Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny Mac Mini med hdmi-port

165 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 20 juni 2010 - 16:11

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Fast den har bara två minnesplatser, väl? Så om man beställer den med 2 GB får man 2 x 1 GB-moduler, och vill man uppgradera själv till 4 GB blir det till att köpa 2 x 2 GB-moduler. Då landar det på ganska exakt samma pris som att köpa 4 GB redan från start.

Någon som fått klarhet i HDMI-versionen? Klarar den HD-ljud ut via HDMI?

Redigerat av Joppe Apa, 20 juni 2010 - 22:06.


#102

Postad 21 juni 2010 - 02:38

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Fast den har bara två minnesplatser, väl? Så om man beställer den med 2 GB får man 2 x 1 GB-moduler, och vill man uppgradera själv till 4 GB blir det till att köpa 2 x 2 GB-moduler. Då landar det på ganska exakt samma pris som att köpa 4 GB redan från start.

Någon som fått klarhet i HDMI-versionen? Klarar den HD-ljud ut via HDMI?


Nej det gör den inte. Nvidia erbjuder inte hd ljuden i något operativsystem än.

#103

Postad 21 juni 2010 - 06:22

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Nej det gör den inte. Nvidia erbjuder inte hd ljuden i något operativsystem än.


Vänta nu lite.. Har jag missat nått här? Nvidia tillverkar grafikkretsen, men ljudkretsen är intel's HD audio. Så det tror jag nog den skall klara.

#104

Postad 21 juni 2010 - 07:09

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Det är irriterande svårt att få reda på specifikationerna. Hur ska man få reda på detta?

#105

Postad 21 juni 2010 - 07:42

johanneshenrysson
  • johanneshenrysson
  • Zahak

  • 563 inlägg
  • 0

-konstant massa av text som dissar apples prestanda mm-

Till att börja med, jag tröttnade lite på dit tjat om att apple skulle ha sämre prestanda mm mm, så jag gjorde en liten sökning på Mac os X vs Windows 7 performance. Fick upp detta fina, men föga förvånande, resultat:
http://reviews.cnet....2-10355804.html

Plus till Windows när det kommer till spel och cinebench, plus till Mac OS X när det gäller det mesta annat. Intressant är att i ovanstående fall så har man inte testat två likvärda datorer, utan istället har man testat Windows och OS X på samma dator.

Ang att installera OS X på annan dator (tex "PC") så står det väl rakt upp och ned att man bara får installera på en dator som är tillverkad av Apple.

Detta borde räcka för den diskussionen. Kan vi släppa den biten nu och istället rikta in oss lite mer specifikt på HTPC mm?

Någon nämnde Mede8er MED500X, hur funkar det med hdd till den?

#106

Postad 21 juni 2010 - 07:46

johanneshenrysson
  • johanneshenrysson
  • Zahak

  • 563 inlägg
  • 0
http://www.apple.com...mini/specs.html
"HDMI port supports multichannel audio output"

Luddigt, men något ljud verkar det ju som man får i alla fall :)

#107

Postad 21 juni 2010 - 08:33

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Till att börja med, jag tröttnade lite på dit tjat om att apple skulle ha sämre prestanda mm mm, så jag gjorde en liten sökning på Mac os X vs Windows 7 performance. Fick upp detta fina, men föga förvånande, resultat:
http://reviews.cnet....2-10355804.html


Jag tjatar inte, jag försöker vara så oberoende som bara möjligt när jag tolkar tester och prestanda. Du kan knappast påstå att Apples Pris/prestanda ratio är särskilt bra på många av deras produkter (hårdvara).
De svar jag har fått som skulle rättfärdiga detta, är hur otroligt bra kodade Apples OS är. Skillnad som i verkligheten (och utanför Apples (med tillhörande fa nboys) reklamkampanj) är högst marginell.

Plus till Windows när det kommer till spel och cinebench, plus till Mac OS X när det gäller det mesta annat. Intressant är att i ovanstående fall så har man inte testat två likvärda datorer, utan istället har man testat Windows och OS X på samma dator.


CNet testet som du länkar till består av en enkel sida text, inte speciellt grundlig eller genomgående, som jämför endast fåtal olika program, varav 2 av programmen där Apple vinner testet, är kodat av Apple själva. Program som Quicktime och iTunes som är portade till Windows OS, och där de inte har lagt ner lika mycket krut som åt Apple OS.
Att encoda mp3 som de gjort i testet vilar tungt på hur pass bra codecen är skriven, eftersom CPU prestandan är den samma.

Test av denna typ bör därför anses som felaktig och istället använda programvara som finns tillgänglig och inte är kodad av Microsoft eller Apple för att vara oberoende av okända variabler.


Detta borde räcka för den diskussionen. Kan vi släppa den biten nu och istället rikta in oss lite mer specifikt på HTPC mm?


Absolut, men ser jag påståenden som inte verkar vila på oberoende, opartisk information så har jag all rätt att upplysa om detta.

Jag vill bara att folk ska tänka efter en extra gång innan de köper Apple produkter. Jag har själv gjort misstaget för flera år sen när jag köpte en iPod photo, och ångrade det oerhört pga alla restriktioner med iTunes och hela fadderuttan.
Jag har ingenting emot Apple OS eller dess prestanda, jag är dock starkt emot deras marknadsetik och fula spelregler som de kör med.

