Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tråkigt ljud från TV via receiver

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 augusti 2019 - 08:46

Intelli32
  • Intelli32
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej! Jag är lite besviken på ljudet från min TV när jag kollar på Netflix/HBO/Youtube med inbyggda apparna. När jag spelar musik via inbyggda Spotify Connect så är jag nöjd med hur det låter, men annars så låter det bara platt och jag måste höja volymen jättemycket för att få något tryck. Jag har provat både med och utan automatiska rumskorrigeringen. Jag stängde av rumskorrigering för det lät bara ännu sämre. Såhär ser kopplingen ut:
 
Samsung Q6FN -> HDMI (ARC) -> Onkyo NR-656 -> 2x Dali Zensor 1 högtalare.
 
TV
 
Receiver
 
Högtalare
 
Jag har ställt in TVn på Digital Audio Out ska vara Dolby Digital / Dolby Digital+. Jag har testat alla olika "Sound Modes" som DTS, Direct, Dolby, Theatre Surround osv på receivern men det är bara små skillnader mellan dem. Jag har ställt in receivern på 2.1 (2.0 fanns inte att välja skumt nog).
 
Är det något jag missar? Det känns som att jag fick mer tryck och dynamik i ljudet med min billiga gamla stereo via 3,5mm jacket...

Redigerat av Intelli32, 08 augusti 2019 - 08:52.


#2

Postad 08 augusti 2019 - 09:49

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

Dali Zensor 1 är ganska tungdrivna högtalare. Har 86,5 dB i känslighet, alltså vid 1 watt in så får du 86,5 dB på en meter avstånd från högtalarna.
Mina XTZ Cinema M6 har 89 dB i känslighet vilket gör att de kan matas med en svagare signal för att låta lika högt som Dali Zensor 1.

Jag skulle komplettera med en subbas och om det går även fler högtalare så du får ett 5.1 system för fler högtalare ger upplevt kraftigare ljud.



#3

Postad 08 augusti 2019 - 10:19

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Går det att öka på signalen in för den aktuella källan i receivern? Funkar på min Marantz. Jag hade också tråkigt ljud på allt som kom via TV’n och kör nu ut allt som Stereo + SW. Det låter bättre än på länge. Dock gjort en ny kalibrering också där mina potenta golvare körs som små, delade vid 80 Hz, och ordentligt med kräm till subben. Som exempel kan jag nämna senaste Allsång på Skansen som lät riktigt bra faktiskt. Går i tankar att byta ut mina Dynaudios mot ett par feta Klipsch-klassiker. Då jäklar!

#4

Postad 08 augusti 2019 - 22:37

Intelli32
  • Intelli32
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Har gjort lite småändringar nu. Såg att AccuEQ rumskalibreringen var på ON igen, kanske efter senaste firmware-uppdateringen jag gjorde. Jag satt den till OFF, då blev det lite bättre. Jag hittade även en inställning i receivern som heter "Music Optimization". Med den på tycker jag att ljudet får lite mer dynamik. Music Optimizer verkar bara finnas tillgängligt då jag kör Youtube från TVn eller inbyggda Spotify Connect i receivern. Kollar jag Netflix/HBO ser jag inte Music Optimizer som ett menyval.

 

En annan grej är att jag måste höja volymen väldigt mycket när ljudet kommer från TVn. Låt oss säga att jag lyssnar på musik via Spotify Connect på volym 30. Då måste jag öka till 50 för att så samma volym om jag kollar Netflix/Youtube på TVn. Rätt irriterande..


Redigerat av Intelli32, 08 augusti 2019 - 22:38.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.