Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-Ray framflyttat igen

446 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#51

Postad 16 oktober 2004 - 09:38

dragon69
  • dragon69
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Ja visst är det trist me sånt, d e just därför man kan undra om den nya tekniken som kommer, kommer för att stanna ett bra tag så vi svenssons vågar investera lite. Att kolla på video är för mig i dag som att försöka spela spel på en dator från 80-talet. Jag GAV BORT alla mina gamla videoband när dvd kom. Nu vill inte jag bli tvungen att sälja av mina älskade dvdfilmer när en ny standard kommer bara för att jag inte komemr ha lust o titta på mina dvd:er när det finns andra filmformat med bättre bild o ljud... :-/

Hoppas BLue-ray slår o att den stannar massa år. Vart e alla marknads och teknologianalytiker när man behöver dom?? ;-)

#52

Postad 16 oktober 2004 - 12:57

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Blu-ray Disc lär överleva längre av det skälet att det är ett HD-format och HDTV kommer knappast att ersättas i första taget (jag räknar med minst 10 år, snarare 20 år innan ett nytt högupplöst format i UDV-klass är tillräckligt utvecklat). DVD däremot är ett SD-format och kan ju delvis sägas vara "föråldrat" redan vid lansering eftersom MUSE-LD fanns och HDTV var i faggorna.

Jag skulle säga att DVD som format kommer att leva vidare, HD-kapabel utrustning är avsevärt mer krävande än SD-utrustning. Detta gör att DVD kommer att regera som ett "lågkostnadsformat", medan BD blir ett format för mer krävande kunder som investerar i HD. Inte minst HDTV via kabel/satellit där BD ju är ett utmärkt format för inspelning, utan de brister som finns med dagens DVD-baserade inspelningsapparater.

Om vi ponerar att DVD lanserats redan samtidigt som VHS hade det levt minst lika länge, men det lanserades då ett teknikskifte var på G, därmed har dess livslängd "förkortats". Men eftersom BD-spelarna är bakåtkompatibla kommer DVD att leva vidare parallellt. På det viset blir ju övergången avsevärt mjukare än steget från VHS eller LD till DVD.

HDTV 720p, 1080i och 1080p kommer att vara det gällande TV-formatet under många år framöver och eftersom BD är utmärkt anpassat till det kommer det att leva minst lika länge.

#53

Postad 16 oktober 2004 - 14:09

Unregisteredac00df3f
  • Unregisteredac00df3f
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Läste att JVC nu också har bestämt sig för att stödja Blu-Ray...

"We joined the Blu-ray Disc Association because Blu-ray Disc is the better technology for content owners and consumers," said Masahiko Tsuruta, Associate Director, Corporate R&D of JVC. "And if you look at the number of companies supporting Blu-ray Disc, and who they are, it's also clear the consumer electronics industry is firmly behind the Blu-ray Disc format."

Från blue-ray.com

Lite roliga bilder...

Postad bild

Postad bild Postad bild

Redigerat av Unregisteredac00df3f, 20 oktober 2004 - 17:23.


#54

Postad 21 oktober 2004 - 23:04

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0
www.samsung.com/Products/DVDPlayer/index.htm

den då ???

#55

Postad 22 oktober 2004 - 13:55

DietButcher
  • DietButcher
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0

Nästan jämförbart med DVDA och SACD på musiksidan som verkar ha ruskigt svårt att nå de breda massorna.

SACD o dvd-audio kommer aldrig att blomma ut fullständigt, alldeles för många som kör tvåkanal och dessutom tycker jag personligen att flerkanal är mycket överskattat.

#56

Postad 22 oktober 2004 - 20:10

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
DVD-A/SACD har ju möjlighet att låta bättre i 2-kanal också, så det finns all anledning att titta närmare på dessa format, oavsett om man avser lyssna i stereo eller multikanal.

#57

Postad 22 oktober 2004 - 20:29

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

Lite roliga bilder...

Postad bild

Postad bild Postad bild

Vad använder den för bildingång? Svårt att se... Ser ut som komposit och s-video.

#58

Postad 24 oktober 2004 - 14:00

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Lite dumt att det kommer finnas både Blue-Ray och HD-DVD: innebär det att man kommer bli tvungen att köpa båda spelarna om man ska kunna se alla framtida filmer, eller kommer filmerna i flera format ??
Har ju svårt att se att tex Sony skulle släppa sina filmer på HD-DVD formatet eftersom det är en konkurrent till deras Blue-Ray. Själv tror jag inte det är bra med alla dessa format, tror faktiskt att företagen kommer förlora på formatbytet då folk inte är beredda att ha 2 olika spelare i sitt hem, de lär ju dessutom vara bra mycket dyrare än dagens DVD spelare. Sedan är det ju inte roligt om tex Sony gör exklusiva avtal med vissa filmbolag så att HD-DVD spelarna blir värdelösa om man vill se en viss film, och vice versa.

Jag tycker man ska avvakta med de nya teknikerna, känns som det är alldeles för osäkert om alla de olika formaten ännu. Vill man köpa sig en DVD spelare idag så är det väl lika bra att skaffa en som fungerar nu, varför vänta på något som kanske kommer bli standard om 2-3 år. Det bästa är att se vilket format som kommer dominera marknaden, eller om det kvittar vilket format man väljer. Jag tror dock mest på Sonys Blue-Ray inom den närmaste framtiden eftersom man även kommer ha BR på Playstation 3.

