Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony XF9005/XF90 ägare är ni nöjda?

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 oktober 2020 - 20:14

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Har funderingar på att skaffa en 65XF9005 från Hifiklubben. Men undrar hur ni ägare av denna tv tycker den är? Hur är vanlig sändning alltså typ HD kanaler. Jag kör telenor iptv här hemma. Hur är bild från diverse streamintjänster Dplay,TV4play,etc. Skulle gärna få lite nyttig info från ägare av denna tv.



#2

Postad 06 oktober 2020 - 07:12

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 1
Bra TV så länge du inte stör dig på blooming.

#3

Postad 06 oktober 2020 - 07:14

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Hmmm klart det är störande om det syns mycket. Hur e den i mörka scener/filmer med undertext?

#4

Postad 06 oktober 2020 - 11:31

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 0
Jag störde mig mest på att det läckte ut ljus i det svarta ovanför och under filmerna. Tror inte ens jag provade undertexter innan jag lämnade tillbaks den.

#5

Postad 06 oktober 2020 - 11:55

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Ok

Redigerat av Nikita0922, 06 oktober 2020 - 11:55.


#6

Postad 06 oktober 2020 - 13:54

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 1

Har en likadan (65XF9005), men upplever inte att det är några märkbara problem med blooming. Enda gången det är synbart är om jag står upp och tittar på TV:n från sidan. Sitter jag som vanligt i soffan, går det inte att se. Jag tycker den en kanonbild och svarta bakgrunder ser verkligen svarta ut. Läs gärna denna tråd för massor av info om denna TV. https://www.avforums...thread.2160360/



#7

Postad 06 oktober 2020 - 16:58

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Har en likadan (65XF9005), men upplever inte att det är några märkbara problem med blooming. Enda gången det är synbart är om jag står upp och tittar på TV:n från sidan. Sitter jag som vanligt i soffan, går det inte att se. Jag tycker den en kanonbild och svarta bakgrunder ser verkligen svarta ut. Läs gärna denna tråd för massor av info om denna TV. https://www.avforums...thread.2160360/


Tack för svar! Ja den tråden får det bli o läsa blir nog nån timme eller två :-j. Är du nöjd för övrigt med din tv? Vanlig tv sändning,Streaming SVT play,TV4,Dplay etc? Har en Q60T idag som jag tänkte byta ut mot denna XF9005. Vet dock inte om priset 10990:- är värt för en 2 år gammal modell?

Redigerat av Nikita0922, 06 oktober 2020 - 17:06.


#8

Postad 06 oktober 2020 - 17:51

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Kan man säga att detta är den bästa tv man kan få om man har en budget på 12k?

#9

Postad 06 oktober 2020 - 18:23

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 1

Kan man säga att detta är den bästa tv man kan få om man har en budget på 12k?

Hosta upp 2K till så får du den bästa allround tvn idag men dock bara 55tum

 

65 tummaren är mer prisvärd

 

HDR effekten på XH9505 är den bästa du kan få för rimliga pengar om du inte slår till på en 75ZH8 som jag tippar på är ännu bättre.

XH9505 Soppar mattan med OLED i HDR och är mycket nära i SDR i kontrast men bättre då den har bättre färger och rörelsehantering.

 

Även tidigare bra HDR LCDer  så som Q9FN/Panasonic DX900 512 zons fald ligger i lä.

XH9505 pumpar ut den högsta kontrasten med den bästa ljusprecisisonen jag har sett i HDR från en LCD.

Ljusa objekt är två gånger så starka som en OLED.

Färger glöder 3 gånger så mycket som en OLED.

Ingen ABL dimming

Rörelsehanteringen med PWM ger ett flow i rörelserna som närmar sig Plasma tv.

 

Största skillnaden med XH9505 jämfört med andra LCDer är att den här inte dimmar ner ljusa objekt.

och det med minimalt med blooming.

Q9FN och DX900 hade mer blooming trots att dom dimmade ner ljusa objekt.

 

Klart bästa tvn jag har ägt hitills

köp bara! ;)



#10

Postad 06 oktober 2020 - 18:30

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Hosta upp 2K till så får du den bästa allround tvn idag men dock bara 55tum



65 tummaren är mer prisvärd


HDR effekten på XH9505 är den bästa du kan få för rimliga pengar om du inte slår till på en 75ZH8 som jag tippar på är ännu bättre.
XH9505 Soppar mattan med OLED i HDR och är mycket nära i SDR i kontrast men bättre då den har bättre färger och rörelsehantering.

