ALDRIG haft problem med att mitt tenns fluss inte räckt vid hålmontage och kabletillverkning. Ser man på trådens skapar datum har inte speciellt mycket tid gått... till och med kalllödningar håller i 6 månader om man inte drar i dem...


Nja, de första kablarna lödde jag för något år sedan och de är i samma skick idag som de var då. OM de skulle drabbas av problem av flussen någon gång i framtiden så löder jag väl bara ett par nya.

Efter att ha provat flytande fluss använder jag aldrig något annat. Fördelarna är bland andra att man kan löda väldigt snabbt, vilket minskar risken för värmeskador, man kan använda mindre tenn, och kontakten blir 100%.

Silverhaltigt tenn flyter ju inte lika bra som rent tenn eller blyhaltigt tenn.

Att det ska bli så mycket snack om en så liten sak.

#153

Postad 03 februari 2008 - 22:11

Hockert
  • Hockert
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Mina kablar är inkopplade så jag har blivit lite lat att ta bort dom då dom är dragna genom ett hål i tv-bänken. Men dom ena två kablarna ser precis likadana ut som Chris Lymmes i första inlägget fast med längden 2 meter. Den andra kabeln däremot kan jag nog ordna en bild på. 15m digital med den kontakten man klämmer skärmen i skruvchucken.

#154

Postad 04 februari 2008 - 08:40

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0

Att det ska bli så mycket snack om en så liten sak.


Eftersom många som är inne i denna tråd aldrig har gett sig i kast med att löda och dylikt så kan det väl vara bra att upplysa om saker som gör att resultatet blir så bra som möjligt. Eller?

Har man otur så är det inte en så liten sak. Finns en hel uppsjö med olika flussmedel, lödvatten, lödfett etc ute på marknaden. Och många av dessa ska man absolut inte använda i elektriska sammanhang eftersom de i vissa fall är elektriskt ledande, så att rester kan ge kortslutning. Dessutom, som redan nämnts, så kan de även vara korrosiva. Om man nu ska använda extra flussmedel så måste det vara hartsbaserat och inget annat.

Att harts i lödtråden inte gör någon nytta är ju inte heller någon direkt sanning. Det kan räcka alldeles utmärkt. Dock finns det massor med olika lod, där detta med hartset funkar mer eller mindre bra, så en viss sanning ligger det i det.

#155

Postad 04 februari 2008 - 12:43

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Och många av dessa ska man absolut inte använda i elektriska sammanhang eftersom de i vissa fall är elektriskt ledande, så att rester kan ge kortslutning.


Nja, man doppar ju inte kontakten i flussmedlet. Dessutom gör man alltid en efterkontroll på ledarna med en multimeter. Hittills har jag aldrig lött en kortsluten kabel.

#156

Postad 07 februari 2008 - 17:04

sudden_se
  • sudden_se
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Hur mycket bättre är dessa kablar (RG62A, RG59B) som ni gör själva än den kabel som fynda säljer Proson Singel RCA ?

Köpte denna kabel och enligt Funda så beror dålig ljudkvaliten vid vissa låtar på kabeln.
Så jag funderar på att köpa ny kabel och använda kontakterna sitter på kabeln jag köpte.

#157

Postad 07 februari 2008 - 18:04

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Det är svårt att veta utan att känna till vad du har för utrustning i övrigt. Jag vet inte heller vad det är för konstruktion på Prosonkabeln.

Om du har problem någon annanstans i kedjan så kommer det förmodligen att låta ännu värre med RG-kablarna eftersom de inte maskerar något.

Du kan för all del prova att löda egna men då skulle jag rekommendera att använda helt nya kontakter.

#158

Postad 08 februari 2008 - 20:10

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Nyligen klippte jag sönder ett par signalkablar som var ganska dyra då jag köpte dem. Har för mig att de kostade ca 170 kr för 1,5 m x 2 på Expert. Det är Hamas "proffskabel" (heter White stream) med guldpläterade kontakter och har lite extra isolering kring kabeln med en tunn kabelstrumpa.