#59

Postad 24 oktober 2004 - 15:48

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
Det blir tungt på investeringsfronten.
Först en ny HD-DVD. Sen behövs en ny sourrondprocessor som kan
avkoda det nya ljudet. Slutstegen och högtalarna kan man väl leva
med ett tag. I alla fall tills dess man vill höra frekvenser över 20Khz.
Det känns tungt, tur att man använt sina prylar 5år och verkligen
njutit av DVD-formatet på sin Hembio med projektor :D
Tur att datorn kan fixa allt detta. Bill Gates är kanske inte så
dum ändå med VC9. Hans MediaCenter blir nog snyggt på datorn.
Vad avser standardisering har vi mycket att tacka för :blink:
Jag är förvånad över hur bra Mpeg2 kan bli när komprimeringen
är låg ,och filmen bra inspelad. Undrar om dåliga inspelningar på
HD-DVD kommer att se heltaskiga ut i 1080p?

#60

Postad 24 oktober 2004 - 16:16

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0
Runt 16000:- får man den där Sonyn för från Japan.

Klarar den standard upplösta DVD skivor också?

#61

Postad 24 oktober 2004 - 21:21

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Runt 16000:- får man den där Sonyn för från Japan.

Klarar den standard upplösta  DVD skivor också?

Du måste ju ha en surroundprocessor som kan avkoda ljudet ur
HD-DVD signalen!

#62

Postad 25 oktober 2004 - 10:33

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Som det ser ut avseende stöd för format är det ju tveklöst så att BD har mest uppbackning. HD-DVD har inte alls det stödet och framförallt har de inte speciellt mycket stöd i Hollywood, medan Sony genom uppköpet av MGM nu har Columbia/Tristar samt MGM med på BD-tåget.

Att sedan BD har avsevärt högre kapacitet gör inte saken sämre. 30 GB för HD-DVD mot 50-200 GB för BD beroende på antal lager. En duallayer-BD rymmer 50 GB, en duallayer HD-DVD rymmer 30 GB.

Microsofts standard för WMV-HD har nu fått den slutliga beteckningen VC-1. Det är den öppna standarden som godkänts och den implenteras med BD.

Jag ska erkänna att jag först trodde på HD-DVD (AOD på den tiden), men sedan Sony införde modernare kodning än MPEG-2 svängde jag över till BDs favör. Som det ser ut nu har BD redan vunnit, det blir knappast ett större krig att tala om. Det är ju uppenbart att när två stora studios (visserligen ägda) kommer att släppa sina filmer i formatet, samtidigt som fler hårdvaruföretag ställer upp bakom det att HD-DVD får det svårt.

Spelarna kommer att ha inbyggda dekodrar för de nya ljudformaten, så det kommer inte att vara nödvändigt att skrota sin receiver i första taget.

BD-enheterna som säljs nu är främst inspelningsapparater för HDTV, de är däremot inte klara för förinspelat material än, eftersom allt inte är klart för det än. Det innebär att man vackert får vänta ett tag till innan de skarpa produkterna kommer ut på marknaden.

#63

Postad 25 oktober 2004 - 14:34

Unregisteredac00df3f
  • Unregisteredac00df3f
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Jag tror också att Blu-ray kommer att lyckas betydligt bättre än HD-DVD, främst pga av den uppbackning som Blu-ray har för tillfället.

Men det finns ju annan teknik som är på frammarsch. HVD (Holographic Versatile Disc) börjar locka till sig en del investerare och det verkar ju vara en teknik med oanade möjligheter. Men jag tror å andra sidan att HVD kommer att bli mer aktuellt i datavärlden, med tanke på hur mycket Sony m.fl. satsar på Blu-ray-formatet. Det är ju som sagt avgörande att ha med sig de stora filmbolagen om man vill lyckas inom filmindustrin.

(se tråd om HVD)

#64

Postad 25 oktober 2004 - 18:17

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
Tänkte faktiskt inte på att de kommer att ha dekoders i sig.
Ni har rätt.

#65

Postad 25 oktober 2004 - 20:09

Unregisteredee5b9312
  • Unregisteredee5b9312
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Jösses! *läser storögt och bleknar*

Efter att har läst denna tråd framstår det som en klockren toppenídé att snabbt beställa en Toshiba SD-330E för 988 kr.

Och att på bänken bredvid Toshiban ställa en spargris med skylten "AVSER 1 ST NYA GENERATIONENS DVD-SPELARE".

// Fnulan

#66

Postad 25 oktober 2004 - 20:27

Unregistered36e46b9d
  • Unregistered36e46b9d
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Vad är bäst, blue-ray eller HD-DVD... för storlekarna på skivorna verkar ju vara väldigt jämna... aja, vet inte om man ska kalla detta "nästa generations dvd-spelare" då man i Armén har använt skivor på 1 terabyte (!!! Otroligt, men sant !!!), men dessa 1 terabytes skivor är inte tillgängliga för "oss dödliga", lite surt faktiskt.

För övrigt är dessa 1 terabytes skivor gjorda i glas, mer vet jag faktiskt inte

#67

Postad 26 oktober 2004 - 07:29

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

Blu-Ray kommer att finnas i Playstation 3. Inte inspelningsbar utan endast läsbar.

Läs mer här

Jisses!! DET var goda nyheter.

Komemr inenbära att Blueray "per automatik" får en sabla stor spridning. Plus att blueray komemr vara tillgängligt till lågt pris.

Återstår bara att Soy övertalar NewLine att släppa Ringen på Blueray så har de marknaden säkrad... :)

Tjena bojs

Tänker såhär.
SACD kom
DVD-A kom
Åren gick och fortfarande är marknaden inte mogen.

En viss kundkrets (tokiga ungdomar och videofiler) väntar spänt på HD DVD och lär köpa första bästa spelare (om priset är någorlunda rätt - videofiler köper oavsett) men jag tror att om 2-3 år så kanske vi kan se filmer komma lite mer frekvent.
Om 3-4 år kommer de att finnas till uthyrning.

