Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HDTV i marknätet med ny sändningsteknik

88 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 juni 2010 - 19:13

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

#2

Postad 21 juni 2010 - 19:38

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0
t.o.m marknätet kör om telias hdutbud med råge............

#3

Postad 21 juni 2010 - 20:15

Unregistered16e91aee
  • Unregistered16e91aee
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Blir det full HD sändning då?

#4

Postad 21 juni 2010 - 21:06

Unregistered3bf8f5bc
  • Unregistered3bf8f5bc
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Var är SVT HD?

#5

Postad 21 juni 2010 - 21:22

Fjällman
  • Fjällman
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
SVT har fått tillstånd för 2st HD-kanaler.

Saxat från rtvv.se

"SVT:s hd-tv-tillstånd
Regeringen har dessutom i dag beslutat att komplettera sändningstillstånden för Sveriges Television AB och Sveriges Utbildningsradio AB med rätt att sända två ytterligare programtjänster med hd-tv-kvalitet med tekniken DVB-T2/MPEG4. "

#6

Postad 21 juni 2010 - 21:40

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Äntligen.

#7

Postad 21 juni 2010 - 22:15

anarkisträven
  • anarkisträven
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Ingen Discovery? :)

#8

Postad 21 juni 2010 - 22:20

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
ska bli kul :)

#9

Postad 21 juni 2010 - 22:23

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Jag bara säger

Ni som kan och har möjlighet

- Skaffa parabol, ni kommer aldrig att ångra er :)

#10

Postad 21 juni 2010 - 22:50

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
förutom att man gör det..

#11

Postad 21 juni 2010 - 23:10

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Jag bara säger

Ni som kan och har möjlighet

- Skaffa parabol, ni kommer aldrig att ångra er :)

Eller så köper man sig en FM- och en VHF-antenn och kopplar ihop dom med sin UHF-antenn som mina föräldrar gjort nu :P

#12

Postad 22 juni 2010 - 06:43

mrnajsman
  • mrnajsman
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Två frågor från en nybörjare:

- Är en ny box som stödjer DVB-T2 enbart tvunget för att se via marknätet? Finns det möjlighet att tex Comhem lägger in de nya HD-kanalerna i sitt utbud så att det går att se dem med Humax CXHD-5000C?

- Kommer kommande TVs med inbyggd mottagare för DVB-T2 att kunna visa de nya HD-kanalerna, i dagsläget krävs det väl en extern HD-box för att se befintliga?

#13

Postad 22 juni 2010 - 06:54

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Två frågor från en nybörjare:

- Är en ny box som stödjer DVB-T2 enbart tvunget för att se via marknätet? Finns det möjlighet att tex Comhem lägger in de nya HD-kanalerna i sitt utbud så att det går att se dem med Humax CXHD-5000C?

- Kommer kommande TVs med inbyggd mottagare för DVB-T2 att kunna visa de nya HD-kanalerna, i dagsläget krävs det väl en extern HD-box för att se befintliga?

Angående Com Hem se: https://www.minhembi...s...t&p=2934420

För att se befintliga SD krävs en digitalbox för MPEG-2/MPEG-4. Ja du kommer kunna se HDTV med en TV som har både extern DVB-T2 eller inbyggd DVB-T2.

Redigerat av jan_bananberg, 22 juni 2010 - 06:55.


#14

Postad 22 juni 2010 - 07:54

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
kommer kanalerna komma till övriga leverantörer. (tycker att det borde göra detta iom de flesta sänder SD versionerna av många av dessa)

Med detta så går marknätet om viasat, telia et.c. Det är bara canal digital som de inte når på.

#15

Postad 22 juni 2010 - 08:06

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0

Jag bara säger

Ni som kan och har möjlighet

- Skaffa parabol, ni kommer aldrig att ångra er :)


Been there, done that och jag hatar fortfarande den där fula tallriken på väggen.

Kul med lite HD i marknätet. Synd bara att man måste byta ut sina 2 boxar och tv:n då.
Men som de säger, det är väl ett nödvändigt ont.

#16

Postad 22 juni 2010 - 09:45

Peak
  • Peak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Alla som klagar på att man måste ha ny box, ställer det aldrig mot alternativet.

