Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCD vs OLED vs Plasma shootouts

210 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 28 juni 2015 - 11:23

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

De var ju rörande överens? Bara färg korrekthet som skiljde. Det är ju rätt svårt ändå kanske finns något knep expertpanelen använder eller så hamnar man inte i den om man är färgblind :P



#102

Postad 28 juni 2015 - 12:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Tänkte samma sak, de var ju överraskande överens. :)

#103

Postad 29 juni 2015 - 06:30

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Samtliga modeller i shootouten är VA.

Håller dock med om att IPS ger varierande resultat. Vissa modeller ser nästan plasma-bra ut, på vissa blir det tråkigt rätt fort. Blir lika förbryllad varje gång. :)

 

Ah, okey, VA-paneler - har inte fördjupat mig i utbudet ännu. Och förbryllad är bara förnamnet. Har väl lärt mig att inte möta en ny TV med en förutfattad mening i alla fall. Fast jag tycker jag får ta den läxan om och om igen. :)



#104

Postad 29 juni 2015 - 09:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Riktigt bra poäng där med att VA iaf har mer dynamik av att ta av från början iaf. Man kan ju förövrigt fundera på varför de är så olika bra.

Att 4K-panlerna ev skulle vara sämre är en intressant tanke. Var inte LGs UF950 bra ifråga om betraktningsvinklar? (inte sett den)

Sätter du tänderna i EG960 snart btw? (eller det kanske du redan gjort)

Redigerat av pacman, 29 juni 2015 - 09:28.


#105

Postad 29 juni 2015 - 09:37

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

LG UF950 var riktigt bra vill jag minnas - har inte anteckningarna tillgängliga. Men JS9500 var på sätt och vis bättre tack vare dynamikmarginalen så att säga. Sony X9005C - kan bli en rysare för den som är känslig för ändringar i svärtan i vinkel.  :mellow:

 

Inga nys om EG960, men det kommer när det kommer. :)



#106

Postad 29 juni 2015 - 09:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Och, intressant nog, X9005C är IPS (X93/X94C är VA, skapligt rörigt). Upp-fu**ad gamma i botten mao? Inte bara den klassiska ljusstyrka/dynamik droppet i vinkel? Man hade ju kunnat gissa att de använt samma paneler som UF950 - kanske inte då?

#107

Postad 29 juni 2015 - 10:56

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Beroende på var man sitter blir ena hörnet gråblå och andra hörnet mörkbrunt pga det gula från glow-effekten. Kan mycket väl vara samma sorts IPS-panel, men frågan är hur mycket av allting annat som är likadant, reflexfilter, polariseringsfilter och allt annat i alla skikten.



#108

Postad 29 juni 2015 - 19:45

Unregisteredd4b81901
  • Unregisteredd4b81901
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0

Average scores without off-axis category:

1) Samsung - 8.54
2) Sony - 8.4
3) LG - 8.14
4) Panasonic - 7.134

As you can see, the off-axis viewing angle performance is what carries the OLED to the top. With that aside, it's rather handily bested by both the Samsung and Sony sets.

 

 

 

http://www.avsforum....l-shootout.html



#109

Postad 29 juni 2015 - 23:50

Unregistered2df24d9e
  • Unregistered2df24d9e
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

http://www.avsforum....l-shootout.html



Uppenbarligen görs det bra LCD apparater nuförtiden. Det går alltid att vrida och vända på resultat men man kan ju inte direkt förneka att OLED åker på lite smisk hur som helst.

#110

Postad 30 juni 2015 - 10:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Ingen optimal bild men den förklarar "Black Level" betygen hyfsat iaf...
https://www.minhembi...c_id=480088.jpg
(från vänster: Panasonic, Sony, Samsung, LG)


fy fan vad forumet är trasigt...laga!

Redigerat av pacman, 30 juni 2015 - 10:06.


#111

Postad 30 juni 2015 - 10:26

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag sitter på en 30 mbit lina

 

Jag frågade en försäljare vad som krävdes för att nå OLED kvalite

 

100 mbit

 

Tjena!



#112

Postad 30 juni 2015 - 10:33

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Då måste man ha 1 GB för 4K LCD kvalitet då :)



#113

Postad 30 juni 2015 - 10:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Jag sitter på en 30 mbit lina

Jag frågade en försäljare vad som krävdes för att nå OLED kvalite

100 mbit

Tjena!

