Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Videoprocessorer - Lumagen och MadVR

176 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 november 2024 - 16:53

mass
  • mass
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Någon som testat att använda Hdmi splitter på Lumagen el Madvr utgången! Kanske inte är att rekommendera men jag har 2st projar och vill inte skifta Hdmi kabel.

Postad 06 november 2024 - 09:45

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 017 inlägg
  • 0

Någon som testat att använda Hdmi splitter på Lumagen el Madvr utgången! Kanske inte är att rekommendera men jag har 2st projar och vill inte skifta Hdmi kabel.

Har du kollat med supporten? [email protected], de är snabba och kan säkerligen besvara din fråga. du skulle eg då behöva en modell större av Lumagen men felr än två utgångar...

Postad 06 november 2024 - 10:17

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 286 inlägg
  • 0

Som HDMI fungerar är det en process med handskakning och utbyte av metadata (EDID) mellan källan/source och displayen/sink. Denna metadata rymmer information om allt från exakt format/timing på signalen och sådant som displayens färgegenskaper. Denna information kan användas för sådant som att beräkna tonemapping inuti Lumagen/MadVR. 

Normalt är det 1:1 mellan source och sink. Man kan skicka en signal till en display. Med två displayer är det inte säkert man kan bara kan duplicera signalen till alla sink som sitter i splittern. Fungerar förstås bättre om man har två identiska displayer som ska visa samma bild. Men när man har två olika displayer som begär olika saker av källan riskerar det bli ett dilemma. Är det allt för olika displayer kan det vara en omöjligt uppgift för en splitter. Man får bild på ena displayen men inte andra. Enklaste exemplet på dilemman är om ena projektorn kör 4K men den andra kör max 1080p.

Mer avancerade splitters har därför möjlighet att kombinera EDID från två eller fler displayer men det är ingen given lösning. Typiskt för en lumagen/madVR är att man vill skapa en bättre tonemapping av HDR och där kommer två olika projektorer högst troligt behöva två olika sorters tonemapping vilket då inte är möjligt att göra på en enda HDMI-anslutning. Inte samtidigt i alla fall. Däremot kanske man kan kliva runt det genom att manuellt ladda olika presets i lumagen/madVR beroende på vilken projektor man kör för stunden. Ofta vill man köra en projektor i taget, inte båda samtidigt. Men det där scenariot varierar ju från fall till fall.

Så en check med supporten är nog ingen dum idé innan köp.

Postad 06 november 2024 - 10:31

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 875 inlägg
  • 0

Enklaste exemplet på dilemman är om ena projektorn kör 4K men den andra kör max 1080p.

Exakt detta problem har jag med Marantz SR 7015 , dvs inga hdmi växlar utan kopplar en 4 k proj på ena utgången och en 1080 proj på andra , trots att jag väljer att bara skicka signal till en utgång i taget så känner SR av att det finns en 1080 inkopplad , så när jag kör en 4k film blir det felmeddelande att den inte hittar en 4 k skärm , mkt störigt 

Postad 06 november 2024 - 11:38

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 286 inlägg
  • 0

Enklaste exemplet på dilemman är om ena projektorn kör 4K men den andra kör max 1080p.

Exakt detta problem har jag med Marantz SR 7015 , dvs inga hdmi växlar utan kopplar en 4 k proj på ena utgången och en 1080 proj på andra , trots att jag väljer att bara skicka signal till en utgång i taget så känner SR av att det finns en 1080 inkopplad , så när jag kör en 4k film blir det felmeddelande att den inte hittar en 4 k skärm , mkt störigt 

Japp, det kan vara att Marantzen sammanbakar EDID på sådant sätt att det blir minsta "gemensamma nämnare" dvs att den säkrar en signal som fungerar på båda enheterna. Då kan det inkludera sådant som att 1080p-projjen inte klarar 4K och tillräckligt hög HDCP-nivå och att denna information därför inte kommer till källorna som då är petiga med vilken signal de vill skicka.

