Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ReAct duken åsikter?

836 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#701

Postad 15 december 2013 - 17:42

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Om det är en helt vit scen (snö elle molnig himmel) så upplever jag en lätt shine i mitten av duken. Annars inte och inte heller i "normala" scener. Hotspotting är inget som jag reflekterat över. Dock kan man se en form av vinjetering, där ljuset faller av mot hörnen. Jag kan tänka mig att detta är lite DLP, antingen så står du inte ut med regnbågarna (som jag) - eller så störs du inte av det.


Det du upplever är exakt vad hotspot är :)

Med vänlig hälsning,

Pär

#702

Postad 15 december 2013 - 23:27

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Exakt. Men det är som sagt inget som jag bryr mig om :). Det är ett så ringa problem i att det inte påverkar min bioupplevelse. Enda gångerna som det går att upptäcka är när det finns en en enda färg på duken. Och det är väldigt sällan i de filmer jag kikar på.

#703

Postad 16 december 2013 - 16:32

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
För mig som kollar minst lika mkt sport på projektorn som film så låter det lite oroväckande med problem med uniforma bakgrunder (typ fotbollsplan, hockeyrink), är det kanske skäl att ta sig en funderare till på HC duk i allmänhet och React i synnerhet?

#704

Postad 16 december 2013 - 16:43

roosm
  • roosm
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Jag har react och kollar en hel del amerikansk fotboll. Där har jag aldrig upplevt något shine / hotspoting.
Viktigt är dock, som diskuterats en del i tråden om react 2.1, att ha rätt avstånd mellan projektorn och duken, samt säkert även dig själv och duken.
Ca 1.8 x duk-bredden är ett bra riktmärke har jag för mig att det stod. Är även ungefär vad jag har.
Har du 2 m bred duk, bör alltså projen / linsen vara 3.6 meter från duken. Sitter projen närmare blir hotspoting värre.

När jag tittar på i synnerhet en väldigt ljus och väldigt enfärgad bakgrund ser jag det. Vet inte om det kommer bli ett problem ens med hockey, men mer risk för det där. Tror dock inte att du kommer märka av det om du åtminstone är något så när intresserad av hockey... =)
Sånt här märker jag iaf bara om jag sitter och funderar på hur bra bilden egentligen är eller om man sitter och väntar på någon och har pausat så bilden är stilla och en enda färg. I en hockeymatch brukar jag tittar på pucken och spelarna inte filosofera om huruvida isen ser naturlig ut eller har hotspots... =)

Sen är alla olika känsliga antar jag.

I ett ljust rum, i synnerhet om man inte vill ha allt nedsläckt och alla fönster fördragna, kankse inte är lämpligt vid sport, så är det helt klart att föredra med högkontrastduk enligt mig.

Edit: Å andra sidan lär du inte ha såååå himla ont av att ha en vit vägg när du ser sport. Sport har ju väldigt sällan särskilt mörka scener. Jag hade nog lagt pengarna på något annat än en högkontrast duk om huvudsyftet var sport. Men vill man ha bäst bild för film samtidigt så go for it.

Redigerat av roosm, 16 december 2013 - 16:45.


#705

Postad 16 december 2013 - 17:36

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Det som väl eg bekymrar mig mer är att det ofta brukar vara en del kompisar osv som också hälsar på för att kolla CL matcher osv, och då vill man ju inte att dom ska få allt för risig bild. Eller själv heller när man typ är ute i köket för att hämta chips och bullar och raskt finner sig sitta på flanken när man återvänder :)

#706

Postad 16 december 2013 - 20:45

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Det som väl eg bekymrar mig mer är att det ofta brukar vara en del kompisar osv som också hälsar på för att kolla CL matcher osv, och då vill man ju inte att dom ska få allt för risig bild. Eller själv heller när man typ är ute i köket för att hämta chips och bullar och raskt finner sig sitta på flanken när man återvänder :)


Vad har du för duk nu?

