Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

7.x.x vs runtstrålande i bio

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 oktober 2020 - 17:13

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Jag ska precis starta mitt bygge av en bio hemma, det blir en påkostad 2 radig historia i ett rum på ca 25m2. 

 

Initialt har jag varit inne på att, som så många förmodligen redan gjort, bestycka rummet med en herrans massa högtalare kopplade till en kompetent receiver eller försteg+slutsteg, ja ni fattar...

 

Nu till den stora frågan. När jag gör mina ljudsimuleringar och mätningar får jag oftast en teoretiskt bra ljudbild endast på en av raderna givet hur högtalare placeras. Detta är i sig tråkigt när man inte vill bygga en hel privatbio och bara 3 av 8 säten kan ha bra ljud. Vad värre är att när jag ser till hur ljudet rör sig i rummet efter att det första gången träffat lyssnarens öron så blir det absolut kaos och än värre när jag ville förstora bilden och därmed flytta frontarna närmare de längsgående väggarna. 

 

Häromdagen var jag därför hos Audioconcept och diskuterade problemet. Något oväntat (speciellt som notan hos dem blir kanske 75% lägre) så rekommenderade de att starta med ett par (dvs endast 2) runtstrålande stereohögtalare. Mer exakt rekommenderade de Devialet. Jag får säga att jag själv blev minst sagt imponerade av ljudet (vilket också verkar vara den gängse uppfattningen på nätet) när musik spelades. 

 

Den stora frågan är alltså: Hur bra blir detta för hemmabio? Enligt AC, som jag inte har skäl att betvivla, kommer ett rejält bra 2-kanaligt (eller 2+2) system inte bara göra jobbet utan rent av blir mycket, mycket bättre! Stämmer detta? 

 

Det är inte utan att jag charmeras av tanken plus att ljudet jag upplevde var minst sagt övertygande.



#2

Postad 27 oktober 2020 - 17:52

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vilka rundstrålande högtalare från Devialet handlar det om?

 

Får man till en riktig bra kalibrering så är det naturligtvis väldigt trevligt och imponerande med många kanaler. Får man däremot inte till detta så kan du absolut få bättre ljud i ett 2.2 system. Fler är inte nödvändigtvis bättre. Valet av rätt högtalare är viktigare än antalet.

Kör själv för det mesta i 2.2 även om jag har möjlighet att välja 7.2. Visst missar man surroundljudet och en separat centerkanal men basen sitter där och med stora frontar blir det effektfullt så det räcker. Hade inte gjort så om jag upplevde att jag gick miste om något jag inte klarar mig utan, jag stormtrivs faktiskt med 2.2 även till film.
 

Varför inte börja med att köpa en riktig bra uppsättning 2.2 som kan byggas ut till fler kanaler om det senare känns motiverat.

Men framför allt spara inte på kvalitén för att ha råd att tapetsera med högtalare. Något som låter riktigt bra i två kanaler brukar vara en bra grund även i en hemmabio om man nu vill bygga vidare.



#3

Postad 27 oktober 2020 - 20:19

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Exakt, och jag börjar seriöst tvivla på att den där kalibreringen lyckas. Dels för att dämpning, högtalarplaceringen etc är rena lotteriet men också för att rejält bra högtalare som fronter (hade tänkt mig Totem Tribe Tower) kommer få cellskräck på 30m2.

 

De Devialet Audioconcept rekommenderade var Reactor 900, två eller fyra stycken. De större, på 4500W/st, var alldeles för stora. Däremot finns det en utgående modell på 3000W (samtliga är ju förresten peak power) som kanske kan vara lämpliga att köra 2st. De är woofiga nog för att jag tror att man klara sig utan subbar dessutom vilket vore lite elegant.



#4

Postad 27 oktober 2020 - 20:27

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1

Sen får du inte glömma rumsakustiken som är det viktigaste av allt.



#5

Postad 27 oktober 2020 - 20:42

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Anlita en duktig installatör är mitt råd.


Redigerat av macman, 27 oktober 2020 - 20:52.


#6

Postad 27 oktober 2020 - 20:53

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Sen får du inte glömma rumsakustiken som är det viktigaste av allt.

 

I grunden kör jag på 1x1.6x2.6 med så mycket dämpning och klangytor som behövs. Kommer på två väggar tvingas ha draperier vilka dämpar effektivt men tyvärr mestadels i ett relativt snävt frekvensomfång. I den utsträckning det behövs kommer jag sätta akustikplattor bakom. Jag kommer också använda väggpaneler med olika 3D-mönster på hårda ytor för att eliminera rummets egenresonans. 