:) Även en 100 mbit lina får svårt att överföra kvalitativa organiska lysdioder så tyvärr, inte ens det räcker.

Du missade kommentarerna du fick förra gången du flummade iväg på det där sättet?
https://www.minhembi...46#entry4224775

Redigerat av pacman, 30 juni 2015 - 14:25.


#114

Postad 03 juli 2015 - 05:31

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0

https://twit.tv/show...autostart=false



#115

Postad 01 september 2015 - 08:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Det här blir intressant:

Value Electronics 2015 HDR/WCG/10bit panel TV Shootout



#116

Postad 01 september 2015 - 08:51

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

10 bitar? Slipper man posterisering helt då?



#117

Postad 01 september 2015 - 09:00

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Jag blir bara besvikennär jag kollar reviews på nya tv, sak samma typ. Jag och som många andra spelar konsol, och inputlag bara ökar och ökar med varje ny model känns de som, jag har planer på att skaffa ny tv om ett år kanske. Ska jag behöva bli förpassad till skrivbordet med en monitor för att kunna spela. Och helt tappa sitta i soffan med ett gäng polare, eller själv lira där man har det bästa ljudet? :-\

Håller med. Inputlag blir det FÖRSTA jag kommer kolla på när det blir dags för ny tv. Jag har själv en Pioneer generation 8 som jag är jättenöjd med. Jag kan på den inte uppfatta något inputlag och jag är själv väldigt känslig för det. Avskyr också LCD och kvaliten som kommer med den tekniken. Så jag hoppas verkligen att det framöver kommer någon 55+" OLED utan input lag värt att nämna.



#118

Postad 01 september 2015 - 09:35

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

10 bitar? Slipper man posterisering helt då?

Ifall källan matar 10 bitar och alla bitarna återges rätt ska de 1024 nyansstegen vara i princip omöjliga att särskilja som individuella steg. Men för att det ska fungera måste hela bildkedjan svara mot kraven, inklusive all bildprocessning. Det räcker inte med att bildpanelen specificeras som 10 bitar.



#119

Postad 01 september 2015 - 12:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 2

Ang trebbans fråga och om hur bitar och hur HDR kommer in i sammanhanget.

10 bitar? Slipper man posterisering helt då?

 

Teoretiskt är det faktiskt möjligt att se individuella steg om det är vanligt SD/HD/UltraHD-material som avses, även om det är 10 bitar - trots att det presenteras perfekt enl Ringblixt beskrivning ovan. 12-13 bitar och det finns inte en ens en teoretisk sportmössa att se nått.

 

Detta beroende på att detta vanliga material är kodat för, samt avsett att visas på, en display som har en EOTF, Electro Optical Transfer Function (dvs den funktion som omvandlar koderna i insignaler till synligt ljus, det vi faktiskt tittar på - rätt viktig grej alltså), som följer karaktäristisken hos en vanlig tjock-tv (CRT).  

 

Denna CRT-EOTF, populärt kallad "gamma", har vi levt med i typ 100 år och även om den har tjänat oss väl (den är en konsekvens av hur katodstråleröret fungerar och som en lycklig slump är den en ganska bra match för hur våra ögon fungerar vid olika ljusnivåer) så hanterar den inte databitarna med maximal effektivitet.

 

CRT är numera död men trots (relativt CRT) ny teknik (Plasma, LCD, OLED) så har vi ändå varit låsta vid detta och en bra display av denna nya teknik förutsätter att denne emulerar CRT-EOTF (vilken till slut standardiserades på pappret i och med Rec1886). Gör den inte det kommer vanligt material presenteras fel/se ut som sk*t.

 

I praktiken är det säkerligen så som Ringblixt säger (det är det alltid, hehe), det är i princip omöjligt att se några problem. Iaf så länge vi håller oss till den dynamik och ljusflöde som vårt vanliga material är avsett att visas med. Nånstans runt 100 nits (cd/m2). Men om vi ökar dynamik/ljusstyrka så blir förstås individuella steg lättare att se (kontrasten mellan dem ökar ju), dvs det går åt fler bitar för att hålla oss problemfria.   

