Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCHF

2415 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 19 februari 2010 - 18:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Får man påminna om vad tråden handlar om...

LCHF, Här diskuteras dieten "Low carb High Fat"



#52

Postad 19 februari 2010 - 18:35

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Pratar med en person som äter LCHF för tillfället, denna person håller vikten stadigt på långsamt neråtgående med ett kaloriintag på omkring 3500-4000 kalorier per dag. Detta utan att äta _extremt_ lite kolhydrater. Procentuellt sett lite kolhydrater, men ändå uppemot 50-60g per dag. Detta är dessutom utan träning.

Kalorier in =/= kalorier ut i detta (enda?) fall...

#53

Postad 19 februari 2010 - 18:51

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0

Pratar med en person som äter LCHF för tillfället, denna person håller vikten stadigt på långsamt neråtgående med ett kaloriintag på omkring 3500-4000 kalorier per dag. Detta utan att äta _extremt_ lite kolhydrater. Procentuellt sett lite kolhydrater, men ändå uppemot 50-60g per dag. Detta är dessutom utan träning.

Kalorier in =/= kalorier ut i detta (enda?) fall...

Beror ju helt på personens längd, vikt, ålder för att kunna veta deras basbehov.

Men att äta 3500-4000kcal och samtidigt gå ner UTAN att träna alls måste man väga uppmot 160kg om man är 180cm och 25år.

Jag har personligen svårt att tro att så är fallet, väger han ca 90kg så är hans basbehov utan träning ca 2300, att då ligga på 1500kcal över och inte gå upp i vikt är INTE troligt.

Kroppsbyggare brukar lägga sig +500kcal/dag under bulk, kan variera vissa kör mycket över, men har ALDRIG hört nån ligga så mycket över sitt basbehov och ändå gå ner i vikt.

Om din kompis är normalviktig så är han nog ett under, har du verkligen sett bevis på dessa 4000kcal och att han håller det varje dag, av egen erfarenhet är det svårt att få i sig så mycket och än mer svårt om man slopar kolisar helt, då måste han dricka mycket olja.

#54

Postad 19 februari 2010 - 20:19

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Beror ju helt på personens längd, vikt, ålder för att kunna veta deras basbehov.

Men att äta 3500-4000kcal och samtidigt gå ner UTAN att träna alls måste man väga uppmot 160kg om man är 180cm och 25år.

Jag har personligen svårt att tro att så är fallet, väger han ca 90kg så är hans basbehov utan träning ca 2300, att då ligga på 1500kcal över och inte gå upp i vikt är INTE troligt.

Kroppsbyggare brukar lägga sig +500kcal/dag under bulk, kan variera vissa kör mycket över, men har ALDRIG hört nån ligga så mycket över sitt basbehov och ändå gå ner i vikt.

Om din kompis är normalviktig så är han nog ett under, har du verkligen sett bevis på dessa 4000kcal och att han håller det varje dag, av egen erfarenhet är det svårt att få i sig så mycket och än mer svårt om man slopar kolisar helt, då måste han dricka mycket olja.

Stämmer det verkligen. Man skiter ju ut allt fett, gör av med en toaborsta i veckan :D

#55

Postad 19 februari 2010 - 21:49

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
Formlerna som används för uträkning är självklart generaliserade vissa kanske har högre ämnesomsättning och således högre basbehov.

Men ja i grund och botten är det energi in vs energi ut så det är inte jätte komplext, proffs använder ju formler och annat för att beräkna och hålla koll på intag, efter ett tag lär man sig sin kropp bättre och kan justera därefter.

Men sällan formlerna är 1500kcal fel, 4000kcal dagligen är MYCKET högt intag om man är normalviktig, då måste man vara väldgt aktiv i träningen för att kunna bränna det.

LCHF är ju ingen magi, visst det kan finnas fettförbrännande fördelar men i grunden så kan du inte gå ner i vikt om du ligger på ett överskott, det säger sig självt.

#56

Postad 19 februari 2010 - 22:06

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Har aldrig förstått dessa avancerade dieter för normal personen som vill gå ner i vikt, en bodybuilder ok men annars är det overkill.


Varför krångla till det?

Jag tycker ditt resonemang om att LCHF skulle vara krångligt/avancerat är rätt märkligt om du i samma inlägg pratar om att man aldrig kommer att lyckas gå ner i vikt om man inte inser att man måste väga maten innan man petar i sig den...what?

Väga mat, det är något som 99% inte kommer att hålla på med, sen får man kalla dem lata, feta eller dumma, det kommer inte att ske.

LCHF är tvärt om ruskigt enkelt, väga mat och räkna kalorier är det inte i mina ögon.

MVH
/Chuck

#57

Postad 19 februari 2010 - 22:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag var till och med ute och festade en hel del. Så länge man håller sig till ren sprit gick det bra det med :D

8 kilo på en månad tycker jag är helt ok.

Jag tror inte man kan hålla på och räkna kalorier allt för mycket när det gäller LCHF. Känns som det mesta passerar rakt igenom.

#58

Postad 20 februari 2010 - 00:05

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
vikten ifråga är strax över 100 kilo och längden kanske 175.

Själv låg jag på mellan 2800 och 3500 (beroende på träning) när jag i första början av mitt LCHFande förde statistik (läs: räknade kolhydrater stenhårt). Första veckan ramlade kilona/vattnet av mig, men jag fortsatte ändå tappa - inte jättefort, men ändå tappa - halvkilon vecka efter vecka trots att glykogenet var borta. Med tiden sjönk kaloriintaget dock och stabiliserade sig på runt 2000-2400 kalorier per dag. Tilläggas 3500-4000 LCHF-kalorier är väldigt väldigt tungätet och han har antytt att han är en aning däst efter lunchen :( Han är hyfsad nybörjare dock, någon månad in i gamet bara så den gamla matmängden följer nog med av bara farten.

Äter du inte nog med fett så smörjs inte tarmsystemet och du blir betonghård i magen (linfrön is your saviour here), så en hel del av fettet följer med säkerhet med ut. DVS kalorier in =/= kalorier ut. Men detta kan man ju ta om och om och om och om och om och om igen. De som testat tror på det, de som inte testat vägrar tro på det. Jag själv vägrade tro på det.