Roade mig ikväll att klippa upp ena kontakten som var inbakad i plast. Det såg helt okej ut men inte får man mycket kvalitet för 150 - 200 kr.

Så här ser kontakt och kabel ut.


Bifogad fil  hama.jpg   149,93K   6 Antal nerladdningar

En egenhändigt tillverkad kabel verkar ge klart mer för pengarna.

Jag har själv inte börjat löda mina kablar eftersom leverans från conrad.se blivit försenad från Tyskland.

#159

Postad 08 februari 2008 - 22:38

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Vanlig koppartråd i ett glansigt hölje. Beldenkabeln är ett klart bättre val med ordentlig skämning och förtennade ledare. Den kostar omkring hundra kronor per par att tillverka och ger säkert bättre ljud.

Postad bild

Postad bild

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  Pic3.jpg   232,24K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered1197, 08 februari 2008 - 22:45.


#160

Postad 09 februari 2008 - 14:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Det blir faktiskt skillnad om man börjar men en helt ren kontakt och löder snabbt och rent. Det är faktiskt häpnadsväckande hur mycket både lödningen och kontakten gör för ljudet. Det fina med Neutriks enkla kontakter är att de inte tycks påverka ljudet alls. Jag har provat med flera andra sorter och de ger alltid en delvis förändrad ljudkaraktär.


vilka kontakter är det du syfftar på då ?
Är det dom som kostar ca 200kr/par på T.ex. HiFi kit ?

#161

Postad 09 februari 2008 - 17:38

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Tvärtom. Det är dessa för 26 kr styck som även visas i första inlägget:

Postad bild

http://www.elfa.se/e...mp;dok=7476.htm

#162

Postad 13 februari 2008 - 21:10

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Nu har jag fått mina grejer från www.conrad.se. De har haft problem med leveranser ett tag och jag fick vänta 14 dagar på det jag beställt. Som kompensation fick jag tillgodo 85 kr (gratis frakt).

Har lyckats få ihop ett par 75 cm kablar i kväll. Det tog nästan 3 timmar eftersom jag inte vill stressa och göra fel. Det tog sin tid att löda eftersom jag inte gjort det på nästan 8 år. Men för att vara första lödningarna på kontakter är jag nöjd. Mest tid tog det att skala kablarna och lägga upp dem i position för lödning.

Lodet flöt ut bra men svårast var att löda ledaren tycker jag. Jag använder RG62 och inte den Belden som Chris Lymme har som alternativ.

Jag har kopplat in och jag tycker att det verkar vara riktigt bra kablar! Hos mig är ljudet "skirt" med bra detaljer. Väldigt stor skillnad mot mina gamla Hama- kablar som jag "slaktade" nyligen (se tidigare inlägg).

Spelar en kvalitesskiva från High-Fidelity (som följde med deras tidning) och det är bra för att testa med. Spelar på en Pioneer DV-696 till en Onkyo 805 och högtalare Canton GLE409. Högtalarkablar Supra Ply 3.4 (ska testa med EKK + fjädrande bananer senare).

Jag är väldigt nöjd med tanke på hur pass billigt det är att tillverka själv. Om man har tid, lust och lite lödkunskaper så rekommenderar jag att prova på det här.

Beställ gärna från www.conrad.se om det inte är bråttom för att spara pengar (något billigare priser än Elfa). 14 dagar kommer det inte att ta i fortsättningen lovar de, högst 7 dagar arbetsdagar och på sikt ska de får ner leveranstiderna. Men det är svårt att hitta på Conrad och jag antar att det är lättare för de flesta att handla på Elfa.

En fördel med Conrad är att de har grejer som Elfa saknar.

Neutrik- kontakterna är riktigt bra! Jag köpte också fyra "Horata" RCA-kontakt. De är tyvärr dåliga. De går inte in i RCA- honorna på t ex receiver och subwoofer. De ser bra ut och verkar gedigna men det hjälper ju inte om de inte går in i hålen.