Så för min del blir det en riktigt bra sista DVD spelare - Denon DVD3910 antagligen :wub:
DVD spelarna är i princip så bra som de kan bli nu och priserna är också bra då formatet börjar bli gammalt.
Dock lär priserna rasa när HD DVD lanseras

Boogie

#68

Postad 26 oktober 2004 - 11:54

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
BD har ju en stor fördel ifråga om lagringskapacitet:

HD-DVD 1-lager: 15 GB
HD-DVD 2-lager: 30 GB

BD 1-lager: 25 GB
BD 2-lager: 50 GB
BD 4-lager: 100 GB

Projekterat: 200 GB för BD

#69

Postad 03 november 2004 - 11:32

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Det verkar möljigen som att under nästa vecka kommer ett beslut från Film Industrin om vilket format slutligen blir godkänd. Signaler tyder på originalet som numera bär standard namnet HD-DVD från Toshiba&Co.
(Detta ska vara bakåt kompatibel med det nuvarande formatet)

#70

Postad 03 november 2004 - 21:14

fm77
  • fm77
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Nu verkar det som om det är kört för Sony BD om man får tro component.se forumet?

Tråkigt om så är fallet, med skyddshöljet som liknar minidisk hade det varit perf för uthyrning av filmer mm.

Idag så är nästan alla filmer repiga och ospelbara efter en vecka eftersom människor i allmänhet inte verkar vara rädda om saker som inte är deras egna?

Hoppas på att Sony BD drar fram något ur ärmen som krossar HD DVD!

Denna gång håppas jag att det bara kommer ut en standard, annars så dör båda som nu är fallet med DVD-A och SACD, kampen som ingen vinner!

"THERE CAN ONLY BE ONE"

#71

Postad 03 november 2004 - 23:43

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Nu verkar det som om det är kört för Sony BD om man får tro component.se forumet?

Tråkigt om så är fallet, med skyddshöljet som liknar minidisk hade det varit perf för uthyrning av filmer mm.

Idag så är nästan alla filmer repiga och ospelbara efter en vecka eftersom människor i allmänhet inte verkar vara rädda om saker som inte är deras egna?

Hoppas på att Sony BD drar fram något ur ärmen som krossar HD DVD!

Denna gång håppas jag att det  bara kommer ut en standard, annars så dör båda som nu är fallet med DVD-A och SACD, kampen som ingen vinner!

"THERE CAN ONLY BE ONE"

Vissa uthyrare har ju en box med en axel som man trycker ut filmen
med. Hos statoil som har dessa har jag faktiskt inte råkat ut för
dåliga filmer. Däremot de som bara har filmerna direkt i fodralen
ibland lite hoppiga. När jag ser vissa av dessa skivor fattar jag inte
hur de överhuvudtaget går att läsa.
Är inte det bra nog om alla tillämpar det systemet?
Bakåtkompabiliteten är nog viktig för många som inte vill ha 2st spelare
+ev en video om de inte har en DVD eller HDinspelare.

#72

Postad 04 november 2004 - 09:23

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Nu är även DTS blivit godkänd som standard, fast med fördel på båda formaten. Skulle vara märkligt om Dolby inte gör samma sak. Vad annan information är Toshiba kommer att lansera HD-DVD på sina kommande laptop's nästa år. Fast vet inte vem som tänker kolla på film på sin laptop eller, om någon person över huvudtaget gör det?? Känner inte ens nån med en bärbar...

DTS made mandatory for HD-DVD and Blu-Ray - and DTS rechristens its new HD audio format.

DTS has confirmed that its ‘DTS Coherent Acoustics’ coding system has joined Dolby Digital as a mandatory audio technology for both the next generation Blu-ray Disc (BD) and High Definition Digital Versatile Disc (HD-DVD) home video formats.

What’s more, DTS’ extension technologies - recently renamed DTS-HD from their original DTS++ moniker - which encompass higher data rates, lossless operation and additional channels, have been approved as optional features on both HD-DVD and Blu-ray Disc. DTS-HD is the only lossless audio technology selected for both disc formats.

The extra space and bandwidth afforded by HD-DVD and Blu-ray discs means that content providers and consumers alike can appreciate DTS audio tracks encoded at data rates greater than 1.5 Mbit/s, all the way to fully lossless operation – meaning that the soundtrack is bit-for-bit identical to the master. Both the mandatory DTS core technology, as well as optional higher sampling rates such as DTS 96/24 and additional channels up to 7.1, enable both Blu-ray Disc and HD-DVD formats to offer DTS’ premium audio quality while retaining compatibility with all existing DTS decoders. DTS claims this is the only approved coding system offering this range of performance yet maintaining full backward compatibility, therefore allowing a single audio track to provide advanced features while also supporting the large population of existing multi-channel preamps and receivers.

#73

Postad 04 november 2004 - 13:20

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Detta påminner en del om kriget SACD vs DVD-Audio som fått mig att bestämma mig för en multispelare.

Att Warner stödjer HD-DVD är helt naturligt, eftersom de uttalat sig för formatet tidigare. Men Blu-raylägret har fortfarande kraftig uppbackning och sannolikheten att Sonyägda MGM och Columbia/Tristar ger ut filmer som HD-DVD är låg för närvarande.

Problemet med HD-DVD är ju att lagringskapaciteten är avsevärt lägre än Blu-ray Disc 2/4-layer. Det gör att det vore olämpligt om det formatet skulle "vinna" nu när BD infört modern kodningsalgoritm.

Jag är övertygad om att detta krig leder till multispelare, eftersom båda formaten använder ljud/bildformat som är identiska är det enklare att konstruera en HD-DVD/BD-multispelare. Det är ju främst optiken och mekaniken som behöver anpassas, övriga kretsar för ljud- och bildbehandling kan vara identiska.

Det skulle ju lösa problemet.