Sen verkar ju du ZoomAir ha testat, men inte testat fullt ut eftersom du kört stenhårt på glykogenpåfyllning en dag i veckan. Vet inte säkert om du testat helt utan kolisar dock, så...

#59

Postad 20 februari 2010 - 00:18

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
LCHF är ingen mirakelkost. En riktlinje är ett visst underskott tex (-500 kcal per dag) för bevara tillräcklig muskelmassa, sedan är det negativt att nolla kolhydraterna i kosten dvs äta 0g.

Ju mer protein, desto sämre blir kroppen på tillgodogöra sig aminosyror
Insulinkänsligheten påverkas av fettkvaliteten men alltför högt fettintag kan eventuellt också vara negativt (Vessby et al. Diabetologia 2001) ...

+ Prestationsförmånga kan ev försämras (över 35+% E)

LCHF stödjer snabb vätskenedgång, men mycket mer mirakulöst än så händer inte. En långsam fettnedgång påbörjas.

#60

Postad 20 februari 2010 - 00:38

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

LCHF stödjer snabb vätskenedgång, men mycket mer mirakulöst än så händer inte. En långsam fettnedgång påbörjas.


Men detta kan man ju ta om och om och om och om och om och om igen. De som testat tror på det, de som inte testat vägrar tro på det. Jag själv vägrade tro på det.



För övrigt så får läkare numer rekommendera LCHF till diabetiker typ 2...

#61

Postad 20 februari 2010 - 07:46

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

LCHF är ingen mirakelkost.

Korrekt, tror ingen påstår annat.

En riktlinje är ett visst underskott tex (-500 kcal per dag) för bevara tillräcklig muskelmassa, sedan är det negativt att nolla kolhydraterna i kosten dvs äta 0g.

Det är i praktiken inget problem, det är ingen som äter 0 g kolhydrater.

Ju mer protein, desto sämre blir kroppen på tillgodogöra sig aminosyror

Ja, men vad har det med LCHF att göra?

Insulinkänsligheten påverkas av fettkvaliteten men alltför högt fettintag kan eventuellt också vara negativt (Vessby et al. Diabetologia 2001) ...

Kan eventuellt? Jag tror många typ 2 diabetiker som testat metoden kan vittna om att det påståendet är aningen lösryckt då de istället slipper använda insulin som ett resultat av lågkolhydratskost. Och det ger en bättre insulinkänslighet.

+ Prestationsförmånga kan ev försämras (över 35+% E)

Vi har i de flesta fall inte att göra med några elitidrottare här.

LCHF är en praktiskt sätt att äta för normala människor, som i praktiken ger ett mycket bättre resultat jämfört klassik fettsnål diet om målet är att gå ner i vikt.

MVH
/Chuck

#62

Postad 20 februari 2010 - 10:28

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Som fler redan räknat ut så kör jag den här dieten just nu.

Som sagt jag är ingen elitidrottsman, typ några promenader
i veckan blir det.

Målet är att gå ned i vikt, inte att springa maraton eller ställa upp i SM i
bodybuilding.

Mina erfarenheter hittils av LCHF

*Inställnings och inkörningsproblem ,
De gamla mängderna på mat jag åt innan LCHF diet hänger
med helt klart, börjar komma till insikt nu och lyssnar mer på
kroppens naturliga signaler om hunger och mättnad. Mångderna mat är på väg nedåt
och min matsäck kommer att krympa som en naturlig del av det.

*Huvudvärk. Beror säkert på en hel del faktorer. Sockersug kanske :D

* Typ svältkost enligt "gammla" dietist råd typ ät mindre rör på dig mer, funkar säkert
för en del. Men att gå hungrig fungerar inte så länge för min del och kombinera detta
med att röra på sig gör att jag blir ännu hungrigare... LCHF funkar bättre hittils
då man slipper gå hungrig.

*Fettskrämd är jag fortfarande men jag börjar förstå nu.

* Väga mat osv är inte riktigt min melodi ( Men jag kan faktiskt tänka mig att göra det om
jag måste, för jag vill uppnå resultat ) Men med LCHF slipper jag ju det så det passar mig utmärkt.

* Man blir mindre sugen på sött och en försenad middag gör inte så mycket
det klarar jag rätt fint nu... Det var omöjligt innan.


Övrigt:

Denna diet skapar debatt som tusan har jag märkt. Lite jobbigt fakiskt. Att äta en omelett med Bacon som frukost tycker de flesta är riktigt osunt och kan inte förstå mig osv.....

MEN att gå ut en fredag äta en pizza och hinka i sig 5-10 bira och dra en burgare som fyllekäk på nattkröken är det däremot ingen som höjjer ett ögonbryn om man gör :( - Kanske många som behöver tänka i nya banor ..

Redigerat av SunfireTHX, 20 februari 2010 - 10:31.


#63

Postad 20 februari 2010 - 12:17

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
LCHF har jag aldrig sagt är dålig tvärtom så tycker jag att det är nog den bästa dieten ur hunger/energi synpunkt OM man klarar hålla den.

MEN och ett stort men är att dieten tar slut nån gång, och då brukar man gå tillbaka och vips så är allt tillbaka, det är DÄRFÖR det är bättre att bärja med att hålla koll på kalorier för att med tiden få en vana och känsla för intag etc.

Det är den enda långsiktiga lösningen, dieter i korta persepktivet vet vi inte funkar, man måste ha långsiktighet.

Vem vll gå på LCHF resten av sitt liv? människans primära energikälla ÄR kolisar, ketosis är mer en backup och jag tror inte på att ligga där hela tiden.

Därför är det mycket bättre att tänka långsiktigt, och faktiskt börja väga maten och lära sig för att i ett långsiktigt perspektivt kunna behålla en bra vikt.

Orkar man inte hålla på så ja folk blir ju fetare och fetar trots alla fancy dieter.