#707

Postad 16 december 2013 - 22:45

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Vad har du för duk nu?


En vanlig vit motorduk

#708

Postad 17 december 2013 - 13:36

roosm
  • roosm
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Eftersom vår soffa har schäslong som ligger intill en vägg så hamnar man ganska ofta på flanken även hos oss. Fast av eget val så att säga.

Kan inte säga att jag stör mig på grund av hotspots ens på flanken... Framförallt inte när man ser fotboll. Däremot är ju även "flanken" innanför duken så att säga i vårt fall.
Vad man kan uppleva är i vissa scener att bortre delen av bilden är en aning mörkare än den närmre delen, inte så tydligt, men lite kan man ju se.
Som sagt. Inget jag stör mig på iaf. Men åk till en butik som har react och se för dig själv. Är ju ganska mycket pengar att kasta ut om man inte blir nöjd sen.

#709

Postad 06 januari 2014 - 01:16

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Det har ju varit en del snack och funderingar på vinjettering på React-duken. Här kommer en bild på hur det ser ut hemma hos mig. Jag sitter på 4 meter från min 117 tums duk (260 cm bred). Det ger en faktor på ungefär 1.5. Många menar att det inte är lämpligt att sitta så nära pga de bieffekter som ska uppstå gällande hotspotting.
Bifogar en bild här så att var och en själv kan bilda sig en uppfattning om man tycker att det är störande. Jag tycker inte att så är fallet.
Postad bild

#710

Postad 06 januari 2014 - 09:59

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1
Bra bildexempel!

För mig är den vinjetteringen fullständigt oacceptabel. Får även de bästa av filmer och serier att se ut som de är filmade av någon som precis läst tipsartikeln "5 sätt att få dramatiska bilder" på Aftonbladet Plus. :)

#711

Postad 06 januari 2014 - 10:30

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Det har ju varit en del snack och funderingar på vinjettering på React-duken. Här kommer en bild på hur det ser ut hemma hos mig. Jag sitter på 4 meter från min 117 tums duk (260 cm bred). Det ger en faktor på ungefär 1.5. Många menar att det inte är lämpligt att sitta så nära pga de bieffekter som ska uppstå gällande hotspotting.
Bifogar en bild här så att var och en själv kan bilda sig en uppfattning om man tycker att det är störande. Jag tycker inte att så är fallet.


Fast nu är det väl viktigare att kast avståndet är det rätta gällande hotspot el? Lins/duk pratas om 2*dukbredden..

#712

Postad 06 januari 2014 - 11:35

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0
Både kastavstånd och betraktningsavstånd är viktigt för att undvika vinjettering.

#713

Postad 06 januari 2014 - 11:45

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Bildexemplet är även ett bra exempel på när shine effekten för mig syns väldigt tydligt oavsett hur långt kast eller tittavståndet är.

#714

Postad 06 januari 2014 - 11:55

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Både kastavstånd och betraktningsavstånd är viktigt för att undvika vinjettering.


Jo så är det väl, men sitter projektorn för "nära" lär det väl inte spela någon roll hur långt ifrån man sitter för att undvika det eller??

#715

Postad 06 januari 2014 - 12:27

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Jo så är det väl, men sitter projektorn för "nära" lär det väl inte spela någon roll hur långt ifrån man sitter för att undvika det eller??


Är apan nära trädet eller är trädet nära apan?

Sitter betraktaren eller projektorn för nära duken går det inte att undvika vinjettering. Alltså är både kast- och betraktningsavstånd viktiga faktorer.

#716

Postad 06 januari 2014 - 15:21

mengdahl
  • mengdahl
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Har en Epson TW-3200 och funderar på ny duk. Är ReAct 2.1 det man behöver när man har en vit lägenhet utan möjlighet till total mörkläggning? Har en 110" duk nu, men kan gå ned till 100". Kastavstånd är ca 430cm, projektorn sitter något över dukens överkant (typ 10-15cm), användare sitter rakt under projektorn med tight betraktningsvinkel.

