Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Monteringshöjd för LCD & Plasma

170 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 23 december 2009 - 11:36

Bang o Olufsen
  • Bang o Olufsen
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Mellan höft och axel är ett bra höjdförhållande!!

#152

Postad 23 februari 2010 - 11:26

Vandalsounds
  • Vandalsounds
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Liten inflikare bara.....


Vem sitter som i skolbänken när man kollar på film!? Rak i ryggen etc, etc.....

Det blir bara obekvämt att ha TV'n för långt ned då man allt som oftast halvligger
ned när man kollar film, särskilt i sovrummet.
Har själv provat en del olika varianter och kommit fram till att det är väldigt mycket
lättare att somna framför filmen om man har TV'n i ögonhöjd.

I sängkammaren har jag en 40" Samsung UE-40B8050 sittandes med nederkant ca 148cm
från golvet! HELT PERFEKT!! När jag ligger som allra bekvämast med kropp / huvud så
har jag TV'n rakt i blickfånget.

I vardagsrummet har jag en Pioneer KURO LX5090 sittandes ca 110cm ovan golv och även den
hamnar perfekt i blickfånget när man sitter i "filmtittningsposition" i soffan. Skulle jag ha den
stora pjäsen i ögonhöjd skulle det ta mig en vecka att se klart en film då jag skulle somna
illa kvickt!, lyckligtvis hinner jag nu med ca 7-9 filmer i veckan!

Det var det om det!

Redigerat av Vandalsounds, 23 februari 2010 - 11:27.


#153

Postad 23 februari 2010 - 17:17

jay-jay
  • jay-jay
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
50" Plasma (LG PS8000)
Center av bilden är 105 cm upp. Känns som att höjden är rätt ok. Tror inte jag skulle vilja ha den högre i alla fall.
Sitter ca 3,9m från tvbilden.
Ögonhöjd vid sittande i soffan med rak rygg ca 102cm
Ögonhöjd "sittande" i recliner ca 80cm (nedfällt läge)

Har en tavla som är ungefär som en 50" TV. Hänger100cm (Nederkanten) och att föreställa sig att ha TVn så högt upp går definitivt bort för mig.

Dem flesta verkar ju köra på ögonen i mitten av bilden eller 1/3 av bilden så detta är nog den bästa utgångspunkten om man är osäker på hur man "ska" ha det.

#154

Postad 23 maj 2010 - 20:54

Unregistered921704c4
  • Unregistered921704c4
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
2 tredjedelar av bilden ska vara under ögon höjd o en tredjedel ska vara över.såg tidigare i tråden att någon hade fått det bakvänt.Tjoflöjt :)

#155

Postad 23 maj 2010 - 21:19

Unregistered921704c4
  • Unregistered921704c4
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
kopierade denna text från en annan hemsida o där säger de något annat så det är bara o välja själv vilken linje man vill köra :) We’ve discussed the proper seating distance from your display but what about the proper mounting height? It’s no secret that one of my biggest pet peeves is displays mounted so high on a wall that you have to crane your neck backwards to see them. While I’ll obviously never be able to talk everyone out of this mistake, I do have some tips for those who are more interested in the most enjoyable viewing experience; than seeing how high on the way you can mount your television.

Firstly keep in mind that the following guidelines are intended for your normal seating position, don’t decide where to place your display based on sitting at a barstool unless you do all your viewing from barstool etc, this goes for standing, laying down etc. You want to mount your television so that the center of the screen is roughly at eye level seated, you can go slightly higher than that but once you reach the bottom of the screen at eye level or higher you really should consider dropping it back down.

I know it’s easy to imagine the display higher and to want it higher but if you find yourself rubbing at a sore neck after viewing a whole movie or ball-game what’s the point? Sure these are just guidelines and every scenario is different but think about ergonomics more than aesthetics when deciding where to place your wall-mounted TV, your neck will thank me.

