Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Atmos eller 7.1

55 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 01 augusti 2019 - 20:28

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Jag bumpar denna tråden lite då jag kommer koppla in ytterligare 2 högtalare till min setup. Men är väldigt osäker gällande inställning samt hur de ska placeras.

Idag är har jag följande uppsättning:

Frontar, Center, Surround och bakre surround.

Tror detta ska bli ett 7.1 system om jag förstått rätt. Tanken är nu att installera två stycken högtalare till och placera dem på väggen över mina frontar. Såvitt jag förstått av säljaren på butiken så blir det en 7.1.2 setup.

Men vad ska man ställa förstärkaren på? Front Height? Finns inget val som indikerar 7.1.2 heller.. förstärkaren är en Yamaha RX-V781.

Svar uppskattas :)

#52

Postad 01 augusti 2019 - 20:53

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0

Jag bumpar denna tråden lite då jag kommer koppla in ytterligare 2 högtalare till min setup. Men är väldigt osäker gällande inställning samt hur de ska placeras.

Idag är har jag följande uppsättning:

Frontar, Center, Surround och bakre surround.

Tror detta ska bli ett 7.1 system om jag förstått rätt. Tanken är nu att installera två stycken högtalare till och placera dem på väggen över mina frontar. Såvitt jag förstått av säljaren på butiken så blir det en 7.1.2 setup.

Men vad ska man ställa förstärkaren på? Front Height? Finns inget val som indikerar 7.1.2 heller.. förstärkaren är en Yamaha RX-V781.

Svar uppskattas :)

Height funkar beror lite på hur du tänkt placera högtalarna...uppe efter väggen, i taket?

Redigerat av nimman, 01 augusti 2019 - 20:54.


#53

Postad 01 augusti 2019 - 21:24

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Jag bumpar denna tråden lite då jag kommer koppla in ytterligare 2 högtalare till min setup. Men är väldigt osäker gällande inställning samt hur de ska placeras.

Idag är har jag följande uppsättning:

Frontar, Center, Surround och bakre surround.

Tror detta ska bli ett 7.1 system om jag förstått rätt. Tanken är nu att installera två stycken högtalare till och placera dem på väggen över mina frontar. Såvitt jag förstått av säljaren på butiken så blir det en 7.1.2 setup.

Men vad ska man ställa förstärkaren på? Front Height? Finns inget val som indikerar 7.1.2 heller.. förstärkaren är en Yamaha RX-V781.

Svar uppskattas :)

Vad jag kan se så har du bara 7.2 kanaler, så ska du ha höjdkanaler så får du välja bort några andra.

Antar att du kan ha alla inkopplade och välja olika lägen, kolla manualen.

Vissa klarar att hänga på ett extra slutsteg för att driva alla kanaler, men det brukar vara på dom dyrare Yamahaförstärkarna.



#54

Postad 01 augusti 2019 - 21:58

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Vad jag kan se så har du bara 7.2 kanaler, så ska du ha höjdkanaler så får du välja bort några andra.

Antar att du kan ha alla inkopplade och välja olika lägen, kolla manualen.

Vissa klarar att hänga på ett extra slutsteg för att driva alla kanaler, men det brukar vara på dom dyrare Yamahaförstärkarna.

 

 

Jo, lite så tolkade jag det när jag googlade. Men sen hittade jag denna texten i manualen:

 

"De bakre surroundhögtalarna och närvarohögtalarna matar inte ut ljud samtidigt. Receivern ändrar automatiskt de högtalare som ska användas,

beroende på ingångssignalen och CINEMA DSP (s.65)."

 

https://se.yamaha.co...ual_Swedish.pdf

 

EDIT:

 

Efter att läst igenom texten igen tolkar jag det som du skrev ovan, att den själv väljer vilket läge den vill spela i.

Dvs antingen 7.1 eller 5.1.2 beroende på vilken signal den får.

 

Då återstår bara frågan om det är värt att skaffa två högtalare till? Eller kanske bättre att ta mina bakre surround och sätta dem fram istället som tänkt, på så vis köra ett 5.1.2 system istället. Såg i manualen att man kunde aktivera ett virtuellt surround för bakre kanal via vanliga surround högtalarna. 


Height funkar beror lite på hur du tänkt placera högtalarna...uppe efter väggen, i taket?

 

Efter väggen över frontarna. Närmare taket.


Redigerat av Mushunt, 01 augusti 2019 - 22:09.


#55

Postad 02 augusti 2019 - 07:44

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0

Jo, lite så tolkade jag det när jag googlade. Men sen hittade jag denna texten i manualen:

"De bakre surroundhögtalarna och närvarohögtalarna matar inte ut ljud samtidigt. Receivern ändrar automatiskt de högtalare som ska användas,
beroende på ingångssignalen och CINEMA DSP (s.65)."

https://se.yamaha.co...ual_Swedish.pdf

EDIT:

Efter att läst igenom texten igen tolkar jag det som du skrev ovan, att den själv väljer vilket läge den vill spela i.
Dvs antingen 7.1 eller 5.1.2 beroende på vilken signal den får.

Då återstår bara frågan om det är värt att skaffa två högtalare till? Eller kanske bättre att ta mina bakre surround och sätta dem fram istället som tänkt, på så vis köra ett 5.1.2 system istället. Såg i manualen att man kunde aktivera ett virtuellt surround för bakre kanal via vanliga surround högtalarna.


Efter väggen över frontarna. Närmare taket.


Då ska du mappa dem till height :)

#56

Postad 02 augusti 2019 - 08:29

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Jag orkade inte sova inatt, så jag monterade ner mina SRB högtalare och satte dem fram istället. Gick in i setupen och satte SRB till None och aktiverade Front Height istället.

 

Testade ett Atmos spår och förstärkaren indikerade mycket riktigt 5.1.2. Efter att bara provlyssnat i sådär 5 minuter så kan jag tycka att ljudet blev ett lyft emot innan! avsaknaden av SRB var knappt märkbart i mina öron. Så detta alternativ får duga sålänge! :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.