För mig är det ju självklart att ha högtalarna bakom duken. Men det är ju jag det...

 

Ja, det är ju naturligtvis elegant dock, det enda lilla double-purpose bion ska ha är att jag vill kunna lyssna på musik i en harmonisk miljö och då är det väldigt snyggt att kunna spotbelysa två fronter rakt uppifrån, som artister på en scen. Därmed detta avkall på bioidealet.



#7

Postad 28 oktober 2020 - 08:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Att man får problem med täckning över flera rader är inget nytt.

Men där finns konstruktioner som kan hjälpa till.

Line source, till viss del MTM och vissa horn konstruktioner är bättre än "vanliga" högtalare.

 

Att gå rundstrålande kan ge konstiga faseffekter över flera kanaler, teoretiskt (!)

 

Och jag tycker inte att du ska avfärda baffelvägg för i dom lägre regionerna (där en högtalare blir rundstrålande) gör det underverk för jämn och fin basgång.

En baslösning som ger riktigt bra täckning är double bass array, dock finns där måttkrav som jag inte har i huvudet.



#8

Postad 29 oktober 2020 - 08:49

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 1

Inte för att sparka in öppna dörrar... men nedan?

 

" Detta är i sig tråkigt när man inte vill bygga en hel privatbio och bara 3 av 8 säten kan ha bra ljud."

 

Är det verkligen ett problem? Jag har nog aldrig kollat på film under alla mina år med fler än 2 som verkligen kan och bryr som om ljud... Allstå de som faktiskt förstår och märker eller ens bryr sig om skillnaden.

 

Kanske jag som är avvikande, men jag kommer kalibrera och utrusta bion efter EN sweetspot, där skall jag sitta. :-). 

 

Jag avser i anpassa min bio utifrån 99% av användandet..... MEN det är ju bara mina förutsättningar. Intressant hur du har det... Jag kanske är märklig som helst kollar BIO själv hehe

 

Kanske är min begränsade erfarenhet också, men om man bygger en ganska liten bio, ca25 m2 då blir det väll alltid svårt att få "bra" ljud till alla. Ganska många som kommer sitta mindre optimalt.? Rätta mig gärna om jag har fel.

 

/D


Redigerat av DialSquare, 29 oktober 2020 - 08:51.


#9

Postad 29 oktober 2020 - 10:33

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Det viktigaste för mig är att få jämn bas över alla lyssningsplatser. Flera och vettigt placerade subwoofers löser den saken. De högre frekvenserna är mycket riktigt svåra att få lika jämna över samtliga platser. Dels pga akustiska effekter, dels pga att endast en plats kan få optimalt avstånd till samtliga involverade högtalare, oavsett stereo eller flerkanalsljud. Har man högtalare med bra off-axisrespons underlättar det illusionen av omslutande ljud över en större yta.

Jag föredrar i sammanhanget minimalt med dsp (eller noll) över den s k schröderfrekvensen eftersom nackdelarna överväger för de som inte sitter optimalt. Sen får man skruva upp volymen rejält när det är filmtajm så glömmer de som inte sitter i MLP snabbt detta faktum. Det förutsätter såklart att de inte sitter upptryckta mot någon sido- eller bakhögtalare - lite avstånd behövs alltid.

Kompromisser alltså. Har dock aldrig stött på att lösningen skulle heta rundstrålande högtalare. Följer med intresse.

#10

Postad 29 oktober 2020 - 11:55

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Jag skulle göra 2 saker här:

 

1. Lyssna på Devialet med musik du känner, samt i en film med den volym du tänker dig så att dom faktiskt passar.

2. Lyssna på ett par golvare för samma pengar och samma musik som du testade Devialet med samt med film.

 

Sen är inte Phantom rundstrålande, dvs man kan inte få samma upplevelse om man sitter bakom högtalaren.

Dom sprider lite bättre ja, men är detta en fördel i en liten bio eller blir det bara mera ytor att studsa på?

Jag har också svårt att se hur 2stk högtalare ska ge bättre ljud til dom som sitter f.eks bak til sidan?

 

Högtalarna spelar bra, men med all den design och marknadsföring så blir iaf jag lite skeptisk om man ska spela seriös musik och film.



#11

Postad 29 oktober 2020 - 13:40

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Surroundljudet kommer ju inte bli exakt med två kanaler. Det kan låta trevligt ändå förstås, men det blir inte samma sak.



