Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PM: Premiär för hdtv i det digitala marknätet

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 maj 2007 - 11:36

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

#2

Postad 25 maj 2007 - 12:31

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Hur har Teracom tänkt att någon ska kunna ta emot HDTV via marknät då? Ingen av de 2 boxar för marknät med HD-mottagare är ju godkända av Boxer! På Boxers hemsida finns det ingen sådan box listad. ;)

#3

Postad 25 maj 2007 - 12:42

Snoooz
  • Snoooz
  • Lärjunge

  • 422 inlägg
  • 0
SVT HD t.ex är en fri kanal. Man behöver inte ha boxer för att se kanalen.
Dessutom, måste man ha en "godkänd" box för att boxer-kanaler ska fungera? Hur kan då alla tvkort till datorerna fungera. Så jag skulle tro att många "ej godkända" boxar fungerar att se på t.ex tv3 med

#4

Postad 25 maj 2007 - 12:42

trvv
  • trvv
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Därför kör man HTPC så man slipper alla dessa boxar, antar att det kommer funka med FloppyDTV och DVBViewer som det gjorde vid testsändingarna förra året.

Helt suveränt, hoppas bara det kommer fler HD kanaler och att de INTE kör med någon parning till boxar som comhem och canal digital gör.

Redigerat av trvv, 25 maj 2007 - 12:43.


#5

Postad 25 maj 2007 - 12:51

RallyRobban
  • RallyRobban
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Faan, då måste man ju flytta nu då....;.) Skämt åsido; inte en dag försent av staten! Mpeg4-boxar lär nog släppas nu. Hoppas bara att de inte bara satsar på enkla rackare. Jaha, då har man ett delikat problem framför sig; nämligen att övertyga frugan om nödvändigheten av ytterligare en ful box i hemmet...suck!

#6

Postad 25 maj 2007 - 12:54

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Om 5 år kanske det fungerar i norrland ;)

#7

Postad 25 maj 2007 - 13:23

Unregistered49c9c121
  • Unregistered49c9c121
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Vad bra, då kanske ZzZzveriges Television sänder mer än ett program i HDTV innan Ragnarök kommer.

Redigerat av Unregistered49c9c121, 25 maj 2007 - 13:23.


#8

Postad 25 maj 2007 - 13:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Därför kör man HTPC så man slipper alla dessa boxar, antar att det kommer funka med FloppyDTV och DVBViewer som det gjorde vid testsändingarna förra året.

<{POST_SNAPBACK}>


Jadå, det fungerar garanterat.

Har ett FireDTV, men bor i skåne ;) stäng ner den analoga skiten nu. Varför ska skåne vara
sist? :)

#9

Postad 25 maj 2007 - 13:48

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Hej!

Var på ett litet seminarium igår där Teracom berättade om detta. De menar att det finns utrymme för cirka 20 HD-kanaler i marknätet och att det inte kommer att ta lång tid innan det finns HD-kanaler på fler ställen än i Sth, ville dock inte ge några närmare besked på när.

Uppfattningen jag fick var dock att det skulle vara spritt till efter sommaren...

» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «


#10

Postad 25 maj 2007 - 14:30

Nitzer
  • Nitzer
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Kul att det börjar röra sig på HDTV-fronten.

Hoppas det går fort fram med täckningen i fler städer. Känns lite småsurt att betala TV-licens (gör faktiskt det...) och sen inte få tillgång till allt som produceras och sänds.

#11

Postad 25 maj 2007 - 14:36

Nyvaken
  • Nyvaken
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Nu e ju bara frågan då..

Ska vi som bor i sveriges skogsområden ,och antagligen kommer få vänta ett tag på dessa sändningar, bara sitta och vänta eller ska man teckna en parabol med bindningstid på 24 månader.
Har ju en kanon HD tv som lider varje dag av den analoga skitsignalen jag matar den med. ;)

Så va säger ni.. ska ja vänta eller ta parabol ?

#12

Postad 25 maj 2007 - 14:38

toska
  • toska
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Suck, här på Åland finns det inte ens HDTV på kabelburen digitaltv eller IPTV ;)

#13

Postad 25 maj 2007 - 16:07

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Nu e ju bara frågan då..

