Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

94 procent upp för Blu-ray i Europa

85 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 29 maj 2010 - 12:47

BiggestMike
  • BiggestMike
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Då blurayfilmerna har börjat komma ned i pris, så är det ju självklart att man uppdatera sin samling med filmer. Man får passa på då de kostar 59-100 kr, för när det blir populärt med blurayfilmer så går väl priserna upp igen.
För jag betalar inte fullpris för filmer som jag redan har köpt!!

Redigerat av BiggestMike, 29 maj 2010 - 12:47.


#52

Postad 29 maj 2010 - 13:10

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

vilket i sig inte är så dumt ändå för det ställer högre krav på kamera folket under filom inspelningarna :)


Varför skulle det göra det? Du ser ju inte mer på din blu-rayskiva hemma än vad du gör på biofilmen...

#53

Postad 29 maj 2010 - 13:52

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Vem fick rätt om BD vs streaming via internet? :)

Menar du att Blu-ray kommer överleva Internet? :) Jag är övertygad om att även den sega filmbranschen kommer inse vad spel- och musikbranschen redan verkat komma fram till: för framtiden är det online som gäller. Lite mer utbredd bredare bandbredd så är saken biff. Sen kommer det antagligen alltid finns någon form av fysisk media för utvecklingsländer, åldringar och die-hards.

#54

Postad 29 maj 2010 - 13:59

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0

för när det blir populärt med blurayfilmer så går väl priserna upp igen.


Öh varför skulle priserna gå upp igen?
Filmerna säljs inte billigt för att formatet säljer kasst utan för att titlar som varit ute en längre tid hamnar i REA kampanjer/lådorna.
Priserna gick inte upp på DVD när det slog igenom :)
Tvärtom, ju bättre det säljer desto mer kan dom fila på priserna.

Redigerat av Svante Skoog, 29 maj 2010 - 14:05.


#55

Postad 29 maj 2010 - 15:39

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Varför skulle det göra det? Du ser ju inte mer på din blu-rayskiva hemma än vad du gör på biofilmen...

Rent tekniskt ser mar mer på bio ja, men i och med att fler detaljer numera syns när man recenserar BD filmer så märks petitesser som slank undan förut lättare än på dvd versionerna.
Kort sagt en blek print på en dvd ser än värre ut på en BD version.

#56

Postad 29 maj 2010 - 16:29

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Självklart, men skavankerna syns ju redan när filmen går på bio, så jag förstår inte resonemanget riktigt...

#57

Postad 29 maj 2010 - 16:34

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Har man läst recensioner (professionella) sedan mitten av 90-talet så skulle du göra det.

#58

Postad 29 maj 2010 - 16:51

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0
Ofta är bilden skarpare på Blu-Ray än vad den var på biobesöket då maskinisterna inte är helt på topp när det gäller att ställa in fokusen på projektorn. Så därför kan det vara lättare att se på BD när dom slarvat med just fokusen på kameran i vissa filmer :)

#59

Postad 29 maj 2010 - 18:09

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Det är väldigt stor skillnad på bilden mellan bio och blu-ray.
Det är trist att bilden är så dålig på bio,fast tur att filmerna sen kommer på blu-ray.

#60

Postad 29 maj 2010 - 20:22

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Heh jag ahr nog läst ett ANTAL "professionella" recensioner ska du se. :)

Absolut är det så Svante och Jonas. Tyvärr väldigt vanligt med halvkassa biografer, men det finns väldigt bra salonger med välkalibrerade maskiner och då är INTE blu-ray tydligare. Trots allt så ser man ett slarvigt fokusarbete från kameramännens sida alldeles väldigt väldigt tydligt.DET om något borde inspelningsteamaet ha i bakhuvudet när de filmar, blu-ray också såklart, men det borde ju vara i andra hand...

#61

Postad 30 maj 2010 - 11:59

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

  • 911 inlägg
  • 0

Ljudlöst, inga firmware-problem, aldrig byta skiva för att byta filom, direktkopli8ng till ex. IMDB för info, trailers etc. Möjligheten att slippa reklam, varningstexter och annat irriterande och bara njuta av filmen m.m. :)
Enda anledningen att man behöver skivor är att de legala alternativen för nerladdning är så få ännu.