Det mesta går att lösa bara man slänger tid, meck och pengar på problemet. En HD Fury Integral eller Vertex till exempel kan konvertera HDCP och skala ned 4K till 1080p så att det ut Marantzen synpunkt är två lika kapabla 4K-enheter i båda anslutningarna.

Postad 06 november 2024 - 12:20

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Nåt kopplat på Zon 2? Kommer inte ihåg vilken förstärkare, men lusläste manualer innan jag bytte senast och på en kunde Zon 2 begränsa för huvudutgångarna. Tror det var Marantz.

Postad 06 november 2024 - 13:26

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 875 inlägg
  • 0

Nej använder inte zon 2

Postad 08 november 2024 - 17:18

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 063 inlägg
  • 0

Har fått in Envy Core till butiken nu ifall ni har några frågor eller vill komma och titta på den. Den känns rejält byggd och jag tycker den är väldigt tyst också, susar typ som en tyst dator. Har testat den lite snabbt idag på både Sony VPL-XW5000 och VPL-XW6100 samt JVC DLA-NP5 och den levererar som förväntat.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 09 november 2024 - 11:11

mass
  • mass
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Har du kollat med supporten? [email protected], de är snabba och kan säkerligen besvara din fråga. du skulle eg då behöva en modell större av Lumagen men felr än två utgångar...

Tack jag fick svar från Ryan på Madvr. Ska fungera men kanske inget dom rekommenderar då det kan skapa ev problem! Men man kan ju använda olika profiler med olika peakluminance.

Postad 09 november 2024 - 11:22

mass
  • mass
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Då har jag fått hem min Madvr Core! Extremt användarvänlig med oändligt mycket inställningar även om man inte använder så mycket! Känns som den håller ett järngrepp om bilden med rejält popp i hdr och även sdr. Bilden flyter som smör! Känns som en autopilot som bara gör allt rätt. Om det är värt pengarna är ju individuellt. Definitivt om man kör Scope men även som jag 16:9 då och Sony 7000 kan stretcha på höjden är värt en del!
Tack Hbb Frölunda för snabb leverans

Redigerat av mass, 09 november 2024 - 13:55.

Postad 09 november 2024 - 12:25

DPC
  • DPC
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0

Roligt Mass! Och väntat ska jag säga som sett xw7000 med madvr. En match som är svårslagen. Kul att du fick en av de 5 första maskinerna som hittade hit nu i veckan.

Postad 09 november 2024 - 13:16

Bioboden
  • Bioboden
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Stort grattis till alla som fått sin Core! Jag får vänta vidare på mitt ex som förhoppningsvis dyker upp någongång...

Postad 09 november 2024 - 13:54

mass
  • mass
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Roligt Mass! Och väntat ska jag säga som sett xw7000 med madvr. En match som är svårslagen. Kul att du fick en av de 5 första maskinerna som hittade hit nu i veckan.

Tack DPC! Ja det känns bättre nu då jag ju visste att Sonyn hade sina begränsningar men den låg rätt i pris samt hade 3d som var ett måste för mig. Nu kan jag släppa tankarna på Jvc så länge :) ! Ja det blev en glad överraskning då den dök upp tidigare än väntat.

Stort grattis till alla som fått sin Core! Jag får vänta vidare på mitt ex som förhoppningsvis dyker upp någongång...

Tackar! Den som väntar på nåt gott :)

Redigerat av mass, 09 november 2024 - 13:56.

Postad 09 november 2024 - 17:57

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0

Då har jag fått hem min Madvr Core! Extremt användarvänlig med oändligt mycket inställningar även om man inte använder så mycket! Känns som den håller ett järngrepp om bilden med rejält popp i hdr och även sdr. Bilden flyter som smör! Känns som en autopilot som bara gör allt rätt. Om det är värt pengarna är ju individuellt. Definitivt om man kör Scope men även som jag 16:9 då och Sony 7000 kan stretcha på höjden är värt en del!
Tack Hbb Frölunda för snabb leverans

Jättekul!
På måndag hämtar jag min Envy Core som ska jobba med xw7000es!
Hur var installationen?