Ett tips till alla som köper den billiga StarkTex lödkolven (60 watt funkar bra för mig) på Clas Ohlson. Köp ny lödspets direkt och byt ut den som följer med. Den som sitter på från början tar slut direkt. De lösa som är tillbehör verkar hålla mycket längre. Man får vad man betalar för....

Jag lägger inte in bilder på kablarna för de ser exakt ut som Chris Lymmes i första inlägget. Däremot kan jag lägga in närbilder på lödningarna vid senare tillfälle.

#163

Postad 13 februari 2008 - 23:07

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Tvärtom. Det är dessa för 26 kr styck som även visas i första inlägget:

Postad bild

http://www.elfa.se/e...mp;dok=7476.htm


OK, trvligt :)

Kanske det blir till att köpa lite sådana då ;)

#164

Postad 14 februari 2008 - 12:43

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Roligt att det funkade, Ritsch!

#165

Postad 14 februari 2008 - 16:21

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Lyssnar lite mer just nu med högre volym och det låter bra. Har även kopplat in EKK- högtalarkabel nu på eftermiddagen. Jag har inte lyssnat så mycket men det känns som att både signalkablar och EKK passar mina grejer och hur jag vill att det ska låta.

Har tittat lite mer på "Horata" RCA-kontakter som jag köpte fyra av som inte passar. Det är bara en som inte alls går att få i, resten verkar funka med lite vilja. Kinesiskt massproducerat. Neutrik är förmodligen också tillverkade i Kina men de har väl sitt namn att värna och därmed måste de hålla en viss kvalitet.

Funderar eventuellt att göra en subwoofer- kabel med de Horata- kontakter som funkar. Då behövs ju bara två.

Som sagt så återkommer jag med någon eller några bilder på kontakter/lödningar.

#166

Postad 14 februari 2008 - 20:15

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Nu är jag klar med en subwoofer- kabel som ännu inte är testad. Hade tidigare en Profigold som har okej kabel men dåligal kontakter (det glappar).

Färdigt med kontakt och kabel:

Bifogad fil  Horata1.jpg   158,51K   7 Antal nerladdningar

Skärmen som jag fäst på undersidan. Det var ett hål förberett för att gå igenom med del av kopparflätan. Det blänker och ser därför ut som en kal fläck. I verkligheten lod över hela och blankt och fint. Kanske något för mycket lod men det är svårt när man inte är proffs.

Bifogad fil  Horata2.jpg   130,57K   11 Antal nerladdningar

Horata RCA-kontakt är egentligen för att skruva men det går också att löda men det är pilligt. En liten skruv tas bort och sen finns ett hål där lod förs in. Det blev perfekt lödning!

Jag glömde att sätta dit hylsan för den sista kontakten och fick löda bort skärmen. Misslyckades med en lödning och fick kasta en kontakt.

Bifogad fil  Horata3.jpg   129,14K   10 Antal nerladdningar


Jag har omvärderat den här kontakten lite grann. De tre som gick att få i RCA-honorna på t ex förstärkaren, dvd-spelare etc går nu lättare att få dit, de har mjukats upp lite grann. Bra kontakt är ju viktigt.

#167

Postad 14 februari 2008 - 20:15

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Det är en bra kombination. Eventuellt kan du märka att EKK öppnar basen och gör den klarare och mer distinkt samtidigt som RG62 ger fler detaljer i diskanten.

#168

Postad 14 februari 2008 - 20:49

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0

Det är en bra kombination. Eventuellt kan du märka att EKK öppnar basen och gör den klarare och mer distinkt samtidigt som RG62 ger fler detaljer i diskanten.



Det känns nästan som att jag fått en ny anläggning. Det är klarare ljud och mer detaljer, bättre bas. Väldigt prisvärd uppgradering! Det kanske inte passar alla. Man får chansa lite och lägga några hundralappar ibland. I mitt fall blev det stor skillnad.

Subwoofer- kabeln funkar bra. Verkar i alla fall inte sämre än Profigold- kabeln jag hade innan.


Tillägg:

Från 21 februari har Lidl lödstativ för endast 30 kr. Ser likadant ut som Clas Ohlson (kostar väl 60 kr där).

