Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Allmänt cykelsnack

1334 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 juni 2010 - 20:12

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
Då jag såg att det var flera trådar om cykling som avvek lite från huvudämnet (delvis mitt eget fel..) så tänkte jag att vi startar en allmäntråd om cykel där vi tar upp problemen, åsikterna eller det som faller oss in :D


För att köra igång den här tråden lite så hade ni åsikter om min låsning i bakhjulet.. jag vet. Men jag börjar inse att jag var dumsnål när jag köpte bygeln. Egentligen skulle jag ha köpt en klädd kätting med lås. Har ni några tips på vart jag kan kan handla en godkänd sådan till ett BRA pris?


Inatt ersätter jag plastreflexerna med reflextejp, vattenflaskhållaren ska på och sadeln ska justeras! :D Fint att jobba natt..
Bifogad fil  201006141037.jpg   1013,86K   5 Antal nerladdningar

/Christian

#2

Postad 14 juni 2010 - 20:17

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

Bra köp Chriss
har en exakt likadan eftersom jag tvekade att köpa en Scale 50 :D fan vad sur jag är.

och som tidigare påpekade så bör du låsa fast bygeln i ramen i alla fall eftersom jag skulle få bort ditt bakdäck på 10sek


Men är det jättestor skillnad mellan 50 och 70??

/Christian

#3

Postad 14 juni 2010 - 20:24

THXex
  • THXex
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Sjysst hoj....
Slänger in en bild på en riktig sunk jonne, plåtad i Södertälje.

Dock inte min ska tilläggas, har en sjysst MTB jonne oxå!

Apropå kätting, prova Classe, Biltema eller någon båtfirma.

Kommer inte ihåg vart jag köpte min kätting.


//THXex
Bifogad fil  IMGP5056.jpg   1,3MB   4 Antal nerladdningar

#4

Postad 14 juni 2010 - 20:28

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

Sjysst hoj....
Slänger in en bild på en riktig sunk jonne, plåtad i Södertälje.

Dock inte min ska tilläggas, har en sjysst MTB jonne oxå!

Apropå kätting, prova Classe, Biltema eller någon båtfirma.

Kommer inte ihåg vart jag köpte min kätting.

Men är dessa godkända av försäkringsbolaget? Dom är ju ganska så billiga, det är dom. Kostar inte mer än ett par hundralappar..

Fin hoj Btw :D

/Christian

Redigerat av Unregistered1331, 14 juni 2010 - 20:29.


#5

Postad 14 juni 2010 - 20:49

THXex
  • THXex
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Man få se till att köpa någon lite robustare kätting, modell härdad som f.n.
Hör efter vad ditt försäkringsbolag kräver.

//THXex

#6

Postad 14 juni 2010 - 21:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
bra med en cykeltråd, jag är själv ute efter en cykel som jag kan ha till jobbet och tillbaka, asfaltsväg och en jobbig uppförsbacke. förutom turen till jobbet kanske det blir en liten tur till affären och så, ev andra småturer.

någon som har ett förslag på vad för typ av cykel jag ska köpa mig?
ska väl tillägga att det ar knappt 2km till jobbet enkel väg.

#7

Postad 14 juni 2010 - 22:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Chrissofsweden
Bygeln - bra köp! Bra lås! Lär dig bara hur du låser fast cykeln bra och hitta var du kan låsa fast den! Hoppas bara det även var en bra hållare för låset så du enkelt kan fästa in det i ramtriangeln. Men om du inte byter till låskopplingar på hjulen rekommenderar jag en enkel vajer som håller dem kvar. Trist/dyrt om någon får för sig att vandra iväg med ett hjul. Jag har en vajer av denna sort
http://www.cyclecomp...-1000x10mm.html
som komplement ibland. Låser alltså alltid fast cykeln med bygeln mot ram och fast objekt och drar kabeln genom hjulen.
Du har en ny cykel, den är stöldbegärlig. Helst ska den inte alls stå ute...