Även tidigare bra HDR LCDer så som Q9FN/Panasonic DX900 512 zons fald ligger i lä.
XH9505 pumpar ut den högsta kontrasten med den bästa ljusprecisisonen jag har sett i HDR från en LCD.
Ljusa objekt är två gånger så starka som en OLED.
Färger glöder 3 gånger så mycket som en OLED.
Ingen ABL dimming
Rörelsehanteringen med PWM ger ett flow i rörelserna som närmar sig Plasma tv.

Största skillnaden med XH9505 jämfört med andra LCDer är att den här inte dimmar ner ljusa objekt.
och det med minimalt med blooming.
Q9FN och DX900 hade mer blooming trots att dom dimmade ner ljusa objekt.

Klart bästa tvn jag har ägt hitills
köp bara! ;)

Ok! Hade tänkt mig 65” då jag idag sitter med 58Q60T.

Men 17k blir för saftigt. Kanske går ner nått framöver?

Jämförde på : https://www.rtings.c...-x950h/585/1777

Ganska lika i SDR och HDR?

Redigerat av Nikita0922, 06 oktober 2020 - 19:00.


#11

Postad 07 oktober 2020 - 18:18

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Tack för svar! Ja den tråden får det bli o läsa blir nog nån timme eller två :-j. Är du nöjd för övrigt med din tv? Vanlig tv sändning,Streaming SVT play,TV4,Dplay etc? Har en Q60T idag som jag tänkte byta ut mot denna XF9005. Vet dock inte om priset 10990:- är värt för en 2 år gammal modell?

 

Ja, jag är mycket nöjd med den. Har inte testat så mycket appar utan använder den mest med KODI appen samt för Xbox. 

Har IPTV via  Telenor och bilden är klart godkänd. Sony brukar vara bra på att hantera uppskalning och rätt förlåtande mot lågupplöst material. 



#12

Postad 07 oktober 2020 - 18:32

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Ja, jag är mycket nöjd med den. Har inte testat så mycket appar utan använder den mest med KODI appen samt för Xbox.
Har IPTV via Telenor och bilden är klart godkänd. Sony brukar vara bra på att hantera uppskalning och rätt förlåtande mot lågupplöst material.


Ok tack!

#13

Postad 08 oktober 2020 - 12:49

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Bekanta har 55", vanlig tv bild ser skit ut, blev skillnad när de började "casta" playtjänster riktigt hyfsad bild då

 

Ska se om jag kan se den nån kväll när det är mörkt testa lite



#14

Postad 08 oktober 2020 - 16:35

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 1
Slog till på en igår. Och tur va det,för idag verkar dom vara slutsålda.

#15

Postad 13 oktober 2020 - 15:59

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Kollade lite på en idag, att "casta" gick utmärkt, helt OK bild för de pengarna

 

Lite osäker om den klarar av hantera snabba rörelser som hockey tex, var lite ryckigt, kan bero på annat med bredband kanske

 

Svärtan bättre än förväntat då har jag haft C7



#16

Postad 14 oktober 2020 - 18:28

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Bekanta har 55", vanlig tv bild ser skit ut, blev skillnad när de började "casta" playtjänster riktigt hyfsad bild då

Ska se om jag kan se den nån kväll när det är mörkt testa lite


Vanlig bild helt ok. Däremot TV4play värdelös bild,Dplay highlights allsvenskan ruskigt dålig bild.
Kan man få led lampan under Sony loggan att lysa när tvn är avstängd? Har testat diverse inställningar på led menyn men får den ej att lysa när tvn är av

#17

Postad 15 oktober 2020 - 05:19

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Vanlig bild helt ok. Däremot TV4play värdelös bild,Dplay highlights allsvenskan ruskigt dålig bild.
Kan man få led lampan under Sony loggan att lysa när tvn är avstängd? Har testat diverse inställningar på led menyn men får den ej att lysa när tvn är av

Testade appar som Telia Play, Disney+ Cmore play allt såg helt ok ut

 

Det var bara lite ryckigt när jag såg på hockey

 

Ska testa lite till vid tillfälle



#18

Postad 16 oktober 2020 - 15:33

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Nån som vet om man få led lampan att lysa när tvn är avstängd. Försökt med led menyn men inget av alternativen gör så att det lyser när den är avstängd.

