Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung dominerar LED-tv

65 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 oktober 2009 - 20:26

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

#2

Postad 02 oktober 2009 - 07:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Artikeln skulle kännas mkt bättre om man skrev "LCD-tv med LED-belysning" istället för "LED-apparater" (Samsung har garanterat inte sålt någon halvmiljon apparater av den typen).
Och att man klargör att det som AMOLED ev kommer ersätta är LCD, inget annat.

För jag är fortfarande övertygad om att det är typ 2 miljoner, snart 10 miljoner, som inte vet hur det förhåller sig och okunskap mår ingen bra av. Det gäller även potentiell spridning av densamma. ;)

#3

Postad 02 oktober 2009 - 07:56

xerfall
  • xerfall
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Jag tycker att den som har längst och mest komplex förkortning på sin teknik vinner... Själv har jag en ETVTWSTV (Electron Tube, Verry Thick, Wide Screen TeleVision) uttalas "etvetvesty".

#4

Postad 02 oktober 2009 - 09:01

Unregisteredfd67aa39
  • Unregisteredfd67aa39
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Artikeln skulle kännas mkt bättre om man skrev "LCD-tv med LED-belysning" istället för "LED-apparater" (Samsung har garanterat inte sålt någon halvmiljon apparater av den typen).
Och att man klargör att det som AMOLED ev kommer ersätta är LCD, inget annat.

För jag är fortfarande övertygad om att det är typ 2 miljoner, snart 10 miljoner, som inte vet hur det förhåller sig och okunskap mår ingen bra av. Det gäller även potentiell spridning av densamma. ;)


Du har så rätt så Pacman!
Helt fantastisk att det, och efter alla påpekande från forumdeltagare(!), ska var så svårt att "LCD-tv med LED-belysning".... ;)

Men vad tycker Ni, ska man vänta med att köpa TV tills LCD-tv med LED-belysning kommer ner i pris eller ska man köpa en bra tv, med dagens mått mätt, och se glad ut?? Börjar bli trött på att hela tiden vänta in nya modeller och tekniker....

#5

Postad 02 oktober 2009 - 10:03

Zeatrix
  • Zeatrix
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Den som väntar på nått bättre väntar alltid för länge...

Som i mitt fall: När jag skulle köpa hade Samsung precis släppt sin 55" LCD-LED som var übertunn. Köpte en Sony W5500 istället och sparade 12000:-

Redigerat av Zeatrix, 02 oktober 2009 - 10:04.


#6

Postad 02 oktober 2009 - 17:33

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 903 inlägg
  • 0
Funkar väl i sovummet, där det är bra med riktigt platta aparater. Vad spelar det för roll hur TUNN en TV är när den sitter i vardagsrummet? LED-belysta LCD-paneler imponerar föga tycker jag. Den dagen de har en naturtrogen bild kanske de kan konkurrera med plasmans alster. Om konsumenter skulle varit riktigt kunniga, hade Panasonics paneler/aparater generation 12 legat på topp istället, men så är det ju inte. Tycker inte "tunnhet" skall nämnas i samma mening som kvalitet som artikeln så fint säger.

#7

Postad 03 oktober 2009 - 04:45

bgmate
  • bgmate
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Samsungs LED må vara tunna men vill man ha bästa bild bör man titta på andra alternativ eller vänta. Samsungs B60x0 och B70x0 modeller har edge LED (lyser från sidan) och lider av bla Cloudingproblem. LEDarna ska sitta bakom ej på sidan för bästa bild. Sharp bla har kommit med intressanta LED modeller (LE600, LE700) och även Philips 9704. Det finns även andra och fler kommer som vanligt.

Sen finns ju självklart plasma för de som vill ha det. Personligen har jag valt bort dem.
Ni som vill föra plasma - LCD krig gör gärna det men inte i denna tråd, tack.

