Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dac til förstärkare

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 oktober 2019 - 08:16

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Hej har idag en nad c375bee och vill nu skaffa en dac då sonos vägrar spela min egen musik från iphone/ipad biblioteket. Visst kan man koppla iphonen/ipad direkt till förstärkaren men då blir ljudet sämre och volymen är på tok för låg, tycker inte jag ska behöva ha volym ratten på kl 9 bara för att få en medel volym.
Är först då inne på att kolla på dragonfly black och red, båda har fått väldigt bra omdömen. Vet inte hur pass bra dac som sitter i sonos connect, det blir bättre ljud än direkt från telefonen. Även bara med Spotify premium. Äger även tidal hifi. Anledning till att dragonfly också hade varit bra är att den funkar som hörlursförstärkare med. Och är liten och smidig, frågan är dock hur mycket det kommer lyfta ljudet jämfört med bara iPhone/ipad.
Hur är ljudkvaliten i dessa jämfört med sonos är det bättre/sämre, man får väl åka iväg och testa. Har även sökt andra butiker i närheten i Kristianstad verkar inte finnas några alternativ av vad jag sett

#2

Postad 02 oktober 2019 - 19:03

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Jag har testat både dragonfly black och red som hörlursförstärkare till mina lurar;Audeze Sine. Jag har också jämfört dem mot min Chord Mojo dac/hörlursförstärkare. Jag tycker inte riktigt att Dragonfly presterar tillräckligt som hörlursförstärkare till mina lurar, det mest uppenbara är att de inte riktigt räcker till när det kommer till max ljudvolym i alla lägen. Tycker att min Chord Mojo låter mer dynamiskt och levande också.
Jag har provat använda min Mojo som ren dac i min huvuanläggning med mycket gott resultat, den presterar riktigt bra. Den har 3,5 mm-uttag avsedd att kunna användas som line out, med korrekt nivå.
Den är smidig, men inte riktigt lika smidig som en Dragonfly.
Det finns säkert många andra bra alternativ, men kan du tänka dig att köpa en lite dyrare DAC än Dragonfly hade jag alla dagar i veckan valt en Chord Mojo, framför en Dragonfly.

#3

Postad 02 oktober 2019 - 21:07

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
[quote name="hampestampe" post="4568695" timestamp="1570039401"]

Jag har testat både dragonfly black och red som hörlursförstärkare till mina lurar;Audeze Sine. Jag har också jämfört dem mot min Chord Mojo dac/hörlursförstärkare. Jag tycker inte riktigt att Dragonfly presterar tillräckligt som hörlursförstärkare till mina lurar, det mest uppenbara är att de inte riktigt räcker till när det kommer till max ljudvolym i alla lägen. Tycker att min Chord Mojo låter mer dynamiskt och levande också.
Jag har provat använda min Mojo som ren dac i min huvuanläggning med mycket gott resultat, den presterar riktigt bra. Den har 3,5 mm-uttag avsedd att kunna användas som line out, med korrekt nivå.
Den är smidig, men inte riktigt lika smidig som en Dragonfly.
Det finns säkert många andra bra alternativ, men kan du tänka dig att köpa en lite dyrare DAC än Dragonfly hade jag alla dagar i veckan valt en Chord Mojo, framför en Dragonfly.[/quote

Blev en dragonfly red. Den låg på budget gränsen. Är övertygad att chord mojo är bättre men den är lite för dyr för min smak. Och inga butiker i närheten har den. Har inte hunnit testa så mkt än. Men av det jag testat var på ett b&w p7 hörlurar som jag ägt ett tag tillbaka började med black med Metallica enter Sandman. Vilket lyft jämfört med att endast köra med mobilen. Helt annan dynamik. Och åter till red. Här blev det ännu bättre, hade ingen aning att b&w p7 kunde låta så bra. Red hade mer öppet ljud än black kändes ännu mer detaljerat. Imorgon blir det att testa vidare. Tills förstärkaren, får se om det kan ge ett bra lyft. Sonos connect som jag äger idag låter mycket bättre än att bara spela via mobilen som källa. Dragonfly red verkade att ha högre effektän black då volymen blev högre på Samma volymnivå. Man får testa vidare lite får ju hoppas det ger en lika stark signal som sonos connect gör, där jag får ut samma volym kl 9 på förstärkaren som krävs minst kl 10 på ipad eller kl 11 på iPhone om man avänder dessa som direkt källa

Redigerat av Andreas3200, 02 oktober 2019 - 21:11.