Äta hur jag vill --> OJ jag är fet --> insert diet LCHF/gurk diet/bär diet etc ---> några kilo försvann (oftast mest vatten) ---> Äta som jag vill ---> REPEAT

Men så är det, gymmet blir fullt i januari sen som vanligt igen feb-apr, sen kommer "sommar-packet" och kör apr-jun etc.

När man väl skall göra en punktinsats vill ha den mest optimerade metoden, finns ingen, eventuella för/nackdelar med varje metod är FÖRSUMBAR jämfört med grundprinciperna under längre perspektiv.

Men men kalla mig negativ, LCHF är en jätte bra diet.

#64

Postad 20 februari 2010 - 12:19

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0

Som fler redan räknat ut så kör jag den här dieten just nu.

Som sagt jag är ingen elitidrottsman, typ några promenader
i veckan blir det.

Målet är att gå ned i vikt, inte att springa maraton eller ställa upp i SM i
bodybuilding.

Mina erfarenheter hittils av LCHF

*Inställnings och inkörningsproblem ,
De gamla mängderna på mat jag åt innan LCHF diet hänger
med helt klart, börjar komma till insikt nu och lyssnar mer på
kroppens naturliga signaler om hunger och mättnad. Mångderna mat är på väg nedåt
och min matsäck kommer att krympa som en naturlig del av det.

*Huvudvärk. Beror säkert på en hel del faktorer. Sockersug kanske :D

* Typ svältkost enligt "gammla" dietist råd typ ät mindre rör på dig mer, funkar säkert
för en del. Men att gå hungrig fungerar inte så länge för min del och kombinera detta
med att röra på sig gör att jag blir ännu hungrigare... LCHF funkar bättre hittils
då man slipper gå hungrig.

*Fettskrämd är jag fortfarande men jag börjar förstå nu.

* Väga mat osv är inte riktigt min melodi ( Men jag kan faktiskt tänka mig att göra det om
jag måste, för jag vill uppnå resultat ) Men med LCHF slipper jag ju det så det passar mig utmärkt.

* Man blir mindre sugen på sött och en försenad middag gör inte så mycket
det klarar jag rätt fint nu... Det var omöjligt innan.


Övrigt:

Denna diet skapar debatt som tusan har jag märkt. Lite jobbigt fakiskt. Att äta en omelett med Bacon som frukost tycker de flesta är riktigt osunt och kan inte förstå mig osv.....

MEN att gå ut en fredag äta en pizza och hinka i sig 5-10 bira och dra en burgare som fyllekäk på nattkröken är det däremot ingen som höjjer ett ögonbryn om man gör :( - Kanske många som behöver tänka i nya banor ..


Roligt att höra att det fungerar för dig. Men vad tror du om framtiden? Kommer du äta såhär tills du har nått en målvikt och sedan ändra kosten. För att äta LCHF för resten av livet tycker jag verkar svårt. Då måste man nog ha stora hälsoproblem för att ej smyga in kolhydraterna igen.

Jag kan ju bara tala för mig själv och jag har nog nämnt det tidigare i tråden, att inte kunna äta chips, pasta, ris, ljust bröd, godis, osv känns riktigt svårt. Särskilt när man är i sällskap med någon som äter, eller är bortbjuden.

Hur ser du på det?

#65

Postad 20 februari 2010 - 12:30

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Vem vll gå på LCHF resten av sitt liv?

Jag kan absolut tänka mig köra LCHF resten av mitt liv, inga problem alls.

MEN och ett stort men är att dieten tar slut nån gång, och då brukar man gå tillbaka och vips så är allt tillbaka, det är DÄRFÖR det är bättre att bärja med att hålla koll på kalorier för att med tiden få en vana och känsla för intag etc.

Den sortens retorik har socialstyrelsen och fettdoktorer hållit på med att predika sedan fettskräcken gjorde sitt intåg får några årtionden sedan. Och resultatet är att fetma är ett större problem idag än för 30 år sedan.

Du använder "diet" som något ord där man per definition enbart kan äta det under en begränsad tidsperiod, varför? För mig är det lika mycket en misslyckad diet att äta "balanserat" (vad det nu innebär), då det visat sig gång på gång på gång att det INTE hjälper feta människor. Thats it.

Du kan inte applicera enskilda parametrar som tex kalorier in = kalorier ut, det biter inte på den mänskilga faktorn. Alla vet redan att man går ner i vikt om mna äter mindre kalorier än man gör av med, det är inget konstigt i det och det kan ALLA enas om.

Det är ju bara HUR man nu når det målet som är intressant. Och det har visat sig att just LCHF är betydligt effektivare än "räkna kalorier och undvik fett" när det kommer till att få folk att gå ner i vikt.

MVH
/Chuck

#66

Postad 20 februari 2010 - 13:31

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0

Jag kan absolut tänka mig köra LCHF resten av mitt liv, inga problem alls.


Den sortens retorik har socialstyrelsen och fettdoktorer hållit på med att predika sedan fettskräcken gjorde sitt intåg får några årtionden sedan. Och resultatet är att fetma är ett större problem idag än för 30 år sedan.

Du använder "diet" som något ord där man per definition enbart kan äta det under en begränsad tidsperiod, varför? För mig är det lika mycket en misslyckad diet att äta "balanserat" (vad det nu innebär), då det visat sig gång på gång på gång att det INTE hjälper feta människor. Thats it.

Du kan inte applicera enskilda parametrar som tex kalorier in = kalorier ut, det biter inte på den mänskilga faktorn. Alla vet redan att man går ner i vikt om mna äter mindre kalorier än man gör av med, det är inget konstigt i det och det kan ALLA enas om.

Det är ju bara HUR man nu når det målet som är intressant. Och det har visat sig att just LCHF är betydligt effektivare än "räkna kalorier och undvik fett" när det kommer till att få folk att gå ner i vikt.

MVH
/Chuck

Har jag nån stans sagt att man skall undvika fett?

Jag vet att fettskräcken är överdriven, har jag nånstans sagt tvärtom, jag tycker ju t.o.m. LCHF är en bra diet men jag tror absolut inte på att ligga i ketosis hela sitt liv, männsikan är inte byggd för en 0 kolis diet, vi har glykogen som primär energikälla, att ligga på backup är just det backup.