#717

Postad 06 januari 2014 - 15:31

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Har en Epson TW-3200 och funderar på ny duk. Är ReAct 2.1 det man behöver när man har en vit lägenhet utan möjlighet till total mörkläggning? Har en 110" duk nu, men kan gå ned till 100". Kastavstånd är ca 430cm, projektorn sitter något över dukens överkant (typ 10-15cm), användare sitter rakt under projektorn med tight betraktningsvinkel.

Vad är det du är missnöjd med idag hos bilden? Du behöver offra en del av färgkvaliteten hos TW3200 (köra livingroom-läget) för att få upp ljusflödet då React tar väldigt mycket av ljuset från projektorn.

#718

Postad 06 januari 2014 - 15:41

mengdahl
  • mengdahl
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Vad är det du är missnöjd med idag hos bilden? Du behöver offra en del av färgkvaliteten hos TW3200 (köra livingroom-läget) för att få upp ljusflödet då React tar väldigt mycket av ljuset från projektorn.


Jag har en gammal vit Grandview som är vågig och allmänt kass. Så fort jag har lite ljus i lägenheten blir bilden riktigt kass, och det räcker med en ljus sommarkväll för att jag knappt ska kunna glo på film trots fördragna gardiner :-(
Egentligen har jag inte koll på dukar, någon nämnde bara ReAct häromdagen och tyckte det skulle vara bra. Jag kanske borde ställa frågan "vad ska jag ha för duk" istället :)

#719

Postad 06 januari 2014 - 16:41

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0

Är apan nära trädet eller är trädet nära apan?

Sitter betraktaren eller projektorn för nära duken går det inte att undvika vinjettering. Alltså är både kast- och betraktningsavstånd viktiga faktorer.


Det allt handlar om i slutändan är ju om man tycker att det stör filmupplevelsen tillräckligt mycket för att göra ett annat val. I vårt fall har det varit klockrent. En vit duk är inget alternativ pga vårt ljusa rum och en mindre dukyta skulle helt förta filmupplevelsen. Sitta på x 2 är inte att tänka på.

#720

Postad 06 januari 2014 - 20:01

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Jag har en gammal vit Grandview som är vågig och allmänt kass. Så fort jag har lite ljus i lägenheten blir bilden riktigt kass, och det räcker med en ljus sommarkväll för att jag knappt ska kunna glo på film trots fördragna gardiner :-(
Egentligen har jag inte koll på dukar, någon nämnde bara ReAct häromdagen och tyckte det skulle vara bra. Jag kanske borde ställa frågan "vad ska jag ha för duk" istället :)

Tänk på att React som rullduk är förhållandevis dyr jämfört med andra dukar (men den kanske billigaste högkontrastduken). Reacten kommer att hjälpa mot infallande ljus i hur ljuset förstör svärtan på en vit duk, men ifall projektorn idag har svårt att konkurrera i ljusstyrka mot det infallande ljuset kommer React snarare att samtidigt stjälpa. Där kan dukar som Firehawk (betydligt dyrare) och Multipix Gray 1.3 (mer shine/glitter) passa bättre.

#721

Postad 06 januari 2014 - 21:58

mengdahl
  • mengdahl
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Tänk på att React som rullduk är förhållandevis dyr jämfört med andra dukar (men den kanske billigaste högkontrastduken). Reacten kommer att hjälpa mot infallande ljus i hur ljuset förstör svärtan på en vit duk, men ifall projektorn idag har svårt att konkurrera i ljusstyrka mot det infallande ljuset kommer React snarare att samtidigt stjälpa. Där kan dukar som Firehawk (betydligt dyrare) och Multipix Gray 1.3 (mer shine/glitter) passa bättre.