 

För öka dynamik/ljusstyrka vill vi! Folk vill ha mer än vad tjockis-tv var kapabla till och de nya teknikerna är ju faktiskt kapabla till det.

 

För att möta folksets önskan, och den nya teknikens utökade kapacitet, måste det alltså till nytt material. Detta nya material har vi valt att kalla HDR, High Dynamic Range. Det gamla vanliga material jag pratade om tidigare kallar vi nu alltså SDR, Standard Dynamic Range.

 

HDR-material är avsett att visas på displayer som är kapabla upp till 1000 nits (eg. faktiskt hela 10000 nits). Här inser vi att CRT-EOTF inte är good-enough. Vi måste hitta på nått smartare, nått som nyttjar bitarna bättre. Inte minst nu då ljusflödet går upp. Ett gäng smarta herrar från Dolby hittar på en ny EOTF, en EOTF som optimeras efter hur våra ögon fungerar, en PQ (Perceptual Quantizer) EOTF. Denna standardiseras i SMPTE 2084. SMPTE 2084 är alltså en EOTF för HDR material.

 

SMPTE 2084 garanterar att det är teoretiskt omöjligt att att se några individuella steg med 12 bit ändå upp till 10000 nits. Och att 10 bit (vilket UltraHD Blu-ray är), i praktiken, förmodligen funkar förbaskat bra det med. Rec1886 behöver 14-15 bitar för att garantera "teoretisk perfekt".

 

SMPTE 2084 nyttjas av flera olika HDR lösningar. Dolby Vision är en men det finns fler, "HDR 10" är den som valts som "mandatory" för UltraHD Blu-ray så är det nått stöd en HDR-display ska ha så är det som minst iaf stöd för HDR 10. Nått att komma ihåg att fråga personalen om på ElElefanten nästa gång ni har en fråga i butik. ;)

 

Precis som någotsånär CRT-EOTF är ett krav för att vanligt SDR material ska presenteras vettigt (btw, en av de saker som händer när man går från butiks-läge i bildinställningarna till ett bättre bildläge, ofta "Film", är att displayen går från att ha en Kalle Anka EOTF till nått som mer liknar CRT-EOTF).

 

Men som sagt, CRT-EOTF och SDR har nått vägs ände. I nån mån kan man alltså säga att med HDR har vi äntligen fått mekanismer att nyttja den högre dynamik/ljusstyrka den "nya" tekniken är kapabel till. Nånstans förstår ni nu att det här med HDR är mycket större än "lite ljusare bild, eller nått" såsom många tycks tro - tvärtom är det steget bort från den tjock-tv begränsning vi haft över oss sen tidernas begynnelse. Rätt stort, eller hur? :)

 

tl;dr;

HDR är coolt och vägen ut från tjock-tvns begränsningar


Redigerat av pacman, 14 mars 2016 - 11:11.


#120

Postad 01 september 2015 - 12:13

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0

 

Coolt!



#121

Postad 01 september 2015 - 12:31

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0

Mycket spännande och se vad det landar på där. Som någon sa, låg inputlag är ett måste för mig också så det kommer avgöra framtidens val. Hittills är Oled kaos på den punkten medans samsungs toppmodell ser grym ut men man vill ju ha oled svärtan.....:P



#122

Postad 02 september 2015 - 09:33

Unregistered2df24d9e
  • Unregistered2df24d9e
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
Jag läste att HDR är en gammal teknik. "Nyteknik" skrev redan för tio år sen att HDR skulle komma om bara något år. Men bättre sent än aldrig då:)

#123

Postad 02 september 2015 - 12:50

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det kan ta ganska lång tid innan en tanke blir en praktisk verklighet. LCD upptäcktes på 1880-talet, dröjde till 1960-tal innan tekniken blev tillämplig och ytterligare sisådär 40 år innan LCD blev brett tillgängligt i som TV-displayer för konsumenter. 



#124

Postad 03 september 2015 - 05:01

Unregistered2df24d9e
  • Unregistered2df24d9e
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
Vissa saker är ibland verkligen lättare att säga än att göra :)

#125

Postad 09 september 2015 - 08:53

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Ang trebbans fråga och om hur bitar och hur HDR kommer in i sammanhanget.