Det betyder inte att man skall undvika fett, men det betyder inte heller att extremt låga kolisar är svaret, i långa loppet.

Du får gärna länka till studier som visar på att LCHF är den lättaste och bästa dieten där ena gruppen räknar kalorier och andra gruppen inte gör det och går på LCHF under ett längre perspektiv.

Alla vet grund principerna men inte orkar följ dom, ja det säger väl mer om folk än något, man vill att nån ger en en hemlig liten formel att följa.

Ena dagen är det gurkdieten, andra dagen bär, tredje ostdieten, fjärde flygvärdinnadieten.

Så många dieter och ändå blir folk fetare ??

Är det nån grupp som letat efter den heliga graalen bland dieter så är det bodybuilders, och resutatet är samma, ALLA lär sig för eller senare att hålla koll på kalorierna. Bulk fas innebär överskott, diet innebär underskott sen kan man med dietmacros få en edge, där finns LCHF och många varianter, men man kommer inte undan grunderna.

Lära sig följa grunderna och sedan applicera tweaks, inte tvärtom.

Hemligheten ligger inte i dieten, hemligheten ligger i KONTINUITET år in och år ut, men att säga till folk att dom måste ändra sig i grunden och att det tar flera år säljer väl inte så bra, bättre då att sälja ett plåster.

Redigerat av ZoomAir, 20 februari 2010 - 13:42.


#67

Postad 20 februari 2010 - 13:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Du får gärna länka till studier som visar på att LCHF är den lättaste och bästa dieten där ena gruppen räknar kalorier och andra gruppen inte gör det och går på LCHF under ett längre perspektiv.

Egna studier visar att jag hellre äter oxfilé, grillade grönsaker och fet gräddsås än räknar kalorier i alla fall :(

Hellre mätt och belåten än konstant hungrig vilket blir fallet om man drar ner kalorierna.


Jag kör inte stenhårt på något sätt.. äter pasta, potatis och allt annat. Men jag skippar det vanligtvis i veckorna och det gör en jätteskillnad.

#68

Postad 20 februari 2010 - 15:09

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

Egna studier visar att jag hellre äter oxfilé, grillade grönsaker och fet gräddsås än räknar kalorier i alla fall :(

Hellre mätt och belåten än konstant hungrig vilket blir fallet om man drar ner kalorierna.


Jag kör inte stenhårt på något sätt.. äter pasta, potatis och allt annat. Men jag skippar det vanligtvis i veckorna och det gör en jätteskillnad.


+1

#69

Postad 20 februari 2010 - 15:34

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Roligt att höra att det fungerar för dig. Men vad tror du om framtiden? Kommer du äta såhär tills du har nått en målvikt och sedan ändra kosten. För att äta LCHF för resten av livet tycker jag verkar svårt. Då måste man nog ha stora hälsoproblem för att ej smyga in kolhydraterna igen.

Jag kan ju bara tala för mig själv och jag har nog nämnt det tidigare i tråden, att inte kunna äta chips, pasta, ris, ljust bröd, godis, osv känns riktigt svårt. Särskilt när man är i sällskap med någon som äter, eller är bortbjuden.

Hur ser du på det?



Okej okej jag är med hur du tänker.... MEN just nu skall jag gå ned i vikt. Det är det jag
fokuserar på. Och jag vill alltså inte gå och vara hungrig medans.

Näe .. LCHF skall jag nog inte köra strikt hela livet, Men tänket med sockersuget, mjöl pasta potatis ris osv ..
att man får tänka sig litet för med dom grejorna .. Och kött med fettkant eller kyckling med skinn
är sådant som är nyttigt och faktiskt mättar.. Strunta i lightprodukter inte dricka mycket läsk helst
inga "E" nummer eller annat konstlat i käket.

Självklart saknar jag allt det du radar upp chips, pasta, ris, bröd och godis... Riktigt mycket.
och öl förståss :P

Har jag nån stans sagt att man skall undvika fett?

Jag vet att fettskräcken är överdriven, har jag nånstans sagt tvärtom, jag tycker ju t.o.m. LCHF är en bra diet men jag tror absolut inte på att ligga i ketosis hela sitt liv, männsikan är inte byggd för en 0 kolis diet, vi har glykogen som primär energikälla, att ligga på backup är just det backup.

Det betyder inte att man skall undvika fett, men det betyder inte heller att extremt låga kolisar är svaret, i långa loppet.

Du får gärna länka till studier som visar på att LCHF är den lättaste och bästa dieten där ena gruppen räknar kalorier och andra gruppen inte gör det och går på LCHF under ett längre perspektiv.

Alla vet grund principerna men inte orkar följ dom, ja det säger väl mer om folk än något, man vill att nån ger en en hemlig liten formel att följa.

Ena dagen är det gurkdieten, andra dagen bär, tredje ostdieten, fjärde flygvärdinnadieten.

Så många dieter och ändå blir folk fetare ??

Är det nån grupp som letat efter den heliga graalen bland dieter så är det bodybuilders, och resutatet är samma, ALLA lär sig för eller senare att hålla koll på kalorierna. Bulk fas innebär överskott, diet innebär underskott sen kan man med dietmacros få en edge, där finns LCHF och många varianter, men man kommer inte undan grunderna.

Lära sig följa grunderna och sedan applicera tweaks, inte tvärtom.

Hemligheten ligger inte i dieten, hemligheten ligger i KONTINUITET år in och år ut, men att säga till folk att dom måste ändra sig i grunden och att det tar flera år säljer väl inte så bra, bättre då att sälja ett plåster.



Helt klart har du en poäng, man kan inte äta hursomhelt, det tror jag till och
med alla är överrens om. Och efter jag gått ned det jag vill gå ned anpassa mig litet
mer till GI tänk som innbär att jag kan äta lite mer kolisar.


Egna studier visar att jag hellre äter oxfilé, grillade grönsaker och fet gräddsås än räknar kalorier i alla fall :(

Hellre mätt och belåten än konstant hungrig vilket blir fallet om man drar ner kalorierna.

