Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

CD-spelaren dödförklarad, ny ljudstreamer för audiofiler!

79 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 juli 2006 - 11:14

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Slim Devices i Californien meddelar i ett pressmeddelande idag att cd-spelaren är död och att nya tider väntar. Denna trista framtid för cd-spelaren beror enligt företaget på dess senaste produkt Transporter, den mest avancerade nätverksljudsystem som finns. Produkten är konstruerad med tanke på audiofiler och övriga konsumenter med mycket höga krav på ljudåtergivning.


När? - 18 september

Pris? - US$ 1999


 





 





 





 





 


Läs allt om denna spännande produkt på följande länkar:


Pressmeddelande


Produktwebbsida


Broschyr


Artikel från BBC


Svenska distributörens produktwebbsida


Produktblad på svenska




För den som vill gräva djupare så letade jag upp databladet (38 sidor) för AK4396, dvs. den mycket omskrivna D/A-omvandlare som Transporter är utrustad med:


Produktblad för D/A-omvandlaren


 

#2

Postad 25 juli 2006 - 11:54

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Varför så ******** dyr?

//Loofy

#3

Postad 25 juli 2006 - 12:05

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
måste protestera cdn är inte dyr och tror att detta kommer bli ett komplement till cd lyssning snarare än dess ersättare.

#4

Postad 25 juli 2006 - 12:24

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Rikigt fult med alla dessa små knappar på fronten. Håller med Loofy ang priset. Den kommer säkert låta bra. Väntar ivrigt på tester.

#5

Postad 25 juli 2006 - 14:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Förstår inte heller påslaget riktigt... en vanlig squeezebox med en fin DAC funkar nog bra det med :)

Men om man skiter pengar så är det såklart ett alternativ!

#6

Postad 25 juli 2006 - 14:26

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Men om man skiter pengar så är det såklart ett alternativ!

<{POST_SNAPBACK}>

Precis.. Den som kunde det alltså :)

Men som sagt... Jag vill inte att känslan av att handla skivor skall försvinna... Jag vill inte ha skivor som nedladdningsbara filer och konvolutet i en PDF-fil... Men än är det väl lång tid tills detta inträffar?

//Loofy

#7

Postad 25 juli 2006 - 15:21

Unregistered441b6096
  • Unregistered441b6096
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
Det här låter ju jääkligt intressant! jag är precis på g att köpa nytt, så vad tror ni om den här då? jag tänkte köpa en primare i30 men den här skulle kanske passa bättre, nästan all musik som spelas är ju ändå bara från datorn :)

#8

Postad 25 juli 2006 - 19:32

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0
Den har ju digitalingångar också :-)
Då är det väldigt enkelt att koppla in en CD-spelare och använda "transporter" som försteg.

Ett trevligt slutsteg och man är hemma!

//Jonas

#9

Postad 25 juli 2006 - 19:51

Unregistered441b6096
  • Unregistered441b6096
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
men jag klarar mig väl på squeezeboxen och transporter för musik lyssning elr? jag är bara otroligt kräsen vad gäller musik och vill ha bra ljudåtergivning men är inte så värst teknisk :)

#10

Postad 25 juli 2006 - 19:54

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Hoppas den aldrig kommer ersätta cd-spelaren. I såna fall skulle cd-skivan bli överflödig. Och vem lyssnar på radio? Inte jag. In hos mig kommer den då aldrig.

#11

Postad 25 juli 2006 - 20:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

men jag klarar mig väl på squeezeboxen och transporter för musik lyssning elr? jag är bara otroligt kräsen vad gäller musik och vill ha bra ljudåtergivning men är inte så värst teknisk :D

<{POST_SNAPBACK}>

En av dom i taget rekommenderas, blir jobbigt att lyssna på båda samtidigt :)
Dock kan man synka alla sina maskiner och tex spela samma musik i två olika rum samtidigt.

Hoppas den aldrig kommer ersätta cd-spelaren. I såna fall skulle cd-skivan bli överflödig. Och vem lyssnar på radio? Inte jag. In hos mig kommer den då aldrig.