...

Hade helt missat att Joe Kane nyligen hållit ett föredrag om HDR. Scotts inledande ord är lustigt nog på pricken lika mina ovan därefter går han in på vad Joe har att tillägga om ämnet.

http://www.avsforum....eek-2015-a.html


Redigerat av pacman, 09 september 2015 - 08:59.


#126

Postad 10 september 2015 - 18:42

ante_nordin
  • ante_nordin
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

Intressant läsning om HDR och EOTF! 

 

Jag har fortfarande dock inte greppat det här med 8-bit vs 10-bit när det gäller film.

Ni får gärna skratta åt min dumhet, men jag har alltid trott att alla TV sedan typ plasma / lcd introducerades körde 24-bit (16.7 milj färger).

PS3 och PS4an matar ju även ut i 32-bit om man så vill (vilket stöds av min pio-plasma).

 

Jag menar om filmer fram till idag endast visas med 8-bitars färgdjup borde det ju se ut som ren SKIT (minns när man körde gamla datorskärmar i 16-bitarsläget (65 536 färger) och det såg ut som skit på skärmen ;)



#127

Postad 10 september 2015 - 19:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1
8 bitar per komponent/färg. Och inom färgvideo är det alltid 3 färger, 24 bitar totalt mao. ;)

Redigerat av pacman, 10 september 2015 - 19:45.


#128

Postad 10 september 2015 - 19:56

ante_nordin
  • ante_nordin
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

Haha okej det var så enkelt :)

 

Tack pacman!



#129

Postad 11 september 2015 - 07:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Intressant läsning om HDR och EOTF! 

Gjorde ett försök att göra något omöjligt, att via bilder på internet påvisa skillnaden mellan SDR och HDR. Det är knappast perfekt men fwiw...bilder är dessutom roligare än text. ;)

 

Vad är HDR?


Redigerat av pacman, 18 september 2015 - 09:38.


#130

Postad 12 november 2015 - 08:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Ny shoot-out: 

Acclaimed TV testing website HDTVTest and UK retailer Crampton & Moore teamed up with Leeds Trinity University in the UK to find out once and for all if AV fans were really still right to laud plasma  as the king of TV picture quality.

 

They pitted two new OLED TVs against a classic plasma model in front of an audience of AV fans to see which would impress them the most – and the results were a landslide in favour of the newer OLED technology.

 

The models used for the shoot out were the brand new LG 65EF9500 (reviewed by me here) and Panasonic TX-65CZ950 (reviewed by me here) OLED TVs, and the Panasonic TC-P60ZT60 plasma – the latter being widely hailed as the best plasma TV ever made.

 

...

 

Of the 28 votes cast, 12 went to the Panasonic 65CZ950, 11 went to the LG 65EF9500, and just three went to the venerable Panasonic plasma (two voting papers were classed as spoilt and so couldn’t be used in totting up the result). That’s a whopping 88% vote in favour of OLED.

http://www.forbes.co...blic-shoot-out/



#131

Postad 12 november 2015 - 10:55

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0

Det är mycket spännande att alla såg sån skillnad mellan Oled och plasma. Tidigare har jag haft intrycket att de varit mycket närmare varann och inte värt priset för uppgradering. Även intressant att LGs nya verkar åtgärdat problemen med detaljer i skuggorna då deras tidigare modeller klippte för hårt och just detta var något som Panasonic nu åtgärdat på sin första Oled modell. 

 

Och i testet så vägde de inte in pris alls så tar man hänsyn till det är det en stor seger för LG skulle jag säga.


Redigerat av wesslan, 12 november 2015 - 10:56.


#132

Postad 28 november 2015 - 14:10

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

  • 318 inlägg
  • 0

När kan det tänkas komma en bra Oled 4k 55" med inputlag under 30ms för under 10000:- ? Snackar vi minst ett år fram i tiden?



#133

Postad 28 november 2015 - 16:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1
Ja.

Tror inte ens ett år räcker.