#8

Postad 03 oktober 2009 - 10:45

cinejan
  • cinejan
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Samsungs LED må vara tunna men vill man ha bästa bild bör man titta på andra alternativ eller vänta. Samsungs B60x0 och B70x0 modeller har edge LED (lyser från sidan) och lider av bla Cloudingproblem. LEDarna ska sitta bakom ej på sidan för bästa bild. Sharp bla har kommit med intressanta LED modeller (LE600, LE700) och även Philips 9704. Det finns även andra och fler kommer som vanligt.

Sen finns ju självklart plasma för de som vill ha det. Personligen har jag valt bort dem.
Ni som vill föra plasma - LCD krig gör gärna det men inte i denna tråd, tack.


Riktigt så som du skriver att vill man ha bästa bild bör man titta på andra alternativ vilket jag har gjort och därför valt bort LED och LCD...

#9

Postad 03 oktober 2009 - 14:00

Unregisteredaccdec33
  • Unregisteredaccdec33
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Själv har jag köpt mig en sk LED-TV från Samsung och jag är skitnöjd med bilden. Så smaken måste vara som baken, delad :)

#10

Postad 03 oktober 2009 - 17:14

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0

Själv har jag köpt mig en sk LED-TV från Samsung och jag är skitnöjd med bilden. Så smaken måste vara som baken, delad ;)


Det kan bara vara smaken ja :wub: Ditt tv köp avgjordes inte av korrekt bild :)

#11

Postad 04 oktober 2009 - 07:50

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0

Det kan bara vara smaken ja ;) Ditt tv köp avgjordes inte av korrekt bild :)



Älskar skitsnacket om korrekt bild, det skriver alla som varit tvungna att pga sugig budget välja ngt prisvänligare alternativ.
Köpte själv en 7070 och det fanns bara en tv som kunde konkurera och det var Pioneer och då endast på svärtan.
OM man kalibrerar Samsungs nya apparater och inte kör med fabriksinställningar vilket jag förmodar att du gjort Peterrrrrrrrrrrrrrrrrr då du själv inte ägt ngn så får man en helt otrolig bild som spöar allt!!
Vad gäller clouding så har även jag det till viss del men ytterst lite och aldrig att jag märker det när jag kollar film.

#12

Postad 04 oktober 2009 - 08:41

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Det kan bara vara smaken ja ;) Ditt tv köp avgjordes inte av korrekt bild :)


Exakt vad är korrekt bild i din mening? Vilka tv-apparater är det som kan visa "korrekt bild"?

#13

Postad 04 oktober 2009 - 08:45

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0

Älskar skitsnacket om korrekt bild, det skriver alla som varit tvungna att pga sugig budget välja ngt prisvänligare alternativ.


Korrekt bild är aldrig skitsnack! Prisvänligare alternativ? Äger en Pioneer 5090h, det är snarare Samsung LCD 7070 som är ett budget alternativ.


Köpte själv en 7070 och det fanns bara en tv som kunde konkurera och det var Pioneer och då endast på svärtan.
Vad gäller clouding så har även jag det till viss del men ytterst lite och aldrig att jag märker det när jag kollar film.


Bara svärtan? :) Följande fel finns fortfarande på en kalibrerad 7070:
- Ganska rejält blåstick i svärtan
- Litet blåstick i vitt
- Bedrövlig rörelseskärpa
- Eftersläpningar om du kopplar ur 100hz läget för att få en mer naturlig rörelse
- ganska hög input lag
- bedrövlig betraktningsvinkel
- halo-effekten


OM man kalibrerar Samsungs nya apparater och inte kör med fabriksinställningar vilket jag förmodar att du gjort Peterrrrrrrrrrrrrrrrrr då du själv inte ägt ngn så får man en helt otrolig bild som spöar allt!!
Vad gäller clouding så har även jag det till viss del men ytterst lite och aldrig att jag märker det när jag kollar film.


Jo jag har kalibrerat den och nej den spöar inte allt, om den gjorde det så skulle den stå som reference tv på alla test sidor/tidningar tex hdtvtest, hdpanels, avforums... Men det gör den inte.

Exakt vad är korrekt bild i din mening? Vilka tv-apparater är det som kan visa "korrekt bild"?