<{POST_SNAPBACK}>

Sen jag köpte min squeeze har cd-skivor blivit förpassade till datorn för att bli rippade, nära anläggningen kommer dom inte mer. :)

#12

Postad 25 juli 2006 - 20:13

Unregistered441b6096
  • Unregistered441b6096
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
Men martin du som har hunnit lyssna på endel hifianläggningar, tror du att det kommer låta bättre med transporter till mina b&w 805s än primare I30? som sagt all musik jag lyssnar på går iaf från datorn

#13

Postad 25 juli 2006 - 20:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Men martin du som har hunnit lyssna på endel hifianläggningar, tror du att det kommer låta bättre med transporter till mina b&w 805s än primare I30? som sagt all musik jag lyssnar på går iaf från datorn

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte riktigt hur du menar nu faktiskt.. det kommer nog inte låta mycket alls!
Primare I30 är en stereoförstärkare.
Slimdevices Transporter är en mediespelare.

Ingen av dom kan ersätta varandra, båda behövs :)

Förklara gärna igen om jag missförstår något.

#14

Postad 25 juli 2006 - 20:47

Unregistered441b6096
  • Unregistered441b6096
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0

Men martin du som har hunnit lyssna på endel hifianläggningar, tror du att det kommer låta bättre med transporter till mina b&w 805s än primare I30? som sagt all musik jag lyssnar på går iaf från datorn

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte riktigt hur du menar nu faktiskt.. det kommer nog inte låta mycket alls!
Primare I30 är en stereoförstärkare.
Slimdevices Transporter är en mediespelare.

Ingen av dom kan ersätta varandra, båda behövs :)

Förklara gärna igen om jag missförstår något.

<{POST_SNAPBACK}>



oki va synd, jag som missförstod vad transporter var då hehe *snyft*
men hmm vad skiljer transporter och squeeze box åt då?
så om jag köper I30 och squeeze box så är squeeze boxen ungefär som min cd spelare ?
hade tänkt köpa nytt ljudkort som kostar runt det squeeze boxen kostar men om jag köper squeeze boxen så behöver jag kanske inte det?

Mvh
Johan

#15

Postad 25 juli 2006 - 20:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

oki va synd, jag som missförstod vad transporter var då hehe *snyft*
men hmm vad skiljer transporter och squeeze box åt då?
så om jag köper I30 och squeeze box så är squeeze boxen ungefär som min cd spelare ?
hade tänkt köpa nytt ljudkort som kostar runt det squeeze boxen kostar men om jag köper squeeze boxen så behöver jag kanske inte det?

Mvh
Johan

<{POST_SNAPBACK}>

Det verkar inte vara mycket som skiljer Squeezeboxen från Transportern, lite mer utgångar, lite ingångar.. kanske lite finare komponenter. Men jag har svårt att motivera den extrema prisskillnanden mellan dessa apparater.
Men så är det ju för det mesta, vill man klämma ut de där extra procenten ur anläggningen så får man öppna plånboken.

Dock kan jag varmt rekommendera dig att köpa en Squeezebox för att spela musiken med istället för datorn. Det är helt suveränt. :)

edit: Har nu sett vad det är för DAC i den, helt plötsligt en prisvärd maskin

Redigerat av Martin.M, 25 juli 2006 - 22:52.


#16

Postad 25 juli 2006 - 22:19

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

Dock kan jag varmt rekommendera dig att köpa en Squeezebox för att spela musiken med istället för datorn. Det är helt suveränt. :)

Beställer du Transporter före 18 september så får du en Squeezebox på köpet :)

#17

Postad 25 juli 2006 - 22:28

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Beställer du Transporter före 18 september så får du en Squeezebox på köpet :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter inte helt tokigt! Köper du en Transporter lovar jag att jag kan ta Squeezeboxen gratis :)

#18

Postad 25 juli 2006 - 22:39

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0
Jag försöker bli klok på hur bra DAC:en är i Transporter:n, jag skulle tippa på att den spöar den klassiska Benchmark DAC-1 (Som också skulle funka fint som försteg) som kostar 12k men har ett äldre chipset.

Jag gillar tanken att kunna stoppa in ett slutsteg och CD-spelare direkt i Transportern och köra helt balanserat.

