Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Leverantörer med ci modul

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 december 2019 - 21:20

johma
  • johma
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej!

Då mitt abonnemang hos boxer snart går ut så är jag på jakt efter ny leverantör.
Kör nu med ci-modul och bordsantenn.
Då jag älskar enkelheten i att kunna styra kanalerna med tvns egna kontroll så söker jag nu efter liknande lösning.

Det jag undrar är om det finns någon leverantör som erbjuder tv med ci modul via vägguttaget eller liknande.
Trött på störningarna med bordsantenn men vill som sagt behålla ci modulandet.

#2

Postad 27 december 2019 - 19:39

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Vägguttagets innehåll beror helt och hållet på hur/var du bor.

Och typen av vägguttag som avses...

Redigerat av frollic, 27 december 2019 - 19:48.


#3

Postad 28 december 2019 - 19:40

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Då det gäller fjärrkontroll så fungerar dom flesta boxar idag med TVn's fjärrkontroll ifall man nu inte har en riktigt gammal TV.

Har man en TV med CEC så fungerar det.
I andra fall så kan man köpa en multifjärr.


Värt att tänka på att bor man i lägenhet så börjar man på många platser släcka ner kabelnätet och gå över till IPTV istället.


Redigerat av Leatherface, 28 december 2019 - 19:40.


#4

Postad 03 januari 2020 - 09:40

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Sappa har IPTV-lösning som konverteras till DVB-C signal i en liten omvandlare därefter funkar det med vanliga moduler.

Om din TV är lite nyare så har den inbyggd mottagare för DVB-C (kabel TV/ComHem, Sappa mfl), DVB-T/T2 (marknätet/Boxer) och kanske även för DVB-S/S2 (satellit/Canal Digital/Viasat).

#5

Postad 18 januari 2020 - 15:56

johma
  • johma
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Är det någon som har erfarenhet av att styra boxers och comhems hub med tvns egna fjärrkontroll?

#6

Postad 19 januari 2020 - 12:21

johma
  • johma
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag frågade boxers kundtjänst och enligt dom är det bara hubens egna kontroll som fungerar. Låter konstigt.

#7

Postad 19 januari 2020 - 12:43

semikbar
  • semikbar
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Om Tv:ns fjärrkontroll kan köra via Bluetooth så är det inga problem att styra Hub:en . Jag styr min med en Harmonyfjärr.



#8

Postad 19 januari 2020 - 15:47

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Eller om boxen stöder HDMI-CEC....

Redigerat av frollic, 19 januari 2020 - 15:47.


#9

Postad 22 januari 2020 - 12:47

johma
  • johma
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
” Med den informationen jag får fram så har inte TV Huben stöd för HDMI-CEC tyvärr.”

Är svaret jag fått av både boxer och kom hem angående styrning med min samsung tv’s kontroll.

Har dom dålig koll?

#10

Postad 22 januari 2020 - 17:24

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

” Med den informationen jag får fram så har inte TV Huben stöd för HDMI-CEC tyvärr.”

Är svaret jag fått av både boxer och kom hem angående styrning med min samsung tv’s kontroll.

Har dom dålig koll?

 

Ganska säker på att det ska finnas stöd för det i dom boxarna.
Däremot så måste man nog in i inställningarna och aktivera det.


Redigerat av Leatherface, 22 januari 2020 - 17:27.


#11

Postad 01 februari 2020 - 23:44

johma
  • johma
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Efter två mail där det påståtts att hubben ej har hdmi-cec så fick jag nu ett mail där det sägs att den faktiskt har det.

Det påstås även att man måste köpa till bryggor för att kunna köra hubben utan närverkskabel. Någon som har hubben som kan bekräfta detta?

#12

Postad 02 februari 2020 - 13:37

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Tämligen säker på att den stöder wifi.
Kolla vad comhem skriver om sin version.

#13

Postad 03 februari 2020 - 20:18

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Den har wifi-inställningar i menyerna, men min är inkopplad via kabel, och då är de gråade.

#14

Postad 03 februari 2020 - 22:10

johma
  • johma
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Tack! Återigen verkar dom inte själv ha koll på grejerna. Två säljare säger att brygga är ett måste, en tredje är hundra på att hubben har wifi.