Det är inte enligt min mening, en korrekt bild är naturliga fräger, svart ska vara svart och inte ha en blå nyans mm... En bild som visar saker som det ser ut i verkligheten. Det har jag inte sett en enda lcd som gjort hitills.

Enligt alla tester så har Pioneer 9g varit den som klarat de absolut bäst:

http://www.hdtvtest....eer-PDP-LX5090/
http://www.avforums....00A-Review.html
http://www.component.se/docs.php?id=72
https://www.prisjakt....php?rec=307185
https://www.prisjakt....php?rec=343507

Redigerat av Peterrrrr, 04 oktober 2009 - 08:59.


#14

Postad 04 oktober 2009 - 09:06

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Tittar man på uppmätta kurvor på både Pioneer och Samsung 7070 så går båda att kalibrera till i det närmaste 100% korrekt bild enligt normerna. Största skillnad Pioneer har bättre svärta medan Samsung har bättre ljusstyrka.

Sedan är det upp till var och en och välja vad man själv tycker är bäst, båda alternativen har sina för och nackdelar.
Jag hade köpt en Pioneer 10-11g om de hade kommit.

Sedan kan jag tycka det vara lite fånigt att hela tiden hylla en apparat som i praktiken är död på marknaden, tala om vilka som är bättre som faktiskt fortfarande tillverkas istället.

Redigerat av junkan, 04 oktober 2009 - 09:10.


#15

Postad 04 oktober 2009 - 09:16

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0

Sedan kan jag tycka det vara lite fånigt att hela tiden hylla en apparat som i praktiken är död på marknaden, tala om vilka som är bättre som faktiskt fortfarande tillverkas istället.


Tvn finns fortfarande kvar att köpa lite här och där... Kommer fortsätta att prata om den tills en annan tv blir referens.

#16

Postad 04 oktober 2009 - 10:36

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Vilket är otroligt dumt eftersom det inte ger någonting till en person som skall köpa en ny TV.

Vad skulle du rekommendera om vi nu anser att Pioneer inte finns?

Mina råd skulle vara LG:s dyraste plasmor och Panasonic V-serie + Samsungs B655 LCD och uppåt samt Philips senaste LCD:er.

#17

Postad 04 oktober 2009 - 10:44

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Åter till ämnet så tycker jag att Minhembio åtminstone borde hålla sig för god att skriva LED-tv då det inte är LED-tv utan LCD med bak eller sidomonterad LED-BELYSNING vi pratar om!

#18

Postad 04 oktober 2009 - 16:47

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Det är inte enligt min mening, en korrekt bild är naturliga fräger, svart ska vara svart och inte ha en blå nyans mm... En bild som visar saker som det ser ut i verkligheten. Det har jag inte sett en enda lcd som gjort hitills.

Enligt alla tester så har Pioneer 9g varit den som klarat de absolut bäst:


Klarat det bäst, men inte klarat att visa 100% procent korrekt bild alltså...

#19

Postad 04 oktober 2009 - 22:37

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Sluta nu tjura Peterrrrrrrrrr för att du sitter med en Pioneer för 40k när du egentligen vill ha en Samsung "the thing thats make you go hmm"

Pio är bra men helt ärligt så är det ingen wow känsla när jag kollar på den svärtan till trots.

#20

Postad 04 oktober 2009 - 22:40

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0

Sluta nu tjura Peterrrrrrrrrr för att du sitter med en Pioneer för 40k när du egentligen vill ha en Samsung "the thing thats make you go hmm"

Pio är bra men helt ärligt så är det ingen wow känsla när jag kollar på den svärtan till trots.



Som sagt kom med massor av länkar från flera sidor där det skrivs om Samsungs låstas LED på detta sätt:
http://www.hdtvtest....eer-PDP-LX5090/
http://www.avforums....00A-Review.html
http://www.component.se/docs.php?id=72
https://www.prisjakt....php?rec=307185
https://www.prisjakt....php?rec=343507

Svärtan från en 7070 har om man sitter i hörnsoffa
Postad bild
Postad bild

Postad bild

Redigerat av Peterrrrr, 04 oktober 2009 - 23:34.