#156

Postad 14 juni 2010 - 12:28

Ovcharka
  • Ovcharka
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hänger man inte TV'n helt enkelt i den höjd man man tycker känns bäst? Så att man slipper anstränga ögonen och/eller vrida på nacken. Förstår mig inte på folk som hänger TV'n halvvägs upp på väggen, bara för att det är en vägg-TV. Folk verkar tro det tavelprincipen som gäller...

Själv har jag min TV på en bänk. Tycker jag är himla bra.

#157

Postad 19 juli 2010 - 00:53

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

Det verkar som många i denna tråden antingen inte gillar hemmabio eller har helt glömt av placering av centern.

Exakt, centern styr iaf i mitt fall placering av TV (eller kommer göra när rummer är färdigernoverat).
Då man dessutom helst vill ha centern i jämnhöjd med sidohögtalarnas mellanregister (då dessa toner är lättast att riktningsbestämma) kommer således enligt min åsikt höjden av tvns placeringe bestämmas av sidohögtalarnas höjdplacering av mellanregistret.

Slutsatsen är alltså att det inte spelar någon roll i vilken höjd teven sitter i förhållande till ögonen som vissa verkar tro. Huvudsaken är att betrakningsvinkeln är rak mot bilden (stor skillnad).

För att ögonen skall återfuktas ordentligt bör man inte ha blicken för mycket uppåt eller för mkt neråt. Så för filmfantaster som har problem med torra svidande ögon kan det påverka lite om man sätter tvn på rätt höjd. Sitter man dessutom på arbetet 8h framför en felaktigt placerad monitor är det upplagt för "dry eyes" och ev sore neck.

Men visst finns det rekomendationer om man googlar lite.
Problemet är att där är många olika rekomendationer och att de inte ger något direkt svar som tex 1,15m (inte konstigt då folk har olika höga soffor och är olika långa) ,men här är en länk som förklarar lite mer i både enklare o djupare termer. http://www.practical...vision-set.html
De ger en ungefärliga rek på 40-45 tum dvs 100-115 cm från golv till centrum på TVn eller mer exakt så bör centrum ligga i ögongöjd enligt dem. Men ligger man lutad 60 grader från horisontalplan i en ställbar säng tex är det troligen bättre att ha den rätt mkt högre upp för att slippa böja nacken eller sänka blicken...dvs flytta centrum "30 grader upp" och tilta tvn med motsvarande fäste mot åskådarens ögon.

#158

Postad 29 december 2010 - 22:55

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

Folk verkar tro det tavelprincipen som gäller...

Tavelprincipen är dock väldigt bra tycker jag! Fast då hänger jag mina tavlor i en höjd så man faktiskt ser dem.. med andra ord väldigt lågt!

Själv har jag en 40" just nu och den nedre bildkanten är 90cm ovanför golv. Det tycker jag känns lite högt dock.. Men då kan man med fördel ha en 1,5l flaska på bordet utan att det stör om man halvligger i soffan..

Nu när jag sätter upp min 55" så blir det på 85cm höjd.

Anledningen till att jag sänker tv'n är för att jag inte vill ha massa höga prylar på soffbordet då de stör. Är tv'n lägre så kanske man undviker att ha för mycket höga flaskor, skålar m.m som jag tycker stör med sin blotta närvaro 85-100cm.

/G

#159

Postad 28 april 2011 - 01:38

Swe_Tiger
  • Swe_Tiger
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Har monterat min 42-tums 56 cm från golvet till ramens underkant, tycker det är lite för lågt (får titta nedåt endel), ska nog höja upp min en 15-20 cm

70cm upp från golvet från tvns underkant kanske är ett bra medelvärde?

Redigerat av Swe_Tiger, 28 april 2011 - 01:40.


#160

Postad 01 maj 2011 - 19:44

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Jag är förvånad att ingen (jag har dock inte läst alla inlägg noga) tagit upp den grundläggande principen kring varför tavlor och även tv ska sitta under ögonhöjd. Många är inne på att det är bekvämare för nacke att titta lite nedåt än uppåt och det är riktigt. Men det viktigaste är ljuset och speglingar. Nästan alla placerar tavlor alldeles för högt (kolla på ett galleri där de nästan alltid sitter lågt) och vilka speglingar får man om man tittar uppåt på tavlan/tv? Jo taket och i taket sitter lampor. Vilka reflexer får man om man tittar ner? Jo golvet och där brukar inte så många lampor sitta. Så placera saker med glas som ni ska titta på alltid under ögonhöjd med undantag om du har låga golvlampor, så slipper ni störande reflexer och får oxå bättre kontrast och svärta.