Jag kommer främst att satsa på BD när det blir dags, eller köpa en multispelare (helst). Men det är lika bra att avvakta denna utveckling. Formatkrig är inte riktigt bra, nej.

#74

Postad 05 november 2004 - 14:25

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Fan vad mutor och skit det måste förekomma när dessa standards skall bestämmas!

BD har ju klart bästa lagringskapaciteten och nu med en bra och effektiv codec.
Meridians MLP är ju ljusår före DD och DTS när det gäller ljudkvalitet och flexibilitet.

Detta vore natrurligtsvis den bästa kombinationen för ett framtida HD format .. och vad gör de stackarna .. jisses. :D

/Sören

#75

Postad 05 november 2004 - 14:31

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Fan vad mutor och skit det måste förekomma när dessa standards skall bestämmas!

BD har ju klart bästa lagringskapaciteten och nu med en bra och effektiv codec.
Meridians MLP är ju ljusår före DD och DTS när det gäller ljudkvalitet och flexibilitet.

Detta vore natrurligtsvis den bästa kombinationen för ett framtida HD format .. och vad gör de stackarna .. jisses.  :D

/Sören

Eftersom Dolby har tagit över MLP så är det ju relativt troligt att DD+ kommer att vara baserat runt just det... Jag skulle t om tro att DD+ är en tvilling, men med ett annat namn ;)

mvh

/Pär

#76

Postad 09 november 2004 - 12:01

Unregisteredac00df3f
  • Unregisteredac00df3f
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Snart kanske inte eventuella skyddshöljen runt skivorna kommer att behövas. TDK har tydligen utvecklat något nytt slags skyddslager som ska göra skivor (och även LCD-skärmar) extremt svåra att repa.

"The only person to have succeeded in damaging the disc had undertaken a determined attack with a Swiss army knife"

ARTIKEL

#77

Postad 09 november 2004 - 12:17

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

  • 506 inlägg
  • 0
Hmm....tvivlar på att gemene man och statoils uthyrning har ett så ssk stort intresse av dessa högupplösningsskivor.

Hoppet mellan VHS och DVD var stort, såväl bild-, som ljud- som hanteringsmässigt. Tror inte att detta blir en Svensson-grej förrän möjligen, möjligen HDTV finns, stort, ute i samhället. Då kanske man börjar störa sig lite på suddig DVD-bild.

SACD och DVD-A har inte slagit ut CD:n. Det beror inte bara på att de har ihjäl varandra, utan ffa på att skillnanden inte är sådär sensationell mot CD-skivor med musik.

#78

Postad 09 november 2004 - 14:06

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

  • 506 inlägg
  • 0
Åh...då blir man solbränd samtidigt som man tittar på film B)


Nästa blir då röntgen -DVD och efter det gamma-DVD...... :)

#79

Postad 09 november 2004 - 20:15

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Läste att Denon DVD-A1XV som släpps under nästa år kommer att kunna klara av "HDTV upplösning från standard material" och den kommer att bli Världens Ledande DVD Spelare, snacka om flaggskepp. HDTV [/I]innan[I] lanseringen av nästa generationens spelare kommit i kraft, inte illa....
Skickar info på en annan tråd nu...

#80

Postad 10 november 2004 - 14:28

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Även om denna Denon kan göra ett bra uppskalningsjobb har den inte en chans mot en HDTV-kapabel spelare i form av BD eller HD-DVD. Så det är inte så enkelt att man får HDTV ur en Denon DVD-A1XV eftersom den begränsas av det faktum att DVD är ett SD-format. Man får en uppskalad bild, men absolut ingen HD-dräpare.

Detaljrikedom och bildskärpa blir avsevärt högre med äkta HD, däremot kan man som sagt snygga till SD-material. Därför är Denonen perfekt för de som äger HDTV-kapabel utrustning och vill ha bra DVD-bild.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 10 november 2004 - 14:29.


#81

Postad 29 november 2004 - 19:24

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Ok, nu har man kommit till nästa steg vad gäller beslutet.
3 bolag har inte gett sitt samtycke: Sony, "Fox" och Walt Disney.
Dock är väl Disney = Tristar eller??? Kommer inte ihåg exakt...får återkomma.
Den tekniska definitionen vad HD-DVD beträffar är inte utgiven men bör komma "inom kort" om ni förstår.

Toshiba Announces the Next-Generation DVD Format Endorsement by Major Hollywood Studios

29 November, 2004

Tokyo -- Toshiba Corporation disclosed today that the company has received separate commitments of support from Paramount Pictures, Universal Pictures, New Line Cinema, and Warner Bros. Studios, respectively for the next-generation, high-definition DVD disc format, HD DVD.

HD DVD is the newly developed high definition DVD disc standard being developed at the DVD Forum, which represents over 230 consumer electronics, information technology, and content companies. HD DVD innovations include higher resolution video and audio available on a suite of disc capacities adaptable for longer or shorter programs – along with advanced navigation, web connectivity, and new consumer options. HD DVD supports such essential features as advanced content access and robust content security technology, which are critical to the studios. A single, dual-layer HD DVD ROM disc, which has a 30-gigabyte capacity, can hold as much as eight hours of high-quality, high definition movie content. HD DVD is based on the same physical disc structure as DVD, which secures easy backward compatibility with today's DVD, and enables manufacture of highly reliable hardware and discs at a reasonable cost.

Mr. Tadashi Okamura, President and CEO of Toshiba Corporation, said: "We are delighted that the HD DVD format has been independently endorsed by Paramount Pictures, Universal Pictures, New Line Cinema, and Warner Bros. Studios. We sought to contribute to development of the format through a close dialogue with Hollywood studios and extensive technical discussions within the DVD Forum, an approach that has been validated by these endorsements.