#21

Postad 05 oktober 2009 - 05:34

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0

Som sagt kom med massor av länkar från flera sidor där det skrivs om Samsungs låstas LED på detta sätt:
http://www.hdtvtest....eer-PDP-LX5090/
http://www.avforums....00A-Review.html
http://www.component.se/docs.php?id=72
https://www.prisjakt....php?rec=307185
https://www.prisjakt....php?rec=343507

Svärtan från en 7070 har om man sitter i hörnsoffa
Postad bild
Postad bild

Postad bild



Helt otroligt, du har letat upp ngn bild på nätet från ngn som antingen
1 har ett måndagsex
2 dom helt värdelösa fabriksinställningarna som funkar lika bra som sol lampa.
Har aldrig varit ens i närheten av den clouding du uppvisar.

Kom igen nu pjotrrt du kan bättre än så

#22

Postad 05 oktober 2009 - 07:20

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0

Helt otroligt, du har letat upp ngn bild på nätet från ngn som antingen
1 har ett måndagsex
2 dom helt värdelösa fabriksinställningarna som funkar lika bra som sol lampa.
Har aldrig varit ens i närheten av den clouding du uppvisar.

Kom igen nu pjotrrt du kan bättre än så



Cloudingen är väldigt vanligt på denna maskin, men betraktningsvinkeln är lika på alla... Dessa bilder är från Samsung forumet...

#23

Postad 05 oktober 2009 - 08:21

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Cloudingen är väldigt vanligt på denna maskin, men betraktningsvinkeln är lika på alla... Dessa bilder är från Samsung forumet...


Ja det är därför samsungs 6- och 7-serien är så total sågad och har låga betyg på prisjakt för att cloudingen är så väldigt vanlig.... Eller inte. Men du kanske har nån statistik över hur vanligt felet är som du kan presentera här?
Hellre en tv med lite dålig betraktningsvinkel, än en pio med konstant surrande.

Missade du den här bilden från forumet?

Bifogad fil  post_47943_1248817287.jpg   322,92K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Fjant, 05 oktober 2009 - 08:28.


#24

Postad 05 oktober 2009 - 10:47

Fredag
  • Fredag
  • Forumräv

  • 954 inlägg
  • 0

Följande fel finns fortfarande på en kalibrerad 7070:
- Ganska rejält blåstick i svärtan
- Litet blåstick i vitt
- Bedrövlig rörelseskärpa
- Eftersläpningar om du kopplar ur 100hz läget för att få en mer naturlig rörelse
- ganska hög input lag
- bedrövlig betraktningsvinkel
- halo-effekten


Fantastiskt att Samsung fortfarande får sälja så pass mycket med så påtagliga fel. Inte kul med input lag, vilket fick mig att välja en LCD från Sony. En W4500 som har riktig svärta, bra betraktningsvinkel och såklart ingen halo, eller rörelseoskärpa. Men som sagt, input lag blev säljande punkten, då jag spelar så mycket på den...

Sen håller jag med om att LED-apparater låter helt fel, läser inte den som lägger upp kommentarerna?

#25

Postad 05 oktober 2009 - 12:05

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Jo, tolkade rubriken fel här med.

#26

Postad 05 oktober 2009 - 23:32

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

Ja det är därför samsungs 6- och 7-serien är så total sågad och har låga betyg på prisjakt för att cloudingen är så väldigt vanlig.... Eller inte. Men du kanske har nån statistik över hur vanligt felet är som du kan presentera här?
Hellre en tv med lite dålig betraktningsvinkel, än en pio med konstant surrande.

Missade du den här bilden från forumet?

Bifogad fil  post_47943_1248817287.jpg   322,92K   0 Antal nerladdningar


Varför är det svarta grått? :)

#27

Postad 06 oktober 2009 - 08:16

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Varför är det svarta grått? :)


Om du vill kan jag ta en ny bild som visar att det svarta är kolsvart, men den här bilden togs endast för att visa att det inte syns någon clouding på detta exemplar.