Ska vi som bor i sveriges skogsområden ,och antagligen kommer få vänta ett tag på dessa sändningar, bara sitta och vänta eller ska man teckna en parabol med bindningstid på 24 månader.
Har ju en kanon HD tv som lider varje dag av den analoga skitsignalen jag matar den med. ;)

Så va säger ni.. ska ja vänta eller ta parabol ?

<{POST_SNAPBACK}>


Någon HD TV utan parabol lär du ju inte få på 24 månader så tycker du att dagens utbud på Canal Digital duger är det väl inte mycket att tveka om. Dessutom får du ju mycket bättre bild på de flesta SD kanaler tack vare att du slipper analogt.

#14

Postad 25 maj 2007 - 18:27

avellan
  • avellan
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Frågan är om marknätet kommer kunna hålla lika hög bitrate som satellit och kabel eller om sönderkomprimering är att vänta. Särskilt om det ska in fler kanaler än SVT HD.

#15

Postad 25 maj 2007 - 20:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Frågan är om marknätet kommer kunna hålla lika hög bitrate som satellit och kabel eller om sönderkomprimering är att vänta. Särskilt om det ska in fler kanaler än SVT HD.

<{POST_SNAPBACK}>


Vid fotbolls-VM hade SVT HD en bitrate på runt 20Mbit/s, dvs hög.

#16

Postad 25 maj 2007 - 20:22

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
OK så HD kommer på bred front i Sverige. Likaså HTPC.

Hur ska man lyckas övertala Microsoft att stödja HDTV i sin Media Center Edition? Detta börjar ju bli löjligt, man får till och med till marksänd HDTV men det går inte att ta emot i datorn.....

#17

Postad 25 maj 2007 - 20:31

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Lysande nyheter. Kan föreställa mej att det är väldigt många som har gått och väntat på detta...

Ooopss :) ...

Kom just på en sak.
Jag har ju inte någon HDready skärm ens en gång. Kör ju fortfarande med en skaplig Sony Crt-tv :) .
Hmm...
Får nog lägga de flesta uppgraderingarna på hyllan ett tag, för nu verkar det börja dra ihop sej för köp av en platt tv ;) :D .

#18

Postad 25 maj 2007 - 21:19

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0
Hd i mark är ju bra men när kommer Teracom och sätta upp fler master eller sätta nån uberförstärkare för mottagningen räcker inte till.

#19

Postad 25 maj 2007 - 21:48

Unregistered41945
  • Unregistered41945
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
hmm. samma sändare dom körde med under fotbolls-vm.

när skall dom orka fixa norrköpings-sändaren.

Tycker det är viktigare att Terracom fixar slavsändare så digitalsändningarna går att få in ordentligt innan dom börjar pilla med hd-sändningar på vissa utvalda sändare.

#20

Postad 25 maj 2007 - 21:58

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

OK så HD kommer på bred front i Sverige. Likaså HTPC.

Hur ska man lyckas övertala Microsoft att stödja HDTV i sin Media Center Edition? Detta börjar ju bli löjligt, man får till och med till marksänd HDTV men det går inte att ta emot i datorn.....

<{POST_SNAPBACK}>


Bred och bred ... skulle snarare säga att en rännil blir ... en aning bredare rännil.

#21

Postad 25 maj 2007 - 23:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Hur ska man lyckas övertala Microsoft att stödja HDTV i sin Media Center Edition? Detta börjar ju bli löjligt, man får till och med till marksänd HDTV men det går inte att ta emot i datorn.....

<{POST_SNAPBACK}>


Det enklaste är ju att strunta i MCE, och använda programvaran som följer med FireDTV
(specialanpassad version av MyTheatre). Då är man bara begränsad till vilka codec man
har installerade.

OT:

Testade ett 720p60 klipp (från amerikansk TV) och blev förvånad när det funkade helt felfritt på
min gamla häck (P4 2.6). Använder Nvidia Purevideo dekodern (klippet var MPEG2 ts, 20Mbit/s).

Har ett 6800GT, dvs ingen hårdvaruavkodning.

Men när det gäller MPEG4 är det nog läge att uppgradera :)

Redigerat av Ageve, 25 maj 2007 - 23:18.


#22

Postad 25 maj 2007 - 23:26

trvv
  • trvv
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Testslingan som ligger på 13.6Mbit körs med runt 50% cpu hos mig med dvbviewer och ffdshow. Det är ju trots allt "bara" 720p, man behöver ingen monster dator.