Postad 09 november 2024 - 18:09

mass
  • mass
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Jättekul!
På måndag hämtar jag min Envy Core som ska jobba med xw7000es!
Hur var installationen?

Nice! Väldigt smidigt. har kollat videos på youtube så visste en del redan. Följde rekommendationerna för Sony så¨det var hjälpsamt. Har skaffat ljusmätare så ska mäta och sätta lumensvärdet. Menyerna är ju väldigt lätta att följa. Vädigt bra med inbyggda patterns, det underlättar.Ska bli kul att höra dina intryck.

Redigerat av mass, 09 november 2024 - 18:12.

Postad 09 november 2024 - 22:13

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0

Nice! Väldigt smidigt. har kollat videos på youtube så visste en del redan. Följde rekommendationerna för Sony så¨det var hjälpsamt. Har skaffat ljusmätare så ska mäta och sätta lumensvärdet. Menyerna är ju väldigt lätta att följa. Vädigt bra med inbyggda patterns, det underlättar.Ska bli kul att höra dina intryck.

Tack! Härliga tider väntar. Blir till att skippa HDFury för Dolby vision.

Postad 09 november 2024 - 22:40

mass
  • mass
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Tack! Härliga tider väntar. Blir till att skippa HDFury för Dolby vision.

:)

Postad 11 november 2024 - 22:20

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0

:)

Vilket nits värde har du matat in i core? Är själv lite tveksam vilket av värdena jag fick vid kalibreringen av min xw7000 - 120 nits för TV, 210 nits för bluray och 260 nits för 4K HDR.

Postad 12 november 2024 - 09:50

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 286 inlägg
  • 0

Vilket nits värde har du matat in i core? Är själv lite tveksam vilket av värdena jag fick vid kalibreringen av min xw7000 - 120 nits för TV, 210 nits för bluray och 260 nits för 4K HDR.

Förslagsvis vill du (förutom aspekten med fläktljudet) köra med så mycket dynamiskt omfång som det bara går och därför möjligtvis köra bildinställningen för 4K/HDR med 260 nits, låta projektorn stå kvar på den inställningen. Dock kan man vilja undvika projektorns egna HDR-hantering eftersom det riskerar bli kaka på kaka eller om man ska behålla signalen som HDR för just det dynamiska omfångets skull. Den approachen bör skilja sig från projektor till projektor och även situation till situation.

Idén är i alla fall att finna projektorns mest optimala nivå och konsekventa nivå i förhållande till vad videoprocessorn gör. Framöver låter man istället processorn ta över allt jobb med att hantera olika signalkällor snarare än att man manuellt växlar bildminne i projektorn beroende på om källan är BD, DVD, SDR eller HDR och så vidare.

Redigerat av Ringblixt, 12 november 2024 - 09:51.

Postad 12 november 2024 - 10:24

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 017 inlägg
  • 0

Med Lumagen matar man in dina riktiga nits, måste väl ändå vara samma för MadVR? Hur ska man annars få en optimal HDR-bild baserat på just sin förutsättning? Eller så har MadVR ett helt annat tänk kring detta, men utan att kalibrera eller veta om hur många nits sin projektor ger i din miljö så kommer man långt ifrån att optimalt utnyttja dyrt investerade pengar i en VP. Föhållandet närmare 100k och några få tusenlappar för en riktig kalibrering är ju en no-brainer. 

I övrigt har jag testat och utvärderat Dolby Vision. Istället för att låta - mitt fall Lumagen - göra Tonmappning så lämnar jag det åt respektive spelare Zappiti/ATV, och mina långa och omfångsrika tester så har jag ännu i alla fall inte hittat ngt som indikerar ett bättre sultresultat med DV än HDR10 med Tonmappning.

Postad 12 november 2024 - 10:55

mass
  • mass
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Jag har inte kalibrerat ännu så det bli ju inget rätt värde! Eftersom jag inte vill köra 100% laser på 120tum pga fläktljudet så kommer jag prova mig fram vad jag tycker! Naturligtvis blir det inte korrekt men tycker redan bilden är så mycket bättre att jag kan leva med kompromissen så länge! Har provat mellan 180-220 men inte hunnit utvärdera ännu! Har mest lekt i menyerna. 
Har du några spontana intryck ännu?

