Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på större familjebil 6+

94 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 mars 2014 - 16:04

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Efter senaste besiktning av mitt nuvarande kadaver (mer känd som Hyundai Trajet) så har vi bestämt oss för att det är dags att byta.

Vi är 6st i familjen så behöver en större bil. Behöver lite tips om vilka vi ska kolla efter. Tanken är att den inte skall vara alltför dyr säg 50kkr i pris.

Amerika a la Voyager och transport är i mina ögon. Törstiga och dyra i rep, sedan är väl båda 3sits längst bak vilket gör att man inte kan ha barnvagn etc.

Toyota Avensis Verso prövade jag för ett tag sedan. Alldeles för svåra att hitta och för små. En vuxen person kan inte sitta bak och pojkar som börjar nå tonåren ska inte behöva lida där.

Franskt Reanult och Peauge har jag allment väldigt svårt för men kan ha fel..?

Kvar är väl igentligen bara VW Sharan, Seat Alhambra och Ford Galaxy. Någon som har åsikter om dem?

Gillar inte byta bil så åsikter tas gärna emot...

// Sat

#2

Postad 12 mars 2014 - 16:12

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 1
Toyota Previa!

#3

Postad 12 mars 2014 - 16:18

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Toyota Previa!


Den hade jag glömt, finns det inte bara väldigt gamla av den eller? Bor för övrig i Norr så utbudet brukar vara begränsat...

// Sat

#4

Postad 12 mars 2014 - 16:22

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Kom en ny modell 2000 och den hängde med enda tills dom slutade sälja den i Sverige. Dom börjar väl bli lite ovanliga men väldigt bra bilar om man lyckas komma över ett välskött exemplar.

#5

Postad 12 mars 2014 - 16:23

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 584 inlägg
  • 0
Folkabuss?

#6

Postad 12 mars 2014 - 16:39

Unregistered44e1cbef
  • Unregistered44e1cbef
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Jag har en chrysler grand voyager. Eftersom det går att välja mellan att fälla ett eller två säten i bakre raden så är det aldrig några problem för min familj. Vi har kört både 40kg hund och syskonvagn. Men det är klart är du behov av alla säten så är bagageutrymmet begränsat.

Vi kör dieseln så den ligger helt ok i förbrukning. Det har inte varit något att laga under ca 2 år som jag har ägt bilen. När vi köpte den byttes batteri och bromsskivor. Gillar bilen även om jag tycker att interiören är lite plastig och tycker att ny priset är för högt.

Redigerat av Unregistered44e1cbef, 12 mars 2014 - 16:40.


#7

Postad 12 mars 2014 - 16:53

Unregistered44e1cbef
  • Unregistered44e1cbef
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Gömde att skriva att våran Chrysler går 2000-2500 om året.

#8

Postad 12 mars 2014 - 18:20

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Kom en ny modell 2000 och den hängde med enda tills dom slutade sälja den i Sverige. Dom börjar väl bli lite ovanliga men väldigt bra bilar om man lyckas komma över ett välskött exemplar.


Får lägga de till listan då. Tackar.

Jag har en chrysler grand voyager. Eftersom det går att välja mellan att fälla ett eller två säten i bakre raden så är det aldrig några problem för min familj. Vi har kört både 40kg hund och syskonvagn. Men det är klart är du behov av alla säten så är bagageutrymmet begränsat.


Kanske måste provköra en sådan någon dag då, brukar ju finnas ett par st ute jämt. Trodde de var helt fast i bakre raden, skönt att jag hade fel. Visst är det 3 längst bak?

// Sat

#9

Postad 12 mars 2014 - 20:15

Unregistered44e1cbef
  • Unregistered44e1cbef
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Ja det är tre platser i bakre sätesraden.

#10

Postad 13 mars 2014 - 12:01

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Är det någon som har åsikt om Opel Zafira? Vi använder barnvagn väldigt sällan, yngsta har hunnit fylla 4år....

// Sat

#11

Postad 13 mars 2014 - 15:55

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Är det någon som har åsikt om Opel Zafira? Vi använder barnvagn väldigt sällan, yngsta har hunnit fylla 4år....