#108

Postad 21 juni 2010 - 08:38

BERTHRSD
  • BERTHRSD
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
En sak man enkelt glömmer bort när man jämför priser mellan mac och pc är att macen faktiskt har ett andrahandsvärde... Köpte min första mac mini för runt 4500:- , sålde den nästan två år senare för 4000:-. Min nuvarande mini köpte jag för 5500:- , får utan problem runt 5000:- för den idag...

#109

Postad 21 juni 2010 - 10:24

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Någon nämnde Mede8er MED500X, hur funkar det med hdd till den?


Det ska inte vara några problem med det. Det är bara att smälla in en 3.5 tums sata disk i den upp till 2tb :). Ångra själv grymt mycket att jag inte köpte en sådan från början så slipper man allt rackel och pillrande en gång för alla. Jag har bara läst bra saker om Mede8er där de ska ha satsat grymt mycket på mjukvaran, den ska va ruskigt stabil och bra support med frekventa uppdateringar.

M.V.H. Johan

#110

Postad 21 juni 2010 - 13:23

johanneshenrysson
  • johanneshenrysson
  • Zahak

  • 563 inlägg
  • 0

Det ska inte vara några problem med det. Det är bara att smälla in en 3.5 tums sata disk i den upp till 2tb :). Ångra själv grymt mycket att jag inte köpte en sådan från början så slipper man allt rackel och pillrande en gång för alla. Jag har bara läst bra saker om Mede8er där de ska ha satsat grymt mycket på mjukvaran, den ska va ruskigt stabil och bra support med frekventa uppdateringar.

M.V.H. Johan

Låter helt klart intressant. Ligger även närmare den budget som jag skulle kunna tänka mig att lägga i dagsläget.

#111

Postad 21 juni 2010 - 15:57

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0

En sak man enkelt glömmer bort när man jämför priser mellan mac och pc är att macen faktiskt har ett andrahandsvärde... Köpte min första mac mini för runt 4500:- , sålde den nästan två år senare för 4000:-. Min nuvarande mini köpte jag för 5500:- , får utan problem runt 5000:- för den idag...

väldigt bra poäng. lite lustigt egentligen men en pc tappar i värde något enormt jämfört med en mac, fast de åldras ju likvärdigt

mvh

#112

Postad 21 juni 2010 - 18:16

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

väldigt bra poäng. lite lustigt egentligen men en pc tappar i värde något enormt jämfört med en mac, fast de åldras ju likvärdigt

mvh


Kan beror på att pc datorer har mer utsatt hårdvara och en pc's pris baserar sig på hårdvaran inte något annat. Och så klart, den drivande tekniken minskar allt mest i pris, titta bara på de nya SSD-hårddiskarna, de sjunker i pris väldigt kraftigt.(om man inte köper hos Apple, för då får man ju betala inte ett marknat pris utan ett mycket dyrare som Apple själva har satt)
Mac datorerna har istället äldre teknik som inte ändras i pris.

#113

Postad 21 juni 2010 - 20:24

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Mac datorerna har istället äldre teknik som inte ändras i pris.


Härligt statement du gjorde där! :)

Härligt totalknasigt och jättefel och alldeles, alldeles ogenomtänkt. Har du ens kollat vad mac:arna har för specifikationer?

#114

Postad 22 juni 2010 - 05:27

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Jag tjatar inte, jag försöker vara så oberoende som bara möjligt när jag tolkar tester och prestanda. Du kan knappast påstå att Apples Pris/prestanda ratio är särskilt bra på många av deras produkter (hårdvara).
De svar jag har fått som skulle rättfärdiga detta, är hur otroligt bra kodade Apples OS är. Skillnad som i verkligheten (och utanför Apples (med tillhörande fa nboys) reklamkampanj) är högst marginell.



CNet testet som du länkar till består av en enkel sida text, inte speciellt grundlig eller genomgående, som jämför endast fåtal olika program, varav 2 av programmen där Apple vinner testet, är kodat av Apple själva. Program som Quicktime och iTunes som är portade till Windows OS, och där de inte har lagt ner lika mycket krut som åt Apple OS.
Att encoda mp3 som de gjort i testet vilar tungt på hur pass bra codecen är skriven, eftersom CPU prestandan är den samma.

Test av denna typ bör därför anses som felaktig och istället använda programvara som finns tillgänglig och inte är kodad av Microsoft eller Apple för att vara oberoende av okända variabler.




Absolut, men ser jag påståenden som inte verkar vila på oberoende, opartisk information så har jag all rätt att upplysa om detta.

Jag vill bara att folk ska tänka efter en extra gång innan de köper Apple produkter. Jag har själv gjort misstaget för flera år sen när jag köpte en iPod photo, och ångrade det oerhört pga alla restriktioner med iTunes och hela fadderuttan.
Jag har ingenting emot Apple OS eller dess prestanda, jag är dock starkt emot deras marknadsetik och fula spelregler som de kör med.


Din åsikt ska vara alla andras lag antar jag att du vill tro.

Snälla kan ingen sparka ut denna tomte? Är det verkligen OK att smutsa ner trådar på det här viset?
Denna tråd handlar väl ändå om nya Mac Mini inget annat?

Hade jag varit moderator hade då jag plockat bort inlägg från denna människa och lagt dem i offtopic.

#115

Postad 22 juni 2010 - 05:58

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Vänta nu lite.. Har jag missat nått här? Nvidia tillverkar grafikkretsen, men ljudkretsen är intel's HD audio. Så det tror jag nog den skall klara.