Redigerat av niklas brandin, 01 maj 2011 - 19:45.


#161

Postad 01 maj 2011 - 20:30

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
Reklambroschyrer där de har TV-apparater på väggen brukar sitta sjukt högt upp. Varför vet jag inte men nackvärk verkar de tydligen gilla att få.

Redigerat av Unregistered6df60672, 01 maj 2011 - 20:31.


#162

Postad 09 juni 2011 - 05:33

rico90
  • rico90
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0
Jag satte precis upp vår nya 55-tums Panasonic på väggen och jag körde på 85cm underkant. Vi har haft en annan på väggen i 5 år med 90cm underkant och jag tycker att det har varit bra.



#163

Postad 23 augusti 2011 - 13:13

Wachtel
  • Wachtel
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
50" plasma som står på bänk. 48 cm från golv till underkant blev bra för mig. Ser rätt in i bilden när jag sitter avslappnat i soffan. Flaskor, fötter och annat finns inte på mitt vardagsrumsbord.

#164

Postad 25 augusti 2011 - 02:58

TomasThoren
  • TomasThoren
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0

50" plasma som står på bänk. 48 cm från golv till underkant blev bra för mig. Ser rätt in i bilden när jag sitter avslappnat i soffan. Flaskor, fötter och annat finns inte på mitt vardagsrumsbord.


Det går utmärkt med ens egna fötter på ett 45cm bord utan att skymma bilden på 2,5m tittavstånd på en sådan bänk.Kör själv så.
Det är viktigt att bildytans mittpunkt hamnar något lägre än ögonhöjden för bekvämlighet åt både nacke och ögon under förutsättning att man sitter någorlunda upprätt och inte tenderar att inta horisontalläge.I sådant fall är takmontering kanske att föredra.

Redigerat av TomasThoren, 25 augusti 2011 - 03:03.


#165

Postad 01 september 2011 - 08:42

Wachtel
  • Wachtel
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Jag har högre bord och stora fötter :)

Redigerat av Wachtel, 01 september 2011 - 08:42.


#166

Postad 10 januari 2012 - 11:54

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Tänk på att bildkvaliteten är bäst rakt framifrån med titthöjd exakt i mitten av tv skärmen. Det är den perfekta utgångspunkten.
Lcd och led-lcd är mer placeringskänsliga då de har sämre bild om man kommer för långt åt sidan, för långt upp eller ner.
Ska skärmen hängas högt är det viktigt att den går att vinkla.

Gäller det 3d tv är placeringen ännu viktigare för att inte tappa 3d effekt.

#167

Postad 10 januari 2012 - 12:21

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Enligt THX så är det 15 grader som gäller

http://www.thx.com/c...er/hdtv-set-up/

#168

Postad 06 november 2012 - 14:46

Grön Telekom
  • Grön Telekom
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Vi har vår 42 tums lcd tv på ca 75 cm höjd från golvet. Har fungerat väldigt bra om man sitter på IKEAS torkel kontorsstolar och har presentationer.

#169

Postad 01 januari 2013 - 12:37

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

  • 503 inlägg
  • 0
På Vogels hemsida skriver dom att det bästa är att ha TVn på en sådan höjd att en tredjedel av den är ovan ögonhöjd.

#170

Postad 30 augusti 2016 - 13:04

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0

never mind.


Redigerat av Sveos, 30 augusti 2016 - 14:15.


#171

Postad 10 april 2017 - 09:40

Unregistered7b7393c9
  • Unregistered7b7393c9
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Tittaravstånd: ca 3.5 - 4 meter.

TV: Samsung 55 tum med 4K.

 

Vad skulle ni rekommendera för höjd på den? :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.