Utan DVB-T2 skulle vi få en utrullning av HDTV i Sverige med mycket färre kanaler. Ur ett perspektiv på 5-10 år är ju detta beslut fullständigt logiskt. Dyrt för konumenten, men också en stor fördel för densamme.

Jag vill ju ha många kanaler i bra kvalitet, och är supernöjd med beslutet. Priser på utrustning går alltid ner. Utrullningar av nät kapabla att hantera modern teknik görs aldrig om.

Det jag skulle vilja klaga på är Boxers/Tv-handlarnas kampanjer sedan detta blev känt i februari/mars. Man skulle ha en stor sticker som säger "VARNING! Ej framtidssäker!" på nuvarande utrustning. Men då dör förstås all försäljning under 6-9 månader, vilket är klurigt ur handlarperspektiv. Gillar dock Crister Fritzons initiativ med en bildintervju på Boxers hemsida. Skapar en källa till utbildning för gemene man i frågan...

#17

Postad 22 juni 2010 - 09:45

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Spännande, undrar om det har nåt med Net Insight's teknik att göra med?

Teracom väljer Net Insight för nytt IP-baserat nät för digital-TV-distribution med DVB-T2

#18

Postad 22 juni 2010 - 10:14

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

Spännande, undrar om det har nåt med Net Insight's teknik att göra med?

Teracom väljer Net Insight för nytt IP-baserat nät för digital-TV-distribution med DVB-T2

Nej men ändå kanske lite ja.
Net Insight har produkter för (främst) videoöverföring över fiber och har ingenting direkt med T2-kodningen i sig att göra, T2-modulationen sker väl först ute på respektive sändare/mast.
Jag gissar dock att Teracom, som har många master mitt ute i djupaste skogarna, behöver investera i ny teknik för att på ett bra sätt få över de allt mer bandbreddskrävande signalerna från Stockholm till resp sändare och väljer då att göra en massiv uppgradering inför T2-starten.

Redigerat av Berkan, 22 juni 2010 - 10:15.


#19

Postad 22 juni 2010 - 10:25

plb
  • plb
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Många pratar om boxer. Jag är inte så insatt men kommer comhem att erbjuda samma sak?

Dom kanske redan gör det?

Mvh Peter

#20

Postad 22 juni 2010 - 10:35

pancreas
  • pancreas
  • Veteran

  • 1 727 inlägg
  • 0
Har typ bara boxer att välja på då vi även använder den i stugan, frågan är om tv:n jag köpte i julas (LG LH3000) stödjer dvb-t2 så jag slipper köpa en ny box och kan använda ca-modulen. Nån som vet om den stödjer det?

#21

Postad 22 juni 2010 - 10:59

nosrawi
  • nosrawi
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Ok dom hade säkert inget val när det gäller tekniken men timingen när det gäller lanseringen av digital TV i Sverige måste vara sämsta möjliga för konsumenter.
Man skulle inte släckt det analoga nätet innan MPEG4 och DVT/2 standarderna fanns på konsument produkter.

#22

Postad 22 juni 2010 - 11:10

Unregistered70c626f4
  • Unregistered70c626f4
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0

Ok dom hade säkert inget val när det gäller tekniken men timingen när det gäller lanseringen av digital TV i Sverige måste vara sämsta möjliga för konsumenter.
Man skulle inte släckt det analoga nätet innan MPEG4 och DVT/2 standarderna fanns på konsument produkter.

Absolut, dock kommer alltid pengar gå före förnuft..... :)

#23

Postad 22 juni 2010 - 11:15

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

Har typ bara boxer att välja på då vi även använder den i stugan, frågan är om tv:n jag köpte i julas (LG LH3000) stödjer dvb-t2 så jag slipper köpa en ny box och kan använda ca-modulen. Nån som vet om den stödjer det?

Svar: Nej, du måste köpa en extern box för att kunna se på HDTV via marknätet. Fortfarande finns ingen box/tv ute på svenska marknaden som har T2-stöd.

#24

Postad 22 juni 2010 - 11:25

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Postad bild

De har potetial all distributera signalerna från t.ex arenan till tv'n hemma vid soffan.

Sommar OS 2008 Peking Kina var första OS där samtliga sändningar gick ut i HD, allt genom Net Insight's Nimbra plattform för videoöverföring. Den sändningen kunde lika väl sänts från Stockholm då bild och ljud var kristall kara.