#134

Postad 22 december 2015 - 21:55

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 1

Plasman kommer ju aldrig återge "true black" så inte så konstigt många föredrog OLED. Sitter själv med LG 930 och njuter :)

Var längesedan jag var så nöjd över ett TV köp :)



#135

Postad 10 augusti 2016 - 09:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Till slut rapporterar HDTVTest själva om den HDR och SDR shootout de genomförde i sommras. Intressant läsning.

http://www.hdtvtest....01608054331.htm


Redigerat av pacman, 10 augusti 2016 - 09:32.


#136

Postad 10 augusti 2016 - 18:06

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Till slut rapporterar HDTVTest själva om den HDR och SDR shootout de genomförde i sommras. Intressant läsning.

http://www.hdtvtest....01608054331.htm

 

"leaving the absence of blooming/ haloing/ backlight bleed and wide viewing angles as the only truly unassailable advantages for OLED."

 

Men då så :D



#137

Postad 11 augusti 2016 - 09:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
"Interestingly though, a few attendees commented during the Kingsman skydiving demo that the sun actually looked as bright or even brighter on the LG 65E6 compared with the LED LCDs due to OLED’s higher innate contrast"

Märklig test, som om den var gjord för att LCD skulle vinna. Inställningarna på OLEDen ändrades för att få "bättre detaljer i mörka scener". Hur bra är det på Samsung då, när clouding och usla betraktningsvinklar förstör mörka scener?

#138

Postad 11 augusti 2016 - 09:40

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Ja, har inte riktigt satt mig in i det här med HDR, bygger det typ på att om ljusnivån är nog hög så märker man inte att svärtan är dålig eller vadå? Eller har alla problem det pratats om kring LCD senaste 10-15 åren varit fel?



#139

Postad 11 augusti 2016 - 12:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Ja, har inte riktigt satt mig in i det här med HDR, bygger det typ på att om ljusnivån är nog hög så märker man inte att svärtan är dålig eller vadå?

Nej, HDR bygger på att signalen beskriver en mkt större dynamik än tidigare, därav namnet.

 

Det bygger absolut inte på att man pushar bilden "uppåt" så att säga, så att man blir bländad. Speciellt inte i syfte att dölja information i den lägre änden av dynamiken, poängen med HDR är tvärtom att få fram mer information. 

 

 Eller har alla problem det pratats om kring LCD senaste 10-15 åren varit fel?

Klassiska LCD-svärta-problem (vilka förövrigt beror på bristande, och ojämnt fördelad, dynamik i displayen) är lika icke önskvärda oavsett om man pratar om SDR eller HDR.

 

Däremot är det ju så att om en del av synfältet finns något tillräckligt stort och/eller ljusstarkt som "bländar" ens syn (dvs antingen att rummet man sitter i är ljust eller att något i bilden är ljust) så är det svårare att se information, inkl ev problem, i motsatt ände (svärtan).

 

För LCD, iaf av den icke-FALD (Full Array Local Dimming) typ som har störst problem med detta till att börja med, är det lite utav ett nollsumme-spel dock. Är rummet ljust eller om man ska få nått i bilden att bli riktigt ljust så måste man dra på med backlighten. Och vad händer då med de problem vi pratar om? Jo de blir återigen mer synliga.

 

Vidare kan man ju även säga att om LCD de senaste 10-15 åren alla hade presterat som de top-of-the-line FALD LCD:er som återfinns i testet så hade det de senaste 10-15 åren nog pratats ganska lite om alla dessa problem. ;)


Redigerat av pacman, 11 augusti 2016 - 12:52.


#140

Postad 11 augusti 2016 - 15:04

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Men innebär det då i praktiken att det något oväntade resultatet i det test som nu diskuteras till stor del snarare beror på att man inte ser problematiken med svärtan? Eller att FALD tekniken (som väl är samma som Fullarray va?) blivit mycket bättre än tidigare så att man kunnat öka antalet zoner utan att prislappen skenar iväg? Hade för några år sedan en Sony HX925 eller vad det nu var den hette som hade Fullarray och därmed kunde prestera perfekt svärta, dock med haloproblem och liknande.



#141

Postad 11 augusti 2016 - 17:05

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Jag förstår inte hur man kan kalla det Full Array Local Dimming när varje pixel inte är sin egen zon, men hade man haft en lysdiod per pixel och ordentlig isolering så det inte blir ljusspill till angränsande pixlar så..