Reflexer - du behöver bara ha en reflex i ett hjul. Bort med alla andra. Bättre än reflextejp.


andreassofus
Köpa cykel? Två kilometer? Är det det enda den ska användas till, ingen längre pendling eller motion då skulle jag säga en standardcykel med fem eller sju integrerade växlar och inbyggd dynamo i framhjulet. Enkel att cykla, enkel att underhålla men inte heller något man ger sig ut på cykelsemester med eller motionerar med. Man cyklar små turer helt enkelt i måttligt tempo.
Går givetvis att pendla längre sträckor med en sådan också, det är det många som gör.

Redigerat av Monshi, 14 juni 2010 - 22:30.


#8

Postad 14 juni 2010 - 22:55

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
Cykeln måste tyvärr stå ute de dar damen har bilen ocn jag har jour :D men som sagt, en vajer till hjulen är inte dumt.

Reflexer borta, reflextejp på sadelstolpe. Diskret, lätt och ej i vägen.

Soffan: kolla upp biltemas 27-1072. 28", landsvägsdäck, jätteskön att cykla, 1699:- och helt lagom till allt utom motion. Mer cykel för pengarna är nog svårt att hitta.

#9

Postad 15 juni 2010 - 12:50

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Cykeln måste tyvärr stå ute de dar damen har bilen och jag har jour :) men som sagt, en vajer till hjulen är inte dumt.

Reflexer borta, reflextejp på sadelstolpe. Diskret, lätt och ej i vägen.

Soffan: kolla upp biltemas 27-1072. 28", landsvägsdäck, jätteskön att cykla, 1699:- och helt lagom till allt utom motion. Mer cykel för pengarna är nog svårt att hitta.


Reflex på sadelstolpe? mmh, om den alltid synlig borde det vara tillåtet... eller?
Ja, det duger ju i sig med reflexrand på däcken så varför inte.

Lås fast cykeln på bra sätt så ska den nog finnas kvar efter jobbet. Polare tog cykeln till jobbet för några år sedan. Första dagen han gjorde det med nya cykeln försvann den. Helt okej fastlåst tillochmed. men han fick en ny av försäkringsbolaget en vecka senare.

#10

Postad 15 juni 2010 - 14:24

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Jäkligt bra att du gjorde en tråd eftersom vi gick lite allt för mycket OT i den andra :)

Men är det jättestor skillnad mellan 50 och 70??

/Christian

Bättre gaffel,bättre skivbromsar och bättre växelsystem, den var störst skillnad på gafflarna tyckte jag.

och det där angående reflexer, nu ska jag också ta bort mina, men är det lagligt att köra utan? nu på sommartid kan jag ju tänka mig att det "kvittar" men när det börjar bli mörkt och vinter så kan det vara en väldigt bra sak att ha. (har förövrigt reflexer på pedalerna, på förra cykeln "slog" jag sönder dem när jag skrapande mot några stenar i full fart :P)

Själv ställer jag alltid ner mina i källaren :D
Har haft min gamla cykel stående en enda dag i regn utomhus, och den har jag haft i över 2år.

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 15 juni 2010 - 14:26.


#11

Postad 15 juni 2010 - 14:53

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Cykeln måste tyvärr stå ute de dar damen har bilen ocn jag har jour :) men som sagt, en vajer till hjulen är inte dumt.

Reflexer borta, reflextejp på sadelstolpe. Diskret, lätt och ej i vägen.

Soffan: kolla upp biltemas 27-1072. 28", landsvägsdäck, jätteskön att cykla, 1699:- och helt lagom till allt utom motion. Mer cykel för pengarna är nog svårt att hitta.



har faktiskt kollat på just den cykeln från biltema

knaske skrev lite fel, tansken först och främst med cykelköpet är väl för att jag ska börja röra mig lite mer än vad jag brukar, så att börja cykla till jobbet är det första steget, sen har jag tänkt att cykla annars också just för att få lite motion.

MEN jag har lånat en helt vanlig mountainbike av en kompis och den var helt sjukt jobbig att cykla på, breda små däck och man fick ju trampa som en galning för att komma nån vart, så en sådan vill jag inte ha

varför skriver ni att en helt vanlig landsvägscykel ibnte är bra till motion och liknande? vad är det dom inte kan som en riktig träningcykel?