Lödstativ Lidl

Redigerat av Ritsch, 14 februari 2008 - 21:05.


#169

Postad 15 februari 2008 - 11:08

sudden_se
  • sudden_se
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Är denna kabel du gjort lika bra eller bättre än ex Supra Y-Link-RCA ?

Supra har ju fler skärmar om det nu har någon betydelse.

#170

Postad 15 februari 2008 - 21:41

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0

Är denna kabel du gjort lika bra eller bättre än ex Supra Y-Link-RCA ?

Supra har ju fler skärmar om det nu har någon betydelse.


Jag har inte använt Supra Y-Link så jag kan inte svara på det.

Det är väl svårt att veta hur mycket en extra skärm (aluminumfolie är det väl) betyder för ljudet.

Det lilla jag har testat så lät basen bra med min egna kabel. Jämfört med min förra Profigold är jag nöjd. Om man jämför med en dyrare Supra- kabel så kanske det är annorlunda resultat. Det kanske också på hur bra kvalitet det är på sub-basen.

Hm, ser nu att Profigold- kabeln kostar ca 200 kr för 3 meter. Då är den billigare än vad jag trott. Då är det inte konstigt att det är dåliga kontakter på den kabeln.

Profigold- kabeln är dubbelskärmad.

Har kollat lite snabbt på Supras kabel och två av kontakterna ser ungefär likadana ut som Horata- kontakterna tycker jag. I alla fall på utsidan.

Uppdaterat:

Nu har jag lyssnat mer och jag tycker att basljudet är tydligare och mer kontrollerat när jag använder RG62- kabeln än Profigold som jag hade förut.

Står valet mellan en billig kabel för kanske 200-300 kr och RG62 (med valfria bra kontakter) så tycker jag att det kan vara lönt att testa och tillverka själv. Då kan man också välja den längd man vill ha på kabeln.

För de som undrar har jag en Yamaha YST-SW515 sub-bas.

Redigerat av Ritsch, 16 februari 2008 - 15:42.


#171

Postad 16 februari 2008 - 19:03

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Min gissning är att RG62 med bra kontakter står sig bättre än supran.

#172

Postad 17 februari 2008 - 14:24

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Chris Lymme:

När jag väl fått dit "Horata" RCA-kontakter så sitter de väldigt tajt. Dessutom lyckades jag väldigt bra med lödningarna på de kontakterna. Så det känns som en bra sub- kabel.

Jag har "slaktat" min gamla Profigold- kabel och tog isär även den kontakten. Lägger in en bild som jämförelse med både Horata RCA och Neutrik RCA. Notera att Horata (finns att köpa på www.conrad.se) verkar ha lite ojämn kvalitet och trög att få in i RCA-hona. När man väl fått dit den sitter den väldigt bra. Kostar bara ca 12 kr st.

Jag har även märkt att några Neutrik- kontakter kan vara riktigt tröga att få dit på min Onkyo- receiver. Man får snurra lite på dem samtidigt som man sätter dit dem.

BILDEN:

Till vänster Profigold- kontakten. Notera den dåliga lödningen av ledaren och den bräckliga blå plasten. Det är endast tunn plåt som omger stiftet. Visserligen tillhör Profigold budget men att kontakten skulle vara så dålig trodde jag inte.

Till höger längst upp visas Horata RCA och längst ner Neutrik RCA.

Bifogad fil  rca_kontakter.jpg   246,05K   1 Antal nerladdningar

#173

Postad 19 februari 2008 - 15:53

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Ska beställa lite kablar snart, ska göra en uppsättning mellan
Förstärkaren - CD/DVD-spelaren
Förstärkaren - Datorn
CD/DVD - TV

Är det någon här som har något förslag på en bra 3.5mm stereokontakt? (gärna hos Elfa)

#174

Postad 19 februari 2008 - 18:43

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
En liten uppdatering:

Nu har jag hittat en kabel som till och med slår RG62 i ljudkvalitet. Mer detaljer och bättre balans mellan registren. Man hör kusligt myckt av instrumentljuden, t.ex. karaktären hos olika trumskinn eller minimala knakingar och knäppningar i en akustisk gitarr.