//Jonas

#19

Postad 25 juli 2006 - 22:42

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Om den är bättre än en DAC-1 blev det helt plötsligt väldigt intressant! :)

#20

Postad 25 juli 2006 - 22:48

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Handtagen går för övrigt att operera bort, de är mest där för att skydda "Den Klipska Knappen". Men då får man några hål genom fronten att täcka igen, dock ska (den 3-åriga) garantin fortfarande gälla.

Bra DAC, möjlighet till balanserat, extremt lågt jitter, dyra kontakter, större display... ... och en Klipsk Knapp. Klart det kostar.

#21

Postad 25 juli 2006 - 22:58

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
Oj jag som just köpt två SB3 :)
Jag är nöj med dem.
Men denna vill jag ha :)

Redigerat av Unregisteredea4970c4, 25 juli 2006 - 22:58.


#22

Postad 26 juli 2006 - 13:58

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Ja verkligen prisvärt om jag förstår saken rätt.

Först ska man köpa den här för en j-a massa pengar, sedan lär man ha ett dyrt slutsteg som matchar. Sen ska man ha en dator som står igång dygnet runt. Plus ett dyrt (stort) backupsystem så inte alla filer försvinner.
Å andra sidan kanske ens stulna musik från nätet låter nästan lika bra som en cd med det här systemet?

Varför ska man få en squeezebox på köpet, jag trodde det här var typ en sådan.
Rätta mig gärna på samtliga punkter.

Å andra sidan får man bara för att ta ett exempel en Zeberg Ad-2 + Original 2008 mkII cd plus balanserade kablar för nästan samma pris som den där.. Men det är klart, då får man omaket att byta skivor själv. Å andra sidan kan det vara drygt att bläddra bland flera hundra skivor på den där lilla displayen på Transportern.

Redigerat av Unregistered1156, 26 juli 2006 - 14:00.


#23

Postad 26 juli 2006 - 14:08

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Ja verkligen prisvärt om jag förstår saken rätt.

Du har förstått rätt!


Först ska man köpa den här för en j-a massa pengar, sedan lär man ha ett dyrt slutsteg som matchar. Sen ska man ha en dator som står igång dygnet runt. Plus ett dyrt (stort) backupsystem så inte alla filer försvinner.

Du kan annars använda anläggningen du har, man måste inte köpa allt nytt.
Dator på dygnet runt... kan vara trevligt med är ingen nödvändighet.
Stort dyrt backupsystem måste man inte ha, men om man nödvändigtvis känner sig tvungen kan man säkert lägga flera miljoner på ett riktigt fett backupsystem. För egen del räcker det med ett par diskar på runt 300 Gb, kostnad ungefär 1500:-

Å andra sidan kanske ens stulna musik från nätet låter nästan lika bra som en cd med det här systemet?

Om du spelar dina gamla mp3 med denna är du nog ute och cyklar rätt rejält, jag skulle rekommendera flac eller wav.
Eftersom du eliminerar förekomsten av läsfel så vågar jag påstå att både squeezebox och transportern levererar en bättre signal in i D/An än någon cd-spelare oavsett prisklass.

Varför ska man få en squeezebox på köpet, jag trodde det här var typ en sådan.
Rätta mig gärna på samtliga punkter.

Jag är på väg att köpa en till squeezebox till vardagsrummet, om man kan ha Transportern i lyssningsrummer och en squeezebox i vardagsrummet vore ju helt perfekt.

Å andra sidan får man bara för att ta ett exempel en Zeberg Ad-2 + Original 2008 mkII cd plus balanserade kablar för nästan samma pris som den där.. Men det är klart, då får man omaket att byta skivor själv. Å andra sidan kan det vara drygt att bläddra bland flera hundra skivor på den där lilla displayen på Transportern.

Orginal 2008 har absolut ingenting att sätta emot en transporter som spelare. Det vågar jag säga utan att ens ha lyssnat på en. Till och med en squeezebox är minst lika bra som en 2008.
Du får tänka på att bara D/A omvandlaren i transportern skulle kosta säkert 15.000:- om du köpte den löst.

Men det verkar som om du bestämt dig att detta är en dålig pryl utan att ens ha testat?! Eller har jag fel? Du kanske har prövat den?