#12

Postad 15 juni 2010 - 15:05

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

varför skriver ni att en helt vanlig landsvägscykel inte är bra till motion och liknande? vad är det dom inte kan som en riktig träningcykel?

det finns många benämningar på vad en landsvägscykel är för cykel och för ordet träningscykel också.

Om du ska pendla till jobbet och göra annat "smått" så kan du cykla på en damcykel, då får du 7växlar, cykelkorg, pakethållare och en riktigt skön sadel.

Om du däremot ska cykla på en landsvägscykel så är det en sån här du ska ha:
http://mainevelophil...eedster-s30.jpg
alltså en cykel med många växlar (18styck) en "liggandes" position, "hård" ram som gör den inte är så skön på dåligväg, en sadel som inte är direkt är gjord för jeans eller andra jobbkläder och så är de dyra och behöver en ägare som är bra på att underhålla den.

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 15 juni 2010 - 15:07.


#13

Postad 15 juni 2010 - 15:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

det finns många benämningar på vad en landsvägscykel är för cykel och för ordet träningscykel också.

Om du ska pendla till jobbet och göra annat "smått" så kan du cykla på en damcykel, då får du 7växlar, cykelkorg, pakethållare och en riktigt skön sadel.

Om du däremot ska cykla på en landsvägscykel så är det en sån här du ska ha:
http://mainevelophil...eedster-s30.jpg
alltså en cykel med många växlar (18styck) en "liggandes" position, "hård" ram som gör den inte är så skön på dåligväg, en sadel som inte är direkt är gjord för jeans eller andra jobbkläder och så är de dyra och behöver en ägare som är bra på att underhålla den.



hehe riktigt så mycket ska jag inte träna så jag behöver en sån cykel :) tror en sån biltemacykel funkar för mig.

men vad är det för skillnat på en sån från biltema och en vanlig mountainbike?

#14

Postad 15 juni 2010 - 15:39

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Den här tråden känns lite overkill. Killen ska cykla 2km i två vändor/dag. Köp en cykel på Militära överskottsbolaget för 100kr istället.

#15

Postad 15 juni 2010 - 15:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Den här tråden känns lite overkill. Killen ska cykla 2km i två vändor/dag. Köp en cykel på Militära överskottsbolaget för 100kr istället.



KILLEN kanske vill ha en bra cykel ändå? och om du läser alla inlägg som jag har skrivit så kanske du såg vad jag skrev sen

den enda som inte tillför något är just du, vill du inte prata om cyklar är det bara att försvinna från den här tråden

Redigerat av andreassofus, 15 juni 2010 - 15:54.


#16

Postad 15 juni 2010 - 15:58

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

hehe riktigt så mycket ska jag inte träna så jag behöver en sån cykel :) tror en sån biltemacykel funkar för mig.

men vad är det för skillnat på en sån från biltema och en vanlig mountainbike?


Sämre delar, håller kortare tid och är tyngre. Alltså cykeln från Biltema. Man får vad man betalar för helt enkelt. Billigare delar är samma sak som tyngre delar och, i vissa fall, mindre slitstarka. Ska man köpa en cykel som man tänker cykla regelbundet på, säg 300 mil eller mer per år, och vill att den ska hålla få man lägga minst 5000 kr. Minst. Förfanken - bara kedja, drev och kassett kostar i hyfsad kvalité 700 kr. Ett hyfsat hjul kostar 500 kr eller mer, bakhjul lite mer. reglage och liknande en tusenlapp, trampnav 300 kr, sadel 300 kr osv. Okej, lite billigare är det för en stor cykeltillverkare men några bra delar får man inte för 1600 kr.



Allt efter behov. I mitt tycke är de flesta begagnade cyklarna ett bättre köp än en ny för 1600 kr. Samt köper man en bra cykel är det roligare att cykla!

Redigerat av Monshi, 15 juni 2010 - 15:58.