Min konfigg är en Athlon64 X2 4200+ (2.2GHz) samt ett gammalt nvidia 6200 turbo cache grafikkort, flyter på perfekt.

Redigerat av trvv, 25 maj 2007 - 23:28.


#23

Postad 26 maj 2007 - 11:43

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
trvv:
13,6 Mbit är ju inte fy skam. Tvivlar även på att de maxat bitströmmen i en testslinga...

jpb123:
I och med att det börjar komma marksänt HD kommer det praktiskt taget att explodera. Sitter mycket folk i stugorna med sunk-signal till sin platttv. En box till hyfsat pris så är vi där. När det gäller frågan om Canal Digital eller Boxer beror ju det på vad du är ute efter. Gillar du många kanaler (även om de flesta är helt ointressanta för de flesta av oss): CD, Skall du ta med TV:n till sommarstugan eller i husvagnen: Boxer, Är du halvaudiofil och videofil och vill ha bästa möjliga kvalitet: CD, Tycker du att paraboler är fula: Boxer osv.
Jag har CD med Dreambox och är nöjd med det.

Teracom var mycket tydliga på att man inte tänkte ge bort marknaden till sina gamla kollegor i Telia, sina gamla kollegor i Com Hem eller nån annan för den delen. De är förmodligen medvetna om att de som vill ha hd åker till on-off och köper Canal Digital-paket och 90% av dem hade skaffat Boxer om de sänt HDTV...

Slavsändare är nog inte speciellt prioriterat för Teracom - i Sth-trakten tror jag de har satt upp lite nya sändare, men i övriga landet är det snarare så att man monterar ned en hel del slavar då man klarar svackor och berg i landskapet betydligt bättre med den digitala signalen än med den gamla analoga.

Idag klarar cirka 98% att ta emot Kanal 1, det kommer att öka till 99,8% när digitaliseringen är klar.

Avellan:
Jag tror att satellitkanalerna kommer att vara tvingade att hålla en högre bitrate och kvalitet för att överleva. Jag tror att de flesta skiter i 5000 fta-kanaler på Tigrinja och sydkinesiska dialekter. Att för den delen tro att det kommer att se ut som skit - det kommer att vara tillräckligt bra för minst 50% av de som hänger på den här sajten till och med.

Men, full HD-upplösning med 30+megabitbildströmmar tror jag knappast ligger i deras intresse. Tillräckligt bra tror jag är ett nyckelord.

/Peo

#24

Postad 26 maj 2007 - 12:28

trvv
  • trvv
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Hoppas bara att boxer inte tänker köra parning till vissa boxar med de andra hd kanalerna när de väl kommer i marknätet som comhem och canal digital gör.

Teracom/boxer har ju en kundbas på flera miljoner så de borde väl kunna sätta stopp för programbolagens krav på parning tycker man.

Jag har mailat boxer och frågat, inte för att jag tror jag kommer få något vettigt svar men ju fler som mailar desto bättre.

Redigerat av trvv, 26 maj 2007 - 12:29.


#25

Postad 26 maj 2007 - 16:57

Valdr Galga
  • Valdr Galga
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Kan de inte bara göra rätt från början och sända MPEG4? Om de nu ska börja lansera i marknätet. Folk med gamla MPEG2-boxar får skylla sig själva =)

#26

Postad 26 maj 2007 - 17:54

Unregistered41945
  • Unregistered41945
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
slavsändare borde vara prioriterat mer än i sthlms-trakten.

då jag vet att det krävs i mitten av södermanland, då det inte går att få in nån av dom 3 närstående sändarna, västerås, norrköping eller stockholm, terracom har själva sagt att det inte går men gör inget åt det.

Norrköpingssändaren har varit digital i snart 1 1/2 år. Men vi tar en av dom nyss släckta och kör hd-sändningarna på...

=/

börjar smått tröttna på boxer och terracom.

#27

Postad 26 maj 2007 - 19:15

Unregistered2743ab77
  • Unregistered2743ab77
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Jag har en sony w2000 jag hittade SVT HD nu men jag får bara ljud :S

Redigerat av Unregistered2743ab77, 26 maj 2007 - 19:20.