Nej. Var har du fått den infon om? Det är ingen i3 processor det här.
Visst ljudkretsen är inte Nvidias egen. Att det är Intel som har ljudkretsen har jag inte lyckats hitta någonstanns.
Just med HDMI ljuden är det än så länge bara Ati som har fixat dts-hd / true-hd ljuden. Ingen lösning med Nvidia och inbyggt ljudkort i något operativsystem än så länge.
Kör man Nvidia så får man klara sig med DTS core ur DTS-HD formaten.

Här har vi en snubbe som testat redan som kan bekräfta:
http://www.avsforum....92#post18797292

Sen vad framtida drivrutiner i olika operativsystem resulterar i vet man aldrig.
Men i dagsläget är så vitt jag vet enda sättet att använda Windows för det första.
Sen har du som sagt Ati att välja http://www.avsforum....d.php?t=1179134
Alternativet är ett fristående ljudkort tex Xonar hdav 1.3.
Inte så aktuellt på en Mac Mini.

Tvärnit än så länge med hd bitstream på mac mini alltså !

Redigerat av zyntax81, 22 juni 2010 - 06:22.


#116

Postad 22 juni 2010 - 07:01

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Nej. Var har du fått den infon om? Det är ingen i3 processor det här.
Visst ljudkretsen är inte Nvidias egen. Att det är Intel som har ljudkretsen har jag inte lyckats hitta någonstanns.
Just med HDMI ljuden är det än så länge bara Ati som har fixat dts-hd / true-hd ljuden. Ingen lösning med Nvidia och inbyggt ljudkort i något operativsystem än så länge.
Kör man Nvidia så får man klara sig med DTS core ur DTS-HD formaten.

Här har vi en snubbe som testat redan som kan bekräfta:
http://www.avsforum....92#post18797292

Sen vad framtida drivrutiner i olika operativsystem resulterar i vet man aldrig.
Men i dagsläget är så vitt jag vet enda sättet att använda Windows för det första.
Sen har du som sagt Ati att välja http://www.avsforum....d.php?t=1179134
Alternativet är ett fristående ljudkort tex Xonar hdav 1.3.
Inte så aktuellt på en Mac Mini.

Tvärnit än så länge med hd bitstream på mac mini alltså !



Det står ju "Intel HD Audio" på apples sida....

#117

Postad 22 juni 2010 - 07:05

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Nej. Var har du fått den infon om? Det är ingen i3 processor det här.
Visst ljudkretsen är inte Nvidias egen. Att det är Intel som har ljudkretsen har jag inte lyckats hitta någonstanns.
Just med HDMI ljuden är det än så länge bara Ati som har fixat dts-hd / true-hd ljuden. Ingen lösning med Nvidia och inbyggt ljudkort i något operativsystem än så länge.
Kör man Nvidia så får man klara sig med DTS core ur DTS-HD formaten.

Här har vi en snubbe som testat redan som kan bekräfta:
http://www.avsforum....92#post18797292

Sen vad framtida drivrutiner i olika operativsystem resulterar i vet man aldrig.
Men i dagsläget är så vitt jag vet enda sättet att använda Windows för det första.
Sen har du som sagt Ati att välja http://www.avsforum....d.php?t=1179134
Alternativet är ett fristående ljudkort tex Xonar hdav 1.3.
Inte så aktuellt på en Mac Mini.

Tvärnit än så länge med hd bitstream på mac mini alltså !


Alltså, jag tror du har hängt upp dig på grafikkort med HDMI ut... Nu pratar vi om ett moderkort med HDMI ut. Jag har inte ATI i min mediadator, men den kör HD audio via HDMI, för den har HDMI på moderkortet. Så tyvärr, du har fel.

#118

Postad 22 juni 2010 - 08:35

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Din åsikt ska vara alla andras lag antar jag att du vill tro.

Snälla kan ingen sparka ut denna tomte? Är det verkligen OK att smutsa ner trådar på det här viset?
Denna tråd handlar väl ändå om nya Mac Mini inget annat?

Hade jag varit moderator hade då jag plockat bort inlägg från denna människa och lagt dem i offtopic.

Jag måste säga att jag håller faktiskt med Thompa bompa när det gäller apple till punkt och pricka. Jag förstår inte att du blir så vansinnigt upprörd när han säger vad han tycker om apple. Jag är inte förtjust i apple för fem öre men inte går jag berserk på allt och alla för det. Man måste faktiskt respektera andras åsikter, alla är olika.

We are not the same.

#119

Postad 22 juni 2010 - 08:43

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Jag måste säga att jag håller faktiskt med Thompa bompa när det gäller apple till punkt och pricka. Jag förstår inte att du blir så vansinnigt upprörd när han säger vad han tycker om apple. Jag är inte förtjust i apple för fem öre men inte går jag berserk på allt och alla för det. Man måste faktiskt respektera andras åsikter, alla är olika.

We are not the same.


Det är rätt stor skillnad på att "Inte vara förtjust" mot att som "Thompa bompa" säger att produkterna har låg prestanda och gammal teknik, när det i själva verket är precis tvärt om. Det är nog inte att "Thompa bompa" inte tycker om apple som gör folk irriterade på honom. Det är snarare hans felaktika tekniska påståenden som helt saknar verklighetsförankring som gör folk upprörda. Att komma med "Ööööh suger... Ööööh dålig prestanda..." utan att ha något som helst konkret att komma med fungerar inte. Då blir det att folk pekar och skrattar, och några till och med blir förbannade.