#19

Postad 16 oktober 2020 - 19:45

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Varför vill man ha den att lysa när TVn är avstängd?

#20

Postad 16 oktober 2020 - 19:50

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Ser trevligt ut. Förstår inte vitsen med att ha den på när TVn är på,störande tycker jag.

#21

Postad 17 oktober 2020 - 00:51

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Att man vill ha den avstängd när TVn är på förstår jag däremot. Har en XE9005, men tror inte att den funktionen finns.

#22

Postad 17 oktober 2020 - 09:57

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Stänga av den när TVn e på går.

#23

Postad 26 oktober 2020 - 19:09

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Testade den igen med lite mer material

 

All sport flöt på utan hack, helt ok svart vid film tittande

 

Vanligt TV tittande helt OK

 

Efter att ha ägt C9 skulle jag nog också bli nöjd med denna

 

Vet dock inte hur den är för tex spela på



#24

Postad 27 oktober 2020 - 12:41

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jo sport flyter på grymt bra,snabba action scener likaså. Ruskigt bra flyt. Vanligt tv tittande håller jag med om är riktigt bra. Däremot i princip allt innehåll på TV4 play och visst innehåll på SVT är usel kvalite på. Speciellt om det varit live sänt. Sedan Dplay,allsvenskan highlights är fruktansvärt usel kvalite. Däremot annat material på Dplay jättebra. Har testat att casta till TVn men det blir inte bättre.
Där har Sony nått problem. För jag hade inte dessa problem på min Samsung.

Vart har du kollat på TVn? Den e slut överallt vad jag kan se. Det va HIFIklubben som hade den men slut där nu.

Testade den igen med lite mer material

All sport flöt på utan hack, helt ok svart vid film tittande

Vanligt TV tittande helt OK

Efter att ha ägt C9 skulle jag nog också bli nöjd med denna

Vet dock inte hur den är för tex spela på

Jo sport flyter på grymt bra,snabba action scener likaså. Ruskigt bra flyt. Vanligt tv tittande håller jag med om är riktigt bra. Däremot i princip allt innehåll på TV4 play och visst innehåll på SVT är usel kvalite på. Speciellt om det varit live sänt. Sedan Dplay,allsvenskan highlights är fruktansvärt usel kvalite. Däremot annat material på Dplay jättebra. Har testat att casta till TVn men det blir inte bättre.
Där har Sony nått problem. För jag hade inte dessa problem på min Samsung.

Vart har du kollat på TVn? Den e slut överallt vad jag kan se. Det va HIFIklubben som hade den men slut där nu.
Svara

#25

Postad 27 oktober 2020 - 18:15

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jo sport flyter på grymt bra,snabba action scener likaså. Ruskigt bra flyt. Vanligt tv tittande håller jag med om är riktigt bra. Däremot i princip allt innehåll på TV4 play och visst innehåll på SVT är usel kvalite på. Speciellt om det varit live sänt. Sedan Dplay,allsvenskan highlights är fruktansvärt usel kvalite. Däremot annat material på Dplay jättebra. Har testat att casta till TVn men det blir inte bättre.
Där har Sony nått problem. För jag hade inte dessa problem på min Samsung.

Vart har du kollat på TVn? Den e slut överallt vad jag kan se. Det va HIFIklubben som hade den men slut där nu.
Jo sport flyter på grymt bra,snabba action scener likaså. Ruskigt bra flyt. Vanligt tv tittande håller jag med om är riktigt bra. Däremot i princip allt innehåll på TV4 play och visst innehåll på SVT är usel kvalite på. Speciellt om det varit live sänt. Sedan Dplay,allsvenskan highlights är fruktansvärt usel kvalite. Däremot annat material på Dplay jättebra. Har testat att casta till TVn men det blir inte bättre.
Där har Sony nått problem. För jag hade inte dessa problem på min Samsung.