Redigerat av Martin.M, 26 juli 2006 - 14:09.


#24

Postad 26 juli 2006 - 14:17

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Nej, endast ute efter att skapa lite debatt.

Mycket spännande produkt men det känns ändock fel att överge cd-skivan. Jag tror det blir drygt att trycka fram olika skivor och låtar. Har precis sålt av en mediaspelare pga detta. På tok för drygt. Bättre överblick i cd-hyllan och sen står alla låtar på omslaget utan att man ska trycka runt som en dåre på den lilla displayen. Dessutom måste man väl vara hyffsat nära för att se om man har ett större rum.
Cd-fodralet kan jag ha i handen när jag sitter i soffan.

För övrigt hade jag inga planer på att spela mp3 såklart om jag hade en sådan här.

Fördelar då?
Man kan plocka ihop en best-of-skiva på flera 100 Gb. Förutom ljudet då.

Redigerat av Unregistered1156, 26 juli 2006 - 14:18.


#25

Postad 26 juli 2006 - 14:26

Unregistered441b6096
  • Unregistered441b6096
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
vad kör ni med för förstärkeri till era squeezeboxar?

#26

Postad 26 juli 2006 - 14:32

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Undrar för övrigt om squeezeboxen och transportern kan samarbeta dvs att squeezeboxen kan agera display för låtarna som transportern spelar. Eller om de bara är två spelare var för sig?

Hade ju vart toksnyggt med squeezeboxen på ett sidobord vid soffan och resten gömt nånstans. För de som gillar minimalism. Server i garderoben och alla skivor under sängen i kartonger.

#27

Postad 26 juli 2006 - 14:50

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Undrar för övrigt om squeezeboxen och transportern kan samarbeta dvs att squeezeboxen kan agera display för låtarna som transportern spelar. Eller om de bara är två spelare var för sig?

Hade ju vart toksnyggt med squeezeboxen på ett sidobord vid soffan och resten gömt nånstans. För de som gillar minimalism. Server i garderoben och alla skivor under sängen i kartonger.

<{POST_SNAPBACK}>

Det funkar utmärkt! Man kan synka ihop spelare .. hur många som helst tror jag. Så du kan ju ha den lilla framme utan att ha den ansluten till någon stärkare och bara visa låtinfo :)


vad kör ni med för förstärkeri till era squeezeboxar?

<{POST_SNAPBACK}>

Zeberg AD-2 :D


Nej, endast ute efter att skapa lite debatt.

Mycket spännande produkt men det känns ändock fel att överge cd-skivan. Jag tror det blir drygt att trycka fram olika skivor och låtar. Har precis sålt av en mediaspelare pga detta.

Jag har ett pinnacle showcenter, helt oanvändbart i jämförelse. Det står som blomunderlägg nu tror jag ....

På tok för drygt. Bättre överblick i cd-hyllan och sen står alla låtar på omslaget utan att man ska trycka runt som en dåre på den lilla displayen. Dessutom måste man väl vara hyffsat nära för att se om man har ett större rum.
Cd-fodralet kan jag ha i handen när jag sitter i soffan.

Det är ju inte drygt! Det som är hela prylen, det smarta gränssnittet. Man kan hitta vilken låt som helst på kanske 5-7 sekunder max. Displayen kan man ändra storlek på också. Att se på ungefär 4 meter är inga som helst problem. Tror jag skulle kunna se på det 6-7 meter sen kan det bli lite knivigt.
cd-fodralen kan man ju fortfarande ha i handen om man vill det :)

För övrigt hade jag inga planer på att spela mp3 såklart om jag hade en sådan här.

Fördelar då?

Man kan plocka ihop en best-of-skiva på flera 100 Gb. Förutom ljudet då.

<{POST_SNAPBACK}>

Lättheten att hitta det man söker framför allt.
Sen att man kan lyssna på tiotusentals webradiostationer samt alla svenska radiostationer är ingen nackdel heller...
Pandora, last.fm, live archive!

Finns mycket skoj.

edit: Möjligheten att lyssna på sin musiksamling var man än befinner sig är rätt smidig också, du kan köra lossless eller mp3 med valfri bitrate on-the-fly .. fungerar klanderfritt på min gamla Pentium III 800 server.