// Sat

Jag hade första modellen en -05. Mycket trevlig bil som var väldigt rymlig med bakre raden fälld. Dock finns det inget bagageutrymmer kvar om man fäller upp bakre raden. Dock, om man är 6 behövs ju bara ena sidan fällas upp och då finns det fortfarande plats för tex en barnvagn.
Samma sak gäller för VW Touran som jag har nu. Den är dock något rymligare i bagaget med bakre raden uppfälld än Zafira.

Folkabuss?

Sanslöst dyr i bränslekostnad om man kör på bensin och i skatt om man kör på diesel. Annars är en Caravelle helt suverän i funktion och hållbarhet.

Kvar är väl igentligen bara VW Sharan, Seat Alhambra och Ford Galaxy. Någon som har åsikter om dem?

Alla 3 är samma bil och det går ut över kvaliteten. Inget jag kan rekommendera. Välj hellre Touran om du vill ha en 7-sitsig VW. Alternativt en 7-sitsig Caddy. Den långa caddyn med 7 stolar är den enda 7-sitsiga som därtill har ett stort bagage. Nackdelen är att det i grunden är ett yrkesfordon och komfort och finesser är därefter.

(Kan tillägga att jag har haft både 9-sitsig Transporter samt 7-sitsig Caddy som familjebil.)

Redigerat av agpath, 13 mars 2014 - 15:57.


#12

Postad 14 mars 2014 - 02:44

Unregistered6d4a218c
  • Unregistered6d4a218c
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Previa och Hiace är skottsäkrast.

Voyager har varit en ganska trogen familjewagon genom åren av den enkla anledningen att förutom de praktiska så är de förhållandevis billiga och amerikanare har så gott som alltid varit billiga när det kommer till reservdelar. Det mest kända, dyrare, felet är automatlådorna som börjar slira vilket i sig oftast beror på bristfällig service/ev. filter/oljebyte. De finns som manuella och de behöver inte vara så farligt törstiga faktiskt men de växer inte på träd. Inte särskilt rostbenägna men sparklådorna kan kexa sönder om de misskötts tillräckligt länge.

Hyundai H1 finns med 7 pass., bakhjulsdrift är väl ingen fördel kanske när det kommer till dessa men i övrigt tycker jag man sitter bättre i H1 jämfört med VW´s motsvarigheter.

Franska bilar är alltid ett lotteri och inget jag rekommenderar, säljer väl rätt hyffsat till barnfamiljer eftersom de är billiga och färglada men i slutändan brukar de varken bli billigt eller muntert. Nissan faller under franska bilar numera.

#13

Postad 14 mars 2014 - 11:26

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Tackar både agpath och Oh Qrap. Känns som jag fick 2st ordenliga svar! Hur upplevs sista sätet i Touranen respektive Zafiran? Vore ju bra om en någolunda lång person kunde sitta bekvämt där bak. Äldsta pojken som nått tonåren har sprungit iväg i höjd ganska fort. Ingen i våran familj är någora jättar. Är själv 176cm.

Voyager har jag fortfarande svårt med. Känns som förbrukning går inte hålla låg hur män än gör. Kör inte våldsamma streckar men 2-3dl extra drar iväg fort!

Har Hyundai nu och kan inte påstå jag är särskilt förtjust i märket. Varken verkstaden eller deras reservdelar.

// Sat

#14

Postad 14 mars 2014 - 11:51

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Tackar både agpath och Oh Qrap. Känns som jag fick 2st ordenliga svar! Hur upplevs sista sätet i Touranen respektive Zafiran? Vore ju bra om en någolunda lång person kunde sitta bekvämt där bak. Äldsta pojken som nått tonåren har sprungit iväg i höjd ganska fort. Ingen i våran familj är någora jättar. Är själv 176cm.

Extrasäten som man fäller upp ur golvet ger inget utrymme för långa ben. Stolarna i sig är ok, men längdmässigt lämpar de sig bara för barn som fortfarande sitter på dyna.
Behöver du riktiga stolar i bakre raden så är det tex Sharan eller Caddy som gäller (när vi pratar 7-sits VW).