"HD DVD offers the necessary combination of picture quality, content security and advanced features, including interactivity, plus reasonable manufacturing costs. We believe this is why HD DVD is gaining broad acceptance and has won the support of each of these four leading studios," Mr. Okamura continued. "Endorsement of HD DVD by these leading Hollywood studios is a great impetus to assuring the timely launch of HD DVD and to assuring that consumers have a range of attractive choices in both hardware and software. Major Hollywood studios are expected to release a number of movie titles, including new releases, to support the smooth progress of HD DVD in its initial year. Hundreds of other titles will also be available from other international content holders."

The DVD Forum has been working on the fine details of the HD DVD specifications for almost two years, including physical, file format and application specifications for recordable and ROM discs. The DVD Forum approved the version 1.0 physical specifications for HD DVD-ROM in February 2004, followed by version 1.0 of the HD DVD-Rewritable format in September 2004. Completion of the HD DVD-R, a one-time recordable format, is also expected by year end. "Every facet of HD DVD development is on track," said Yoshihide Fujii, President and CEO, Toshiba's Digital Media Network Company. "As we enter the age of high-definition broadcasting, consumers increasingly want HD content for their high definition, large-screen displays, and HD DVD naturally fits in with this trend. HD DVD will open up new horizons in visual entertainment."

"With the emergence of a wide range of advanced digital devices, assurance of robust content protection is of primary importance to the sound development of both the hardware and software industries." said Mr. Fujii. "We intend to reinforce close collaboration and dialogue with other hardware manufacturers, content holders and software distributors to meet this objective." The HD DVD format will enable the most advanced content protection technology; AACS (Advanced Access Content System), currently being developed by major international CE, IT companies and Hollywood studios, is expected to be selected.

HD DVD players are expected to become available in late 2005 and widely available in 2006. Toshiba plans to launch its first HD DVD products, a CE player and recorder, in the fourth quarter of 2005. The company also plans to release notebook PC with a built-in HD DVD drive at the end of 2005.

#82

Postad 30 november 2004 - 10:35

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Fördel hd dvd gentemot blueray:

http://mikrodatorn.i...7_MD684.dbp.asp

#83

Postad 30 november 2004 - 11:09

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Vad som händer här är ju bara att en det blir en uppdelning, vissa bolag kommer att släppa sina titlar som BD, andra som HD-DVD. Det håller på att bli ett kaos av detta.

Jag kan inte se någon annan lösning än multispelare för båda formaten, eftersom det ju inte fungerar i praktiken att köpa två spelare för att se filmer när det räcker med en video eller DVD-spelare idag. Jag skulle inte gå med på att behöva köpa två spelare för att t.ex kunna se Paramounts utgåvor och Columbias diton.

Min förhoppning är som jag skrivit innan att multispelare lanseras omgående när de här formaten börjar säljas.

Sedan har ju BD en stor fördel ifråga om lagringskapacitet och kraftig uppbackning av tillverkare vilket gör att jag misstänker att HD-DVD kan få det tufft.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 30 november 2004 - 11:09.


#84

Postad 30 november 2004 - 11:46

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

  • 647 inlägg
  • 0
Det var bättre förr..
mindre snack mer film!! :ph34r:

#85

Postad 01 december 2004 - 09:18

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Tråkigt om så är fallet, med skyddshöljet som liknar minidisk hade det varit perf för uthyrning av filmer mm.

Idag så är nästan alla filmer repiga och ospelbara efter en vecka eftersom människor i allmänhet inte verkar vara rädda om saker som inte är deras egna?

Vem går och hyr DVD-filmer?
DVD-filmer köper man för att fylla sin samling. :-D

Eller är du en sådan där snålverner som hyr alla filmer och kopierar i din
brännare till datorn, och sedan stoltserar med en DVD-samling bestående
av enbart trista DVD-R utan omslag och annat godis? ;-D

#86

Postad 01 december 2004 - 09:34

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Jag är relativt ny här. Eller det var länge sedan jag registrerade mig, men hänger inte här så ofta, så i princip alla användare är obekanta för mig.
Med anledning av detta var det stor morgonhumor att läsa hela denna tråd från starten och roas av Audio Code 3 och hans otroliga mängd särskrivningar. Var tvungen att dela med mig av vissa stycken till en IRC-kanal. ;-D

Nu vet jag som sagt inte mer om Audio Code 3 än det jag läst om i denna tråd, så om det är så att du är gammal amerikan/engelsman eller dylikt så får jag be om ursäkt. I engelskan är det ju mer regel än undantag att man ska skriva isär sammansatta ord. Då kan det vara svårt att lära sig skriva ihop om man ska lära sig svenska.
Annars kan jag rekommendera dig, Audio Code 3, att börja titta på filmer med svensk text och inte bara översätta i huvudet, hehe. Det börjar tyvärr bli allt för vanligt att dagens generation, som är uppväxd med engelskan från alla håll och kanter, börjar skriva svenska med engelska regler.

#87

Postad 01 december 2004 - 09:52

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
Läs och begrunda, 4 av de stora stöder HD-DVD:
http://www.dagensps....sp?wpresID=1157 samt http://www.dailynews...2565695,00.html

#88

Postad 01 december 2004 - 15:27

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Det här kommer enbart att leda till att man kommer att behöva ha en multispelare.

Sedan är det också mycket sannolikt att det format som får störst apparatuppbackning kommer att få fördel då det blir dags för slutgiltiga beslut om filmlanseringar.

Håller detta på kommer i.a.f jag att vänta in en multispelare istället för att köpa en "singelspelare" och låsa in mig i ett hörn.

Tycker i.o.f att det är rätt illa att detta krig tillåts fortgå, eftersom jag tror på Bu-ray. Trots att jag läst ett antal artiklar i Widescreen Review har jag inte övertygats om finessen med HD-DVD förutom lägre tillverkningskostnader. Dock arbetar ju BD-lägret på att effektivisera processen vilket leder till att kostnaderna för sådana skivor också sjunker även om man måste införskaffa ny utrustning.