#12

Postad 29 oktober 2020 - 18:42

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Jag säger bra More is More. Har en rätt billig bio och uppdaterade nyligen från 7.1 till 7.1.4 och s*tan vilken skillnad i ljudbubbla.
Jag kör 3 st Jamo d500 dom LCR, 2 st JM LAB SIB per surroundkanal (8 st totalt), 1 st dynavoice FX-4 per atmoskanal och 4 st hemmabyggda slutna subbar. Men är väldigt nöjd hur det låter. Men sen har jag lagt väldigt mycket tid och energi för att få till akustiken så bra jag förmått, och det är här man märker mest skillnad. Så satsa på att få till bra akustik för endamålet och sedan fyller du på med högtalare.

#13

Postad 29 oktober 2020 - 19:45

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1

och sedan fyller du på med högtalare.

 

 

Bifogad fil  Captures3d.PNG   985,3K   5 Antal nerladdningar
 


Redigerat av Demon Slayer, 29 oktober 2020 - 19:46.


#14

Postad 29 oktober 2020 - 20:20

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Captures3d.PNG

Inte direkt någon man cave det där. Kommer bli riktigt urblekt bild på duken 😂

#15

Postad 29 oktober 2020 - 20:36

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

attachicon.gifCaptures3d.PNG

Strålande. Runtstrålande 😅

#16

Postad 31 oktober 2020 - 20:22

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Jag ska precis starta mitt bygge av en bio hemma, det blir en påkostad 2 radig historia i ett rum på ca 25m2.

Initialt har jag varit inne på att, som så många förmodligen redan gjort, bestycka rummet med en herrans massa högtalare kopplade till en kompetent receiver eller försteg+slutsteg, ja ni fattar...

Nu till den stora frågan. När jag gör mina ljudsimuleringar och mätningar får jag oftast en teoretiskt bra ljudbild endast på en av raderna givet hur högtalare placeras. Detta är i sig tråkigt när man inte vill bygga en hel privatbio och bara 3 av 8 säten kan ha bra ljud. Vad värre är att när jag ser till hur ljudet rör sig i rummet efter att det första gången träffat lyssnarens öron så blir det absolut kaos och än värre när jag ville förstora bilden och därmed flytta frontarna närmare de längsgående väggarna.

Häromdagen var jag därför hos Audioconcept och diskuterade problemet. Något oväntat (speciellt som notan hos dem blir kanske 75% lägre) så rekommenderade de att starta med ett par (dvs endast 2) runtstrålande stereohögtalare. Mer exakt rekommenderade de Devialet. Jag får säga att jag själv blev minst sagt imponerade av ljudet (vilket också verkar vara den gängse uppfattningen på nätet) när musik spelades.

Den stora frågan är alltså: Hur bra blir detta för hemmabio? Enligt AC, som jag inte har skäl att betvivla, kommer ett rejält bra 2-kanaligt (eller 2+2) system inte bara göra jobbet utan rent av blir mycket, mycket bättre! Stämmer detta?

Det är inte utan att jag charmeras av tanken plus att ljudet jag upplevde var minst sagt övertygande.


Att bygga en bra bio första gången är lite av en trisslott - jag har gjort några hundra, och lär mig fortfarande nya saker. En sak sommar säker, allting hänger ihop - jag brukar likna det vid en kasperdocka... flytta en sak, och det påverkar allting - om du ska göra det seriöst så bör du kolla med någon som har dokumenterad erfarenhet.

Man bör absolut INTE köra rundstrålande högtalare i ett biorum, speciellt inte med dennes objektorienterade ljudformaten. Principen för dem är ju baserad på direktstrålande högtalare som med tid, nivå och placering kan placera ljud i ett 3D rum.

Kolla med någon som kan hjälpa dig att designa ditt rum, både akustiskt och elektroakustiskt - devialet är dock fel väg att gå. Du kan skicka pm till mig om du vill, så kan antingen jag ev hjälpa dig eller så kan jag rekommendera någon om vi inte har möjlighet.

Med vänlig hälsning,

/Pär

#17

Postad 02 november 2020 - 16:11

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Inte för att sparka in öppna dörrar... men nedan?

 

" Detta är i sig tråkigt när man inte vill bygga en hel privatbio och bara 3 av 8 säten kan ha bra ljud."

 

Är det verkligen ett problem? Jag har nog aldrig kollat på film under alla mina år med fler än 2 som verkligen kan och bryr som om ljud... Allstå de som faktiskt förstår och märker eller ens bryr sig om skillnaden.

 

Kanske jag som är avvikande, men jag kommer kalibrera och utrusta bion efter EN sweetspot, där skall jag sitta. :-). 