Redigerat av e-lite, 22 juni 2010 - 08:44.


#120

Postad 22 juni 2010 - 09:37

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Har beställt en ny mac mini har alldrig haft en mac förut är det någon som har några bra tips på program tex att rippa dvdfilmer,musik osv

#121

Postad 22 juni 2010 - 09:55

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Har beställt en ny mac mini har alldrig haft en mac förut är det någon som har några bra tips på program tex att rippa dvdfilmer,musik osv


För DVD tycker jag HandBrake är bra. Mina skivor rippar jag med iTunes.

#122

Postad 22 juni 2010 - 10:35

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Det är rätt stor skillnad på att "Inte vara förtjust" mot att som "Thompa bompa" säger att produkterna har låg prestanda och gammal teknik, när det i själva verket är precis tvärt om. Det är nog inte att "Thompa bompa" inte tycker om apple som gör folk irriterade på honom. Det är snarare hans felaktika tekniska påståenden som helt saknar verklighetsförankring som gör folk upprörda. Att komma med "Ööööh suger... Ööööh dålig prestanda..." utan att ha något som helst konkret att komma med fungerar inte. Då blir det att folk pekar och skrattar, och några till och med blir förbannade.


What? Nu är du ju löjlig. :)

Om din uppfattning av allt jag säger är "Ööööh suger... Ööööh dålig prestanda..." så förstår jag att du blir lite sur i munnen. Jag föreslår då att du läser mina inlägg lite mer nogrant en gång till, så bör du även hitta mer konkreta svar än de du har gett till mig.

Jag står fast i att Apples hårdvara är högt prissatt sett till dess _pris/prestanda ratio_ (dels just pga "gammal" på-väg-ut-ur PC sortimentet hårdvara), och att de vill behålla monopolverksamheten för att kunna fortsätta trissa hårdvarupriserna.


Om jag har gått till hårt angrepp på något sätt så ber jag om ursäkt.. det är ibland svårt att försöka svara lugnt och metodiskt på vissa svar man får här i tråden. :P

Redigerat av Thompa bompa, 22 juni 2010 - 10:38.


#123

Postad 22 juni 2010 - 15:01

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Från och med nu så är ALLT prat som inte har specifikt med den nya MAcminin att göra inte tillåtet i denna tråd.
Vill man prata om annat än detta så är det bara att söka i forumet efter liknande trådar om det som man vill disskutera, annars så är man välkommen att starta en ny tråd och ta det i den.
Den som inte hörsammar denna uppmaning kommer att få sitt eller sina inlägg i denna tråd raderade plus ett antal dagars semester från forumet.
Det verkar som att ni tyvärr inte förstår något annat språk än hot och dess verkställande.

Tack för mig och jag hoppas att jag slipper göra några åtgärder.

#124

Postad 22 juni 2010 - 15:23

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Härligt statement du gjorde där! :)

Härligt totalknasigt och jättefel och alldeles, alldeles ogenomtänkt. Har du ens kollat vad mac:arna har för specifikationer?

Jag har tittat vad mac'arna har för specifikationer, men det är mac mini vi pratar om i den här tråden.
En Intel core 2 duo (som sitter i den nya mac mini) är knappast någon nyteknik, Intel core serien lanserades 2006, enligt Apple så ska man få lägga ut ca 20 000kr (imac) för att få en dator med den senaste tekniken, och intel core 2 duo som sitter i nya mini är baserad för bärbara datorer och har 65nm-teknik som också är gammal.

Det är rätt stor skillnad på att "Inte vara förtjust" mot att som "Thompa bompa" säger att produkterna har låg prestanda och gammal teknik, när det i själva verket är precis tvärt om.

låg prestanda? Ja rent hårdvara så har mac mini dålig prestanda, men mjukvaran är bra.
gammal teknik? Ja processor-typen är från 2006, och idag är det 2010, en teknik som är 4år och det finns nu ute på marknaden både i3 och i5 som skulle passa bra till mini som är av den nya tekniken.

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 22 juni 2010 - 15:26.


#125

Postad 22 juni 2010 - 16:03

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Jag har tittat vad mac'arna har för specifikationer, men det är mac mini vi pratar om i den här tråden.
En Intel core 2 duo (som sitter i den nya mac mini) är knappast någon nyteknik, Intel core serien lanserades 2006, enligt Apple så ska man få lägga ut ca 20 000kr (imac) för att få en dator med den senaste tekniken, och intel core 2 duo som sitter i nya mini är baserad för bärbara datorer och har 65nm-teknik som också är gammal.


Du glömde att de fått fast allting i ett superlitet chassie som är helt tyst. Det är ny teknik. De kan ju knappast hitta på egna CPU:er, utan att bli ännu mer kostsamma.

Angående din kommentar om iMac så får man inte bara det senaste för ca 20000:- utan även här helt tyst, litet och dessutom en superfin skärm som vars motstycke kostar dryga halva summan löst.

Slutsats, stirra dig inte blind på beteckningar på de olika delarna utan se helheten. Det är helheten som macarna är bäst på, inte de lösa delarna.

#126

Postad 22 juni 2010 - 16:42

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Alltså, jag tror du har hängt upp dig på grafikkort med HDMI ut... Nu pratar vi om ett moderkort med HDMI ut. Jag har inte ATI i min mediadator, men den kör HD audio via HDMI, för den har HDMI på moderkortet. Så tyvärr, du har fel.