#4

Postad 02 oktober 2019 - 21:22

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Hoppas du blir nöjd. Tror du tog ett bra beslut när du valde Red framför Black och inte gick upp ytterligare till en Cobalt.
Jag tror framförallt den kommer funka bra som dac, men även ett bra lyft från standard hörlursutgång med lurar. Skulle tro att dina lurar är lite mer lättdrivna än mina.

#5

Postad 03 oktober 2019 - 08:04

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Hoppas du blir nöjd. Tror du tog ett bra beslut när du valde Red framför Black och inte gick upp ytterligare till en Cobalt.
Jag tror framförallt den kommer funka bra som dac, men även ett bra lyft från standard hörlursutgång med lurar. Skulle tro att dina lurar är lite mer lättdrivna än mina.


Vilka lurar använder du. P7 är inte jättetungdrivna. Låter bra redan på mobilen. Max volymen är inte så låg i heller på mobilen. Men det blev klart bättre med dragonfly. Dragonfly red blev bättre än black åtminstående från hörlurstestet kunde tycka att black var en aning mer instängd där diskant och mellanregister inte fick samma närvaro. Hörde från vissa håll att red inte var värt den extra tusenlappen, men jag håller inte riktigt med, det var så pass mycket skillnad att den extra tusenlappen det kostade var värt det.

#6

Postad 03 oktober 2019 - 09:10

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Jag kör en sluten Audeze Sine (inte DX/deluxe). Den passiva varianten med vanlig 3,5 mm-plugg.
Det är en planar-magnetisk lur, lämpad för "privat" lyssning, som inte läcker särskilt mycket ljud eller släpper in från omgivningen. En klok kompromiss för en lur som ska användas för portabelt bruk, skulle jag säga. Planar-magnetiska lurar är relativt tungdrivna generellt.
Nu har det tydligen kommit en DX, säkert bättre men fyller inte samma syfte, då jag menar att den varianten är mer för lyssning i ideal miljö. Då skulle jag välja en Over ear-lur alla dagar i veckan.

#7

Postad 03 oktober 2019 - 09:45

Unregistered6f63dc08
  • Unregistered6f63dc08
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Jag kan helt klart rekommendera en HiFime Sabre 9018 DAC.

Jag köpte en på hembiobutiken för ett tag sedan och tycker helt klart den låter väldigt bra för vad den kostar.

Tror den är ganska svårslagen för det priset.


Redigerat av Unregistered6f63dc08, 03 oktober 2019 - 09:46.


#8

Postad 04 oktober 2019 - 08:21

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Gjorde fler test igår både med mina hörlurar och till högtalarna via förstärkaren. Först med både eget material mesta ligger runt 160-320 kbit mp3. Här märktes det inte extremt för hörlurarna kanske lite bättre volymen blev högre dock som det alltid blir jämfört med iPhone/ipad. Och på högtalarna blev positivt nog skillnaden större. Det var lika hög volym kl 9 på förstärkaren som jag hade 10:30 på ipaden förut.


Och Spotify premium här blev skillnaden snäppet större på hörlurarna, men igen märktes det mer på högtalarna denna gång med. Och slutligen tidal hifi, här märktes det faktiskt rätt stor skillnad på hörlurarna helt annat dynamiskt driv, Mycket mer detaljerad toppen och mellanregister. Och på högtalaren. Vilken skillnad mot att endast köra ipaden med kabel. Som hörlurarna alla register blev mycket bättre, men med ännu större skillnad än hörlurna. Jag tror att anledningen att skillnaden inte blev lika stort som förut, kan berott på att ipad har bättre ljud och uteffekt än iPhone. Men klart var där skillnad på alla formaten. Ljudet blev ändå mest lyckat som dac till förstärkaren vilket var ändå det jag tänkt använda den till för det mesta. Men ger en bra boost för hörlurarna, när man tänkt även använda den för det med, och imed den är nästan lika litet som ett usbminne så är det ju perfekt, enda dryga här är att man måste ha en adapter mellan. Ska göra ett test mellan sonos och dragonfly red. Känns som ljudet är snäppet bättre i dragonfly till förstärkaren. Speciellt om du streamar från tidal hifi, ljudvolymen är runt samma skulle jag tro

Redigerat av Andreas3200, 04 oktober 2019 - 08:57.