 

Jag avser i anpassa min bio utifrån 99% av användandet..... MEN det är ju bara mina förutsättningar. Intressant hur du har det... Jag kanske är märklig som helst kollar BIO själv hehe

 

Kanske är min begränsade erfarenhet också, men om man bygger en ganska liten bio, ca25 m2 då blir det väll alltid svårt att få "bra" ljud till alla. Ganska många som kommer sitta mindre optimalt.? Rätta mig gärna om jag har fel.

 

/D

 

Bra kommentar, jag tror ändå alla ljudnoviser kommer bli bafflade av bilden så du har nog helt rätt.


Jag säger bra More is More. Har en rätt billig bio och uppdaterade nyligen från 7.1 till 7.1.4 och s*tan vilken skillnad i ljudbubbla.
Jag kör 3 st Jamo d500 dom LCR, 2 st JM LAB SIB per surroundkanal (8 st totalt), 1 st dynavoice FX-4 per atmoskanal och 4 st hemmabyggda slutna subbar. Men är väldigt nöjd hur det låter. Men sen har jag lagt väldigt mycket tid och energi för att få till akustiken så bra jag förmått, och det är här man märker mest skillnad. Så satsa på att få till bra akustik för endamålet och sedan fyller du på med högtalare.

 

7.1.4 betyder väl 7 högtalare, 1 subba, 4 atmos? Låter som du har 7.4.4? 

Men du tycker med andra ord att atmoshögtalarna gjorde skillnad?



#18

Postad 02 november 2020 - 17:00

kecke
  • kecke
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Troligen har han två st per kanal alltså, 2 st SL vänster, 2st SR höger, 2st SB vänster o 2 st SB höger totalt 8 st högtalare.



#19

Postad 02 november 2020 - 17:01

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

7.1.4 betyder väl 7 högtalare, 1 subba, 4 atmos? Låter som du har 7.4.4?
Men du tycker med andra ord att atmoshögtalarna gjorde skillnad?


7.1.4 betyder ”7” individuella kanaler i det horisonten planet (3 st LCR och 4 st surround), ”1”= en individuell subkanal, ”4” = fyra individuella takhögtalare.

I mitt system kör jag 4 st bas kopplade på samma .1 kanal.
Sedan kör jag 2 st högtalar per surroundkanal.

#20

Postad 02 november 2020 - 19:20

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Tack förresten för många värdefulla inspel. Som nybörjare  på detta är det dock inte helt enkelt att hänga med i förkortningar/begreppsvärlden. Vad betyder

 

Line source
MTM

Double bass array

Baffelvägg

DSP

MLP

 

/e.


7.1.4 betyder ”7” individuella kanaler i det horisonten planet (3 st LCR och 4 st surround), ”1”= en individuell subkanal, ”4” = fyra individuella takhögtalare.

I mitt system kör jag 4 st bas kopplade på samma .1 kanal.
Sedan kör jag 2 st högtalar per surroundkanal.

 

Tack!



#21

Postad 03 november 2020 - 19:55

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack förresten för många värdefulla inspel. Som nybörjare  på detta är det dock inte helt enkelt att hänga med i förkortningar/begreppsvärlden. Vad betyder

 

Line source
MTM

Double bass array

Baffelvägg

DSP

MLP

 

/e.


 

Tack!

Line source är man har en vertikal rad med element.

Fördelen är att man tappar 3dB mindre vid var fördubbling av avstånd.

Sprider väldigt brett men väldigt snävt på höjden, behöver inte vara snor dyra element.

gr-450.jpg

 

 

*edit1*

Pa motsvarigheten, Line array.

2 rader hängande och böjda högtalarrader som kan täcka en hel arena utan problem.

På bilden är subsen inte "flygande" utan sitter under scenen
TrondheimRocks-stage-left.jpg

 

 

 

 

 

*edit2*

Ultimata point source

21" bas med 4:vägs koaxialt element framför
cabasse-sphere-angled-_-direct-front-no-grills_561x.progressive.jpg?v=1544841332

 

 

 

 

MTM, Mid tweeter mid

Har man ett gäng basar över/under diskanten så får man en snarlik effekt som med line source.

Men spridning som är mer åt lob hållet.

201902_r11_3.jpg

 

 

Double bass array, finns även single bass array.

Single, montera upp en massa basar på ett bestämt avstånd, frekvens o rummets storlek bestämmer avstånd.

På den bakre väggen får man ha en metertjock vägg av isolering för att dämpa ut rumsresonanser.

 

Double, lite samma tänk men vi monterar upp högtalare bakom oss med.