Jätte trevligt med Svensk teknik :)

#25

Postad 22 juni 2010 - 11:49

Raymond Luxury Yacht
  • Raymond Luxury Yacht
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Etappvis innebär säkert, som tidigare, att vi utanför Stockholm/Mälardalen får HDTV långt senare. Har Boxer men skall byta till CD, har tröttnat på att vänta.

#26

Postad 22 juni 2010 - 12:41

VVVZ
  • VVVZ
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Surt jag som köpte Teve förra veckan :)

#27

Postad 22 juni 2010 - 13:59

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Yippie - Norska Hollywoodfruar i HD på TV3 då? :)

(Obs: ironi).

#28

Postad 22 juni 2010 - 15:52

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Äntligen får vi marksänd HDTV! :)
Teknikskiften gör alltid ont, särskilt om man som sverige är ledande när det gäller tv-distribution.
Oftast först i Europa iaf med ny teknik :P

Att vänta tills det eller det, eller ännu hellre vara efterklok och säga att vi skulle ha väntat tills det ena eller andra tjänar ingenting till.
Hellre först än sist! :)

#29

Postad 22 juni 2010 - 17:04

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
det enda jag kan tycka är att man vetat om DVB-T2 i ett par år och att england har kört med det ett tag nu...

att Boxer går ut med mpeg4-boxarna och säger att det är framtiden samtidigt som man visste att det är DVB-T2 kan jag anse är lite fel emot sina kunder...

jag bytte till canal-digital för jag ville inte vänta samt att jag kände mig inte direkt framtids-säker med Boxer, en investering i en box på ett par tre tusen är mycket pengar och då vill jag att den ska finnas med i ett par år, skulle inte förvåna mig om DVB-T3 dyker upp precis när sverige lanserat DVB-T2 i hela landet ...

#30

Postad 22 juni 2010 - 17:05

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Många pratar om boxer. Jag är inte så insatt men kommer comhem att erbjuda samma sak?

Dom kanske redan gör det?

Mvh Peter

https://www.minhembi...p;#entry2934420

Redigerat av jan_bananberg, 22 juni 2010 - 17:08.


#31

Postad 22 juni 2010 - 19:34

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 824 inlägg
  • 0
Boxer kommer i höst att lansera hybridboxar med internet uppkoppling för On Demand och Play-tjänster

#32

Postad 22 juni 2010 - 21:05

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Boxer kommer i höst att lansera hybridboxar med internet uppkoppling för On Demand och Play-tjänster

Hehe ja vem minns inte boxerportalen något som faktiskt Boxer var först med. När man fick med ett minitangentbord och en telefonsladd till boxen. Var väl bara en tidsfråga innan dom skulle väcka upp den. Dock så kommer det väl bara att gå via marknätet eftersom Boxer ska avveckla sin IP plattform.

http://www.boxer.se/...V-via-bredband/

Redigerat av jan_bananberg, 22 juni 2010 - 21:11.


#33

Postad 22 juni 2010 - 21:07

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

Boxer kommer i höst att lansera hybridboxar med internet uppkoppling för On Demand och Play-tjänster

Åh, lite som Viasat? Låter intressant, var har du sett den infon?

#34

Postad 22 juni 2010 - 21:13

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Åh, lite som Viasat? Låter intressant, var har du sett den infon?

Läste själv om det i Tema. http://www.teracom.s...m/Magasin_Tema/

#35

Postad 22 juni 2010 - 22:58

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Nej men ändå kanske lite ja.
Net Insight har produkter för (främst) videoöverföring över fiber och har ingenting direkt med T2-kodningen i sig att göra, T2-modulationen sker väl först ute på respektive sändare/mast.
Jag gissar dock att Teracom, som har många master mitt ute i djupaste skogarna, behöver investera i ny teknik för att på ett bra sätt få över de allt mer bandbreddskrävande signalerna från Stockholm till resp sändare och väljer då att göra en massiv uppgradering inför T2-starten.