#28

Postad 26 maj 2007 - 20:21

trvv
  • trvv
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

slavsändare borde vara prioriterat mer än i sthlms-trakten.

då jag vet att det krävs i mitten av södermanland, då det inte går att få in nån av dom 3 närstående sändarna, västerås, norrköping eller stockholm, terracom har själva sagt att det inte går men gör inget  åt det.

Norrköpingssändaren har varit digital i snart 1 1/2 år. Men vi tar en av dom nyss släckta och kör hd-sändningarna på...

=/

börjar smått tröttna på boxer och terracom.

<{POST_SNAPBACK}>



Vilket gnäll, ska man resonera som du så ska man ju inte sända en enda kanal innan det är utbyggt till 99.99%, ett mycket konstigt resonemang.

Så om du hade fått det i norrköping då hade allt varit bra ? Hur många är ni därnere ? Du tror inte det är precis rätt att lansera det där det finns flest kunder ?

#29

Postad 26 maj 2007 - 21:08

Unregistered41945
  • Unregistered41945
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

slavsändare borde vara prioriterat mer än i sthlms-trakten.

då jag vet att det krävs i mitten av södermanland, då det inte går att få in nån av dom 3 närstående sändarna, västerås, norrköping eller stockholm, terracom har själva sagt att det inte går men gör inget  åt det.

Norrköpingssändaren har varit digital i snart 1 1/2 år. Men vi tar en av dom nyss släckta och kör hd-sändningarna på...

=/

börjar smått tröttna på boxer och terracom.

<{POST_SNAPBACK}>



Vilket gnäll, ska man resonera som du så ska man ju inte sända en enda kanal innan det är utbyggt till 99.99%, ett mycket konstigt resonemang.

Så om du hade fått det i norrköping då hade allt varit bra ? Hur många är ni därnere ? Du tror inte det är precis rätt att lansera det där det finns flest kunder ?

<{POST_SNAPBACK}>


Skulle väl inte påstå att stockholm är största kunden, då stora delar av stockholm kör med kabeltv, comhem osv.

Det jag gnäller över är att man inte ser till att det finns digitala sändningar som funkar innan man börjar pilla med hdtv sändningar på få utvalda sändare.

Man tycker att det BÖR funka att få in digitaltv här i mitten av södermanland då det finns 2 st starka sändare i närheten, men icke....... därav mitt resonemang.

#30

Postad 26 maj 2007 - 21:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Kan de inte bara göra rätt från början och sända MPEG4? Om de nu ska börja lansera i marknätet. Folk med gamla MPEG2-boxar får skylla sig själva =)

<{POST_SNAPBACK}>


Jodå de kan de, och det är just vad de gör också...

#31

Postad 27 maj 2007 - 10:14

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

  • 1 682 inlägg
  • 0
Jahapp, va härligt

BOXER för i ****, släpp nu en PVR-box med Mpeg4 avkodning så jag kan skaffa mig en okey box någon gång. Är inte så sugen på att binda mig med ännu en sunkig scart-box.

Det sjuka är i sammanhanget att man inte sänder ALLA kanaler i x264, även de lågupplösta. Det hade gett ett sju****s kanalutrymme. Lägg därtill ännu en mux (6 st i hela landet) och avvecklat analogt nät, och vi hade kunnat haft iaf 40-50 kanaler i marknätet.

Dessutom, det är så sjukt dåligt att placera sändarna som man gör. Får inte in SVT i dagsläget, digitalt. Detta pga att man har så höga frekvenser på SVT härute att man helt enkelt inte får in signalen i tillräckligt bra skick. TV4 däremot fungerar alltid och har signalkvalitet 80-90%

Man borde bygga ut alla boxermaster med HDTV innan 2008, allt annat är ett skämt :)

#32

Postad 27 maj 2007 - 10:17

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

  • 1 682 inlägg
  • 0
Framförallt, det som svenska folket kommer prioritera, tror jag är när TV4 börjar sända i HD (i marknätet).
Sveriges enda riktiga nöjes- OCH nyhetskanal är just TV4.

#33

Postad 27 maj 2007 - 22:30

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0

Jag har en sony w2000 jag hittade SVT HD nu men jag får bara ljud :S

<{POST_SNAPBACK}>


Du måste ha en BOX som klarar H.264 kodning vilket den inbyggda avkodaren i TV:n inte gör.