Postad bild
http://www.elfa.se/e...mp;dok=4623.htm

Är det någon här som har något förslag på en bra 3.5mm stereokontakt? (gärna hos Elfa)


Denna har vettig konstruktion:

Postad bild
http://www.elfa.se/e...;dok=142770.htm

Redigerat av Unregistered1197, 19 februari 2008 - 21:20.


#175

Postad 19 februari 2008 - 19:17

sudden_se
  • sudden_se
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Hur står sig denna kabel i en jämnförelse Supra Sublink 23:-/m
www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=104840

#176

Postad 19 februari 2008 - 21:23

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
LonWorkskabeln är den bästa som jag har hört och basåtergivningen är utmärkt. Borde funka suveränt.

#177

Postad 20 februari 2008 - 01:00

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Jag ska eventuellt till en Elfa- butik i helgen. Om de nu har LonWorks- kabeln på lager i just den butiken. Vissa artiklar måste man väl förbeställa vad jag förstår. Eller hur ligger det till?

Vad har du för diameter Chris Lymme, 4,5 eller 6,5 mm? Jag antar att du har den skärmade kabeln.

På bilden ser det ut som fyra ledare? Hur löder du? Visa gärna en färdig kontakt om du har lust.

#178

Postad 20 februari 2008 - 12:45

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
För vanlig RCA använder jag den skärmade kabeln med 1 par ledare med nummer 7703NH.

Principen är för ovrigt densamma som EKK, dvs en enkarderlig ledare i ren koppar (om än smalare). Och det funkar.

Isoleringen är också bra eftersom det inte är PVC. Den smälter inte vid lödning men kan bli lite mjuk när den är varm så man ska inte röra isoleringen på ledarna när man löder, för då kan man exponera ledaren av misstag (jupp, done it :)).

Om du vill ha en kontakt som är lite enklare att löda med denna kabeln så föreslår jag denna
Postad bild
http://www.elfa.se/e...dok=2002411.htm

Den ger mer utrymme och kantaktytor att löda.

#179

Postad 20 februari 2008 - 14:25

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Nej nu måste jag tjata på farsan (ska sambeställa) så jag får prylarna någon gång, ska bli grymmt kul att testa en riktig signalkabel B)

#180

Postad 20 februari 2008 - 22:05

Unregistered5b876f4b
  • Unregistered5b876f4b
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Ska nog testa denna kabel jag också så man får jämföra mot RG62

Antar att man får klämma skärmen imot kontaktkroppen istället för att löda

Och ena ledaren kopplar du ihop med skärmen på ena änden av kabel så det blir semi-balanserad kabel eller...????

#181

Postad 20 februari 2008 - 23:06

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Ska nog testa denna kabel jag också så man får jämföra mot RG62

Antar att man får klämma skärmen imot kontaktkroppen istället för att löda

Och ena ledaren kopplar du ihop med skärmen på ena änden av kabel så det blir semi-balanserad kabel eller...????


Skärmen har en avledare så enklast är att skala bort skärmen helt från ändarna och sedan koppla avledaren med jorden i signaländen och låta den flyta i förstärkaränden (dvs trimma bort den). På så sätt får man lägsta möjliga kapacitans.

Redigerat av Unregistered1197, 20 februari 2008 - 23:07.


#182

Postad 21 februari 2008 - 00:11

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Tack ska du har för tips och intstruktioner Chris L.

Den alternativa kontakten Deltron som du visar verkar bra men tyvärr något dyr tycker jag. Men visst, är den riktigt fin så må väl det vara hänt.

Ska fundera på om det blir några meter LonWorks på lördag om det finns att få tag på i den butiken jag ska besöka.

Jag har tittat på en annan Belden- kabel som heter RG174 med dubbel skärm (aluminium och förtennad koppar). Finns även på Elfa men då märke Bedea och har inte samma konstruktion.

Det är den här Belden (finns på Conrad):

PDF Belden RG174 (bläddra)

Kan det vara något att testa? Kostar 30 kr metern. Men det kanske är för hög kapacitans? Jag har ingen större erfarenhet av sådana här kablar och olika data.