Redigerat av Martin.M, 26 juli 2006 - 14:59.


#28

Postad 26 juli 2006 - 15:00

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Frågan är om allt det där är värt 15000:- plus frakt+tull+moms? (+dator+högre elräkning+slutsteg)

För en med Klipsch RF82 (inga audiofilgrejer direkt) samt lyssnar på Metallica och The Doors ibland. Hehe.

#29

Postad 26 juli 2006 - 15:06

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Den kommer nog att börja säljas i sverige sen också, blir kul att se vad den landar på. Möjligt är att priset sjunker lite efter hand med, det brukar ju vara så på de flesta produkter.

Men om vi säger såhär... redan squeezeboxen riktar sig ju lite till audiofiler med sitt kanonljud. Jag skulle tro att den räcker för de allra flestas behov av välljud.
Men om man sitter på en anläggning för kanske 100.000:- eller mer kan det var nog så intressant.
Som vanligt får man ju försöka matcha komponenterna, är ju dumt att sitta med en stärkare för kanske 4000:- sen denna apparaten för 20 lök :)

edit: Klipsch är suveränt skulle behållt mina till vardagsrummet... var bara tvungen att tillägga det :)

Redigerat av Martin.M, 26 juli 2006 - 15:06.


#30

Postad 26 juli 2006 - 15:17

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Å andra sidan så kostar en hyfsad cd-spelare 10000 minst och sedan kanske 7000 för ett försteg.
Men det finns mer möjligheter att koppla in saker till ett vanligt försteg. Phono och ett surroundsystem t.ex.

F-n. Helt rådlös vart man. Synd på det där att man måste ha en dator igång för att spela musik, den biten gillar jag inte.

Ursprungliga planen var att köpa ett Zeberg Ad-2 med Original 2008 mkII för 16200 i paketpris.

Redigerat av Unregistered1156, 26 juli 2006 - 15:18.


#31

Postad 26 juli 2006 - 17:25

Unregistered441b6096
  • Unregistered441b6096
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
men vad tror ni om den här kombon primare I30 + B&w 805s + Squeezebox + sjysst ljudkort ??

#32

Postad 26 juli 2006 - 17:31

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

men vad tror ni om den här kombon primare I30 + B&w 805s + Squeezebox + sjysst ljudkort ??

<{POST_SNAPBACK}>

Skippa ljudkortet så blir det nog bra, det har du ingen användning av i alla fall. B)

#33

Postad 26 juli 2006 - 17:35

Unregistered441b6096
  • Unregistered441b6096
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0

men vad tror ni om den här kombon primare I30 + B&w 805s + Squeezebox + sjysst ljudkort ??

<{POST_SNAPBACK}>

Skippa ljudkortet så blir det nog bra, det har du ingen användning av i alla fall. B)

<{POST_SNAPBACK}>



Jasså? ah men vad bra hehe, då sparade jag in en slant där :) Men squeezeboxen kommer göra att ljudet blir bättre från datorn alltså? är det rätt förstått?

#34

Postad 26 juli 2006 - 17:40

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Jasså? ah men vad bra hehe, då sparade jag in en slant där B) Men squeezeboxen kommer göra att ljudet blir bättre från datorn alltså? är det rätt förstått?

<{POST_SNAPBACK}>

Det beror ju helt på hur bra ljudkort man har. Anledningen till att skaffa en squeezebox är ju i första hand att på ett väldigt smidigt sätt kunna komma åt sin musik utan att behöva någon display, tangentbord osv.
Ljudet är mer än godkänt.

Ladda ner slimserver http://www.slimdevic..._downloads.html och ladda ner http://wiki.slimdevi...cgi?SoftSqueeze .. sen testar du.

Föreställ att softsqueeze är en squeezebox och fjärren på skärmen är den du håller i handen sen.

edit: Softsqueeze kan vara lite buggig ibland till skillnad från hårdvaruversionen.

Redigerat av Martin.M, 26 juli 2006 - 17:41.