#28

Postad 06 oktober 2009 - 11:44

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Undrar just när det kommer en ny "LED-tv" kategori på Prisjakt?

Vore på tiden tycker jag så man äntligen kan få tag på de där mytomspunna framtidsapparaterna....

#29

Postad 06 oktober 2009 - 13:52

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Sluta nu tjura Peterrrrrrrrrr för att du sitter med en Pioneer för 40k när du egentligen vill ha en Samsung "the thing thats make you go hmm"

Pio är bra men helt ärligt så är det ingen wow känsla när jag kollar på den svärtan till trots.


Då har du bevisligen aldrig sett en 9G Pioneer i sin rätta miljö (dvs hyffsat korrekt inställd, dimmad belysning i rummet i stället för "butiksbelysning" etc). Kan säga att den spöar det mesta som har med Samsung "LED-TV" att göra. Äger själv en KRP-500 M och har jämfört med otaliga Samsung-modeller (7070, 8050 m fl) och är inte imponerad av den blåsvarta svärta, dåliga betraktningsvinkel samt "halo-effekter" som jag sett på samtliga LCD-LED-apparater, men som helt lyser med sin frånvaro på Pioneern.

Men visst, Pioneer har lagt ner sin platt-TV-produktion, så snackar vi framtida TV-inköp så skulle jag nog rekommendera Panasonics 12 g-modeller, V-serien.

#30

Postad 06 oktober 2009 - 15:55

TurboJonte
  • TurboJonte
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0

Om du vill kan jag ta en ny bild som visar att det svarta är kolsvart, men den här bilden togs endast för att visa att det inte syns någon clouding på detta exemplar.

Ja, det är ju bara att underexponera...

#31

Postad 06 oktober 2009 - 18:32

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Ja, det är ju bara att underexponera...


Nej det behövs inte. Den där bilden är inte representabel för hur färg och så vidare ser ut i verkligheten.
Om ni tror på fullt allvar att det svarta är så där grått och att Rambo är blå på min sammy så är det trist för er, för så är det inte.

#32

Postad 06 oktober 2009 - 21:43

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Inte lönt att diskutera bara, sitt ni mer era Panna och philips med mjölkig svärta och värdelös skärpa så njuter vi av våra knivskarpa bäcksvarta 30mm skärmar :D

Finns en anledning till att ALLA som sett min skärm som själva sitter med nya paneler från just Panna bara skakar på huvudet och säger att det är det absolut grymmaste dom sett när jag matar med antingen BD eller spel från ps3

Puss o kram

Redigerat av theoak, 07 oktober 2009 - 00:06.


#33

Postad 08 oktober 2009 - 13:14

Fredag
  • Fredag
  • Forumräv

  • 954 inlägg
  • 0
Frågan är varför man ska mata med PS3 när man inte kan spela? (input lag)

#34

Postad 08 oktober 2009 - 16:07

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Frågan är varför man ska mata med PS3 när man inte kan spela? (input lag)


Kan man inte? Har du provat själv eller tror du bara som man gör i kyrkan?
Fungerar kanon med PS3 för mig i alla fall, inget input lag här inte! :)

#35

Postad 08 oktober 2009 - 19:57

Fredag
  • Fredag
  • Forumräv

  • 954 inlägg
  • 0
Beror på spelet, de två ytterligheterna är flygsim och dance-spel, där det förstnämnda är spelbart med sekunders fördröjning och det sistnämnda ger problem vid väldigt små fördröjningar när det går undan, så ursäkta mig om jag inte litar på ditt ord...

#36

Postad 08 oktober 2009 - 20:40

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
F-N jag måste fått ett måndagsex för jag har ingen lag på min!! ska jag reklamera den?
Iof har jag inte spelat några flygsim på den och lär aldrig göra det trots att det är en väldigt stor genre på just ps3.