#34

Postad 28 maj 2007 - 09:06

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0
om nu en mux klarar ca 21mb, och en mux = 1 frekvens och det sänds idag 6*24timmars kanaler på varje frekvens, går det då inte sätta upp fler muxar(tex 21mb*6 =6 hdtv per frekvens) som sänder i samma frekvens och då ge möjligt till fler hdtv kanaler på så vis

#35

Postad 28 maj 2007 - 10:30

trvv
  • trvv
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Alltså, det kommer fler HD kanaler i marksända, SVT HD "råkade" vara först bara.

Teracoms erbjudande om att sända hdtv har gått ut till alla programbolag som sänder i det digitala marknätet och först att komma igång är SVT


Teracom har som målsättning att utbudet av hdtv-sändningar i marknätet ska utökas med nya tv-kanaler och program inom en snar framtid.


Som sagt, hoppas bara de INTE kommer köra med parning med boxar som comhem och canal digital gör, jag vill ha hd kanalerna in i min htpc.

Redigerat av trvv, 28 maj 2007 - 10:32.


#36

Postad 28 maj 2007 - 10:35

Unregistered2743ab77
  • Unregistered2743ab77
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Jag har en sony w2000 jag hittade SVT HD nu men jag får bara ljud :S

<{POST_SNAPBACK}>


Du måste ha en BOX som klarar H.264 kodning vilket den inbyggda avkodaren i TV:n inte gör.

<{POST_SNAPBACK}>



Jahopp där kom den ja... som jag misstänkte det från början idiot sony som skickar med en digitaltv box men den klara inte ens HD format... värdelöst som jag har sagt innan sony kunde lika gärna skippa boxen och istället sänka priset med en tusing.

Redigerat av Unregistered2743ab77, 28 maj 2007 - 10:36.


#37

Postad 28 maj 2007 - 10:57

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0
japanska sony kunna väll aldrig veta vilken standard lilla marknaden i sverige skulle valt? dessutom först i europa..

förövrigt enligt sony är mpeg4 tv:ar påväg

Redigerat av Scrapanatchi, 28 maj 2007 - 11:02.


#38

Postad 28 maj 2007 - 17:08

Unregistered2743ab77
  • Unregistered2743ab77
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

japanska sony kunna väll aldrig veta vilken standard lilla marknaden i sverige skulle valt? dessutom först i europa..

förövrigt enligt sony är mpeg4 tv:ar påväg

<{POST_SNAPBACK}>




Är ju ingen speciell standard liksom det är en FULL HD tv men likförbannat klarar inte digitalboxen HD.. lite komiskt faktisk.. iofs det är ju inte bara sony är ju flera andra tillverkare som skickar med skärpboxar för att lura konsumenterna. För er alla som tyckte att medföljande digitalbox i TV aparater var ett plus och ett sätt att skippa en extern box, tyvärr är ju inte så fallet just nu.l

#39

Postad 28 maj 2007 - 18:16

Zack_Ersa
  • Zack_Ersa
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Bara för att SVT börjar sända en HD kanal i marknätet, bilr väl inte alla MPEG2 boxar omoderna?
Vad har Sony lurat på dig? Har de lovat något annat än en inbyggd digitalbox?

#40

Postad 28 maj 2007 - 19:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Det finns väl nästan inga TV med inbyggd mottagare som stödjer MPEG4? En bra anledning att köra
med separat box istället.

I USA kör de 720p60 MPEG2 på vissa kanaler, men jag tror inte att de inbyggda mottagarna stödjer
det heller, bara en gissning iofs.

#41

Postad 28 maj 2007 - 21:55

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0
tror också det stått nånstans i instruktions manualen eller liknande att det inte är säkert den klarar hdtv via dvb-t i framtiden. om du känner dej lurad tycker jag du ska prata med butiken/sony

Mpeg4 h264 är ju en standard, Mpeg2(sdtv idag) är en annan krävs mer kraft att avkoda högre upplösning och mpeg4, full hd är heller inte en standard däremot.