Det kommer bli ren katastrof om det kommer en massa singelapparater istället för multivarianten för ingen vettig människa vill ha en "Paramount/Warnerspelare" och en "Columbia/MGM-spelare" i hyllan bara för att bolagen bestämt sig för att lagra sina HD-filmer på två sorters skivor.

Det som är ännu mer vansinnigt här är ju att ljudformat och kodningsalgoritmer för bilden är de samma i stort sett, det är alltså själva lagringen som skiljer. Tillverkarna som framhärdar med detta elände får svälja stoltheten och konstruera enheter som hanterar båda skivtyperna såvida de inte vill skjuta formaten i sank.B)

Tydligen verkar det som att HD-DVD-lägret har framgång i att slå i bolagen att "tillverkningskostnaderna är lägre" utan längre tänkande såsom lagringskapacitet, framtida krav etc. Hur man kan framhålla ett format som i duallayervariant klarar 30 GB framför det format som klarar 50 upp till planerade 200 GB övergår mitt förstånd.

Det hade ju varit som att strunta i att introducera CD på sin tid för "det kostar mer att tillverka och kräver ny utrustning, det går inte att pressa CD med vinylpressarna".:D

Argument av typen "gammal utrustning kan användas, inga nyinvesteringar behöver göras" då framtida teknik ska introduceras brukar inte innebära optimala lösningar.

Om det går så illa att HD-DVD skulle "vinna" filmkriget kommer det att sluta med att filmbolagen till slut tvingas över till BD då de kommer fram till att den där filmen som med extramaterial kräver 2 HD-DVD kan lagras i samma kvalitet på 1 BD vilket ger lägre kostnader ifråga om produktion etc.

Annars, om de vill ha låga kostnader, kan de ju lika gärna köra med Warner HD-DVD/9 som innebär att man använder en helt vanlig DVD men lagrar filmen i ett modernt kodningsformat. Då blir ju tillverkningskostnaderna jättelåga, för investeringarna i fabrikerna blir NOLL.;)

Redigerat av Unregistered43b822d3, 01 december 2004 - 15:35.


#89

Postad 07 december 2004 - 12:26

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Detta är mer åt data sidan än hembio nyheter men tänkte ändå det var intressant.

New dual-layer ROM disc seen as a bridge for the transition from DVD to HD DVD


TOKYO -- Memory-Tech Corporation and Toshiba Corporation today announced that they have jointly developed a dual-layer ROM (read-only) disc that can store content in both the HD DVD and DVD formats.

The newly developed ROM disc has a single-sided, dual-layer structure. The upper layer, closer to the optical head, stores data in the DVD format, and the lower layer stores HD DVD data. The DVD layer has a 4.7GB capacity, satisfying specification of current DVD discs, while the HD DVD layer can store 15GB capacity. The DVD layer can be played back on currently available DVD players.

The new disc makes it possible for consumers to view DVD content on standard DVD players and, after purchasing an HD DVD player, to enjoy high definition content on the HD DVD layer from the same disc. The new disc structure also increases options for content providers; they can provide the same content in two formats, or use the HD DVD layer for a feature movie and the DVD layer to store promotional videos or audio content, including the movie sound track.

The new disc can be produced on Memory-Tech's existing manufacturing lines, which can manufacture both HD DVD and DVD discs. The disc's manufacturing cost is expected to be comparable with that of single-sided dual-layer DVD-ROM or HD DVD-ROM discs, as it has the same physical structure as those discs.

HD DVD is the next generation DVD format being standardized at the DVD Forum, which represents over 230 consumer electronics, information technology, and content companies worldwide. HD DVD players and HD DVD video software are expected to come to market in late 2005, and will allow consumers to enjoy video content, including Hollywood movies, with crystal-clear, high-definition picture quality.

The transition from DVD to HD DVD is expected to be smooth, as DVD enjoys wide popularity in the market. However, the move to digital broadcasting and demand for large screen HDTV, both of which will fuel demand for HD DVD, are expected to see strong demand growth in 2005 and 2006. Noting these market characteristics, Memory-Tech and Toshiba anticipate demand for a disc compatible with both the DVD and HD DVD formats, and expect their newly developed disc to offer benefits to both consumers and content holders and providers in achieving a smooth transition.

"I am very excited about the development of the new dual format disc," said Hisashi Yamada, Chief Fellow of Toshiba's Digital Media Network Company. "This disc will support content providers in assuring a smooth transition from DVD to HD DVD, and I am sure it will also encourage consumer interest in HD DVD equipment. The new disc will be a bridge media to the future, with no increased production burdens for manufacturers."

Shiroharu Kawasaki, President and CEO of Memory-Tech commented that, "The new technology Toshiba and Memory-Tech have jointly developed will help the industry to make a smooth transition from the current DVD business to the next generation DVD business without interfering with current DVD business growth. Memory-Tech will continue to develop innovations that support content providers in delivering attractive video and music products to consumers."