#17

Postad 15 juni 2010 - 16:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Sämre delar, håller kortare tid och är tyngre. Alltså cykeln från Biltema. Man får vad man betalar för helt enkelt. Billigare delar är samma sak som tyngre delar och, i vissa fall, mindre slitstarka. Ska man köpa en cykel som man tänker cykla regelbundet på, säg 300 mil eller mer per år, och vill att den ska hålla få man lägga minst 5000 kr. Minst. Förfanken - bara kedja, drev och kassett kostar i hyfsad kvalité 700 kr. Ett hyfsat hjul kostar 500 kr eller mer, bakhjul lite mer. reglage och liknande en tusenlapp, trampnav 300 kr, sadel 300 kr osv. Okej, lite billigare är det för en stor cykeltillverkare men några bra delar får man inte för 1600 kr.



Allt efter behov. I mitt tycke är de flesta begagnade cyklarna ett bättre köp än en ny för 1600 kr. Samt köper man en bra cykel är det roligare att cykla!


tackar för det,, har kollat lite på blocket men jag har inte hittat så många som jag vill ha, dom flesta har så otroligt breda och grova däck och det vill jag inte ha, får vänta och se om något dyker upp :)

#18

Postad 15 juni 2010 - 16:07

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

KILLEN kanske vill ha en bra cykel ändå? och om du läser alla inlägg som jag har skrivit så kanske du såg vad jag skrev sen

den enda som inte tillför något är just du, vill du inte prata om cyklar är det bara att försvinna från den här tråden


Vart framkommer det i mitt inlägg att jag inte vill prata om cyklar? Jag tycker bara att det är overkill att köpa en cykel för så mycket pengar för att cykla 4km per dag. Jag har själv en dyr cykel och tycker det är kul med cyklar i allmänhet, men jag tycker fortfarande att det är överdrivet.

#19

Postad 15 juni 2010 - 16:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Vart framkommer det i mitt inlägg att jag inte vill prata om cyklar? Jag tycker bara att det är overkill att köpa en cykel för så mycket pengar för att cykla 4km per dag. Jag har själv en dyr cykel och tycker det är kul med cyklar i allmänhet, men jag tycker fortfarande att det är överdrivet.



att det är mycket pengar för dig betyder inte att det är mycket pengar för mig :) jag tycker också det är kul att cykla, därför som jag ska köpa en, och då ville jag ha tips om vilken typ av cykel jag ska ha. förstår inte problemet

#20

Postad 15 juni 2010 - 16:15

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Trampar in (:D) i cykeltråden jag med då med en nymonterad tävlingsvinst! (Scott YZ35)
Postad bild

Ingen aning om den är något att hänga i julgranen men det ska bli kul att ut och cykla lite :)

#21

Postad 15 juni 2010 - 16:19

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

hehe riktigt så mycket ska jag inte träna så jag behöver en sån cykel :) tror en sån biltemacykel funkar för mig.

men vad är det för skillnat på en sån från biltema och en vanlig mountainbike?

Är det en sån här du hade tänkt dig? http://www.biltema.s...High-Sierra-24/
Min kompis har en sådan, visst det duger ju att cykla på och än så länge håller den, han var härom veckan och bytte bromsklossar, cykelreparatören sa så här "Du vet väl att dämpare, fälgar och bromsar är ren skit"
titta bara på framgaffeln om man skulle köpa en ny. den kostar från hälften av en biltema cykel kostar och uppåt.
Mina däck kostar 500kr styck. det är en 1/3 av hela biltema cykeln.

Det jag försöker säga är att som du kanske förstår så säljer biltema väldigt billiga cyklar och du kan inte förvänta dig någon mer kvalité, istället för att satsa på en biltema MTB så skulle jag satsa på en biltema damcykel om du nu är tvungen att köpa cykeln från biltema.

skriv vilken budget du har om du vill, så ska se nog att vi kan hitta en cykel åt dig.

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 15 juni 2010 - 16:24.