förstår att man kan känna sej besviken

#42

Postad 30 maj 2007 - 11:17

Unregistered35ababfd
  • Unregistered35ababfd
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0
Problemet med det digitala marknätet är brist på tillgängligt spektrum. Fem muxar är i bruk och det kommer att finnas utrymme för ytterligare två nationella muxar när det analoga marknätet är helt släckt. Teracom har ett tillfälligt tillstånd att distribuera YLE, den finska kanalen, i den sjätte muxen regionalt i Mälardalen. Nu kör de även SVT HD, för YLE tar inte upp så mycket plats. Hur den sjätte muxen slutligt ska användas är inte beslutat ännu. Det är regeringen som avgör om den ska användas till HDTV, Mobil-TV (DVB-H) eller mobila bredbandstjänster. Det är alltså inte alls säkert att det blir någon fortsättning med HDTV i marknätet. På sikt skulle krävas en övergång till MPEG4 i samtliga muxar. Då skulle det åtminståne få plats med en handfull HDTV-kanaler. Problemet är då att samtliga tittare måste byta box -vilket ju inte är lätt att besluta om. Så de som vill ha HDTV får kanske söka sig till andra plattformar i framtiden -dvs. kabel, satellit eller IP-TV.

Det hela är alltså en kupp av Teracom, som vill etablera HDTV i sjätte muxen som en påtryckning inför regeringens beslut. Teracom har i annat sammanhang talat sig varma för mobil-TV med DVB-H i det frigjorda frekvensutrymmet efter analoga nedsläckningen. Snacket i pressmeddelandet om att de även erbjuder andra programbolag att sända HDTV är bara tomt prat, för det finns ju inga frekvenser att sända i, och det får inte plats mer i sjätte muxen när både YLE och SVT HD sänds samtidigt.

Redigerat av Unregistered35ababfd, 30 maj 2007 - 11:18.


#43

Postad 30 maj 2007 - 13:49

trvv
  • trvv
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Du får gärna berätta vilken insider kunskap du sitter med, från mitt håll så ser det ut som att teracom får sända i existerande utrymme som de vill, självklart kan alltid framtida politiska beslut säga något annat men att det skulle vara en "kupp" förstår jag inte riktigt.

Vad baserar du dina uttalanden på ? Du tror inte kulturministern skulle ha gjort något form av uttalande om teracom hade brutit mot gällande avtal och börjat sända utan tillstånd ? Är det något du tror skulle hemlighållas ?

Jag tror du överdriver regeringens handlingsfrihet i frågan, det är ju trots allt aktörerna som ansöker hos regeringen, inte regeringen som hittar på nya tjänster. HDTV är största prioritet uppenbarligen, finns det då någon anledning att tro att regeringen skulle fatta ett annat beslut i frågan ??

Redigerat av trvv, 30 maj 2007 - 13:53.


#44

Postad 30 maj 2007 - 14:58

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0

Du får gärna berätta vilken insider kunskap du sitter med, från mitt håll så ser det ut som att teracom får sända i existerande utrymme som de vill, självklart kan alltid framtida politiska beslut säga något annat men att det skulle vara en "kupp" förstår jag inte riktigt.

Vad baserar du dina uttalanden på ? Du tror inte kulturministern skulle ha gjort något form av uttalande om teracom hade brutit mot gällande avtal och börjat sända utan tillstånd ? Är det något du tror skulle hemlighållas ?

Jag tror du överdriver regeringens handlingsfrihet i frågan, det är ju trots allt aktörerna som ansöker hos regeringen, inte regeringen som hittar på nya tjänster. HDTV är största prioritet uppenbarligen, finns det då någon anledning att tro att regeringen skulle fatta ett annat beslut i frågan ??

<{POST_SNAPBACK}>


Betänk att vi har en borgerlig regering, och att penningen styr.
Lars Lejonborg sa ju på frågan om vad de frigjorda frekvenserna skulle användas till att det är upp till högstbjudande att bestämma...
Jag hoppas dock att teracoms "kupp" lyckas. De hade ju uppenbarligen utrymme över, som inte styrdes av infrastrukturella eller strategiska beslut.
Det är ju regeringen som beslutar om såna här strategiska saker.
Försvaret vill gärna lägga vantarna på frekvenserna, mobiltv-företag kan säkert tänka sig att punga ut med en hel del pengar för dessa.
Men som jag skrev, hoppas att Teracom förekom beslutet, och på så sätt kan påverka opinionen och styra beslutet i rätt riktning. HDTV :mellow:

#45

Postad 30 maj 2007 - 17:38

Danjeel
  • Danjeel
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

OK så HD kommer på bred front i Sverige. Likaså HTPC.