Jag kör inte stenhårt på något sätt.. äter pasta, potatis och allt annat. Men jag skippar det vanligtvis i veckorna och det gör en jätteskillnad.


Ja att göra som du Martin är ju helt klart ett alternativ. Och på liknande vis har jag faktiskt klarat mig
ganska många år... Men nu är jag alltså behov att gå ned litet i vikt.

Att skippa onyttigt i veckorna brukar gå bra och har man bara diciplin
så går det ju. Dock vet jag av egen erfarenhet att helgen då består av fredag kväll, lördag
och söndag. Har man då lätt att gå upp i vikt blir det för många ätardagar. :D

Redigerat av SunfireTHX, 20 februari 2010 - 15:46.


#70

Postad 20 februari 2010 - 16:06

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Har jag nån stans sagt att man skall undvika fett?

Har jag någonstans påstått att du sagt det?

Du får gärna länka till studier som visar på att LCHF är den lättaste och bästa dieten där ena gruppen räknar kalorier och andra gruppen inte gör det och går på LCHF under ett längre perspektiv.

Jag tror inte det finns någon sådan studie, tyvärr.

Men det spelar ingen som helst roll då jag inte har för avsikt att jämföra olika dieter, eller sätt att äta. Jag jämför endast det folk de facto klarar av att utföra, alltså den verklighet de flesta sitter i.

Alla vet grund principerna men inte orkar följ dom, ja det säger väl mer om folk än något, man vill att nån ger en en hemlig liten formel att följa.

Ja, "folk" är lata, feta och dumma. Socialstyrelsen har ju själva gått ut och sagt att den diet (tallriksmodellen) de rekomenderat sen hedenhös med kaloriräkning har gett noll och inga resultat för den grupp som verkligen är feta. Vem är dummast, de tjocka eller de som ger dem råden?

Så många dieter och ändå blir folk fetare ??

Ja, precis.

LCHF är dock så extremt enkelt att utföra så det är den metod som utan tvekan är bäst för normala människor, inte folk som ska stå och spänna sig inoljade på ett podium. Det är inte ytterligheter vi pratar om, utan vanligt folk.

MVH
/Chuck

#71

Postad 20 februari 2010 - 17:34

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Framförallt så svammlar väl inte LCHF om att LCHF är en diet, utan det påpekas snarare att det är en kosthållning. Dvs kontinuitet eftersträvas. LCHF är ingen tidsbestämd diet på 16 veckor eller tre månader eller 18 år, utan LCHF är tänkt att räcka resten av livet, mer eller mindre strikt.

Till lågkolhydratkost borde man kunna räkna allt under 100g kolisar egentligen.

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 20 februari 2010 - 17:36.


#72

Postad 20 februari 2010 - 18:00

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
Ok, har fått fram vad jag ville säga, kör hårt och lycka till med dieten!

#73

Postad 20 februari 2010 - 18:38

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Ok tackar ! :)

#74

Postad 21 februari 2010 - 14:16

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
Gör här ett försök att lista den fakta man vet från de studier jag läst/hört om, så får gärna folk komplettera. Med denna info kan man sedan besluta vilken diet som passar en bäst.

1. Lågt kolhydratintag (LCHF) minskar INTE vikten om man inte samtidigt miskar energintaget, dvs du kommer inte undan energi in/energi ut pricnipen även om du går på LCHF

"Carbohydrate restriction without reduced energy intake does not induce weight loss" (Ann Nutr Metab. 2007;51(3):232-43)

2. LCHF vs Tradionella dieter High-Carb Low Fat ÄR effektivare i form av viktminskning om man håller sig på kaloriunderskott, dvs LCHF är bevisligen bättre ur viktnedgångssynpunkt.

3. Finns INGEN korrelation mellan humörskillnader under diet och om man kör LCHF eller HCLF.

4. Folk som tränar mycket däremot upplever ett sämre humör med LCHF jämfört med HCLF detta tros bero på att träning är förknippat med kolisförbränning och utan dessa kan man uppleva större utmattning etc.

5. På LCHF är det lättare att hålla energintaget lägre, dvs högre mättnadskänsla och minskat sug gör det lättare att nå ett lägre kalorintag

6. LCHF leder till något sämre kognetiv förmåga bl.a. reaktionsförmånga, man blir lite "trögare" m.a.o. detta tros också bero på att hjärnan inte funkar lika optimalt under ketosis

7. LCHF har INGEN bevslig dålig effekt på kolesterol eller blodfetter = var INTE rädd för fettet

Med faktan ovan kan man säga att LCHF är effektivare för nån som inte tränar hårt och vill bara gå ner i vikt, detta då dieten NATURLIGT bidrar till att man lättare konsumerar mindre energi och når ett lägre energiintag. Vidare är LCHF även effektivare även om kaloriunderskottet är desamma som HCLF. Men man MÅSTE ligga på underskott oavsett diet.

LCHF leder till något sämre presanda båda i träning och "mentalt", detta då kroppen går på "backup" se det som en bil som får lite sämre kvalitet på bensinen, påverkar prestandan något.

Där är faktan som man kan ha som grund.

Redigerat av ZoomAir, 21 februari 2010 - 14:23.


#75

Postad 21 februari 2010 - 16:31

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

6. LCHF leder till något sämre kognetiv förmåga bl.a. reaktionsförmånga, man blir lite "trögare" m.a.o. detta tros också bero på att hjärnan inte funkar lika optimalt under ketosis


Detta upplevde jag endast under övergångsfasen, men då var ju hela kroppen ett otyg... Sen kan man ju ifrågasätta hjärnkapaciteten hos mig från begynnelsen :( . Jag har ju inget sätt att testa det hela heller, men under den tid jag körde LCHF strikt upplevde jag mig snarare som ovanligt pigg och alert. Sen hur andra uppfattade mig, det är ju en annan sak ;)

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 21 februari 2010 - 16:32.