Nr 7806A på samma sida kanske är bättre.

Redigerat av Ritsch, 21 februari 2008 - 01:39.


#183

Postad 21 februari 2008 - 12:52

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Kapacitansen på RG174 är dubbel så hög som den borde vara, så det finns nog ingen vinst med att använda den kabeln.

Aluminiumskärm innebär också problem eftersom den inte går att löda, så då får du använda kontakt med skruvanslutning för skärmen. Dubbel skärm är dessutom överkurs i en normal miljö.

Mitt starkaste tips är LonWorks, som är bäst just nu. Naturligtvis fortsätter jag att experimentera så en dag kanske jag hittar något ännu bättre. På testlistan står några ytterligare lågkapacitativa nätverkskablar...

#184

Postad 21 februari 2008 - 13:16

Unregistered5b876f4b
  • Unregistered5b876f4b
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
kan bara instämma med chris

man söker så låg kapacitans som möjligt till analoga kablar

till digital kablar så är impedansen viktigare än kapacitansen om jag har lärt mig rätt

#185

Postad 21 februari 2008 - 22:30

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Lagt order nu :)

#186

Postad 22 februari 2008 - 17:54

Unregistered5b876f4b
  • Unregistered5b876f4b
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

. På testlistan står några ytterligare lågkapacitativa nätverkskablar...



Hade lite tid över på jobbet och gick in på ELFA
tittade igenom deras datakablar så finns det en hel del där som har låg kapacitans som kan vara värt att test.
står även på vissa kablar att de passar till audiobruk också

Antar att det är några av dom du syftar på Chris????

Redigerat av Unregistered5b876f4b, 22 februari 2008 - 17:55.


#187

Postad 22 februari 2008 - 18:48

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Jo, det finns några kablar med rätt kapacitans och vettig konstruktion som ska testas.

Tyvärr är jag lite mätt på lödning för tillfället så om du hinner före...

Redigerat av Unregistered1197, 22 februari 2008 - 18:48.


#188

Postad 22 februari 2008 - 19:28

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Är det någon annan som har gjort en kabel för sub-bas och kan ge ett omdöme?

Jag har ju gjort en som är ca 3 meter lång med mycket gott resultat. Min Yamaha YST-SW515 har fått nytt liv!

Har testat med musik och konserter från DVD senaste tiden och basen mullrar inte längre utan slår mer exakt. Suverän uppgradering tycker jag.

Jag kommer inte iväg till Elfa-butik imorgon lördag. Så jag får hoppa över att testa LonWorks- kabeln just nu. Jag har ändå inte så bra cd-källor och jag tror inte att jag kan höra så mycket mer detaljer med en annan kabel.

Ska förmodligen istället beställa mer kontakter och RG62/RG59- kabel på Conrad. Ska bl agöra en komplett uppsättning för SACD 5.1 och en eller två koaxiala digitalkablar.

#189

Postad 25 februari 2008 - 15:55

Unregistered5b876f4b
  • Unregistered5b876f4b
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Jo, det finns några kablar med rätt kapacitans och vettig konstruktion som ska testas.

Tyvärr är jag lite mätt på lödning för tillfället så om du hinner före...


ska nog testa lon works kabeln först sen testa någon annan kabel.
åker till Alperna på fredag så det får bli efter semestern


Jag sitter med Förförstärkare och slutsteg (NAD T173V2 och NAD T973)
Visst bör jag byta alla kablar imellan försteg - slutsteg för att få ut det mesta utav ett kabelbyte
och imellan dvd - försteg
isåfall 9 kablar ska lödas , bi-ampar frontarna därför många signalkablar

kan bli många olika uppsättningar signalkabel med tiden

#190

Postad 25 februari 2008 - 16:09

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Ja det är nog bäst att använda samma kabel överallt i hela kedjan.