Vet inte direkt om du förstår vad jag menar här.
Ja jag pratar givetvis om moderkort med hdmi ut. Säg mig den setup som klarar dts-hd och true-hd som inte är från ati eller intel. Finns inte, och Mac mini fixar det inte, kan vara bra att få fram så ingen köper en mac mini nu i tron att det går att spela upp dts-hd genom hdmi. Det går inte (än).
Vanlig core dts går givetvis bra att bitstreama. Läs länken jag bifogade.

#127

Postad 22 juni 2010 - 17:07

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Jag har tittat vad mac'arna har för specifikationer, men det är mac mini vi pratar om i den här tråden.
En Intel core 2 duo (som sitter i den nya mac mini) är knappast någon nyteknik, Intel core serien lanserades 2006, enligt Apple så ska man få lägga ut ca 20 000kr (imac) för att få en dator med den senaste tekniken, och intel core 2 duo som sitter i nya mini är baserad för bärbara datorer och har 65nm-teknik som också är gammal.


låg prestanda? Ja rent hårdvara så har mac mini dålig prestanda, men mjukvaran är bra.
gammal teknik? Ja processor-typen är från 2006, och idag är det 2010, en teknik som är 4år och det finns nu ute på marknaden både i3 och i5 som skulle passa bra till mini som är av den nya tekniken.


Nu vill jag inte agera "Mac freak" här men nu har du väldigt fel.
Visst core2duo kom för länge sen men du skriver att det är 65nm-teknik som inte heller stämmer.
Det är heller inte vanliga core2duo med socket 775 utan det är socket P för bärbara datorer och 45nm.
TDP är endast 25 Watt på denna processor Intel P8600. Så det du säger är helt fel, det är anledningen på just max 25Watt som är en av anledningarna att den sitter i Mac Mini.

Sen core i3/i5 går ju bort helt och hållet eftersom Intel vägrar att licensiera byggen med sin nya 1156 processor parad men Nvidia grafik. Däremot core 2 duo går bra. Självklart skulle intels grafik gå att använda, men tack och lov håller dom flesta sig borta från Intels skräp grafikkretsar.
Sen förutom problemen mellan Intel/Nvidia så visst i3 är ju "modern" och tillverkas i 32nm. Men den har en TDP på 73Watt. Det blir för varmt för det lilla formatet. Möjligtvis om man löser det på typiskt Acer/asus/HP/fujitsu etc märken med att låta maskinen låta som en ångvissla.

Menar inte alls att vara någon mac förespråkare här eller dryg på något sätt, men fakta är ju ändå upplagt på varför hårdvaran sitter där, och fundera gärna ut själv vilken lösning som är bättre ifall du tycker det är omodernt och dåligt på något vis.

Intel P8600 släpptes defenitivt inte 2006 utan Q3 2008. Och som sagt vilken "kylbar" lösning finns det som är modernare men ändå med riktigt bra prestanda fast den drar mindre ström än en Atom processor.
http://ark.intel.com...t.aspx?id=35568 läsvärt om processorn.

Edit:

Även iMac är ju lite svårt att jämföra. Dom flesta mac motsägarna brukar dra en konstig jämförelse med att man får ju en pc med 24" skärm för si och så lite. 24" TN skärm utan led med enbart 1920x1200. Alltså oftast inte rättvis jämförelse.
Tänk tex på att skärmen är en IPS LED skärm med nästan samma upplösning som en 30".
2560x1440 jämfört med 2560x1600 på 30". En sådan skärm kostar från 10000kr och uppåt och då är det inte LED eller IPS teknik heller för den delen.
Det finns inte ens en sådan här skärm att köpa löst, den var före allt i skärmbranchen. Finns fortfarande ingen som släppt en sån "bra" skärm. (blir en annan debatt om hur bra en glossy skärm kan vara, men som icke fotograf är den grym enligt mig).
Sen kostar iMac 27" från 16500kr det är faktiskt en bra bit ifrån 20000kr. Och bara skärmen i sig är värt mycket pengar.

Behöver man inte den skärmytan finns ju faktiskt iMac 21,5" med 1920x1200 upplösning från 11500kr.
Det blir oftast väldigt överdrivna felvinklingar av de som hackar på Apples prylar.
Sen kan man ju såklart välja vad man prioriterar i en dator men billig kan väl ingen påstå att något är ifrån Apple.

Redigerat av zyntax81, 22 juni 2010 - 17:18.


#128

Postad 23 juni 2010 - 07:28

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

What? Nu är du ju löjlig. :)

Om din uppfattning av allt jag säger är "Ööööh suger... Ööööh dålig prestanda..." så förstår jag att du blir lite sur i munnen. Jag föreslår då att du läser mina inlägg lite mer nogrant en gång till, så bör du även hitta mer konkreta svar än de du har gett till mig.

Jag står fast i att Apples hårdvara är högt prissatt sett till dess _pris/prestanda ratio_ (dels just pga "gammal" på-väg-ut-ur PC sortimentet hårdvara), och att de vill behålla monopolverksamheten för att kunna fortsätta trissa hårdvarupriserna.


Om jag har gått till hårt angrepp på något sätt så ber jag om ursäkt.. det är ibland svårt att försöka svara lugnt och metodiskt på vissa svar man får här i tråden. :)


:blush:

Vet inte direkt om du förstår vad jag menar här.
Ja jag pratar givetvis om moderkort med hdmi ut. Säg mig den setup som klarar dts-hd och true-hd som inte är från ati eller intel. Finns inte, och Mac mini fixar det inte, kan vara bra att få fram så ingen köper en mac mini nu i tron att det går att spela upp dts-hd genom hdmi. Det går inte (än).
Vanlig core dts går givetvis bra att bitstreama. Läs länken jag bifogade.