#37

Postad 08 oktober 2009 - 22:26

Fredag
  • Fredag
  • Forumräv

  • 954 inlägg
  • 0
Tror inte du kan avgöra det, litar mera på tester... Sen missförstod du, flygsim är det snällaste man kan spela om man har nått som laggar, har landat ett glidsegelplan i full storm med 5 fps i FSX, men en liknande bilduppdatering i t ex gituar hero eller liknande skulle vara ospelbart...

Men om en pro-spelare på timing-intensiva spel skulle klara det galant på din tv med input lag, då skulle jag lita på hans ord, tills dess måste jag låta testerna avgöra mina val...

#38

Postad 08 oktober 2009 - 22:43

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Ah ok så om jag inte ser det med mina egna ögon så ska jag lyssna på dom sk experterna och skita i att lira på den för testerna visar ju trots allt på lagg även om jag inte själv märker det. Vissa människor skrämmer mig !!
Lirar sonic unleashed nu och det räknas som ett långsamt spel med? Inte ens en tendens överhuvudtaget men givetvis så åker skärmen tillbaka för dina tester säger ngt annat haha

#39

Postad 09 oktober 2009 - 00:57

Fredag
  • Fredag
  • Forumräv

  • 954 inlägg
  • 0
I ett sonicspel kommer ju inte några millisekunder hit eller dit spela roll, jag snackar riktig button-mash där synken är avgörande...

Om DU är nöjd med din TV, så grattis, JAG vill bara ha mera på fötterna innan en hamnar i mitt hem, du är alldeles för lättskrämd om du känner dig hotad av det. Sen är det ju inte bara Input Lag som denna TV fått klagomål över, men det är viktigast för mig.

#40

Postad 09 oktober 2009 - 00:58

paganpro
  • paganpro
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Själv har jag köpt mig en sk LED-TV från Samsung och jag är skitnöjd med bilden. Så smaken måste vara som baken, delad :)


Jag har nu haft min Samsung 46" 6050 i två månader nu. Det är en (sk LED-TV).

Först av allt kan jag bekräfta att det är en fantastisk TV på alla sätt. Visst finns det nackdelar med den tunna designen (som exempelvis klen bas. Men det löser sig med en surroundanläggning för några tusen. För övrigt har jag kalibrerat den efter MIN smak och det innebär säkert att någon besserwisser kan hitta någon annan skärm som kan erbjuda en annan inställning eller högre kontrast eller. So What? Det är fullkomligt idiotiskt att påstå att siffror som representerar något som inte har med den inställda bilden att göra skulle utgöra något kriterium för bildekvalitet.

Jag arbetar digitalt med Filmredigeríng och grafik. Använder Maya, Edius, Photoshop och har två av EIZOS 24" proffsmodeller på mitt arbetsbord. Det är höga krav på bildkvalitet. Broadcast-kvalitet och högupplösta bilder för tryck i fyrfärgsoffset. Problemet med "clouding" är ett icke-problem om man inte tittar på enfärgade långfilmer.
Som om man tittar på en statisk bild på TV´n. Det är naturligtvis ren bullshit. Mina proffsskärmar har också en teoretisk avvikelse från det optimala gammavärdet. Visserligen mätbart men aldrig synbart!

Ett kalibreringsinstrument kan mäta 2-3% avvikelser från en referensbild
Det kommer en kille från leverantören några gånger om året och kalibrerar dem mot scanner och olika printers.
Jag har samma bildkvalitet och jämförbara om inte exakt samma Gamma och färgbalans som med min Samsung 6050.

Skillnaden är minimal och jag har testat att använda 6050 för färgkorrigering motsvarande chromalintryck.
Det fungerar perfekt och ger exakta och tillförlitliga resultat. Vadå "clouding? Har inte sett någon av de brister som Samsungs "LED"-modeller sägs lida av. Det är en sån där anka som någon läst på nätet och plockat upp för att göra sig viktig!