Pony Canyon Inc., one of Japan's largest DVD software distributors, gave the new disc a warm welcome: "The dual format disc developed by Memory-Tech and Toshiba makes it possible for the content industry to introduce next generation DVD software smoothly to the market," said Hideki Oyagi, General Manager of the Pony Canyon's Visual Entertainment Headquarters

#90

Postad 09 december 2004 - 09:51

ElvisAhlgren
  • ElvisAhlgren
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Från http://www.blu-ray.com/

Dec 8, 2004 - Disney and Buena Vista to Support Blu-ray Disc Format

The Walt Disney Company and Buena Vista Home Entertainment (BVHE) today announced their support for the Blu-ray Disc format, and said they will make a wide range of new releases and catalog titles available next year when Blu-ray hardware launches in the North America and Japan. Disney also announced that it will become a member of the board of directors of the Blu-ray Disc Association (BDA). "Buena Vista Home Entertainment is very pleased to support the Blu-ray format, which will help set the stage for the next generation of digital video disc," said Robert Chapek, president of BVHE. "Blu-ray's excellent combination of advanced functionality, picture quality, data capacity, room for future growth, and advanced rights management for new consumer usage options will provide consumers with an outstanding interactive filmed entertainment experience." BVHE includes Walt Disney Home Entertainment, Hollywood Pictures Home Video, Touchstone Home Entertainment, Miramax Home Entertainment, Dimension Home Video and Disney DVD.


Vi har haft DVD sedan 1997 så inte tycker jag att det är så kort tid. Jag byter gärna till Blue-ray så snart det finns filmer att köpa. LD-spelarna kom ju på 1970-talet och försvann väl ur bilden 1998-1999 men i det fallet så utvecklades systemet en del under sin livstid. Det analoga ljudet byttes mot digitalt och vi fick Dolby Digital och DTS. DVD-utvecklingen kräver mer utrymme och då blir det ett mer radikalt teknikskifte. Det är nog många år sedan VHS spelade någon större roll för oss hemmabiofantaster anser jag.

#91

Postad 09 december 2004 - 10:24

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Usch, det börjar likna DVD Audio vs. SACD format strid, alternativet måste bli en multi spelare som klarar båda formaten dvs HD-DVD/Blue-ray.

Matematiskt blir detta ett problem, HD-dvd är just nu 3 gånger billigare än Blue-ray. Men om spelaren ska klara båda formaten borde detta bli en kostnad för första formatet och ytterligare en kostnad för andra formatet, eller?
9000kr Hd-dvd och 27000kr blue-ray =dagens siffror som tillsammans blir en helsikes jäkla hög summa som ingen har råd att betala.

Nä, elektroniken skiljer nog inte så mycket åt att det skulle kräva dessa siffror, sanningen är att ingen vet, men oavsett priset så blir den högre än vad dagens spelare kostar.
Tillverkarna lär nog pressa ned priset för att skapa efterfråga, och med detta ökar efterrågan vilket ytterligare pressar ned priset och karusellen är igång, bara att som vanligt tar detta ganska så lång tid.

Problemet kvarstår dock.
Fram tills dess så är det spekulationer som oftast inte leder någon vart.
Vi får snällt vänta kanske 9-12 månader innan vi ser sanningen och konsekvensen av röran som Hollywood inte hade velat ha. Dom önskar sig ETT format, inte TVÅ.

Förresten ju mer elektronik ju mindre marginal för att det skulle uppstå fel -Urk!

#92

Postad 09 december 2004 - 14:50

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

DVD-A/SACD har ju möjlighet att låta bättre i 2-kanal också, så det finns all anledning att titta närmare på dessa format, oavsett om man avser lyssna i stereo eller multikanal.

Nja, det är ytterst få CD skivor och anläggningar som nosar på CD formatets begränsningar.

:rolleyes:

#93

Postad 09 december 2004 - 15:25

G0pher
  • G0pher
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Bör kanske tilläggas att avtalet är mellan Disney och Blue-Ray är icke-exklusivt.
Dvs Disney har fritt fram att släppa sina filmer på andra format också.

Sen att Blue-Ray inte nämde det i sin pressrelease är kanske inte så konstigt. :rolleyes:

Disney och Blue-ray

#94

Postad 09 december 2004 - 16:38

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Bör kanske tilläggas att avtalet är mellan Disney och  Blue-Ray är icke-exklusivt.
Dvs Disney har fritt fram att släppa sina filmer på andra format också.

Samtliga annonserade stöd från Hollywood är icke-exklusiva (ja med undantag för att det nog ska mycket till innan Sonys bolag släpper något på HD-DVD och troligen innan Warner släpper något på Blu-ray). De har inte intressa av att binda upp sig till ett format om det sedan ser ut att förlora.

Matematiskt blir detta ett problem, HD-dvd är just nu 3 gånger billigare än Blue-ray. Men om spelaren ska klara båda formaten borde detta bli en kostnad för första formatet och ytterligare en kostnad för andra formatet, eller?
9000kr Hd-dvd och 27000kr blue-ray =dagens siffror som tillsammans blir en helsikes jäkla hög summa som ingen har råd att betala.

Matematiskt? :rolleyes: Och vad baserar du de missvisande siffrorna för priserna på? De Blu-ray-recorders som säljs i Japan idag kostar visserligen bortåt 30 kkr men räkna med betydligt lägre pris när man lanserar dem för en större marknad och givetvis ännu lägre pris för Blu-ray-spelare utan inspelningsfunktion. Tror knappast Sony räknar med att sälja PS3 för 30 kkr...
HD-DVD-spelare existerar överhuvudtaget inte än så det är bara en fiktiv siffra som jag gissar kommer från Toshibas uttalande om att de kommer lansera en spelare för <$1000. Räkna med att Blu-ray-spelare kommer till liknande priser. Många komponenter kan delas i en ev. combo-spelare så dubbelt så dyra lär de inte bli.

#95

Postad 07 januari 2005 - 09:35

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
press release igen...nu slipper man spekulera mindre om priser i och med detta.


Toshiba next-gen recorder slated for year's end.

Toshiba will release an HD DVD, DVD, CD recorder by the fourth quarter of this year for about $1,000, executives said Wednesday at the Consumer Electronics Show in Las Vegas. HD DVD is an emerging blue laser DVD technology that will enable data to be stored onto discs with capacities of up to 30GB. The discs will also include interactive and gaming features, according to the company.