Trevligt att folk köper film iaf, även på skivor B)



Man kan inte köpa en film via nätet som motsvarar samma kvalitè i bild & ljud som en Blu-ray skiva gör!

Den stora massan i världen har inte tillräckligt bra uppkoppling så man kan köpa & ladda ned en Blu-ray film 25/50GB därav kommer Blu-ray skivan leva kvar länge även ersättaren till Blu-ray!


Mvh

#62

Postad 30 maj 2010 - 13:51

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Ja hur är det med snabbheten i det stora landet i väst ?
Tror vi kommer få vänta många år på det.

#63

Postad 30 maj 2010 - 14:20

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

  • 911 inlägg
  • 0

Ja hur är det med snabbheten i det stora landet i väst ?
Tror vi kommer få vänta många år på det.



Ja USA har usel uppkoppling! Med andra ord så lever skivorna kvar länge. . .


Mvh

#64

Postad 30 maj 2010 - 14:34

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0

Det är väldigt Individuellt när jag kollade Avatar 3D så kände jag inget alls.
Varken under eller efter filmen va precis som vanligt. :)


Är det likt känslanpå cosmonova? Isåfall ligger jag pyrt till.

#65

Postad 30 maj 2010 - 15:21

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Var väldigt längesen jag va på Cosmonova,så kommer inte ihåg hur det kändes tyvärr.

#66

Postad 30 maj 2010 - 15:59

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0

Var väldigt längesen jag va på Cosmonova,så kommer inte ihåg hur det kändes tyvärr.


Jag blev riktigt åksjuk...minns det mycket väl, men tack för input.

Att leka med sinnen kan slå fel ibland, det är nog mycket smart att testa hur det känns innan man går och köper ett nytt kit med tv-bd-3d filmer och glajor. :)

#67

Postad 31 maj 2010 - 21:09

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

Jag betalar hellre mindre för en BD om jag kan slippa en medskickad DVD. Och vad 17 ska man med "Digital Copy" i lågupplöst format till?


Kvalitén på "Digital Copy" versionen är ofta hemsk, Men den duger definitivt utmärkt åt din mediaspelare modell bärbar.
Därför tycker jag att det är kanon att man ändå får med den...

#68

Postad 31 maj 2010 - 21:43

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Jag blev riktigt åksjuk...minns det mycket väl, men tack för input.

Att leka med sinnen kan slå fel ibland, det är nog mycket smart att testa hur det känns innan man går och köper ett nytt kit med tv-bd-3d filmer och glajor. :)


Avatar går fortfarande i 3D,så iväg med dig och kolla in den.
Berätta om du blev åksjuk sen.

#69

Postad 01 juni 2010 - 00:08

DJ Neelix
  • DJ Neelix
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Heh jag ahr nog läst ett ANTAL "professionella" recensioner ska du se. :P

Absolut är det så Svante och Jonas. Tyvärr väldigt vanligt med halvkassa biografer, men det finns väldigt bra salonger med välkalibrerade maskiner och då är INTE blu-ray tydligare. Trots allt så ser man ett slarvigt fokusarbete från kameramännens sida alldeles väldigt väldigt tydligt.DET om något borde inspelningsteamaet ha i bakhuvudet när de filmar, blu-ray också såklart, men det borde ju vara i andra hand...


Nu är det ju också så att även om 35-bilden på bioduken har flera ggr bättre upplösning än 1080p, så är den ju också uppblåst flera ggr om än så vad gäller storlek i jämförelse med en TV/hemmaduk. Jag ser aldrig detaljerna lika skarpt på bio som jag gör på Blu-ray/HD DVD. Sen det klart, så finns det väl bättre och sämre projektorer/maskinister...

#70

Postad 01 juni 2010 - 06:07

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Nu är det ju också så att även om 35-bilden på bioduken har flera ggr bättre upplösning än 1080p, så är den ju också uppblåst flera ggr om än så vad gäller storlek i jämförelse med en TV/hemmaduk. Jag ser aldrig detaljerna lika skarpt på bio som jag gör på Blu-ray/HD DVD. Sen det klart, så finns det väl bättre och sämre projektorer/maskinister...