#76

Postad 21 februari 2010 - 20:19

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0

Detta upplevde jag endast under övergångsfasen, men då var ju hela kroppen ett otyg... Sen kan man ju ifrågasätta hjärnkapaciteten hos mig från begynnelsen :( . Jag har ju inget sätt att testa det hela heller, men under den tid jag körde LCHF strikt upplevde jag mig snarare som ovanligt pigg och alert. Sen hur andra uppfattade mig, det är ju en annan sak ;)

Alert och pigg beror nog mer på stabilt blodsocker nivå, även jag kände mig betydligt piggare under LCHF än andra dieter.

Fast om man är väldigt noga på en mer kolhydrat rik diet och verkligen kör väldigt lågt GI på kolisarna så kan man nog uppnå liknande effekter.

Studierna syftar på din "processing" kapacitet, ungefär hur snabbt din hjärna svarar etc, LCHF gruppen hade signifikant sämre prestanda än den vanliga, detta har även visats i andra studier.

Det är inte konstigt alls då hjärnan primärt bränner kolisar som energi, ketoner är inte lika "effektiv" energikälla.

#77

Postad 02 mars 2010 - 20:59

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Okej så vad är tipset till en som tänkte börja på måndag (måste läsa på och fylla kylen först)

Skippa kolhydrater, släng ut margarinet och ersätt med rent smör, grönsaker under jord är aja baja, inget bröd, pasta, ris, couscous osv. Ingen läsk, öl eller saft. Inga kakor inga chips.

Men nötter är ok?
Mineralvatten?
Yogurth?
Filmjölk?

Vad kör ni till frukost? Ägg i massor har jag sett - bacon - omeletter, men vad mer? Något man kan lägga i filen - vad tipsar ni där om?

Sen sås, gurka, sallad, tomat, paprika osv med kött, fisk, eller kyckling?

Har jag missat något fundamentalt?

#78

Postad 03 mars 2010 - 11:36

Unregistered66fa17b0
  • Unregistered66fa17b0
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Det kan tilläggas att man inte är världens mest sociala individ under ketosisperioden. Alla som någon gång genomgått den fasen vet vad jag syftar på. Man befinner sig i sin lilla bubbla och kan vara lite svår att leva med. Samtidigt tyckte jag att det fanns någon slags paradoxal välbefinnande känsla mitt i allt.

En mycket intressant tråd, där flera pålästa skribenter har framfört sina fakta och tillika subjektiva åsikter.
Det har varit en bra ton på tråden, hoppas att detta fortsätter.

#79

Postad 03 mars 2010 - 11:42

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0

Okej så vad är tipset till en som tänkte börja på måndag (måste läsa på och fylla kylen först)

Skippa kolhydrater, släng ut margarinet och ersätt med rent smör, grönsaker under jord är aja baja, inget bröd, pasta, ris, couscous osv. Ingen läsk, öl eller saft. Inga kakor inga chips.

Men nötter är ok?
Mineralvatten?
Yogurth?
Filmjölk?

Vad kör ni till frukost? Ägg i massor har jag sett - bacon - omeletter, men vad mer? Något man kan lägga i filen - vad tipsar ni där om?

Sen sås, gurka, sallad, tomat, paprika osv med kött, fisk, eller kyckling?

Har jag missat något fundamentalt?


Ja, släng bordsmixarna. Använd bara seltin,mineral eller havssalt.

#80

Postad 04 mars 2010 - 12:45

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Bordsmixar?

#81

Postad 07 mars 2010 - 09:53

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Okej så vad är tipset till en som tänkte börja på måndag (måste läsa på och fylla kylen först)

Skippa kolhydrater, släng ut margarinet och ersätt med rent smör, grönsaker under jord är aja baja, inget bröd, pasta, ris, couscous osv. Ingen läsk, öl eller saft. Inga kakor inga chips.

Men nötter är ok?
Mineralvatten?
Yogurth?
Filmjölk?

Vad kör ni till frukost? Ägg i massor har jag sett - bacon - omeletter, men vad mer? Något man kan lägga i filen - vad tipsar ni där om?

Sen sås, gurka, sallad, tomat, paprika osv med kött, fisk, eller kyckling?

Har jag missat något fundamentalt?


I Filen eller Yoghurten


Musli:

Pumpakärnor
Cocos
Sesamfrön
Solroskärnor
Krossade Linfrön
Valnötter
Paranötter

#82

Postad 07 mars 2010 - 13:06

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
jag tror att många missuppfattat LCHF, det handlar inte så mycket om att styra bort ifrån "vanlig husmanskost" och äta mer fett och proteiner. det hela handlar om socker, socker och socker.

den största kolhydrat källan vi har är socker och socker är inte naturligt för oss. människan har i årtusende ätit icke processad mat, det är bara på senare tid som vi har malt vår säd till mjöl, tillsatt socker och bakat bröd.

ska man dra grunden för LCHF så är det att vi har levt på stora mängder bär och nötter samt slagit ihjäl ett och annat djur och ätit. den kulturen har vi idag inte längre.

där finns en massa "gurus" som förespråkar ditten och datten. dessa "gurus" har en egen guru som dom i stort sett baserar sina teorier på, paul chek heter den killen. http://www.paulchek.com/

jag känner en kille som gick ner 15kg enbart med att sluta dricka en liter coca cola per dag och äta godis.

kontentan av det hela är, ät mat, ät bra mat, ät naturlig mat.

Redigerat av jokim, 07 mars 2010 - 13:07.


#83

Postad 10 mars 2010 - 09:19

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Sådär, nu är vi på väg. Dag 3 började idag. Känns bra, möligtvis lite tröttare än vanligt efter frukost men inget värre.

Blir spännande vad vågen stannar på efter en vecka.

#84

Postad 10 mars 2010 - 12:05

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Lycka till !! :)

#85

Postad 10 mars 2010 - 21:53

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Sådär, nu är vi på väg. Dag 3 började idag. Känns bra, möligtvis lite tröttare än vanligt efter frukost men inget värre.

Blir spännande vad vågen stannar på efter en vecka.