Dessutom finns här ett överflöd av självutnämnda viktigpettrar och förståsigpåare som inte har en aning om vad de snackar om. Jag kan rekommendera den modellen jag har köpt. Därmed säger jag inte att Samsung "äger" eller "spöar det mesta" Jag kan inte uttala míg om andra modeller, för de har jag inte testat och bilden beror på en massa andra omständigheter som inte kan bedömas i affären eller med hjälp av abtrakta mätvärden.
Den bild jag tagit av TV´n kan inte heller gör bilden rättvisa beroende på moireeffekter och andra tekniska orsaker

Så be alltid att få testa TV:n med en egen bildkälla du känner till väl ex. en DVD och gärna ta hem TV´n på öppet köp.

paganpro

Bifogad fil(er)


Redigerat av paganpro, 09 oktober 2009 - 01:04.


#41

Postad 09 oktober 2009 - 09:04

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0

Jag har nu haft min Samsung 46" 6050 i två månader nu. Det är en (sk LED-TV).

Först av allt kan jag bekräfta att det är en fantastisk TV på alla sätt. Visst finns det nackdelar med den tunna designen (som exempelvis klen bas. Men det löser sig med en surroundanläggning för några tusen. För övrigt har jag kalibrerat den efter MIN smak och det innebär säkert att någon besserwisser kan hitta någon annan skärm som kan erbjuda en annan inställning eller högre kontrast eller. So What? Det är fullkomligt idiotiskt att påstå att siffror som representerar något som inte har med den inställda bilden att göra skulle utgöra något kriterium för bildekvalitet.

Jag arbetar digitalt med Filmredigeríng och grafik. Använder Maya, Edius, Photoshop och har två av EIZOS 24" proffsmodeller på mitt arbetsbord. Det är höga krav på bildkvalitet. Broadcast-kvalitet och högupplösta bilder för tryck i fyrfärgsoffset. Problemet med "clouding" är ett icke-problem om man inte tittar på enfärgade långfilmer.
Som om man tittar på en statisk bild på TV´n. Det är naturligtvis ren bullshit. Mina proffsskärmar har också en teoretisk avvikelse från det optimala gammavärdet. Visserligen mätbart men aldrig synbart!

Ett kalibreringsinstrument kan mäta 2-3% avvikelser från en referensbild
Det kommer en kille från leverantören några gånger om året och kalibrerar dem mot scanner och olika printers.
Jag har samma bildkvalitet och jämförbara om inte exakt samma Gamma och färgbalans som med min Samsung 6050.

Skillnaden är minimal och jag har testat att använda 6050 för färgkorrigering motsvarande chromalintryck.
Det fungerar perfekt och ger exakta och tillförlitliga resultat. Vadå "clouding? Har inte sett någon av de brister som Samsungs "LED"-modeller sägs lida av. Det är en sån där anka som någon läst på nätet och plockat upp för att göra sig viktig!

Dessutom finns här ett överflöd av självutnämnda viktigpettrar och förståsigpåare som inte har en aning om vad de snackar om. Jag kan rekommendera den modellen jag har köpt. Därmed säger jag inte att Samsung "äger" eller "spöar det mesta" Jag kan inte uttala míg om andra modeller, för de har jag inte testat och bilden beror på en massa andra omständigheter som inte kan bedömas i affären eller med hjälp av abtrakta mätvärden.
Den bild jag tagit av TV´n kan inte heller gör bilden rättvisa beroende på moireeffekter och andra tekniska orsaker

Så be alltid att få testa TV:n med en egen bildkälla du känner till väl ex. en DVD och gärna ta hem TV´n på öppet köp.

paganpro

Ser nästan ut som du har skärpan påskruvad?

#42

Postad 09 oktober 2009 - 14:41

Fredag
  • Fredag
  • Forumräv

  • 954 inlägg
  • 0
Ja, min bild är mycket bättre än den där... :)

#43

Postad 09 oktober 2009 - 15:13

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Ja, min bild är mycket bättre än den där... :)


Min pappa är starkare än din pappa...