Aha, ok... så det kan alltså bli ännu sämre vid ljusare förhållanden om inte projektorn är tillräckligt stark? Vet inte om siffror från tillverkare säger så mycket, men den ska ligga på 1800 ANSI, är det klent?

#722

Postad 06 januari 2014 - 22:12

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Vet inte om siffror från tillverkare säger så mycket, men den ska ligga på 1800 ANSI, är det klent?


Nu är Epsonen ingen ljus kanon, här kan du läsa lite mer om bl,a react och andra hc dukars egenskaper.

https://www.minhembi...howtopic=311761

Redigerat av mcmike, 06 januari 2014 - 22:12.


#723

Postad 07 januari 2014 - 09:11

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Aha, ok... så det kan alltså bli ännu sämre vid ljusare förhållanden om inte projektorn är tillräckligt stark? Vet inte om siffror från tillverkare säger så mycket, men den ska ligga på 1800 ANSI, är det klent?

Det blir sällan sämre, men det kanske inte blir bättre beroende på hur mycket ljus i omgivningen projektorn ska konkurrera mot. ANSI-siffrorna säger tyvärr ingenting om verkligheten. TW3200 är förhållandevis ljusstark i living room-läget men beroende på lampans ålder kan det var så att den viktigaste åtgärden är en ny lampa, inte en ny duk.

#724

Postad 07 januari 2014 - 11:34

mengdahl
  • mengdahl
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Det är ju typiskt att man ska behöva skaffa en så dyr duk :-/
Hittar bara ramspända Multipix, men jag antar att det går att beställa rullduk? Och finns det några vettiga alternativ på dukar från t.ex. Kingpin eller Grandview?

Redigerat av mengdahl, 07 januari 2014 - 11:37.


#725

Postad 07 januari 2014 - 12:14

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0
Alla de här dukmaterialen måste spännas. Så det är ramspänt eller tab-tension som gäller. Så för React hamnar man på runt 20.000 kr för 100-tum för Diplomatkassetten (den något dyrare Linnean rekommenderas), för Stewart är det runt 45.000 kr och för Screen Research förmodar jag kräver SR:s egen kassett vilket bör hamna på samma prisnivå som Stewart.

Kingpin ha inget som matchar. Grandview har ett grått högkontrastmaterial som kan fungera men det är notoriskt på vinjettering/hotspotting. Ifall du kan gå ned till 90 tum blir det generellt bättre, både i fråga om nackdelarna med dukmaterialen men också att du får mer ljus koncentrerat på ytan vilket hjälper en hel del. Att gå från 110 till 90 tum ger nästan 50 procent mindre yta vilket innebär 50 procent mer ljusstyrka.

#726

Postad 07 januari 2014 - 12:18

mengdahl
  • mengdahl
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Det låter tyvärr som att React är det enda alternativet, har verkligen inte råd med de finare märkena :(
Får titta på en demo och se om det är värt det; måste ha en ny duk i vilket fall, men det kanske är så att en vit duk är bättre än en React i mitt fall?

#727

Postad 07 januari 2014 - 12:38

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0
Bättre mörkläggning, det är det bästa. :)

#728

Postad 07 januari 2014 - 13:04

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Alla de här dukmaterialen måste spännas. Så det är ramspänt eller tab-tension som gäller. Så för React hamnar man på runt 20.000 kr för 100-tum för Diplomatkassetten (den något dyrare Linnean rekommenderas),


Linea 113" för strax under 19k
http://www.dustinhom...-230x129-5-113/

Eller 21:9 format, 121" för 16k
http://www.dustinhom...-270x150cm-121/

#729

Postad 07 januari 2014 - 16:42

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Tror dom skrivit fel för i specen står det 103 tum och inte 113.

#730

Postad 07 januari 2014 - 17:14

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Bra bildexempel!