#22

Postad 15 juni 2010 - 16:24

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
nej det var inte den cykeln, det var den här http://www.biltema.s...rr/Distance-28/

men jag är inte tvungen att köpa från biltema :)

budget vet jag inte , allt från 500kr till några tusen . och om jag får fnatt som jag får ibland så kan jag lägga mväldigt mycket mer bara för att jag är prylgalen och vill ha bra grejer :D

så antigen köper jag en billig beg cykel bara för att ha nåt att cykla på eller så köper jag mig en bra.

huvudsaken är att den är "lätt" att cykla på vilket cyklar med breda däck inte är

Redigerat av andreassofus, 15 juni 2010 - 16:27.


#23

Postad 15 juni 2010 - 16:29

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

I mitt tycke är de flesta begagnade cyklarna ett bättre köp än en ny för 1600 kr. Samt köper man en bra cykel är det roligare att cykla!

Håller med helt, köpte en ny Biltema cykel till gumman för nåt år sen då jag bara fick laga hennes gamla, men det har bara inneburit ännu mera laga med biltema cykeln... :)

#24

Postad 15 juni 2010 - 16:38

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

att det är mycket pengar för dig betyder inte att det är mycket pengar för mig :) jag tycker också det är kul att cykla, därför som jag ska köpa en, och då ville jag ha tips om vilken typ av cykel jag ska ha. förstår inte problemet


För att hjälpa dig då, så rekommenderar jag en sån här cykel:
Postad bild

Jag har en sådan, bland andra. Den har hållit i ur och skur :D

Bättre att köpa en sån som håller, än att köpa en skitcykel från Biltema?

#25

Postad 15 juni 2010 - 16:53

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
hehe fin cykel :D självklart vill jag ha en cykel som håller länge. att jag har pratat mycket om biltema cykeln var att längre upp i tråden att det är svårt att hitta mer cykel för pengarna (den hos biltema)

har en kompis som har en damcykel som han kanske ville sälja till mig, dom brukar va sköna att cykla på :)

#26

Postad 15 juni 2010 - 17:21

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

För att hjälpa dig då, så rekommenderar jag en sån här cykel:
Postad bild

Jag har en sådan, bland andra. Den har hållit i ur och skur :)

Bättre att köpa en sån som håller, än att köpa en skitcykel från Biltema?

Jo en gammal babian

#27

Postad 15 juni 2010 - 17:24

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

Jo en gammal babian


Klaga inte på gamla bettan :) Den är riktigt stabil men väldigt tung. Dock har jag fått feta benmuskler efter att ha cyklat på den ett tag :D

#28

Postad 15 juni 2010 - 17:31

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
Jag förstår inte vad ni pratar om.. biltemacyklarna är helt okej! Underhåller man dem normalt så håller de! Jag har läst runt på andra forum där vissa biltemacyklar har rullat 1200mil...

KÄLLA -> Cykelforum.se

Cykeln som jag tipsade fungerar mycket väl, är skön att cykla på och framför allt är den väldigt lättcyklad. Stora landsvägsdäck som du säkert kan köra en kortare motionssträcka.

Och skulle det vara så att du börjar gilla att cykla, ja, men då kan du väl köpa en racer då :)

För er som inte har riktigt med koll så när man pratar motionscykling med racer så handlar det inte om två mil eller 20min.. nu snackar vi 10-20mil och ett par timmar! Men motion för vissa av er är kanske 1mil :D Inget illa ment.. jag själv kommer gå ut väldigt mjukt då jag haft en blodpropp i ena benet och inte tränat motion på över två år..

Skogshoj är en annan femma.

Btw det blev jäkligt bra med reflextejpen! Nej, nu ska jag leta på mina cykelshorts, fylla flaskan, dra igång mp3-spelaren och ge mig ut på en cykel tur! :P

Redigerat av Unregistered1331, 15 juni 2010 - 17:32.


#29

Postad 15 juni 2010 - 17:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
ok så om jag vill ut på en motionsrunda på 1-2 mil så duger biltemahojen altså?