#35

Postad 26 juli 2006 - 18:59

Unregistered441b6096
  • Unregistered441b6096
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0

Jasså? ah men vad bra hehe, då sparade jag in en slant där :) Men squeezeboxen kommer göra att ljudet blir bättre från datorn alltså? är det rätt förstått?

<{POST_SNAPBACK}>

Det beror ju helt på hur bra ljudkort man har. Anledningen till att skaffa en squeezebox är ju i första hand att på ett väldigt smidigt sätt kunna komma åt sin musik utan att behöva någon display, tangentbord osv.
Ljudet är mer än godkänt.

Ladda ner slimserver http://www.slimdevic..._downloads.html och ladda ner http://wiki.slimdevi...cgi?SoftSqueeze .. sen testar du.

Föreställ att softsqueeze är en squeezebox och fjärren på skärmen är den du håller i handen sen.

edit: Softsqueeze kan vara lite buggig ibland till skillnad från hårdvaruversionen.

<{POST_SNAPBACK}>



Oki då ska jag testa det B) Men det jag är ute efter speciellt är bättre ljud från datorn till förstärkaren eftersom det mesta jag lyssnar på är på datorn.. Är det är transportern kommer in elr? elr är squeezebox oxå bra på det?

#36

Postad 26 juli 2006 - 19:12

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
CD skivan är nog helt borta om 5-10År då har alla bolag inte råd att tillverka/sälja CD skivor.
All musik kommer köpas som datafiler.

Go digital its the future B)

edit:

jag kör min SB med en Cambridge Azur 540R v.2
https://www.prisjakt...ukt.php?p=88530 och det blir riktigt bra ljud genom mina KEF IQ5:or

Redigerat av Unregisteredea4970c4, 26 juli 2006 - 19:15.


#37

Postad 26 juli 2006 - 20:06

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Oki då ska jag testa det B) Men det jag är ute efter speciellt är bättre ljud från datorn till förstärkaren eftersom det mesta jag lyssnar på är på datorn..  Är det är transportern kommer in elr? elr är squeezebox oxå bra på det?

<{POST_SNAPBACK}>

En transporter och en squeezebox är exakt samma sak, skillnaden är att transporter är mer för riktiga superaudiofiler.
Har du en anläggning för typ 20-50.000:- eller i krokarna klarar du dig nog bra med en squeezebox

Redigerat av Martin.M, 26 juli 2006 - 20:08.


#38

Postad 26 juli 2006 - 20:16

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Om man tänker såhär då. Hur mycket bättre/sämre kan en Squeezebox vara mot en Original 2008 mkII. Båda får ju superbetyg men cd'n kostar 10000 och squeezeboxen kostar runt 3000 + dator.

Att cd'n skulle försvinna om några år tror jag inte på.

#39

Postad 26 juli 2006 - 20:20

Unregistered441b6096
  • Unregistered441b6096
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
oki men då ska jag ge det en chans =) men en squeeze box i vilken prisklass på cd spelare kan man jämnföra den med ungefär?

#40

Postad 26 juli 2006 - 21:18

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Svårt att svara på alltså hur bra den är.

Men den levererar alltid en perfekt signal utan läsfel vilken i princip ingen cd-spelare klarar av. Så man har en bra början.
Sen exakt hur bra D/A-omvandlaren i squeezeboxen är vet jag inte, men den spöar skiten ur min Denon-cd samt min Pioneer dvd så det heter duga B)

#41

Postad 26 juli 2006 - 21:25

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Om den levererar perfekta bitar vilket en cd i princip inte klarar, så kan man fundera på hur exakt korrekt en cd kan rippa skivan. :/

#42

Postad 26 juli 2006 - 21:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Om den levererar perfekta bitar vilket en cd i princip inte klarar, så kan man fundera på hur exakt korrekt en cd kan rippa skivan. :/

<{POST_SNAPBACK}>

Väldigt väldigt bra eftersom en dator-cd inte jobbar alls på samma sätt som en vanlig cd-spelare.

Exakt hur det fungerar med felkorrigering och sånt är för komplicerat att förklara så det är bäst att läsa själv.
Men du kan fixa kopior som ej går att skija från orginalet utan problem.