#15

Postad 14 mars 2014 - 11:54

Unregistered6d4a218c
  • Unregistered6d4a218c
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Blir nog rätt trångt tyvärr men det finns en till lösning, Honda Fr-v:


Postad bild

#16

Postad 14 mars 2014 - 12:02

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Extrasäten som man fäller upp ur golvet ger inget utrymme för långa ben. Stolarna i sig är ok, men längdmässigt lämpar de sig bara för barn som fortfarande sitter på dyna.
Behöver du riktiga stolar i bakre raden så är det tex Sharan eller Caddy som gäller (när vi pratar 7-sits VW).


Lite som jag trodde då. Verkar var lite brist på dem just nu annars hade jag åkt till närmaste handlare bara för att inspektera 3:e sätet bättre.

Är det någon som har åsikter om Grandis? Inte provkört dem alls och känner ingen ägare heller. Space wagon av kanske senaste modellen innan de las ner...

// Sat

#17

Postad 14 mars 2014 - 12:05

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Blir nog rätt trångt tyvärr men det finns en till lösning, Honda Fr-v:


Denna bil hade jag missat totalt! Länge ifrågasatt varför det inte finns 3 säten längst fram. Det är inte alltför ofta hela familjen åker med, får se om jag hittar något ex att titta närmare på.

Övrigt, varit i kontakt med banken för att kontrollera så man får lån när bilen äntligen hittas...

// Sat

#18

Postad 14 mars 2014 - 14:02

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Denna bil hade jag missat totalt! Länge ifrågasatt varför det inte finns 3 säten längst fram. Det är inte alltför ofta hela familjen åker med, får se om jag hittar något ex att titta närmare på.

Övrigt, varit i kontakt med banken för att kontrollera så man får lån när bilen äntligen hittas...

// Sat

Man får ju oftast bättre ränta om man tar lånet via bilhandlaren. Annars blir det inget lån med bilen som säkerhet.

#19

Postad 14 mars 2014 - 14:20

Unregistered6d4a218c
  • Unregistered6d4a218c
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Nja det är sällan handlarna har superräntor på begbilar även om det kan hända, lägst ränta brukar alltså bli om man lånar upp på ev. bostadslån hos banken istället.

#20

Postad 14 mars 2014 - 14:34

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Nja det är sällan handlarna har superräntor på begbilar även om det kan hända, lägst ränta brukar alltså bli om man lånar upp på ev. bostadslån hos banken istället.

Lån på hus för att finansiera bil ger förstås lägst ränta. Men det är en risk också. Vad händer om du säljer huset? Likaså om du säljer bilen så finns ju lånet kvar. Fördelen är dock att bilen står som obelånad och kan säljas när som helst. Bilhandlare använder sig av olika finansbolag, men räntan brukar ligga betydligt lägre än om man tar ett blanco-lån hos en bank. 5-8% mot 12-13% ränta.

#21

Postad 14 mars 2014 - 14:45

Unregistered6d4a218c
  • Unregistered6d4a218c
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Finns alltid en risk med lån, räntan kan gå upp, man kan bli skadad/sjuk - ej arbetsför, men i övrigt snurrar du till det. Som säkerhet, vilket tror du har stabilast värde - Bostad eller ett fordon?

#22

Postad 14 mars 2014 - 15:07

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Lån på hus för att finansiera bil ger förstås lägst ränta. Men det är en risk också. Vad händer om du säljer huset? Likaså om du säljer bilen så finns ju lånet kvar. Fördelen är dock att bilen står som obelånad och kan säljas när som helst. Bilhandlare använder sig av olika finansbolag, men räntan brukar ligga betydligt lägre än om man tar ett blanco-lån hos en bank. 5-8% mot 12-13% ränta.

Har blancolån en ränta på 12-13% idag?

#23

Postad 14 mars 2014 - 15:07

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Bilhandlarna har ofta en kick-back på krediterna så många gånger kan det finnas en poäng i att ta lånet den vägen, bättre pris på bilen/extrautrusting etc, även om räntan kanske kan bli aningen lägre om man kan ta lånet på huset/lägenheten istället. Gäller kanske dock främst på nya bilar. Sen är det ju alltid en risk att maxa lånet på huset "i onödan"......Plötsligt en dag behöver du låna pengar till att renovera kök, badrum eller något annat i huset......