#30

Postad 15 juni 2010 - 18:33

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Trampar in ( :lol: ) i cykeltråden jag med då med en nymonterad tävlingsvinst! (Scott YZ35)

Ingen aning om den är något att hänga i julgranen men det ska bli kul att ut och cykla lite :)


Har en scott från yz serien också, bra grejer helt klart

Just nu ligger min ute på gräsmattan och har inte mycket delar kvar, allt ska göras rent och fint inför sommaren då den ska få stå i källaren B)

För er som inte har riktigt med koll så när man pratar motionscykling med racer så handlar det inte om två mil eller 20min.. nu snackar vi 10-20mil och ett par timmar! Men motion för vissa av er är kanske 1mil :D Inget illa ment..

Äh finns inge tråkigare än att ligga på en racer hoj i 4timmar :blush:
Därför har man en mtb så kan man cykla några mil i skogen och bli helt slut istället för att cykla 10-15mil. :P
(sen fick det ju olika typer av hastighet också, man blir knappast trött av att cykla 1mil "utan att hålla i styret" hastighet.)

ok så om jag vill ut på en motionsrunda på 1-2 mil så duger biltemahojen altså?


Det kommer nog duga med en hoj från biltema, men det lär bli jobbigt att ligga i 35-40km/h på den

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 15 juni 2010 - 18:36.


#31

Postad 15 juni 2010 - 18:56

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
För oss som är otränade så kommer t.o.m 5min på en motionscykel per dag göra stor skillnad i vardagen. Soffan, om du sticker ut 5km på biltema hojen varje dag i en veckas tid så lovar jag att du kommer börja känna sån energi! Man får ju kanske skilja lite på att motionera och bygga kondition. Lite kan göra så mycket, och det märks i vardagen framför allt!

Att arbeta fram en hyfsad kondition som kommer märkas markant i vardagen går relativt fort beroende på kroppshydda. Vi pratar om en vecka eller två. Varje pass du cyklar kommer du kunna förlänga med 30-40% utan problem.

Detta bygger jag bara på min erfarenhet utifrån att ha varit HELT otränad till att kunna mer eller mindre kuta 5-6km i dålig terräng.

Nu jobbar jag inom räddningstjänsten :)

/Christian

#32

Postad 15 juni 2010 - 19:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
visst , ska man bara ha cykeln till motion så är väl biltemahojen inte mycket att ha, men en sån racercykel är inte mycket att ha till jobbet eller till affären eller på cykeltur med en polare, då funkar väl nästan biltemahojen bättre? som en allroundcykel med andra ord.

jag är inte helt otränad utan är ute och springer ibland, 6km på elljusspåret blandad terräng,, dock har jag inte börjat min säsong än, dels för motivationen och dels för att vi har haft björnattacker och orädda björnar här, så jag vill inte ut i skogen just nu, men med cykel kan jag ju cykla ifrån björnen :)

#33

Postad 15 juni 2010 - 19:32

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

visst , ska man bara ha cykeln till motion så är väl biltemahojen inte mycket att ha, men en sån racercykel är inte mycket att ha till jobbet eller till affären eller på cykeltur med en polare, då funkar väl nästan biltemahojen bättre? som en allroundcykel med andra ord.

jag är inte helt otränad utan är ute och springer ibland, 6km på elljusspåret blandad terräng,, dock har jag inte börjat min säsong än, dels för motivationen och dels för att vi har haft björnattacker och orädda björnar här, så jag vill inte ut i skogen just nu, men med cykel kan jag ju cykla ifrån björnen :)

Jag tror biltemahojen kommer bli kanon! Björnarna kommer darra :D


/Christian

#34

Postad 15 juni 2010 - 20:23

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

tackar för det,, har kollat lite på blocket men jag har inte hittat så många som jag vill ha, dom flesta har så otroligt breda och grova däck och det vill jag inte ha, får vänta och se om något dyker upp :)


Däck kan man byta för en lite penning. Fast visst, på en MTB sätter man inga racerdäck.