Redigerat av mass, 12 november 2024 - 11:00.

Postad 12 november 2024 - 17:48

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0

Förslagsvis vill du (förutom aspekten med fläktljudet) köra med så mycket dynamiskt omfång som det bara går och därför möjligtvis köra bildinställningen för 4K/HDR med 260 nits, låta projektorn stå kvar på den inställningen. Dock kan man vilja undvika projektorns egna HDR-hantering eftersom det riskerar bli kaka på kaka eller om man ska behålla signalen som HDR för just det dynamiska omfångets skull. Den approachen bör skilja sig från projektor till projektor och även situation till situation.

Idén är i alla fall att finna projektorns mest optimala nivå och konsekventa nivå i förhållande till vad videoprocessorn gör. Framöver låter man istället processorn ta över allt jobb med att hantera olika signalkällor snarare än att man manuellt växlar bildminne i projektorn beroende på om källan är BD, DVD, SDR eller HDR och så vidare.

Tack för informationen Thomas. Nästa steg blir att testa 260 nits input i Envy Core, värdet du fick vid kalibreringen av 4k HDR.

Med Lumagen matar man in dina riktiga nits, måste väl ändå vara samma för MadVR? Hur ska man annars få en optimal HDR-bild baserat på just sin förutsättning? Eller så har MadVR ett helt annat tänk kring detta, men utan att kalibrera eller veta om hur många nits sin projektor ger i din miljö så kommer man långt ifrån att optimalt utnyttja dyrt investerade pengar i en VP. Föhållandet närmare 100k och några få tusenlappar för en riktig kalibrering är ju en no-brainer. 

I övrigt har jag testat och utvärderat Dolby Vision. Istället för att låta - mitt fall Lumagen - göra Tonmappning så lämnar jag det åt respektive spelare Zappiti/ATV, och mina långa och omfångsrika tester så har jag ännu i alla fall inte hittat ngt som indikerar ett bättre sultresultat med DV än HDR10 med Tonmappning.

Nej du har rätt Lirsa. Nits värdet från kalibrering ska matas in i Envy Core. Spännande med alla nya möjligheter till att få en fantastisk bild.

Postad 12 november 2024 - 17:54

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0

Jag har inte kalibrerat ännu så det bli ju inget rätt värde! Eftersom jag inte vill köra 100% laser på 120tum pga fläktljudet så kommer jag prova mig fram vad jag tycker! Naturligtvis blir det inte korrekt men tycker redan bilden är så mycket bättre att jag kan leva med kompromissen så länge! Har provat mellan 180-220 men inte hunnit utvärdera ännu! Har mest lekt i menyerna. 
Har du några spontana intryck ännu?

Det tog ett tag att bekanta sig med alla menyer och inställningsmöjligheter men igår kväll testade vi Mulan i 4k HDR och nog sjutton blev bilden med Core ännu bättre än tidigare, mer mättade färger mer briljans i bilden.
Jag upptäckte att om jag satte Motion flow på off i Sony xw7000 så blev det riktigt bra flyt i bilden.

Postad 12 november 2024 - 20:45

mass
  • mass
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Det tog ett tag att bekanta sig med alla menyer och inställningsmöjligheter men igår kväll testade vi Mulan i 4k HDR och nog sjutton blev bilden med Core ännu bättre än tidigare, mer mättade färger mer briljans i bilden.
Jag upptäckte att om jag satte Motion flow på off i Sony xw7000 så blev det riktigt bra flyt i bilden.

Härligt! Hdr är ju löjlig skillnad. Upplevde samma flyt på off.

Postad 16 november 2024 - 15:45

mass
  • mass
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Som HDMI fungerar är det en process med handskakning och utbyte av metadata (EDID) mellan källan/source och displayen/sink. Denna metadata rymmer information om allt från exakt format/timing på signalen och sådant som displayens färgegenskaper. Denna information kan användas för sådant som att beräkna tonemapping inuti Lumagen/MadVR. 