Jag vet inte men i pressmeddelandet kan man läsa:

Teracom väljer Net Insight för nytt IP-baserat nät för digital-TV-distribution med DVB-T2
6 maj, 2010

Stockholm - Net Insight, en ledande leverantör av effektiva och skalbara transportlösningar för media-, TV- och IP-nät, har tilldelats ett kontrakt från Teracom för ett nytt nationellt distributionsnät i Sverige för marksänd digital-TV baserat på IP/Ethernet och med den nya DTT-standarden DVB-T2. Kontraktet omfattar Teracoms nya rikstäckande distributionsnät baserat på IP/Ethernet och är världens första IP-baserade DVB-T2-nät. DVB-T2 är den nya standarden för marksänd digital-TV som erbjuder bättre kapacitetsutnyttjande som kan användas för bl a HDTV samt andra värdehöjande tjänster. Detta nät kommer att transportera både SD- och HD-TV till Teracoms kunder med hjälp av Net Insights Nimbra-plattform.

Nätet kommer att integrera både optiska länkar och IP-länkar och med Net Insights kanaliserade IP-trunkmodul skapas ett högkvalitativt IP-nät med snabba skyddsmekanismer och enkel hantering. Dessutom implementeras även Net Insights unika funktion Time Transfer för GPS-oberoende tidssynkronisering liksom monitoreringsmöjligheter av alla IP/Ethernet-tjänster, vilket innebär att Teracom kan verifiera tjänstekvaliteten utan att lägga till kostsam extern utrustning.

"Vi valde Net Insight då deras Nimbra-lösning är den mest effektiva för medietransport och multiservice, samt för deras starka kundreferenser,” säger Peo Gaasvik, CTO på Teracom. "Detta är ett strategiskt val för Teracom och det stödjer vårt långsiktiga mål att utöka vår verksamhet i Sverige och även utomlands.”

"Vi vann detta kontrakt i hård konkurrens tack vare vår väl beprövade Nimbra-plattform som erbjuder den effektivaste transporten av IP/Ethernet-trafik,” säger Fredrik Trägårdh, VD på Net Insight. "Detta mycket prestigefyllda distributionsprojekt för nya IP-tjänster visar att Net Insight är väl positionerat för framtida DVB-T2-nät samt andra medieintensiva IP-nät för videodistribution.”

#36

Postad 22 juni 2010 - 23:21

Dan.k
  • Dan.k
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0
Kul att det var så många bra kanaler för det är ju dem som måste bli i HD för att det ska bli nå tryck på HD försäljningen i sverige.

dock så är det här det största som händer marknätet för det är väl 12år sedan man började köra DVB-T i sverige? 1998? så jag vet inte om det är så snabbt vi kommer med ny teknik. :)

#37

Postad 23 juni 2010 - 01:37

Daywalk3r
  • Daywalk3r
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
http://hcc.techradar...orld cup 10 12

#38

Postad 23 juni 2010 - 06:44

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

Detta nät kommer att transportera både SD- och HD-TV till Teracoms kunder med hjälp av Net Insights Nimbra-plattform.

Om Teracom investerar mångmiljonbelopp på att uppgradera sitt nät inför HD så är det väl självklart att de även lägger över SD på samma nät, eller?

Fortfarande så är jag ganska säker på att själva T2-modulationen sker ute vid masterna och i Nimbranätet transporteras alltså SD och HD-signaler i ASI eller IP-format (IP verkar det vara enligt pressmeddelandet) och dessa signaler kan moduleras med såväl dvb-t som -t2 som -c som -s som -s2, men för Teracoms del är det ju t och t2 som gäller. Så fortfarande hävdar jag att Net Insight inte har något med själva T2 att göra, men T2 är ju ett "buzz word" som ser bra ut i ett pressmeddelande sida vid sida med "HDTV".

#39

Postad 23 juni 2010 - 08:46

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

http://hcc.techradar...orld cup 10 12

Det finns ett antal boxar på den engelska marknaden, men i princip alla är FTA-boxar som saknar kortplats och därför blir mer eller mindre värdelösa i Sverige (2 st SVT HD samt möjligt TV4 HD blir kanske Free to air, men knappast någon annan kanal).

#40

Postad 23 juni 2010 - 17:16

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Det finns ett antal boxar på den engelska marknaden, men i princip alla är FTA-boxar som saknar kortplats och därför blir mer eller mindre värdelösa i Sverige (2 st SVT HD samt möjligt TV4 HD blir kanske Free to air, men knappast någon annan kanal).