#24

Postad 14 mars 2014 - 15:42

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Har blancolån en ränta på 12-13% idag?

Upp till, men är förstås olika.

#25

Postad 14 mars 2014 - 15:46

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Finns alltid en risk med lån, räntan kan gå upp, man kan bli skadad/sjuk - ej arbetsför, men i övrigt snurrar du till det. Som säkerhet, vilket tror du har stabilast värde - Bostad eller ett fordon?

Självklart har bostaden stabilare värde och ger en lägre ränta. Men likväl så binder du bilen i ett lån på huset. Betalar du då av huset när du säljer bilen eller lägger du hela summan på en ny bil? Säljer du huset så får du problem med skatten på en eventuell vinst. Denna är baserad på inköps kontra försäljningspris och skattemyndigheten bryr sig inget om att du har lånat extra på huset.
Då sitter du där och ska lösa både lånet och skatten på försäljningssumman. Jo, jag har personlig erfarenhet av detta.

#26

Postad 14 mars 2014 - 16:02

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Själv lade jag det på lägenheten, men som ett separat lån. Säljer jag bilen så betalar jag av det lånet (om något är kvar då, amorterar snabbare där än på den del som gäller lägenhetsköpet).

#27

Postad 14 mars 2014 - 16:11

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Men visst är det lite fult agerat av bankerna ibland. De lånar ut på huset/lägenheten upp till 80-90% av värdet, helt utan att ta hänsyn till att ganska stora (22%) delar av husvärdet kan (om man ägt huset länge) utgörs av skatt på kommande vinst. Det här gör att man faktiskt kan "gå back" på husförsäljningen, rent likviditetsmässigt.

Tror att alltför få är medvetna om det här och faktiskt blir överraskade över att de får ta av sparpengarna, trots att de gör stor vinst på husförsäljningen (vilket ju i det fallet innebär att de redan tidigare konsumerat den vinsten och lite till).

Slutsats: Lägg gärna billånet på huset/lägenheten, men som separat lån (låt det få kosta en uppläggningsavgift) och amortera allra minst i takt med värdeminskningen på bilen.

Edit: Stavfel

Redigerat av SC-Zap, 14 mars 2014 - 16:11.


#28

Postad 14 mars 2014 - 16:43

Unregistered6d4a218c
  • Unregistered6d4a218c
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0


Självklart har bostaden stabilare värde och ger en lägre ränta. Men likväl så binder du bilen i ett lån på huset. Betalar du då av huset när du säljer bilen eller lägger du hela summan på en ny bil? Säljer du huset så får du problem med skatten på en eventuell vinst. Denna är baserad på inköps kontra försäljningspris och skattemyndigheten bryr sig inget om att du har lånat extra på huset.
Då sitter du där och ska lösa både lånet och skatten på försäljningssumman. Jo, jag har personlig erfarenhet av detta.


En bra bankkontakt är alltid en fördel för att kunna undvika sådana fällor =) För att man ska trampa i klaveret så pass krävs dels ett duktigt felaktigt uppskattat värde på bostaden som är grunden för att kunna utöka lånet och sedan ett lågt försäljningspris men som ändå är högre än inköpspriset... hur "lyckades" du?

Förutsättningen är naturligtvis att man har utrymme att låna upp på bostaden, annars är diskussionen obefintlig, men hur ni än vrider och vänder på det så är bilhandlarens lån sällan fördelaktig i jämförelse. Visst har man ekonominerver som Lyxfällan bör man väl tänka till en extra gång men i övrigt:

Räkneexempel Märkesbillån beg./Banklån 100 000kr

Långivare A tar 5.95% ränta med fordonet som säkerhet

Långivare B tar 2.58% ränta med bostaden som säkerhet

Långivare A lägger upp en avbetalningsplan på 60 månader/5år.

Långivare B kan ha en 30 års gräns i det finstilta även om detta kanske mest beror på att det ska finnas en gräns.