Vart har du kollat på TVn? Den e slut överallt vad jag kan se. Det va HIFIklubben som hade den men slut där nu.
Svara

Körde all material via mina play tjänster via telefon och chromecast, inga som helst problem med bilden

 

Kör man "vanlig bild" via kabel ser det sämre ut

 

Jag ska ha 2 TV så jag kollar på alternativ, denna skulle kunna duga för vanligt TV tittande, ska man tex spela nyare spel kanske man ska ha annat

 

Det mesta på kanalerna är skit så man är inte så intresserad betala för mycket för bild heller, det är väl om man kollar på NETFLIX och 4K man kanske ser skillnad på hur mycket man betalar för TV?

 

Men jag skulle absolut inte köpa en 65" för 30-40K om man säger så

 

Och varför jag "kollade" in den är för det är en av få modeller i den prisklassen jag kunnat testa i "hemmiljö"

 

De gånger jag sett den har jag aldrig stört mig på "blooming "clouding" "bleeding"

 

Allt har sett "naturligt" ut, då tycker man de som släpps efter borde vara lika bra eller bättre, med vissa undantag?


Redigerat av Ironse, 27 oktober 2020 - 18:17.


#26

Postad 27 oktober 2020 - 18:18

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Körde all material via mina play tjänster via telefon och chromecast, inga som helst problem med bilden

Kör man "vanlig bild" via kabel ser det sämre ut

Jag ska ha 2 TV så jag kollar på alternativ, denna skulle kunna duga för vanligt TV tittande, ska man tex spela nyare spel kanske man ska ha annat

Det mesta på kanalerna är skit så man är inte så intresserad betala för mycket för bild heller, det är väl om man kollar på NETFLIX och 4K man kanske ser skillnad på hur mycket man betalar för TV?

Men jag skulle absolut inte köpa en 65" för 30-40K om man säger så

Tycker tvärtom vanlig IP-TV bättre bild än TV4 play och SVT play,Och Dplay fotboll e som sagt fullkomligt värdelöst.
Vart kolla du på TVn?

Redigerat av Nikita0922, 27 oktober 2020 - 18:27.


#27

Postad 27 oktober 2020 - 19:20

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Tycker tvärtom vanlig IP-TV bättre bild än TV4 play och SVT play,Och Dplay fotboll e som sagt fullkomligt värdelöst.
Vart kolla du på TVn?

Kör sånt via telia telia play, glasklar bild som med de övriga play tjänsterna, kanske hanterar det black crush och sådana defekter något sämre än dyrare nyare TV

 

Kollade den hos bekanta, stördes inte heller av reflektion med tanke på väggarna är av glas i en altan med mycket ljus in



#28

Postad 27 oktober 2020 - 20:30

Nikita0922
  • Nikita0922
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Kör sånt via telia telia play, glasklar bild som med de övriga play tjänsterna, kanske hanterar det black crush och sådana defekter något sämre än dyrare nyare TV

Kollade den hos bekanta, stördes inte heller av reflektion med tanke på väggarna är av glas i en altan med mycket ljus in


Ok! Har Telenor play och där finns inte TV4 play eller SVT play etc. Utan det är live tv man kollar på. Har som sagt testat att casta TV4 play från mobilen till TVn o det e lika dålig bild som inbyggda appen i TVn. Likaså Dplay allsvenskan. Övrigt material på Dplay är kanon på TVn.

#29

Postad 22 mars 2021 - 19:20

Jpo
  • Jpo
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Köpte tvn relativt billigt men nu börjar den bli dyr. Den tappar hdmi signal lite då och då. Har testat 10m hdmi, köpt bättre 7m hdmi,och nu supra 8m hdmi, ingen skillnad. Börjar tvn blinka så blir det värre eftersom, nu blinkar den minst 1gång per 10sec. Låter jag tvn vara strömlös 10min så blir det bra tills den börjar tappa signal igen. Som jag ser det har det inte med hdmi kabeln att göra.

Vad tror ni?.

Kopplad till denon avr sen 50cm high speed hdmi till nvidia shield.

Redigerat av Jpo, 28 mars 2021 - 17:11.


#30

Postad 28 mars 2021 - 17:14

Jpo
  • Jpo
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Är det bara jag som har detta problem?

#31

Postad 28 mars 2021 - 17:23

threnode81
  • threnode81
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Är det bara jag som har detta problem?


Har inte haft några sådana problem alls under de två år jag haft TV:n.

#32

Postad 28 mars 2021 - 18:40

Jpo
  • Jpo
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Har inte haft några sådana problem alls under de två år jag haft TV:n.


Antar du har recievern nära tvn då



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.