#35

Postad 15 juni 2010 - 20:33

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Man kan dock pumpa däcken till runt max och då rullar dom riktigt bra (för att vara mtbdäck)

#36

Postad 15 juni 2010 - 20:46

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

Man kan dock pumpa däcken till runt max och då rullar dom riktigt bra (för att vara mtbdäck)

När jag tog min lilla premiärrunda idag insåg jag hur tungrullat det är med MTB däck på asfalt.. Nej, nästa gång sticker jag rätt ut i skogen istället :P Det känns dessutom ut att gå så mycket fortare när träden far förbi 1m i från :blush:

Är det någon som vart till Sälen och cyklat på fjällederna? Vad tror ni om det? Vi får nämligen hyra stugor via jobbet jättebilligt så man blev ju lite sugen att ta en tripp dit. Det är inte mer än tre timmars bilresa.. och när jag säger jättebilligt, så menar jag superbilligt :)

Soffan: Hojta till när du köpt hojen :D

/Christian

#37

Postad 15 juni 2010 - 21:07

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

När jag tog min lilla premiärrunda idag insåg jag hur tungrullat det är med MTB däck på asfalt.. Nej, nästa gång sticker jag rätt ut i skogen istället :P Det känns dessutom ut att gå så mycket fortare när träden far förbi 1m i från :blush:

Är det någon som vart till Sälen och cyklat på fjällederna? Vad tror ni om det? Vi får nämligen hyra stugor via jobbet jättebilligt så man blev ju lite sugen att ta en tripp dit. Det är inte mer än tre timmars bilresa.. och när jag säger jättebilligt, så menar jag superbilligt :)

Soffan: Hojta till när du köpt hojen :D

/Christian

Rocket ren då förstår jag om det är tung trampat nooby nic är lättare och skall du ha ett par som riktigt lätt trampat så blir det continental speed king foolding 450g st

#38

Postad 15 juni 2010 - 21:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
jepp får se vad jag köper, beslutsångest som vanligt :)

#39

Postad 16 juni 2010 - 00:23

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

jepp får se vad jag köper, beslutsångest som vanligt :D

Lira lite cod mw2 så löser det sig :D

#40

Postad 16 juni 2010 - 08:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

När jag tog min lilla premiärrunda idag insåg jag hur tungrullat det är med MTB däck på asfalt.. Nej, nästa gång sticker jag rätt ut i skogen istället :D Det känns dessutom ut att gå så mycket fortare när träden far förbi 1m i från :rolleyes:


Hehe - två tips
1: Går det att låsa fjädringen gör det på asfalt
2: Pumpa däcken HÅRT. Mina MTB däck är specade till max 4 bar vill jag minnas, då rullar de lätt, men i skogen vill jag, på min odämpade MTB, ha lite mjukare däck. Läs på däcket vad som står där.

Skaffa pump med manometer på, den är värd varje krona. Om du inte har en sådan pump, pumpa lika hårt som du brukar och sedan hälften så mycket till.

Det som kostar kraft framförallt är deformationen av däcken, inte bredden på däcket utan hur mycket det ändrar form under ett varv. Ett brett hårdpumpat däck rullar bättre än ett löst pumpat smalt däck.
Ett kraftigt mönstrat MTB däck har en större naturlig deformation än ett slätt däck, det är sant.

Minns även att den absolut viktigaste platsen på en cykel att minimera vikten på, det är - tada! - hjulen! Ju mindre vikt som snurrar, desto lättare är det att trampa.

Sälen, cykel - ta chansen och stick dit. Du ångar dig nog inte. Håll bara uppe farten så du slipper alla små flygfän som vill bita dig :D

Redigerat av Monshi, 16 juni 2010 - 08:07.


#41

Postad 16 juni 2010 - 11:35

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Mina är specade till 4,5 bar.

på den äldre MTB cykeln så tryckte vi in 0,5 bar mer än tillåtet...fy ******** vad rädd man var när man skulle cykla på dom, så fort man skulle över en trottoarkant så tvärnitade man och lyfte på cykeln istället :D men det lät riktigt mysigt om däcken när det kördes fort :rolleyes:
Jag undrar om man kanske ska trycka i helium istället, då kanske man börjar sväva istället :D

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 16 juni 2010 - 11:36.