Lånekostnad enligt respektive långivares räkneexempel blir:

Långivare A: 15860kr

Långivare B: 12840kr (9000 efter skatteavdrag)

Ok men 3020kr utslaget på 5 år är inte så giftigt, eller? Det tycker inte jag heller men det är ändå 3020kr i sjön eller 12kr mer i månadspeng för 4 ungar under 5 år.

Den stora skillnaden är naturligtvis valmöjligheten med amortering:

Långivare A: Total kostnad 1931kr/mån

Långivare B: Möjlighet till 330kr/mån (266kr/mån efter skatteavdrag)

Visst Långivare A kan lämna ett restvärde upp till säg 50% för att få ner månadskostnaden (vanligare än ni tror tyvärr) men då gäller det att kunna betala den klumpsumman efter 5år. Säkerheten är fortfarande fordonet som tveksamt är värd lika mkt. som restvärdet.

Långivare B med det lägre exemplet innebär naturligtvis en låg amortering och större delen av lånet finns kvar efter 5 år men utan krav på någon klumpsumma. Säkerheten är fortfarande bostaden som inte är belånad till mer än 85%.

Vilket känns mer safe?

Cash is king heter det och visst är det de bästa alternativet men man får tänka på att olika människor/familjer har olika förutsättningar och behov. Har man 4 ungar som behöver skjuts/transporteras med jämna mellanrum, nuvarande fordon sjunger på sista versen så det finns inte riktigt tid för att spara ihop 100 000:-. Vad göra?

Naturligtvis blir det fråga om ett lån men se då till att göra det på bästa sätt, med familj/ungar i bilden är risken för oförutsedda utgifter större och med Långivare B kan du höja/sänka amorteringsgraden ganska frikostigt vilket Långivare A inte kan matcha med samma villkor.

#29

Postad 14 mars 2014 - 16:46

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

[size=4]

En bra bankkontakt är alltid en fördel för att kunna undvika sådana fällor =) För att man ska trampa i klaveret så pass krävs dels ett duktigt felaktigt uppskattat värde på bostaden som är grunden för att kunna utöka lånet och sedan ett lågt försäljningspris men som ändå är högre än inköpspriset... hur "lyckades" du?

Tvärtom, det krävs ett försäljningspris som vida överstiger anskaffningspriset (så att det blir förhållandevis mycket i skatt).

I ditt exempel har ju banken i så fall grovt överskattat marknadsvärdet. Visst, det kan ju hända, men jag tror inte att det är lika vanligt.

#30

Postad 14 mars 2014 - 16:59

Unregistered6d4a218c
  • Unregistered6d4a218c
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Tvärtom, det krävs ett försäljningspris som vida överstiger anskaffningspriset (så att det blir förhållandevis mycket i skatt).

I ditt exempel har ju banken i så fall grovt överskattat marknadsvärdet. Visst, det kan ju hända, men jag tror inte att det är lika vanligt.


22% av vinsten är det väl oavsett? Har man inte den marginalen så har man ingen bra bankkontakt alt. fler än en långivare som inte tar hänsyn till ev. försäljning.

#31

Postad 14 mars 2014 - 17:01

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Ja, och det är inte ovanligt. Har stött på såna som inte haft råd att betala av sina lån när de sålt sina hus.

#32

Postad 14 mars 2014 - 17:06

Unregistered6d4a218c
  • Unregistered6d4a218c
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Det är väl inte direkt förvånande men jag tycker ändå att det är rätt fascinerande att hamna i den situationen, faktiskt.

Som sagt, det ska finnas utrymme för att låna upp på bostaden för annars är diskussionen ovidkommande.

#33

Postad 17 mars 2014 - 09:01

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Wow vad ni hinner skriva grabbar. Bakar ihop svaren lite. Skälet till att jag frågar banken är för att få en översikt. Om banken ex anser att jag kan låna 100 000kr finns det ingen mening att kolla på bilar som är dyrare.

När jag hittar en bil som vi trivs med kommer jag att kolla närmare och jämnföra med vad bilhandlaren erbjuder. Ska även ta med banken om vi kan låna upp på lägenheten, isådnafall kommer jag ändå att amortera extra för "billånet".