Behövs inte lika många, ger otroligt jämn frekvensgång men ger inte samma Umpf som single bass array.

I båda fallen kan man bygga med ganska billiga element.

 

 

 

 

Single bass array i baffelvägg

Wall_of_Bass_1.jpg

 

 

Double bass array

https://en.wikipedia...uble_bass_array

 

 

 

 

Baffelvägg,

Rätt gjort så har man mer eller mindre byggt in sina högtalare i en vägg, antingen befintlig eller en byggd för ändamålet.

Alla högtalare blir rundstrålande vid någon punkt, ju smalare den är ju högre upp i frekvens.

Var beror på bredd och djup den är, om vi då sätter in den i en "oändlig" vägg då händer det inte.

Resultat blir att man inte får en frekvensgång som går berg och dalbana o basen blir jämnare o kraftigare.

Att trycka upp högtalaren mot en vägg ger Inte samma resultat.

Vol36_Dec08_Boundaries_BoundaryInterferenceSolutions.png

 

 

 

Dsp, digital signal processing.

Ger en möjlighet att justera signalen digitalt o på det sättet kunna ta bort vissa saker som rummet lägger till.

Används i mer eller mindre varenda flerkanals receiver idag, men där finns ofta fler och bättre lösningar än den inbyggda.

PEQ, iir filter, fir filter är dom som är mest vanliga.


Redigerat av johan b-lund, 03 november 2020 - 20:12.


#22

Postad 04 november 2020 - 18:59

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 1

Stort tack, otroligt pedagogiskt. 

Efter att ha undersökt Devialet visar det sig att det blir otroligt omständligt att bygga systemet. Inte nödvändigtvis så komplicerat men de är helt enkelt gjorta för musik i stereo, inte hemmabio. Jag tror metoden är strykt, däremot kommer jag ändå köpa två Phantoms. En till båten och en till uteplatsen. ska testa dem även i bio och köra filmen i Stereo och se vad det ger.

 

Singel bass array ser ju helt galet ut. Jag tänkte ha två basar. Antingen båda fram eller en fram och en under risern. 

 

Som plåster på mitt totem-sår (vill ha Tribe Tower som frontar först men den idén är också struken) tänkte jag köra på ljudtransparent duk och högtalarna bakom. Någon som köpt tyg (genomsläppligt och stretch) i Sverige och byggt själv? Tänkte bygga/låta bygga en skräddarsydd i storlek och dessutom i både 2.35:1 och 16:9.



#23

Postad 04 november 2020 - 20:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Morgan här inne har ett par olika diy lösningar.

https://www.minhembi...Morgan T/360884

Jag köpte själv för ett par år sedan o jag är riktigt nöjd.

 

 

Lägg en budget, kolla vad som finns på marknaden.

Åk runt o lyssna o kläm på sakerna och till slut så kommer det av sig självt.

Men först så måste du bestämma om du vill ha baffelvägg eller inte, alla högtalare med sidomonterade basar, basreflex bak går bort med en sådan lösning.

Och för film vill man helst ha 3 identiska frontar, det är ibland svårare med "hifihögtalare"

 

Lycka till :)



#24

Postad 05 november 2020 - 11:28

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Stort tack, otroligt pedagogiskt. 

Efter att ha undersökt Devialet visar det sig att det blir otroligt omständligt att bygga systemet. Inte nödvändigtvis så komplicerat men de är helt enkelt gjorta för musik i stereo, inte hemmabio. Jag tror metoden är strykt, däremot kommer jag ändå köpa två Phantoms. En till båten och en till uteplatsen. ska testa dem även i bio och köra filmen i Stereo och se vad det ger.

 

Singel bass array ser ju helt galet ut. Jag tänkte ha två basar. Antingen båda fram eller en fram och en under risern. 

 

Som plåster på mitt totem-sår (vill ha Tribe Tower som frontar först men den idén är också struken) tänkte jag köra på ljudtransparent duk och högtalarna bakom. Någon som köpt tyg (genomsläppligt och stretch) i Sverige och byggt själv? Tänkte bygga/låta bygga en skräddarsydd i storlek och dessutom i både 2.35:1 och 16:9.

 

Angående tyg:

Fungerade bra för mig att köpa tyg från direkt från Dreamscreen , (NORGE) 

Tror även HBB säljer deras tyg, som man nog får säga är väldigt bra för pengarna....

 

Sedan håller jag med Johan ovan, om att det är ganska bra att sätta de fundamentala delarna först innan man börjar med detaljerna.

 

Exempelvis Budget -(kanske viktigast) , Layout, Bafelvägg .. osv.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.