#44

Postad 09 oktober 2009 - 15:55

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Ha ha, fånerier att fota en bild och visa hur bra bilden är funkar liksom inte eftersom dels kameran förvränger bilden inklusive komprimering, wepplatsen komprimerar också + att den som surfar in och tittar på bilden kan sitta med vilken bildskärm som helst...

Jag har haft hemma det mesta och provat och det finns inget som är överlägset något annat i dagsläget man får välja TV efter vilken miljö den skall sitta i, användningsområde och personliga preferenser, här kan vi bara råda utifrån det sedan bör ALLA se med egna ögon och välja det man själv tycker är bäst, vi har alla olika smak.

#45

Postad 09 oktober 2009 - 17:06

Fredag
  • Fredag
  • Forumräv

  • 954 inlägg
  • 0

Min pappa är starkare än din pappa...

Ok, men min tjej är snyggare än din... :)

#46

Postad 09 oktober 2009 - 19:48

tette
  • tette
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Har själv en Pio 5090h och svågern har en Sammy 7070. Vist är svärtan bra men bara om man sitter rakt framför den. Som en sovrumms tv monterad precis framför sängen som dom har sin funkar den utmärkt. Men om man skulle plocka ner de och sätta den i deras vardagsrum skulle enbart 1 kanske 2 platser i soffan få uppleva den fina svärtan. Turligt nog sitter det en Pio 507:a där så dom överlever..

Tycker att LCD som skärm är lite vanskilgt att köpa, clouding och backlight bleading är ju inget man vill ha....

Vist finns inbränning som ett eventuellt problem med plasma men, peppar peppar ta i trä så kar jag efter ca 1,5 år med en HTPC kopplad till Pioneeren klarat mig, Första 6-8 månaderna körde jag dessutom med fel inställning på Orbitern så att när man pixelmappade vad den deaktiverad.

#47

Postad 09 oktober 2009 - 22:17

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0

Ja, min bild är mycket bättre än den där... :angry:



Stackars gäster som måste sitta sidan om skärmen och kolla på film, jag hade aldrig satt min fot hos en sådan värd igen haha.
För att bilden ska bli lika mjölkig som på tex Sony w4500 så måste jag i princip stå snett bakom min skärm.

Inte konstigt att alla Sonyskärmar står inträngda i en vrå på mediamarkt :angry:

#48

Postad 10 oktober 2009 - 03:57

Fredag
  • Fredag
  • Forumräv

  • 954 inlägg
  • 0
Min är kalibrerad och betraktningsvinkeln är utmärkt. Testade butiksläget, med reglagen på 100% och då är bilden inte så fin, men mjölkig är att ta i. Meen skillnaden är stor när den är kalibrerad. Garanterat bättre än din till en bråkdel av vad du betalat, haha...

#49

Postad 10 oktober 2009 - 13:00

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Garanterat bättre än din till en bråkdel av vad du betalat, haha...


Snål eller bara allmänt fattig? För en annan som vill ha en riktig "platt-tv" och inte en tjock lysrörs-lcd så är valet lätt. Har själv precis hängt upp min på väggen den bygger ut ca 3,5cm, hur tjock sa du att din var? Perfekt när man vill kunna dra ner duken framför teven för kunna se på äkta hemmabio (projektor).

#50

Postad 10 oktober 2009 - 14:14

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0

Min är kalibrerad och betraktningsvinkeln är utmärkt. Testade butiksläget, med reglagen på 100% och då är bilden inte så fin, men mjölkig är att ta i. Meen skillnaden är stor när den är kalibrerad. Garanterat bättre än din till en bråkdel av vad du betalat, haha...


Aj aj jag trampade på en öm tå märker jag.. din tv är säkert bra för pengarna men den har inte riktigt i toppskiktet att göra tyvärr. men va fan va nöjd med den sålänge och se till att spara ihop lite pengar så kan du säkert med köpa en riktigt fin skärm sen.

Sen fattar väl alla att din skärm blev outstanding när den vart kalibrerad men det gäller BAAAARA Sony!!

Älskar denna enorma sandlådan :angry:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.