Korrekt iaktagelse, tyvärr är filmindustrin snåla då de inte längre gör 70mm filmer för de kunde verkligen se riktigt bra ut, en av de sista jag såg på bio tror det var Top Gun 1986.

#71

Postad 01 juni 2010 - 08:55

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Skippa skivorna och kör allt på hårddiskar. Köp en TV med dlna och en NAT istället för en blu-ray-spelare.

Hur får du tag på alla filmer om du inte köper dem?

#72

Postad 01 juni 2010 - 18:58

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Jag ser aldrig detaljerna lika skarpt på bio som jag gör på Blu-ray/HD DVD. Sen det klart, så finns det väl bättre och sämre projektorer/maskinister...


Med andra ord, inget nytt för diskussionen. Gå på rätt bio med rätt projektor så nog fasiken finns detaljerna där. :P

#73

Postad 01 juni 2010 - 19:07

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

tyvärr är filmindustrin snåla då de inte längre gör 70mm filmer för de kunde verkligen se riktigt bra ut, en av de sista jag såg på bio tror det var Top Gun 1986.


Hmm, det var märkligt för såvitt jag kan se är den filmad på 35 mm... :P Om du menar tryckt på 70 mm så är det däremot inte alls lika ovanligt och det har du säkreligen sett mängder av sedan Top Gun, men jag håller med, hade varit trevligt om allt filmades på 70 mm. Eller åtminstone 65 som kanske är lite vanligare idag.

#74

Postad 01 juni 2010 - 19:58

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
Detta är den naturliga utvecklingen. Jag köper aldrig något annat än BD numera och jag är inte ensam. När det finns vettiga alternativ med lika bra eller bättre kvalité än BD, exempelvis via nätet, då är det dags att gå över till det. Räknar med att det är några år till dess.

#75

Postad 07 juni 2010 - 20:07

perreb
  • perreb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0
MEN....om man bara vill ha BÄSTA bild så blir det ett väldans jobb att hantera massa 50 GB filer. Komprimerat blir inte lika bra och det spelar roll om man har STOR bild som t ex 120 tum :)

Det du pratar om är ingen ersättare, utan ett komplement IMO


Ljudlöst, inga firmware-problem, aldrig byta skiva för att byta filom, direktkopli8ng till ex. IMDB för info, trailers etc. Möjligheten att slippa reklam, varningstexter och annat irriterande och bara njuta av filmen m.m. :)
Enda anledningen att man behöver skivor är att de legala alternativen för nerladdning är så få ännu.

Trevligt att folk köper film iaf, även på skivor :)



#76

Postad 18 juni 2010 - 10:23

Bosse-i-skogen
  • Bosse-i-skogen
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

På lång sikt är det mycket möjligt, förutsatt att 3D stannar kvar och inte dör ut så lär det bli en faktor som gör att många skaffar en blu-ray, men på kort sikt lär det ha en avskräckande effekt. Så både och, allt beror på om man ser det långsiktigt eller kortsiktigt :wub:


Jag vet inte hur 3D fungerar och har inte varit på någon bio med 3D men nog är det någon form av glasögon som gäller? Vem vill vara tvingad att ta på sig ett par glasögon för att titta på tv:n? De som har glasögon normalt ska då sätta dessa glasögon över ordinarie glasögon då väl?

Detta med nödvändigheten av glasögon för att titta på 3D nämns aldrig i annonser för 3D tv för att det anses vara ett argument som naturligtvis gör novisen tveksam till konceptet.

Redigerat av Bosse-i-skogen, 18 juni 2010 - 10:25.


#77

Postad 18 juni 2010 - 12:01

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Jag vet inte hur 3D fungerar och har inte varit på någon bio med 3D men nog är det någon form av glasögon som gäller? Vem vill vara tvingad att ta på sig ett par glasögon för att titta på tv:n? De som har glasögon normalt ska då sätta dessa glasögon över ordinarie glasögon då väl?

Detta med nödvändigheten av glasögon för att titta på 3D nämns aldrig i annonser för 3D tv för att det anses vara ett argument som naturligtvis gör novisen tveksam till konceptet.