För mig är den vinjetteringen fullständigt oacceptabel. Får även de bästa av filmer och serier att se ut som de är filmade av någon som precis läst tipsartikeln "5 sätt att få dramatiska bilder" på Aftonbladet Plus. :)


Men det är ju för att du sett Breaking Bad och vet vad som händer i nästkommande dramatiska scener :)

#731

Postad 07 januari 2014 - 17:21

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 1

Bättre mörkläggning, det är det bästa. :)


Men är det inte så att de flesta som funderar på högkontrastdukar och liknande kanske inte i första hand gör det för att inte behöva mörklägga utan för att projektorns ljus i övrigt studsar runt i rummet? Dvs, om man inte ens är beredd att försöka mörklägga vid behov så kanske man ska satsa på en TV istället...eller göra som jag och satsa på både och :)

#732

Postad 07 januari 2014 - 21:15

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Tror dom skrivit fel för i specen står det 103 tum och inte 113.


Bra pris oavsett :)

#733

Postad 09 februari 2014 - 09:33

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Införskaffade mig 2:1 materialet, men till min fråga. Upplever en del "dammiga " partier vid ljus bakgrund som nu under OS . Är detta normalt på dessa dukar? Lite störande är det faktiskt, annars riktigt nöjd med kombinationen:)

#734

Postad 09 februari 2014 - 12:55

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Införskaffade mig 2:1 materialet, men till min fråga. Upplever en del "dammiga " partier vid ljus bakgrund som nu under OS . Är detta normalt på dessa dukar? Lite störande är det faktiskt, annars riktigt nöjd med kombinationen:)

shine.?

#735

Postad 09 februari 2014 - 16:47

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

shine.?


Vad är det? ;)

#736

Postad 09 februari 2014 - 17:27

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Menar du att det ser grynigt ut?

#737

Postad 09 februari 2014 - 17:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Menar du att det ser grynigt ut?


Nej att det blir "dirty screen" effekt på några ställen. Är inte shine/hotspot..

#738

Postad 09 februari 2014 - 23:37

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Införskaffade mig 2:1 materialet, men till min fråga. Upplever en del "dammiga " partier vid ljus bakgrund som nu under OS . Är detta normalt på dessa dukar? Lite störande är det faktiskt, annars riktigt nöjd med kombinationen:)

är det som fläckar i olika storlekar? Isåfall kan det vara en produktionsmiss ..

#739

Postad 10 februari 2014 - 07:50

supra
  • supra
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Införskaffade mig 2:1 materialet, men till min fråga. Upplever en del "dammiga " partier vid ljus bakgrund som nu under OS . Är detta normalt på dessa dukar? Lite störande är det faktiskt, annars riktigt nöjd med kombinationen:)


Låter som defekten som fått namnet "processfläckar" i denna tråd, och NEJ, det ska inte vara så! Kolla igenom denna tråd från sidan 10-11 tror jag, så kan du se att fler haft detta problem och fått duken utbytt. Försök att kolla på duken under dagtid med dagsljus i rummet, då kunde i alla fall jag se och fota hur det såg ut.

https://www.minhembi...dpost&p=3805016

#740

Postad 10 februari 2014 - 09:01

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Problemen på mina dukar var mer av arten "dåligt omrörd färburk". Flammig helt enkelt. Inte så repetitiva mönster


Bra beskrivning precis så upplever jag min duk också.

#741

Postad 10 februari 2014 - 16:00

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Vad är det? ;)

:)

#742

Postad 01 mars 2014 - 23:41

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
En fundering, att HC dukar i allmänhet ses med så låg betraktningsvinkel som möjligt är känt. Men hur pass dåligt blir det om man börjar komma ut mot sidorna, säg 30-50 graders tittvinkel? Kan det jämföras med en typisk LCD tv med VA panel (t.ex. Samsung F8005, Sony W905) när det gäller hur bilden förändras och i vilken mån den förändras?