Läs lite om EAC och hur det fungerar (ett av de bästa/det bäst programmet för att rippa audio-skivor).

http://www.exactaudiocopy.de (kolla technology).
http://en.wikipedia....rror_correction

Redigerat av Martin.M, 26 juli 2006 - 21:41.


#43

Postad 26 juli 2006 - 21:46

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Jadu, det här vart ju en djungel.

En sak som hade vart skoj att ha en är att jag skulle få användning för min filserver som jag har till salu här på marknaden. B)

Men jag tvivlar på att jag kommer få verklig användning för varken Transportern eller Squeezeboxen så det blir nog en gammal hederlig cd-spelare ändå. Trots att formatet (på detta forum) spås försvinna om ett par år. Min 2-kanaliga stereo kommer kanske att kosta 30-40k som mest så det känns onödigt.

Men får tacka för diskussionen så länge.

#44

Postad 26 juli 2006 - 21:55

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0
Då har jag googlat lite på DAC:en och det verkar som chipset kommer att användas i bla ett Ljudkort som heter "Auzentech X-Purity" och skall enligt diskussionerna i forumen vara en bra bit bättre än Creativs X-FI serie. (se http://forums.guru3d...d.php?p=1833765 hos Guru3d)

Jag skulle gissa på att "Transporter" skulle kunna vara en riktigt vass dac!

//Jonas

#45

Postad 27 juli 2006 - 07:34

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
För övrigt mailade jag komplett som också är återförsäljare för slim och de skulle kolla vad de kunde göra för att fixa fram några ex till releasen.

Redigerat av Unregistered1156, 27 juli 2006 - 07:35.


#46

Postad 27 juli 2006 - 07:42

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

oki men då ska jag ge det en chans =)  men en squeeze box i vilken prisklass på cd spelare kan

Jag ersatte min Primare D30.2 (nypris 17-18 tusen) med en Squeezebox och jag har inte bytt ner mig i ljudkvalitet. Visserligen har jag en extern dac (Benchmark DAC-1) till min squeezebox så jämförelsen är inte helt korrekt.

#47

Postad 27 juli 2006 - 07:52

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

Jag ersatte min Primare D30.2 (nypris 17-18 tusen) med en Squeezebox och jag har inte bytt ner mig i ljudkvalitet. Visserligen har jag en extern dac (Benchmark DAC-1) till min squeezebox så jämförelsen är inte helt korrekt.

Av det lilla jag har hunnit läsa in så är det just D/A-omvandlaren tillsammans med klockningskretsar och nätaggregatet som står för den stora skillnaden jämfört med t.ex. Squeezebox. Alla dessa delar har en tendens att kosta en del vilket kanske kan vara en förklaring till prissättningen även om de givetvis passar på att lägga på ytterligare lite iom att den är helt ny. Man måste ju testa hur betalningsvilliga konsumenterna är B)

Redigerat av Tomas_D700, 30 augusti 2006 - 14:18.


#48

Postad 27 juli 2006 - 08:23

short_cuts
  • short_cuts
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Det finns en anledning till att ett format e döpt till: lose less! Här kan man ju börja reflektera...
MEN det e sant att läsfel kommer inte inträffa, det finns många spelare där det inte lär inträffa spec ofta heller, så e det värt det? (gillar inte datorgrejjen) B)
Har gått igenom DAC:en - den e mkt bra! Slår den Benchmark DAC1 som ngn va inne på (tveksamt, va)? Priset är väl inte så blodigt m tanke på detta...
Har läst pressreleasen o broschyren: de e kul - storhetsvansinnet flödar på äkta amerikanskt manér men produkten kanske är bra?! Skall bli spännande att provlyssna! :)

#49

Postad 27 juli 2006 - 08:44

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

Det finns en anledning till att ett format e döpt till: lose less! Här kan man ju börja reflektera...

Bara så att ingen blandar ihop begreppen. Ljudformat som refereras till som lossless är helt förlustfria precis som ordet säger. Lose less har alltså inget med lossless att göra B)

Kanske trådens mest onödiga inlägg men det får jag ta :)

#50

Postad 27 juli 2006 - 14:18

short_cuts
  • short_cuts
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Tomas: Givetvis helt korrekt - bra förtydligande! B)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.