Normalt är det 1:1 mellan source och sink. Man kan skicka en signal till en display. Med två displayer är det inte säkert man kan bara kan duplicera signalen till alla sink som sitter i splittern. Fungerar förstås bättre om man har två identiska displayer som ska visa samma bild. Men när man har två olika displayer som begär olika saker av källan riskerar det bli ett dilemma. Är det allt för olika displayer kan det vara en omöjligt uppgift för en splitter. Man får bild på ena displayen men inte andra. Enklaste exemplet på dilemman är om ena projektorn kör 4K men den andra kör max 1080p.

Mer avancerade splitters har därför möjlighet att kombinera EDID från två eller fler displayer men det är ingen given lösning. Typiskt för en lumagen/madVR är att man vill skapa en bättre tonemapping av HDR och där kommer två olika projektorer högst troligt behöva två olika sorters tonemapping vilket då inte är möjligt att göra på en enda HDMI-anslutning. Inte samtidigt i alla fall. Däremot kanske man kan kliva runt det genom att manuellt ladda olika presets i lumagen/madVR beroende på vilken projektor man kör för stunden. Ofta vill man köra en projektor i taget, inte båda samtidigt. Men det där scenariot varierar ju från fall till fall.

Så en check med supporten är nog ingen dum idé innan köp.

Tack för svar! fick liknande svar från Ryan på Madvr att ev köra ip kontroll för att byta preset!

Redigerat av mass, 16 november 2024 - 16:21.

Postad 22 november 2024 - 13:17

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Jag har inte haft riktigt klart för mig hur inmatat nits värde i Envy Core påverkar DTM. Fick ett mycket bra svar i AVS forum:
Here is how I think about it (anyone who understands the algorithms on a deeper, more technical level, feel free to correct what I'm saying):

”Peak Luminance tells the Envy the brightness available on your display. This guides its tone mapping to balance overall brightness with to how much 'headroom' is left for brighter highlights.

If you set it much higher than the actual available nits, the Envy will shift its DTM toward the darker end, so that the average brightness is lower, leaving more headroom for highlights, because it 'thinks' the display is brighter than it really is. The downside is the image isn't as bright as it might be.

Conversely, if you set it much lower than the actual nits you have on screen, the average brightness will increase, leaving less room for the brighter highlights, because the Envy 'thinks' there isn't that much available. The downside is that you lose some of the dynamic 'pop', where the brighter elements are much brighter than the rest of the content.

You can test this yourself, by making larger adjustments in the Peak Luminance, and viewing the impact this has on the image.”

Postad 25 november 2024 - 08:12

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 017 inlägg
  • 0

Några små tankar i HDR-djungeln :).

Om man har en riktig videoprocessor som Lumagen eller MadVR som har tonmappning i världsklass så finns det ingen anledning att köra med Dolby Vision. Du flyttar tonmappning till spelare istället för Videoprocesor och risken för godtycklighet är större än HDR10 och en tonmappning på det.

Jag har utvärderat mååååånga filmer och serier - både på Zappiti (med R Video) samt Apple TV, jag har inte vid ett tillfälle upplevt att LLDV blir bättre på min display än HDR10. Med en så pass tung investering som ändå en videprocessor är så är det synd att inte låta den göra det den är absolut bäst på - tonmappning.

Förstås min erfarenhet - och kan inte underbygga med siffror eller grafer - men okulärt har jag inte sett ngn skillnad eller fördel att använda sig av LLDV på en DV stream än HDR10 (som alltid ligger där i botten) som tonmappas av videoprocessor 

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gille-magi
    genstruktur
    2024-12-06 09:36:40
  • Apollon Hypex NCx500 ST NCOREx Stereo Amplifier
    genstruktur
    2024-12-06 09:32:20
  • Apollon Hypex NCx500 ST NCOREx Stereo Amplifier
    genstruktur
    2024-12-06 09:29:32
  • Centern
    mange87a
    2024-11-26 09:18:15
  • Sub 1 av 3: JTR RS1
    mange87a
    2024-11-26 09:15:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.