Därtill så talar vi om aktiva glasögon som kostar runt 1500 kr/par. Det följer oftast bara med ETT par med en 3D-tv.
Jämför med bio där det är enkla plastglasögon som förmodligen inte kostar mer än ett par tior.

#78

Postad 18 juni 2010 - 12:05

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Sony levererar 2 par per tv :wub:

#79

Postad 18 juni 2010 - 17:38

Bosse-i-skogen
  • Bosse-i-skogen
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Sony levererar 2 par per tv :(


Ska bara knappt halva familjen titta på tv då?

#80

Postad 18 juni 2010 - 17:57

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Jag vet inte hur 3D fungerar och har inte varit på någon bio med 3D men nog är det någon form av glasögon som gäller? Vem vill vara tvingad att ta på sig ett par glasögon för att titta på tv:n? De som har glasögon normalt ska då sätta dessa glasögon över ordinarie glasögon då väl?


Går riktigt bra att sätta dom över sina vanliga glasögon. :(

#81

Postad 21 juni 2010 - 07:07

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Ska bara knappt halva familjen titta på tv då?



Tror du verkligen inte att det inte går att köpa till fler glasögon? :)

Hur reagerar du när du ser en fåtölj i ett varuhus? Ställer du dig upp och ropar "Skall resten av familjen sitta på golvet eller hur var det tänkt här?"

#82

Postad 21 juni 2010 - 09:35

Bosse-i-skogen
  • Bosse-i-skogen
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Tror du verkligen inte att det inte går att köpa till fler glasögon? :blink:

Hur reagerar du när du ser en fåtölj i ett varuhus? Ställer du dig upp och ropar "Skall resten av familjen sitta på golvet eller hur var det tänkt här?"


Lite ironisk var jag men faktum är att jag inte kan tänka mig att en hel familj sitter där i vardagsrummet med 3d-glasögon på sig. Men jag har kanske förutfattade meningar, vad vet jag? :)

#83

Postad 21 juni 2010 - 09:38

DJ Neelix
  • DJ Neelix
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Lite ironisk var jag men faktum är att jag inte kan tänka mig att en hel familj sitter där i vardagsrummet med 3d-glasögon på sig. Men jag har kanske förutfattade meningar, vad vet jag? :)


Det kan de väl, om de har väldigt mycket pengar d v s...

#84

Postad 21 juni 2010 - 10:02

Bosse-i-skogen
  • Bosse-i-skogen
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Det kan de väl, om de har väldigt mycket pengar d v s...


Fattar du trögt eller är du i fullständig avsaknad av humor eller att kunna läsa min ironi mellan raderna? Jag har aldrig sagt att en familj inte kan sitta med 3d-glasögon allihopa. Jag har bara svårt för att se det framför mig. Det blir liksom lite för mycket när det gäller tv-tittande...

Hade familjemedlemmarna varit i 3d också så hade det kanske varit lite kul. :);):blink:;););):D;);); OBS! IRONI!!!!!!!!

#85

Postad 21 juni 2010 - 10:15

DJ Neelix
  • DJ Neelix
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Fattar du trögt eller är du i fullständig avsaknad av humor eller att kunna läsa min ironi mellan raderna? Jag har aldrig sagt att en familj inte kan sitta med 3d-glasögon allihopa. Jag har bara svårt för att se det framför mig. Det blir liksom lite för mycket när det gäller tv-tittande...

Hade familjemedlemmarna varit i 3d också så hade det kanske varit lite kul. :);):blink:;););):D;);); OBS! IRONI!!!!!!!!


1. Tackar som frågar. Man undrar hur det står till med din egen humor då du uppenbarligen inte såg syrligheten i min kommentar (riktad till hela 3D-fenomenet).

2. Lär dig skillnaden mellan ironi och sarkasm. Du kan inte skrika och försöka slå i pannan på folk att du bara försöker vara ironisk när du uppenbarligen inte ens vet vad detta innebär.

Med önskan om en fortsatt trevlig dag.

#86

Postad 28 juni 2010 - 23:28

Beyker
  • Beyker
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Om folk bara kunde kliva in i nutiden och köra bra kvalité...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.