Skälet till frågan har att göra med möbleringen i mitt vardagsrum där det är 3 sittplatser i "Sweet spot" och så några platser till ut mot sidorna och huruvida jag ska satsa på en HC duk typ som en React eller en vit. Rummet i sig talar för en HC duk och för det mesta räcker de tre platserna i sweet spot, men då och då gör dom inte det och då ska det väl helst inte se allt för illa ut från sidorna vilket talar för en vit duk.

#743

Postad 01 mars 2014 - 23:50

Unregistered44018
  • Unregistered44018
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Jag har en React och tycker inte betraktningsvinkeln är något problem. Sittplatserna är dock inom dukens ytterkanter. Sitter på 3m på en 86" duk.
Om jag jämför med en samsung F8005 så är problemen med betraktningsvinkeln inte alls lika stor.
Jag hade en 55F8005 som jag lämnade tillbaka just pga av den usla betaktningsvinkeln...

#744

Postad 02 mars 2014 - 14:10

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Har heller inga problem med betraktningsvinkeln. Sitter ibland i kanten av duken som är ganska bred, dock krävet duken sitt ljus. Förövrigt sjukt trevlig prick på Draper, suverän support :)

#745

Postad 02 mars 2014 - 15:14

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
På min förra react duk på 90" med projektorn placerat i linje med övre högra hörnet kunde man se klar skillnad på ljusstyrka i bilden beroende på om man satt längst till höger en längst till vänster i soffan som stod ~3 m ifrån

#746

Postad 02 mars 2014 - 20:18

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Notera att jag främst funderar på hur pass mkt sämre bilden blir när man börjar komma utanför kanterna på duken, är det rätt ok, märkbart sämre eller katastrof? En typ Samsung lcd med va panel skulle jag själv beskriva som någonstans mellan rätt ok och märkbart sämre om inte vinklarna blir allt för extrema. I praktiken är väl detta ett val mellan "optimerat för sweet spot" eller "ok för alla".

Redigerat av improwise, 02 mars 2014 - 20:19.


#747

Postad 02 mars 2014 - 20:25

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 1

Notera att jag främst funderar på hur pass mkt sämre bilden blir när man börjar komma utanför kanterna på duken, är det rätt ok, märkbart sämre eller katastrof? En typ Samsung lcd med va panel skulle jag själv beskriva som någonstans mellan rätt ok och märkbart sämre om inte vinklarna blir allt för extrema. I praktiken är väl detta ett val mellan "optimerat för sweet spot" eller "ok för alla".


Ett tips skulle kanske vara att åka på en demo och bilda sig en egen uppfattning ;)

#748

Postad 02 mars 2014 - 22:27

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1
Exactamundo. Att det blir ljusbortfall och vinjettering är det i alla fall ingen tvekan om, men gränserna för "rätt ok", "märkbart sämre" och "katastrof" är ju enbart vad du själv gör dem till.

#749

Postad 02 mars 2014 - 23:56

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Ett tips skulle kanske vara att åka på en demo och bilda sig en egen uppfattning ;)

Exactamundo. Att det blir ljusbortfall och vinjettering är det i alla fall ingen tvekan om, men gränserna för "rätt ok", "märkbart sämre" och "katastrof" är ju enbart vad du själv gör dem till.


Förvisso, men med den logiken skulle en stor del av recensioner i tidningar och liknande kunna ersättas med "åk och kolla själv" :) Men använd gärna egna ord uttryck för att besvara min fråga om ni inte känner er bekväma med mina ordförslag!

#750

Postad 03 mars 2014 - 07:52

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1
Har inte vi haft den här diskussionen förut? Vad som är nivån för en LCD vilket du beskriver som "optimerat för sweet spot" till "ok för alla" kan ju för en tredje person vara detsamma som "fullständigt oacceptabelt" och slutar med att man kliver tillbaka till butiken.

Det är ju därför det finns trådar som denna om React:
https://www.minhembi...howtopic=313914



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.