// Sat

#34

Postad 17 mars 2014 - 10:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Tvärtom, det krävs ett försäljningspris som vida överstiger anskaffningspriset (så att det blir förhållandevis mycket i skatt). I ditt exempel har ju banken i så fall grovt överskattat marknadsvärdet. Visst, det kan ju hända, men jag tror inte att det är lika vanligt.

I mitt fall så köpte jag hus -99 för 1 Mkr. 10 år senare (i samband med skillsmässa) värderades huset av banken till ca 1.6 Mkr. Detta var då underlag för att låna upp och kunna lösa ut mitt ex. Att i samband med det lägga på för en beg bil var egentligen en mindre del av det hela.
När sedan min nya och jag beslöt oss för att sälja för att skaffa något eget och kunna lämna mitt gamla bakom oss så värderade mäklare huset till 1.795 Mkr vilket ju lät fint...
Försäljningen slutade på 1.5 Mkr, vilket i slutänden när skatten som baserades på en "vinst" på 0.5 Mkr räknades in hamnade på en likvid skuld.
Dvs lita vare sig på bank eller mäklare när det gäller huspriser på mindre populära småorter.

#35

Postad 17 mars 2014 - 22:21

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Vet en bekant som köpte sig en 7 sitsig Huyndai Santa Fe och är då nöjd med den....tror det var något specialtillval men inte en omöjlighet.

#36

Postad 17 mars 2014 - 22:43

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
S-max?

#37

Postad 19 mars 2014 - 08:47

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Fick ett steg mot rätt riktning. Banken gav oss lånelöfte på Bostadsrätten. Fast lån som kommer vi ändå ha typ 70% av marknadsvärdet, så kan man amortera "billånet" i den takt som går.

// Sat

#38

Postad 22 mars 2014 - 18:09

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Varför låna till bil? Det är ju i stort sett konsumtion. Måste man låna har man inte råd.

#39

Postad 22 mars 2014 - 19:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Måste man ha bil har man inget val.

#40

Postad 22 mars 2014 - 19:12

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Måste man ha bil har man inget val.

Så brukar det heta i låneträsket bland vuxna människor som egentligen har svårt att sköta sin ekonomi. En variant är ju att planera sin konsumtion och rätta mun efter matsäck, dvs spara först, köpa sen. Men det är väl för mycket begärt av en familjefar.

#41

Postad 22 mars 2014 - 21:37

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Alla är inte födda i rätt farstu med silversked i munnen eller har fått ärva en stor summa pengar. Man kanske bor i en storstad med höga bostadspriser och sitter inte med ett högavlönat chefsjobb. Frugan kanske är sjukskriven eller mammaledig med knapp inkomst.

Ska man då behöva spara i 25 år för att kunna köpa en nyare bil? Jag vet inte i vilken verklighet du lever, men så ser verkligheten ut för vissa personer. Har du rätt att klanka ner på dem?

Så brukar det heta i låneträsket bland vuxna människor som egentligen har svårt att sköta sin ekonomi. En variant är ju att planera sin konsumtion och rätta mun efter matsäck, dvs spara först, köpa sen. Men det är väl för mycket begärt av en familjefar.



#42

Postad 22 mars 2014 - 21:56

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Varför låna till bil? Det är ju i stort sett konsumtion. Måste man låna har man inte råd.


Det här tycker jag är fruktansvärt onödig kommentar. Vet inte vad du lever för i låssasvärld där man kan köpa allt kontant genom att spara. Hur många känner du som köper hus, bostadsrätt och bil kontant? Hurvida folk lånar till telefoner och tvapparater tycker jag är upp till var och en.

Nu handla det i mitt fall om ett lån till bil, hur jag väljer att finansiera det är upp till mig och behöver inga sådna barnsliga uttalanden.

// Sat

#43

Postad 23 mars 2014 - 03:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Så brukar det heta i låneträsket bland vuxna människor som egentligen har svårt att sköta sin ekonomi. En variant är ju att planera sin konsumtion och rätta mun efter matsäck, dvs spara först, köpa sen. Men det är väl för mycket begärt av en familjefar.