Ja... Jag sa ju det precis. Att det inte behöver vara ATI utan att intel har det också. Innan så sa du ju att ATI var ensamma om det på marknaden. Så ja, nu bekräftar du vad jag sa innan.

#129

Postad 23 juni 2010 - 07:59

Unregisteredb67ce1ee
  • Unregisteredb67ce1ee
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

Har beställt en ny mac mini har alldrig haft en mac förut är det någon som har några bra tips på program tex att rippa dvdfilmer,musik osv


Handbrake som sagt. Vill man inte försämra kvaliteten på filmerna så funkar makemkv kanon. Paketerar det du vill ha av filmen i en .mkv utan konvertering eller degradering. Funkar också med blu-ray (fast då måste du ju ha en extern blu-ray spelare (750:- på ebay). Jag har kört samtliga mina filmer, dvd och blu-ray, genom makemkv och ser på dem genom Plex på en gammal macmini.

#130

Postad 23 juni 2010 - 09:33

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

:)



Ja... Jag sa ju det precis. Att det inte behöver vara ATI utan att intel har det också. Innan så sa du ju att ATI var ensamma om det på marknaden. Så ja, nu bekräftar du vad jag sa innan.


Du var bra tjurig fast du har fel.
Nej du sa att Mac mini hade Intel ljudkrets. Det är fortfarande grafikkretsen jag pratar om.
Jag bekräftar inte vad du sa innan och du kan fortfarande inte köra hd-ljuden. (!)
ATi är ensamma om att ha ett fristående grafikkort som stödjer bitstream av hd-ljud! Intels lösning är H55 moderkort/i3/i5 processor och Inbyggd Intel grafikkrets. Därför sa jag att man måste ha Ati eller ett separat ljudkort som har hdmi in/hdmi ut och klarar bitstream av hd-ljud.
Finns inte så många som klarar det idag. (orkar inte lista dom, det är inte relevant till mac mini hur som helst).

Det är ENBART Intel core i3/i5 Clarkdale processorer med inbyggt GRAFIK kort från Intel.
Det är alltså enbart i3/i5 med inbyggd grafikkrets i CPUn som stödjer bitstreamat true-hd/dts-hd från Intel, ingen annan "ljudkrets" från Intel.

Så dom grafik kretsarna jag pratar om som är från Intel, har alltså LJUDKRETS från Realtek.

Bitstreaming av hd-ljuden är passthrough så du använder inte "ljudkortet".
Förstår du nu ? Mac Mini bitstreamar inte hd ljud.

Redigerat av zyntax81, 23 juni 2010 - 09:41.


#131

Postad 23 juni 2010 - 12:58

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Du var bra tjurig fast du har fel.
Nej du sa att Mac mini hade Intel ljudkrets. Det är fortfarande grafikkretsen jag pratar om.
Jag bekräftar inte vad du sa innan och du kan fortfarande inte köra hd-ljuden. (!)
ATi är ensamma om att ha ett fristående grafikkort som stödjer bitstream av hd-ljud! Intels lösning är H55 moderkort/i3/i5 processor och Inbyggd Intel grafikkrets. Därför sa jag att man måste ha Ati eller ett separat ljudkort som har hdmi in/hdmi ut och klarar bitstream av hd-ljud.
Finns inte så många som klarar det idag. (orkar inte lista dom, det är inte relevant till mac mini hur som helst).

Det är ENBART Intel core i3/i5 Clarkdale processorer med inbyggt GRAFIK kort från Intel.
Det är alltså enbart i3/i5 med inbyggd grafikkrets i CPUn som stödjer bitstreamat true-hd/dts-hd från Intel, ingen annan "ljudkrets" från Intel.

Så dom grafik kretsarna jag pratar om som är från Intel, har alltså LJUDKRETS från Realtek.

Bitstreaming av hd-ljuden är passthrough så du använder inte "ljudkortet".
Förstår du nu ? Mac Mini bitstreamar inte hd ljud.


Helt ärligt... Nej, jag fattar inte ett dugg av vad du snackar om. Vad har ATI med MacMini att göra? Vad har Intel's grafikkrets med MacMini att göra? Vad är det du fastnat på?

#132

Postad 23 juni 2010 - 20:06

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Helt ärligt... Nej, jag fattar inte ett dugg av vad du snackar om. Vad har ATI med MacMini att göra? Vad har Intel's grafikkrets med MacMini att göra? Vad är det du fastnat på?


Nej då ger jag upp.

Jag förklarade rätt utförligt i mitt utlägg helt i onödan. Antingen läser du om och försöker förstå eller så får du felaktigt fortsätta att säga till folk att mac mini bitstreamar hd-ljud.
Jag skiter i vilket.

#133

Postad 23 juni 2010 - 22:20

apophis84
  • apophis84
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Väldigt sugen på den nya mini´n.
Priset lockar väl inte direkt, men man får väl de man betalar för.
(i de här fallet en snygg, ultra-kompakt , tyst och strömsnål HTPC)

Om jag slår till så blir de min första Mac. Måste dock övertala sambon på något sätt - idéer? :)

Apple Wireless keyboard är ju också grymt snygg, bara ett måste på vardagsrums bordet.

Redigerat av apophis84, 23 juni 2010 - 22:21.