#9

Postad 04 oktober 2019 - 09:12

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Gjorde fler test igår både med mina hörlurar och till högtalarna via förstärkaren. Först med både eget material mesta ligger runt 160-320 kbit mp3. Här märktes det inte extremt för hörlurarna kanske lite bättre volymen blev högre dock som det alltid blir jämfört med iPhone/ipad. Och på högtalarna blev positivt nog skillnaden större. Det var lika hög volym kl 9 på förstärkaren som jag hade 10:30 på ipaden förut.
Och Spotify premium här blev skillnaden snäppet större på hörlurarna, men igen märktes det mer på högtalarna denna gång med. Och slutligen tidal hifi, här märktes det faktiskt rätt stor skillnad på hörlurarna helt annat dynamiskt driv, Mycket mer detaljerad toppen och mellanregister. Och på högtalaren. Vilken skillnad mot att endast köra ipaden med kabel. Som hörlurarna alla register blev mycket bättre, men med ännu större skillnad än hörlurna. Jag tror att anledningen att skillnaden inte blev lika stort som förut, kan berott på att ipad har bättre ljud och uteffekt än iPhone. Men klart var där skillnad på alla formaten. Ljudet blev ändå mest lyckat som dac till förstärkaren vilket var ändå det jag tänkt använda den till för det mesta. Men ger en bra boost för hörlurarna, när man tänkt även använda den för det med, och imed den är nästan lika litet som ett usbminne så är det ju perfekt, enda dryga här är att man måste ha en adapter mellan. Ska göra ett test mellan sonos och dragonfly red. Känns som ljudet är snäppet bättre i dragonfly till förstärkaren. Speciellt om du streamar från tidal hifi, ljudvolymen är runt samma skulle jag tro

Sedan är ju själva ljudvolymen och att det inte ska skilja så mycket mellan olika ingångar, mer en bekvämlighetsfaktor.
Jag förstår att det kan vara jobbigt när ljudvolymen är en helt annan än vad du förväntar dig, när uppspelningen ska börja och man måste sänka i panik. Sedan ska ju volymen naturligtvis "räcka", det funkar ju inte om maxvolymen inte är stark nog.
Det är ju volymen som pumpas ut på högtalarna som avgör hur mycket din elektronik får jobba, inte hur vreden är ställda på apparaterna, även om det vanligtvis har ett tydligt samband.

#10

Postad 04 oktober 2019 - 10:54

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Sedan är ju själva ljudvolymen och att det inte ska skilja så mycket mellan olika ingångar, mer en bekvämlighetsfaktor.
Jag förstår att det kan vara jobbigt när ljudvolymen är en helt annan än vad du förväntar dig, när uppspelningen ska börja och man måste sänka i panik. Sedan ska ju volymen naturligtvis "räcka", det funkar ju inte om maxvolymen inte är stark nog.
Det är ju volymen som pumpas ut på högtalarna som avgör hur mycket din elektronik får jobba, inte hur vreden är ställda på apparaterna, även om det vanligtvis har ett tydligt samband.

naturligtvis så är inte ett vis angivet kl på förstärkaren som avgör om det är högt eller ej alltid, olika typer av musik kan skilja sig från varandra volym mässigt, hur mycket bas innehåller låtarna, hur högt dom går i frekvens och så hur trögdrivna är högtalarna. Men jag tror att ipad och framför allt iPhone har en lite svagare signal som gör att volymen blir lägre på förstärkaren. Det bästa är nog att ha någon form av dac eller streamer mellan så blir nog inte volymen några problem, och sen får man ett allt bättre ljud. Det är nog aldrig det bästa eller gjort för att man ska använda en telefon som huvudkälla. Högtalarna jag har är på 89 db i känslighet med en del ohm dippar. Men även den känsligheten räcker för att få en hög volym på
En förstärkare som nad c375bee. När jag har halva ljudstyrkan kl 9 med dac eller sonos connect inkopplad är volym ändå relativt hög, för att få en bra känsla för musiken, man behöver dra upp till kl 10-10:30 på ipad för att nå samma nivå men nästan kl 12 på iPhone, där förstärkaren ska lämna max effekt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.