Har svårt att sköta sin ekonomi? Har man fyra barn och vanliga arbeten så nostar det en jäkla massa. Bor man i någon större stad kostar bostäderna multum. Du verkar inte känna till att alla inte tjänar 600.000 kr om året. Det är ju som om jag skulle ha mage att klanka på folk med bolån bara för att jag själv inte har några. Eller studielån för den delen. Rätta mun efter matsäck. Inga lån ska man ha. Men det kanske är för mycket begärt det också?

Du kanske är lyckligt lottad. Alla är inte det.

#44

Postad 23 mars 2014 - 03:27

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Köp en Terracan diesel :P

#45

Postad 23 mars 2014 - 03:33

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Ajdå, missade att den var 5 sitsig. Den drar nog för mycket ändå men det fanns ju en Renault buss tidigt 2000 tal som hette Espace som då låg på runt 350k?? Den kostar nog inte så mycket nu :) Har för mig att den ligger på runt 25k nu :)

#46

Postad 23 mars 2014 - 07:18

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Alla är inte födda i rätt farstu med silversked i munnen eller har fått ärva en stor summa pengar. Man kanske bor i en storstad med höga bostadspriser och sitter inte med ett högavlönat chefsjobb. Frugan kanske är sjukskriven eller mammaledig med knapp inkomst.

Ska man då behöva spara i 25 år för att kunna köpa en nyare bil? Jag vet inte i vilken verklighet du lever, men så ser verkligheten ut för vissa personer. Har du rätt att klanka ner på dem?

Man behöver inte ha ärvt pengar för att ha en sund inställning till dem. Jag klankar inte ner utan säger bars som det är.

#47

Postad 23 mars 2014 - 07:24

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Har svårt att sköta sin ekonomi? Har man fyra barn och vanliga arbeten så nostar det en jäkla massa. Bor man i någon större stad kostar bostäderna multum. Du verkar inte känna till att alla inte tjänar 600.000 kr om året. Det är ju som om jag skulle ha mage att klanka på folk med bolån bara för att jag själv inte har några. Eller studielån för den delen. Rätta mun efter matsäck. Inga lån ska man ha. Men det kanske är för mycket begärt det också?

Du kanske är lyckligt lottad. Alla är inte det.

Jodå, jag har själv barn och en del kostnader samt ett bolån eftersom jag bor i en stad där en hyfsad villa kostar runt 4 MSEK. Men jag har inga konsumtionslån. Om man nu har valt att dra på sig så stora kostnader att ett rimligt sparande inte ryms inom budget, då är det något som är fel. Oftast är det inte inkomsterna utan utgifterna som behöver justeras.

Det handlar inte så mycket om att vara "lyckligt lottad" som vad man faktiskt gör med den lott man blivit tilldelad.

#48

Postad 23 mars 2014 - 07:37

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Villa på runt 4MSEK betyder att du har mer än ok inkomst så jag håller med föregående talare.

Redigerat av MrSpokk, 23 mars 2014 - 07:37.


#49

Postad 23 mars 2014 - 10:59

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Villa på runt 4MSEK betyder att du har mer än ok inkomst så jag håller med föregående talare.

Visst, jag tjänar bra. Men till skillnad från grannarna och vännerna som tjänar ungefär lika mycket skulle jag aldrig få för mig att köpa en bil för pengar som jag inte har. Medan grannarna finansierar sina BMWs med dyra lån köper jag en två-fem år gammal Volvo eller Ford kontant.
Skillnad: jag kan spara en stor del av min nettoinkomst och bygga ett kapital som arbetar för mig, dygnet runt.
Trist bara att lån och konsumtion premieras med ränteavdrag och bidrag medan eget ansvar, sparande och träget ihoparbetad inkomst beskattas både en, två och ibland tre gånger.

#50

Postad 23 mars 2014 - 11:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 2
Du har ett bostadslån. Trist med ränta osv, det ska betalas kontant ect. Ser du hur det låter? Du hade inte råd att betala din bostad kontant, innebär det att du inte rättar munnen efter matsäck. Det skulle jag säga, jag köpte min bostad kontant. Du verkar inte riktigt kunna hantera din ekonomi, men jag gissar att det är för mycket begärt av en familjefar...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.