En vecka händer det inte speciellt mycket på. Ett kilo fett motsvarar ungefär 7000 kalorier så mao måste du förbränna 7000 mer än du behöver för att gå ner ett kilo.
Att gå ner ett kilo i veckan är rätt mycket men fullt möjligt.

#86

Postad 11 mars 2010 - 13:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Hur fungerar denna kost för folk som rör på sig?

Jag menar, jag brukar bland annat springa 5-10 km någon gång i veckan, spela innebandy och simma och sådant som kräver en del av kroppen. Kolhydrater är enkel energi att förbränna, hur är det att sätta sig på en spinningcykel (ex.v.) med LCHF-diet i kroppen?

#87

Postad 11 mars 2010 - 16:44

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Jag har själv inte testat på denna diet men jag kan tänka mig att man kommer vara riktigt trött. Detta kan knappast vara något att föredra om man löptränar.

#88

Postad 11 mars 2010 - 17:01

deenajs
  • deenajs
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Jag började köra LCHF strax innan sommaren förra året. Inte stenhårt utan försökte bara byta ut potatis/ris/pasta och liknande så gott det gick till grönsaker och tog en extra köttbit. Var det möjligt adderade jag också extra (naturligt) fett. En viktigt del var också att jag i princip slutade dricka öl. Det ersatte jag med riktigt med vin ;) Detta i kombination med träning (inte mer än vanligt) gjorde att jag gick ner från 91 -> 81 på ca tre månader och sen höll jag den vikten. Jag tränar rätt mkt både löpning och gym men jag har bara kännt mig piggare sen jag la om kosten.

Sen i julas har jag slarvat rätt mkt pga av lathet plus rätt mkt semester och det har resulterat i några extra kilo på vågen så nu är det dax att bruka allvar igen :D

Edit: för att svara på föregående inlägg (som egentligen var skälva syftet med inlägget) ser jag inte varför detta inte skulle lämpa sig för löpare. Jag lyckade förbättra mina resultat rätt ordentligt förra året och mådde hur bra som helst både under och mellan löppassen.

Redigerat av deenajs, 11 mars 2010 - 17:04.


#89

Postad 11 mars 2010 - 22:42

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Hur fungerar denna kost för folk som rör på sig?

Jag menar, jag brukar bland annat springa 5-10 km någon gång i veckan, spela innebandy och simma och sådant som kräver en del av kroppen. Kolhydrater är enkel energi att förbränna, hur är det att sätta sig på en spinningcykel (ex.v.) med LCHF-diet i kroppen?



Jag har själv inte testat på denna diet men jag kan tänka mig att man kommer vara riktigt trött. Detta kan knappast vara något att föredra om man löptränar.


Är inte riktigt rätt man att svara på detta men Jonas Colting
Triathlon verkar inte vara en vän av kolhydrater...

http://www.kostdokto...t/jonas-colting

Inte heller Björn Ferry OS Guldmedaljör i Skidskytte verkar
gilla kolhydrater....

http://www.kostdokto...-guldet-pa-lchf

#90

Postad 12 mars 2010 - 09:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Är inte riktigt rätt man att svara på detta men Jonas Colting
Triathlon verkar inte vara en vän av kolhydrater...

http://www.kostdokto...t/jonas-colting

Inte heller Björn Ferry OS Guldmedaljör i Skidskytte verkar
gilla kolhydrater....

http://www.kostdokto...-guldet-pa-lchf

intressant ;)
Klart är ju iofs att muskler kan bränna fett och göra det ganska effektivt fast nog är det enklare för dem att bränna kolhydrater?

Rent fysiologiskt krävs det väl mer syre för att bränna en enhet fett än motsvarande enhet kolhydrater? Eller hur ser det ut?

Jag == nyfiken :D

#91

Postad 16 mars 2010 - 07:29

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0

Lycka till !! :(


Jahopp, då var en vecka klar. Vågen stannade på smått otroliga -4,5 kilo efter 7 dagar... (Vart tvungen att ställa mig på vågen efter 8 dagar, och jodå - verkar fortsätta nedåt)

Behöver dock lite fukosttips samt ytterligare tips på vad man kan ha i filen - linfrön och kokos börjar bli lite trist :)

#92

Postad 17 mars 2010 - 16:47

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
Rostade hasselnötter (utan hårt skal) är vrålgott och smakar finfint i fil/yoghurt. Köp en påse på ICA och släng sen ner nötterna i en torr stekpanna. Rör runt som om du steker köttbullar, det går rätt fort. Sen kan man putsa loss den tunna skalhinna som finns för att mumsa den blanka nötkärnan.

#93

Postad 05 april 2010 - 00:02

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

  • 791 inlägg
  • 0
Jag har gått på denna kost sedan 14 februari.
Hade en avstickare för några veckor sedan då jag åt skräpmat, godis och läsk tre-fyra dar och gick därför upp några kilon.
Sedan avstickaren kör jag strikt:
Frukost
2ägg,ett halvt paket bacon och kaffe med grädde(har blivit en dålig vana)
blir jag sugen tar jag en kopp kaffe med grädde i nånstanns runt 2 snåret

Kvällsmiddag
kött, grönsallad med paprika och helst fetaost(paprikan är ett måste för vitaminerna) till detta en fet sås.
Ibland blir det även gratänger, vilket passar utmärkt då man kan göra mycket gott lchf baserat.

Jag har uteslutit lök helt förutom lite shalotten när jag gör bea sås.
Nötter och annat "godis" avstår jag numera helt från.
Jag har shampinjoner som ersättning för potatis(liten mängd dock i jämförelse)

När jag började vägde jag 105kg och idag väger jag 92kg
Jag tränar lite med hantlar och situps på morgonen, har även börjat cykla dock i väldigt liten skala änsålänge

I övrigt rör jag knappt på mig, fast det ökar mer och mer i och med att jag mår bättre och väger mindre.