Hur ska man lyckas övertala Microsoft att stödja HDTV i sin Media Center Edition? Detta börjar ju bli löjligt, man får till och med till marksänd HDTV men det går inte att ta emot i datorn.....

<{POST_SNAPBACK}>


svaret är www.team-mediaportal.com

#46

Postad 31 maj 2007 - 10:21

Unregistered35ababfd
  • Unregistered35ababfd
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0
Jo, visst kan man hoppas på en permanent satstsning på HDTV i marknätet, men det finns svåra problem att lösa för att garantera mediapolitiska mål som mångfald, tillgänglighet och konkurrens. Regeringen kommer att fatta beslut om användningen av de frekvensband som frigörs vid nedsläckningen av det analoga marknätet. Regeringen har tillsatt olika utredningar och begärt in rapporter från bl.a. Post- och telestyrelsen -den myndighet som tilldelar frekvenser i Sverige och utövar tillsyn över konkurrensen på utsändningssidan. Av PTS rapport framgår att det finns en rad möjliga användningsområden; Fler SDTV-kanaler, HDTV, Mobil-TV, Fast radioaccess, mobilt bredband, mobiltelefoni eller användning för försvaret. PTS rekommederar som jag förstår det att regeringen ska sälja frekvenserna till högstbjudande. Se länk:

http://www.pts.se/Ar...nser_060901.pdf

Om Teracom kommer igång med HDTV i sjätte muxen och lyckas locka ett stort antal konsumenter att köpa HDTV-boxar, blir det såklart svårare för regeringen att besluta om annan användning. Av Teracoms pressmeddelande får man intrycket att frekvensfrågan redan är löst, men det är den ju uppenbarligen inte. Var har de tänkt klämma in alla HDTV-kanaler om de endast sitter med fem muxar om ett tag? Och även om det slutligen blir HDTV i sjätte muxen, vem har sagt att just Teracom ska få monopol på detta? Att Teracom agerar så alert både på mobil-TV och HDTV-fronten just nu kan ju bara förklaras med att de gärna vill behålla sin särställning även i framtiden, och utgöra det enda realistiska alternativet för programbolag och innehålssproducenter.

#47

Postad 31 maj 2007 - 11:26

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0

Jo, visst kan man hoppas på en permanent satstsning på HDTV i marknätet, men det finns svåra problem att lösa för att garantera mediapolitiska mål som mångfald, tillgänglighet och konkurrens. Regeringen kommer att fatta beslut om användningen av de frekvensband som frigörs vid nedsläckningen av det analoga marknätet. Regeringen har tillsatt olika utredningar och begärt in rapporter från bl.a. Post- och telestyrelsen -den myndighet som tilldelar frekvenser i Sverige och utövar tillsyn över konkurrensen på utsändningssidan. Av PTS rapport framgår att det finns en rad möjliga användningsområden; Fler SDTV-kanaler, HDTV, Mobil-TV, Fast radioaccess, mobilt bredband, mobiltelefoni eller användning för försvaret. PTS rekommederar som jag förstår det att regeringen ska sälja frekvenserna till högstbjudande. Se länk:

http://www.pts.se/Ar...nser_060901.pdf

Om Teracom kommer igång med HDTV i sjätte muxen och lyckas locka ett stort antal konsumenter att köpa HDTV-boxar, blir det såklart svårare för regeringen att besluta om annan användning. Av Teracoms pressmeddelande får man intrycket att frekvensfrågan redan är löst, men det är den ju uppenbarligen inte. Var har de tänkt klämma in alla HDTV-kanaler om de endast sitter med fem muxar om ett tag? Och även om det slutligen blir HDTV i sjätte muxen, vem har sagt att just Teracom ska få monopol på detta? Att Teracom agerar så alert både på mobil-TV och HDTV-fronten just nu kan ju bara förklaras med att de gärna vill behålla sin särställning även i framtiden, och utgöra det enda realistiska alternativet för programbolag och innehålssproducenter.

<{POST_SNAPBACK}>


Det är väl Teracom som äger muxarna?
Sen kommer det att bli konkurrens om vem som ska få använda dem för sitt syfte.