De fleste bedre bokse og alle tv over 32" har en CI eller direkte en kortlæser indbygget. Mange bokse levers også uden CI - som FTA enheder - men printkort mv er allerede udviklet således at et CI kan indbygges i visse modelserier. Forbrugerne kan naturligvis ikke købe en FTA model til brug med Boxer, men box fabríkken har allerede i mange år leveret CI/CAM moduler -

Kort: Det er ikke noget problem og det vedrører slet ikke DVB-T2 modtageren, der blot afleverer en MPEG2-TS til CAM modulet eller direkte til MPEG-4 decodere (+ audio+tekst+......).

Mht. transporten af signalerne til senderne (non gapfillers), så er der en ETSI standard der kan ses her:
ETSI Modulator Interface (T2-MI) for a second generation digital
terrestrial television broadcasting system (DVB-T2)
se fx Figure 1 and 2.

Det er vel disse data, der skal sendes med IP til modulatorene ved sendemasterne, men mere ved jeg ikke om netop dette produkt.

Om det er en den af DVB-T2 eller ikke er kun en strid om ord - synes jeg.

Lars :)

#41

Postad 23 juni 2010 - 17:22

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Om Teracom investerar mångmiljonbelopp på att uppgradera sitt nät inför HD så är det väl självklart att de även lägger över SD på samma nät, eller?

Jättebra!
Vi är på samma linje var bara byfiken på vilken del av detta som Net Insight hade att göra med då HDTV över marknätet öppnas bara 2 månade efter att Neti's pressmeddelande gått ut, trevligt sammanträffande :)

#42

Postad 23 juni 2010 - 22:54

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

det enda jag kan tycka är att man vetat om DVB-T2 i ett par år och att england har kört med det ett tag nu...

att Boxer går ut med mpeg4-boxarna och säger att det är framtiden samtidigt som man visste att det är DVB-T2 kan jag anse är lite fel emot sina kunder...

jag bytte till canal-digital för jag ville inte vänta samt att jag kände mig inte direkt framtids-säker med Boxer, en investering i en box på ett par tre tusen är mycket pengar och då vill jag att den ska finnas med i ett par år, skulle inte förvåna mig om DVB-T3 dyker upp precis när sverige lanserat DVB-T2 i hela landet ...

Ny teknik kommer ju hela tiden så ska man vänta på ny teknik så kan man aldrig lansera nåt men håller med att dom skulle väntat på DVB-T2 då det ändå var på G.
Då hade man fått plats med närmare 20 SD kanaler på den muxen.

Redigerat av Leatherface, 23 juni 2010 - 22:55.


#43

Postad 24 juni 2010 - 11:18

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Blanda inte in politik tack. Dolde ett gäng inlägg.

#44

Postad 24 juni 2010 - 14:54

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0
På kanal 5:s hemsida står det att de inte har några HD-planer :)

#45

Postad 24 juni 2010 - 15:18

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Vore inte helt fel med HD-kanaler till ett bra pris, och med god tillgänglighet, och "äkta" HD-ametrial (inte bara uppskalat).
Dock så tycker jag de flesta kanalerna kan satsa lite mer på att bättra på kvalitén och innehållet i sina sändningar, inte bara materialet :)
(1-5 är en bra början)

#46

Postad 24 juni 2010 - 17:33

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

På kanal 5:s hemsida står det att de inte har några HD-planer :)

Läs här då: http://www.hdtvforum...p;articleid=387

#47

Postad 24 juni 2010 - 18:35

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

Yippie - Norska Hollywoodfruar i HD på TV3 då? :)

(Obs: ironi).


Glöm inte Anna Anka! Snart högupplöst!

#48

Postad 24 juni 2010 - 18:58

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Glöm inte Anna Anka! Snart högupplöst!

och med DD 5.1 så man inte missar något viktigt :)

#49

Postad 26 juni 2010 - 10:32

kakadeluxe
  • kakadeluxe
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
För den oinformerade; kommer detta påverka analoga kanaler?

#50

Postad 26 juni 2010 - 10:59

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

För den oinformerade; kommer detta påverka analoga kanaler?

Vilka analoga, det sänd inta analogt längre.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.