Min bakrund:
Var smal och normalbyggd upp till femte klass då jag började växa på bredden.
Började styrketräna i högstadiet och gick ner en hel del dock åt jag i princip inget och tränade 6dagar i veckan i ett år sedan orkade inte kroppen mer(en normal människa hade vid det här laget sett ut som ett skelett men jag var fortfarande mullig)
Småtränat från och till sedan dess och prövat diverse dieter och bantning men ingenting har funkat då jag aldrig mått fysiskt bra.

idag är jag 25år och nu äntligen mår jag super bra och kilona flyter av mig vilket gör att jag kommer försöka hålla mig till lchf resten av livet men balansera med lite helggott och kolhydrater när jag når min normalvikt(vilket rekommenderas men man får väga sig kontinuerligt för att se hur mycket kroppen klarar)

Min fördel är väl att jag inte dricker alkohol, jag har alltså inget sug efter tex öl.
Jag var dock cola beroende innan jag började med denna kost och drack flera liter i veckan och slapp faktiskt huvudvärk med en direkt övergång till lchf.

Till alla er som håller på, lycka till och till er som vill gå ner i vikt eller må bättre, tveka inte kör igång så fort ni kan!

Ps. lchf är en kost och ingen diet, så snälla sluta använda det ordet!

Edit: måste bara lägga till att jag numera aldrig är hungrig, inte saknar något eller har något som helst sötsug.
Hoppas detta peppar er som vill börja!

Redigerat av Unregistered8b1dd9ee, 05 april 2010 - 00:05.


#94

Postad 05 april 2010 - 22:31

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
Har kört LCHF i drygt två veckor nu. Första veckan var värst, men mest pga att jag fick en dunderförkylning o feber men lite sockeravgiftning o huvudvärk. Nu börjar jag känna mig van med LCHF och största vinsten är jämn blodsockernivå - ingen efter-lunchen-koma eller efter-middagen-koma! Detta innebär också att kinkigheten vid hunger är som bortblåst för jag är så sällan hungrig - bättre tålamod med ungarna varannan vecka!

Viktmässigt ligger jag på samma nivå som förr, dvs lika många kilo som centimeter över metern i längd. Uppblåsthet efter kolhydratintag och sockerintag är helt borta vilket är skönt.

Det svåraste är att inte äta så ofta som jag gjorde förr, eller att äta mindre - hittar jag rätt nivå skulle säkert vikten minska en del (även om det egentligen inte behövs). Vardagspromenaderna och småträningen börjar iofs så sakteliga komma igång efter förkylningen, så det ökar förbränningen också - kanske man får lite fiiin deff framemot sommaren..?

Förresten - inte en droppe alkohol och bara pyttelite 70-80% chokladkaka under hela påskhelgen!

#95

Postad 29 oktober 2010 - 13:46

Unregisteredc072be9b
  • Unregisteredc072be9b
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Mycket intressant läsning!

Efter en lång diskussion om LCHF med en kompis härom dagen har jag fördjupat mig lite i ämnet och funderar på att testa.

Hur har det gått för er alla som tidigare varit aktiva i tråden och ätit LCHF kost?

#96

Postad 29 oktober 2010 - 13:58

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Jag har lagt på mig ett par kilon , men ligger endå ganska stabilt på 82-84 kg startade på 106 kg för 1,5 år sedan . idag följer jag inte den dieten till 100% men jag tänker betydligt mer på vad jag äter än vad jag gjorde innan .

#97

Postad 30 oktober 2010 - 11:26

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Det jag tycker är konstigt med många som äter LCHF är att dom äter så mycket bacon, både dyrt och ohälsosamt, dom äter ju ändå dieten får hälsans skull.

#98

Postad 30 oktober 2010 - 22:50

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0
Jag har gått ner 10kg på de 10 senaste veckorna (från 87,5 till 77,5). Hur? Ätit mindre portioner och inget godis i veckorna. På lördagar har jag däremot frosseridagar med fri ätning av vad jag känner för. Ikväll har jag t ex satt i mig 100g marabou, 100g smågodis och en rejäl bit rulltårta. Innan dess åt jag en stor portion kycklinggryta med potatis.

Ska man gå ner i vikt och desutom kunna hålla den vikten måste man hitta en metod som man kan leva med. Och det är den metoden som innebär minst förändring. Att äta LCHF är inte en sån metod enligt mig. Har man inte mediciniska skäl som diabetes, så tror jag att det är svårt att hålla en LCHF-diet i längden.
Att äta som man gör i vanliga fall, fast mindre är en bra metod.

Men jag respekterar alla som försöker gå ner i vikt på alla möjliga sätt. Jag skriver bara vad jag tror....

Kan ju nämna att jag tidigare gått ner 9 kg på tre veckor mha pulverdiet (VLCD), vid två olika tillfällen. Dessa kilon har jag gått upp igen... Men nu är jag nere på min målvikt igen och nu ska jag göra allt för att hålla den.

Lycka till.

#99

Postad 31 oktober 2010 - 19:38

Unregisteredc072be9b
  • Unregisteredc072be9b
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Ja där ser man.

Kul att det funkar för dig Cosmoz!

Håller med dig Knogen - det jag försöker komma underfull med är just hur det ska gå i längden. Att avstå från bröd och öl blir inte lätt.

Bästa sättet att få veta är nog att prova själv. Får äta upp kolhydraterna i skafferiet och sen köra ett race och se vad som händer.

#100

Postad 01 november 2010 - 08:12

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Väldigt intressant och framförallt tråd med många åsikter och insikter!

Jag är egentligen för alla sätt för folk att gå ner i vikt, utom kemiska / hormonella (de fungerar förmodligen "bäst" är storsäljare i vissa delar av Asien, men förstör bland annat levern...). Fettma är ett samhällsproblem, no doubt.

Men, jag är mer för metoder som innebär en mer balanserad livsstil än att man bara "lurar" kroppen med att äta på ett visst sätt. För min egna del handlar det mer om att minska några cm om midjan till förmån för mer muskler, vikten kan kvitta.

Jag tror stenhårt på ekvationen: Det du stoppar in - det du gör av med = Ackumulerad mängd energi. Tror att mer motion är bra, inte bara för att det hjälper till att reglera näringsintaget, men också för att det har så många bra sidoeffekter...

Bara en reflektion :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.