Industry groups are supporting different formats, Blu-ray Disc and HD DVD, to replace DVD as an industry standard. Toshiba, NEC and Sanyo are among those promoting HD DVD and Sony, Hewlett-Packard and Dell are supporting Blu-ray.

"HD DVD has not won yet, but I'm 100 percent confident that HD DVD is better than Blu-ray," said Yoshihide Fujii, chief executive of Toshiba Digital Media Network Company.

Analysts had assumed Blu-ray had the momentum in the manufacturing and entertainment industries because of the support of PC makers Dell and HP, which were influential in the progress of the DVD+RW adoption. Recently, however, the HD DVD format gained crucial industry support from several studios, including Paramount Pictures, Universal Studios, Warner Bros. and New Line Cinema.

The Blu-ray camp also recently got support from Disney, as well as from Sony's entertainment properties.

Toshiba executives also announced Wednesday that TVs based on Toshiba's SED (surface-conduction electron emitter display) technology would be available by the first quarter of next year.

The electronics maker is joining Royal Philips Electronics, LG Electronics and Samsung in releasing slim-model cathode ray tube-based televisions. The slim models will be 30 percent thinner than CRT sets currently on the market.

The electronics maker will also be coming out with hard drive-based camcorders with storage capacities of 30GB or 60GB, as well as units based on Toshiba's 0.85-inch hard drives with 4GB and 6GB capacities this year.

#96

Postad 07 januari 2005 - 14:46

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Tur att man gillar TV-spel :ph34r:

Snackas ju om att Xbox Next (2) ska köra HD-DVD, och PS3 Blueray så man får de bästa av två världar redan där.

Sen är det kanske inte de bästa spelarna på marknaden, men när det är dags att uppgradera har väl förhoppningsvis priset kommit ner ordentligt också :blink:

#97

Postad 08 januari 2005 - 00:02

scenic
  • scenic
  • Beroende

  • 1 066 inlägg
  • 0

Tyvärr tror jag att det kommer att ta lång tid för tillverkarna att komma överens om vilket som skall bli standard!

Kanske blir det som med DVD-A och SACD att det inte kommer överens och det kommer att existera flera format?

Som ni kanske läst tidigare hoppas jag på Blue-ray för att det finns skydd för skivan som liknar Minidiskens hölje.

Sonys enkla men geniala lösning (Blue-ray)kommer förhoppningsvis att slå igenom.

Detta är en väldigt bra lösning, för som det är nu så kan man ju knappast hyra filmer på DVD för alla repor som förstör filmerna.

Blir så förbannad!!!! på alla idioter som inte vårdar saker som inte är deras egna!!!

Ett skyddshölje skulle inte heller vara fel på dagens CD skivor heller!

Håller med dig. Ett hölje till dvd:na och cdskivor, blir less på alla repor.

Hoppas Blueray vinner

#98

Postad 14 januari 2005 - 02:06

ma90
  • ma90
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Något nytt!!!! ;)

#99

Postad 28 januari 2005 - 21:18

svjose
  • svjose
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Tyvärr tror jag att det kommer att ta lång tid för tillverkarna att komma överens om vilket som skall bli standard!

Kanske blir det som med DVD-A och SACD att det inte kommer överens och det kommer att existera flera format?

Som ni kanske läst tidigare hoppas jag på Blue-ray för att det finns skydd för skivan som liknar Minidiskens hölje.

Sonys enkla men geniala lösning (Blue-ray)kommer förhoppningsvis att slå igenom.

Detta är en väldigt bra lösning, för som det är nu så kan man ju knappast hyra filmer på DVD för alla repor som förstör filmerna.

Blir så förbannad!!!! på alla idioter som inte vårdar saker som inte är deras egna!!!

Ett skyddshölje skulle inte heller vara fel på dagens CD skivor heller!

Håller med dig. Ett hölje till dvd:na och cdskivor, blir less på alla repor.

Hoppas Blueray vinner

<{POST_SNAPBACK}>


Det lär bli en lösning som liknar DVD-Ram, som har ett skyddshölje.
Vad som förbryllar mig i denna diskussion är:
Blue-Ray, det handlar väl om kapacitet främst??
HD-DVD = Bit-hastighet och upplösning?
Rimligen bör dessa två i kombination vara framtiden.
Eftersom högre upplösning och bitrate kräver större utrymmet är HD-DVD på Blue-Ray-diskar det optimala...(?)

#100

Postad 07 februari 2005 - 19:52

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Nu hara det kommit pris förslag för filmer som ska säljas i USA.
Förnärvarande med dagens valuta kurs hamnar dessa runt omkring 132SEK - 208SEK.


Hollywood to sell HD DVD titles for US$19-29

TOKYO - Warner Bros Inc, Paramount Pictures Corp and Universal Studios will likely start selling HD DVD movie titles in Japan and the US in October for 2,000 yen to 3,000 yen (US$19-29).

The three major Hollywood movie studios, which back the HD DVD format, had already announced their plans to release a total of 89 HD DVD movie titles in the two nations. Most of these are expected to hit the market this year.

The generous pricing, which will put the differential between the HD DVD software and conventional DVD movie titles at no more than 1,000 yen, is believed to be aimed at aiding in HD DVD's fight against the rival Blu-ray Disc format. The HD DVD standard is being pushed by Toshiba Corp and others, while a separate group led by Sony Corp is rallying behind Blu-ray.

Thomas Lesinski, president of Paramount Pictures Worldwide Home Entertainment, said the differential between his company's HD DVD and conventional DVD movie titles would likely be around US$5-10. Since the firm's DVD movie software sells between US$15 and US$20, HD DVD titles will likely retail for 20-US$30.

Warner Bros and Universal Studios have yet to announce any decisions on pricing of HD DVD software, but their prices are expected to be in line with Paramount's



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.