#191

Postad 25 februari 2008 - 17:03

Unregistered5b876f4b
  • Unregistered5b876f4b
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Vill tipsa om att Conrad även har neutriks kontakt lite billigare än ELFA
Conrad 15,90 st inkl. moms
ELFA 21,10st exkl. moms

ser ut att vara samma kontakt

Postad bild


det kan vara svårt att hitta dessa kontakter på Conrad för dom ligger inte under RCA kontakter utan under högtalarkontakter av någon anledning

Länk: http://www.conrad.se/?article=731138

eller sök på cinch kontakter så får man fram Neutriks rca kontakter

Redigerat av Unregistered5b876f4b, 25 februari 2008 - 17:08.


#192

Postad 25 februari 2008 - 20:01

Unregistered5b876f4b
  • Unregistered5b876f4b
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
var nog lite snabb med det senaste inlägget
Ritsch har faktiskt redan skrivit detta med neutrik kontakterna tidigare i den här tråden

#193

Postad 26 februari 2008 - 19:44

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0

var nog lite snabb med det senaste inlägget
Ritsch har faktiskt redan skrivit detta med neutrik kontakterna tidigare i den här tråden


Det är ju bra om folk får reda på det igen att kontakter och annat är billigare på Conrad. Men jag har för mig att det var ännu billigare kontakter förut på Conrad. Att Neutrik- kontakterna kostade 14 kr styck men jag kanske minns fel.

Om man ska göra signalkablar med RG62 eller RG59 med Neutrik- kontakter finns ju ingen anledning att handla det dyrt på Elfas postorder när det finns likdana grejer på Conrad billigare. Det är meningen att det ska vara riktigt billiga kablar som fungerar bra.

RG62- kabel: Art.nr 602381 (12,70 kr/m)

RG59- kabel: Art.nr 602355 (10,60 kr/m)

Neutrik svart kontakt: Art.nr 731124 (15,90 kr/st)

Neutrik röd kontakt: Art.nr 731138 (15,90 kr/st)

Vill också slå ett slag för en riktigt fin RCA- kontakt som säjls 4-pack för endast 53 kr (ca 13 kr styck!). Det är märke "Horata" som jag tipsat om tidigare men en annan finare och kraftigare modell. Den är till för att skruvas men det brukar också gå att löda. Jag har själv inte köpt just den modellen och kan utlova lödbarhet.

Guldfärgade: Art.nr 734772

Silverfärgade: Art.nr 734776

Det är bara att gå in på huvudsidan (conrad.se) och söka efter artikelnummer.

Priser inkl. moms. Mängdrabatt finns.

Redigerat av Ritsch, 26 februari 2008 - 19:46.


#194

Postad 26 februari 2008 - 21:27

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Jag sitter med Förförstärkare och slutsteg (NAD T173V2 och NAD T973)
Visst bör jag byta alla kablar imellan försteg - slutsteg för att få ut det mesta utav ett kabelbyte
och imellan dvd - försteg
isåfall 9 kablar ska lödas , bi-ampar frontarna därför många signalkablar



Då kan jag förorda LonWorks. Själv har jag ett filter mellan försteg och slutsteg så det blir sammanlagt 6 långa kabelpar för signalen (för många egentligen) men med LonWorks låter det ändå glasklart, högupplöst och framför allt väldigt rent och lent. Superkabel, verkligen.

#195

Postad 26 februari 2008 - 22:31

Unregistered5b876f4b
  • Unregistered5b876f4b
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Jag sitter med Förförstärkare och slutsteg (NAD T173V2 och NAD T973)
Visst bör jag byta alla kablar imellan försteg - slutsteg för att få ut det mesta utav ett kabelbyte
och imellan dvd - försteg
isåfall 9 kablar ska lödas , bi-ampar frontarna därför många signalkablar



Då kan jag förorda LonWorks. Själv har jag ett filter mellan försteg och slutsteg så det blir sammanlagt 6 långa kabelpar för signalen (för många egentligen) men med LonWorks låter det ändå glasklart, högupplöst och framför allt väldigt rent och lent. Superkabel, verkligen.



sitter med 5 kablar mellan för- och slutsteg + 2 Y-kontakter för bi-ampningen
blir 5 kablar + två korta ifrån Y-kontakterna + två ifrån dvd till försteg

Ska nog testa LonWorks kabeln snart

OFF TOPIC
Vad är det för filter du pratar om som du har imellan för- och slutsteg????