#15

Postad 05 februari 2020 - 22:29

gea
  • gea
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Jag har boxers tv hub och jag kör wifi och antenn. Jag har den kopplad till en ca10 år gammal Panasonic tv och jag kan styra boxen med original fjärren. Iallafall styrkorset, ok och volym mer har jag inte provat. Jag brukar bara hubens fjärr i dagsläget. Den startar huben och tvn samt ställer in på rätt hdmi ingång så jag brukar aldrig tvns fjärr längre.

#16

Postad 06 februari 2020 - 00:25

johma
  • johma
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Har införskaffat två hubbar och allt funkar fint. Men är det verkligen meningen att det ska ta 10 sekunder att ladda en kanal? Samma på båda hubbarna oavsett nätverkskabel eller ej.

#17

Postad 06 februari 2020 - 14:23

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Extrem buffer kanske?
Tar ca 1 sekund att ladda kanalerna från min TV server även över Wifi till AndroidTV boxar.



#18

Postad 07 februari 2020 - 09:53

johma
  • johma
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Extrem buffer kanske?
Tar ca 1 sekund att ladda kanalerna från min TV server även över Wifi till AndroidTV boxar.


Hmm, är detta något jag kan ändra på själv?

#19

Postad 08 februari 2020 - 07:42

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Vad menar du med "ladda" ?

#20

Postad 09 februari 2020 - 21:53

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Vad menar du med "ladda" ?

 

Ja från min TVheadend server tillsammans med en HDHomeRun DVB-C nätverkstuner och till det kan jag koppla upp mig med diverse klienter.


Hmm, är detta något jag kan ändra på själv?

 

Antagligen inte då det är Comhem mjukvara och det finns antagligen inte mycket att ställa in då det gäller sånt.


Redigerat av Leatherface, 09 februari 2020 - 21:53.


#21

Postad 24 februari 2020 - 13:03

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
När det gäller boxar och wifi så måste man skilja på streaming och IPTV.
Streaming är när en app kopplar upp sig och skickar en dataström till din box, detta är en dedikerat förbindelse som använder Unicast. Går alldeles utmärkt att köra över Wifi.
IPTV använder multicast så att flera användare kan dela på samma dataström.
 
Att köra IPTV över Wifi rakt av är inget att rekommendera.
Eftersom IPTV använder multicast och om man skickar ut det över wifi så är default inställning att detta skall ske med lägsta supportade hastighet.
På en Router/AP som supportar 802.11a (vilket i stort sett alla gör) blir detta 6 Mbit/s, IPTV brukar ligga runt 10 Mbit/s så detta blir naturligtvis katastrof.
 
Jag har fått det fungera med homeplugs.
 
Finns också möjlighet att köra över wifi med en AP och en brygga som har möjlighet att göra om Multicast till Unicast och vice versa.
T.ex. Ruckus som Telia säljer gör detta.
Vet inte vilka andra AP/Bryggor som klarar detta.

Redigerat av prelatur, 24 februari 2020 - 13:04.


#22

Postad 26 februari 2020 - 17:07

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Inga problem alls att köra över Wifi utan det som ställer till det är snarare att det krockar med typ 50 andra wifi nätverk och liknande.

Man kan optimera inställningar i router att enbart köra över 802.11n/802.11ac och andra inställningar.
Man kan använda sig av QOS för att prioritera olika trafik med.
Finns ett gäng kanaler som peakar runt 15mbit hos mig och det flyter på utan problem.


Redigerat av Leatherface, 26 februari 2020 - 17:08.


#23

Postad 27 februari 2020 - 13:22

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Kör Apple TV och livekanaler i appar. Funkar klockrent via wifi hemma. Har dock routrar i flera rum sammankopplade och som matas via fast lina i elnätet så jag har excellent trådlös uppkoppling och i grund fiber 250 in.

 

Inget grummel eller hackande, istället knivskarp bild. Ljudet klagar jag inte heller på men det är väl min Sonos hemmabio-lösning som "förbättrar" det tvåkanaliga stereoljudet artificiellt. 

 

Om linan in är bra behöver det inte vara krångligt. Kör man med TV-leverantörernas appar i Apple TV så är denna i princip en digitalbox.

 

De dedikerade IPTV-boxarnas tid med behov av egen lina till huvudroutern är egentligen passé.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.