#42

Postad 16 juni 2010 - 14:04

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Jag undrar om man kanske ska trycka i helium istället, då kanske man börjar sväva istället :D

Nja, lyftkraften 4,5 bar helium ger är inte nog att ge något extra direkt.
Samt risken finns väl att den sipprar ut ur slangen då heliummolekylen är bra mycket mindre än ordinär luft.

Mysiga ljud från däck? Älskar mest hårdpumpade dubbdäck på betongplattor. Låter underbart, som en myggsvärm :D
Dubbdäcken - de ska pumpas hårt! Likaså mina racerdäck som ska upp 7 bar...

#43

Postad 16 juni 2010 - 14:29

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
Jag ska bara dra i mig lite frukost så ska jag ge det ett försök :D


/Christian

PS Jobbat natt om ni tycker frukostsnacket lät konstigt...

#44

Postad 16 juni 2010 - 14:31

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Någon som kan ge tips på bra tramor?
Söker vanliga utan snabbfästen för pjucken.

#45

Postad 16 juni 2010 - 14:44

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

Någon som kan ge tips på bra tramor?
Söker vanliga utan snabbfästen för pjucken.

Om du bara ska ha dem till vardags så funkar väl Classes pedalset 59:- i aluminium



Fast dessa från Jula är väl också ett helt okej alternativ. 79kr


Sen skulle jag definitivt köpt dessa som tillbehör. Det är nog den bästa investeringen på hela cykeln, oavsett modell! :D
/Christian

Redigerat av Unregistered1331, 16 juni 2010 - 14:48.


#46

Postad 16 juni 2010 - 14:48

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Julas såg ju helt klart ut att ge lite bättre fäste, inte dyrt heller! :D

#47

Postad 16 juni 2010 - 15:11

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Nej USCH för clips man stoppar in foten i! Livsfarliga! SPD-pedaler ska det vara om man ska träna på cykeln!

Enklare, säkrare och BÄTTRE. Men dyrare ska sägas.

#48

Postad 16 juni 2010 - 15:14

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Nja, lyftkraften 4,5 bar helium ger är inte nog att ge något extra direkt.
Samt risken finns väl att den sipprar ut ur slangen då heliummolekylen är bra mycket mindre än ordinär luft.

Nåja jag kanske kan hoppa lite högre :D
(givetvis så var jag inte seriös angående helium)

Nej USCH för clips man stoppar in foten i! Livsfarliga! SPD-pedaler ska det vara om man ska träna på cykeln!

Äh lite silvertejp fixar biffen :D

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 16 juni 2010 - 15:17.


#49

Postad 16 juni 2010 - 19:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
ny budget, ingen jättebudget men vad får man för cykel för typ 3000kr? kanske lite mer gör inget.. får man en bra ny cykel för 3000kr? ge mig gärna tips? kan man inte bara köpa en mountainbike och sätta på asfaltsdäck?

eller ska jag köpa en jättebra begagnad för 3000kr

jobbigt det här, vill ha cykel NU men vet inte hur jag ska göra , hjälp mig :blush:

#50

Postad 16 juni 2010 - 19:38

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Tja, 3000 kr är väl Cykelringenklass då. Eller kanske en billig på Sportex. Cyklotekets billigaste är väl kring 5000-6000 kr?

Vad för cykel vill du ha? ge dig ut i butiker och provcykla lite. 3000 kr får du annars en bra begagnat för. Exempelvis
http://www.blocket.s...P4_27355593.htm
som jag tidigare rekommenderat i annan tråd. Nu vet jag inte om den finns kvar eller om det ens är ett bra exemplar men en bra cykelmodell är det. Fast om du inte ska cykla skog ska du inte ha en dämpad.

en med navväxel
http://www.blocket.s...rk_28041519.htm
eller en hybrid till bra pris, tror jag
http://www.blocket.s...8__27456838.htm

Ja, det var några blocket länkar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.