#134

Postad 24 juni 2010 - 05:04

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Nej då ger jag upp.

Jag förklarade rätt utförligt i mitt utlägg helt i onödan. Antingen läser du om och försöker förstå eller så får du felaktigt fortsätta att säga till folk att mac mini bitstreamar hd-ljud.
Jag skiter i vilket.


När sa jag det?

#135

Postad 24 juni 2010 - 08:06

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Snabb fråga i all välmening som jag inte blivit klok på - skickar den ut hd-ljud som PCM över HDMI?

#136

Postad 24 juni 2010 - 08:15

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Väldigt sugen på den nya mini´n.
Priset lockar väl inte direkt, men man får väl de man betalar för.
(i de här fallet en snygg, ultra-kompakt , tyst och strömsnål HTPC)

Om jag slår till så blir de min första Mac. Måste dock övertala sambon på något sätt - idéer? :)

Apple Wireless keyboard är ju också grymt snygg, bara ett måste på vardagsrums bordet.


Det är väl ändå dina pengar så varför skulle du inte få göra det? Antar att du är av 84 årsmodell så ni har väl inte hunnit med giftemål, barn och så vidare. Så här ska du göra:

Slå näven i bordet och sätt ner foten! :lol:



Jag har lite svårt att motivera priset när man kan få en Mede8er för 1700 kr och då ingår hdmi kabel, bara att slänga in valfri 3.5 tums sata disk. Eller LG spelaren som någon nämnde förut för 2000 kr.

7000 kr för att få ett litet äpple på mediaspelaren? Nej tack!

Många har nämnt att den är tyst men inte enligt IDG iallafall.

Tidvis högljudd.

http://www.idg.se/2....ini-blir-storre

#137

Postad 24 juni 2010 - 08:36

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Jag sitter med en WHS (Fujitsu Scaleo 2205) där filmer och musik lagras. Grejar en Mac att streama från en WHS utan en massa krångel?
(Som ni säkert förstår av frågan är jag en total Mac-novis men är inte främmande för att ta steget över till the dark side)

#138

Postad 24 juni 2010 - 08:49

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Snabb fråga i all välmening som jag inte blivit klok på - skickar den ut hd-ljud som PCM över HDMI?


Kan inte säga 100% men i linux är jag nästan säker att det går. Jag har själv Nvidia 9400 som jag kör med Nvidias nyaste 256.29 beta drivrutiner och nyaste alsa ljuddrivrutiner. Jag kan bitstreama dts och true-hd (ej testat dock) samt PCM i 5.1 och 2.0. Jag använder moc player som bit-perfect flac cd uppspelare.
Jag kan skicka SACD flac-rip genom moc player i linux console som reggas korrekt i förstärkaren som HDCD. Och 5.1 lossless flac fungerar även bra i film. Så dts-hd rippat encodat till 5.1 flac fungerar kalas, men utan fin dts-hd logga på förstärkaren då. Dock bitperfect ändå!

Nu är ju det här inte samma ljud krets men däremot samma drivrutin så det bör alltså till 99% fungera i Linux.

MacOSX är det flera som testat i både Boxee, XBMC och Plex. Inget av dom kunde fixa 5.1 PCM dessvärre. 2-kanal blev resultatet..

Sen som sidnot, jag skulle tro att true-hd och dts-hd kommer att stödjas i framtiden, då jag sett flera tillverkar väljer att skriva att dts-hd stödjs även fast Nvidia inte har drivrutiner än. Bara löst rykte, men kanske värt att Googla för den som orkar.

Lång och svamligt som vanligt och korta svaret blir, jag tror det :)

Jag sitter med en WHS (Fujitsu Scaleo 2205) där filmer och musik lagras. Grejar en Mac att streama från en WHS utan en massa krångel?
(Som ni säkert förstår av frågan är jag en total Mac-novis men är inte främmande för att ta steget över till the dark side)


Ja, fungerar klockrent.
Jag använder själv utdelning från en WHS dagligen på min macbook pro.

Redigerat av zyntax81, 24 juni 2010 - 09:31.


#139

Postad 24 juni 2010 - 16:00

apophis84
  • apophis84
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Det är väl ändå dina pengar så varför skulle du inte få göra det? Antar att du är av 84 årsmodell så ni har väl inte hunnit med giftemål, barn och så vidare. Så här ska du göra:

Slå näven i bordet och sätt ner foten! ;)



Jag har lite svårt att motivera priset när man kan få en Mede8er för 1700 kr och då ingår hdmi kabel, bara att slänga in valfri 3.5 tums sata disk. Eller LG spelaren som någon nämnde förut för 2000 kr.

7000 kr för att få ett litet äpple på mediaspelaren? Nej tack!

Många har nämnt att den är tyst men inte enligt IDG iallafall.


http://www.idg.se/2....ini-blir-storre



Haha, delad ekonomi säger väl de mesta. Har försökt att övertala henne med att hon får köpa de äckligt fula, runda, gröna hall-mattorna hon vill ha, men de förslaget var tydligen inte aktuellt :lol:

De du länkar till verkar vara en ren mediaspelare, aka Popcorn Hour, WD TV-live etc etc, Vilket inte är ett alternativ för min del - tack för tipset ändå! :)

#140

Postad 24 juni 2010 - 19:57

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Haha, delad ekonomi säger väl de mesta. Har försökt att övertala henne med att hon får köpa de äckligt fula, runda, gröna hall-mattorna hon vill ha, men de förslaget var tydligen inte aktuellt ;)

De du länkar till verkar vara en ren mediaspelare, aka Popcorn Hour, WD TV-live etc etc, Vilket inte är ett alternativ för min del - tack för tipset ändå! :)


Det var så lite så :lol:

Aha okej på det viset men då har jag en annan jättebra ide.