#48

Postad 31 maj 2007 - 11:38

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0

Jo, visst kan man hoppas på en permanent satstsning på HDTV i marknätet, men det finns svåra problem att lösa för att garantera mediapolitiska mål som mångfald, tillgänglighet och konkurrens. Regeringen kommer att fatta beslut om användningen av de frekvensband som frigörs vid nedsläckningen av det analoga marknätet. Regeringen har tillsatt olika utredningar och begärt in rapporter från bl.a. Post- och telestyrelsen -den myndighet som tilldelar frekvenser i Sverige och utövar tillsyn över konkurrensen på utsändningssidan. Av PTS rapport framgår att det finns en rad möjliga användningsområden; Fler SDTV-kanaler, HDTV, Mobil-TV, Fast radioaccess, mobilt bredband, mobiltelefoni eller användning för försvaret. PTS rekommederar som jag förstår det att regeringen ska sälja frekvenserna till högstbjudande. Se länk:

http://www.pts.se/Ar...nser_060901.pdf

Om Teracom kommer igång med HDTV i sjätte muxen och lyckas locka ett stort antal konsumenter att köpa HDTV-boxar, blir det såklart svårare för regeringen att besluta om annan användning. Av Teracoms pressmeddelande får man intrycket att frekvensfrågan redan är löst, men det är den ju uppenbarligen inte. Var har de tänkt klämma in alla HDTV-kanaler om de endast sitter med fem muxar om ett tag? Och även om det slutligen blir HDTV i sjätte muxen, vem har sagt att just Teracom ska få monopol på detta? Att Teracom agerar så alert både på mobil-TV och HDTV-fronten just nu kan ju bara förklaras med att de gärna vill behålla sin särställning även i framtiden, och utgöra det enda realistiska alternativet för programbolag och innehålssproducenter.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för länken!
PTS:s slutsats är att de frigjorda frekvenserna har ett stort ekonomiskt och samhälleligt intresse.
Med en brasklapp om att stora summor pengar också har ett samhälleligt intresse
:)
Det verkar som PTS helt enkelt inte har kunnat bestämma sig.
Pengar eller samhällelig nytta. Vilket ska gå först.

#49

Postad 31 maj 2007 - 16:59

Unregistered35ababfd
  • Unregistered35ababfd
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0
Teracom äger såklart sin egen infrastruktur för digitala marknätet, med de äger inga radiofrekvenser. De frekvenser som behövs får de "låna" -genom tidsbegränsade tillstånd. När jag lite slarvigt talar om en mux, menar jag alltså en frekvenskanal som planerad för programutsändningstjänst i digitala marknätet. I Teracoms storstationer finns combiners som slår ihop flera signalströmmar till en -det är denna process som kallas multiplexering. I varje mux finns därför utrymme för innehåll från flera TV-kanaler, hur många beror på en rad variabler, bl.a vilken standard för komprimering som valts och på vilket sätt kapaciet allokeras kanalerna emellan -i mux två till fem kör t.ex. Teracom med statistisk multiplexering (variabel bitrate) för att pressa in mer innehåll. Muxens kapacitet beräknat som bandbredd ligger på knappt 22 Mbit/s, och begränsas genom den planerade spektrumbredden. Det är PTS som planerar och delar ut frekvenserna.

Att PTS inte ger ett rakt svar på vad dessa frekvenser ska användas till i framtiden beror nog på att de inte fått i uppdrag av regeringen att föreslå något visst. De skulle bara ta reda på hur mycket spektrum som blir ledigt och vilka potentiella användningområden som kan bedömas som lämpliga. Som sagt är det upp till regeringen att slutligt avgöra användningen. Om Teracom vill köra HDTV i sjätte muxen får de aktivt lobba för det hos politikerna. Erbjudandet om SVT HD får ses mot denna bakgrund. Frekvenstillståndet är endast tillfälligt och kan upphöra inom kort. Då blir det problem om de tänker fortsätta. Sändningen tar idag knappt 14 Mbit/s med MPEG4-kodningen, så om de ska klämma in den i första muxen får SVT:s övriga kanalutbud dela på de 6 Mbit/s som blir över. Det lär blir gryniga sändningar det...

#50

Postad 31 maj 2007 - 22:24

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Tack mejiro, du har bra koll på detta.
En fråga: Den sjätte muxen som nu alltså sänder hdtv i storsändarna, är det den som ska sända ut innehåll i de frekvenser som blir lediga?
Eller blir det ytterligare mux ledig som idag sänder analogt?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.