#142

Postad 12 augusti 2016 - 09:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Men innebär det då i praktiken att det något oväntade resultatet i det test som nu diskuteras till stor del snarare beror på att man inte ser problematiken med svärtan?

Well, de såg ju problem i svärtan. Det skrev du ju själv tidigare i tråden, "leaving the absence of blooming/ haloing/ backlight bleed and wide viewing angles as the only truly unassailable advantages for OLED...".

 

Men ja, samtidigt har säkert FALD blivit bättre med åren.



#143

Postad 12 augusti 2016 - 11:55

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Well, de såg ju problem i svärtan. Det skrev du ju själv tidigare i tråden, "leaving the absence of blooming/ haloing/ backlight bleed and wide viewing angles as the only truly unassailable advantages for OLED...".

 

Men ja, samtidigt har säkert FALD blivit bättre med åren.

 

Jo, men sammanfattningen av testet verkar ju vara något i stil med att "LCD bättre än OLED" (iaf för HDR) vilket rimligtvis inte var riktigt i linje med vad jag och säkert många med mig trott. Så antingen har FALD blivit väldigt mycket bättre eller så är dom som var där "lurade", men att det är HDTVTest som är inblandade brukar ju innebära rätt hög kvalité.



#144

Postad 12 augusti 2016 - 12:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Tjaa, jag hade en del andra teorier också.

 

Med det sagt så är resultatet inte så otroligt. LCD är lika bra eller bättre på många punkter. OLED är bättre på andra punkter. Är ju ytterst subjektivt hur man väger alla dessa punkter mot varandra.

 

Personligen hade jag tagit en E6 före en KS95 precis alla dagar i veckan men jag är inte främmande för tanken att KS95, förutsatt att man sitter rätt, ser bättre ut i vissa scener. Man kan inte få allt. :)



#145

Postad 12 augusti 2016 - 12:31

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0

Tolkar senaste testen som Oled för mörkare rum och vinnare på så gott som allt 1080p rec709 material men 4K HDR kan FALD komma ifatt speciellt om du har ett ljusare rum. Alltså fortfarande oled för mig personligen då alla serier, anime och tidiga web-dl filmer som släpps fortfarande är 720/1080 men kommer vänta tills input lag sänks och alla rörelsehanteringsproblem är borta. Plus att nästan alla fina 4K streamingtjänster med dolby vision som vudu, sonys och amazon inte fungerar vettigt i europa, kanske aldrig?

 

Mest pinsamt att svindyr oled inte kan hantera vanlig 24p utan hack och tricks...


Redigerat av wesslan, 12 augusti 2016 - 12:34.


#146

Postad 16 juli 2017 - 23:22

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Vet inte om detta är postat någonstans men nu är iaf 2017 år shoot out klar:

 

https://www.homethea...-week-tv-shoot/



#147

Postad 18 juli 2017 - 08:25

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Vad pysslar Samsung med egentligen  :wacko:

 

This year Samsung discontinued their local dimming displays, which was unfortunate as both the Sony and Vizio had local dimming.  Not having local dimming for HDR content essentially removed the Samsung from the competition for HDR content.  The artifacts of having an edge lit display are pretty horrendous compared to local dimming.

 

 

Det där gällde deras Q9 som väl ska vara deras top of the line?



#148

Postad 18 juli 2017 - 18:05

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Vad pysslar Samsung med egentligen  :wacko:

 

 

Det där gällde deras Q9 som väl ska vara deras top of the line?

 

Att dom saknade en FALD 2017 bidrog starkt till att jag köpte 9505 istället när jag uppgraderade i ena rummet, känns som det fortfarande är Samsungs toppmodell när man filtrerat bort allt marknadsföringstjafs. Ja, och det faktum att LGs 77" OLED kostade 6 siffrigt :D


Redigerat av improwise, 18 juli 2017 - 18:06.


#149

Postad 18 juli 2017 - 18:19

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Tja, röstningen stärmmer överens med mina erfarenheter, dvs att OLED klår LED. Dock så blir det problem om man ska ha en större tv än 65".

Liiite dyrt att köpa en OLED 77".



#150

Postad 24 juli 2017 - 19:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Hdtvtest kommande shoot-out blir intressant.
http://www.hdtvtest....01707244487.htm



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.