Ge hon en viagra i smyg och så blir hon jättesugen och så är du på jättedåligt humör för att du inte fick köpa Mac Minin så du har minsann ingen lust, då ska du nog se att hon ger vika :D

#141

Postad 26 juni 2010 - 11:33

Simon_T
  • Simon_T
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
först måste säga att det är fruktansvärt tråkigt med folk som inte har något annat för sig än att klanka ner äppelprodukterna bara för att dom e småsinta och avundsjuka på dessa ypperliga små maskiner som kommer ut från 1 infinite loop,....

sedan vill jag påpeka att jag har haft min mini med solo processor (den första som kom ut) i ett antal år och denna maskin har fungerat helt kanon som media center och då jag fortfarande har en tjock tv så har jag ingen användning av högre upplösning än den som jag redan har,...
visst har det kommit en uppsjö av PC varianter som både är billigare och krångligare men dessa ger jag inte 5 öre för. det är inte enbart pga av att det är ett äpple påklistrat (eller etsat) på maskinen som jag köper dom för,.. det är för att ni som är småsinta inte förstår värdet i att allt fungerar och är helt problemfritt i många år. jag betalar gärna för kvalitén på produkterna, detta gäller allt.
jag har redan ögonen på en ny panna (V20) och en ny mac mini kommer sitta så fint till detta.. längtar redan!
btw, köpte en airport extreme på min senaste resa och att stream:a till macen (från att ha avverkat d-link, belkin, netgear) var en riktigt "äntligen" upplevelse!

tack för ordet,...
simon

#142

Postad 26 juni 2010 - 11:37

Simon_T
  • Simon_T
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

För DVD tycker jag HandBrake är bra. Mina skivor rippar jag med iTunes.


själv använder jag QT till att rippa, finns redan där och man behöver bara betala en gång för att få en livstids licens ;-)

#143

Postad 26 juni 2010 - 11:50

Simon_T
  • Simon_T
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Jag sitter med en WHS (Fujitsu Scaleo 2205) där filmer och musik lagras. Grejar en Mac att streama från en WHS utan en massa krångel?
(Som ni säkert förstår av frågan är jag en total Mac-novis men är inte främmande för att ta steget över till the dark side)


inga problem,.. din WHS har ju inget med klientens OS att göra så allt går att komma åt som vanligt.

men för att ytterligare stödja din övergång så har alla mina vänner/bekanta, vilka har tagit steget, varit väldigt positivt överraskade för smidigheten som OSet uppvisar och snabbheten som maskinen tillhandahåller.

lycka till.

#144

Postad 26 juni 2010 - 12:00

Simon_T
  • Simon_T
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Väldigt sugen på den nya mini´n.
Priset lockar väl inte direkt, men man får väl de man betalar för.
(i de här fallet en snygg, ultra-kompakt , tyst och strömsnål HTPC)

Om jag slår till så blir de min första Mac. Måste dock övertala sambon på något sätt - idéer? :P

Apple Wireless keyboard är ju också grymt snygg, bara ett måste på vardagsrums bordet.


enklaste sätter skulle vara att du lånar någons bärbara maskin och låter din sambo prova de multimediala funktionerna maskinen har,...hon kommer bli helt förstummad hur bra integrerade programmen är, bild, ljud, video allt bara fungerar och framförallt hur enkelt som helst att använda,..

lycka till

#145

Postad 30 juni 2010 - 16:12

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Hej har köpt en ny mac mini och får ingen bild har kopplat den via hdmi till min projj har även testat min plasma tv samt en tft skärm via dvi kontakt lampan på mac minin lyser vit vad kan det vara för fel ????

#146

Postad 30 juni 2010 - 19:43

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Hej har köpt en ny mac mini och får ingen bild har kopplat den via hdmi till min projj har även testat min plasma tv samt en tft skärm via dvi kontakt lampan på mac minin lyser vit vad kan det vara för fel ????

Funkar nu vete fan va som fela förut

#147

Postad 02 juli 2010 - 13:11

Jarleman
  • Jarleman
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag bara älskar denna lilla maskin, har haft den i min ägo i 4 dagar nu å allt bara fungerar!
Mac minin kombinerat med PLEX och du har allt!
Nu väntar jag bara på Tangentbord och den magiska musen så jag slipper köra allt via iphone!

#148

Postad 02 juli 2010 - 13:22

Jarleman
  • Jarleman
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
BTW, här finns all nyttig info om vilket format mac minin (kan) skicka via HDMI

http://www.idg.se/2....ini-i-hemmabion

#149

Postad 04 juli 2010 - 16:42

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Så kort sammanfattat: Med rätt mjukvarustöd (därmed inte sagt at det måste vara OSX) så stödjer Mac Mini HD-ljud via HDMI även om mjukvarustödet för det inte finns inbyggt som standard i OSX. Det finns det ju förstås inte i windows heller.

Redigerat av e-lite, 04 juli 2010 - 16:44.


#150

Postad 05 juli 2010 - 00:01

inflames666
  • inflames666
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Pallar den att köra 720p och 1080p utan problem eller kanske bättre om man uppgraderar till 4gb RAM?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.