#196

Postad 26 februari 2008 - 22:38

Unregistered5b876f4b
  • Unregistered5b876f4b
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

var nog lite snabb med det senaste inlägget
Ritsch har faktiskt redan skrivit detta med neutrik kontakterna tidigare i den här tråden


Det är ju bra om folk får reda på det igen att kontakter och annat är billigare på Conrad. Men jag har för mig att det var ännu billigare kontakter förut på Conrad. Att Neutrik- kontakterna kostade 14 kr styck men jag kanske minns fel.

Om man ska göra signalkablar med RG62 eller RG59 med Neutrik- kontakter finns ju ingen anledning att handla det dyrt på Elfas postorder när det finns likdana grejer på Conrad billigare. Det är meningen att det ska vara riktigt billiga kablar som fungerar bra.

RG62- kabel: Art.nr 602381 (12,70 kr/m)

RG59- kabel: Art.nr 602355 (10,60 kr/m)

Neutrik svart kontakt: Art.nr 731124 (15,90 kr/st)

Neutrik röd kontakt: Art.nr 731138 (15,90 kr/st)

Vill också slå ett slag för en riktigt fin RCA- kontakt som säjls 4-pack för endast 53 kr (ca 13 kr styck!). Det är märke "Horata" som jag tipsat om tidigare men en annan finare och kraftigare modell. Den är till för att skruvas men det brukar också gå att löda. Jag har själv inte köpt just den modellen och kan utlova lödbarhet.

Guldfärgade: Art.nr 734772

Silverfärgade: Art.nr 734776

Det är bara att gå in på huvudsidan (conrad.se) och söka efter artikelnummer.

Priser inkl. moms. Mängdrabatt finns.



neutrik kontakterna kostar 14,70 st om man köper mer än 10 st
köper man mer än 100 st så kostar dom 13,60 st

ska man hålla på och testa olika kablar så är man väl snart uppe i 100 st :)

Redigerat av Unregistered5b876f4b, 26 februari 2008 - 22:47.


#197

Postad 27 februari 2008 - 16:12

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Den kinesiska (?) tillverkaren som har märket Horata som Conrad säljer.

RCA-kontakter

Det finns ett antal kontakter i sortimentet!

#198

Postad 27 februari 2008 - 20:31

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

OFF TOPIC
Vad är det för filter du pratar om som du har imellan för- och slutsteg????


Det är rumskorrigeringsfiltret för mina Canton RC-L. I den andra uppsättningen har jag en sub med delningsfilter mellan försteg och slusteg. LonWorks funkar perfekt i båda fallen.

#199

Postad 27 februari 2008 - 20:41

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

ska man hålla på och testa olika kablar så är man väl snart uppe i 100 st :)


Rätt lätt. Hade fått en uppsättning high-endkablar för de pengar jag lagt ner på kablar å kontakter. Å andra sidan är det roligare att löda själv och nu har jag flera uppsättningar som förmodligen låter minst lika bra som high-endkablarna.

#200

Postad 27 februari 2008 - 20:44

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0

Den kinesiska (?) tillverkaren som har märket Horata som Conrad säljer.

RCA-kontakter

Det finns ett antal kontakter i sortimentet!

Fanns ju "några" RCA-kontakter där ja :)

Var ju lite kul att hitta en kontakt med "Monster Cables" på :P

Ser ut att vara den typ som sitter på Interlink® 300 MkII. Om den kan man läsa:

"I300 MkII is terminated with Monster's patented, six-cut Turbine Design connector for a tight fit and features our exclusive non-slip rubber grip for easy handling. This heavy - duty precision connector has 24k gold contacts for optimum signal transfer and corrosion resistance."

Köp, köp!!! :rolleyes:

Bifogad fil  monster1.jpg   38,86K   2 Antal nerladdningarBifogad fil  kines.jpg   13,65K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered24c8b9de, 27 februari 2008 - 20:46.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.